Miten toimia kolarin sattuessa?

Tuore kuski

Tämä on tietysti kokeneista kuskeista typerä kysymys, mutta mikähän olisi oikea tapa menetellä kolarin sattuessa? Tarkoitan sellaista tilannetta, jossa kenelläkään ei ole hengenvaaraa, vaan jos joku esimerkiksi ajaa toisen perään, kolhaisee parkkipaikalla tms., olkoon syyllinen sitten toinen osapuoli tahi minä itse. Millaisissa tilanteissa pitäisi kutsua paikalle poliisi? Tämä olisi hyvä tietää, ettei sitten pellin kolistessa tarvitsisi ensimmäiseksi soittaa isiä paikalle.
Olen erittäin kiitollinen vastanneille.

46

41682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naarmuja

      soita paikalle poliisi. Vastapuoli saattaa vaatia rahaa heti (ruinaamalla, vihjaamalla tai uhkaamalla) tai vakuutusyhtiön kautta.

      • poliisi

        Älä vaivaa poliisia vaan sopikaa kolari keskenään.


      • kummasta
        poliisi kirjoitti:

        Älä vaivaa poliisia vaan sopikaa kolari keskenään.

        johtuu,että yleensä syyllinen osapuoli ei halua poliisia paikalle?


      • zeipo
        poliisi kirjoitti:

        Älä vaivaa poliisia vaan sopikaa kolari keskenään.

        Kolaripaikalle ei soitettu poliiseja koska tapaus oli mielestäni selvä. Toinen auto tuli kolmion takaa kylkeäni hipaisten mutta samalla reilut lommot jättäen. Vastapuoleen ei tullut kuin pieni lommo kylkeen. Mielestäni kolari oli päivänselvä eikä poliisia siksi tarvinnut, myös työkaverini joka ajoi 100m takanani näki tapahtuneen. Itse olin kyydissä yksin ja vastapuolella oli 1 aikuinen ja 4 lasta. Jäin siihen käsitykseen myöhemmin puhelimessa että hän myöntää syyllisyytensä. Nytpä vakuutusyhtiön kanssa jutelleena selvisi että hänpä ei myönnäkkään syyllisyyttään. Vahinkoilmoitukset siis molemmilta täytetty.

        Kuinka painava tuo työkaverini sitten silminnäkijänä on ja mitään arvauksia miten tilanteessa tulee käymään?


      • kadgksdjgjsdjgsg
        kummasta kirjoitti:

        johtuu,että yleensä syyllinen osapuoli ei halua poliisia paikalle?

        Syyllinen osapuoli ei halua poliisia paikalle ettei tule sakkoa.
        Ilman poliisia asia laitetaan vaan vakuutusyhtiön hoidettavaks.
        Mutta kaikenlaista venkulaa on tullu nähtyä (toinen oli romani ja toinen mopoautoilija) että asia ei ookkaan niin selvä seuraavana päivänä kun pitäis asiaa laittaa vakuutusyhtiön hoitoon.
        Onneks räkänokilla tulee pisut housuun kun käy ovella keskustelemassa asiasta ja romaneille voi sitten soittaa poliisit perään


      • mällännyt
        kadgksdjgjsdjgsg kirjoitti:

        Syyllinen osapuoli ei halua poliisia paikalle ettei tule sakkoa.
        Ilman poliisia asia laitetaan vaan vakuutusyhtiön hoidettavaks.
        Mutta kaikenlaista venkulaa on tullu nähtyä (toinen oli romani ja toinen mopoautoilija) että asia ei ookkaan niin selvä seuraavana päivänä kun pitäis asiaa laittaa vakuutusyhtiön hoitoon.
        Onneks räkänokilla tulee pisut housuun kun käy ovella keskustelemassa asiasta ja romaneille voi sitten soittaa poliisit perään

        Sen sakon saisivat poliisit kyllä unohtaa... Itse käsitän sen rangaistukseksi tahallisesta töppäilystä, mutta rekan alle ajajia lukuunottamatta ei kai kukaan tahallaan yritä ketään tappaa. Luulisi olevan rangaistusta tarpeeksi ainakin siinä tapauksessa kun autot lunastukseen ja ainekset pahempaankin. Ainakaan itse en meinannut kaikessa järkytyksessä älytä mistä on kysymys kun poliisi kysyi että sopiiko minulle että kirjoittavat sakon tuolle vastapuolelle... Öö, häh? Niin että haluanko oikeuteen viedä.... No en todellakaan....


      • kerro toki
        zeipo kirjoitti:

        Kolaripaikalle ei soitettu poliiseja koska tapaus oli mielestäni selvä. Toinen auto tuli kolmion takaa kylkeäni hipaisten mutta samalla reilut lommot jättäen. Vastapuoleen ei tullut kuin pieni lommo kylkeen. Mielestäni kolari oli päivänselvä eikä poliisia siksi tarvinnut, myös työkaverini joka ajoi 100m takanani näki tapahtuneen. Itse olin kyydissä yksin ja vastapuolella oli 1 aikuinen ja 4 lasta. Jäin siihen käsitykseen myöhemmin puhelimessa että hän myöntää syyllisyytensä. Nytpä vakuutusyhtiön kanssa jutelleena selvisi että hänpä ei myönnäkkään syyllisyyttään. Vahinkoilmoitukset siis molemmilta täytetty.

