Äänet Haloselle

meidän perheeltä

Sanonpa nyt, mitä ajattelen. Minä äänestän Halosta ja mieheni myös. Kunnallisvaaleissa ääni menee kummaltakin keskustalle, vaikka emme jäseniä olekaan. Meillä on maatila. Mies viljelee, minä käyn muualla töissä ja olenpa joutunut olemaan osan elämästäni ansiosidonnaisella päivärahallakin, kun firma, jossa aiemmin työskentelin, siirsi koko toimintansa pääkallonpaikalle. Olisin saanut työni pitää, jos olisin muuttanut perässä, mutta milläs lähdet, kun tila ja perhe on täällä. Jotenkin en jaksa uskoa, että tällaiset asiat Niinistöä pahemmin kiinnostavat. Monellako teistä riittää tilan tuotto koko perheen elämiseen ja monellako käy puoliso palkkatyössä? Niinistökö sen työssä käyvän puolison asioita parhaiten ajaa joustopolitiikkansa kanssa?

Muutenkaan en ymmärrä, miksi nuorten ihmisten pitäisi olla umpikonservatiivisia siksi, että sattuvat pitämään maatilaa, ja vastustaa presidenttiehdokasta siksi, että tämä ajaa mm. seksuaalisten vähemmistöjen oikeuksia. Halosella on hyviä arvoja, eikä ne joidenkin demareiden maaseutuvastaiset kannanotot Tarjasta kerro. Sitä paitsi olihan sillä Lintosellakin sen verran pointtia, että turhan moni vanhemman polven viljelijöistä suhtautuu kyllä aika ylimalkaisesti ympäristöön. Kyllä siitä on varaa itse kunkin vähän vastuuta kantaa. Jos ei muuten niin niiden omien jälkeläisten vuoksi. Meillä on yritetty ottaa ympäristöasiat tilan suunnittelussa huomioon ja onnistuttu on mielestäni hyvin. Samaan aikaan tiedän tästä läheltä tapauksen, jossa mm. lantala vuotaa suoraan ojaan, joka laskee kivenheiton päässä järveen. Onko se tosiaan liikaa pyydetty, ettei tuollaista tilanpitoa hyväksyttäisi, kun osaavat ja välittävät tilalliset hoitavat asiansa paremmin? Ottaa päähän, kun itse tekee parhaansa, ja koko maatalouden maine menee siksi, että jotkut viis veisaavat. Mutta nämä ovat sellaisia asioita, joita ei parane kylällä ääneen sanoa. Sanon sitten täällä ja toivon, että mietitte asioita kukin tykönänne.

19

1150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä

Meidänkin perhe äänestää tarjaa vaikka olimmekin aluksi matti-faneja. Mekin olemme farmareita ja kyllä se tarja on koko kautensa ajan ottannut meidät maaseutulaiset huomioon. Kun kesäisin käymme kaupunkimme farmarinäyttelyssä olemme aistinneet sen solidaarisuuden mikä tarjasta huokuu, siksi tarja.

• Tarja Halosta

Minä en ole vielä äänestänyt, mutta käyn kyllä Tarja Haloselle äänen antamassa, numero yhdeksän se oli numero. Itse olen kyllä SDP:n jäsen, joskaan en paljon politiikkaan ole viime vuosina joutanut, koska omien yritysten pyörittäminen ja vaimon työ ulkomailla on estänyt paikallisen vaikuttamisen, vaikka siihenkin vielä hieman mielenkiintoa olisi. Saa nähdä, toivottavasti joskus tulevaisuudessa pääsen keskittymään myös politiikkaan, sillä koen sen koko lailla tärkeäksi asiaksi. Onneksi omassa puolueessani on vielä ainakin toistaiseksi riittänyt vakavia vastuunottajia, jotka ajattelevat asiota kokonaisvaltaisesti ja ajavat muutakin kuin pelkästään omaa tai puolueen etua. Se on tärkeää, sillä lopulta kaikki kuitenkin vaikuttaa kaikkeen.

Tärkeintä on työssä kuin työssä vakava suhtautuminen hoidettavaan tehtävään, tehtävän suorittaminen tarmokkaasti pyrkien kokonaisuudessaan kaikille parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen. Jos tähän vielä yhdistyy puhdas omatunto ja vakaumus työn tärkeydestä, niin lopputulos on, tottavieköön, mainio. Mielestäni Tarja Halonen toimii juuri näin. En ole samaa mieltä hänen kaikista linjauksistaan, mielestäni hän liikaa korostaa naisnäkökulmaa ja toisinaan hänen ay-taustastakin juontuvat kannanotot potkivat hieman näin meikäläisittäin yrittäjää vastaan, mutta, mutta, kokonaisuudessaaan kelpo presidentti on ollut hän ja saa nähdä kuka sitten kuuden vuoden päästä täyttää mitat.

• marja

Tarjalle maaseudun asiat ovatkin tuttuja. Monesti tv:ssä maininnut maatilanemännän, jolta on asioita oppinut. Todennäköisesti olet juuri hän.
      Tarja on myös käynyt maatalousnäyttelyissä.

• Vielä kerran..

Tarja Halonen on nyt 62 v, väittelyssä sössöttää, sekoilee sanoissaan, syönyt itsensä epäedustavan lihavaksi, läsilaukku heiluu kuin Kassi-Almalla.
      Me tarvitaan edustava, selväjärkinen, puolensa pitävä = Suomen puolen pitävä pressa.
      Eikö yksi dementoitunut ja holhottava Kekkonen jo riittänyt.
      Kuusi vuotta on pitkä aika, valitaan henkilö jolla on energiaa hoita pesti hyvin maaliin asti. On Saulin aika!

• ihminen

Mukava huomata että ajattelet omilla aivoillasi ja näet sen eron ehdokkaissa , en minäkään kaipaa presidentiksi sitä joka on koko poliittisen uransa laittanut köyhiä kyykkyyn, puollustaa rahan valtaa, hänelle ei merkitse tavallinen ihminen pennin vertaa, inhimillisyys puuttu hänen teoistaan.Nyt kun pitää saada ääniä niin valheet sinkoilevat koko kokoomus kentältä, mutta teot vuosien varrelta puhuvat toista. Toivottavasti Tarja voittaa ja saamme asioita inhimillisesti katsovan presidentin.

• Haluan kehua kirjoitustasi hienosta rehellisyydestä, vaikka sitten päättäisit äänestää toisinkin. Juuri tällaista arkista, mutta rehtia puhetta kaipaisi lisääkin. Ei ole tosiaankaan rehellisten maatalousyrittäjien etu, jos jotkut toiset laiminlyövät ympäristöasiat. Laiminlyönnit kaatuvat sitten helposti kaikkien syyksi.

Puheenvuorosi on erittäin rakentava kaikin puolin. Juuri tämäntapaisella rehtiydellä maassa saataisiin asioita hoidetuksi ja maataloudenkin ongelmat nousivat paremmin ymmärretyiksi.

Kirjoituksessa on esillä myös hienosti se, että maatilaperheissä osa perheenjäsenistä voi hyvinkin käydä työssä muualla ja silloin näkökulma asioihin voi olla monipuolisempi. Maaseutu ei ole vain maatalousmaaseutua. Maaseutua tuleekin pyrkiä kehittämään monipuolisesti, ei vain maatalouden varassa.

Tässä City-Keskusta heti osasi kertoa, että kirjoituksesi on väsätty jossain Hakaniemessä demarien toimesta. Se osoittaa vain sitä, kuinka vähän jotkut äärioikeistolaiset arvostavat toisen aitoa mielipidettä ja puhetta.

• Ei ole suomalainen

Vaan jostain ihan muualta.

• Tarja rules tässä kisassa

itse kirjoittanut! Myös farmarin vaimo, tosin pienten lasten kanssa kotona tällä hetkellä, en siis työttömänä sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta tilan tulot ovat siis nimellisesti vain miehelleni. Ja meikäläisenkin ääni on jo lähtenyt Haloselle, kuin myös anopilla, joka on viljelijä jo monessa polvessa!

• oli mukava lukea noin analysoivaa tekstiä! Osaat
      erotella tosiasiat kuvitteellisista! Hienoa!!
      vom

• keskustalainen mies

tuo city-kepu haukku jo minutkin punikiks vaikka ei tiedä asioista mitään eikä sen pieneen kalloon mene että OIKEA keskustalainenkin voi antaa äänensä Tarjalle !!

• Maajussi-porvari

Niin,tässä valitaan Suomelle edustuskelpoista johtajaa, eikä pelkästään yhden ammattiryhmän etuvalvojaa.
      Kysynpähän vaan kuinka paljon viljelijöiden edut ovat parantuneet Halosen maatalousnäyttelyreissujen tai emäntä-tuttavuuksien takia. Yhtä lailla Niinistö kuin kuka muu tahansa presidenttinä olisi voinut käydä näyttelyissä pikku possuja ihailemassa.
      Mikä tekee Halosesta paremman maaseudun puolustajan kuin Niinistö? Ei kai Niinistön toteama "maaseutu ei ole menneisyyttä vaan tulevaisuutta" ihan tuulesta temmattu ole.
      Sitä paitsi viljelijöiden tulevaisuudesta päättää viime kädessä eu, hallitus tai eduskunta.
      Jos valintaasi vaikuttaa myös sukupuoli, niin miehenä voin sanoa, että olen äänestänyt naista presidentiksi, siksi koska hän oli porvari, eikä sosialisti kuten vastaehdokkaansa.

• Esko-Anelma

Kivat sulle...

• Maajussi-Porvari
        Esko-Anelma kirjoitti:

Kivat sulle...

Herra Ahoa ja Rouva Rehniä.

• alkuperäinen kirjoittaja

En minä tiedä, millaisia porvareita me olemme. Tilamme ei ole suuren suuri. Mies sillä elää, mutta tekee kyllä talvisin myös muita hommia. Minä olen siistissä sisätyössä kohtalaisen pienipalkkaisena toimistorottana. Ymmärrän, että suurten tilojen omistajat samastuvat helpommin kokoomuslaiseen ajatusmaailmaan, mutta en osaa pitää itseäni porvarina samassa mielessä kuin kokoomuslaiset. Sosialisti en myöskään ole. Siksikin on aina ollut luontevaa äänestää keskustaa. En ole sanonut, että Halonen olisi parempi puolustamaan maaseutua kokonaisuutena, mutta pienten ja keskisuurten tilojen elämää uskon hänen ymmärtävän Niinistöä paremmin. Halonen puolustaa pientä ihmistä ja se on minulle tärkeää. Olen kyllä tietoinen presidentille kuuluvista tehtävistä. Mielestäni presidentti on kuitenkin tärkeä arvojohtaja, enkä koe kokoomuslaisia kovan rahan arvoja sellaisiksi, että haluaisin niillä Suomea johdettavan.

• Lingus

Elina on ollut työssä suurehkossa ja kiireisessä valintamyymälässä vuoden ajan.
      Hän kertoo epäkohdista, niin tyypillisistä tilanteista työtä tekevän ihmisen aherruksessa ammattiyhdistysliikkeen aikaansaamien sääntöjen alla. Ammattiyhdistysliikkeeseen Elina on pettynyt.
      — Liityin ammattiliittooni, koska ajattelin, että sieltä saa turvaa, mutta kovin kaukaiselta se liitto tuntuu. Ammattiyhdistyksen tulisi olla aktiivisempi, tuntuukin, että ammattiyhdistyspomot ajavat vain omia etujaan, Elina linjaa.

ON SAATAVA MUUTOS
      Kokoomusnuoriin Elina tutustui jo edesmenneen Tulitikkutytöt-orkesterin kitaristina. Miksi Elina teki myös päätöksen liittyä järjestöömme?
      — Opin tuntemaan silloin Tulitikkutytöt-aikana kokoomusnuorten ihmiset ja tärkeät asiat. Liityin siksi, että Kokoomusnuoret on samalla linjalla kuin minä. Halusin myös tehdä jotain yleishyödyllistä ja oppia tietämään omia oikeuksiani. Haluan myös edetä urallani, Elina selittää.
      Pelko ylpeistä oikeistolaisista on haihtunut. Elina kertoo oppineensa Kokoomusnuorissa paljon uusia asioita ja on innokas oppimaan lisääkin. Myös Kokoomusnuorten käytännönläheisyys ja toiminnallisuus on ilahduttanut tätä pirtsakkaa nuorta naista.
      — Olen oppinut täällä, että asioihin on saatava muutos ja että on vain yritettävä kovasti. Kaikkea paskaa ei tarvitse kestää, Elina toteaa. Entä järjestelmän muuttaminen?
      — Siihen tarvitaan kyllä paljon töitä ja kaikkien täytyy toimia muutoksen puolesta. Joskus asia vaikuttaa mahdottomalta, mutta Sauli Niinistön jatkoon pääsyn jälkeen jälkeen tuntuu paljon paremmalta ja odotan vaalien II-kierrosta innolla. Suomeen pitäisi saada oikeistolaista arvopohjaa edustava presidentti, Elina sanoo napakasti.

NUORET
      Elina on nuorena kokoomuslaisena varmasti oikea ihminen kertomaan siitä, miten nuorten työläisten tietoisuutta saataisiin kohotettua ja miten heitä voitaisiin houkutella mukaan toimintaan.
      — Nuorille pitäisi jakaa paljon tietoa, koska he eivät välttämättä tiedä esimerkiksi heille kuuluvista asioista. Tässä iässä alkaa jo viimeistään tiedostaa yhteiskunnan epäkohtia. Olen huomannut, että aika monia huolettaa esimerkiksi lapsityövoima-asiat, Elina kertoo. Elina korostaa koulujen merkitystä yhteiskuntaa rapauttavan sosialismin vastaisessa työssä. Hänen mielestään meidän tulisikin hakeutua koulujen ja oppilaitosten piiriin ja tuoda esille omia näkemyksiämme ja toimintamme tarkoitusta.
      — Pitäisi jakaa kiinnostavia ja ytimekkäitä tietoiskuja ja laittaa paljon ilmoituksia kouluihin tapahtumista, mielenosoituksista, päivän uutisista ja maailman vääryyksistä, joita tapahtuu jatkuvasti. Silloin on asiat aika hyvin kun kouluissa vietetään sosialismin vastaista päivää, Elina nauraa.

TULEVAISUUS
      Elinan tulevaisuudensuunnitelmiin kuuluu ainakin kesken jääneen lukion suorittaminen loppuun. Sen jälkeen hän haluaisi opiskella muotoilu- tai vaatesuunnittelualaa, sillä Elina haluaa tehdä jotain käsillään.
      — En ajattele tulevaisuutta hirveän paljon. Toiveita on tietysti: lapsi, perhe, työpaikka. Toivoisin, ettei yleensäkään lasten tarvitsisi kasvaa katsellen sotakuvia tai peläten työttömyyttä. Turvallisuudentunne on tärkeää ja Sauli Niinistön Suomessa elämä olisi varmasti turvallisempaa, Elina sanoo lopuksi.

• tulitikkuja lainaamassa

tulitikkutehtaalta

• KIITOS!

LÄMMITTI SYDÄNTÄ.

• Kärkkäinen

Eläköön SAK ja tuki suomen maataloudelle.

• Itsenäisyysmies

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      166
      3826
    2. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      76
      3034
    3. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      44
      2101
    4. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      22
      1944
    5. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      46
      1828
    6. TUNNISTELAATIKKO

Tähän ketjuun voi laittaa yhdellä tai kahdella lauseella (tai vaikka yhdellä sanalla) täydellisen tunnisteen, jonka vain
      Ikävä
      85
      1321
    7. Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä?

Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä? Moni reality ja visailuohjelma luottaa julkkiksiin, mutta sentään
      Tv-sarjat
      25
      1258
    8. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      40
      1250
    9. Zoo jatkaa - jatkuuko mustamaalaus?

Tänään on päätetty Zoon avaamisesta uudelleen. Mielenkiintoista nähdä kautokurujen reaktio, nyt kun kyse ei ole kunnalli
      Ähtäri
      58
      1028
    10. Valehdella saa, totuus salataan

Vaikuttaa vähän siltä, että sensuuria toteutetaan juorupalstallakin. Asioita saa kaunistella ja vääristellä, mutta totuu
      Savonlinna
      10
      738
    Aihe