Kolariauton tuonti

Jake

Onko kenelläkään kokemuksia kolariauton tuonnista esim ruotsista tai saksasta. Osaisiko kukaan sanoa ulkomaisten "autovahinkokeskusten" netti/muita osoitteita?
Kolariauton tuonti olisi siinä mielessä järkevää että verot ovat pienemmät, eikö totta?

17

13682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paikkaansa

      Tulli antaa ainoastaan,oliko se nyt 4 %:n kuntoalennuksen verotusarvosta kolariautosta.Eipä taida tuonti kannattaa.
      Kolariautoja löytyy mobile.de:stä kun antaa hakukriteeriksi "Unfallfahrzeuge".

      • Umleitum

        Täällä Saksassa on erilainen järjestelmä kolariautojen osalta kuin suomessa. Niitä pääsee ostamaan vain "harvat ja valitut" jotka maksavat itsensä mukaan. Eli normaalilla ihmisellä tai ei maksaneella välittäjällä ei ole mahdollisuutta päästä ostamaan kolariautoa, muualta kuin sellaiselta välittäjältä joka niitä saa ostaa.


      • Deutschfinne
        Umleitum kirjoitti:

        Täällä Saksassa on erilainen järjestelmä kolariautojen osalta kuin suomessa. Niitä pääsee ostamaan vain "harvat ja valitut" jotka maksavat itsensä mukaan. Eli normaalilla ihmisellä tai ei maksaneella välittäjällä ei ole mahdollisuutta päästä ostamaan kolariautoa, muualta kuin sellaiselta välittäjältä joka niitä saa ostaa.

        Jouduin tuossa pari vuotta ilman syytä kolariin Saksassa ja otin vakuutusyhtiöltä korvaukset.Vakuutusyhtiö ei lunastanut autoa vaan maksoi shekillä loppuarvon.Itse piti hankkiutua autosta eroon,jolloin kolariauton ostaja maksoi vielä pikkuisen siitä,eli näin sain autosta mielestäni kohtuukorvauksen.Auto muuten lähti Itä-Eurooppaan,näin väitti auton ostaja.


    • järkee vai ei...

      suomen Tullin autontuonnin ESTOpolitiikka tekee muuten järkevän kolaroidun auton tuonnin kyseenalaisemmaksi. Täällä kun lähdetään siitä että auton TÄYTYY mennä läpi katsastuksesta kun se verotetaan. Alennukset vaurioista ovat nimelliset. Voisit tietysti olla tienraivaajana ja tuoda kolariauton ja arvioittaa se virallisella tavarantarkastajalla ja autoverottaa ja riidellä sitten tullin kanssa lopputuloksesta. Sekin osaltaan varmaan auttaisi tämän SKEIDAN selvittämisessä.

      • Hyvä hyvä

        kolari- eli ns. romuautojen maahantuonnin. Mielestäni tulli toimii erittäin vastuullisesti toisin kuin suomalaiset vakuutusyhtiöt, jotka myyvät kolariautoja kelle tahansa tee-se-itse pajalle kasaan harsittavaksi. Jos joku haluaa väkisin tuoda ulkomailta kolariauton tänne rekisteröitäväksi, niin maksakoon siitä. Tullin kkolariautopolitiikka on rahattomien onglema, ja eihän rahattomilla ole kuitenkaan varaa pitää autoa.


      • kansa kahtia oikein kunnolla
        Hyvä hyvä kirjoitti:

        kolari- eli ns. romuautojen maahantuonnin. Mielestäni tulli toimii erittäin vastuullisesti toisin kuin suomalaiset vakuutusyhtiöt, jotka myyvät kolariautoja kelle tahansa tee-se-itse pajalle kasaan harsittavaksi. Jos joku haluaa väkisin tuoda ulkomailta kolariauton tänne rekisteröitäväksi, niin maksakoon siitä. Tullin kkolariautopolitiikka on rahattomien onglema, ja eihän rahattomilla ole kuitenkaan varaa pitää autoa.

        kuin asuntojenkin kanssa. Hartiapankkirakentaminen on tehty lähes mahdottomaksi, jotta kaikenlaiset välikädet ja firmat pääsisivät rahastamaan vapaammin! Eihän köyhät tarvitse asuntoakaan, autosta nyt puhumattakaan ja ainahan nuorisollekin lorvailu kehittävämpää on kuin kätten taitojen kehittäminen!?
        Oletko noin kateellinen, että et soisi käteville mahdollisuutta toteuttaa itseään koko yhteiskuntaa hyödyttävällä tavalla?? No, optimistina arvelen toistaiseksi, että et vain ole tullut ajatelleeksi asiaa kyllin perusteellisesti...


