Suvela

Asuntoa tarjottu

Hei,
hain asuntoa pk-seudulta. Yhdeksi vaihtoehdoksi tarjottiin Suvelaa vuokra 680 €/ vesi 13,30 €.
Sanottiin että asunto ei ole luxuskunnossa.
Lähellä kuulemma K-market jossa postipalvelut ja apteekki ja pari baaria ja kauempana sitten Eurospar ja "keskus".
Kokemuksia Suvelasta?
Omistaja sanoi että rauhallinen ja lapsiystävällinen paikka, koulu kirjasto vastapäätä ym. Osoite oli joku Kirstinharju..

112

27501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeppe

      Kirstinharju on Espoon pahamaineisin paikka.

      Se, onko maineessa tänä päivänä enää perää, selviää vain siellä asumalla. Ainahan sieltä pois pääsee.

      Olen asunut monessa pahamaineisessa paikassa pääkaupunkiseudulla ja kertaakaan ei ole maine millään tavalla vastannut todellisuutta.

      • Molemmissa asunut

        Niin. Tuntuu tuo maine riittävän vielä tällekin vuosituhannelle. Tuo legendahan on syntynyt jo 1970-luvulla kun ensimmäiset vuokratalot Suvelaan valmistuivat. Sen ajan rettelöitsijät ovat takuuvarmasti poistuneet ympyröistä puukon, viinan tai vanhuuden takia.

        Itse olen asunut Suvelassa ongelmitta kohta 15 vuotta. Enemmän häiriöitä kohtasin Leppävaarassa, jossa olin toista kymmentä vuotta töissä. Läkkitori on paikka, jossa en mielelläni liiku ilta-aikaan, vaikka olenkin liki satakiloinen ja 190-senttinen äijänkorsto.


      • Alkuperäinen kirjoittaja

        Hmm..kannattaa varmaan itse siellä käydä vähän kävelemässä. Omistajapariskunta sanoi että ihan rauhallinen ja mukava ja asuntoni olisi osaketalossa jossa ovikoodi´, K-market olisi heti tien toisella puolella siis tosi lyhyt matka kävellä.
        Kaikilla varmaan on maineensa jos lähiöitä mutta käsitin että Suvelassa paljon omistusasuntoja.
        Maanantaina olisi näyttö.Haen pitkäaikaista asuntoa joten en heti haluisi rauhattomuuden takia olla muuttamassa. Kai siellä voi iltakävelyllä turvallisesti käydä?


      • ..................
        Molemmissa asunut kirjoitti:

        Niin. Tuntuu tuo maine riittävän vielä tällekin vuosituhannelle. Tuo legendahan on syntynyt jo 1970-luvulla kun ensimmäiset vuokratalot Suvelaan valmistuivat. Sen ajan rettelöitsijät ovat takuuvarmasti poistuneet ympyröistä puukon, viinan tai vanhuuden takia.

        Itse olen asunut Suvelassa ongelmitta kohta 15 vuotta. Enemmän häiriöitä kohtasin Leppävaarassa, jossa olin toista kymmentä vuotta töissä. Läkkitori on paikka, jossa en mielelläni liiku ilta-aikaan, vaikka olenkin liki satakiloinen ja 190-senttinen äijänkorsto.

        Itse käyskentelen Läkkitorilla useasti ilta-aikaan, eikä siellä ole ikinä ollut mitään häiriöitä/häiriköitä. En ymmärrä, mistä moinen mustamaalaus johtuu.


      • vankilassa tai kuollu
        Molemmissa asunut kirjoitti:

        Niin. Tuntuu tuo maine riittävän vielä tällekin vuosituhannelle. Tuo legendahan on syntynyt jo 1970-luvulla kun ensimmäiset vuokratalot Suvelaan valmistuivat. Sen ajan rettelöitsijät ovat takuuvarmasti poistuneet ympyröistä puukon, viinan tai vanhuuden takia.

        Itse olen asunut Suvelassa ongelmitta kohta 15 vuotta. Enemmän häiriöitä kohtasin Leppävaarassa, jossa olin toista kymmentä vuotta töissä. Läkkitori on paikka, jossa en mielelläni liiku ilta-aikaan, vaikka olenkin liki satakiloinen ja 190-senttinen äijänkorsto.

        Mutta edelleen siellä asuu järkyttävän paljon, linnakundeja, narkkareita, työttömiä, alkoholisteja, kaiken maailman rosvoja ties mitä, mannet ja pakolaiset. Sinne ne on koottu, mitä ei ole sinne saatu mahtumaan niin on sijoitettu muualle Espooseen mutta tuonne on aika ykkös paikka minne moni elämässä ei selviytynyt päätyy asumaan.

        Voi siellä asua, se pieni tai isompi riski kuin muualla joutua johonkin ongelmaan tuolla vaan on ihan eri luokkaa kuin muualla. Voit olla varma että sinulta varastetaan tuolla jos vaan annat siihen mahdollisuuden, hyvällä alueellahan ei ole näin.


      • Statistikko
        vankilassa tai kuollu kirjoitti:

        Mutta edelleen siellä asuu järkyttävän paljon, linnakundeja, narkkareita, työttömiä, alkoholisteja, kaiken maailman rosvoja ties mitä, mannet ja pakolaiset. Sinne ne on koottu, mitä ei ole sinne saatu mahtumaan niin on sijoitettu muualle Espooseen mutta tuonne on aika ykkös paikka minne moni elämässä ei selviytynyt päätyy asumaan.

        Voi siellä asua, se pieni tai isompi riski kuin muualla joutua johonkin ongelmaan tuolla vaan on ihan eri luokkaa kuin muualla. Voit olla varma että sinulta varastetaan tuolla jos vaan annat siihen mahdollisuuden, hyvällä alueellahan ei ole näin.

        Luepa Vartti-lehden Espoon painoksen rikosuutisia sivun 3 ylälaidasta. Päättele sitten missä päin Espoota poliisia eniten työllistetään. Jostain syystä Suvela ei ole johtopaikoilla.


      • Mutta ei nauttia
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Hmm..kannattaa varmaan itse siellä käydä vähän kävelemässä. Omistajapariskunta sanoi että ihan rauhallinen ja mukava ja asuntoni olisi osaketalossa jossa ovikoodi´, K-market olisi heti tien toisella puolella siis tosi lyhyt matka kävellä.
        Kaikilla varmaan on maineensa jos lähiöitä mutta käsitin että Suvelassa paljon omistusasuntoja.
        Maanantaina olisi näyttö.Haen pitkäaikaista asuntoa joten en heti haluisi rauhattomuuden takia olla muuttamassa. Kai siellä voi iltakävelyllä turvallisesti käydä?

        Kyllä ilta-aikaan täällä Suvelassa voi kävellä mutta ei se mikään nautinto ole. Onhan täällä ongelmanuoria, maahanmuuttajia ja erityisesti kaljoittelijoita aika paljon. Kannattaa varmaan tulla käymään täällä kerran-pari ennen muuttamista, käy vaikka itse katsomassa kauppa ja lähikadut miltä näyttää.


      • suviz

        perustuu pitkälti siihen, että alueella asuu melko paljon juoppoja,spurguja ja sitten vielä yksi ihmismassa joka ei yleensä kuulu näihin kahteen ryhmään, ulkomaalaiset. Suvela kuhisee niin albaaneja kuin tummaihoisia ja monelle pelkkä se on jo suuri nou-nou. Itse olen asunut Suvelan lähimaastossa melkein koko ikäni,tänä vuonna sitten muutin jopa sinne. Voin sanoa oman kokemuksen syvällä rintaäänellä, että ei Suvelassa oikeasti mitään hirveän pahaa usein tapahdu. Paitsi kännisten tappeluja kapakan edessä (näistä kuulee usein mutta ei pelkoa ellet ole keski-ikäinen alkoholisoitunut spurgu) tai taksijonossa; spurgut vaan pöllivät innoissaan kaljaa lähikaupoista kun ei riitä muuta tekemistä, mutta toisaalta eihän siitä muuallakaan ole mihinkään päästy.

        Ei ole tapahtunut vielä mitään kamalaa näinä 19-vuotena mitä täällä päin tullut pyörittyä, joten ei se niin paha paikka voi olla. Ollut jokusen vuoden baareissakin, sekä keskellä yötä yksin liikkunut Espoon pahimmissa "ghetoissa" Eli Suvela ja Espoon keskus:) En voi sanoa muuta kuin suosittelen, hyviä ihmisiä Suvelassa on suurimmaksi osaksi. Naapurit ovat ystävällsiä vaikka melkein vain yksi kolmas osa niistä suomalaisia. Ei kannata unohtaa, että toisaalta Suvelassa asuu myös melko paljon omistusasunnon omistavia mummoja sekä paljon lapsiperheitä. He eivät kuitenkaan hehkuta, että hei asun Suvelassa, joten maine riippuu muista edellä mainituista ryhmistä...Sillisalaattiahan siitä tulee, mutta hyvää sellaista. ;)


      • joka päivä töitä tee
        vankilassa tai kuollu kirjoitti:

        Mutta edelleen siellä asuu järkyttävän paljon, linnakundeja, narkkareita, työttömiä, alkoholisteja, kaiken maailman rosvoja ties mitä, mannet ja pakolaiset. Sinne ne on koottu, mitä ei ole sinne saatu mahtumaan niin on sijoitettu muualle Espooseen mutta tuonne on aika ykkös paikka minne moni elämässä ei selviytynyt päätyy asumaan.

        Voi siellä asua, se pieni tai isompi riski kuin muualla joutua johonkin ongelmaan tuolla vaan on ihan eri luokkaa kuin muualla. Voit olla varma että sinulta varastetaan tuolla jos vaan annat siihen mahdollisuuden, hyvällä alueellahan ei ole näin.

        normaaleja ihmisiä on suvelassa paljon, ei ole ollenkaan niin paha paikka kuin annetaan ymmärtää


      • Tunimbesillit
        vankilassa tai kuollu kirjoitti:

        Mutta edelleen siellä asuu järkyttävän paljon, linnakundeja, narkkareita, työttömiä, alkoholisteja, kaiken maailman rosvoja ties mitä, mannet ja pakolaiset. Sinne ne on koottu, mitä ei ole sinne saatu mahtumaan niin on sijoitettu muualle Espooseen mutta tuonne on aika ykkös paikka minne moni elämässä ei selviytynyt päätyy asumaan.

        Voi siellä asua, se pieni tai isompi riski kuin muualla joutua johonkin ongelmaan tuolla vaan on ihan eri luokkaa kuin muualla. Voit olla varma että sinulta varastetaan tuolla jos vaan annat siihen mahdollisuuden, hyvällä alueellahan ei ole näin.

        Miten työttömät liittyvät tähän???! Joo en ole työtön itse (joskus ollut) mutten kyllä tajua tämän kommentin shaibaa! Voitko valaista???


      • Anonyymi

        Suvela on mamujen paratiisi. Paljon ongelmia kun mamut mellastaa. Ostarilla roikkuvat aamusta iltaan. Mummot ja papat vaarassa. Tyttäreni pyytää suvelaan asumaan mutta ei uskalla kun mamut on vallanneet joka kolkan. Henkikulta on minulle aika kallis. Piru kun mamut lisääntyy niin pirusti.


      • Anonyymi

        On se piru kun mamuja muuttaa niin asuntojen hinnat putoo kuin lehmän häntä. Haittaa vaan mamuista. Voi vittu. Ongelmia ihan sairaasti kerrostaloissa ei nukkumis rauhaa kun yä kaudet mölisevät ei ole kotoutus onnistunut


      • Anonyymi
        Tunimbesillit kirjoitti:

        Miten työttömät liittyvät tähän???! Joo en ole työtön itse (joskus ollut) mutten kyllä tajua tämän kommentin shaibaa! Voitko valaista???

        Ei suomesta enää löydy asuinaluetta joka olis mamu vapaa niitä piruja on joka notkossa. Kohta varmaan valloittavat avaruuden


    • ....................

      Vai onko kai tuo sitten jo 3 huonetta ja keittiö ainakin?

      No se Suvela, Kirstinmäki, Espoonkeskus niin on ainakin Espoon huonointa seutua, sitä ei voi kukaan kiistää, ero mihin tahansa muuhun alueeseen on selkeä. Ei sen tarvitse tarkoittaa ettäkö siellä ei voi elää, eläähän siellä nytkin ihmisiä.
      Mutta kaikkea paskaa on sitten sinne tungettu kun muualle ei voi !

    • LINKKIÄ TÄSSÄ
      • minä

        Suvela ja koko Espoonkeskus on Espoon häpeäpilkku, joka on jätetty täysin heitteille rapistumaan ja johon on kasattu lähinnä köyhiä moniongelmaisia ihmisiä. Suvela on alue mihin ongelmaksi koetut ihmiset on tungettu pois muilta alueilta. Jo kun katsoo Espoon keskuksen ympäristön kuntoa näkee tulleensa johonkin rähjäiseen ghettoon.


      • Kävin katsomassa
        minä kirjoitti:

        Suvela ja koko Espoonkeskus on Espoon häpeäpilkku, joka on jätetty täysin heitteille rapistumaan ja johon on kasattu lähinnä köyhiä moniongelmaisia ihmisiä. Suvela on alue mihin ongelmaksi koetut ihmiset on tungettu pois muilta alueilta. Jo kun katsoo Espoon keskuksen ympäristön kuntoa näkee tulleensa johonkin rähjäiseen ghettoon.

        Kävin asuntoa katsomassa.
        Rakennusvuosi 1978 eikä mitään remonttia tehty.
        Hyllyt hilseilivät ja olivat lähes lahot.
        Kaikki ovien lukot rikki, siis sisäovet.
        Joku Satulinna-baari heti sen talon nurkan takana.
        Onko teistä paljon tuo 680 € vesim.?
        Maalit oli vedetty tapettien päälle joskus aikanaan.
        Omistajapariskunta halusi heti nimet vuokrapaperiin ja sanoin että täytyy vähän miettiä, sanoivat että on muitakin tulijoita.
        Tuli vaan tunne että täytyy tehdä kamalasti töitä että saisi kämpästä viihtyisän.
        Ammekin oli, keltasenpaskanen ja siitä puuttui ne suojapellit.
        Aika paljon näkyi pysäkeillä maahanmuuttajia mutta hörhöjä en nähnyt muuta kuin siinä Satulinnan edessä. Kävin siis lauantaina katsomassa ympäristöä ja nyt tänäaamuna kämppää.
        Ei se muuten eronnut muistakaan lähiöistä näin ensivaikutelmana.


      • jeppe
        Kävin katsomassa kirjoitti:

        Kävin asuntoa katsomassa.
        Rakennusvuosi 1978 eikä mitään remonttia tehty.
        Hyllyt hilseilivät ja olivat lähes lahot.
        Kaikki ovien lukot rikki, siis sisäovet.
        Joku Satulinna-baari heti sen talon nurkan takana.
        Onko teistä paljon tuo 680 € vesim.?
        Maalit oli vedetty tapettien päälle joskus aikanaan.
        Omistajapariskunta halusi heti nimet vuokrapaperiin ja sanoin että täytyy vähän miettiä, sanoivat että on muitakin tulijoita.
        Tuli vaan tunne että täytyy tehdä kamalasti töitä että saisi kämpästä viihtyisän.
        Ammekin oli, keltasenpaskanen ja siitä puuttui ne suojapellit.
        Aika paljon näkyi pysäkeillä maahanmuuttajia mutta hörhöjä en nähnyt muuta kuin siinä Satulinnan edessä. Kävin siis lauantaina katsomassa ympäristöä ja nyt tänäaamuna kämppää.
        Ei se muuten eronnut muistakaan lähiöistä näin ensivaikutelmana.

        Minkäkokoinen tuo kämppä tuo oli?

        Jos kunto on noin kehno niin 680 e/kk kuulostaa melko kovalta.

        Suunnilleen samalla hinnalla pääset esim. Perkkaalle tai Soukkaan, jotka on monessa suhteessa Suvelaa korkeampitasoisempia paikkoja.

        Täytyy kuitenkin muistaa, että Suvelasta saat ostettua 80 neliön kämpän 100-110 tuhannella, kun se muualla Espoossa maksaa selvästi enemmän. Esim. Perkkaalla noin 150-170 tuhatta.


      • asuntoa jo katsonut
        jeppe kirjoitti:

        Minkäkokoinen tuo kämppä tuo oli?

        Jos kunto on noin kehno niin 680 e/kk kuulostaa melko kovalta.

        Suunnilleen samalla hinnalla pääset esim. Perkkaalle tai Soukkaan, jotka on monessa suhteessa Suvelaa korkeampitasoisempia paikkoja.

        Täytyy kuitenkin muistaa, että Suvelasta saat ostettua 80 neliön kämpän 100-110 tuhannella, kun se muualla Espoossa maksaa selvästi enemmän. Esim. Perkkaalla noin 150-170 tuhatta.

        Oli kyllä iso ja minusta edullinen hintaan nähden.
        Vuokrapyyntö vain 68o € ja neliöitä 78,5.
        Kolme huonetta ja keittiö.
        Kunto oli resuinen ja olisi pitänyt maalata ja puunata ja uusia komeroita kun hyllyt kuprusivat ja hilseilivät ja olivat jäänne 70-luvulta.


      • Veepee
        Kävin katsomassa kirjoitti:

        Kävin asuntoa katsomassa.
        Rakennusvuosi 1978 eikä mitään remonttia tehty.
        Hyllyt hilseilivät ja olivat lähes lahot.
        Kaikki ovien lukot rikki, siis sisäovet.
        Joku Satulinna-baari heti sen talon nurkan takana.
        Onko teistä paljon tuo 680 € vesim.?
        Maalit oli vedetty tapettien päälle joskus aikanaan.
        Omistajapariskunta halusi heti nimet vuokrapaperiin ja sanoin että täytyy vähän miettiä, sanoivat että on muitakin tulijoita.
        Tuli vaan tunne että täytyy tehdä kamalasti töitä että saisi kämpästä viihtyisän.
        Ammekin oli, keltasenpaskanen ja siitä puuttui ne suojapellit.
        Aika paljon näkyi pysäkeillä maahanmuuttajia mutta hörhöjä en nähnyt muuta kuin siinä Satulinnan edessä. Kävin siis lauantaina katsomassa ympäristöä ja nyt tänäaamuna kämppää.
        Ei se muuten eronnut muistakaan lähiöistä näin ensivaikutelmana.

        Älä hyvä ihminen tee sitä virhettä että muuttaisit 'sille puolelle Suvelaa'. Eli tarkoitan sitä puolta Kirstintiestä jossa on Satulinna. Se on oikeasti ihan kauheaa ghettoa jossa asuu ne Suvelasta tutut moniongelmaiset, alkoholisoituneet ja työttömät sekä maahanmuuttajat, joista Suvela muualla tunnetaan. Suvelassa on monia kivoja kohtia ja yksittäisi osia asua (itse asun toisella puolella Kirstintietä vuonna 2000 valmistuneissa YH-suomen pienkerrostaloissa, ihan eri meininkiä). Kannattaa oikeasti katsella tuota seutua ihan vaikka kävellen ja miettiä. Palataakseni asuntosi hintalaatusuhteeseen niin HUHU en maksaisi kun puolet tuollaisesta. Itselläni on kaksio saunalla, 6 vuotta "vanha" talo, iso parveke ja arvaappa vuokra: 541 euroa. Revi siitä huumoria...


      • jeppe
        asuntoa jo katsonut kirjoitti:

        Oli kyllä iso ja minusta edullinen hintaan nähden.
        Vuokrapyyntö vain 68o € ja neliöitä 78,5.
        Kolme huonetta ja keittiö.
        Kunto oli resuinen ja olisi pitänyt maalata ja puunata ja uusia komeroita kun hyllyt kuprusivat ja hilseilivät ja olivat jäänne 70-luvulta.

        Samanhintaisista kämpistä saa suunnilleen saman vuokran.

        Eli 78.5 neliön kämppä kuvaamassasi kunnossa maksaa noin 100 tonnia. Samalla hinnalla saa esim. Helsingin Kalliosta 30-40 neliön kämpän. Sellaisen vuokra taas on 500-650 euroa.

        Yli 650 euroa/kk sinun ei kannata tuosta maksaa. Sano, että sait edullisemman tarjouksen muualta, ja tarjoa tuosta jotain 600 ja 650 väliltä.


      • Mietityttää joo..
        Veepee kirjoitti:

        Älä hyvä ihminen tee sitä virhettä että muuttaisit 'sille puolelle Suvelaa'. Eli tarkoitan sitä puolta Kirstintiestä jossa on Satulinna. Se on oikeasti ihan kauheaa ghettoa jossa asuu ne Suvelasta tutut moniongelmaiset, alkoholisoituneet ja työttömät sekä maahanmuuttajat, joista Suvela muualla tunnetaan. Suvelassa on monia kivoja kohtia ja yksittäisi osia asua (itse asun toisella puolella Kirstintietä vuonna 2000 valmistuneissa YH-suomen pienkerrostaloissa, ihan eri meininkiä). Kannattaa oikeasti katsella tuota seutua ihan vaikka kävellen ja miettiä. Palataakseni asuntosi hintalaatusuhteeseen niin HUHU en maksaisi kun puolet tuollaisesta. Itselläni on kaksio saunalla, 6 vuotta "vanha" talo, iso parveke ja arvaappa vuokra: 541 euroa. Revi siitä huumoria...