        Kuinka painava tuo työkaverini sitten silminnäkijänä on ja mitään arvauksia miten tilanteessa tulee käymään?

        No miten kävi? Aika ruuneberi saa olla jos selittää itsensä syyttömäksi kun ajaa kolmion takaa toisen eteen tai kylkeen.


      • Anonyymi
        mällännyt kirjoitti:

        Sen sakon saisivat poliisit kyllä unohtaa... Itse käsitän sen rangaistukseksi tahallisesta töppäilystä, mutta rekan alle ajajia lukuunottamatta ei kai kukaan tahallaan yritä ketään tappaa. Luulisi olevan rangaistusta tarpeeksi ainakin siinä tapauksessa kun autot lunastukseen ja ainekset pahempaankin. Ainakaan itse en meinannut kaikessa järkytyksessä älytä mistä on kysymys kun poliisi kysyi että sopiiko minulle että kirjoittavat sakon tuolle vastapuolelle... Öö, häh? Niin että haluanko oikeuteen viedä.... No en todellakaan....

        kyllä aineissa tehdään mitä vain ja kun otat olet jo tietoinen...


    • elmeri

      niin lähden karkuun.

      • joo

        Kannattaa pitää autossa kaksi vahinkoilmoituskaavaketta, jotka voi pienien kolhujen kohdalla täyttää samantien ja vastapuoli ei pääse muuttamaan kertomustaan (ja jos vastapuoli saa lapun niin et sinäkään). Kannattaa kuitenkin varoa ettei vastapuoli koeta vedättää papereita täytettäessä. Kannatta myös kerätä mahdollisten silminnäkijöiden yhteystiedot.

        Pyydä poliisi paikalle ainakin seuraavissa tilanteissa:

        Tapahtuu henkilövahinko. Kaikki vammat kannattaa käydä tutkituttamassa.

        Vastapuoli on humalassa(tai epäilet sitä) tai käyttäytyy muuten epäilyttävästi (huumeissa).

        Syylisyyskysymys on epäselvä.

        Vastapuoli ei suostu näyttämään ajokorttia tai auton papereita.

        Vastapuoli yrittää poistua paikalta.

        Muut voivatkin jatkaa listaa, mutta aina kannattaa käyttäytyä rauhallisesti(raivoaminen ei auta ketään). Ja todellakin ne vahinkoilmoituskaavakkeet autoon, niin niitä ei Murphyn lain mukaan koskaan tarvitse.


      • A-man
        joo kirjoitti:

        Kannattaa pitää autossa kaksi vahinkoilmoituskaavaketta, jotka voi pienien kolhujen kohdalla täyttää samantien ja vastapuoli ei pääse muuttamaan kertomustaan (ja jos vastapuoli saa lapun niin et sinäkään). Kannattaa kuitenkin varoa ettei vastapuoli koeta vedättää papereita täytettäessä. Kannatta myös kerätä mahdollisten silminnäkijöiden yhteystiedot.

        Pyydä poliisi paikalle ainakin seuraavissa tilanteissa:

        Tapahtuu henkilövahinko. Kaikki vammat kannattaa käydä tutkituttamassa.

        Vastapuoli on humalassa(tai epäilet sitä) tai käyttäytyy muuten epäilyttävästi (huumeissa).

        Syylisyyskysymys on epäselvä.

        Vastapuoli ei suostu näyttämään ajokorttia tai auton papereita.

        Vastapuoli yrittää poistua paikalta.

        Muut voivatkin jatkaa listaa, mutta aina kannattaa käyttäytyä rauhallisesti(raivoaminen ei auta ketään). Ja todellakin ne vahinkoilmoituskaavakkeet autoon, niin niitä ei Murphyn lain mukaan koskaan tarvitse.

        Ja Suomalaiseen tapaan älkää huomioiko muuta liikennettä, eli EI missään nimessä hätävilkkuja tai varoituskolmiota.


      • LAPeToMaNe
        A-man kirjoitti:

        Ja Suomalaiseen tapaan älkää huomioiko muuta liikennettä, eli EI missään nimessä hätävilkkuja tai varoituskolmiota.

        todellakin näin toimitaaan.....????!!


    • Mopojen kanssa v#######nut

      Ajelinpa henkilöautolla tuossa hiljaista asuntoalueenkatua(tasaarvoistristeykset) pitkin niin mopo paukahtaa etupuskuriin vasemmalta itse tulin oikealta ja kaatui nurin.
      Teini selitti ettei tässä mitään ja halusi jatkaa matkaa,minä siihen ettei näkynyt autossakaan mitään jälkiä ja jatkoin matkaa.
      Parin tunnin päästä ko. vanhemmat soittelee ovikelloa ja uhkailevat poliisilla ja oikeustoimilla.
      Tästä viisastuneena aina poliisi paikalle kun nykyään ajellaan kaikenlaisissa tabuissa/aineissa
      ja poliisin on tultava jos sanot satuttaneesi itseäsi esim.niskaan sattuu.
      Teini oli sepustanut varsinaisen sadun vanhemmilleen ja tämän takia en sulata näitä sopimisia itsenäisesti ilman viranomaisia.
      Parhain kun pakitettiin autoni kylkeen ja lähdettiin karkuun ja vanhempi pariskunta asialla.
      Vaimoni juoksi ne kiinni parkkipaikalla.(eivät kehdanneet ylikään ajaa)
      Asia on vieläkin kesken kun yllätys todistajia löytyi heidän suvustaan.

    • Jore

      Tilaa Karttakeskus.fi-kaupasta vuoden 2005 Suomen tiekartasto. Tarjouksessa 25 euroa postikuluineen (tammikuun ajan). Itse sain sen eilen kotiin ja totesin, että sieltä löytyy ohjeet onnettomuustilanteisiin ja lisäksi vakuutusyhtiöiden vahinkokaavakkeet. Niin ja on siitä kartastosta aina jotain muutakin hyötyä.

      Kun kerran matkalle lähdet, niin älä unohda ostaa Nokian S60-puhelinta, johon lisävarusteena Navicoren GPS-paketti. Työkaveri esitteli moista, ja nyt alkoi itseä himottaa valtavasti sellainen.

      Ja eikun baanalle!

    • eki

      1. Henkilövahinkoja - Poliisi paikalle(puh. 10022)

      2. Ei henkilövahinkoja
      2.1 Olette täysin samaa mieltä syyllisestä - täytätte yhdessä vahinkoilmoituksen(ei ole väliä minkä vakuutusyhtiön lappu - tärkeintä että säilytät tämmöistä autossa), johon täytätte kaikki kohdat, myös silminäkijät. Molemmille osapuolille omat allekirjoitetut kopiot. Syyllinen lähettää oman kopionsa omaan vakuutusyhtiöön ja tekee vahinkoilmoituksen. Lisäksi kannattaa tarkistaa vastapuolen henkilöllisyys ja rekisteriote(varmista että kyseessä on sama henkilö ja auto kuin papereissa). Lisäksi ota tieto vastapuolen vakuutusyhtiöstä.

      2.2 Olette eri mieltä syyllisestä tai vastapuoli käyttäytyy hankalasti on humalssa tms. - Poliisi paikalle(puh. 10022).

      3. Toiminta onnettomuuden jälkeen:
      3.1 Itse syyllinen - tee vahinkoilmoitus omaan vakuutusyhtiöön - vakuutusyhtiö neuvoo eteenpäin.
      3.2 Vastapuoli syyllinen - parin päivän päästä yhteys vastapuolen vakuutusyhtiöön ja aktiivisesti vaatimaan kaikkea, kuten sijaisautoa tai korvausta mahdollislta keskeytyspäiviltä.

      4. Huomio - jos poliisit tulee paikalle saa todennäköisesti molemmat sakon liikenteen vaarantamisesta, myös syytön osapuoli. Tämä ei tietenkään koske tapauksia, joissa syyttömän auto on pysäköitynä tms. Myös peräänajotilanteessa saattaa sakoo jäädä saamatta.

    • Matkis

      Jos jotakin kolarinomaista tapahtuu, niin kannattaa aina kysyä, onko vastapuolella oma auto alla. Jollei, niin poliisi paikalle heti. Tulee nimittäin selvittäminen jälkeenpäin paljon helpommaksi. Kuten tuossa aikaisemmin joku totesi, niin tarinaa saa muuttaa jälkeenpäin halunsa mukaan (tai jonkun muun halun).

      Itselle osuneita: 1. Linja-auto muotoili autosta koko vasemman kupeen ja kuski tunnusti paikalla että tulipa oikaistua vähän liikaa. Ajomestari oli kuitenkin konttorin pöydän takaa 5 km päästä nähnyt paremmin ja peruutti kuskin tunnustuksen. Siinähän sitten ajeltiin ruttujen kanssa pari viikkoa, ennekuin poliisi sai selviteltyä asian kertomusten perusteella jotta linja-autoyhtiön vakuutus pääsi korjauttamaan autoamme.

      2. Kaveri muotoilutti Volvon oven minun etukulmallani tiukassa kaarteessa (niin minusta tuntui, mutta en minä valalle voi mennä omasta ajolinjastanikaan). Tilanne vähän epäselvä kun kumpikaan auto ei jäänyt seisomaan kaarteeseen. Kaveri ehdotti, että josko kumpikin hoitaisi omansa. Kelpasi kyllä, koska puskuri ei niin pahalle näyttänyt. Kumminkin puhelin soi viikon päästä, että "ei minulla ole varaa korjauttaa työnantajan Volvon ovea kumminkaan, eli laitetaanko vakuutukseen". Hyvästi bonukset! ja mitään ei mahda kun alunperin on todettu molempien syyllisyys.

    • ei kuulu poliisille

      Kolari on asia joka ei kuulu poliisille.

      Sitten jos siinä on epäselvyyksiä, silloin poliisia tarvitaan.
      Ihmetyttää usein (liian usein) kun näkee ihmisten kolaripaikalla odottelevan poliisia pikku naarmujensa kanssa, herrajestas sentään, on siinä sivistyksessä aukko.

      Jos syyllisyys selvä, eikun ruutupaperia esille, syyllinen kirjoittaa olevansa syyllinen ja laittaa nimensä alle.

      Usein tapahtuu parkkipaikoilla kolhimisia esim ovea avattaessa, ne asiat kuuluvat kotivakuutusten piiriin, tämä nyt vain tiedoksi koska niitä niin kovin paljon tapahtuu.

