Miten saan "proput" irtoamaan???

minksu

Kurkussa ollut n.viikon runsaasti "propuja". Voisiko joku ystävällinen kertoa,miten niistä pääsee eroon? Kurkku kiu ihan mieletön,eikä tunnu mikään auttavan :(

17

56364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta...

Mikäänkö ei autako?
      Oliskohan sulla angiina?

Ootko kokeillu sellaista apua, jota sanotaan lääkäriksi?

• ovat

sellaisia proppuja joita tulee ruoasta ja ne pesivät nielurisojen koloissa (valkoisia palleroja), niin ei niistä tahdo päästä eroon. Risoja voi kevyesti painella jollakin palleron vierestä jolloin ne pulpahtavat ulos. Itsellänikin niitä oli ja tuoksu oli paha. Pääsin niistä eroon nielurisojen leikkauksella.

• voit

... poistella hammasharjan avulla (kevyesti) painellen.Lopullisesti et tällä konstilla pääse niistä eroon,mutta auttaa ainakin jonkin aikaa.Itse kärsin vuosia propuista,nyt ne eivät ole aikoihin vaivanneet.

• Utelias

Ensin sun täytyy ottaa jotain rasvaista jatkuvasti - ne pääsee muljahtamaan itsestään, kun "iho" on tarpeeksi rasvainen ja antaa periksi. Monesti täysin rasvaton uokavalio saa aikaan sen. Keitäpä kaakaota ja laita voita sekaan tai kurlaa tilkka jotain ruokaöljyä. Tista muutaman kerran. Jos yököttää, aina parempi, kohta lähtee ilman tökkimisiä;-)

Kerro sitten, menikö kauan, kun tuli pois...

• hyvä neuvo
        Utelias kirjoitti:

Ensin sun täytyy ottaa jotain rasvaista jatkuvasti - ne pääsee muljahtamaan itsestään, kun "iho" on tarpeeksi rasvainen ja antaa periksi. Monesti täysin rasvaton uokavalio saa aikaan sen. Keitäpä kaakaota ja laita voita sekaan tai kurlaa tilkka jotain ruokaöljyä. Tista muutaman kerran. Jos yököttää, aina parempi, kohta lähtee ilman tökkimisiä;-)

Kerro sitten, menikö kauan, kun tuli pois...

hei
        mullakin on välillä noita proppuja, kyllä sellainen todella saattaa ärsyttää ja kipeyttää kurkkua siltä puolen missä se on.
        Syön tosi harvoin kalaa tai lihaa, oon huomannut että sellaisen jälkeen.

Kokeilen heti tota sun öljy-neuvoa, kiitti sulle!

• nyt helpotti

ollut vaiva ja aina ihmettelen kun nenässäni tunnen kuin viemärin hajua.
        Mutta myös kuin jokin olis jääny kurkkuun ja yskin koko ajan samalla polttelua kurkussa.
        Aina kun käytän nenääni a-vitamiini tippoja jonkin ajan päästä proppu irtoaa.

Viime yönä heräsin kun suussa oli proppu ja todella iso eli tuo öljy autto koska en edes nähny sitä vaikka se tuntu kurkussa pitkään.

• apu
        nyt helpotti kirjoitti:

ollut vaiva ja aina ihmettelen kun nenässäni tunnen kuin viemärin hajua.
        Mutta myös kuin jokin olis jääny kurkkuun ja yskin koko ajan samalla polttelua kurkussa.
        Aina kun käytän nenääni a-vitamiini tippoja jonkin ajan päästä proppu irtoaa.

Viime yönä heräsin kun suussa oli proppu ja todella iso eli tuo öljy autto koska en edes nähny sitä vaikka se tuntu kurkussa pitkään.

tuo on hyvä keino, laittaa öljysuihketta runsaahkosti (neljä suihkausta?) nenään illalla ja käy nukkuu selälleen. näin irtoo itsestään.

• kipeä

Täällä selitellään ruuan tähteistä, kun olet kirjoittanut, että kurkkusi on myös mielettömän KIPEÄ.

Joko on selvinnyt, oliko se angiina vai mikä, ruuantähteet kun ei satu.

• Hoitoon

Proput saattavat aiheuttaa ärsyyntymistä ja tulehdusta. Samaa tapahtuu myös ilman proppuja. Joiissakin tapauksissa nielurisojen alle saattaa kehittyä paise, joka voi olla todella kipeä. Alkuvaiheessa olevan paiseen voi hoitaa lääkkeillä, mutta pidemmälle kehittynyt vaatii lähes poikkeuksetta avaamisen ja tyhjentämisen. Paranemisen edistymistä tulee myöskin seurata. Useissa tapauksissa muutama sairaalapäivä on osa hoitoa - varsinkin jos tulehdusarvot ovat korkealla.

Jos nielussa on voimakas toispuoleinen turvotus joka peittää lähes puolet tai enemmänkin nielun aukosta ja toinen puoli on käytännössä terve, niin paisetta voi aina epäillä ja hoitoon hakeutumista ei pidä pitkittää. Pelkkä voimakas kipukin voi olla paiseen aiheuttamaa.

• kokeillut

Jos kyseessä ovat proput, mene apteekkiin ja osta nenätippoja jossa on öljyä. Sumuta molempiin sieraimiin kolme kertaa. Minulla paheni proput ja olivat kipeät sekä hengitys tietys haisi. Ostin tippoja ja jo ensimmäisellä kerralla n. 5 min päästä tippojen laitosta nielu puhdistui ja olo helpotti.

• kaveri K

Ne saa pois hammasharjan päällä painamalla. Joskus kuuluu rusahdus kun proppu menee rikki ja tulee paljon verta. Silloin kannattaa kurlata suuvedellä.

Käytän itse vademecumia, koska se on edullista.

Yllätys oli se että ne pinnalla olevat proput olivat vasta jäävuoren huippu. Onkalo olikin 2-3 cm syvä ja täynnä proppuja (ainakin 20 kpl).

• Propullinen

Proput saa parhaiten kalasteltua tavallisella hiuspinnillä, halvin suuvesi taas on voimakas suolavesi. Mulle tulee yleensä suklaansyönnistä ja jäätelöstä, että niitä vältän varsinkin iltaisin. Ja kyllä ne voi koskea myös kurkkuun.

• pruputin

Minullakin oli proppuja ainakin 15v. Hiuspinnillä niitä aina poistelin muutaman viikon välein.
        Lopulta menin Lääkäriin ja vaadin nielurisojen leikkauksen. Tämä auttoi. Nyt proppuja tulee ehkä kerran vuodessa. Sylki on aivan kirkasta, kun ennen se oli keltaista.

• proputhaisee
        pruputin kirjoitti:

Minullakin oli proppuja ainakin 15v. Hiuspinnillä niitä aina poistelin muutaman viikon välein.
        Lopulta menin Lääkäriin ja vaadin nielurisojen leikkauksen. Tämä auttoi. Nyt proppuja tulee ehkä kerran vuodessa. Sylki on aivan kirkasta, kun ennen se oli keltaista.

Itse kaivelen topsipuikolla niitä sieltä aina kun ilmestyy, ei ole vielä pahemmin alkanut vaivaamaan mutta jos alkavat nii hakeudun varmaan risojen poistoon.

• proppuvaivainen

minulla on ongelma vaivannut aina silloin tällöin, mutta nyt ongelma on kehittynyt suureksi. Joka ilta painelen topsipuikoilla ja aina lähtee lisää proppuja! Useiten pieniä, mutta joskus tulee suuria ja ne haisevat kamalata, ja nielurisat on mennyt ikäänkuin pienille reijille, sillä niitä jokapaikasta lähtee. Joka päivä kurlaan kolme kertaa nieluun tarkoitetulla suuvedellä (betadine), käytän nenän puhdistamiseen iltaisin sarvikuonoa ja juuri alotin syömällä desinfiointitabletteja. Sen verran ärsyttävä vaiva, että varmasti pyydän omalta lääkäriltäni nielurisojen poistoa, jos ei mikään auta ja kärsin jatkuvasti ongelmasta. Pitääpä kokeilla tuota rasvaa.

• tänään alkoi..

jep, eli tänään ensimmäistä kertaa elämäni aikana tunnen jonkun saamarin paskan mun kurkussa.. tuntui ihan ruuantähteeltä ja siin oli semmone patti joka sisäls valkost mömmöö..

kaveri luuli et mun nielurisas kasvaa hammas ja menin toki paniikkiin. elikäelikä...

sit menin peilin eteen tökkii ja sielt tuli sitä mömmöö ulos. toivoin suuresti ettei kyseessä ole elävä mato..

sittennnn tongin sitä tops puikol, ei tunnu yhtään miltää.. ei siis miltää, ei satu.

sain ne ulos jotenki mut sinne pohjaan jäi viel jotai, en saa sieltä irti, nyt taas miettimättönä söin ja terveppäterve, minä taas menossa paskantamaan ne sieltä reijästä ulos.

kokeilen tällä kertaa lusikkaa, painelemalla sitä pallukkaa. tsemppiä vaa teille,
      mä en kyl yhtää tiiä et mitä mulle nyt käy, käyn huomen terkal ja kattoo sit, ehin jo panikoida täs :D

• tuleva liäkäri

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      3693
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1371
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1313
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1222
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1182
    6. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1110
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1087
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      55
      940
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      912
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      898
    Aihe