        Omistaja tarjoutui kustantamaan maalit mutta minua ihmetytti että mikseivät ole uusineet kaapistoja ja pitäneet kämppää kunnossa. Siitä muutti kaksi opiskelijatyttöä pois.Lisäksi katossa oli jotain kosteita länttejä, liekö vielä hometalo.
        Osoite siis Kirstintie eikä Kirstinharju, Satulinna heti nurkan takana ja kauppa postipalvelut tien toisella puolella.
        Sulla tosi edullinen vuokra saunallisesta kaksiosta:-)
        Maahanmuuttajia näkyi kyllä runsaasti mutta alkoholisteja ei näkynyt, mitä nyt muutama juoppo siinä Satulinnan edessä. Tosin kävelin siinä vaan Eurosparille päin muutama sata metriä et en todellakaan ole ehtinyt muuta havannoimaan.
        Taidan nyt kuitenkin odotella ja katsella muita vaihtoehtoja.


      • Kirkkojärveläinen
        minä kirjoitti:

        Suvela ja koko Espoonkeskus on Espoon häpeäpilkku, joka on jätetty täysin heitteille rapistumaan ja johon on kasattu lähinnä köyhiä moniongelmaisia ihmisiä. Suvela on alue mihin ongelmaksi koetut ihmiset on tungettu pois muilta alueilta. Jo kun katsoo Espoon keskuksen ympäristön kuntoa näkee tulleensa johonkin rähjäiseen ghettoon.

        Espoon Keskuksessa ongelmana ovat lähinnä muutamat kaupungin vuokratalot ja niiden asukkaat. Yleisesti ottaen alueella asuu kuitenkin aivan samanlaista porukkaa kuin muuallakin.


      • kauempaa satulinnasta
        Mietityttää joo.. kirjoitti:

        Omistaja tarjoutui kustantamaan maalit mutta minua ihmetytti että mikseivät ole uusineet kaapistoja ja pitäneet kämppää kunnossa. Siitä muutti kaksi opiskelijatyttöä pois.Lisäksi katossa oli jotain kosteita länttejä, liekö vielä hometalo.
        Osoite siis Kirstintie eikä Kirstinharju, Satulinna heti nurkan takana ja kauppa postipalvelut tien toisella puolella.
        Sulla tosi edullinen vuokra saunallisesta kaksiosta:-)
        Maahanmuuttajia näkyi kyllä runsaasti mutta alkoholisteja ei näkynyt, mitä nyt muutama juoppo siinä Satulinnan edessä. Tosin kävelin siinä vaan Eurosparille päin muutama sata metriä et en todellakaan ole ehtinyt muuta havannoimaan.
        Taidan nyt kuitenkin odotella ja katsella muita vaihtoehtoja.

        satulinnan lähiympäristö ja varsinkin ne asunnot siinä lähellä kärsivät melusta ainakin kesäaikaan. muuten suvelan alue ei ole hassumpi paikka asua. vaikka maahanmuuttajia on paljon, kyllä sinne kaikki mahtuu. ei niistä ole mulle mitään haittaa koskaan ollu ja olen asunut siellä toistkymmentä vuotta


    • Kilolainen

      Itselläni vuokra 430 e/kk, ei erillistä vesimaksua, vaan vesimaksun palatuksia.
      Valtavan iso kämppä yhdelle henkilölle ja hyvät liikenneyhteydet 10000-kertaa paremmat kuin esim Westendissä.

      • Miettii vielä...

        ..vaan yksityisen omistama.
        Käppäilin jälleen eilen nurkilla tunnin verran.
        Kovasti maahanmuuttajia. Automaatilla kaksi mustalaista jolla varmaan varastettu/lainattu kortti kun pähkäilivät tunnuslukua..onko tuo Suvela Espoon keskusta vai miten? Kävin Espoontorillakin ja se vissiin sitten kauppakeskus mutta jotenkin hämärät nuo rajat: Suvela, Espoon keskus, Kirkkojärvi..Suna..ihan olen sekaisin mistä yksi alue alkaa ja mihin toinen loppuu.


      • Uudisasukas
        Miettii vielä... kirjoitti:

        ..vaan yksityisen omistama.
        Käppäilin jälleen eilen nurkilla tunnin verran.
        Kovasti maahanmuuttajia. Automaatilla kaksi mustalaista jolla varmaan varastettu/lainattu kortti kun pähkäilivät tunnuslukua..onko tuo Suvela Espoon keskusta vai miten? Kävin Espoontorillakin ja se vissiin sitten kauppakeskus mutta jotenkin hämärät nuo rajat: Suvela, Espoon keskus, Kirkkojärvi..Suna..ihan olen sekaisin mistä yksi alue alkaa ja mihin toinen loppuu.

        Suvela, Kiltakallio, Jouppi, Kirkkojärvi, Saarniraivio ja Sokinvuori ovat kaikki Espoon keskuksen osia. Ihan tarkkaan en minäkään tiedä missä suurpiirin rajat kulkevat.


    • Hermut

      Olen asunut useamman vuoden itse rakemassa omakotitalossa Suvelassa ja rauhallisempaa paikkaa saa hakea. Rakennusaikana tontilta ei hävinnyt naulaakaan vaikka välillä oli arvokasta tavaraa ja koneita tyrkyllä. Nykyisin asuessa ainoat äänet ovat ylilentävät lentokoneet ja ei nekään häiritse.

      Suvelan ostarille on muutama sata metriä ja toki siellä on ajoittain väkeä koolla mutta sama ilmiö toistuu vähän jokaisella ostarilla.

      Usein kävelen iltalenkillä Kirstintietä ja en tunne oloani pelokkaaksi vaikka olenkin pienikokoinen. Paljon parjatut maahanmuuttajat pelaavat jalkapalloa kentällä ja lapset leikkivät pihoilla. Muutama humalainen vanhempi mieshenkilö toisinaan näkyy mutta harmittomia ovat. Samanlaisia juoppoja löytyy mm. Tapiolasta.

      Tuosta läheltä myytiin omakotitalo 280 000 eurolla (100m2) joka kertoo osaltaan alueen tasosta..

    • Rambe34

      Suvela on ihan kiva paikka. Ei paskantärkeetä porukkaa, voit liikkua mimmoisissa vaatteissa tahansa. Ja lähiökapakat rentoja, turista voit ja saat halvalla juomat. Tuu vaan tänne!

    • lähiöveteraani

      Asuin Suvelassa elämäni ensimmäiset 25 vuotta (73->) eikä turpiin tullut kertaakaan "pahamaineisuudesta" huolimatta. Ihan mukavaa seutua se oli asua, vain hyviä muistoja takataskussa.

      Kävin pari viikkoa sitten pitkästä aikaa (muutama vuosi edellisestä visiitistä) käppäilemässä Suvelassa ja muistelemassa menneitä, ja täytyy sanoa että seutu on kyllä kulahtanut jonkin verran sitten viime näkemän. Ulkomaalaisia tuntuu olevan jo enemmän kuin härmäläisiä ja harmi kyllä se näkyy ympäristön epäsiisteytenä.

      Selvisin kuitenkin Suvela-sightseeingistäni hengissä, ja ihan ilman luotiliivejä! Mitä seudusta nyt oikein osaisi sanoa... rahvaan asuttama peruslähiöhän se on, ei enempää eikä vähempää. Jos jotain positiivista ihan hakemalla hakee niin palvelut on ainakin lähellä ja liikenneyhteydet toimii.

    • betoniviidakon lapsi ja ylp...

      Oon asunu suvelassa koko ikäni n.24v . Tää mesta oli ihan rauhallinen 80-luvulla, skidinä oli linna-leka, skeitti ramppi, satulinna oli sillon k-kauppa, sopivasti skuttaa ja paljon frendejä, mut 90-luvun lama iski, monien faijat alko dokaa, joillaki niit ei ollu muutenkaa, tuli hoppari sukupolvi, paljo ahdistuneita skidejä,ketä v*t*tti kaikki, spurgut,nistit ja räkälät lisäänty, sit joskus 93´ alko tulee afrikasta pakolaisvirta, perässä albaanit, kadut väritty, aluks oli kaikki erivärisiä, samanarvoisia meininki, mikä lakkas,ku alko ryöstelyt ja joukko-pahoinpitelyt ja suomalaiset on pelkureita läppä, monella suomalaisella ei oo 10 broidii himas ja suurin osa meistä haluu perheen, linnan sijasta . monet ulkomaalaiset on ystävällisiä ja huomioon ottavia ihmisiä, meil o vaa kauheet ennakoluulot ja myös kulttuurisia eroja, etkä sä tiedä mitä joku on joutunu kokee sodan keskellä,okei ei se oikeuta käymään kenenkää kimppuu ja ryöstää sitä, mut sitä varten on laki ja poliisit, jos et muuta keksi. Meil suomalailla on vaa joku päähän pinttymä hyvinvointivaltiosta, ei joka kolkka voi olla rauhallinen, muuttakaa westendii asuu s**t*na .

      • 02760

        LinnALekA 4 Life!! :)


      • räjäytä lähiöt

        Oikein tyypillinen lähiö-idiootin vastaus.

        Jos et tykkää rikollisista etkä rappiosta, niin silloin olet paska ihminen ja hienostelija. Kaikki juopot ja narkomaanit ovat aitoja ihmisiä ja tavalliset työssäkäyvät ovat hienostelijoita ja teeskentelijöitä.

        Ihan kuin teillä saatanan sosiaalipummeilla muka olisi joku vara arvostella muita ihmisiä.

        Totuus on se, ettei yksikään lähiön vahinkolaukaus olisi elossa päivääkään ilman näitä töitä tekeviä "hienostelijoita" jotka palkoistaan ne verorahat teidänkaltaisille saatanan ali-ihmisille joutuu pakotettuna maksamaan.

        Minä toivon että tulevaisuudessa olot vain kovenevat jotta lähiöiden täysin turha roskasakki pistetään keskitysleirille kaasukammioihin, juuri sinne minne ne alunperinkin kuuluisivat.

        Ei sääliä häviäjille!


    • Bindie

      Pakko nostaa tätä keskustelua vähän. Asumme omistusasunnossa (kaksio) tässä pahamaineisessa Suvelassa eikä hirveästi hymy nouse huulille näitä kommentteja lukiessa.

      Suvelavihaajat ovat ilmeisesti pysytelleet kaukana täältä jo pitkän aikaa, täällä asuu ihan tavallisia ihmisiä! Espoon keskusta on kovalla tohinalla kunnostettu mielekkäämmäksi, uusi ostoskeskus ja kaikki :)

      Tämä näkyy myös Suvelassa, jossa muutamien rähjäisempien talojen julkisivuja on alettu kunnostaa uuteen uskoon ja eivätköhän muutkin seuraa perässä.

      Suvelassa on ihmisiä joka lähtöön, on niitä puukkojunkkareita mutta myös ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä. Me taidamme olla taloyhtiömme ainoa perhe joka metelöi (:D), ja asumme aivan Satulinnan tuntumassa. Ennakkoluuloisia ja suvaitsemattomia ihmisiä emme tänne haluakkaan, edellistä kommenttia mukaillen, menkää sinne Westendii tai ostakaa vaikka oma saari ;)

      • älkää uskoko

        Ylläoleva henkilö on ilmeisesti myymässä asuntoaan Suvelasta, muuten ei ymmärrä tuota valehtelua. Suvela on täynnä roskaväkeä.


