Autossa on nyt 2 vkon suolakurat (Hki) päällä, ei ole haluttanut pestä koska on jo 200 m:n ajon jälkeen samannäköinen. Nyt on kuitenkin aika pestä, on niin likainen että. Miten tämä olisi paras tehdä tee-itse-käsinpesuna? Pitäisikö vaan hyväpaineisen vesiletkulla huuhtelun jälkeen pestä sienellä ja Korrekin autoshampoolla, vai pitäiskö suihkuttaa ensin Korrek-líuotinpesuainetta pintaan? Pelkän tässä viimeisessä vaihtoehdossa sitä että liuotin syö vahan maalipinnasta pois (vahattu 1 kk sitten huippuvahalla, Presta Best Wax, vastaa Auto Glymiä). Eli: onko liuotin ainoa alkupesun vaihtoehto suolapaskan (p...le) poistossa, naarmuttaako pelkkä huuhtelu/shampoopesu tummaa metalliväristä maalipintaa?
TOSI-likaisen auton
20
13786
Vastaukset
- erkka
se auto on tosiaan huippuvahalla vahattu niin pelkä vesipesu riittää, ainakin lahega vahauksen jälkeen suolat lähtee: lämpimällä vedellä huuhtelu ja sitten sienellä vedellä pesu.
- ?????+?
Onko kallein vaha huippuvahaa vai eniten mainostettu? Voiko purkin kyljen tekstejä lukemalla päätellä, mikä vaha on huippua - koostumusko ratkaisee vai etiketin ylisanat?
Eli mistä tietää, onko joku vaha huippua vai ei? - kympillä
ja onko sen annettava kuivua muut. tunnin...
- Scuore
Ei se liuotin todellakaan syö vahaa maalipinnasta. Sinuna kuitenkin veisin auton johonkin autopesulaan käsinpestäväksi. Tuollainen kahden viikon suolakerros on sen verran tiukassa, ettei esipesussa saa tarvittavaa paskamäärää pois pelkällä liuottimella ja vesiletkulla. Jos korvaat jälkimmäisen painepesurilla, niin sitten on eri asia.
Älä vaan hyvä ihminen kohdista mitään mekaanista hankausta (=sienipesu) autoosi, jos se ei ole huolellisesti esipesty. Maalipinta naarmuttuu aina esim. sienellä pesusta, vaikka silmä ei erottaisi enää likaa esipesun jälkeen, mutta nämä naarmut tulevat näkyviin vasta ajan kanssa. Jos kuitenkin alat hankaamaan maalipintaa sienellä sen ollessa vielä näkyvässä kurassa, niin pesun jälkeen tulee itku silmään kun alat autoa valossa peilaamaan. - Jamppa1
meillä:
-Painepesurilla irtokura pois. Tilanteen mukaan liuotinta ensin jos kovin tiukassa. Siihen kehittyy silmä.
-Harjalla ja autoshampoolla kevyt pesu.
-Huuhtelu
-Sienellä ja autoshampoolla huolellinen pesu.
-Huuhtelu
-kuivaus
Samalla on hyvä tehdä:
-Putsata pyyhkijänsulat
-Ravistaa matot
-Pyyhkiä tiivisteet ja ovivälit
-Öljytä lukot- Jamppa1
vielä että liuotin sumutetaan aina alhaalta ylösäpäin autoa kiertäen. Itse pesu harjalla tai sienellä aina ylhäältä alaspäin reilulla vedellä.
- Scuore
Esipesuainetta tulee käyttää aina, jos auto pestään sienellä. Siinä ei ole silmien kehittymisillä mitään tekemistä.
Harjalla naarmuttaa tehokkaasti ja varmasti maalipinnan, vaikka se ei likainen olisikaan.
Ja sillä, miten ruiskuttaa liuottimen pintaan ei nyt ole vitunkaan merkitystä. :) - Jamppa1
Scuore kirjoitti:
Esipesuainetta tulee käyttää aina, jos auto pestään sienellä. Siinä ei ole silmien kehittymisillä mitään tekemistä.
Harjalla naarmuttaa tehokkaasti ja varmasti maalipinnan, vaikka se ei likainen olisikaan.
Ja sillä, miten ruiskuttaa liuottimen pintaan ei nyt ole vitunkaan merkitystä. :)ole sinulla tyyliä eikä taitoa, sen huomaa jo tästä:
"ja sillä, miten ruiskuttaa liuottimen pintaan ei nyt ole vitunkaan merkitystä."
Mutta kukin taaplaa tyylillään, kaikilla sitä ei edes ole. - Scuore
Jamppa1 kirjoitti:
ole sinulla tyyliä eikä taitoa, sen huomaa jo tästä:
"ja sillä, miten ruiskuttaa liuottimen pintaan ei nyt ole vitunkaan merkitystä."
Mutta kukin taaplaa tyylillään, kaikilla sitä ei edes ole.Kerro ihmeessä minulle, että miksi liuotin pitäisi ruiskuttaa alhaalta ylöspäin? Odottelen vastausta.
Alalta on jonkin verran kokemusta; Sinunkin autoosi olen saattanut ensimmäisen pesun tehdä. Scuore kirjoitti:
Kerro ihmeessä minulle, että miksi liuotin pitäisi ruiskuttaa alhaalta ylöspäin? Odottelen vastausta.
Alalta on jonkin verran kokemusta; Sinunkin autoosi olen saattanut ensimmäisen pesun tehdä.havainnut, että kun likaa riittävän paksu kerros kertyy, se alkaa tippumaan itsekseen pois...
Ja liuotin kyllä vie vahan pois! Jos liuotinta käyttää, on vahaus välttämätön sen jälkeen.
Muut saa olla eri mieltä jos haluaa, mutta näin se kuitenkin nyt on.- Scuore
sitroen kirjoitti:
havainnut, että kun likaa riittävän paksu kerros kertyy, se alkaa tippumaan itsekseen pois...
Ja liuotin kyllä vie vahan pois! Jos liuotinta käyttää, on vahaus välttämätön sen jälkeen.
Muut saa olla eri mieltä jos haluaa, mutta näin se kuitenkin nyt on.Sama kuin väittäisin faktana, että joulupukki on olemassa - muut saavata olla mitä mieltä tahansa, mutta minä olen oikeassa.
Liuottimia on muuten useita kymmeniä erilaisia ja erityyppisiä. Auton pesuun tarkoitetut nykyaikaiset liuottimet eivät kuluta vahapintaa yhtään enempää kuin varsinaiset autonpesuaineet - ehkä vähemmänkin.
Voisitte antaa jotain perusteluja typerien väitteidenne tueksi. - Jamppa1
Scuore kirjoitti:
Sama kuin väittäisin faktana, että joulupukki on olemassa - muut saavata olla mitä mieltä tahansa, mutta minä olen oikeassa.
Liuottimia on muuten useita kymmeniä erilaisia ja erityyppisiä. Auton pesuun tarkoitetut nykyaikaiset liuottimet eivät kuluta vahapintaa yhtään enempää kuin varsinaiset autonpesuaineet - ehkä vähemmänkin.
Voisitte antaa jotain perusteluja typerien väitteidenne tueksi.hyvinkin olla että olet pessyt autoni, tekeekö se sinusta hyvän pesijän?
Tuo kolmivaiheinen pesuhan perustuu juurikin siihen ettei tule naarmuja vaan puhdasta. Naarmuja ei tule harjalla eikä sienellä kunhan ne ovat puhtaita ja pinnasta on irtokura huuhdeltu. Harjalla pääsee sellaisiin paikkoihin joihin sienellä ei. Sienellä taas laajat pinnat puhdistuu parhaiten. Tämän tietää jokainen joka on joskus auton pessyt.
Liuotin heikentää, aineesta riippuen toki, vahapintaa. Sitä ei ole syytä käyttää kuin ennen vahausta tai pahoin likaantuneeseen pintaan. Liuotin levitetään alhaalta ylöspäin koska sen levittyminen on siten tasaisempaa eikä liuotin ehdi "kyllästyä" valuessaan kuraista kylkeä alaspäin.
Kaikki on perusteltua faktaa. Auton voi toki pestä monella tavalla mutta näin se pysyy kunnossa. - Scuore
Jamppa1 kirjoitti:
hyvinkin olla että olet pessyt autoni, tekeekö se sinusta hyvän pesijän?
