Autoetu ei aina ole työntekijälle edullisempi kuin oma auto (Taloustaito 15.12.2003).
Työsuhdeauto on tapa maksaa palkkaa.
Autoedun edullisuus työntekijän kannalta ei ole itsestäänselvyys. Jos autoetu tulee rahapalkan päälle, työntekijän kannattaa se yleensä ottaa.
Jos rahapalkka alenee autoedun vuoksi, on työntekijän syytä arvioida huolellisesti,
nko autoetu hänelle rahapalkkaa edullisempi järjestely.
Hyödyt ja riskit:
oma auto, vapaa autoetu vai käyttöetu
Oma auto
* Hankintaan löydyttävä rahaa tai maksettava rahoituskuluja.Raha ei ole ilmaista.
* Verovapaa kilometrikorvaus työajoista 0,40 €/km (2005)
* Hyvä hoito ja vähäinen käyttö vähentävät kustannuksia
* Riski äkillisistä menoista. Korjaukset, rikkimeno,renkaat,huollot ja vahinkopäivät.
Vapaa autoetu
* Omat rahat eivät ole sidottuna autoon
vuokraa se minkä arvo laskee.
* Polttoaineen kulutus tai hinta ei vaikuta
edun arvoon.Eikä sillä ole merkitystä.
* Kustannusvaikutus sama käytöstä riippumatta
* Riski suurista korjauskuluista työnantajalla
Käyttöetu
* Omat rahat eivät ole sidottuna autoon
* Pieni kulutus tai halpa polttoaine on eduksi
* Käytön vähentäminen alentaa kustannuksia
* Riski suurista korjauskuluista työnantajalla
hyötyykö työsuhdeautosta
8
2710
Vastaukset
- Pilkunviilaaja
*Oma auto: Sillä voi ajaa kuka tahansa
*Työsuhdeauto: Käyttö rajattu samassa taloudessa asuviin
Käytännössä vähän merkitystä, mutta hyvä huomioida.- Sami_
Mikä sen käytön rajaa omaan perheeseen? Ei ainakaan verottaja tai laki.
Verottajan laskema verovapaa kilometrikorvaus vastaa todellisia kuluja, paitse että se on sama koko vuoden, jolloin bensan hinnan nousun seurauksena tulee tappiota.
Korvaus on 41c/km ja keskiverto autoilija ajaa 18.000km/vuodessa, jolloin se maksaa ihan oikeasti noin 7.380€, kun lasketaan todelliset kokonaiskulut.
Mondeon täyden autoedun verotusarvo on 620€/kk, eli 7440€. Hämmästyttävän lähellä on luvut toisiaan.
Eli jos autoetu vähennetään palkasta, niin tilanne on 18.000 kilometrin vuosittaisilla ajoilla tasan plus miinus nolla. - Sami_
Sami_ kirjoitti:
Mikä sen käytön rajaa omaan perheeseen? Ei ainakaan verottaja tai laki.
Verottajan laskema verovapaa kilometrikorvaus vastaa todellisia kuluja, paitse että se on sama koko vuoden, jolloin bensan hinnan nousun seurauksena tulee tappiota.
Korvaus on 41c/km ja keskiverto autoilija ajaa 18.000km/vuodessa, jolloin se maksaa ihan oikeasti noin 7.380€, kun lasketaan todelliset kokonaiskulut.
Mondeon täyden autoedun verotusarvo on 620€/kk, eli 7440€. Hämmästyttävän lähellä on luvut toisiaan.
Eli jos autoetu vähennetään palkasta, niin tilanne on 18.000 kilometrin vuosittaisilla ajoilla tasan plus miinus nolla.Ai niin. Laskin tuota siis palkansaajan, enkä työnantajan kannalta. Jos omaa ajoa on siis yli 18.000 vuodessa tai sen saa palkan päälle, niin kannattaa. Vähemmällä ajolla tai osittaisella palkanosana tilanne on sitten niin tai näin, riippuen kilometreistä, veroita yms.
- jokke
Erityisen kannattavaa autoetulaiselle on jos vaimo voi tehdä autolla työajoaan ja laskuttamaan omalta työnantajalta km-korvaukset.
Tuollainen 1500 km reissu on kuin joululahja eli 615 Euroa puhtaana käteen, eli tarkoittaa siis tuollaista 2-3 pv työpanosta.- autoetuilija
Jos tuosta jäisi kiinni en tiedä kumpi saisi kenkää, molemmat kenties?! Koska tuossahan tapahtuu tupla-hujaus, niin ja verottajallakin voisi olla asiaa..En ihan kovin usein suosittele
vastaavaa temppua - DI_
autoetuilija kirjoitti:
Jos tuosta jäisi kiinni en tiedä kumpi saisi kenkää, molemmat kenties?! Koska tuossahan tapahtuu tupla-hujaus, niin ja verottajallakin voisi olla asiaa..En ihan kovin usein suosittele
vastaavaa temppuaKysäisin vieressä istuvalta firman juristilta. Ei ole mitään kiellettyä työnantajan eikä verottajan näkökulmasta.
Autoedun saaja voi antaa auton vapaasti kenen tahansa samassa taloudessa asuvan perheenjäsenen käyttöön. On myös verottajan kanta autoetuun.
Vaimo voi tietysti periä kilometrit omalta työnantajaltaan, jos hänen työantajansa ei ole myöntänyt HÄNELLE autoetua. Se kenen omistamalla autolla ko. kilometrit ajetaan, ei vaikuta asiaan mitenkään, myöskään verottajan näkökulmasta. Voi siis ajaa omalla autolla, ukon työsuhdeautolla, tai vaikka naapurilta lainatulla Ladalla. - päällikkö
DI_ kirjoitti:
Kysäisin vieressä istuvalta firman juristilta. Ei ole mitään kiellettyä työnantajan eikä verottajan näkökulmasta.
Autoedun saaja voi antaa auton vapaasti kenen tahansa samassa taloudessa asuvan perheenjäsenen käyttöön. On myös verottajan kanta autoetuun.
Vaimo voi tietysti periä kilometrit omalta työnantajaltaan, jos hänen työantajansa ei ole myöntänyt HÄNELLE autoetua. Se kenen omistamalla autolla ko. kilometrit ajetaan, ei vaikuta asiaan mitenkään, myöskään verottajan näkökulmasta. Voi siis ajaa omalla autolla, ukon työsuhdeautolla, tai vaikka naapurilta lainatulla Ladalla.Sitä vaan surutta surfaillaan työaikana netissä?
- Sami_
päällikkö kirjoitti:
Sitä vaan surutta surfaillaan työaikana netissä?
Laki ei rajoita työsuhde auton käyttöä mitenkään. sehän on työntekijän palkkaa ja palkkansa saa käyttää miten lystää.
Asiasta tuntuu olevan liikkeillä paljon vääri käsityksiä. Työnantajat taitaa levitellä juttuja näistä rajoituksista, että autoilla ajettaisiin vähemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait223047- 402664
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381503- 841350
- 631251
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40999Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.125913- 33829
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi29663Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan59621