      • isivaan
        älkää uskoko kirjoitti:

        Ylläoleva henkilö on ilmeisesti myymässä asuntoaan Suvelasta, muuten ei ymmärrä tuota valehtelua. Suvela on täynnä roskaväkeä.

        muutin tänne joku aika sit..oon normisti töis ja ei pelota kulkee tääl..iha normii jengii tääl on....tiettyi ongelmii tietenki, mut niit on ihan oikeesti joka paikas!!!!!!!!tää o hyvä mesta, tänne jään!


      • åmpäripää
        isivaan kirjoitti:

        muutin tänne joku aika sit..oon normisti töis ja ei pelota kulkee tääl..iha normii jengii tääl on....tiettyi ongelmii tietenki, mut niit on ihan oikeesti joka paikas!!!!!!!!tää o hyvä mesta, tänne jään!

        Mulle tarjottiin just VVON asuntoa Suvelasta Joupinrinteestä...ti pitäisi päättää.Lapset on alakoulussa,puoliksi asuu isällä.Paikka vaikutti ulkoapäin äkkiseltään kivalta ja eläväiseltä...Nyt asun ihan korvessa mikä ei miellytä.Apua,sanokaa mielipiteenne ihmiset!!


      • Fiksu ihminen
        åmpäripää kirjoitti:

        Mulle tarjottiin just VVON asuntoa Suvelasta Joupinrinteestä...ti pitäisi päättää.Lapset on alakoulussa,puoliksi asuu isällä.Paikka vaikutti ulkoapäin äkkiseltään kivalta ja eläväiseltä...Nyt asun ihan korvessa mikä ei miellytä.Apua,sanokaa mielipiteenne ihmiset!!

        Olen suomalainen, 24-vuotias mieshenkilö, joka on asunut vaimoinenn Suvelassa nyt puolisen vuotta. En ole kohdannut tuona aikana ympäristössä yhtäkään ongelmaa, tai edes mitenkään erikoisella tavalla käyttäytyvää ihmistä. Humalaisia raukkoja notkuu kaikkien lähiöbaarien tuntumassa, eikä kukaan fiksu aikuinen kehota lastansa leikkimään siinä terassilla.

        Asuin vuoden päivät Matinkylässä, joka oli mielestäni viihtyisä alue, lukuunottamatta ostarin seutua. Tämä paikka on ihan samaa maata.

        Luin aikaisempia kommentteja tuntien syvää ahdistusta joidenkin maanmiesteni ajatuksista. Joku taisi jopa mainita, että "johtuen ulkomaalaisista alue on muuttunut epäsiistimmäksi".

        Saanko kysyä, että mitä vittua? Olen itse ollut hyvin läheisesti tekemisissä useiden maahanmuuttajaperheiden kanssa ja voin kertoa, että heidän elämäntapansa ovat useimmiten miljoona kertaa puhtaampia/hygieenisempiä kuin suomalaisen keskivertoperheen. Koditkin ovat usein suorastaan hohtavan puhtaita. Miten helvetissä ulkomaalaisten läsnäolo muka "likaa" seutua? Oletko hullu, kuka ikinä olitkin. Eivätkö ruskeat silmät ja tummempi iho hohda yhtä ihanasti norsunluun valkoisena kuin oma hipiäsi? Syljen suuntaasi, tietämätön juntti.

        No niin, palataanpa aiheeseen.

        Olen saanut turpaani paljon hienommissa paikoissa kuin Suvela. Jokainen suomalainen lähiö on "vaarallinen", sitä ei käy kiistäminen. Lapsuuteni lähiössä ammuttiin juuri kolme ihmistä.

        Yritän nyt sanoa sitä, että ei tämä mikään taivas ole, mutta ei kyllä helvettikään. Hyvin voi muuttaa. Tervetuloa vaan. Kahvit tarjoan halukkaille.


      • ImYourMama
        åmpäripää kirjoitti:

        Mulle tarjottiin just VVON asuntoa Suvelasta Joupinrinteestä...ti pitäisi päättää.Lapset on alakoulussa,puoliksi asuu isällä.Paikka vaikutti ulkoapäin äkkiseltään kivalta ja eläväiseltä...Nyt asun ihan korvessa mikä ei miellytä.Apua,sanokaa mielipiteenne ihmiset!!

        kannata muuttaa, jos vaan vaihtoehtoja on. Todella rumaa ja ähjäistä seutua ja ihme notkujia paikat täynnä.


      • tykkäsin!
        ImYourMama kirjoitti:

        kannata muuttaa, jos vaan vaihtoehtoja on. Todella rumaa ja ähjäistä seutua ja ihme notkujia paikat täynnä.

        Ennen muuttoa suvelaan luin täältä juttuja ja epäröin. Nyt oon vuoden asunu ja oon viihtyny! Sattunu hyvä taloyhteisö ja ulkona uskaltaa pimeälläkin liikkua!
        Kaikki lähellä ja julkinenliikenne pelaa! Tykkään ja suosittelen!

        T.Ihan tervejärkinen suomalainen 21v nainen!


      • Tsarppandeli
        tykkäsin! kirjoitti:

        Ennen muuttoa suvelaan luin täältä juttuja ja epäröin. Nyt oon vuoden asunu ja oon viihtyny! Sattunu hyvä taloyhteisö ja ulkona uskaltaa pimeälläkin liikkua!
        Kaikki lähellä ja julkinenliikenne pelaa! Tykkään ja suosittelen!

        T.Ihan tervejärkinen suomalainen 21v nainen!

        Aina mollataan lähiöitä, vaikka niissä asuu suurimmaksi osaksi tavallisia ihmisiä. Muistakaa myös että lähiöitä on joka kaupungissa ja aina niissä tapahtuu kaikenlaista, eikä mikään niistä nouse ylitse muiden ei hyvässä eikä pahassa. Itse olen asunut Suvelan koulua vastapäätä elämäni ensimmäiset ja onnellisemmat 15-vuotta, kunnes muutin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Vanhempani asuvat edelleen samassa taloyhtiössä ja siskoni osti muutama vuosi sitten asunnon siitä vierestä. Myös veljeni asuu perheineen alueella. Talolla on tietysti vaikutusta ja omistusasunnot rauhallisempia kuin vuokralla olevat, mutta sehän on sama juttu kaikkialla. Omistusasunto on yleensä pidemmälle aika välille hankittu sijoitus, josta pidetään huolta, joten asukaskuntakin on erilaista ja häiriköt saa nopeammin häädön. Mutta alueella on myös hyviä vuokrakohteita niin kaupungilla kuin yksityisilläkin ja hinnat paljon järkevämpiä kuin monessa muussa vastaavassa lähiössä. Alue on myös monipuolinen, on kerros-, rivi- ja omakotitaloja sulassa sovussa keskenään. Kulkuyhteydet on loistavat ja luontoa löytyy vielä läheltä, myös palvelut on hyvin saatavilla. Ongelmia ei ole ollut kenenkään kanssa, siihen varmaan vaikuttaa myös se ettei liiku kauheessa ärripurrijurrissa ja kerjää verta nenästään. Toki aina missä on paljon ihmisiä myös sattuu ja tapahtuu, metsäänkin voi muuttaa jollei siedä muita ihmisiä... Pointti on se että siellä olen aina tuntenut oloni turvalliseksi liikkua, enemmän pelottaa kulkea esim. helsingin keskustassa. Monenkirjava porukka antaa realistisen kuvan ihmiselon arjesta, eikä erilaisuutta pidä pelätä. Kouluaikoinakin oli vain mielenkiintoista tutustua uusiin kulttuureihin, ei maahanmuuttajista ollut haittaa. Täytyy muistaa että heistäkin suurin osa on ihan mukavaa porukkaa!


      • 21
        Fiksu ihminen kirjoitti:

        Olen suomalainen, 24-vuotias mieshenkilö, joka on asunut vaimoinenn Suvelassa nyt puolisen vuotta. En ole kohdannut tuona aikana ympäristössä yhtäkään ongelmaa, tai edes mitenkään erikoisella tavalla käyttäytyvää ihmistä. Humalaisia raukkoja notkuu kaikkien lähiöbaarien tuntumassa, eikä kukaan fiksu aikuinen kehota lastansa leikkimään siinä terassilla.

        Asuin vuoden päivät Matinkylässä, joka oli mielestäni viihtyisä alue, lukuunottamatta ostarin seutua. Tämä paikka on ihan samaa maata.

        Luin aikaisempia kommentteja tuntien syvää ahdistusta joidenkin maanmiesteni ajatuksista. Joku taisi jopa mainita, että "johtuen ulkomaalaisista alue on muuttunut epäsiistimmäksi".

        Saanko kysyä, että mitä vittua? Olen itse ollut hyvin läheisesti tekemisissä useiden maahanmuuttajaperheiden kanssa ja voin kertoa, että heidän elämäntapansa ovat useimmiten miljoona kertaa puhtaampia/hygieenisempiä kuin suomalaisen keskivertoperheen. Koditkin ovat usein suorastaan hohtavan puhtaita. Miten helvetissä ulkomaalaisten läsnäolo muka "likaa" seutua? Oletko hullu, kuka ikinä olitkin. Eivätkö ruskeat silmät ja tummempi iho hohda yhtä ihanasti norsunluun valkoisena kuin oma hipiäsi? Syljen suuntaasi, tietämätön juntti.

        No niin, palataanpa aiheeseen.

        Olen saanut turpaani paljon hienommissa paikoissa kuin Suvela. Jokainen suomalainen lähiö on "vaarallinen", sitä ei käy kiistäminen. Lapsuuteni lähiössä ammuttiin juuri kolme ihmistä.

        Yritän nyt sanoa sitä, että ei tämä mikään taivas ole, mutta ei kyllä helvettikään. Hyvin voi muuttaa. Tervetuloa vaan. Kahvit tarjoan halukkaille.

        Justiinsa näin, suomalaiset on aina juntteja.
        Otetaan tänne kaikki terroristit niin johan on hyvä mieli


      • Trans_ISÄ

        Hei,

        Nyt rauhallisesti ihmiset, mä oon asun täällä nyt 2,5v ja voin kertoa että ainoita suvaitsevia ihmisiä täällä on ulkomaalaiset. Kantasuomalaiset on nii sivistymätöntä ja junttii sakkii että vaikka oon itse suomalainen ja molemmat papat ollu sodassa ja kertoneet että syy puolustukseen oli vapaa maa lapsille ja lapsenlapsille, ne ei antais mun asuu täällä. No Suvelalaiset on varmaan ollu itse siellä sodassa ku mä en saa asua täällä ku olen transseksuaali suomalainen. Ajatella että ne voi vihata jotain vielä enemmän kuin ulkomaalaisia, mulla on kaksi lasta joista toinen huollettava.


    • gvggre44

      Siel päin asu skupolli ja jos ei oo vielä aika jättänyt niin lasten tappaja Jammu Siltavuori, ex-vankien sijoituspaikka, heimolaiset, pakolaiset ett' kyllä siellä riittää kulttuurin rikastuttajia laidasta laitaan ja vielä suomalaisetkin. Eli tuo koko alue kirkkojärvi-kirstinmäki-suvela-espoonkeskus-hösmäri-muurala-tuomarila-ymmersta-ullanmäki jne.