Tuo kolmivaiheinen pesuhan perustuu juurikin siihen ettei tule naarmuja vaan puhdasta. Naarmuja ei tule harjalla eikä sienellä kunhan ne ovat puhtaita ja pinnasta on irtokura huuhdeltu. Harjalla pääsee sellaisiin paikkoihin joihin sienellä ei. Sienellä taas laajat pinnat puhdistuu parhaiten. Tämän tietää jokainen joka on joskus auton pessyt.
Liuotin heikentää, aineesta riippuen toki, vahapintaa. Sitä ei ole syytä käyttää kuin ennen vahausta tai pahoin likaantuneeseen pintaan. Liuotin levitetään alhaalta ylöspäin koska sen levittyminen on siten tasaisempaa eikä liuotin ehdi "kyllästyä" valuessaan kuraista kylkeä alaspäin.
Kaikki on perusteltua faktaa. Auton voi toki pestä monella tavalla mutta näin se pysyy kunnossa."..tekeekö se sinusta hyvän pesijän?"
Ei välttämättä se, että olen saattanut sinun autosi pestä.
"Tuo kolmivaiheinen pesuhan perustuu juurikin siihen ettei tule naarmuja vaan puhdasta. Naarmuja ei tule harjalla eikä sienellä kunhan ne ovat puhtaita ja pinnasta on irtokura huuhdeltu."
Jos sinä peset kolmivaiheisen pesusi ykkösvaiheessa pinnan puhtaaksi, niin mitä varten nämä kaksi muuta vaihetta on olemassa? Fakta on se, että mekaaninen hankaus tekee aina naarmuja, oli pinta puhdas tai ei. Harjasi kovat harjakset tekevät niitä vielä normaalia enemmän.
Mihin paikkaan et sienellä pääse?
Yksikään autopesula/fiksaamo ei varmasti käytä harjoja auton pesemiseen.
"Liuotin heikentää, aineesta riippuen toki, vahapintaa. Sitä ei ole syytä käyttää kuin ennen vahausta tai pahoin likaantuneeseen pintaan."
Niin kuin aikaisemmin totesin liuotin ei heikennä vahapintaa yhtään enempää kuin muutkaan autonpesuaineet. Vahapinta kärsii eniten ilmastosta, auringonpaiste sitä syö eniten. Se, pesetkö autosi liuottimella kerran viikossa tai et olletkaan ei vaikuta mitenkään vahauskerran kestoikään.
"Liuotin levitetään alhaalta ylöspäin koska sen levittyminen on siten tasaisempaa eikä liuotin ehdi "kyllästyä" valuessaan kuraista kylkeä alaspäin."
Ihan itsekö tämän kekseit? Ei ole tarpeen levittää liuotinta niin, että se riittää valumiseen asti. Pääasia, että onnistut levittämään sen joka paikkaan ja vesisuihku osuu pestessä joka kohtaan.
Tähän touhuun ei kyllä päde tuollaiset henkimaailmaan jutut.
"Auton voi toki pestä monella tavalla mutta näin se pysyy kunnossa."
En antaisi sinun pestä naarmuttomia autojani. - J..
Scuore kirjoitti:
"..tekeekö se sinusta hyvän pesijän?"
Ei välttämättä se, että olen saattanut sinun autosi pestä.
"Tuo kolmivaiheinen pesuhan perustuu juurikin siihen ettei tule naarmuja vaan puhdasta. Naarmuja ei tule harjalla eikä sienellä kunhan ne ovat puhtaita ja pinnasta on irtokura huuhdeltu."
Jos sinä peset kolmivaiheisen pesusi ykkösvaiheessa pinnan puhtaaksi, niin mitä varten nämä kaksi muuta vaihetta on olemassa? Fakta on se, että mekaaninen hankaus tekee aina naarmuja, oli pinta puhdas tai ei. Harjasi kovat harjakset tekevät niitä vielä normaalia enemmän.
Mihin paikkaan et sienellä pääse?
Yksikään autopesula/fiksaamo ei varmasti käytä harjoja auton pesemiseen.
"Liuotin heikentää, aineesta riippuen toki, vahapintaa. Sitä ei ole syytä käyttää kuin ennen vahausta tai pahoin likaantuneeseen pintaan."