      • mutta nämä

        Osapuolet kehtaa tunnustaa syylisyyttään ja haluavat ulkopuolisen arvion asiaan(poliisi on aina oikeassa) ja suma seisoo risteyksessä, pahimmillaan saadaan uusia kolareita koska kanssa autoilija on ihmisistä uteliain eläin.
        Puhettahan maailmaan mahtuu ja kukaanhan ei uskalla tunnustaa tölmineensä liikenteessä ja siten se poliisi halutaan viralliseksi valvojaksi asiaan.


      • 565trh
        mutta nämä kirjoitti:

        Osapuolet kehtaa tunnustaa syylisyyttään ja haluavat ulkopuolisen arvion asiaan(poliisi on aina oikeassa) ja suma seisoo risteyksessä, pahimmillaan saadaan uusia kolareita koska kanssa autoilija on ihmisistä uteliain eläin.
        Puhettahan maailmaan mahtuu ja kukaanhan ei uskalla tunnustaa tölmineensä liikenteessä ja siten se poliisi halutaan viralliseksi valvojaksi asiaan.

        Pikku kolhu kolari parkkiksella.Kaveri myönsi syyllisyytensä ja laput täytettiin,kopio myös minulla.Mitäs nyt?Voinko viedä auton suoraan korjaamolle vai pitääkö soittaa kaverin v-yhtiöön ja käydä vahinko tarkastajalla,Tuntuu väärältä että minulle syyttömälle aiheutuisi bensakuluja tarkastajalla käynnin yhteydessä...Auttaa kokemusta omaavat?


      • vaan
        565trh kirjoitti:

        Pikku kolhu kolari parkkiksella.Kaveri myönsi syyllisyytensä ja laput täytettiin,kopio myös minulla.Mitäs nyt?Voinko viedä auton suoraan korjaamolle vai pitääkö soittaa kaverin v-yhtiöön ja käydä vahinko tarkastajalla,Tuntuu väärältä että minulle syyttömälle aiheutuisi bensakuluja tarkastajalla käynnin yhteydessä...Auttaa kokemusta omaavat?

        Menee ja vastapuolen vakuutusyhtiö määrää korjauspajan voi olla joku ladontakusessakin toimiva paja ei silti siellä ne teettävät paremmatkin firmat omat hommansa ja laskuttavat välistä.
        Ilman muuta ota yhteys vastapuolen vakuutusyhtiöön kun yleensä syylisillä on niin kiirre että unohtuu moinen ja svi miten homma etenee esim tarkastaja / firma joka korjaa kolhut ja kaikkea paskaa ei sitten tarvitse vakuutusyhtiöltä sietää.(työnjälki sekä laskutus)


    • Jepsullee

      Eli kysymys, kumpi on peräänajo tilanteessa syyllinen. Edessä vai takana ajava kuski. Sattui tässä pieni kolari, jossa peräänajajani vaatii korvauksia.

    • peljästyny kuski

      kuinka tehdä kun kolautin kaverin mersun kylkeen raktorilla mersusta peili paskaksi ja koko matkalle pientä painaumaa mitä tehdä kun raktori on isän ja haluaisisin pitää asian salassa ku olen kusessa jo niitten kans että mkertokaa otan vastaan kaikki neuvot

      • kkgkdsgjjsgdgsg

        Maksa rahoillas se mersun korjaus.
        Jos se vakuutuksesta laitetaan niin isäs saa kyllä tietää.
        Tosin ton korjauksen hinnaks tulee mersun iästä riippuen vähintään 800-2000e ( tietysti kaverille vuokra-auto sen korjauksen ajaks. 50e/päivä ja siinä menee varmaan pari päivää) että kannattaa miettiä ottaako huudot isältä vai maksaako kiltisti ton summan


    • näin se menee

      Mun mielestäni kannattaa AINA soittaa poliisit paikalle siis jos itse ei kaiken järjen mukaan ole syyllinen.

      Kun soittaa hätäkeskukseen, pitää liioitellen sanoa että "kolarin aiheuttanut kaveri tuoksahtaa alkoholille ja yrittää lähteä koko ajan karkuun". Meinaan pollarit tulee silloin tod.näk. nopeemmin. Kaveri joutu odottamaan puolitoista tuntia poliisien saapumista isohkossa kaupungissa, kun niillä oli vissiin donitsit kesken.

      Jos on ite syyllinen niin kantsii yrittää tarjota jotain summaa käteisellä ja luvata muka laittaa heti lisää tilille tms. Jos poliisit tulee paikalle, niin ne kirjoittaa syylliselle sakot liikenteen vaarantamisesta. Myöhemmin voi sitten riitauttaa homman ja pyytää kavereita todistamaan että homma menikin ihan toisin päin.

      • ketun kuspää

        Kaltaistesi liioittelevien ku-sipäiden vuoksi häke ei voi enää uskoa ilmoittajia, eikä apua saada nopeasti paikalle kun tarvitaan.

        täytyy vaan odotella että poliisi hoitaa ensin alta kiireisemmät tapaukset.

        Poliisit kannattaa soittaa aina paikalle. Usein syyllinen osapuoli on kolarin jälkeen hyvin aulis myöntämään virheensä, mutta kun ehtii kotona vähän miettiä asiaa, niin seuraavana päivänä hän kiistää syyllisyytensä. Silloin on kiva kun poliisilla on jo lausunto paperilla.


    • näin pitää

      Nykyisin on kamerakännyt kaikilla eli kuvaa tapahtuma paikka hyvin ja nauhoita myös video jossa näkyy autojen asennot ja tiet.Sitten voi siirtää ajoneuvot pois liikenteen tieltä.Muista kuvata myös toinen kuski,jos karkuun yrittää.Kun autot tien sivussa on syytä kuvata läheltä omat ja vastapuolen vahingot mahdollisimman hyvin omaan käyttöön jos tulee väittämistä asiasta.Poliisi heti paikalle,jos vastapuoli tarjoaa rahaa tai auto ei ole sen oma,sekä henkilövahingoissa aina.

    • näyttelyesine

      mä ainaki huudan satunnaisesti ihmisille parkkipaikoilla , että kato ny mun autoa, SÄ oot tehny ton lommon ! rahaa tänne heti satanen tai käsken poliisin ja vakuutysyhtiön paikalle! useimmat maksaa mukisematta, varsinkin naiset jos ovat yksin, mutta kun jotkut käskevät mies-korstonsa paikalle, otan hatkat ja äkkiä. helppo tolla vanhalla rämällä "kolaroituttaa" ku siinä ny on lommoja vähä siellä ja täällä, ja ellei ole, ne on helppo tehä potkasemalla paikanpäällä.

      siinä teille. auto on kulkupeli eikä mikää %"#%&n timantti ja näyttelyesine.

    • Kolari Kuski

      Pakoon ja äkkiä.

    • Älä liikuta autoa

      Ota kännykällä tilanteesta kuvia, ja soita sitten polisille.

      Äläkä suostu minkäänlaisiin vastapuolen sovitteluihin.

      Kun poliisi on todennut kaiken, homma on hallussa.

      Ainakin jos olet oikeassa oleva osapuoli ;)

    • jos syyllinen

      Jos olet itse ajanut kolarin niin ota penis samantien esille ja ala vetämään käteen.......siitä tuskin on apua mutta saatiin tähänkin keskusteluun yksi älyvapaa kommentti :) :)

    • Joseitiedä

      Jos ei ole mukana vakuutusyhtiön lappuja, eikä tiedä miten toimia, käytössä ei ole oma auto, et ole syyllinen kolariin jne. - Soita poliisi.
      Poliisilta saat tieliikenneonnettomuus lapun, jonka esittää vakuutusyhtiölle. Siinä on kaikkien tiedot, puhallutus jne.
      Itse olin juuri kolarissa, minun kylkeeni ajettiin. Auto on minulla käytössä, mutta isäni nimissä. Asumme eri paikkakunnilla ja olen opiskelija. Tottakai soitin poliisin, jotta sain virallisen paperin ja asiat hoitumaan oikealla tavalla.Tosin kaikki vakuutukset jne. ovat isäni nimissä ja isäni vielä matkoilla, joten asioiden hoitaminen kestää..
      Lisäksi kolaroija oli sitä mieltä ettei soiteta poliisia (minulla heräsi epäilykseni ja silminnäkijä kertoi nähneensä miehen joskus juopotelleen autossa), että hän saa pian sakon. Mutta tottakai soitin, minulla oli siihen täysi oikeus. Kolaroija ei saanut sakkoa, vaan huomautuksen, sillä myönsi heti rikkeensä ja sääolosuhteet olivat hänelle epäsuotuisat (aurinko paistoi silmiin).

      Pointtini on, että jos olet epävarma kannattaa soittaa poliisi. Sitten asiat menevät niinkuin pitääkin ja saat viralliset lappusi asioista. Ja poliisilla on varmasti muita töitä, mutta sinulla on siihen oikeus.

    • Kolasissa.sattuu

      Jos vain saa, niin poliisi paikalle.
      Sillä usein vastapuolen selitys muuttuu ja sitten on sana vastaan sana vaikka joku paperiin olisi.

      Varsinkin jos vastapuoli oli LUUSERI, tai FIKSU, kannattaa pyytää poliisi, toinen on maksukyvytön, toinen ei myönnä mitään.

      Kannatta puhalluttaa, minä vaadin myös valojen tarkastuksen, yms. koska jos ajaa laittomilla varusteilla olevalla autolla saa ainakin tuntuvan sakon jne.

      Paeta ei kannata vaikk korkein oikeus yhden "antoi anteeksi".
      Sen jälkeenkin on moni maksanut raskaasti pakenemisesta, pitää tietää lain kiemurat jotta selviää syyttömänä, vahinkopaikalta paetessa.

      Kannatta myös varmistaa oma kunto, jos on vähänkin kovempi kolari. Minulla melkoinen, mutta missään ei tuntunut mitään vikaa, poliisi vei ja häpesin maata ambulanssissa. Pääsin tarkastuksen jälkeen pois. En päässyt sängystä ylös 3-4 päivään kuin pudottamalla ja konttaamalla puoli tuntia. Paikat oli kaikkialta niin kankeat, kipeät. Iltapäivällä oli aina kaikki aivan hyvin, kävelin, pyöräilin ja istuin. Yät menivät myös hyvin. En pystynyt viikkoon menevään edes työpaikalle vaikak vaimo olisi ajanut toista autoamme.

    • Saakyllävilpinselville

      Riipuu tilanteesta. Pienehkö kolari ilman henkilövahinkoja vaihtakaa yhteystiedot ajoneuvotiedot keskenään ja seuraavana arkipäivänä tekemään vahinkoilmoitus.

      Ottakaa kuvia tapauksesta jos mahdollista.
      Jos ajoneuvolla voi ajaa niin ei vieläkään tarvita poliisia paikalle, mutta jos huomaatte alkoholilla olevan osasyy kolariin, niin poliisit paikalle.

      Poliisit paikalle jos tilanne käy uhkaavaksi, ei tahdo löytyä yhteisymmärrystä tai jokin päihde syynä tai jopa tahallinen teko esim. haluttu vain osapuolten tiedot selville, niin 112 numerosta apuja paikalle.

    • poliisi_vei_peräänajajan

      "Poliisilta saat tieliikenneonnettomuus lapun, jonka esittää vakuutusyhtiölle. Siinä on kaikkien tiedot, puhallutus jne."

      Entä jos peräänajaja on kännissä? Soitin poliisin, jotka totesivat törkeän rattijuopumuksen, ja veivät hänet. Lähettääköhän poliisi tuon liikenneonnettomuuslapun postitse minulle tai vakuutusyhtiöön? Kertoivat tekevänsä rikosilmoituksen, mutta en tiennyt kysyä todistusta. Ilmeisesti se kuitenkin tulee jälkeenpäin, koska ei sitä varmaankaan aina siinä tilanteessa voi tehdä.

      Menen seuraavaksi tekemään vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiölle. On valokuvat.

    • AsiallisiaVastauksia

      Jos olet itse syyllinen, niin painat tietysti kaasun pohjaan ja pakenet paikalta. Siitä on oikein korkeimman arpajaislaitoksen päätös, että itseään ei tarvitse kriminalisoida moisessa tilanteessa. Oikein erityisen tärkeää tämä on silloin, kun vastapuoli ei ole näkemässä.

      Sitten taas toisaalta jos olet syytön osapuoli, niin kutsut aina poliisin paikalle. Tähän on parikin hyvää perustelua. Ensinnäkin silloin ei unohdu mitään ja syyllinen joutuu varmasti maksamaan. Toisekseen saat nauttia siitä tunteesta, kun syyllinen saa erikseen vielä joko sakon, tai vähintään kirjallisen varoituksen. Tiedät myös tehneesi hyvää, kun olet päässyt työllistämään poliisia, jonka aika todennäköisesti muuten olisi mennyt donitsia hotkiessa.

    • Kylkeenajettu

      Mitä tehdä kun ei soittanut poliisia paikalle kun oli nin shokissa asiasta ja syyllinen syytti mua??

    • ShokkiMikäIhanaTekosyy

      Et voi tehdä mitään. Jos olet shokissa pikku kolarin jälkeen, niin ole ollut shokissa koko ajan. Et olisi saanut ajaa autoa lainkaan. Tälläise shokki kuskit ovat vaarallisia liikenteessä ja joutuvat vielä enemmän shokkiin, jos jotain yllättävää liikenteessä sattuu. Jos menet shokkiin pelkän kolarin vuoksi, jossa lanssia ei tarvita, eikä kukaan loukkaannu, niin menet liian herkästi shokkiin.

      Kun jälkikäteen kerrot olleesi shokissa, niin se on pelkkä tekosyy siitä, että vastapuoli on syyllinen, kun totuus on se, että olet itse syyllinen ja shokkiin vedoten haluat syyllistää sen syyttömän osapuolen.

      Shokki herkkyys, järjen vähyys, ajotaidottumuus ja yleinen tyhmyys liikenteessä aiheuttaa kolareihin joutumista myös meille normaaleille, ei shokki herkille kuljettajille.

    • jose007

      Vanha aihe mutta kolareita sattuu jatkuvasti joten laitan tänne omat hyväksi koetut vinkit.

      Jos kolari on juurikin peräänajo, parkkipaikkakolhu tai muu pieni juttu ja niin että autolla voi vielä ajaa niin poliisia ei tarvita paikalle, jos molemmat osapuolet ovat samaa mieltä tapahtumien kulusta. Poliisi kannattaa soittaa silloin jos toinen ei myönnä syyllisyyttä tai lähtee karkuun tms.

      1. Ota vastapuolen yhteystiedot ylös, nimi, puhelinnumero, autonrekisterinum ja merkki/malli ja mahdolliset muut yksilöivät asiat

      2. kuvaa oman auton vauriot ja vastapuolen vauriot

      3. Tee vahinkoilmoitus itse (voi tehdä myös vastapuolen yhtiöön)

      4. Jos haluat kertakorvauksen asiassa (kuten vanhemmissa autoissa kannattaa ja jos osaat itse korjata mahdollisen vaurion) aja vaikka heti keneltäkään kyselemättä MERKKIKORJAAMOON ja pyydä tekemään korjauskustannusarvio. (joissain korjaamoissa vaatii ennakkoon ajanvarauksen) liike lähettää korjauskustannusarvion korvaavaan vakuutusyhtiöön, eli kolarin syyllisen osapuolen yhtiöön. Pyydä myös itsellesi kopio laskelmasta. Toki vaikka et haluaisikaan kertakorvausta vaan korjauttaa auton vahingot voit silti viedä sen tarkastukseen.

      5. Odota korvaavaan vakuutusyhtiön yhteydenottoa ja sano että haluat kertakorvauksen (mikäli haluat)

      6. vakuutusyhtiö antaa sinulle kertakorvaussumman ja jos hyväksyt sen vauriot maksetaan tilillesi rahana ja auton vaurioiden korjaaminen jää omalle vastuullesi.

      Korjauskustannusarvio kannattaa siksi teetättään merkkikorjaamossa koska tässä vaiheessa heidän kallis hinnoittelu kääntyy sinun eduksesi. Vakuutusyhtiö ei maksa täysin samaa summaa, mitä korjausarvio on mutta muistelisin että vakuutusyhtiö maksaa tuntiveloituksen 50euron mukaan ja muu korjauslaskelmassa oleva tulee täytenä. Esim. Autosta hajoaa puskuri ja merkkiliikkeen korjausarvio on 1200euroa. Työaikaa menee heidän mukaansa 3h sisältäen vaihdon ja maalauksen ja heidän tuntiveloitus on 100e, joten vakuutusyhtiö maksaa tuon 300e tuntiveloituksen sijaan 50e/h eli kertakorvaussumma olisi näin 1050e. Tuo vaihtelee hieman ja voi heitellä vakuutusyhtiöistä riippuen joitain kymppejä/satasia mutta suurinpiirtein se menee noin.

      On toki mahdollista että jos 300e corollasta hajoaa puskuri ja kärräät sen laakkoselle laittoon ja se maksaa tuon 1200e niin tässä vaiheessa on todennäköistä että vakuutusyhtiö lunastaa koko auton jollain tietyllä summalla.

      Ps. älä jää odottemaan vakuutusyhtiön tarkastajaa vaan toimi heti ja vie itse autosi vauriot tarkastattevaksi, koska vakuutusyhtiön tarkastaja laskee heidän omien hintojen mukaan ja se on selkeästi vähemmän kuin merkkikorjaamon laskelma. Vakuutustarkastaja voi myös tutkia auton muita vikoja ja ottaa ne huomioon laskelmassa, hintaa alentava seikkana. Merkkikorjaamossa eivät tee muutakuin kuvaavat vauriot ja mittarilukeman sekä tekevät laskelman cabas ohjelmalla.

      Toivottavasti oli apua!

      • fwedwededwwedwed

        Esimerkiksi käsitääkseni muovipuskureita ei saa korjata edes koska se ei vastaa enää sitten alkuperäistä jalankulkija turvallisuudessa. Tai vakuutusyhtiä ei varmaan maksa sellaisia, kaippa ne itse voi korjauttaa jos haluaa, jos vaikka saa vakuutusyhtiöltä lunastuksen sijaan korvausmaksun. Siksi puskurivaurio voi olla aika kalliskin juttu ja puskuri hajoaa aika vähästä kun vastapuolella on auto myös niin massaa on paljon mitä puskuri ei kestä.

        Poliisihan kannattaa soittaa myös jos epäilee sen vastapuolen ajokuntoa.

        Tuli mieleen että voisiko poliisia vaivata virka-aikana kolari tilanteessa, tarkistaen vastapuolen auton- ja kuljettajan tiedot, mitä jos vastapuoli onkin luvatta liikenteessä.. rekisteriotettahankaan ei tarvitse tänä päivänä pitää edes autossa.


    • gt5y64hy564y54y5y45

      Ota hyvät valokuvat, monesta eri suunnasta.
      Tuo kannattaa tehdä heti, ainakin jos autot aiheuttaa liikennehaittaa mutta ne voi ajamalla siitä siirtää kuitenkin, ota silloin heti kuvat tilanteesta ja siirtäkää sitten autot.

      Varmista kenen kanssa olet tekemisissä, jos ei voi varmistaa niin soita poliisi.
      Jos tilanteessa on jotain epäselvää asian selvittämisen kanssa niin soita poliisi eli 112.
      Jos aiheutuu liikennehaittaa, loukkaantuneita jotka ei voi omatoimisesti hakeutua lääkärille niin soita 112.

      Ajokortistakin on hyvä ottaa kuva, jos toinen osapuoli suostuu, mikään pakko ole.

      Kotona voi kumpikin osapuoli täyttää vakuutusyhtiön ilmoituksen.

      Jos ette käytä vakuutusyhtiötä niin sopivaa pitävästi asia, sellainen paperi millä pärjää käräjillä.

      Kun näitä asiaoita miettii ennakkoon miten voisi toimia, tutkii netistä lisää tietoa niin osaa toimia jotenkin oikein.

      Korostan sitä että älkää jättäkö autoja tukkimaan liikennettä jos sen voi välttää!

    • Anonyymi

      Törmäsin tien viittaan auton suistuessa tieltä. Auto on aika lailla ehjä mutta viittaa meni ihan mutkalle. Mihin minun pitäisi ilmoittaa asiasta?

      • Anonyymi

        Tielaitokselle, tai nykyisin se on ennemminkin kohtalon huomassa, niinkuin teitten kuntokin. Ne saatta kyllä maksattaa sen merkin sulla.


    • Anonyymi

      Jos on suht pieni kolari, eikä henkilövahinkoja , ja syyllinen puoli selvillä, ei tartte poliisia odotella paikalle. Ja vakuutukseen se menee kumminkin, nykyisin ei mene bonuksiakaan jos ei oo vuosiin kolaroinu, ni onko järkee tapella siitä, kumpi on syytön.