      • betonilähiö221

        Todellinen rupulähiö kotimaamme terävimmässä kärjessä.
        Köyhät Espoolaiset ovat sinne sijoitettu. Lisäksi sieltä löytyvät sekakäyttäjät, häiriköt ja rikolliset (mm. maankuulu Sellon tappaja asusteli siellä). Kuvastaa hieman millaisesta alueesta on kyse. Jotkut epäonnistuneet yrittävät nostattaa alueta (lähinnä vain sen takia, koska se on Espoossa), kun perusespoolainen ei suostu tunnustamaan betonilähiöitten olemassaoloa kaupunigissa, sekä siellä olevia ongelmia.


      • San Quentin

        Siis tämä Shkupolli oli Sellon ammuskelija Kosovosta, joka ampui viisi kuoliaaksi Sellossa ja puukotti ja nylki kiusaamansa muijan alkupaloiksi..


    • @nnnn

      Ihan hirveä paikka, kuten koko muukin keskuksen alue. Entressen seutu nyt on suhtkoht siistiä, siis vielä toistaiseksi ja nytkin vain rakennusten ulkonäön puolesta, muuten sielläkin pyörii se sama epämääräinen porukka. Kadut on törkeässä kunnossa, oksennusta, roskaa ja eritteitä ympäriinsä.

      Itseäni nuorena naisena häiritsee (ja ihmetyttää!!!) tuolla erityisesti se, miten törkeästi mamu-miehet liimaantuvat kiinni esim. kadulla kulkiessa ja alkavat seurata ja pyydellä/tunkea mukaan. Eikä millään meinaa uskoa kun nätisti sanoo ettei kiinnosta. En muualla Espoossa ole moista kokenut kuin yksittäistapauksena, mistä taas tässä ei ole kyse... Lisäksi tavan tallaajia tuolla häiriköivät laitapuolenkulkijat, nistit, kerjäläismannet ja kaiken maailman hullut.

      Joka kerta tulee samanlainen kulttuurishokki kun tonne menee käymään, vaikkei tääkään alue missä nyt asun mikään westend ole. Ero vaan on katukuvassa niin huima.

      • Ei ikinä sinne

        Täysi mätäoja koko alue, Espoon oma itä-Helsinki omassa mittakaavassaan, häpeäpilkku koko pk-seudulla.
        Todella levoton alue, paljon vuokra-asuntoja, mamuja, sekakäyttäjiä, laitapuolenkulkijoita, ym. Vain todella epätoivoiset sinne muuttavat, jos on pakko. Kannattaa varata seikkailumieltä aimo annos mukaan, jos aikoo muuttaa tuohon kurjalisto-seudulle.


    • b324234

      Trolli, olet paljastettu.

    • lklkljk

      kun sulle ihan TARJOTAAN! Tavalliset joutuvat kyllä hakemaan, ja kisaamaan kuka saa ja kuka ehtii ensin, ja kenen taustatiedot olis kaikista parhaimmat ja kuka osaa miellyttää vuokravälittääjää eniten ja sitä rataa!

      Että sulle ihan TARJOTAAN!

      Provo jo tuon sanan käytön takia!

      • langassa

        ALOITUS VUODELTA 2006!


    • räkäoja

      poistakaa nämä vanhat viestit. sitäpaitsi suvela on tänäpäivänä huonompi kun vuonna 2006.

      • Alueen_asukas

        Olen asunut alueella noin kolmisen vuotta. Voin varmuudella sanoa että ainoa paha Suvelassa on se että kun sanoo asuvansa siellä niin 90% kuulijoista alkaa luulla että asuu jossain räkäojassa niin kuin moni kirjoittaja täälläkin luulee. Tämä ei pidä paikkaansa, asun siistissä omistusasunnossa erinomaisessa taloyhtiössä jossa paljon vanhempia rouvia ja herroja, eikä ikinä kohdalleni sattunut yhtään mitään väkivaltaa ynnä muuta, normaalisti alueella liikun, joskus öisin.

        Alue on eloisaa ja vilkasta mikä ei ole mielestäni välttämättä huono asia. Näkee paljon nuoria opiskelijoita, lapsia, maahanmuuttajia mikä kuuluu suurkaupunkiin. Kunpa osattaisiin elää sovussa niin kaikki olisi mainiosti. Lisää järkeviä ihmisiä tänne!


      • Vähän aikaa asunut
        Alueen_asukas kirjoitti:

        Olen asunut alueella noin kolmisen vuotta. Voin varmuudella sanoa että ainoa paha Suvelassa on se että kun sanoo asuvansa siellä niin 90% kuulijoista alkaa luulla että asuu jossain räkäojassa niin kuin moni kirjoittaja täälläkin luulee. Tämä ei pidä paikkaansa, asun siistissä omistusasunnossa erinomaisessa taloyhtiössä jossa paljon vanhempia rouvia ja herroja, eikä ikinä kohdalleni sattunut yhtään mitään väkivaltaa ynnä muuta, normaalisti alueella liikun, joskus öisin.

        Alue on eloisaa ja vilkasta mikä ei ole mielestäni välttämättä huono asia. Näkee paljon nuoria opiskelijoita, lapsia, maahanmuuttajia mikä kuuluu suurkaupunkiin. Kunpa osattaisiin elää sovussa niin kaikki olisi mainiosti. Lisää järkeviä ihmisiä tänne!

        Keikkaduunissa pk-seudulla ollessani työnantaja tarjosi yksiön Espoon Suvelasta. Näin pohjoisen asukkina en tiennyt millaisesta alueesta on kyse. Yllä olevat kirjoitukset kuvastavat varsin hyvin todellisuutta. Alue on luotaantyöntävä ja häiriökäyttäytymistä on paljon. Ei ole kiva tulla duunista kotiin, kun sekavassa mielentilassa oleva hörhö pitää majaansa porraskäytävässä ja kellarikomerossa on turha pitää mitäänt tavaraa, koska joku käy keikkaamassa ne. Hissit naarmutettu piloille, perheväkivaltaa, juoppoja ja näimpä kerran poliisien rynnäkön spugu/huumekämpään.
        Ah, mikä ihanuus, kun keikkaduuni päättyi, ei koskaan enää tuohon suuntaan asumaan edes vähäksikään aikaa.


    • suvela go go

      Se nyt vaan on niin, että jos ei ole rahaa on tingittävä asuinpaikasta.Vietävä lapset kouluun missä paskasakin kakarat pilaa lapsesi tulevaisuuden.
      Jälkikasvu tottuu tiettyihin tapoihin, ja ajatteluun halusit tai et.
      Huonoilla alueilla asuvat kehuvat surkeita olojaan, koska eivät muusta tiedä.Heille tietyt lieveilmiöt ovat normaaleja asioita joihin on totuttu.

      Vaikka kuinka tällä palstalla muuta huutavat, niin Suvela on häviäjien aluetta.Opiskelijoille välivaihe, mutta muille elämä.

      • ainiivuokralla

        Aika kauan olen alueella asunut ja ei mitään ongelmaa.
        Mitä ihmettä ihmiset kuvittelee asuinalueistaan yleensä??? Onko edes realistista ajatella,että kerrostaloasukkaalle koittaisi hiljaisuuden paratiisi,jossa lokoilla omissa haaveissaan.
        EI ole olemassa asuntoaluetta,jossa ei joskus tulisi ongelmia jollakin osa-alueella.
        Jos niin kuvittelette,niin vetäkää se pää sieltä pilvestä. Oli se pilvi sitten marista,tai turhista toiveajatteluista johtuva...

        Ideaalia (mikä se on?) aluetta ei ole olemassakaan. Miljonääritkin voivat kärsiä naapureistaan

        Joten lakatkaa ajattelemasta (haaveilemasta) turhia.
        Keskittykää olennaiseen, eli siihen, että jossakin on asuttava.


      • Kusitettu
        ainiivuokralla kirjoitti:

        Aika kauan olen alueella asunut ja ei mitään ongelmaa.
        Mitä ihmettä ihmiset kuvittelee asuinalueistaan yleensä??? Onko edes realistista ajatella,että kerrostaloasukkaalle koittaisi hiljaisuuden paratiisi,jossa lokoilla omissa haaveissaan.
        EI ole olemassa asuntoaluetta,jossa ei joskus tulisi ongelmia jollakin osa-alueella.
        Jos niin kuvittelette,niin vetäkää se pää sieltä pilvestä. Oli se pilvi sitten marista,tai turhista toiveajatteluista johtuva...

        Ideaalia (mikä se on?) aluetta ei ole olemassakaan. Miljonääritkin voivat kärsiä naapureistaan

        Joten lakatkaa ajattelemasta (haaveilemasta) turhia.
        Keskittykää olennaiseen, eli siihen, että jossakin on asuttava.

        Kyllä Suvelassa asua voi, mutta paikallisiin juottoloihin ei kannata mennä. Jouluna alkuun päässyttä pöhötystä vähentääkseni kävelin muutaman kilometrin lenkin, jonka jälkeen poikkesin paukulle Sokinsuon ostarilla olevaan S:llä alkavaan kuppilaan. Viimeksi vierailin siellä muistaakseni toissa kesänä, silloin imaisin terassilla yhden huurteisen.

        Säätilasta johtuen minun oli nyt nautittava juomani sisätiloissa, joten istahdin pehmustettuun loosipenkkiin. Hetken aikaa siinä istuttuani havaitsin jostain uhoavan lähinnä navettamaisen löyhkän. Noustuani ylös huomasin perseeni kostuneen. Selvähän se: Joku rapajuoppo oli kussut housuunsa ja kusi oli imeytynyt istuimeen kyllästäen pehmusteet perin pohjin!

        No, onneksi omistan toimivan pesukoneen eivätkä housutkaan olleet ainoani. Vastedes kuitenkin pysyttelen mahdollisimman kaukana noista Suvelan kusiläävistä.


    • mp

      Ihanaa asua Suvelassa ja vieläpä Satulinnaa vastapäätä.
      Terv.Suvelan "juoppo":)

    • junalla ohi pois
    • slummila

      kuulema kirstinharjussa myydään ilolintuakin ;D karsein paikka on kirstinharju!!se ei mixkään muutu!!

    • WTT

      On hyvä juttu, että tässä on vanhoja ja uusia viestejä.

    • eix muuta parjaamist

      Muuttakaa ja kokeilkaa ! ? Hyvä sana kauas kuuuu, paha vielä kauemmax!
      Onx Tapanilat ja Larut ym ym. . ei, ei

      • alueen vanha asukki

        On hyvä paikka on asua tämä Suvelan alue.
        Olemme asuneet täällä kerrostalossa Kirstinmäen taloja vastapäätä vuodesta 79 eikä häiriötekijöitä.
        Joka lähiössähän pääkaupunkiseudulla on pummeja ja slummeja, kuten kauttaaltaan kaikkialla suomessa. Samanlaisia ihmisiä löytyy kaikkialta ja he myös muuttavat paikasta toiseen ja osaavat käyttää myös julkisia kulkuneuvoja siirtyäkseen paikasta toiseen, kuten myös ne pummit.
        Eipä tuo Itäkeskuksen alue ainakaan vaikuttanut mitenkään turvallisen tuntuiselta. Joka kerta siellä vieraillessani joku pummi oli niskassani ja metrossa tultiin viereen turisemaan turhanpäiväistä.
        Täällä olen kulkenut näiden vuosien aikana jalan Kirstinmäen läpi lähestulkoon joka päivä ja Espoon keskustan rautatieaseman läpi myös aika usein. Jokunen vuosi sitten kuljin sen läpi töihin aamuin illoin sekä yölläkin. Silti näköjään täällä niihin pummeihin tai turisijoihin ei näin usein törmää. Näinä yli kolmenakymmenenä vuotena on osunut kohdalleni korkeintaan muutama joka on mielestäni aika vähän.
        Kirstinmäessä Satulinnan pysäkiltä olen astunut määrävuosin työmatkaani taittaen bussiin ja jäänyt bussista pois ja eipä ole kukaan Satulinnaan menijä tai tulija tai kukaan muukaan tullut kulkuani häiritsemään, ei päivällä eikä yöllä. Kerran joku pyysi pysäkillä tupakkaa ja joku herrasmies yritti iskeä, mutta molemmat toivottelivat vain hyviä illan jatkoja, kun ei ollut tarjolla mitä olivat vailla. Myöskään Suvelan ostarin edessä oleva nuoriso tai ravintolassa yöllä käyviät eivät tunnu olevan mitenkään ohikulkijoista kiinnostuneita.
        Kävin tässä jokin vuosi sitten Espoonlahdessa töissä bussilla. Lippulaivan pysäkillä sain törmätä lähes viikoittain jos minkälaiseen pummaajaan tai turisijaan jotka häiritsivät oloani ja sain siirtyä heiltä pysäkillä syrjään. Myös bussissa häirittiin matkustamistani muutamia kertoja tämän neljän kuukauden aikana, ja keskellä päivää.
        Vuosien saatossa tänne Kirstinmäkeenkin ovat saaneet asuntoja myös maahanmuuttajat. He ovat kulttuuriltaan ja puhetyyliltään äänekkäämpiä kuin me suomalaiset. Mutta heidän puhettahan kuulee nykyisin joka puolella suomea, paitsi Kauniaisissa ja muissa rikkaiden asuttamissa lähiöissä. Suurin osa heistä asuu kuitenkin Itä-Helsingissä ja eniten Vantaalla jos joku tätä aluetta sen takia vieroksuu.
        Mutta, eipä tänne ainakaan minun mielestäni enempää väkeä ja lisää asuintalojakaan tarvita rakentaa. Pysyypähän edelleen rauhallisena ja hyvänä alueena asustella.


    • ehkä sinne muuttavat

      Onko Suvela / Kirsti ainoita paikkoja Espoossa, josta voi saada edullisen asunnon? Minkälaista on esim. Kilossa? Kaksiota tarvittaisiin jostain Espoosta, ja kuultu että juuri Suvelassa ei tarvitse maksaa maltaita kämpästä.

    • äpsjvposdvja

      Osaisiko joku suositella rauhallisia taloja/katuja Suvelasta? Minkälainen on esimerkiksi Kirstinsyrjä?

    • VeiVei

      Mogadishu avenue on kuulemma suosituin. Aikanaan Jari Pervon kirjoittama ja vuosaareen sijoittama tv-sarja kuvattiin tuolla suvelan kirstinmäellä koska vuosaaren merirastilassa oli talot liian hyväkuntoisia.

    • kokemussekin

      Asuin lapsuuteni/nuoruuteni Kirstinharjussa, Skupolli muuten asui siinä suht vieressä, muistan jopa autonkin..

      No joo, vanhat 70-luvun talot alkavat varmasti olla jo huonokuntoisia, mutta alueella Suvela/Espoon keskus/Ymmersta yms. on rakennettu ja rakennetaan ihan uusia, hyväkuntoisiakin taloja. Espoon keskustan alue on kyllä varmasti muuttunut kun alueelle on paljon rakennettu uusia taloja.

      Alueella on ollut pahempi maine sieltä 70/80-luvulta saakka. Totta on, 90-luvulla tuli angstisia ongemanuoria ja päivisin/iltaisin pelotti liikkua ulkona. Silti liikuin ulkona melko paljon. Mamut eivät itselleni olleet koskaan ongelma, itseasiassa oli todella mukavaa kun oli eri kulttuureista ihmisiä ja heistä useimmiten ei ollut ollenkaan haittaa. Lähikoulun yhteishenki oli todella mukava ja lämmin sekä monikulttuurinen. Viihdyin tuolla koulussa huomattavasti paremmin kuin myöhemmin ns. rikkaiden alueen koulussa, jossa oli todella kylmäkiskoinen tunnelma aina ja lämmin yhteishenki puuttui täysin. Eli ei se raha välttämättä tuo onnea, tiedän rikkaita, jotka ovat kovin onnettomia ja rikkaiden asuinalueita, jotka ovat näennäisesti ns. siistejä, mutta itse ihmiset varakkuudesta huolimatta ovat jotenkin todella outoja, hämäriä, kylmäkiskoisia, kieroja, epäystävällisiä jne. Olen myöhemmin myös asunut ns. hieman paremmalla, hyvin rauhallisella alueella, mutta se ei todellakaan poistanut sitä, että alueella liikkui kaikenlaista hämäriä hiippailijahäntäheikkejä, tumputtelijoita, murtautujia jne. Myöskään asujat eivät kovin onnellisia olleet naamasta päätellen, joten ei se raha pelkästään tuo sitä onnea.

      Totta joo, Suvelassa kaduilla sain kantasuomalaisena usein ehdotuksia ihan lapsesta asti, lähinnä ainoastaan siis kantasuomalaisilta miehiltä (juoppoja, huumeveikkoja, hämäräheikkejä) sekä ikätovereiltani, angstisilta nuorilta. Satulinnan ympäristö aina piti kiertää kuten myös ostarin lähibaari. Asuntoon tehtiin murtoja, kellarikomeroihin murtauduttiin/kuseskeltiin, rappukäytävässä hiippaili kaikenlaista epämääräistä hemmoa, 80-luvulla oli vissiin jokin namusetä vaihe menossa ja hämärääijiä liikkui HK:n siniset makkarat housuissa ja esittelivät niitä talon lapsille jne. Paljon outoja naapureita, huumeveikkoja, puliukkoja, poliisit istuivat kerrankin pihalla kytiksellä naapurin takia, osa asukkaista heitteli huonekalut ikkunoista ulos kun riitaa tuli, perheväkivaltaa, ryöstäjiä, raiskaajia, puukotuksia jne.

      Vanhat omistusasunnot, ne 70-lukulaiset on ihan päältäpäin ja suurelta osin sisältäpäinkin ihan samanlaisia kuin samanikäiset vuokratalotkin. Joten ei niissä mitään luksusta ole. Eri asia sitten tosiaan nämä uudet talot, saattaa ollakin ihan mukavia ja siistejä siltäpäin ja ulkoakin. Tietysti omistusasuminen hieman rajaa sitä porukkaa minkälaista siinä asuu jne. Kuulemani mukaan ihan suhteellisen siistiä aluella ne uudemmat talot.

      Suvelassa on hyvät ja huonot puolensa. Alue on kyllä eläväistä, joten siitä plussa, osa alueen entisistä asukkaista on varmaan muuttanut muualle tai sitten esim. Leppävaaraan. Leppävaaran seutukin on minusta sellaista aluetta, että ei siellä oikein uskalla kovin paljoa yksin hengailla, ei edes sillä "paremmalla puolella Leppävaaraa". Pukeutumisen kyllä koin tuolloin niin, että aina piti miettiä mitä päällensä laittaa, ihmiset aina tuijottivat ja tunnistivat kadulla, vaikka itse et heitä tuntisikaan. Sinänsä siinä mielessä aivan ihanaa muuttaa muualla kun olet aivan tuntematon eikä kukaan tuijota, että tunnen tuon (vaikka ei koskaan mikään julkkis tai pikkujulkkis ole ollutkaan vaan ihan tavis suomalainen). Eli paikkana se oli ainakin silloin ennen sellainen, että jokainen tunnisti kadulla vastaantulevan, kai sitten hämäräheikeillä sun muilla oli joku paikallinen "tietotoimisto", missä vaihdettiin tietoja puhumattakaan naapurin juorueukoista. Eli naapurit hyvin juoruilevaa, muiden asioista kiinnostuneita ihmisiä, eläväisiä toki silti. Alueen juottolat todellakin aika räkäliä, että jos haluaa terassille mennä tai juomaan tuopin kaksi niin suosittelen lämpimästi jotain muuta paikkaa.

      Mamut tulivat aikoinaan siis lähinnä Suvelaan/Espoon keskustaan ja Itä-Helsinkiin. Ensin tuli näitä aasialaisia ja sitten tuli näitä somaleja. Aika rauhallista porukkaa nämä jotka silloin 90-luvun alussa tuli, osaavat suomen kielen, suurin osa hyvin ystävällisiä, siistejä ja rauhallisia, eivät todellakaan ole sama asia kuin nyt juuri viimeaikoina tänne tulleet mamut/matut.

      Suvelan ansiosta ainakin osaa olla varovainen muualla ja toisaalta onnellinen, että ei ainakaan rasistiksi kasvanut=) En kuitenkaan muuttaisi enää takaisin ellei ole aivan pakko,

      • haestakkoo_vattuloita

        Joo vattu, ei täällä mitään vikaa ole, jos on normaali suomalainen. Hienostelijat ja mielensäpahoittajat/kyylääjät ei pärjää.


    • Kähmy

      Taitaa olla joku Suvela-psykoosi tällä ikivanhan viestiketjun toistuvasti henkiinherättäjällä?

    • nää.sivut.pidetään

      Tätä kutsutaan tietojen päivittämiseksi, ei
      Suvela-psykoosiksi.
      Olisipa ollut jo 1979 tämmöiset sivut jossain.
      Kun muutti pikkukaupungista Suvelaan, olisi ollut hyvä, jos joku olisi neuvonut, että:
      Älä hae Suvelaan postista pakettia toisen puolesta- siinä on huumeita.
      Älä mene Suvelassa mihinkään bileisiin, joukossa paskaporukkaa
      Älä tule kotiin viimeisillä junilla. Perääsi lähtee kävelemään hullumustalainen, joka kyselee ottoautomaattia. "Tuu lähemmäs, että mä voin suudella sua." Ja kiljuu välillä
      kuin nainen. Koska tahansa ja missä kohtaa Kirstinharjua ravaa toinen hullu mustalainen ja huutaa naisille: LUTKA! Menee vaikka bussissa sanomaan kenelle naiselle tahansa
      ( vaikka lapsi istuisi vieressä) lutka.