Niin kuin aikaisemmin totesin liuotin ei heikennä vahapintaa yhtään enempää kuin muutkaan autonpesuaineet. Vahapinta kärsii eniten ilmastosta, auringonpaiste sitä syö eniten. Se, pesetkö autosi liuottimella kerran viikossa tai et olletkaan ei vaikuta mitenkään vahauskerran kestoikään.
"Liuotin levitetään alhaalta ylöspäin koska sen levittyminen on siten tasaisempaa eikä liuotin ehdi "kyllästyä" valuessaan kuraista kylkeä alaspäin."
Ihan itsekö tämän kekseit? Ei ole tarpeen levittää liuotinta niin, että se riittää valumiseen asti. Pääasia, että onnistut levittämään sen joka paikkaan ja vesisuihku osuu pestessä joka kohtaan.
Tähän touhuun ei kyllä päde tuollaiset henkimaailmaan jutut.
"Auton voi toki pestä monella tavalla mutta näin se pysyy kunnossa."
En antaisi sinun pestä naarmuttomia autojani."...hankaus tekee aina naarmuja, oli pinta puhdas tai ei. Harjasi kovat harjakset tekevät niitä vielä normaalia enemmän. Yksikään autopesula/fiksaamo ei varmasti käytä harjoja auton pesemiseen."
Nymmiul kyl män yli hilseen. Mie ko oon ain luult, et kylhä se maalpinta aina kovemp on ko joku harja? Kui mie en meinaa tuot ny uskoo? Ko eik se ol nii, jot se harja, nii hää ei nii hankaa sitä kuraa taik sitä hiekkaa siihen maalipintaan? Emmie huoli siu kanssas täst kinata, mut ko sie ny aloit täs haastaa, ni sano nyt viel, jot eiks sen sienen ja maalipinnan välis se naarmu vast tulekii.
t: siu vanha ystäväs Jii. - sivullinen ihmettelijä
Scuore kirjoitti:
Kerro ihmeessä minulle, että miksi liuotin pitäisi ruiskuttaa alhaalta ylöspäin? Odottelen vastausta.
Alalta on jonkin verran kokemusta; Sinunkin autoosi olen saattanut ensimmäisen pesun tehdä.1. yleensä alaosa on likaisempi. Kun suihkuttaa ensin alas niin liuottimen vaikutusaika pitenee.
2. Jos suihkutat ensin ylös niin se kevyt likakerros valuu liuottimen mukana nopeasti alaspäin ja tekee siitä alapuolella olevasta paksummasta likakerrosesta entistä paksumman.
- Autofriikki
Jos sulla on tosiaan huippuvaha (Autoglym, Presta Best Wax tai esim. Zaino)päällä, voit pestä autosi ilman liuotinta.
Tee näin:
Esipese huuhtelemalla, suht kovalla letkupaineella tai painepesurilla (älä täydellä paineella ja vältä lukkoihin suihkutusta). Sitten puhtaaseen sankoon esim Korrekin autopesu-autoshampoota (irrottaa hyvin suolakuratkin ja jättää lopuksi vielä vahakerrosta vahvistavan vahakalvon), puhdas uusi pesusieni käteen ja aloitat vaakapinnoista pesemään. Huuhtele sitten vedellä vaakapinnat. Sitten taputtelet shampoollisella sienellä runsaasti korin kylkiosien yläosia jolloin shampooseosta valuu pitkin kylkiä alas kastellen ja esiliotellen kuraa. Sitten aloitat kevyellä hankausliikkeellä pesemään pystypinnat sienellä, huljuttele jatkuvasti sientä sankossa että se puhdistuu välissä. Näin etenet pystypinnat ylhäältä alas. Viimeisenä voit pestä alahelmat, renkaat, vanteet ja kromatun pakoputkenpään (jos on). Sitten huuhtelu vedellä. Toiseen sankoon huljumaan Auto Glymin synteettinen säämiskä, kun se on kastunut, väännä se kuivaksi ja ala vedellä aluksi katolta, konepelliltä ja takaluukun kannelta vedet pois. Vesipisaroita ei saa jäädä, niistä voi jäädä harmaat laikut (eivät sinänsä vaurioita vahattua pintaa vaan ovat ulkonäköseikka). Sitten huuhtelet säämiskää, ja kuivaat pystypinnat. Ai niin: muista edes muutaman kerran talvessa pestä myös ovien ja luukkujen välit, ja ne voit kuivata -samoin kuin vanteet- toisella "huonommalla" säämiskällä. Näin saat kiiltävän ja puhtaan auton, eikä liuotinta tarvinnut käyttää, korkeintaan suuriin pikitahroihin.
