FIAT Marean moottorin lämpötila

talvella

FIAT Marea Weekend 1,6 moottorin lämpötila pysyy mittarin mukaan kesälläkin aika alhaalla, tyypillisesti vain ekan pykälän kohdalla. Poikkeuksena ruuhkassa ajo kaupungissa, jolloin lämpötila nousee välillä yli puolivälin ja joskus jopa puhallin käynnistyy.

Nyt kovilla pakkasilla lämpömittari tuskin hievahtaa ja lämmittimen ilmakin on vain "haaleata".

Voisiko kyseessä olla viallinen termostaatti vai onko tämä normaali Marean ominaisuus?

Olen myös miettinyt etumaskiin talveksi tuulisuojusta, mutta en oikein keksi miten sen voisi asentaa. Onko kenelläkään hyviä ideoita?

6

2801

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MOK

... taitaa olla rikki (juuttunut auki). Marea ei mulle ole tuttu auto, mutta yleensä lämpömittarin neulan pitäisi nousta asteikon puoliväliin saakka. Mulla olleissa Fiateissa termostaatti on ollut rakennettu alumiiniseen ylävesiletkun lähtöputkeen - pelkkää termostaattia ei voi vaihtaa, vaan koko mötikän joutuu uusimaan.

Maskin peitosta apu taitaa olla enemmän henkistä laatua - tietysti jos pakkasta on 30 astetta, niin ei siitä haittaakaan ole.

Voi olla, ettei Mareaan keulapeittoa kaupallisesti ole saatavana. Sellaisen voi kyllä tehdä esim. autotarvikeliikkeissä metritavarana myytävästä roiskeläppäkumista. Siitä leikkaa oikean mallisen palasen, pienet reiät sopiviin kohtiin ja pitkillä ohuilla nippusiteillä auton maskiin kiinni.

Auton keulaa ei koskaan saa laittaa kokonaan tukkoon niin, ettei puhallin saa ilmaa, jos se esim. autoa paikallaan käytettäessä käynnistyy. Keväällä ilmojen lämmetessä peitto pitää ehdottomasti muistaa ottaa pois.

• peitteen

voi tehdä vaikka aaltopahvista, kyllä se yhden talven kestää. Saa peittää kokonaan, puhallin kyllä saa ilmaa maskin takaa ihan riittävästi. Keväällä, kun puhallin alkaa käynnistyilemään, peitteet pois.

• kimmo

joo itellä ollu 1.6 marea ja 1.8 brava molempien kone kävi kesät talvet aika viileänä.mut kyllä sen lämmön pitäs kuitenkin lähempänä puoltaväliä olla.ei muuta kuin termostaatti kauppaan ja pahvia keulalle

• Jariel

Viikko sit vaihdatin termostaatin. Oireet oli samat ja termarin vaihdon jälkeen lämmöt OK

• safasff

oireet ollu marea farkussa samat jo vissiin neljä vuotta, jokohan ens talveksi viittis termostaatin uusia?

• stilomies-2

Meikä ajeli aikoinaan useallakin marealla ja tosi on, että tuo oire on tyypillistä tuolle koneelle. Sen nestekierroossa on suunnitteluvika ja siitä syystä se ei lämpene. Meikä tukki koko nokan jätesäkillä ja johan lämpeni, piti vain varoa kiehumista ja lauhemmalla kelillä vähän raotella peitteitä. Siihen sai aikoinaan myös vähän kuumempaa termostaatia, mutta enpä tullut sellaista hankkineeksi. Tuo sama kone on stiloissa vuoteen 2006 asti ja ne kyllä lämpenevät hyvin. Stilon koneessa on ylä- ja alavesiletkut ihan erilailla kuin mareoissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      135
      2379
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      345
      1865
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1547
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1363
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1300
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      840
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      752
    Aihe