Mieltäni on alkanut askarruttaa se, että ehtoollisella juodaan kuvaannollisesti Kristuksen verta ja syödään hänen ruumistaan.
Huomaan alitajuisesti kai aina hieman vierastaneeni asiaa ja viime aikoina se on tunnetasolla alkanut tuntua suorastaan vastenmieliseltä ja ahdistavalta. Elävän uhraaminen ei uskoakseni nykyaikana olisi uskontommekaan mukaan hyväksyttävää. Syvällisemmin asiaan perehtymättä minusta tuntuisi paremmalta osallistua symbolisesti viimeiseen ehtoolliseen tms.
Miten ehtoolliskäytäntö on tässä muodossa saanut alkunsa?
Onko kirkon piirissä ehkä joskus käyty sen kyseenalaistamiseen tai muuttamiseen liittyvää keskustelua?
Nauttivatko kaikki Jeesukseen uskovat uskontokunnat ehtoollista?
Miten sinä koet asian?
Ellet ole sitä mieltä, että usko on sokeaa uskomista ja rituaalien noudattamista ilman niiden pohtimista tai lupaa kyseenalaistaa, toivoisin sinun valistavan minua ja ehkä muitakin asiaa pohdiskelevia.
Nautitko ehtoollista?
3
205
Vastaukset
- optimisti-alias-olle^
Itse olen myös vierastanut ehtoollista samasta syystä kuin sinäkin, enkä ole ehtoollista nauttinut kuin yhden ainoan kerran, ripillä käydessäni
Se on pakana-uskonnoista lainattua kuten joka-ikinen tapa, päivä ja aivan kaikki kristinuskossa!
Ehtoollista et muuten voi välttää missään lahkossa!
Jos muuten olet uskossa niin koita olla välittämättä siitä ja nauti muuten vain seurakuntaasi kuulumisesta!
Itse en ole kolmiyhtenäisyyteen uskova mutta en myöskään jehova!
Mukava kuulla että ajattelet itsenäisesti!
Siinä meitä on kaksi!
Kaikkea hyvää Sinulle Orvokki! - tuttan
mm. Luukkaan evankeliumissa luku 22 jakeesta 16 eteenpäin jakeeseen 20 on perusteet ehtoolliskäytännölle. Lisää nykyisestä ehtoolliskäytännöstä voit lukea 1.korinttolaiskirjeestä luku 11 jakeesta 23-29. Jeesuksen uskovat kirkkokunnan käyttävät ehtoolliskäytäntöä. En käy tulkitsemaan näitä tämän kummemmin, sillä sinussa on syttynyt jo Herramme johdattama miete ja tarvitset vain tietoa ymmärryksesi tueksi.
Se on nimenomaan muistoateria ei siinä viini eikö ehtoollisleipä muuta mitenkään muotoaan.
Joissakin kirkkokunnissa käytetään marjamehua viinin sijaan.
Myös kaste on symbooli, ei siinä vesi miksikään kummajaiseksi muutu. Mutta syvän yhteyden Kristukseen näissä kummassakin saa, tietoisuus että on oikeilla teillä. - mie vain
Ehtoollinen on Jeesuksen muistoksi, kunnioittaa, kun hän eli täällä ihmisen elämän ja kuoli uskovien edestä ristinkuoleman. (Suuri on pelastuvien uskovaisten lukumäärä ollut, on nyt ja paljon tulee vielä uskoon, onhan kysymyksessä iso asia, varsinkin koska Jeesus on Jumalan ainoa Poika.)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792392Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421538- 1331462
- 1581234
- 1091033
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten386965Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683