Pesussa syntyy aina hiukan hiusnaarmuja, ne häipyvät kun seuraavan kerran vahaat autosi.- ????????+?
Onko kallein vaha huippuvahaa vai eniten mainostettu? Voiko purkin kyljen tekstejä lukemalla päätellä, mikä vaha on huippua - koostumusko ratkaisee vai etiketin ylisanat?
Onko vaha paras, jos sen nimi on Best Wax?
Eli mistä tietää, onko joku vaha huippua vai ei? - Autofriikki
????????+? kirjoitti:
Onko kallein vaha huippuvahaa vai eniten mainostettu? Voiko purkin kyljen tekstejä lukemalla päätellä, mikä vaha on huippua - koostumusko ratkaisee vai etiketin ylisanat?
Onko vaha paras, jos sen nimi on Best Wax?
Eli mistä tietää, onko joku vaha huippua vai ei?Heh. Ei se vahan hyvyys selviä kuin kokeilemalla. Olen kokeillut vuosien varrella Korrekit (ainoa hyvä oli edellinen Teflox, paskin Korrek Uuden auton vaha jolla vahaamisen jälkeen autoon tarttui kurat kuin liimapaperiin), Turtlet, Simonizit, Zainot (mahtava kiilto mutta helvetillisen työläs koska koko ihannekiilto saavutetaan 3-4 komponenttiosan levityksellä), Auto Glymit (hyvä, vaan ei paras, hankaluus/vaiva 2 eri vahan levitys jos on perfektionisti)) sekä Presta Best Vax (lukekaas vaikkapa googlen kautta hakusanalla Presta, kielenä suomi niin löytyy lajitelmat). Näistä Presta suvereeni ykkönen: mahtava kiilto (ette usko ennenkuin vahaatte sillä), erittäin hyvä kestävyys, helppo työstää, mm. valtioneuvoston mustat edustusautot vahataan nykyisin tällä).
- ?????? + !! x 2
Autofriikki kirjoitti:
Heh. Ei se vahan hyvyys selviä kuin kokeilemalla. Olen kokeillut vuosien varrella Korrekit (ainoa hyvä oli edellinen Teflox, paskin Korrek Uuden auton vaha jolla vahaamisen jälkeen autoon tarttui kurat kuin liimapaperiin), Turtlet, Simonizit, Zainot (mahtava kiilto mutta helvetillisen työläs koska koko ihannekiilto saavutetaan 3-4 komponenttiosan levityksellä), Auto Glymit (hyvä, vaan ei paras, hankaluus/vaiva 2 eri vahan levitys jos on perfektionisti)) sekä Presta Best Vax (lukekaas vaikkapa googlen kautta hakusanalla Presta, kielenä suomi niin löytyy lajitelmat). Näistä Presta suvereeni ykkönen: mahtava kiilto (ette usko ennenkuin vahaatte sillä), erittäin hyvä kestävyys, helppo työstää, mm. valtioneuvoston mustat edustusautot vahataan nykyisin tällä).
...Tekniikan Maailman testien mukaan Korrek, Carlake ja Turtle ovat parhaita ja Autoglym vain siellä puolen välin paikkeilla? Ovatko testaajat osaamattomia vai testit lahjottuja?
...mutta kun Tuulilasissa tullaan samaan tulokseen. Ovatko nämäkin testaajat lahjottuja ja osaamattomia.
...ja Teknikens Värld... - että ois vertailuainesta
?????? + !! x 2 kirjoitti:
...Tekniikan Maailman testien mukaan Korrek, Carlake ja Turtle ovat parhaita ja Autoglym vain siellä puolen välin paikkeilla? Ovatko testaajat osaamattomia vai testit lahjottuja?
...mutta kun Tuulilasissa tullaan samaan tulokseen. Ovatko nämäkin testaajat lahjottuja ja osaamattomia.
...ja Teknikens Värld...nyt presta ja lahega uupuu
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3178123Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne996369Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743673- 702440
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402430- 422204
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222176Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962014- 831877
- 481575