      Pidetään nää sivut ja Kirstinmäkeen muuttavat uudetkin asukkaat tietävät, millainen paikka oikeasti on.
      Jos voisivat, koulujen ja päiväkotien työntekijät osaisivat antaa todellisen kuvan paikasta.

      Kapakan kaikki nähneet työntekijät eivät välitä enää paskaakaan.
      Kysyppä siellä pieneltä mustalaislapselta jotain ja kaunis vastaus on: Haista vittu !

    • tykkäänollatääl

      Mua peloteltiin kun puntaroin suvelan ja leppävaaran välillä että suvela on kamala paikka, rautaputkia lentää, rauhatonta asua yms, mutta päädyin silti joupinmäensyrjään edullisen vuokran ja isomman kämpän takia. En kadu yhtään. Oma taloyhtiö on ainakin rauhallinen, iltasin uskaltaa liikkua. Keskuspuisto kulman takana ja siellä on mahtavaa lenkkeillä. Kauppa on lähellä ja jokapaikkaan loistavat kulkuyhteydet. Säästän paljon enemmän rahaa, asuessani täällä =) jos joku sanoo ettei voisi koskaan asua suvelassa,kohautan vain olkapäitäni enkä mieti asiaa enempää. Ei se multa pois oo..

    • Tavallinen_asukas

      Liki 40 vuotta vanhat ilmiöt eivät ole tätä päivää. Jos joku haluaa "päivittää" Suvelaa, niin olisi syytä käyttää hieman tuoreempia tietoja. Itse olen kotoisin Rööperistä. Se oli 1950-luvulla viinatrokareiden, narkkareiden ja muiden konnien tyyssija, eikä siellä "hienommat" ihmiset uskaltaneet asua. Tänä päivänä tilanne on muuttunut ainakin siten, että minulla ei enää olisi varaa asua siellä. Viime kuun vaihteessa tuli 25 vuotta täyteen Suvelassa asumista, enkä koko aikana ole havainnut tässä ketjussa kerrottuja ilmiöitä. Ehkä liikun "väärässä" seurassa?

    • Kaunoylikaunamäki

      Hieno juttu, että suve...räkälä on noinkin hieno mesta. Kauppakeskus vilisee vitun junnu narkkeja. Toki muualla varmaan samat
      ongelma, mut eikö tolle paskalle sais jotenki loppua? Onko suvelalaisilla vanhemmilla jotenkin huonompi ote lapsiinsa?

    • Terveisiä-Kirstinmäestä

      Itse en suosittele Suvelaa ja sehän on varmaan tullut selväksi tässä keskusteluketjussa, että monikultturisuus kukoistaa sillä alueella. Itse olen asunnut jokusen vuoden Kirstinmäessä ja yritän päästä täältä mahdollisimman pian pois.

      Talot ovat tosiaan jämähtäneet jollekkin 70 luvulle ja tuntuu, että nämä betonilaatikot on jätetty oman onnensa nojaan. Ehkä Siksi nämä Kirstinmäen talot puretaankin mistä on ollut puhetta länsiväylässä. Jos Suvelaan haluat muuttaa niin älä ainakaan Kirstinmäen suuntaan muuta. Veikkaan, että Suvelan ihan toisessa päässä on eri ääni kellossa, eli siinä Tuomarilan rajalla. Itse yritän kuitenkin äästä koko Suvelasta ja Espoon keskuksesta pois. Tässä alla on jotain perus juttuja mitä itse olen nähnyt täällä Kirstinmäessä tapahtuvan:

      1 Huumepiikkejä löytyy silloin tällöin rapun oven edustalta

      2 Yhdessä vaiheessa oli semmoinen trendi, että rapun ala-oven lasi hajotettiin vähintään kerran viikossa ja sama toistui joidenkien henkilöautojen lasien kohdalla.

      3 Rotta ongelma on ollut jo pidempään piha ja roskis alueella, lisäksi roskapusseja heitelleen parvekkeelta pensaaseen tai jätetään pussit lojumaan rapun oven edustalle.

      4 Rapun kellari tasanteella haisee home, mutta länsiväylässä luki että Kirstinmäen talot puretaan joten hometalojahan nämä ovat.

      5 Talossa asuu ja pihapiirissä liikkuu juoppoja, huumeveikkoja ja muita hämärä hiippareita jotka on juuri semmoisen hämy hampparin näköisiä laitapuolen kulkijoita mm: polkupyörävarkaat ja muut diilaajat. Minulle on esimerkiksi yritetty myydä kamaa ihan piha nurkalla.

      6 ja sitten nämä ihanat naapurit ja muut talon asukkaat. Jos juopot ei metelöi jossain huoneistossa niin maahan muuttajat taas alkaa kolistelemaan yöllä. Huonekaluja siirellään, imuroiden, kolistellen jne. Se olikin kiva mennä aamulla silmät punaisena väsymyksestä töihin ja poliisille soitto on aivan turhaa, kun se sama häiriköinti oli toistuvaa ja häiriötä riitti enemmän kuin yhdestä huoneistossa. Lisäksi jotkut hörhöt ovat erehtyneet jopa ovesta. Yleensä en avaa ovea jos en ole sopinut jonkun kanssa asiasta ja olen tietoinen, että joku on tulossa kylään, mutta muutaman erehdyksen olen tehnyt. Esim kerran soi ovikello ja siellä oli joku aivan sekavassa tilassa oleva hampuusi ukko.

      7 Maahanmuuttajat kaahailee piha-alueella autolla. Olen todennut itsekseni, että on ajan kysymys kun joku jää varmasti vielä alle.

      8 Minulla on suora näkymä ikkunasta parkkipaikalle ja roskikselle joten kyllä siellä aina näkee jotain hieman poikkeavaa. Olen huomannut, että nuo hörhöt ja hampuusi tyypit käy välillä dyykkaamassa roskiksen elecktoriikka säiliötä varsinkin öisin.

      9 Suomalaisia lapsiperheitä en juurikaan Kirstinmäen alueella ole nähnyt jota en ihmettele yhtään.

      Mut joo tässä oli nämä yleisimmät ja toistuvat ongelmat ja muut seikat. Toki erilaisia muita tarinoita riittäisi kyllä pilvin pimein täältä. Ja nämä siis perustuu minun omiin kokemuksiin mitä olen nähnyt, eikä mihinkään urbaani legenda tarinoihin. Toki nämä samat asiat voi ihan hyvin monessa muussakin lähiössä tapahtua. Mihinkään varsinaisiin ongelmiin en ole joutunut ainakaan vielä kenenkään kanssa lähikuppiloissa Satulinna, Suvizza. Omasta mielestäni Kannunkulmassa on varmaa eniten maahamuuttajia näiden kolmen ravintolan kohdalla.

    • Terveisiä--Suvelasta

      Niin unohdin vielä mainita ton nro: 10 tsta listasta joka kohdistuu rappukäytävän missä pyöri yölläkin mitä ihmeellisemää väkeä. Liekö ilmeisesti baarista tullut, mutta se oli ihan yleistä arki öisinkin. Välillä joku juoksi tai kolisteli siellä rapussa tai saatto olla käyhea mölyäminen. Toi kolistelu ja rymistely oli kuitenkin säännöllistä kellon ajasta riippumatta, oli kysessä sitten rappukäytävä tai joku huoneisto.

      Otetaa nyt vielä nro 11 joka liittyy tähän yöhön. Parkkipaikalle tai ikkunan alle tuli usein pyörimään mitä ihmeellisimpiä autoja yöllä herättäen joko bassomusiikilla tai viritetyllä autonmoottorilla/pakoputki virittimellä, että varmasti herää.

    • Sweethome--
    • wkwkwk32k

      Se miten tietty asukas ryhmä sijoitellaan espoossa asumaan niin voitte olla varmoja
      että ei uusiin/hyvätasoisiin taloihin/edes alueillekkaan. Työn puolesta ja tuolla päin asuneena voi sanoa että tuonne ja lähiseudulle sijoitetaan näitä tiettyjä ihmisiä, toki siellä seassa saa asua sitten kunnon kansalaisiakin kun valita ei voi aina ja pahinta jos ei tiedä minne joutuu heh..

      No siis, onhan suomessa edelleen, huom edelleen suht hyvä asua missä vaan.
      Mutta se vaikutelma minkä saat ympäristöstä ja asukkaista niin mielellään vaikka maksaa
      enemmän että voisi asua muualla. Jo pelkästään sellainen ihminen joka kulkee huppari päässä antaa sen vaikutelman että pitää piilotella..

      Asukkaina on näitä ketkä on pudonneet yhteiskunnan ulkopuolelle, joita ei sieltä nosta
      enää mikään, nämä on myös perheitäkin. Sitten vankilasta vapautuneiden sijoitus, alkoholistien sijoitus, tiettyjen sosiaali- ja terveysongelmaisten myös vanhusten keskittäminen uudelleen sijoituksessa valinta suosii näitäkin paikkoja. Joihin ympäristöihin on muutenkin keskitetty heille palveluita ja sopivia resursseja.

      Kuten esimerkiksi maahanmuuttaja/pakolaistaustaisten palvelut on keskitetty espoon keskuksen alueelle joten heitä myös sijoitetaan sinne asuamaan keillä erityisesti on tarve asua näiden palveluiden lähellä.

      Asuin lapsuudessa joupinmäessä, siitä on jo aikaa.
      Silloin ei ollut juurikaan ulkolaista kulttuuria tarjolla, se oli vasta tulossa ja ensin tuli venepakolaiset joita hieman koeteltiin mutta voi sanoa että se olisi todella hyvää porukkaa ja tänäkin päivänä vielä näinkin pitkän ajan jälkeen olen nähnyt heitä. Niin mitä se elämä oli silloin -80 luvulla kirassa ja joupinmäessä, lapsi ei kaikkea ymmärrä mitä näkee mutta jotain kuitenkin.
      Narkkareita oli jonkun verran mutta ei kovin paljoa, alkoholisteja sitten riitti ja syrjäityneiden alkoholistien elämä oli osalla aika moista, roskapussit lensi ikkunasta alapuolella olevaan ruusupensaaseen.

      Se mihin itse niin osannut kiinnittää huomiota mutta aikuiset puhui että täällä rikotaan ja varastetaan kaikki, selkäsi kun käännät niin varas on jo jotain vienyt.

      Miten aika on muuttunu, yksi sellainen erikoinen havainto on että nykyäänhän ambulansseja näkee joka päivä mutta ei siihen aikaan. Voi sanoa että ambulanssi oli jokseenkin harvinainen näky, poliiseja sentään oli ja pihassa erään rapun vieressä poliisi oli usein kylässä.