    • reksa

      Siis oletko tuomassa kolariautoa varaosiksi, vai aiotko korjata sen liikenteeseen?

      Jos tuot vain varaosiksi, niin ei mene autoveroa, eikä mitään muitakaan maksuja centtiäkään.

      Jos taas aiot korjata auton, niin tulli verottaa sen vasta korjauksen jälkeen, jolloin autovero on samaa luokkaa kuin virheettömissä autoissa.

      • Jake

        Olin suunnitellut tuovani kolariauton ja korjaavani sen liikenteeseen, mutta näköjään se ei kannata. Luulin että auto verotetaan senhetkisen kunnon/arvon mukaan. Ei voi kyllä muuta sanoa kuin että ompa naurettavaa toimintaa.


      • asiallisesti toimien
        Jake kirjoitti:

        Olin suunnitellut tuovani kolariauton ja korjaavani sen liikenteeseen, mutta näköjään se ei kannata. Luulin että auto verotetaan senhetkisen kunnon/arvon mukaan. Ei voi kyllä muuta sanoa kuin että ompa naurettavaa toimintaa.

        sopivasti rutatun tuonti. Mutta, tietysti kannattaa hommata virallisen tavarantarkastajan, tai asiallisen korjaamon arvio autosta/auton katsastuskuntoon laittamisesta ja liittää se veroilmoitukseen. Tulli todennäköisesti verottaa miten haluaa, mutta valituksen jälkeen tilanne onkin sitten taas aivan jotain muuta.


      • reksa
        asiallisesti toimien kirjoitti:

        sopivasti rutatun tuonti. Mutta, tietysti kannattaa hommata virallisen tavarantarkastajan, tai asiallisen korjaamon arvio autosta/auton katsastuskuntoon laittamisesta ja liittää se veroilmoitukseen. Tulli todennäköisesti verottaa miten haluaa, mutta valituksen jälkeen tilanne onkin sitten taas aivan jotain muuta.

        Jos on itsellä mahdollisuus korjata, niin lievästi vaurioituneen auton tuominen voi hyvinkin olla kannattavaa. Siis lähinnä peltivaurioita, eikä rakenteisiin tai turvalaitteisiin liittyviä vaurioita.

        Tulli lähtee siitä, että auton pitää olla liikennekelpoinen. Se tarkoittaa kaiketi sitä, että katsastuksesta ei tulisi korjauskehotusta saati ajokieltoa.

        Mutta pellithän saavat olla aivan vapaasti mutkalla, eikä se katsastuksessa haittaa. Sitten vain tavarantarkastajan lausunto ja vaikkapa tarjous jostakin peltikorjaamolta ja valittamaan.

        Voi hyvinkin olla, että valitus kannattaa - tai sitten ei.


      • Tavarantarkastajaksiko
        reksa kirjoitti:

        Jos on itsellä mahdollisuus korjata, niin lievästi vaurioituneen auton tuominen voi hyvinkin olla kannattavaa. Siis lähinnä peltivaurioita, eikä rakenteisiin tai turvalaitteisiin liittyviä vaurioita.

        Tulli lähtee siitä, että auton pitää olla liikennekelpoinen. Se tarkoittaa kaiketi sitä, että katsastuksesta ei tulisi korjauskehotusta saati ajokieltoa.

        Mutta pellithän saavat olla aivan vapaasti mutkalla, eikä se katsastuksessa haittaa. Sitten vain tavarantarkastajan lausunto ja vaikkapa tarjous jostakin peltikorjaamolta ja valittamaan.

        Voi hyvinkin olla, että valitus kannattaa - tai sitten ei.

        Mitähän tuollainen tavarantarkastaja ottaa ko. työstä. Jos vaikka vero olisi luokkaa 10000 eur ja siitä saa maks. 4 % hyvitystä niin sehän tekee 400 euroa. Eli kannattaa muutaman kerran räknätä mikä kannattaa ja mikä ei.

        Toiseksi vaikka vero on sama kuin kunnossa olevassa autossa, niin eikös sen säästön pitäisi kohdistua nimenomaan siihen auton hintaan??

        Ja kolmanneksi, eihän linttaliiterin autot jos ne ovat hyvin korjattu niin paljon halvempia ole kuin kolaroimaton yksilö vai ??


      • reksa
        Tavarantarkastajaksiko kirjoitti:

        Mitähän tuollainen tavarantarkastaja ottaa ko. työstä. Jos vaikka vero olisi luokkaa 10000 eur ja siitä saa maks. 4 % hyvitystä niin sehän tekee 400 euroa. Eli kannattaa muutaman kerran räknätä mikä kannattaa ja mikä ei.

        Toiseksi vaikka vero on sama kuin kunnossa olevassa autossa, niin eikös sen säästön pitäisi kohdistua nimenomaan siihen auton hintaan??

        Ja kolmanneksi, eihän linttaliiterin autot jos ne ovat hyvin korjattu niin paljon halvempia ole kuin kolaroimaton yksilö vai ??

        Tietenkin ensin pitää selvittää, jotta mitä tavarantarkastaja veloittaisi ja hieman laskeskella kannattavuutta.

        Tuo max 4 %:n alennus verotusarvoon ei kyllä perustu autoverolakiin, eikä missään tapauksessa ole mikään Eu:n hyväksymä rajoitus. Se on vain ja ainoastaan tullin itsensä kehittämä ohje.

        Tavarantarkastajan lausunto on silloin kovaa valuuttaa, jos ryhtyy riitelemään tuota 4 %:n kattoa vastaan ja uskoo saavansa vaikkapa verotusarvoa vaikkapa 20 %:a alaspäin.


      • tarkastetut tavarat
        Tavarantarkastajaksiko kirjoitti:

        Mitähän tuollainen tavarantarkastaja ottaa ko. työstä. Jos vaikka vero olisi luokkaa 10000 eur ja siitä saa maks. 4 % hyvitystä niin sehän tekee 400 euroa. Eli kannattaa muutaman kerran räknätä mikä kannattaa ja mikä ei.

        Toiseksi vaikka vero on sama kuin kunnossa olevassa autossa, niin eikös sen säästön pitäisi kohdistua nimenomaan siihen auton hintaan??

        Ja kolmanneksi, eihän linttaliiterin autot jos ne ovat hyvin korjattu niin paljon halvempia ole kuin kolaroimaton yksilö vai ??

        sen 4 prossan alennuksen saa ilman mitään lausuntoja kun vie ruttusen auton tulliin ja vaatii kuhmujen huomioonottamista verotuksessa. Yleensä kunnon tullimies ottaa kuvan/kuvia autosta ja laittaa papereiden mukana eteenpäin.
        Sillä tavarantarkastajan arviolla tai korjaamon korjausarviolla sitten tuleekin todennäköisesti jo ASIALLISEMPIA alennuksia auton VEROTUSARVOON - siis auton HINTAAN!
        Niin, ruttuauton tuonti onkin kannattavinta "hyvälle käsityöihmiselle". Se tässä taitaa sinuakin eniten jurppia!!


    • Harrastelija1

      Alkoi kiinnostamaan jos olisi jotain järkeä tuoda kallis kolariauto ulkomailta Suomeen. Ferrari, McLaren, Lamporghini tms autot ovat aika hinnakkaita kun ei joka pojalla ole mahdollisuutta ostaa mutta suuressa maailmassa kolariautoja voisi saada aika inhimilliseen hintaan 50k€ ja jopa alle. No korjaukseen voi mennä sama mutta eipä olisi kerta investointi ja kun köyhä on niin olisi sitä tallin perukalla jokin kiva puuhamaa. Katselin että McLarenin voisi saada vaikka 20k€ ja Suomessa pyynti n. 200k€. Se on selvä että valtiovalta pitää aina omistaan huolta, siis rahoista. Eli onko vielä niin että veroo menee ihan törkeesti ruttukasasta. Verotusarvoltaan 100k€ auto niin veroja mätkähtää 30k€ vaikka ruttukasan on saanut 20k€. Siihen sitten remontit päälle ja ALVi.

    • PientäLaittooSeVaatiiVaa

      Eipä ole, mutta muuten tietoinen kolariauton omaavasta henkilöstä, joka sellaisella kaahailee. On niin nenä pystyssä ja keula edellä siellä täällä että pian sattuu jollekin jossain pahasti, ellei ole jo kun autonsakin jo kertaalleen kolaroitu, niin toimiikohan täysin kuten tehtaalta lähtiessä.
      Tuntuu hieman hupaisalta kun kehtaa ylpeillä autollaan, joka kyllä korjattuna hieno ikäisekseen 2000 luvun alusta mutta kun se kolari...Premium merkkinen vielä. Tuota autoa ei ostaisi kukaan jos historiatiedot tietäisi nykykuskin jälkeen. Kakarat ostaa kun tehoja riittää yli normi tarpeen. Olisi edes joku arvoauto tai harvinainen, mutta pelkkä BMW !, en kade kun itselläni sentään auto joka kestää arvostelut. Mikäli kiinnostut kolariautosta harkitse nyt vielä kerran. Asiallista ehdokasta et saa halvalla ja vähävikaisestakin joutuu maksamaan. Harrastelijoillekin tärkeää auton historia. Tässäkin pätee terve järki.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe