Jokainen voi lukea raamatusta mikä sellaisia odottaa. Sana sanoo:
Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta.
Alpo levittää samaa hapatusta että uudetisyntyminen tapahtuu kasteessa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000013743648
ALPO ON VÄÄRÄOPETTAJA
61
1446
Vastaukset
- vedestä ja Hengestä
Jeesuksen alkuperäiset sanat uudestisyntymisestä ilman tulkintaa ja lisäyksiä tai selityksiä "mahtoiko Jeesus todella sanoa, että vedestä (water) ja Hengestä"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Tit. 3:5
pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,- ???
että kasteelle mentiin vasta uskossa useiden vuosien ikäsenä eikä sinne viety vauvoja...
- välittömästi
??? kirjoitti:
että kasteelle mentiin vasta uskossa useiden vuosien ikäsenä eikä sinne viety vauvoja...
lapset kastettiin välittömästi perheenpäämiehen tahdon ja uskon mukaisesti samalla kasteella kuin aikuisetkin, 1700 luvulle asti lapsikaste oli lähes ainoa kastetapa
"ja saivat kaikki kasteen"
"niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"
"syntienne anteeksisaamiseksi"
"teille ja teidän lapsille"
Eihän lasta voi jättää ilman Kristuksen henkeä tähän maailmaan. Mikä lihasta on syntynyt on liha (baby).
Room. 8:9
"Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." ??? kirjoitti:
pidänkin aloitusta huonona käytöksenä ja ilman nimimerkkiä vielä, niin yhtään ei ole kommentoitu alustuksessa olevaa Raamatunkohtaa, joka siis kuuluu:
2.Piet.1:23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.
24. Sillä kaikki liha on niinkuin ruoho ja kaikki ihmisen kunnia niinkuin ruohon kukkanen. Ruoho on kuivunut, ja sen kukkanen lakastunut;
25. Mutta Herran sana pysyy ijankaikkisesti, ja se on se sana, joka teidän seassanne saarnattu on.
Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta:
1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.- jo tuolloin
weha kirjoitti:
pidänkin aloitusta huonona käytöksenä ja ilman nimimerkkiä vielä, niin yhtään ei ole kommentoitu alustuksessa olevaa Raamatunkohtaa, joka siis kuuluu:
2.Piet.1:23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.
24. Sillä kaikki liha on niinkuin ruoho ja kaikki ihmisen kunnia niinkuin ruohon kukkanen. Ruoho on kuivunut, ja sen kukkanen lakastunut;
25. Mutta Herran sana pysyy ijankaikkisesti, ja se on se sana, joka teidän seassanne saarnattu on.
1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.Paavali oli keskittynyt julistamaan evankeliumia, kun muut apostolit kastoivat perhekunnittain. Apollos kastoi?
1. Kor. 3:6
Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä PAAVALI PUHUI.
15 Ja kun HÄNET JA HÄNEN PERHEKUNTANSA OLI KASTETTU, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte MINUA Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä. jo tuolloin kirjoitti:
Paavali oli keskittynyt julistamaan evankeliumia, kun muut apostolit kastoivat perhekunnittain. Apollos kastoi?
1. Kor. 3:6
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä PAAVALI PUHUI.
15 Ja kun HÄNET JA HÄNEN PERHEKUNTANSA OLI KASTETTU, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte MINUA Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.etkä, vastannut kysymykseen. Mielestäni tuollainen suhtautuminen on vilppiä mennä olettamiisi kastekohtiin.
Siis Paavali oli synnyttänyt heidät korintossa evankeliumia julistamalla
...Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.- Apollos kastoi
weha kirjoitti:
etkä, vastannut kysymykseen. Mielestäni tuollainen suhtautuminen on vilppiä mennä olettamiisi kastekohtiin.
Siis Paavali oli synnyttänyt heidät korintossa evankeliumia julistamalla
...Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.
15 Ja kun HÄNET JA HÄNEN PERHEKUNTANSA OLI KASTETTU, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte MINUA Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä. Apollos kastoi kirjoitti:
15 Ja kun HÄNET JA HÄNEN PERHEKUNTANSA OLI KASTETTU, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte MINUA Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.sitä, vaan että Paavali oli synnyttänyt korintolaiset evankeliumin sanalla, sillä hänhän(Paavali) sanoo heidät synnyttäneensä:
17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.- Meinasitko
weha kirjoitti:
sitä, vaan että Paavali oli synnyttänyt korintolaiset evankeliumin sanalla, sillä hänhän(Paavali) sanoo heidät synnyttäneensä:
17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.että tuo synnyttää liittyy juuri uudestisyntymiseen?
Meinasitko kirjoitti:
että tuo synnyttää liittyy juuri uudestisyntymiseen?
Suomeksi: Paavali (itse) siis sanoi synnyttäneensä korintolaiset evankeliumia julistamalla ja kastaneen vain muutaman korintossa.
Tehän ei voi nyt seata muita kohtia.
Paavali synnytti siis korintoalaiset evankeliumia julistamalla.- synnytti
weha kirjoitti:
Suomeksi: Paavali (itse) siis sanoi synnyttäneensä korintolaiset evankeliumia julistamalla ja kastaneen vain muutaman korintossa.
Paavali synnytti siis korintoalaiset evankeliumia julistamalla.uskovaisiksi...
- kasteessa
synnytti kirjoitti:
uskovaisiksi...
Jeesukselle sanottiin kasteen yhteydessä näin. Vain Jumala voi uudestisynnyttää ihmisen vedestä ja Hengestä.
Hepr. 1:5
Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
Hepr. 5:5
Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; kasteessa kirjoitti:
Jeesukselle sanottiin kasteen yhteydessä näin. Vain Jumala voi uudestisynnyttää ihmisen vedestä ja Hengestä.
Hepr. 1:5
Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
Hepr. 5:5
Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";Jumalahan se sanan kautta ihmisen uudestisynnyttää, niinkuin ottamani teksti sanoi, kun Paavali julisti evankeliumia.
Biblia puhuu vielä tässäyhteydessä siittämisestä.- ???
weha kirjoitti:
Jumalahan se sanan kautta ihmisen uudestisynnyttää, niinkuin ottamani teksti sanoi, kun Paavali julisti evankeliumia.
Biblia puhuu vielä tässäyhteydessä siittämisestä.Mutta kerro se alpolle tai voitolle...
- Alpo Ahola
??? kirjoitti:
Mutta kerro se alpolle tai voitolle...
Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen. Et siis usko, että uskon Kristuksen sovintoveren puhdistaneen kaikki syntini. Olen siis Jumalan toimesta kasteessa uudestisyntynyt VEDESTÄ JA HENGESTÄ. LIHASTA SIIS, TURMELUKSESSA OLEN SYNTYNYT LUONNOLLISELLA TAVALLA TÄHÄN AIKAAN, NIINKUIN RAAMATTU OPETTAA JA BIOLOGINEN TODELLISUUS HAVANNOLLISTAA. Minä olen syntynyt turmeltuneena, vaikka Te olisitte syntyneet pyhänä, puhtaana ja täydellisenä. Syntyessäni toki olin tekosyntein nähden viaton, mutta emäsika oli jo olemassa jo sikiämisessä, joka jo lapsena ainakin minussa osoitti elonmerkkinsä vilppinä ja itsekkyytenä. Ilmeisesti te olette eläneet lapsena täydellisen elämän Jumalan lain suhteen. Onnittelen Teitä Te turmeluksesta vapaat. Ilmeisesti teitä ei lainkaan kosketa Raamatun todistukset lihasta syntymisestä. Muuten Paavali opettaa: "mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on". Room.7:23. Opetelkaa nyt ymmärtämään sitä vanhaa ja uutta ihmistä meissä, siis uskovaisissakin. Onhan se ollut jo meissä sikiämisestä asti. Mutta mitähän kerrot alpolle, eikötä vaan. MITÄ NYT ON TOTISESTI ???
- Alpo Ahola
Alpo Ahola kirjoitti:
Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen. Et siis usko, että uskon Kristuksen sovintoveren puhdistaneen kaikki syntini. Olen siis Jumalan toimesta kasteessa uudestisyntynyt VEDESTÄ JA HENGESTÄ. LIHASTA SIIS, TURMELUKSESSA OLEN SYNTYNYT LUONNOLLISELLA TAVALLA TÄHÄN AIKAAN, NIINKUIN RAAMATTU OPETTAA JA BIOLOGINEN TODELLISUUS HAVANNOLLISTAA. Minä olen syntynyt turmeltuneena, vaikka Te olisitte syntyneet pyhänä, puhtaana ja täydellisenä. Syntyessäni toki olin tekosyntein nähden viaton, mutta emäsika oli jo olemassa jo sikiämisessä, joka jo lapsena ainakin minussa osoitti elonmerkkinsä vilppinä ja itsekkyytenä. Ilmeisesti te olette eläneet lapsena täydellisen elämän Jumalan lain suhteen. Onnittelen Teitä Te turmeluksesta vapaat. Ilmeisesti teitä ei lainkaan kosketa Raamatun todistukset lihasta syntymisestä. Muuten Paavali opettaa: "mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on". Room.7:23. Opetelkaa nyt ymmärtämään sitä vanhaa ja uutta ihmistä meissä, siis uskovaisissakin. Onhan se ollut jo meissä sikiämisestä asti. Mutta mitähän kerrot alpolle, eikötä vaan. MITÄ NYT ON TOTISESTI ???
Että turmelus "Onhan se ollut jo meissä sikiämisestä asti.". Uusi ihminen on kasteessa syntynyt. Se ei siis ole ollut äidin kohdusta alkaen.
Onko kuolema synnin palkka. Voiko kipu, sairaus, ahdistus, epäonni ja kuolema kertoa mitään turmeluksesta? Alpo Ahola kirjoitti:
tuota kieltänyt, mutta taas menit toiseen aiheeseen tuosta paavalin kohdasta:)
- Alpo Ahola
weha kirjoitti:
Paavali synnytti siis korintoalaiset evankeliumia julistamalla.Et siis mielellään käytä Paavalin asiaa selventävää kohtaa:
pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta Tit.3:5.
SIIS UUDESTISYNTYMÄ KASTEESSA (luonteeltaan aoristi)
SIIS JOKAPÄIVÄINEN USKOSSA UUDISTUMINEN SANASSA (luonteeltaa joka päiväinen, eilinen usko ei riitä. Eilisestä mannasta ei tämän päivän ruuaksi. Mieli ja tahto on uudistuttava joka päivä)
Jakakaa ystävät uskova ihminen ominaisuuksien puolesta kahteen osaan: VANHAAN IHMISEEN (joka on joka hetki Jumalan lain alainen) ja UUTEEN IHMISEEN (joka elää Kristuksessa).
Luther opettaa:
PYHÄN KASTEEN SAKRAMENTTI
niin kuin perheenisän on se väelleen yksinkertaisesti opetettava.
Ensimmäiseksi
Mitä on kaste? Vastaus: Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan käskyyn sisältyvä ja Jumalan sanaan yhdistetty vesi.
Mikä sitten on tämä Jumalan sana? Vastaus: Se minkä Herramme Jeesus Kristus lausuu Matteuksen viimeisessä luvussa: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
Toiseksi
Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus: Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus: Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
Kolmanneksi
Miten vedellä voi olla näin suuri vaikutus? Vastaus: Ei sitä vaikutakaan vesi, vaan veteen liittyvä ja vedessä oleva Jumalan sana sekä Jumalan sanaan luottava usko. Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikään kaste, vaan pelkkää vettä. Jumalan sanaan liittyessään se kuitenkin on kaste, armoa tulviva elämän vesi ja "uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä", niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Titukselle, sen kolmannessa luvussa: "Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma."
Neljänneksi
Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus: Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
Missä se on kirjoitettuna? Vastaus: Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: "Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman." - Alpo Ahola
weha kirjoitti:
Paavali synnytti siis korintoalaiset evankeliumia julistamalla.Minäkin kannatan kastamattomien pakanoiden keskuudessa tehtävää lähetystyötä (ei saisi olla pelkkää humanitääristä työtä). Siellä sitten ensin saanataan lakia synnintunnon heräämiseksi. Kun synnintunto on herännyt, niin jopa sitten on aika todistaa Kristuksen edestämme tekemistä suurista töistä. Kun Sana on uskossa vastaanotettu, niin sitten on kasteen aika. Kaste on näet uudestisyntymisen peso. Tämä siis Paavalin pakanalähetystilanteessa KORINTOSSA. Mutta nyt sitten hänen tilanne, joka on jo kastettu, niin hänelle julistetaan toki vanhalle ihmiselle lakia ja kuolemaa, mutta sitten sille kasteeessa uudestisyntyneelle uskon vahvistukseksi Kristuksen työstä. Sanoohan Ilmestys "Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi" Ilm.3:11. Onhan nyt mahdollista, että hengessä on alotettu ja lihassa lopetetaan.
Monelle kastetulle on valitettavasti näet sanottava:
Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte? Gal.3:3.
Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä. 1.Kor.6:11
Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa. Room.6:11 Alpo Ahola kirjoitti:
Minäkin kannatan kastamattomien pakanoiden keskuudessa tehtävää lähetystyötä (ei saisi olla pelkkää humanitääristä työtä). Siellä sitten ensin saanataan lakia synnintunnon heräämiseksi. Kun synnintunto on herännyt, niin jopa sitten on aika todistaa Kristuksen edestämme tekemistä suurista töistä. Kun Sana on uskossa vastaanotettu, niin sitten on kasteen aika. Kaste on näet uudestisyntymisen peso. Tämä siis Paavalin pakanalähetystilanteessa KORINTOSSA. Mutta nyt sitten hänen tilanne, joka on jo kastettu, niin hänelle julistetaan toki vanhalle ihmiselle lakia ja kuolemaa, mutta sitten sille kasteeessa uudestisyntyneelle uskon vahvistukseksi Kristuksen työstä. Sanoohan Ilmestys "Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi" Ilm.3:11. Onhan nyt mahdollista, että hengessä on alotettu ja lihassa lopetetaan.
Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte? Gal.3:3.
Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä. 1.Kor.6:11
Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa. Room.6:11...ja selitellä muuta. Ei kuulosta reilulle toimenpiteelle:
1.kor.4:15-17
Paavali synnytti siis korintoalaiset evankeliumia julistamalla.
Biblia sanoo tässä, että "siittäminen".weha kirjoitti:
...ja selitellä muuta. Ei kuulosta reilulle toimenpiteelle:
Biblia sanoo tässä, että "siittäminen".Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.
- Martti-veli
Alpo Ahola kirjoitti:
Minäkin kannatan kastamattomien pakanoiden keskuudessa tehtävää lähetystyötä (ei saisi olla pelkkää humanitääristä työtä). Siellä sitten ensin saanataan lakia synnintunnon heräämiseksi. Kun synnintunto on herännyt, niin jopa sitten on aika todistaa Kristuksen edestämme tekemistä suurista töistä. Kun Sana on uskossa vastaanotettu, niin sitten on kasteen aika. Kaste on näet uudestisyntymisen peso. Tämä siis Paavalin pakanalähetystilanteessa KORINTOSSA. Mutta nyt sitten hänen tilanne, joka on jo kastettu, niin hänelle julistetaan toki vanhalle ihmiselle lakia ja kuolemaa, mutta sitten sille kasteeessa uudestisyntyneelle uskon vahvistukseksi Kristuksen työstä. Sanoohan Ilmestys "Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi" Ilm.3:11. Onhan nyt mahdollista, että hengessä on alotettu ja lihassa lopetetaan.
Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa. Room.6:11Avaimet ja sen valta
Luther kirjoittaa "Avaimet" kirjassaan, että tuo on väärää opetusta, että ensin päästettäisiin taivaassa ja sitten vasta maan päällä:
"Kristus ei sano: mitä minä sidon ja päästän taivaassa, se on teidänkin sidottava ja päästettävä maan päällä, kuten harha-avaimen opettajat uskottelevat. Koska saisimme tietää, mitä Jumala sitoo tai päästää taivaassa?
Emme koskaan, ja niin muodoin avaimet olisivat turhat, eikä niistä olisi mitään hyötyä.
Vaan näin hän sanoo: kun te sidotte ja päästätte maan päällä, niin tahdon minä samalla sitoa ja päästää taivaassa. Mitä te sidotte ja päästätte (sanon minä), sitä en minä tahdo enää sitoa enkä päästää, vaan se on oleva sidottu ja päästetty ilman minun sitomistani ja päästämistäni; minun ja teidän tekonne on oleva yksi ja sama teko, eikä kaksi eri tekoa; minun ja teidän avaimenne ovat yhdet ja samat avaimet, eivät kaksi eri avainta. Näin Kristus velvoittaa ja sitoo itsensä meidän työhömme."
Tuon todistaa oikeaksi myös seuraava kohta: Luuk.15:7. Minä sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.
Eli samanaikaisesti iloitaan taivaassa...
...Koska se (päästösana) lausutaan ihmisten kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmissanaksi ja ajatellaan että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa, kaukana sanasta, joka on maanpäällä, ja niin töllistetään ylös taivasta kohti...juuri ne samat avaimet, jotka ovat Kristuksella eikä kellään muulla, juuri ne hän antaa Pietarille, ikäänkuin hän sanoisi: Mitä töllistelet taivaalle ja sieltä etsit avaimiani? etkö kuule, että olen antanut ne Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, se on totta, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen jättänyt ne alas maanpäälle. Sinun ei pidä etsiä niitä taivaasta, eikä mistään muualta, vaan löydät ne Pietarin suusta, jonne ne olen pannut. Pietarin suu on minun suuni, ja hänen kielensä on minun avainkoteloni, hänen virkansa on minun virkani, hänen sitomisensa, on minun sitomiseni, hänen päästämisensä on minun päästämiseni...Minä katson vain sitä mitä Pietari sitoo ja päästää, sihen minä pitäydyn. Älä anna johtaa itseäsi harhaan tuon Farisealaisen lörpötyksen, jolla muutamat pettävät itseänsä, nimittäin kuinka muka ihminen voisi antaa syntejä anteeksi. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta tässä sanassa, niin turhaan töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niinkuin he sanovat, sisäistä anteeksiantamusta. (Luther kirjasta "Avaimista" v.1530). - Alpo Ahola
weha kirjoitti:
...ja selitellä muuta. Ei kuulosta reilulle toimenpiteelle:
Biblia sanoo tässä, että "siittäminen".Hyvänen aika olenhan minä pakanalahetystilanteesta aivan samaa mieltä kanssasi.
Mutta ei sovi unohtaa työnjakoa tekijöiden kesken:
Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. 1. Kor. 3:6
Täytyyhän nyt tie aurata, että pirssillää pääsee kulkemaan. Muut kohdat on kuitenkin oltava sopusoinnussa tämänkin kanssa. En ole laittamassa Raamattua kumoamaan itseään. - Alpo Ahola
Martti-veli kirjoitti:
Avaimet ja sen valta
Luther kirjoittaa "Avaimet" kirjassaan, että tuo on väärää opetusta, että ensin päästettäisiin taivaassa ja sitten vasta maan päällä:
"Kristus ei sano: mitä minä sidon ja päästän taivaassa, se on teidänkin sidottava ja päästettävä maan päällä, kuten harha-avaimen opettajat uskottelevat. Koska saisimme tietää, mitä Jumala sitoo tai päästää taivaassa?
Emme koskaan, ja niin muodoin avaimet olisivat turhat, eikä niistä olisi mitään hyötyä.
Vaan näin hän sanoo: kun te sidotte ja päästätte maan päällä, niin tahdon minä samalla sitoa ja päästää taivaassa. Mitä te sidotte ja päästätte (sanon minä), sitä en minä tahdo enää sitoa enkä päästää, vaan se on oleva sidottu ja päästetty ilman minun sitomistani ja päästämistäni; minun ja teidän tekonne on oleva yksi ja sama teko, eikä kaksi eri tekoa; minun ja teidän avaimenne ovat yhdet ja samat avaimet, eivät kaksi eri avainta. Näin Kristus velvoittaa ja sitoo itsensä meidän työhömme."
Tuon todistaa oikeaksi myös seuraava kohta: Luuk.15:7. Minä sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.
Eli samanaikaisesti iloitaan taivaassa...
...Koska se (päästösana) lausutaan ihmisten kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmissanaksi ja ajatellaan että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa, kaukana sanasta, joka on maanpäällä, ja niin töllistetään ylös taivasta kohti...juuri ne samat avaimet, jotka ovat Kristuksella eikä kellään muulla, juuri ne hän antaa Pietarille, ikäänkuin hän sanoisi: Mitä töllistelet taivaalle ja sieltä etsit avaimiani? etkö kuule, että olen antanut ne Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, se on totta, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen jättänyt ne alas maanpäälle. Sinun ei pidä etsiä niitä taivaasta, eikä mistään muualta, vaan löydät ne Pietarin suusta, jonne ne olen pannut. Pietarin suu on minun suuni, ja hänen kielensä on minun avainkoteloni, hänen virkansa on minun virkani, hänen sitomisensa, on minun sitomiseni, hänen päästämisensä on minun päästämiseni...Minä katson vain sitä mitä Pietari sitoo ja päästää, sihen minä pitäydyn. Älä anna johtaa itseäsi harhaan tuon Farisealaisen lörpötyksen, jolla muutamat pettävät itseänsä, nimittäin kuinka muka ihminen voisi antaa syntejä anteeksi. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta tässä sanassa, niin turhaan töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niinkuin he sanovat, sisäistä anteeksiantamusta. (Luther kirjasta "Avaimista" v.1530).En ole ollenkaan sitä mieltä, että epäuskon tilassa kukaan tulee taivaan valtakuntaan. Kuitenkin jos ripistä tehdään laki ja sellainen ehto mikä eteeni pantiin, niin silloin evankeliumi on ymmärretty väärin. Siis ymmärrän, että lestadiolaiselle on parannus tehtävä, muuten ei kuulu Jumalan valtakuntaan, vaan on perkeleen lapsi. Olen saanut vastauksen lestadiolaisen omasta suusta (n 10 vuotta sitten Seinäjoella), että kadotukseen joudut, kun Sanasta uskoen tunnustin uskoni Kristukseen. Valitettava juttu, että olen helvetin oma, siis Sanan pohjalta uskokin pidätettiin.
- onhan
Alpo Ahola kirjoitti:
En ole ollenkaan sitä mieltä, että epäuskon tilassa kukaan tulee taivaan valtakuntaan. Kuitenkin jos ripistä tehdään laki ja sellainen ehto mikä eteeni pantiin, niin silloin evankeliumi on ymmärretty väärin. Siis ymmärrän, että lestadiolaiselle on parannus tehtävä, muuten ei kuulu Jumalan valtakuntaan, vaan on perkeleen lapsi. Olen saanut vastauksen lestadiolaisen omasta suusta (n 10 vuotta sitten Seinäjoella), että kadotukseen joudut, kun Sanasta uskoen tunnustin uskoni Kristukseen. Valitettava juttu, että olen helvetin oma, siis Sanan pohjalta uskokin pidätettiin.
se toki niinkin. että uskolla se evankeliumin päästösana otetaan vastaan, ettei se jää tehdyksi teoksi. Mutta asia koski sitä lähinnä, että evankeliumilla, joka on ilosanomalla julistettu, on uudestisynnyttävä voima.
Toki on opettettu, että miksi olet eripaikassa, jos olisit meitä?
1.Joh.4:6. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
Yksi Lauma
JOh.10:1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.
V: Tämän mukaan hänen omansa ei kuule eriseurojen opetusta, koska eivät tunne sitä, vaan ihan pakenevat sitä. Eli väärässä opissa ei voi pelastua vahingossakaan.
Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.
- Ajattelen tämän siten, että Jumalan valtakunan raja on selvä ja esim. yhdellä paikkakunnalla, on yksi Kristuksen seurakunta, niin ei niitä ole monia. On vain yksi lauma ja ne ovat samassa mielessä ja samassa käsityksessä. Sinne hänen omansa johdetaan. Ahkeroiden tulee pitää hengen luoma yhteys. Alpo Ahola kirjoitti:
Hyvänen aika olenhan minä pakanalahetystilanteesta aivan samaa mieltä kanssasi.
Mutta ei sovi unohtaa työnjakoa tekijöiden kesken:
Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. 1. Kor. 3:6
Täytyyhän nyt tie aurata, että pirssillää pääsee kulkemaan. Muut kohdat on kuitenkin oltava sopusoinnussa tämänkin kanssa. En ole laittamassa Raamattua kumoamaan itseään.Sittehän on tässäkohden sikäli yksimielisyys, että Jumalan sanalla on uudestisynnyttävä voima.
- mä vaan
onhan kirjoitti:
se toki niinkin. että uskolla se evankeliumin päästösana otetaan vastaan, ettei se jää tehdyksi teoksi. Mutta asia koski sitä lähinnä, että evankeliumilla, joka on ilosanomalla julistettu, on uudestisynnyttävä voima.
Toki on opettettu, että miksi olet eripaikassa, jos olisit meitä?
1.Joh.4:6. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
Yksi Lauma
JOh.10:1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.
V: Tämän mukaan hänen omansa ei kuule eriseurojen opetusta, koska eivät tunne sitä, vaan ihan pakenevat sitä. Eli väärässä opissa ei voi pelastua vahingossakaan.
Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.
- Ajattelen tämän siten, että Jumalan valtakunan raja on selvä ja esim. yhdellä paikkakunnalla, on yksi Kristuksen seurakunta, niin ei niitä ole monia. On vain yksi lauma ja ne ovat samassa mielessä ja samassa käsityksessä. Sinne hänen omansa johdetaan. Ahkeroiden tulee pitää hengen luoma yhteys.Totuus on juuri tämä, taivaaseen ei ole oikopolkuja kasteen kautta, vaan Sanan synnyttävä voima, siitä meidän on lähdettävä.
En ymmärrä miksi luterilaisuudessa ekana kastetaan ja odotellaan uskoon tulemista, erikoista oppia sanon minä.
Sana on se joka synnitti uskovia Apostolisena aikana. Parannuksen tehneet menivät kasteelle.
Siellä ei muita kastettukkaan kuin ne jotka uskoivat ristin sanomaan ne ottivat kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen. Alpo Ahola kirjoitti:
Et siis mielellään käytä Paavalin asiaa selventävää kohtaa:
pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta Tit.3:5.
SIIS JOKAPÄIVÄINEN USKOSSA UUDISTUMINEN SANASSA (luonteeltaa joka päiväinen, eilinen usko ei riitä. Eilisestä mannasta ei tämän päivän ruuaksi. Mieli ja tahto on uudistuttava joka päivä)
Jakakaa ystävät uskova ihminen ominaisuuksien puolesta kahteen osaan: VANHAAN IHMISEEN (joka on joka hetki Jumalan lain alainen) ja UUTEEN IHMISEEN (joka elää Kristuksessa).
Luther opettaa:
Ensimmäiseksi
Mitä on kaste? Vastaus: Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan käskyyn sisältyvä ja Jumalan sanaan yhdistetty vesi.
Mikä sitten on tämä Jumalan sana? Vastaus: Se minkä Herramme Jeesus Kristus lausuu Matteuksen viimeisessä luvussa: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
Toiseksi
Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus: Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus: Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
Kolmanneksi
Miten vedellä voi olla näin suuri vaikutus? Vastaus: Ei sitä vaikutakaan vesi, vaan veteen liittyvä ja vedessä oleva Jumalan sana sekä Jumalan sanaan luottava usko. Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikään kaste, vaan pelkkää vettä. Jumalan sanaan liittyessään se kuitenkin on kaste, armoa tulviva elämän vesi ja "uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä", niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Titukselle, sen kolmannessa luvussa: "Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma."
Neljänneksi
Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus: Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
Missä se on kirjoitettuna? Vastaus: Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: "Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."Jumalan sanalla uudestisynnyttävä voima. Jeesus sanoo itse: Joh.6:63. Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
Edelleen: Raamattu puhuu Pyhän Hengen virasta:
2.kor.3:8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?
Edelleen: 6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.
usko ja uudestisyntyminen on samanaikaisesti käsillä: Paavali sanoo, että galatalaiset saivat hengen uskossa kuulemisesta (Gal.3:2) ja "Vanhurskas on elävä uskosta" (gal.3:11).
Teko-oppiin sortuneista Paavali sanoo: gal.4:19. Minun rakkaat lapseni, jotka minun täytyy vasta-uudesta kivulla synnyttää, siihenasti kuin Kristus teissä jonkun muodon sais! : Tämä ei tapahtunut uudella kasteella, vaan sanalla.
Sanankautta tapahtuva uudestisyntyminen on (aoristi, kertakaikkinen). Voit tarkistaa itse tämän asian, muutamista kohdista:
Luuk.15:24. sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.' Ja he rupesivat iloa pitämään.- historia
mä vaan kirjoitti:
Totuus on juuri tämä, taivaaseen ei ole oikopolkuja kasteen kautta, vaan Sanan synnyttävä voima, siitä meidän on lähdettävä.
En ymmärrä miksi luterilaisuudessa ekana kastetaan ja odotellaan uskoon tulemista, erikoista oppia sanon minä.
Sana on se joka synnitti uskovia Apostolisena aikana. Parannuksen tehneet menivät kasteelle.
Siellä ei muita kastettukkaan kuin ne jotka uskoivat ristin sanomaan ne ottivat kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen.Kastaminen käynnistyi perhekunnittain.
Lapsikaste on kristikunnan yleisin kastetapa aina 1700-luvulle, jolloin ilmestyi uudestikastajalahkoja. demonisia lahkoja? - Alpo Ahola
Alpo Ahola kirjoitti:
Et siis mielellään käytä Paavalin asiaa selventävää kohtaa:
Luther opettaa:
Ensimmäiseksi
Toiseksi
Kolmanneksi
Neljänneksi
Missä se on kirjoitettuna? Vastaus: Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: "Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."Koska nyt näyttää olevan sillä mallila, että suuhuni lykätään sellaisia sanoja, joita en ole sanonut ja toisaalta se mitä olen sanonut, niin se väkisin halutaan ymmärtää sanojeni vastaisesti, niin toistan sanomiseni ja tarkoitukseni uudestisyntymisen ja uskon suhteesta ja toisaalta vanhan ihmisen ja uuden ihmisen suhteesta.
Tässä nyt ajattelen ensisijaisesti lapsikastetta, sillä lähetystilanteesta olen sanonut jo aikaisemmin.
Lähtökohta on se, että kaste on evankeliumia, joka antaa. Jos se olisi lakia, niin se vaatisi tekemisen ja täyttämisen niinkuin Jumalan laki vaatii. Jeesus suotitti parannuksen kasteen ja sai todistuksen Pyhältä Hengeltä ja Jumalata. Muut sensijaan saivat Johannekselta todistuksen, että kasteelle vaeltajat ovat kyykäärmeen siköitä.
Kasteessa tapahtuu kertakaikkinen uudestisyntyminen vedestä ja hengestä.
Kastettava saa uudestisyntymässä uskon. Sanaa opetetaan vanhempien ja kummien toimesta kastetulle. Siten Sanan kautta kasteen uudestisyntymä pysyy voimassa ja usko vahvistuu päivä päivältä. Tämä on mielen ja tahdon päivittäistä uudistumista Sanassa. Mielestäni tämä kokonaisuus tulee selvästi ilmi seuraavassa: "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta" Tit.3:5. Jos vanhemmat ja kummit laiminlyövät Sanan opetuksen kastetulle, niin se merkitsee sitä, että he viettelevät kastetun pois uskosta. Siitä on seurauksena vakava tuomio.
Miten on nyt sitten kun lapsi uudestisyntyy kasteessa ja uskossa vahvistuu Sanassa. Onko hänestä hävinnyt tyystin vanha ihminen. Vastaan EI OLE, vaan vanha ihminen asuu edelleen uskovassa lapsessa, mutta kun Sana häntä hallitsee, niin Henki on vallan päällä ja vanhaa ihmistä hallitaan Sanalla. Jos ei olla Sanan alaisuudessa, niin silloin uusi ihminen kuolettuu ja vanha ihminen, siis turmelus, pääsee valtaan. Silloin uskokin on mennyttä. Jumalan puollelta katsottuna kasteen liitto on edelleen voimassa ja epäuskoon langenneelle voidaan julistaa: "palatkaa takaisin te luopuneet lapset". Kun palaaminen tapatuu, niin sitä voi kutsua parannukseksi, käätymiseksi, jopa kuolleista heräämiseksi. Tällöin taas kasteessa tapahtunut uudestisyntyminen on uskossa läsnä.
Näin opettaa Jeesus, Paavali ja Luther ja tässä opetuksen muodossa on kaikkien pysyttävä. - kasteesta:
Alpo Ahola kirjoitti:
Koska nyt näyttää olevan sillä mallila, että suuhuni lykätään sellaisia sanoja, joita en ole sanonut ja toisaalta se mitä olen sanonut, niin se väkisin halutaan ymmärtää sanojeni vastaisesti, niin toistan sanomiseni ja tarkoitukseni uudestisyntymisen ja uskon suhteesta ja toisaalta vanhan ihmisen ja uuden ihmisen suhteesta.
Tässä nyt ajattelen ensisijaisesti lapsikastetta, sillä lähetystilanteesta olen sanonut jo aikaisemmin.
Lähtökohta on se, että kaste on evankeliumia, joka antaa. Jos se olisi lakia, niin se vaatisi tekemisen ja täyttämisen niinkuin Jumalan laki vaatii. Jeesus suotitti parannuksen kasteen ja sai todistuksen Pyhältä Hengeltä ja Jumalata. Muut sensijaan saivat Johannekselta todistuksen, että kasteelle vaeltajat ovat kyykäärmeen siköitä.
Kasteessa tapahtuu kertakaikkinen uudestisyntyminen vedestä ja hengestä.
Kastettava saa uudestisyntymässä uskon. Sanaa opetetaan vanhempien ja kummien toimesta kastetulle. Siten Sanan kautta kasteen uudestisyntymä pysyy voimassa ja usko vahvistuu päivä päivältä. Tämä on mielen ja tahdon päivittäistä uudistumista Sanassa. Mielestäni tämä kokonaisuus tulee selvästi ilmi seuraavassa: "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta" Tit.3:5. Jos vanhemmat ja kummit laiminlyövät Sanan opetuksen kastetulle, niin se merkitsee sitä, että he viettelevät kastetun pois uskosta. Siitä on seurauksena vakava tuomio.
Miten on nyt sitten kun lapsi uudestisyntyy kasteessa ja uskossa vahvistuu Sanassa. Onko hänestä hävinnyt tyystin vanha ihminen. Vastaan EI OLE, vaan vanha ihminen asuu edelleen uskovassa lapsessa, mutta kun Sana häntä hallitsee, niin Henki on vallan päällä ja vanhaa ihmistä hallitaan Sanalla. Jos ei olla Sanan alaisuudessa, niin silloin uusi ihminen kuolettuu ja vanha ihminen, siis turmelus, pääsee valtaan. Silloin uskokin on mennyttä. Jumalan puollelta katsottuna kasteen liitto on edelleen voimassa ja epäuskoon langenneelle voidaan julistaa: "palatkaa takaisin te luopuneet lapset". Kun palaaminen tapatuu, niin sitä voi kutsua parannukseksi, käätymiseksi, jopa kuolleista heräämiseksi. Tällöin taas kasteessa tapahtunut uudestisyntyminen on uskossa läsnä.
Näin opettaa Jeesus, Paavali ja Luther ja tässä opetuksen muodossa on kaikkien pysyttävä.Paljon selitit OK! Mutta erellinen kirjoitukseni ei tullut kumotuksi.
Jeesus ne synnit antaa anteeksi, omiensa kautta:
2.kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa.
1. Mutta me niinkuin apulaiset neuvomme teitä, ettette Jumalan armoa hukkaan ottaisi.
_________________ - Martti-veli
kasteesta: kirjoitti:
Paljon selitit OK! Mutta erellinen kirjoitukseni ei tullut kumotuksi.
2.kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa.
1. Mutta me niinkuin apulaiset neuvomme teitä, ettette Jumalan armoa hukkaan ottaisi.
_________________Kaksi kohtaa kirkkopostillasta koskien kastetta ja uskoa
Miksi kaste seuraa uskoa?
Luther vastaa (Kirkkopostilla osa-2, helatorstai, 2. evankeliumisaarna, kohdat: 25, 26):
väliotsikko: Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi.
25. Jumala on aina sanansa rinnalle antanut ulkonaisen merkin voimakkaasti tehostamaan hänen sanaansa, niin että me vahvistuisimme sydämissämme emmekä, sanaa epäillen, horjuisi. Niinpä hän Nooalle antoi taivaalla näkyvän sateenkaaren sen merkiksi, että oli pitävä sanansa eikä enää vedenpaisumuksella hävittävä maata. Näin sateenkaari oli Nooalle ja on meillekin aivan kuin sinetti tai leima; kirjettäkin kirjoitettaessa siihen painetaan kirjoituksen varmemmaksi vakuudeksi leima. Ja aivan samoin kuin valtaherroilla on omat eri väriset vaakunansa tai tunnuksensa, joista heidät tunnetaan, samoin Jumalakin on tehnyt meille: hän on vahvistanut sanansa merkeillä kuin sineteillä ikään, ettemme mitenkään epäilisi. Aabrahamille hän antoi ympärileikkauksen sen merkiksi, että Kristus oli tuleva siunaamaan maailman. Samoin Kristus on tehnyt tässä, lupaukseensa: ”Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi” lisäämällä ulkonaisen merkin, nimittäin kasteen ja lisäksi leivän ja viinin sakramentin, käytettäväksi erikoisesti kiusauksissa ja kuoleman korvalla vahvistamaan uskoamme ja vaatimalla vaatien muistuttamaan Jumalaa hänen lupauksestansa.
26. Saattaahan joku uskoa, vaikka ei olekaan kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta. Jos kaste on saatavissa, niin kaikella muotoa se otettakoon, sillä kukaan ei saa sitä halveksia; mutta ellei sitä voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita, kunhan vain uskotaan evankeliumi. Siinä, näet, missä on evankeliumi, on myöskin kaste ja kaikki muukin, minkä kristitty tarvitsee, sillä kadotus ei ole minkään muun synnin seurausta kuin epäuskon. Sen tähden Herrakin sanoo: "Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" eikä sano: "Joka ei ole kastettu", näin vaieten kasteesta. Eihän kaste vähääkään hyödytä ilman uskoa, vaan se on kuin kirje, johon sinetti ripustetaan, mutta itse kirjeeseen ei ole mitään kirjoitettuna. Sillä ihmisellä siis, jolla on se merkki, jota me nimitämme sakramentiksi, mutta ei uskoa, on pelkkä sinetti kirjeineen, jossa ei ole mitään kirjoitusta.
Miksi kaste sitten on?
Luther vastaa (Kirkkopostilla osa-2, helatorstai, 1. evankeliumisaarna kohdat: 16, 17-20):
16. Ällös siis mitenkään ryhdy selittelemään näin: Usko ei yksin saa vanhurskaaksi tulemista aikaan, siihen kuuluvat teotkin; onhan sen perusteella, mitä me sanoimme, päivänselvää, etteivät teot asiaan vähääkään vaikuta. Ketään ei vahingoita mikään muu kuin epäusko, koska teot eivät riitä. Jos olisi käsillä usko, kaikki olisi hyvää. Yhtä vähän siis kuin teot, epäuskossa oltaessa, vaikuttavat sitä, että ne ovat pahoja, yhtä vähän ne uskossa oltaessakaan vaikuttavat sitä, että ne ovat hyviä. Epäusko yksin turmelee kaikki teot, usko taas tekee ne kaikki hyviksi.
17. Tässä on kuitenkin vielä yksi seikka. Kristus sanoo: ”Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi”. Sanonet: Kuulenpa, että kastekin tässä tarvitaan. Tietysti se tässä tarvitaan, mutta kaste ei ole teko, jonka me itse teemme. Sen täytyy olla uskon mukana siitä syystä, että Jumala tahtoo, ettei usko jää sydämen salaisuudeksi, vaan että se purkautuu esiin, tullakseen maailman edessä tunnetuksi ja ilmeiseksi. Jumala on asettanut tämän ulkonaisen merkin sitä varten, että jokainen voisi osoittaa ja tunnustaa uskonsa, ja niin tultaisiin pyhään ristiin. Jos näet usko saa pysyä salassa sydämessä, voidaan olla varmoja siitä, ettei tarvitse kantaa ristiä eikä seurata Kristusta. Ellei näet maailma tietäisi meidän uskovan, meitä ei vainottaisi.
18. Toiseksi: kukaan ei meistä kostu eikä tule uskoon, ellemme julkisesti tunnusta evankeliumia ja ellei meillä ole julkista merkkiä, josta tiedetään, missä kristityitä on ja keitä he ovat. Jumala on siis järjestänyt siten, että meidän uskomme on tuleva ilmeiseksi pakanoille: ken vain on kristitty ja on kastattanut itsensä, on jo sellaisenaan vaarassa joutua pakanoiden ja epäkristittyjen käsiin ja surmattavaksi. On siis välttämätöntä, että me, jos olemme kristityitä, kastatamme itsemme, tai, ellei se ole mahdollista, ainakin sanomme: Halusta tulisin kastetuksi.
19. Tämä merkki on sitä paitsi annettu meille senkin tähden, että me Jumalan omalla armollisella avulla olisimme varmoja hänen armostansa, ja että jokainen voisi sanoa: Jumala on antanut minulle tämän merkin sitä varten, että olisin varma autuaaksitulemisestani, minkä hän on luvannut evankeliumilla. Hän on näet antanut meille sanansa, kirjeen, ja sanojen ohella kasteen, sinetin; näin usko, joka käsittää sanan, vahvistuu merkin ja sinetin avulla.
20. Mutta tässä et todellakaan havaitse mitään ihmistekoa: kaste ei ole minun tekoani, vaan Jumalan. Se näet, joka minut kastaa, on Jumalan sijaisena, eikä hän suorita mitään ihmistekoa, vaan kaikki on Jumalan käsialaa ja tekoa: Jumala siinä varsinaisesti toimii. Sen tähden sopii ja pitääkin minun sanoa: Itse Jumala, minun Herrani, on kastanut minut ihmiskäden välityksellä; siitä minä voin kerskata ja siihen minä nojaudun ja sanon: Jumala on minulle antanut merkin, hän ei tahdo eikä saata valhetella, ja näin minä olen varma siitä, että hän on minulle armollinen ja että hän tahtoo tehdä minut autuaaksi: Poikansa kautta hän on lahjoittanut minulle kaiken, mikä hänellä on. Meidän puolellamme siis ei ole mitään muuta kuin usko yksin, ja hänen puolellansa sana ja merkki yksin. Tästä olemme tarpeeksi usein puhuneet; nyt siis ei ole tarvis tätä kysymystä enempää eikä laajemmalta käsitellä. - mä vaan
historia kirjoitti:
Kastaminen käynnistyi perhekunnittain.
Lapsikaste on kristikunnan yleisin kastetapa aina 1700-luvulle, jolloin ilmestyi uudestikastajalahkoja. demonisia lahkoja?vähän jälkeenjäänyttä kun Raamattu on jo kirjoitettu 2000 vuotta sitten ja se kasteopetus on ja pysyy, sitä ei ihmiset pidä muuttaa.
Siellä on selkeä kelle se kaste kuuluu. Joka Sanan kuulee ja uskoo sen, ottaa myös kasteen. Sinne ei perhekuntakasteessa ole vauvoja kastettu, koska se selviää selkeästi kuka kasteen ottaja on, hän on ymmärtäväinen eli ns. oppinut kuulemansa ymmärtämään ja tekemään sen mukaisesti. Aivan kuin äiti pyytää lastaan menemään kauppaan ja ostamaan sieltä jotain tuotetta ja tuo lapsi käy ostamassa äidin pyytämät tavarat. Viesti on siis mennyt perille.
Lapsi on siis ymmärtäväinen ja ymmärtää äidin esittämän asian.
Mutta vauva taasen, hänelle julistettu Sana ei anna minkäänlaista vaikutusta mitä parannuksen tehneessä annetaan ymmärtää.
Sana teki tehtävänsä ja he ottivat kasteen. Mitenkä näin selkeää sanomaa voidaan muuksi vääntää. SE joko on ymmärtämätön tai ylpeä joka ei tahdo Jeesuksen esimerkki totetutaa. Uskoo vauvakasteen voimaan joka ei todellakaan ole se mitä Jeesus ja opetuslapset julistivat.
Ei kukaan voi tulla uskoon jollei sanaa julisteta ja jollei ole julistajaa...
Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumin joka sen uskoo niin hän myös ymmärtää että uskovan tulee ottaa kaste Herran Jeesuksen nimeen.
Näin se vain on, ja sitä ei muuksi voi muuttaa.
Jumala on aina järjestyksen Jumala.
Sana synnyttää ihmisessä uskon, ja myöskin vapauden synneistä uudestisyntymän kautta. - Alpo Ahola
kasteesta: kirjoitti:
Paljon selitit OK! Mutta erellinen kirjoitukseni ei tullut kumotuksi.
_________________On turha nyt antaa ymmärtää sellaista, että kiellän Sanan saarnan. Saarnalla opetetaan Jumalan Sanaa. Se kutsuu pakanoita osallisuuteen ja juurruttaa kastetuita uskossa Sanan omistukseen. Sanan saarna kutsuu ja uudistaa mieltä ja tahtoa.
Kuitenkin joudun kysymään, etteikö itse saa lukea Raamattua, vaan onko niinkuin yksi minua opetti, kun näki minun lukevan Raamattua, että "kirjain kuolettaa ja Henki tekee eläväksi" (joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi 2.Kor.3:6). Niin vastasin hänelle, ettei nyt noin saa Raamatun lukemista tyhjäksi tehdä. Kirjain, se on laki, jonka pitääkin kuolettaa ihmisen ja evankeliumi on se, joka tekee eläväksi.
Myönnän, etten ole tehnyt imiselle parannusta. Jumalalle olen tunnustanut syntini ja olen ptyytänyt anteeksi kaikilta niiltä, joita vastaan olen tuntenut omassatunnossani väärin tehneeni. Osalta niistä olen saanut sellaisen vastauksen, että sinähän nyt lapsellisia ajattelet, kun luulet häntä loukannees. Olen käsittänyt sitten väärintekoni häntäkin vastaan anteeksisaaduksi. Toki voi vieläkin tulla mieleen joltain pyytää anteesi jotain väärin tekoa ja sitten uusia erehdyksiä pakkaa vain tulla. Onpa myös niin, että: "Erhetykset kuka ymmärtää? Anna anteeksi minun salaiset syntini" Ps.19:12 (19:13). - kastettavaksi
mä vaan kirjoitti:
vähän jälkeenjäänyttä kun Raamattu on jo kirjoitettu 2000 vuotta sitten ja se kasteopetus on ja pysyy, sitä ei ihmiset pidä muuttaa.
Siellä on selkeä kelle se kaste kuuluu. Joka Sanan kuulee ja uskoo sen, ottaa myös kasteen. Sinne ei perhekuntakasteessa ole vauvoja kastettu, koska se selviää selkeästi kuka kasteen ottaja on, hän on ymmärtäväinen eli ns. oppinut kuulemansa ymmärtämään ja tekemään sen mukaisesti. Aivan kuin äiti pyytää lastaan menemään kauppaan ja ostamaan sieltä jotain tuotetta ja tuo lapsi käy ostamassa äidin pyytämät tavarat. Viesti on siis mennyt perille.
Mutta vauva taasen, hänelle julistettu Sana ei anna minkäänlaista vaikutusta mitä parannuksen tehneessä annetaan ymmärtää.
Sana teki tehtävänsä ja he ottivat kasteen. Mitenkä näin selkeää sanomaa voidaan muuksi vääntää. SE joko on ymmärtämätön tai ylpeä joka ei tahdo Jeesuksen esimerkki totetutaa. Uskoo vauvakasteen voimaan joka ei todellakaan ole se mitä Jeesus ja opetuslapset julistivat.
Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumin joka sen uskoo niin hän myös ymmärtää että uskovan tulee ottaa kaste Herran Jeesuksen nimeen.
Sana synnyttää ihmisessä uskon, ja myöskin vapauden synneistä uudestisyntymän kautta.Pienen lapsen sielu on kaikken parhain vastaanottamaan sisälleen Jumalan valtakunnan kasteessa. Jeesuskin sanoi, että senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Jeesus ei sanonut, että lapsilla jo olisi Jumalan valtakunta, Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Eihän ne lapset mitään kuuroja ole. Johanneskin hypähti ilosta äitinsä kohdussa, kun kuuli Marian tervehdyksen sanat. Ja oli täytetty Pyhällä Hengellä.
Että jotainhan sen lapsenkin tulee ottaa vastaan Jeesuksen sanojen mukaan?
Mark.10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." Lapsi ottaa kasteessa vastaan Pyhän Hengen lahjan, Jumalan valtakunnan.
Jos sinulla on kastamattomia lapsia, niin vie ne kiireesti oikeaan kirkkoon koulutettujen pappien luokse saamaan kasteessa Pyhän Hengen lahjaa. Lapsen sielun pelastus on kallis asia. Ethän sinä vie kallista autoakaan minnekään nyrkkipajaan puoskarien käsittelyyn, vaan viet sen merkkikorjaamoon huollettavaksi?
Älä jätä lastasi lahkosaarnaajien pään silittelyn varaan?
Kastettu lapsi on Kristusruumiin jäsen ja hänellä on Pyhän Hengen lahja. Kastettu lapsi on oksastettu jaloon viinipuuhun.
1.Kor.12
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. - mä vaan
kastettavaksi kirjoitti:
Pienen lapsen sielu on kaikken parhain vastaanottamaan sisälleen Jumalan valtakunnan kasteessa. Jeesuskin sanoi, että senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Jeesus ei sanonut, että lapsilla jo olisi Jumalan valtakunta, Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Eihän ne lapset mitään kuuroja ole. Johanneskin hypähti ilosta äitinsä kohdussa, kun kuuli Marian tervehdyksen sanat. Ja oli täytetty Pyhällä Hengellä.
Että jotainhan sen lapsenkin tulee ottaa vastaan Jeesuksen sanojen mukaan?
Mark.10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." Lapsi ottaa kasteessa vastaan Pyhän Hengen lahjan, Jumalan valtakunnan.
Jos sinulla on kastamattomia lapsia, niin vie ne kiireesti oikeaan kirkkoon koulutettujen pappien luokse saamaan kasteessa Pyhän Hengen lahjaa. Lapsen sielun pelastus on kallis asia. Ethän sinä vie kallista autoakaan minnekään nyrkkipajaan puoskarien käsittelyyn, vaan viet sen merkkikorjaamoon huollettavaksi?
Älä jätä lastasi lahkosaarnaajien pään silittelyn varaan?
Kastettu lapsi on Kristusruumiin jäsen ja hänellä on Pyhän Hengen lahja. Kastettu lapsi on oksastettu jaloon viinipuuhun.
1.Kor.12
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.kastetta tarvitaan, kun Sana sanoo, että tehkää parannus ja ottakoon kukin kaste.
Mitä parannusta tässä oikein penätään. Toisten mielestä lapsi on puhdas ja toisten mielestä ne ilman kastetta ovat kadotuksen lapsia.
Siis mitä luterilaisuus opettaa??????
Sana opettaa että lasten kaltainen on taivaan valtakuna, kertoo että lapset ovat aina taivaskelpoisia ja synnittömiä.
Kaste onkin tarkoitettu niille jotka ovat syntisiä ja parannusta tarvitsevia. Eikä lapsi voi ottaa kastetta itse, eikä vanhemmat voi toisen puolesta pyytää kastetta, sitähän Sanassa ei ole sanottu.
Vaan ne ottivat kasteen jotka olivat tunnustaneet syntinsä ja hyljänneet ne ottivat Sanan mukaan kasteen.
Vauva ei tähän kykene. - ???
mä vaan kirjoitti:
vähän jälkeenjäänyttä kun Raamattu on jo kirjoitettu 2000 vuotta sitten ja se kasteopetus on ja pysyy, sitä ei ihmiset pidä muuttaa.
Sana synnyttää ihmisessä uskon, ja myöskin vapauden synneistä uudestisyntymän kautta.Mitä luterilainen kirkko opettaa vauvojen pelastumisesta. Viestin hierarkia menee liian syväksi joten vastaan tähän edelliseen viestiisi.
Kirkossahan kukaan ei uskalla tai rohkene suoraan sanoa sitä se vaara on että lapsi menee kadotukseen. Sen takia mm. hätäkaste eli kaste pitää saada muuten voi joutua kitumaan. perisynti vie kadotukseen vauvankin mutta kasteessa sielu pelastetaan.
Hirvittävää oppia. Näin kirkon piirissä, valitettavasti... Alpo Ahola kirjoitti:
On turha nyt antaa ymmärtää sellaista, että kiellän Sanan saarnan. Saarnalla opetetaan Jumalan Sanaa. Se kutsuu pakanoita osallisuuteen ja juurruttaa kastetuita uskossa Sanan omistukseen. Sanan saarna kutsuu ja uudistaa mieltä ja tahtoa.
Kuitenkin joudun kysymään, etteikö itse saa lukea Raamattua, vaan onko niinkuin yksi minua opetti, kun näki minun lukevan Raamattua, että "kirjain kuolettaa ja Henki tekee eläväksi" (joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi 2.Kor.3:6). Niin vastasin hänelle, ettei nyt noin saa Raamatun lukemista tyhjäksi tehdä. Kirjain, se on laki, jonka pitääkin kuolettaa ihmisen ja evankeliumi on se, joka tekee eläväksi.
Myönnän, etten ole tehnyt imiselle parannusta. Jumalalle olen tunnustanut syntini ja olen ptyytänyt anteeksi kaikilta niiltä, joita vastaan olen tuntenut omassatunnossani väärin tehneeni. Osalta niistä olen saanut sellaisen vastauksen, että sinähän nyt lapsellisia ajattelet, kun luulet häntä loukannees. Olen käsittänyt sitten väärintekoni häntäkin vastaan anteeksisaaduksi. Toki voi vieläkin tulla mieleen joltain pyytää anteesi jotain väärin tekoa ja sitten uusia erehdyksiä pakkaa vain tulla. Onpa myös niin, että: "Erhetykset kuka ymmärtää? Anna anteeksi minun salaiset syntini" Ps.19:12 (19:13).Raamattuhan puhuu sovituksen virasta, siis jokaisella uskovaisella on sellainen virka.
Niin se on, että kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi. Käsittääkseni, eivät eriseurat ja epäuskoiset uskoa voi välittää, koska sen vallan Jumala omilleen antoi. Se siirtyy uskovaiselta toiselle (Room.5:17). Näin vain sanassa sanotaan. Mahdotontahan olisi hukkuvan itse itseään autaa, vaikka omissa luuloissa, ilman vastaustakin se käy joiltakin.
Mutta ei, noi tehdään paljolti turhaksi toiset Jumalan lapset ja seurakunta. Jos ei seuroista muuta muistaisikaan, niin aina sen tärkeimmän: "Siellä annettiin syntejä anteeksi".- sama
weha kirjoitti:
Raamattuhan puhuu sovituksen virasta, siis jokaisella uskovaisella on sellainen virka.
Niin se on, että kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi. Käsittääkseni, eivät eriseurat ja epäuskoiset uskoa voi välittää, koska sen vallan Jumala omilleen antoi. Se siirtyy uskovaiselta toiselle (Room.5:17). Näin vain sanassa sanotaan. Mahdotontahan olisi hukkuvan itse itseään autaa, vaikka omissa luuloissa, ilman vastaustakin se käy joiltakin.
Mutta ei, noi tehdään paljolti turhaksi toiset Jumalan lapset ja seurakunta. Jos ei seuroista muuta muistaisikaan, niin aina sen tärkeimmän: "Siellä annettiin syntejä anteeksi".Korjaus: Room. 1:17: Jumalan vanhurskaus siirtyy uskovalta toiselle.
Pyhän Hengen papeista
Raamatun mukaan Jeesus tämän vallan omilleen antoi ja siis myös seurakunnalle:
Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Edelleen: Matt.18:18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.
Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”
Jos epäuskoinen voisi antaa syntejä anteeksi, turhaanhan Jeesus tämän vallan olisi omilleen (Pyhän Hengen papeille) antanut. - Alpo Ahola
sama kirjoitti:
Korjaus: Room. 1:17: Jumalan vanhurskaus siirtyy uskovalta toiselle.
Pyhän Hengen papeista
Raamatun mukaan Jeesus tämän vallan omilleen antoi ja siis myös seurakunnalle:
Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Edelleen: Matt.18:18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.
Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”
Jos epäuskoinen voisi antaa syntejä anteeksi, turhaanhan Jeesus tämän vallan olisi omilleen (Pyhän Hengen papeille) antanut.Eihän vain Sinulla ole nyt se erikoisoppi, että ainoastaan lestadiolaisen julistama synninpäästö on Jumalan edessä pätevä. Kaikki kasteessa uudestisyntyneet ja uskossa olevat ovat kuninkaita ja pappeja (hengellinen pappeus). Luther opettaa asiasta "Paimenkirje Böömin veljille" kirjoituksessa. "Papiksi synnytään, mutta palvelijaksi tullaa valitsemisen tai kutsumisen pohjalta": sanoo Luther. Erikseen seurakunnassa on kurin ja järjestyksen tähden Sanan ja sarkramentin hoidon ja kaitsijan virka (valitettavasti ovat paljolta vain pappiskoulutetut, mutta ovat paisuneet pois hengellisesta kuninkuudesta ja pappeudesta), jonka muodosta on erityisesti Paavali antanut lakiin, lankeemukseen ja Kristus esikuvalliseen virkaan perustuvat ohjeet. Lestadiolaiset muuten hyväksyvät naispappeudenkin sillä perusteella, että kirkko ei ole Jumalan valtakunta, vaan Jumalan valtakunta kokontuu vain lestadiolaisten omissa kokoontumisissa. Näin mulle on lestadiolaiset itse opettaneet.
Kirjoituksesi rivien välistä luen, etten ole tehnyt oikeaa parannusta, en ole saanut oikeaa synninpäästöä ja en ole oikealla tavalla vanhurskas, kun en ole lestadiolaiselta veljeltä saanut päästöä. Olen vain itse mennyt tutkimaan kirjoituksia. No lestadiolaisten mukaan KIRJAIN (Raamattu) KUOLETTAA JA HENKI (veli) TEKEE ELÄVÄKSI. Minulle kyllä jo yksi veli tiesikin sanoa, että "helvettiin meet". Hänellä oli varmaan tuo sideavaimen käyttö jo niin pitkälle kehittynyt, että oli toimittamassa Jumalan majesteetin virkaa. Tällä nyt en sano, ettei seurakunnalla ole avainten valtaa. Se on ja se liittyy evankeliumin virkaan. Se onkin vähän toisella perustuksella, kun lestadiolaisten käyttämä avainten valta.
Sitten sanon, että alleviivaan nyös käyttämäsi Raamatun kohdat. Sanon myöskin, että epäuskoisen synninpäästö on pelkkää syntien unohtamista ja sellaista, että etteihän se mitään. Siis se on syntien hyväksyntää ja hiljaisuuteen painamista. Siinä ei ole läsnä Kristuksen veren puhdistava voima.
Omalta osaltani nyt päätän tämän keskustelun, jolla on tahdottu osoittaa, että "ALPO ON VÄÄRÄOPETTAJA". Kiitän keskustelijoita ja toivon kaikille Jumalan siunausta ja sielun lepoa Jeesuksen haavoissa ja kastettuna Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa osallisuuteen. Huolehdimmehan lamppuihin öljyä. "Anna oi Jeesus rauha ja menestys". - TaistoRa.
??? kirjoitti:
Mitä luterilainen kirkko opettaa vauvojen pelastumisesta. Viestin hierarkia menee liian syväksi joten vastaan tähän edelliseen viestiisi.
Kirkossahan kukaan ei uskalla tai rohkene suoraan sanoa sitä se vaara on että lapsi menee kadotukseen. Sen takia mm. hätäkaste eli kaste pitää saada muuten voi joutua kitumaan. perisynti vie kadotukseen vauvankin mutta kasteessa sielu pelastetaan.
Hirvittävää oppia. Näin kirkon piirissä, valitettavasti...Noinhan se on!
Lyhyesti, mutta selkeästi sanottu! Alpo Ahola kirjoitti:
Eihän vain Sinulla ole nyt se erikoisoppi, että ainoastaan lestadiolaisen julistama synninpäästö on Jumalan edessä pätevä. Kaikki kasteessa uudestisyntyneet ja uskossa olevat ovat kuninkaita ja pappeja (hengellinen pappeus). Luther opettaa asiasta "Paimenkirje Böömin veljille" kirjoituksessa. "Papiksi synnytään, mutta palvelijaksi tullaa valitsemisen tai kutsumisen pohjalta": sanoo Luther. Erikseen seurakunnassa on kurin ja järjestyksen tähden Sanan ja sarkramentin hoidon ja kaitsijan virka (valitettavasti ovat paljolta vain pappiskoulutetut, mutta ovat paisuneet pois hengellisesta kuninkuudesta ja pappeudesta), jonka muodosta on erityisesti Paavali antanut lakiin, lankeemukseen ja Kristus esikuvalliseen virkaan perustuvat ohjeet. Lestadiolaiset muuten hyväksyvät naispappeudenkin sillä perusteella, että kirkko ei ole Jumalan valtakunta, vaan Jumalan valtakunta kokontuu vain lestadiolaisten omissa kokoontumisissa. Näin mulle on lestadiolaiset itse opettaneet.
Kirjoituksesi rivien välistä luen, etten ole tehnyt oikeaa parannusta, en ole saanut oikeaa synninpäästöä ja en ole oikealla tavalla vanhurskas, kun en ole lestadiolaiselta veljeltä saanut päästöä. Olen vain itse mennyt tutkimaan kirjoituksia. No lestadiolaisten mukaan KIRJAIN (Raamattu) KUOLETTAA JA HENKI (veli) TEKEE ELÄVÄKSI. Minulle kyllä jo yksi veli tiesikin sanoa, että "helvettiin meet". Hänellä oli varmaan tuo sideavaimen käyttö jo niin pitkälle kehittynyt, että oli toimittamassa Jumalan majesteetin virkaa. Tällä nyt en sano, ettei seurakunnalla ole avainten valtaa. Se on ja se liittyy evankeliumin virkaan. Se onkin vähän toisella perustuksella, kun lestadiolaisten käyttämä avainten valta.
Sitten sanon, että alleviivaan nyös käyttämäsi Raamatun kohdat. Sanon myöskin, että epäuskoisen synninpäästö on pelkkää syntien unohtamista ja sellaista, että etteihän se mitään. Siis se on syntien hyväksyntää ja hiljaisuuteen painamista. Siinä ei ole läsnä Kristuksen veren puhdistava voima.
Omalta osaltani nyt päätän tämän keskustelun, jolla on tahdottu osoittaa, että "ALPO ON VÄÄRÄOPETTAJA". Kiitän keskustelijoita ja toivon kaikille Jumalan siunausta ja sielun lepoa Jeesuksen haavoissa ja kastettuna Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa osallisuuteen. Huolehdimmehan lamppuihin öljyä. "Anna oi Jeesus rauha ja menestys".Ei ole opetettu VL-seuroissa noin kaikessa kun sanot.
Eli Jeesuskin saarnasi synagogassa vaikka siellä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia.
Samoin mekin saarnaamme kirkossa. Omissa tilaisuuksissamme, aivan oikein ei ole naispappeja, saati muitakaan pappeja. Kirkossa pitämissämme Jumalanpalveluksissa ei ole ollut naisia ja aina on opettanut uskovainen VL-puhuja. Liturkian on toimittanut usein kirkon miespappi. Sehän on sama kuka sen liturkian lukee. Muullaista toimintaa en ole itse nähnyt. Sanotaan kyllä, että VL-papit toimivat naispappien kanssa, kun ovat kirkossa töissä. Mutta tietävät kyllä herätysliikkeemme kannan.Kirkko on mielestäni valtavana apuna evankeliumin levittämisessä.
Mitä sitten tulee tuohon uskovaiseksi tunnustamiseen? Etupäässä, niitä tulee tervehtiä hengellisesti, jotka samalla tavoin uskovat:
10. Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä.
Ei tämä ole siis nimestä kiinni. Esim. venäjällä oli samanmielisiä, jotka eivät olleet nimeltään Vl:iä. Tämä on siis mielestäni perin yksinkertainen asia, näin ymmärrettynä.Alpo Ahola kirjoitti:
Eihän vain Sinulla ole nyt se erikoisoppi, että ainoastaan lestadiolaisen julistama synninpäästö on Jumalan edessä pätevä. Kaikki kasteessa uudestisyntyneet ja uskossa olevat ovat kuninkaita ja pappeja (hengellinen pappeus). Luther opettaa asiasta "Paimenkirje Böömin veljille" kirjoituksessa. "Papiksi synnytään, mutta palvelijaksi tullaa valitsemisen tai kutsumisen pohjalta": sanoo Luther. Erikseen seurakunnassa on kurin ja järjestyksen tähden Sanan ja sarkramentin hoidon ja kaitsijan virka (valitettavasti ovat paljolta vain pappiskoulutetut, mutta ovat paisuneet pois hengellisesta kuninkuudesta ja pappeudesta), jonka muodosta on erityisesti Paavali antanut lakiin, lankeemukseen ja Kristus esikuvalliseen virkaan perustuvat ohjeet. Lestadiolaiset muuten hyväksyvät naispappeudenkin sillä perusteella, että kirkko ei ole Jumalan valtakunta, vaan Jumalan valtakunta kokontuu vain lestadiolaisten omissa kokoontumisissa. Näin mulle on lestadiolaiset itse opettaneet.
Omalta osaltani nyt päätän tämän keskustelun, jolla on tahdottu osoittaa, että "ALPO ON VÄÄRÄOPETTAJA". Kiitän keskustelijoita ja toivon kaikille Jumalan siunausta ja sielun lepoa Jeesuksen haavoissa ja kastettuna Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa osallisuuteen. Huolehdimmehan lamppuihin öljyä. "Anna oi Jeesus rauha ja menestys".Usein on VL-seuroissa kehotettu lukemaan Raamattua kotona. En saanut mitään tietoa (kun esitit), miksi VL:sä käytetty avaintenvalta olisi väärin. Sehän perustuu Raamatussa hyvin moneen kohtaan.
Syntiä tekevä veli ja seurakunta
Matt.18:15. "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin.
16. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
17. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.
19. "Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa.
20. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään."- AlpoAhola
weha kirjoitti:
Ei ole opetettu VL-seuroissa noin kaikessa kun sanot.
Eli Jeesuskin saarnasi synagogassa vaikka siellä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia.
Samoin mekin saarnaamme kirkossa. Omissa tilaisuuksissamme, aivan oikein ei ole naispappeja, saati muitakaan pappeja. Kirkossa pitämissämme Jumalanpalveluksissa ei ole ollut naisia ja aina on opettanut uskovainen VL-puhuja. Liturkian on toimittanut usein kirkon miespappi. Sehän on sama kuka sen liturkian lukee. Muullaista toimintaa en ole itse nähnyt. Sanotaan kyllä, että VL-papit toimivat naispappien kanssa, kun ovat kirkossa töissä. Mutta tietävät kyllä herätysliikkeemme kannan.Kirkko on mielestäni valtavana apuna evankeliumin levittämisessä.
Mitä sitten tulee tuohon uskovaiseksi tunnustamiseen? Etupäässä, niitä tulee tervehtiä hengellisesti, jotka samalla tavoin uskovat:
10. Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä.
Ei tämä ole siis nimestä kiinni. Esim. venäjällä oli samanmielisiä, jotka eivät olleet nimeltään Vl:iä. Tämä on siis mielestäni perin yksinkertainen asia, näin ymmärrettynä.Mitäs sanot niistä tapauksista, joissa seurakunnan pastori, joka vanhoillislestadiolainen, osallistuu toimittamaan messua saman seurakunna naispastorin kanssa? Tiedän monta tällaista tapausta. Tiedän toki senkin, että vanhoillislestadiolaiset eivät hyväksyisi naispappeutta ja toteuttavatkin sitä näkemystä omissa toiminnoissaan. Olen ollut muutamia kertoja Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK:n) suviseuroissa ja paikkakunnallani seuratilaisuuksissa SRK:n rukoushuoneella.
Mutta miksi siis tuo kaksijakoisuus on mahdollista toteutua? Siis on ja ei?
- Alpo Ahola
Koska olet mimeltäsi kolminkertainen kysymysmerkki, niin en voi keskustella aidosti Teidän kanssanne. Ota nyt huomioon, että hyökkäät todellisen nimen omaavan henkilön rinnuksiin. Sanon nyt, että tule ensin piilosta, puskasta pois, että jotain voi sanoa. No Aadam ja Eevakin menivät syntiturmeluksessaan puskaan. Olet selvästi lihasta syntynyt ja siten perinyt syntiturmeluksen ja olet siis kuolevainen. Synnin palkka on kuolema ja se ei muuten ikää kysy. Yksin Kristusta ei kuolema pidättänyt. Jeesus ei ollutkaan lihasta siinnyt ja syntynyt.
- Alpo Ahola
1. Piet. 1:3
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisen kautta
1. Kor. 6:11
Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä. (Selvä viittaus kasteeseen: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen).
Johannes 3
3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan
valtakuntaa".
4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
Matt. 19:28
Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.
Uudestisyntyneellä on toivo, uudestisyntynyt uskoo ja uudestisyntyneellä on pelastusvarmuus.
Mikä sitten uudestisynnyttää? Siihen vastaan, että Raamattu omistaa uudestisyntymisen ennen kaikkea kasteeseen. Sitten Sanan kautta syntyy usko. Nyt en kuitenkaan sano niin, että määritteet uudestisyntymä ja usko olisivat käsitteenä täydellisiä synonyymejä. Sanon näet niin, että uudestisyntyneessä tilassa oleva sielu uskoo ja omistaa Kristuksen tekoineen autuudekseen. On näet mahdollista, että uudestisyntynyt lankeaa epäuskoon ja silloin hänelle kuuluu kutsu luopuneena lapsena tulla takaisin. Häntä ei tarvitse kastaa, vaan hänen tulee uudistua Sanan todistuksesta. Tuhlaajapoikaa tässä voisi muistella, joka oli Isän muistissa, vaikka oli epäuskossa tuhlaamassa isän perinnön vieraalla maalla.
Opettaahan tästä Tit.3:5 seuraavasti:
pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta. (Nyt tässä kohtaa alleviivaan viimeistä sivulausetta).
Siis kastettunakin on uskottava, siis loppuun asti vahvana uskossa. - Tässä.
Alpo Ahola kirjoitti:
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisen kautta
Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä. (Selvä viittaus kasteeseen: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen).
Johannes 3
3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan
valtakuntaa".
4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.
Uudestisyntyneellä on toivo, uudestisyntynyt uskoo ja uudestisyntyneellä on pelastusvarmuus.
Mikä sitten uudestisynnyttää? Siihen vastaan, että Raamattu omistaa uudestisyntymisen ennen kaikkea kasteeseen. Sitten Sanan kautta syntyy usko. Nyt en kuitenkaan sano niin, että määritteet uudestisyntymä ja usko olisivat käsitteenä täydellisiä synonyymejä. Sanon näet niin, että uudestisyntyneessä tilassa oleva sielu uskoo ja omistaa Kristuksen tekoineen autuudekseen. On näet mahdollista, että uudestisyntynyt lankeaa epäuskoon ja silloin hänelle kuuluu kutsu luopuneena lapsena tulla takaisin. Häntä ei tarvitse kastaa, vaan hänen tulee uudistua Sanan todistuksesta. Tuhlaajapoikaa tässä voisi muistella, joka oli Isän muistissa, vaikka oli epäuskossa tuhlaamassa isän perinnön vieraalla maalla.
pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta. (Nyt tässä kohtaa alleviivaan viimeistä sivulausetta).
Siis kastettunakin on uskottava, siis loppuun asti vahvana uskossa.Joh. 1:13 mukaan uudestisyntyminen on "Jumalasta syntymistä", jota edellinen jae kuvaa "oikeudeksi (eksuusian) tulla Jumalan lapseksi." Se tapahtui ja tapahtuu kaikille niille, "jotka ottivat ja ottavat hänet (s.o. Jeesuksen) vastaan", ja näin hänet henkilökohtaisesti vastaanottavina "alkoivat (ja alkavat) uskoa hänen nimeensä."
Joh.5:1 sanookin, että "jokainen joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt", joten uudestisyntyminen on siis uskoon tulemista, jota 1 Piet. 1:3 nimittää "elävään toivoon" uudestisyntymiseksi.
Saman luvun jae 23 sanoo tämän syntymisen tapahtuvan "Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta", jolla tarkoitetaan julistettua ja / tai luettua evankeliumin sanaa (jae 25).
Uudestisyntymistapahtuma edellyttää siis evankeliumin sanoman kuulemista tai lukemista, jonka seurauksena asianosaisessa saattaa tapahtua henkilökohtainen Jeesukseen turvansa asettaminen eli uskoon tuleminen. Tämä merkitsee samalla hänen vastaanottamistaan, ja häneen uskossa pukeutumista (kun otetaan uskovana kaste: Gal.3:26-27). Uskon ja kasteen vastaanottamisen välittämää uutta hengellistä tilaa nimitetään vedestä ja Hengestä syntymiseksi.
Uudestisyntymisen eli uskoon tulon eräs nimitys on siis "vedestä ja Hengestä syntyminen", joka veden osalta tarkoittanee vesikastetta. Kastetta vastaanotettaessa tulee kuitenkin muidenkin osatekijöiden olla vastaanottajassa vaikuttamassa, eli evankeliumin sanan uskossa vastaanottamisen on täytynyt edeltää kastetta. Tämän uskoon tulemisen prosessin tulee siis olla käynnissä kasteelle tultaessa, ja ilmetä kastettavan uskontunnustuksena kasteen edellä.
Näin oli alussa, ja siksi kastetta nimitettiin "uudestisyntymisen pesoksi / kylvyksi" (to luutron tees palinggenesiaas) Tiit.3:5): Tiit. 3:4-7: - Tässä.
Alpo Ahola kirjoitti:
Johannes 3
valtakuntaa".
Siis kastettunakin on uskottava, siis loppuun asti vahvana uskossa."Eusebiuksen esinikealainen teksti on rytmillisesti eheä kokonaisuus, jonka kahdesta säkeestä edellinen antaa käskyn ja jälkimmäinen selvittää lähemmin tehtävän sisällön. Yhdistävänä iskusanana on `kaikki` (panta). Sanojen "en too onomati muu" paikalle pantu kastekäsky särkee tasapainoisen kokonaisuuden. ... Eräät tutkijat (E. Conybeare, J. Wellhausen, E. Lohmeyer) ovat esittäneet, että puheenaolevassa yhteydessä Eusebiuksen kastekäskytön lukutapa olisi alkuperäinen."
Kun Esko Haapa siis selittää: `Sanojen "en too onomati muu" paikalle pantu kastekäsky särkee tasapainoisen kokonaisuuden´, hän siis tosiasiassa selvästi ilmaisee sen tosiasian, että tämän raamatunkohdan alkuperäiset sanat on tekstistä poistettu, ja tilalle asetettu toisia sanoja, jotka sitten särkevät kohdan tasapainoisen kieliopillisen kokonaisuuden.
Aimo T. Nikolainen selittää "Avaa Uusi testamenttisi"-sarjan ensimmäisessä niteessä tätä Matteuksen kohtaa seuraavasti: "Sen perusteella, että kirkkoisä Eusebius Mt:a ennen Nikean kirkolliskokousta lainatessaan tuntee sellaisen lähetyskäskyn, josta puuttuu kaste kolmiyhteisen Jumalan nimeen, on epäilty kasteen alkuperäistä kuulumista Mt:n tekstiin. Tämä on kuitenkin virhetulkinta, koska tämä lyhyempikin teksti: `tehkää heidät minun nimessäni opetuslapsiksi` tarkoittaa kastetta niin kuin vastaava kohta Lk 24:47."
Nikolainen on ilmeisen oikeassa siinä, että tämä lyhyempikin kaava edellyttää kyllä kastamista. Sen sijaan hän sivuuttaa hiljaisuudella sen tosiasian, että tämä lyhyempi kaava edellyttää kasteen tapahtuvan Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen. Jatkossa Nikolainen tosin kyllä tunnustaa, että: "...kaste Jeesuksen nimeen on ollut kastetoimituksen vanhempi muoto", mutta hän pitää silti selviönä, että tämä "täyteläisempi kaava" on Matteuksen evankeliumissa alkuperäinen:
"Merkittävä yksityiskohta on, että Mt:n mukaan, Matteuksen kirkon liturgian mukaisesti, on kastettava Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kaste Jeesuksen nimeen on ollut kastetoimituksen vanhempi muoto, niin kuin Apostolien teoista näemme. Mutta samalla kun kristillinen kokemus ja ajattelu joutuivat painottamaan Jumalan työtä Jeesuksen. Poikansa, ja Pyhän Hengen kautta, syntyi myös tämä täyteläisempi kastekaava."
Nikolainen siis tarkoittaa, että tästä raamatunkohdasta nykyisinkin löytyvä teksti on "täyteläisempi kastekaava", jonka Matteus Nikolaisen uskon mukaan on itse evankeliumiinsa kirjoittanut.. Silti Nikolainen kuitenkin tunnustaa, että tämä ”täyteläisempi kastekaava” on syntynyt kristillisestä kokemuksesta ja ajattelusta, ei sen sijaan lähetyskäskyn antamisen yhteydessä lausutusta Herramme sanallisesta ilmaisusta.
Samaa mieltä oli jo 9.9. 1932 edesmennyt professori Antti J. Pietilä, joka kuolinpäiväänsä edeltävänä päivänä sai Kristillisen dogmatiikkansa kolmannenkin osan valmiiksi. On merkittävää, että hän näki ja kirjoitti jo silloin rohkeasti näkemyksensä tästä Matt. 28:19 nykyisestä tekstimuodosta. Hänen dogmatiikkansa toisesta osasta (sivu 148) voimme lukea:
"Kastekäsky Matt.28:19: `Menkää siis ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni, kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen`, tekee muotonsa puolesta kieltämättä liturgisen kaavan vaikutuksen, ja Apostolien tekojen uudistuva maininta, että alkuseurakunnassa kasteet toimitettiin Jeesuksen nimeen eikä kuten siinä määrätään (Ap.t.2, 38; 8, 16; 10, 48; 19, 5) tekee todennäköiseksi, että sanamuoto on suhteellisen myöhäissyntyinen, mutta mikään ei estä tunnustamasta sitä asiallisesti historialliseksi ja Uuden Testamentin henkipiiriin kuuluvaksi. Se on täsmälliseen kaavaan kiteytynyt Jeesuksen tarkoitusten ja katsomusten ilmaus, joka kokoaa yhteen kristillisen ilmoituksen hedelmän niin hyvin elämänlahjan kuin opinkin puolesta. Opetuslapset ovat epäilemättä olleet ylösnousseen Herran kanssa Öljymäellä ja saaneet unohtumattoman kokemuksen, Herran sanan, joka painui heidän tajuntaansa kastekäskynä, mutta samoin kuin Johanneksen esittämät Jeesuksen jäähyväispuheet kantavat muotonsa puolesta mietiskelevän ja Herransa muistoa rakastavan Johanneksen tyylin leimaa, niin on kastekäskynkin nykyinen sanamuoto syntynyt kristillisen pelastuksen myöhemmän kokonaisnäkemyksen vaikutuksesta."
Pietilä siis tosiasiassa edellä selvästi tunnustaa, ettei Jeesus suinkaan ole lausunut näitä nykyisen tekstin sanoja, vaan kastekäskyn nykyinen sanamuoto on syntynyt kristillisen pelastuksen myöhemmän kokonaisnäkemyksen vaikutuksesta. - Alpo Ahola
Tässä. kirjoitti:
Joh. 1:13 mukaan uudestisyntyminen on "Jumalasta syntymistä", jota edellinen jae kuvaa "oikeudeksi (eksuusian) tulla Jumalan lapseksi." Se tapahtui ja tapahtuu kaikille niille, "jotka ottivat ja ottavat hänet (s.o. Jeesuksen) vastaan", ja näin hänet henkilökohtaisesti vastaanottavina "alkoivat (ja alkavat) uskoa hänen nimeensä."
Joh.5:1 sanookin, että "jokainen joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt", joten uudestisyntyminen on siis uskoon tulemista, jota 1 Piet. 1:3 nimittää "elävään toivoon" uudestisyntymiseksi.
Saman luvun jae 23 sanoo tämän syntymisen tapahtuvan "Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta", jolla tarkoitetaan julistettua ja / tai luettua evankeliumin sanaa (jae 25).
Uudestisyntymistapahtuma edellyttää siis evankeliumin sanoman kuulemista tai lukemista, jonka seurauksena asianosaisessa saattaa tapahtua henkilökohtainen Jeesukseen turvansa asettaminen eli uskoon tuleminen. Tämä merkitsee samalla hänen vastaanottamistaan, ja häneen uskossa pukeutumista (kun otetaan uskovana kaste: Gal.3:26-27). Uskon ja kasteen vastaanottamisen välittämää uutta hengellistä tilaa nimitetään vedestä ja Hengestä syntymiseksi.
Uudestisyntymisen eli uskoon tulon eräs nimitys on siis "vedestä ja Hengestä syntyminen", joka veden osalta tarkoittanee vesikastetta. Kastetta vastaanotettaessa tulee kuitenkin muidenkin osatekijöiden olla vastaanottajassa vaikuttamassa, eli evankeliumin sanan uskossa vastaanottamisen on täytynyt edeltää kastetta. Tämän uskoon tulemisen prosessin tulee siis olla käynnissä kasteelle tultaessa, ja ilmetä kastettavan uskontunnustuksena kasteen edellä.
Näin oli alussa, ja siksi kastetta nimitettiin "uudestisyntymisen pesoksi / kylvyksi" (to luutron tees palinggenesiaas) Tiit.3:5): Tiit. 3:4-7:Oletko siis ajattelemassa niin, että ihminen uudestisyntyy uskon kautta. Eikö usko ole mitenkään uudestisyntymisen tulos tai hedelmä ja ilmituleva ominaisuus? Onko usko siis uudestisyntymisen voima ja lähde tai alkusyy? Tämä kysymyksenasetteluni pohjautuu ajatukseen, ettei uudestisyntyminen ja uskjo ole täydellisiä synonyymeja, vaan uusestisyntymisen ominaisuus käy uskossa ilmeiseksi.
- Pyhästä Hengestä
Tässä. kirjoitti:
Joh. 1:13 mukaan uudestisyntyminen on "Jumalasta syntymistä", jota edellinen jae kuvaa "oikeudeksi (eksuusian) tulla Jumalan lapseksi." Se tapahtui ja tapahtuu kaikille niille, "jotka ottivat ja ottavat hänet (s.o. Jeesuksen) vastaan", ja näin hänet henkilökohtaisesti vastaanottavina "alkoivat (ja alkavat) uskoa hänen nimeensä."
Näin oli alussa, ja siksi kastetta nimitettiin "uudestisyntymisen pesoksi / kylvyksi" (to luutron tees palinggenesiaas) Tiit.3:5): Tiit. 3:4-7:Ihmisen kasteessa saaman Pyhän Hengen ominaisuuksia ja hedelmiä on usko, toivo ja rakkaus.
Joh. 6:29
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt". - Alpo Ahola
Tässä. kirjoitti:
"Eusebiuksen esinikealainen teksti on rytmillisesti eheä kokonaisuus, jonka kahdesta säkeestä edellinen antaa käskyn ja jälkimmäinen selvittää lähemmin tehtävän sisällön. Yhdistävänä iskusanana on `kaikki` (panta). Sanojen "en too onomati muu" paikalle pantu kastekäsky särkee tasapainoisen kokonaisuuden. ... Eräät tutkijat (E. Conybeare, J. Wellhausen, E. Lohmeyer) ovat esittäneet, että puheenaolevassa yhteydessä Eusebiuksen kastekäskytön lukutapa olisi alkuperäinen."
Kun Esko Haapa siis selittää: `Sanojen "en too onomati muu" paikalle pantu kastekäsky särkee tasapainoisen kokonaisuuden´, hän siis tosiasiassa selvästi ilmaisee sen tosiasian, että tämän raamatunkohdan alkuperäiset sanat on tekstistä poistettu, ja tilalle asetettu toisia sanoja, jotka sitten särkevät kohdan tasapainoisen kieliopillisen kokonaisuuden.
Aimo T. Nikolainen selittää "Avaa Uusi testamenttisi"-sarjan ensimmäisessä niteessä tätä Matteuksen kohtaa seuraavasti: "Sen perusteella, että kirkkoisä Eusebius Mt:a ennen Nikean kirkolliskokousta lainatessaan tuntee sellaisen lähetyskäskyn, josta puuttuu kaste kolmiyhteisen Jumalan nimeen, on epäilty kasteen alkuperäistä kuulumista Mt:n tekstiin. Tämä on kuitenkin virhetulkinta, koska tämä lyhyempikin teksti: `tehkää heidät minun nimessäni opetuslapsiksi` tarkoittaa kastetta niin kuin vastaava kohta Lk 24:47."
Nikolainen on ilmeisen oikeassa siinä, että tämä lyhyempikin kaava edellyttää kyllä kastamista. Sen sijaan hän sivuuttaa hiljaisuudella sen tosiasian, että tämä lyhyempi kaava edellyttää kasteen tapahtuvan Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen. Jatkossa Nikolainen tosin kyllä tunnustaa, että: "...kaste Jeesuksen nimeen on ollut kastetoimituksen vanhempi muoto", mutta hän pitää silti selviönä, että tämä "täyteläisempi kaava" on Matteuksen evankeliumissa alkuperäinen:
"Merkittävä yksityiskohta on, että Mt:n mukaan, Matteuksen kirkon liturgian mukaisesti, on kastettava Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kaste Jeesuksen nimeen on ollut kastetoimituksen vanhempi muoto, niin kuin Apostolien teoista näemme. Mutta samalla kun kristillinen kokemus ja ajattelu joutuivat painottamaan Jumalan työtä Jeesuksen. Poikansa, ja Pyhän Hengen kautta, syntyi myös tämä täyteläisempi kastekaava."
Nikolainen siis tarkoittaa, että tästä raamatunkohdasta nykyisinkin löytyvä teksti on "täyteläisempi kastekaava", jonka Matteus Nikolaisen uskon mukaan on itse evankeliumiinsa kirjoittanut.. Silti Nikolainen kuitenkin tunnustaa, että tämä ”täyteläisempi kastekaava” on syntynyt kristillisestä kokemuksesta ja ajattelusta, ei sen sijaan lähetyskäskyn antamisen yhteydessä lausutusta Herramme sanallisesta ilmaisusta.
Samaa mieltä oli jo 9.9. 1932 edesmennyt professori Antti J. Pietilä, joka kuolinpäiväänsä edeltävänä päivänä sai Kristillisen dogmatiikkansa kolmannenkin osan valmiiksi. On merkittävää, että hän näki ja kirjoitti jo silloin rohkeasti näkemyksensä tästä Matt. 28:19 nykyisestä tekstimuodosta. Hänen dogmatiikkansa toisesta osasta (sivu 148) voimme lukea:
"Kastekäsky Matt.28:19: `Menkää siis ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni, kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen`, tekee muotonsa puolesta kieltämättä liturgisen kaavan vaikutuksen, ja Apostolien tekojen uudistuva maininta, että alkuseurakunnassa kasteet toimitettiin Jeesuksen nimeen eikä kuten siinä määrätään (Ap.t.2, 38; 8, 16; 10, 48; 19, 5) tekee todennäköiseksi, että sanamuoto on suhteellisen myöhäissyntyinen, mutta mikään ei estä tunnustamasta sitä asiallisesti historialliseksi ja Uuden Testamentin henkipiiriin kuuluvaksi. Se on täsmälliseen kaavaan kiteytynyt Jeesuksen tarkoitusten ja katsomusten ilmaus, joka kokoaa yhteen kristillisen ilmoituksen hedelmän niin hyvin elämänlahjan kuin opinkin puolesta. Opetuslapset ovat epäilemättä olleet ylösnousseen Herran kanssa Öljymäellä ja saaneet unohtumattoman kokemuksen, Herran sanan, joka painui heidän tajuntaansa kastekäskynä, mutta samoin kuin Johanneksen esittämät Jeesuksen jäähyväispuheet kantavat muotonsa puolesta mietiskelevän ja Herransa muistoa rakastavan Johanneksen tyylin leimaa, niin on kastekäskynkin nykyinen sanamuoto syntynyt kristillisen pelastuksen myöhemmän kokonaisnäkemyksen vaikutuksesta."
Pietilä siis tosiasiassa edellä selvästi tunnustaa, ettei Jeesus suinkaan ole lausunut näitä nykyisen tekstin sanoja, vaan kastekäskyn nykyinen sanamuoto on syntynyt kristillisen pelastuksen myöhemmän kokonaisnäkemyksen vaikutuksesta.Prof. Aimo T. Nikolainen (1912-1995, Helsingin piispa 1972-1982) kuuluu niihin kriittisiin raamatuntutkijoihin, jotka ajattelevat, ettei Raamattu ole ehdotonta Jumalan Sanaa. Hän on avannut väyliä liberalisuudelle ja väärälle ekumeenisuudelle. Nykyään kriitikot jo sanovat, ettei Raamattu ole Jumalan sanna, vaan se on ihmisen sanaa siitä minkä kokevat pyhäksi.
Jumala ja Pyhä Henki olivat läsnä Jeesuksen kasteessa, kun Johannes kastoi Hänet Jordanilla. Kyllä ne ovat läsnä Jeesuksenkin lähetyskäskyssään asettamassa kasteessa, jolla meidät on kastettu. - niin.
Alpo Ahola kirjoitti:
Prof. Aimo T. Nikolainen (1912-1995, Helsingin piispa 1972-1982) kuuluu niihin kriittisiin raamatuntutkijoihin, jotka ajattelevat, ettei Raamattu ole ehdotonta Jumalan Sanaa. Hän on avannut väyliä liberalisuudelle ja väärälle ekumeenisuudelle. Nykyään kriitikot jo sanovat, ettei Raamattu ole Jumalan sanna, vaan se on ihmisen sanaa siitä minkä kokevat pyhäksi.
Jumala ja Pyhä Henki olivat läsnä Jeesuksen kasteessa, kun Johannes kastoi Hänet Jordanilla. Kyllä ne ovat läsnä Jeesuksenkin lähetyskäskyssään asettamassa kasteessa, jolla meidät on kastettu.yksiselitteistä. Apostolienkirjasta voimme lukea että muotoa Isän Pojan Ja pyhän Hengen nimeen ei käytetty. Vain ja ainoastaan Jeesuksen Kristuksen nimeen. On mahdollista että matteusta on muuteltu.
Anna yksikin esimerkki apostolien järjestämistä kasteista jossa käytettiin muotoa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Voin antaa sinulle 4 esimerkkiä joissa kastettiin Jeesuksen Kristuksen nimeen. niin. kirjoitti:
yksiselitteistä. Apostolienkirjasta voimme lukea että muotoa Isän Pojan Ja pyhän Hengen nimeen ei käytetty. Vain ja ainoastaan Jeesuksen Kristuksen nimeen. On mahdollista että matteusta on muuteltu.
Anna yksikin esimerkki apostolien järjestämistä kasteista jossa käytettiin muotoa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Voin antaa sinulle 4 esimerkkiä joissa kastettiin Jeesuksen Kristuksen nimeen.Jeesuksen nimeen, on vain lyhennys Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen- Apostolit
weha kirjoitti:
Jeesuksen nimeen, on vain lyhennys Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeenunohtivat äkkiä kolminaisuus kaavan kun 10 päivää lähetyskäskyn jälkeen kastoivat jo Jeesuksen Kristuksen nimeen. Mutta eipä tuo nimi juttu niin tarkka ole ilmeisesti kun samat pyhän hengen lahjat toimii ihan sama kumpaa kaavaa käytetään.
Apostolit kirjoitti:
unohtivat äkkiä kolminaisuus kaavan kun 10 päivää lähetyskäskyn jälkeen kastoivat jo Jeesuksen Kristuksen nimeen. Mutta eipä tuo nimi juttu niin tarkka ole ilmeisesti kun samat pyhän hengen lahjat toimii ihan sama kumpaa kaavaa käytetään.
mutta Jeesus käski kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja se ratkaisee. Ei ole mitään syytä kastaa muulla nimellä.
- on olemassa
weha kirjoitti:
mutta Jeesus käski kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja se ratkaisee. Ei ole mitään syytä kastaa muulla nimellä.
että sitä kohtaa on muuteltu. Kumminkin apostolit eivät käyttäneet kolminaisuus kaavaa vaan aina poikkeuksetta Jeesuksen Kristuksen nimeen tai Herran Jeesuksen nimessä. Siis kumminkin Jeesuksen nimessä. Totta kai pyhä henki ja Jumala kuuluu kasteeseen joten tuntuu luontevalta tuo kolminaisuus kaava. Sekin pitää muistaa että kaikki kolme ovat erillisiä persoonia.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000013749160 on olemassa kirjoitti:
että sitä kohtaa on muuteltu. Kumminkin apostolit eivät käyttäneet kolminaisuus kaavaa vaan aina poikkeuksetta Jeesuksen Kristuksen nimeen tai Herran Jeesuksen nimessä. Siis kumminkin Jeesuksen nimessä. Totta kai pyhä henki ja Jumala kuuluu kasteeseen joten tuntuu luontevalta tuo kolminaisuus kaava. Sekin pitää muistaa että kaikki kolme ovat erillisiä persoonia.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000013749160Jeesusken käskyn mukaan vaihtoehtoja. Vaihtoehtoja tarvitsee ne, jotka kolmiyhteisen Jumalan kieltää...
- on.
weha kirjoitti:
Jeesusken käskyn mukaan vaihtoehtoja. Vaihtoehtoja tarvitsee ne, jotka kolmiyhteisen Jumalan kieltää...
niin apostolit menevät varmaan pätsiin koska eivät käyttäneet kolminaisuus kaavaa missään kohtaa. Mietippäs sitä...
Kolminaisuus kaava toimii siten että on kolme eri persoonaa jotka puhaltavat yhteen hiileen vaikka joku väittääkin että on yksi ja sama olento... on. kirjoitti:
niin apostolit menevät varmaan pätsiin koska eivät käyttäneet kolminaisuus kaavaa missään kohtaa. Mietippäs sitä...
Kolminaisuus kaava toimii siten että on kolme eri persoonaa jotka puhaltavat yhteen hiileen vaikka joku väittääkin että on yksi ja sama olento...Jeesus on tosi Jumala: 1.Joh.5:20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
Sana oli Jumala. 1.Joh.1:1 (Tässä on kyse Jeesuksesta)
- mä vaan
ilman kastetta helvettiin. Kertoohan todellakin hätäkaste sen,että muuten eivät ole kelpaavia taivaaseen. Mikä hirvittävä kadotustuomio luterilaiset langettavat! no eipä moisessa enää tarvitse olla. Nasaretin lahko on se lahko jossa minä haluan olla.
- AlpoAhola
Voisitko todistaa väittämäsi: "Aivan, luterilaisuus tuomitsee vauvat ilman kastetta helvettiin." pätevästi todeksi. Pyydän selvää tapausta tai kirjallista dogumenttia, jossa kykenet osoittamaan väittämäsi pätevyyden.
On paha Sinulle itselle, jos olet ryhtynyt valehtelemaan Jumalan palvelijana vasten parempia tietojasi.
Vastuuttomasti täällä kyllä epämääräisten nimimerkkien takaa lauotaan usein näyttösuojalaukauksia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614188KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1122731Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo452232Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?291883- 241843
- 281556
- 171400
- 651310
- 1321270
- 311178