    • Anonyymi

      Löytyi 3,5 vuotta tapahtuneen kolarin aiheuttaja. Oikeuteen ollaan menossa ja päiväsakkoja hänelle tulee koska on videotallenne edeltävästä ajasta.

      Mietin vaan lasketaanko tulot kolarihetken tuloista, vai nyt 3,5 vuotta jälkeenpäin olevasta kuukausitulosta.

    • Anonyymi

      2006 vanha aihe, et katsonut vaikka olisin jo joskus tähän vastannutkin mutta vastaan taas jos ja jos.

      Oikeasti, nämä tilanteet tulee sen "yhden kerran elämässä" yllättäen.

      Mun mielestä paras ohje on, opettele, tai käy ensiapukurssi, ne voi opetella ihan itsekkin hyvin pitkälti. Niissä on oikeasti se todella konkreettinen tieto mitä tehdä, miksi, koska, minne jne.

      Avun saamiseksi, hätäkeskukselle on kullanarvoista tietoa se, kun soitat niin voit kertoa sen kaiken siellä on tapahtunut. Jos tuohon vielä saa lisättyä että mikä kun kunkin vointi siellä (useampia loukkaantuneita, altistuneita, osallisia siis) niin se vaste voi olla laittaa apua ihan toista luokkaa kuin vain että poliisi tulee paikalle, toteamaan että kas täällähän on tarvitaankin paloautoa, ambulanssia ja jopa kaksi ambulanssi. Nämä tarpeet määrittelee 112 siis mutta niillä tiedoilla mitä kohteesta on! Se ei ole siis taksikeskus, kaksi taksia tänne vaan sinne annetaan tietoa ja ne antaa sillä perusteella sille vastetta, apua.

      Kerron viimeisimmän keissin mikä oli.
      Risteyskolari, kaksi auto ja ihmisiä osallisina 3.
      Huomio meni aika paljon siihen joka oli jäänyt autoon jumiin, hän oli yksin autossa.
      Avunpyyntö meni tämän mukaan, ei loukkaantuneita. Olin se joka piti, koitti pitää pakkaa hallussa jotenkin pitkän kokemuksen myötä klassiset asiat toisti taas itseään, kolarin osalliset haluaa alkaa siivota tietä romuista mutta kuten ennenkin olen sanonut että antakaa niiden olla. Pelastajatkin tekee tätä vasta kun se on turvallista.

      Vointi muuttui.

      Kului minuutteja, toisen auton kuljettaja valittaa huonoa vointia ja rintakipua.
      Tarkistan taas sen autoon jumiin jääneen kuljettajan voinnin, muuten ok mutta loukannut jalkaansa, alkujaan ei siis ollut. Tässä siis se huomio, seuratkaa vointia koska oireet tulee viiveellä, turvalaitteista tulleet vahingot tulee hyvinkin viiveellä kuten turvavyöstä saanut vammat ja airbäkistä. Eli kaksi loukkaantunutta, eniten huomiota sille kuka on saanut luultavasti turvatyynystä osuman, en tiedä oliko turvavyötä.

      Otan uudestaan yhteyttää 112 ja kerron että kahdella onkin tälläistä.

      Tämähän oli hyvin kevyt keissi, ei mitään vakavaa siis.

      Ammattilaisille nämä on arkea, normi kansalaiselle nämä tilanteet tulee aina yllättäen, se ratkaisee paljon oletko ollut yhtään kiinnostunut valmistautumaan tällaiseen, kuivaharjoittelu auttaa. Ajattele nyt miten voisit toimia, ota avuksi oikea tieto kuten se hätäensiapu liikenneonnettomuus tilanteissa. Usein se on vain että anna oikeaa tietoa, ole sinä se kellä on homma hallussa.

      Liikaa apua ei ole, jos on muitakin keille voi delekoida tehtävän niin se kannattaa.
      Pyydä että joku katsoo jonkun avun tarpeessa olevan vointia tai auttaa tekemällä jotain mitä opetetetaan tehtävän. Elvytykseenkin tarvitaan monta ihmistä että se itse tärkein asia olisi mahdollisimman tehokasta, elvytys. Se on raskasta, painajaa pitää vaihtaa nopeasti lennossa, ei tarvitse jos elvyttäjä on tosi kova kuntoinen.
      Kukin voi kokeilla mennä polvilleen ja painella tyynyä 5 minuuttia 100 kertaa minuutissa.

      Huomasitteko tässä että miten vaarallinen se turvatyyny voi olla. Se on turvaväline mutta jopa tappava jos et käytä turvavyötä, se on suunniteltu toimimaan turvavyön kanssa! Veikkaan että TUSKIN se toisen auton kuski käytti turvavyötä, hän oli normaalivartaloinen eli turvavyön kanssa en usko että hän olisi millään voinut osua kovin kovaa ainakaan turvatyynyyn. Onneksi nopeudet ei ollu suuria. tässä oli kyseessä noin 40km/h ajettu kylkikolari. Kylkeen ajanut valitti rintakipua..

    • Anonyymi

      Paskat Pori tehdä itse murha Pori en muuta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4463
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4454
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4066
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2997
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2611
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2163
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2115
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2079
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1705
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1462
    Aihe