      Voi kun tätä maamutusta ei olisi tullut.
      Eikö meillä olisi ollu omissakin ihan tarpeeksi huolen pitämistä jo.
      Maahanmuutto pakolaisuus, itseasiassa pelkkä elintasopakolaiset ei tuo meille juuri
      muuta kuin lisää kuluja ja vihaa, kuka tässä voittaa en ymmärrä.
      Meille ja muille maille tälläinen maksaa hiton paljon ja suurin osa oikeasti hädänalaisista jää ilman apua kokonaan ja toiseksi tälläinen elintasopakolaisuus on yksi suuri vääryys jo itsessään.
      Se vääryys on vääryyttä niitä oikeasti apua tarvitsevia kohtaan. Päättäjät on sellaisessa tilanteessa että kukaan ei uskalla ottaa vastuuta, maineen ja asemansa menetystä pelätään.
      Kukaan ei yksin uskalla alkaa vastustamaan tätä, siihen pitää muidenkin lähteä mukaan ja tämä koskee koko kansaamme. Älkää olko niin sinisilmäisiä hölmöjä, pakolaiset on iso haaste tulevaisuudessa jos asiat hoidetaan näin kun nyt niin ei hyvä heilu.

    • Päivänkakkara--

      Siis yllä olevat uutiset taphtuneet Suvelassa piti korjata.

    • Hissi-tunnelmaa
      • Särkee-hissit

        Tuo matu varmaan leikkii jotakin hissintarkastajaleikkiä. Ajaa kaikilla neljällä hissillä kehdesti ylimpään 7-lerrokseen, sitten kellarikerrokseen ja lopulta ulos.
        Irakilainen hissitarkastus 2017 suoritettu!


    • herra-kevät
    • Tuetpois

      Tänään 19.8.2018 noin puoleltapäivin narkkari/doku lauma valkoroskaa hyppi auto tielle pysäytteemässä autoja ja potkimassa niitä. Ei taida meno olla muuttunut? Ensikerralla kierrän tuon saastaisen lähiön kaukaa.

      • Tuetpois

        Korjaan 10.8*


    • VitunRoskaväki

      Espoon ihmisroska on tungettu suvelaan ja nyt haluavat elävöittää ghettoa rakentamalla opiskelija asuntoja, joihin opisklijoita kannustetaan (pakotetaan) muuttamaan vuoden 2019-jälkeen. Kukaan itseään kunnioittava opiskelija-nuori ei varmana haluaisi muuttaa kyseiselle kaatopaikalle.

      • Centtiläinen

        Ainahan siel on ollu opiskelija asuntoja. Sieltä vedetään taloja maan tasalle ja niihin tulee uudet opiskelija asunnot.


    • KoviS.mika

      Nootti suvelan puolesta iha mikä muu o perä suolesta !! Vittu

    • jorma45

      Kun ajat suvelan pääsuoran päästä päähän, ihmettelet että ootko suomessa vai jossain afrikan slummissa.

    • Segregaattori

      On se vaan hyvä, että meillä on tämä Suvela. Tuntevat kaikki jakomäkeläisetkin itsensä hienostoon kuuluviksi. Ja suullinen kansantarustoperinne saa jatkuvasti uusia kertojia.

    • SuvizzanSuvakki

      Ainakin Suvizzassa tuli viime viikonloppuna umpikänninen äärisuvakki pöytään haastamaan riitaa. Rasisteista olikin viimeksi harmia vuonna 2010. Se toinen ääripää on sittenkin olemassa, sen tämä täti todisti. Olin aivan äimän käkenä.

    • itsareita

      70-80 luvulla suvelasta liikkui monenlaisia huhuja, parvekkeilta hyppääjiä ym tappeluita.
      Nyt siellä onkin ihan toisenlaiset ongelmat.
      Se paikka pitäisi räjäyttää maan tasalle kokonaan, ja ehkä rakentaa uudestaan, mutta vähän pienempiä ja matalampia taloja, jos alkaa ne hyppäämiset uudestaan.

    • Kariniemi

      Aivan järkyttävä paikka koko Kusela. Huomaa että jokainen omaa KelaGoldin ja töistä ei ole tietoakaan. Kuulin huhun että kokoomusnuoret pelaavat perjantai iltaisin pelkokerrointa kyseisellä tiellä joka menee tämän läävän halki. Kuulemma hauska jännittää kuinka moni kateellinen nisti tai mutis yrittää kivittää isipapan seiskasarjalaista.

    • Anonyymi

      Aivan hirveä saasta. Autoni oli kyseisessä ghetossa pysäköitynä noin 3tuntia, jona aikana liialliset rengaspaineet kerettiin ystävällisesti tyhjentää.
      Kyseessä oli hieman "katukuvasta poikkeava" auto.

      • Anonyymi

        Ei se autosta johtunut vaan tyhmyydestä.


    • Anonyymi

      Varokaa sokinvuoren rinnettä ainakin yksi vanha eukko asuu joka pirullinen räkyttämään ! Laittelee kukkiaan eikä lapset saa edes leikkiä alueella missä hänen kukat ovat

    • Anonyymi

      Kyllä tuo slummi on siistiytynyt..verrattuna 7.80lukuun.. sattarin kun sais pois sekä tuon vanhan ostarin puliukot ois muualla silloin sekä dillet ;)

    • Anonyymi

      Hei!
      No onneksi ainakin rivitaloissa ja omakotitaloissa on todella ihana asua. Miten kerrostaloissa edes voisi kuvitella asuvansa kuin maalla?
      Mitä pultsareihin ja muihin häiriköihin tulee, ne taitavat häiritä lähinnä niitä, jotka itse notkuvat joissakin lähiöpubeissa tai hengailevat kadulla. Minua ei ole häiritty edes Helsingin keskustassa ja sielläkin vain feissarit ja kerjäläiset.
      Kuninkaantien lukio on yksi Suomen parhaista, mutta peruskouluissa on paljon maahanmuuttajien lapsia, joten varmasti on työlästä saada kaikki riittävälle tasolle opetuksessa, koska kaikki oppilaat eivät välttämättä osaa hyvin suomea ennen kouluun menoaan. Hyvä oppilas on kuitenkin sellainen, jonka oppimista koulu ei voi estää :D.
      Kukaan järkevä ihminen ei sijoita rahojaan vain seiniin. Edullinen asunto mahdollistaa kunnon säästämisen, runsaan matkustelun ja lasten opinnot vaikkapa ulkomailla, kuten minä olen tehnyt. Tervetuloa vain wannabe-rikkat tänne asumaan. Jos itsetunto on niin huono (heikon kouluttautumisen ja epäonnistumisten takia), että oma arvo on aina vain asuinalueen arvo, alue ei ole sopiva.

      • Anonyymi

        Taisi mennä tunteisiin kun joku loukkasi rakasta läävää, missä joudut asumaan hautaan asti.


    • Anonyymi

      Lisäys edelliseen:
      Nukun toukokuun puolivälistä jopa lokakuulle makuuhuoneen ikkuna avoinna. Vain pari kertaa olen meteliin herännyt, kun naapuritalossa on pidetty synttäribileitä. Ne ovat aina elokuun lopulla.

    • Anonyymi

      #centtiswag #276 #Suvela4LIFE

    • Anonyymi

      Kaikki yhteiskunnan paska dumbattu samalle alueelle. Ihmiskaatopaikka.

      • Anonyymi

        Ihmisyyden "kaatopaikka" olette te fraasin omaksuneet paistit itse.


    • Anonyymi

      Urheilukentän Mamu käyttäjät aiheuttavat jatkuvaa häiriötä lähiasukkaille, koska eivät noudata kentän määräystä hiljaisuudesta klo 22.00 - 07.00 Vieressä olevissa taloissa asuu paljon lapsiperheitä ja vuorotyöläisiä, jotka eivät saa nukuttua hirvittävästä huutomelusta johtuen. Poliiseja ei partioi ko. alueella koskaan. Välttäkää tätä asuinaluetta!

    • Anonyymi

      Eiköhän tuo vastaa lähi-itähelsingin lähiöitä Espoossa!

    • Anonyymi

      Allaah on aika voimakkaasti esillä katukuvassa. Eiköhän tämä Suvela ole niitä Espoon tulevia Islamilaisia kalifaatteja.

      • Anonyymi

        joo on


    • Anonyymi

      Espoon Suvelasta ovat työssä käyvät suomalaiset muuttaneet pois hyvin pitkälti. Mukava paikka jos on ihastunut monikulttuuriseen värinään❤️

    • Anonyymi

      Kokoomus on johtanut Espoota niin kaupunginvaltuustossa, kaupunginhallituksessa kuin kaupunginjohtajistossakin jo 1960-luvulta lähtien. Tämä kokoomuslainen kaupunginjohtaminen on vienyt siihen, että Espoo on Suomen velkaantunein kaupunki, on ollut jo pitkään.

      Sen lisäksi velkaantumisvauhti kiihtyy, koska Espoossa 70% uusista alakoulujen oppilaista on pienituloisten, sosiaaliperusteisten maahanmuuttajien jälkikasvua.
      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008841213.html

      En ymmärrä miten varakkaina, koulutettuina ja älykkäinäkin pidetyt espoolaiset antavat kaupunkimme muuttua tällaiseksi siirtomaan slummiksi.
      Pitäisi ottaa enemmän mallia Kauniaisten harjoittamasta sosiaali- ja väestöpolitiikasta.-

    • Anonyymi

      Vuodesta 2014 lähtien on Suvelaan muuttanut enenvässä määrin tupakoivia ihmisiä. Kessu haisee nykyään joka paikassa, pihoilla, kadulla, ostarin edessä, bussipysäkillä, ja löyhkää yhä kiihtyvämmällä tahdilla.
      Joka taloyhtiössä sallitaan hengitysilman ja toisten asuntojen pilaaminen. Ei köydy Suvelasta taloyhtiötä jossa olisi tupakointikielto, koska sitä ei taloyhtiöihin tupakoivat halua, siis ne muutamat jotka pilaavat toistenkin asumisviihtyvyyden hallitsevat kuin jotkin Italian mafiosot - sama vimma hallita koskee myös taloyhtiöitä ja isännöitsijöitä. Tupakointikieltoja ei saada kun jästipäät ja jäärät hallinnoivat vuosikymmeniä taloyhtiötä ja kuvittelevat omistavansa sen tupakoimattomankin
      Ennen oli sentään toisin, naapuritkin huomioitiin, nyt kettuillaan ja haistatellaan..
      . Roskaisuutta ollut aina , välillä tilanne rauhottuu ja taas alkaa uudestaan, Jätepusseja joka paikassa ja muuta biojätettä. Minkälaiset kodit näillä luontoon jätteensä dumppaavilla oikein on? Ehkä samanlaiset kuin sarjassa Himohamstraajat? Koti täynnä jätettä ja roinaa..
      Tavallaan kun yhdestä ikävästä piirteestä päästään, tulee tilalle aina uusi, kuten jyt tuo jatkuva tupakankäry joka paikassa. Yhteen aikaan oli päihdeongelmaisia sijoitettuna erääseen kerrostaloon, jonkilainen päiväkeskus tai päivätoimta päihdeongelmaisille taisi olla kyseessä , josta seurasi se, että alkoholisteja näkyi jatkuvasti katukuvassa. Pelkiä juoppoja. Nyt haisee jatkuvasti tupakka., huoneistoissa, rappukäytävillä, ulkona pihalla …ja muutama päiheongelmainen Rähjä- Rollo.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe