OP-sijoitusvakuutus ?

Säästäjä1

Pankista tuommosta tarjosivat. Kannattaako esim. 5-10 vuodeksi. kuukausittainen summa olisi 350-600 välissä.

Kertokaa mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Mitkä olisi hyviä rahastoja tuohon?

Olisiko parempia vaihtoehtoja kuin tuo? Pankkitäti kyllä suositteli kovasti, mutta jäin vielä epäilevälle kannalle.

41

30751

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On ihan OK

      Mä otin ton eläkevakuutuksen tilalle (jota kovasti kaikki koittaa kaupata).

      Mulla on Kiinaa, Intiaa, Japania, Itä-Eurooppaa, kehittyviä, Focus, ym...

      Helppo tapa sijoittaa ympäri palloa kohtuu kustannuksin. Ja rahat saa äkkiä siirrettyä kuluitta jonnekin turvallisempaan paikkaan jos tulee hätä (korkorahastot). Ja jos alkaa ko. pankki etomaan niin voi nostaa fyffet ja mennä muualle (mitä eläkevakuutuksessa et tee).

      Ehdottomasti parempi valinta kuin ostaa yksittäisiä rahastoja.

      • kysyn vielä

        niin, jos tosiaan haluaa jostain syystä nostaa rahat. niin käykö se tosiaan milloin vain, ilman ylimääräsiä kuluja?


      • jeppe333
        kysyn vielä kirjoitti:

        niin, jos tosiaan haluaa jostain syystä nostaa rahat. niin käykö se tosiaan milloin vain, ilman ylimääräsiä kuluja?

        Itselläni on myös OP:n säästövakuutuksessa, ihan hyvä. Luulisin markkinoiden edullisipmia, 2% vakuutusmaksusta jonka sijoittaa, 0,4% hallinnointi maksu vuodessa. Rahastojen väliset siirrot ovat maksuttomia ja voi vaihtaa niin usein kuin haluaa.

        Vakuutuksen lopettaminen ei ole maksuton.
        Ensimmäisenä vuonna 5% lunastettavasta summasta, toisena 4%, kolmastena 3%, neljäntenä 2%, viidentenä 1%. Sen jälkeen kaikki nostot maksuttomia.

        Kaikkia rahoja en suosittele tähänkään sijoitusmuotoon laittamaan, mutta suosittelen riskin tähden, koska siinä voi aina vaihtaa rahat vaikkapa lyhyen´koron rahastoon kun tai jos notkahtaa tai pelkää vaikkapa romahdusta. Minulla on tuottanut viime kesästä n15%, joten suosittelen. Tosin se edellyttää että seuraa vähintään viikottain rahastojen ja sijoituskohdemarkkinoiden (pörssien) kehitystä ja että on valmis muuttamaan painotusta aina suotuisimman tilanteen mukaan.

        Itselläni tämän hetken hajautus:

        15% Euro-Kasvu
        15% Pohjois-Eurooppa
        15% Arvo-Osake
        10% Aasia
        10% Japani
        15% Itä-Eurooppa
        10% Intia
        10% Kiina

        Tuossa on mielestäni parhain mahdollinen hajautus hyvin lähellä. Olen laittanut nämä tähän riskijärjestyksessä, vähäriskisin ensimmäiseksi. Toimiala tai tietylle sektorille sijoittava rahasto on riskisijoitus mielestäni. Mutta jos vaikkapa IT-sektori tai metsäsektori lähtee nousuun, ei muuta kuin mukaan. Muttaq muuten pidän näitä maakohtaisia valintoja pääsääntöisesti parempina ja turvallisimpina.

        Tässä minun neuvoni.


      • On ihan OK
        jeppe333 kirjoitti:

        Itselläni on myös OP:n säästövakuutuksessa, ihan hyvä. Luulisin markkinoiden edullisipmia, 2% vakuutusmaksusta jonka sijoittaa, 0,4% hallinnointi maksu vuodessa. Rahastojen väliset siirrot ovat maksuttomia ja voi vaihtaa niin usein kuin haluaa.

        Vakuutuksen lopettaminen ei ole maksuton.
        Ensimmäisenä vuonna 5% lunastettavasta summasta, toisena 4%, kolmastena 3%, neljäntenä 2%, viidentenä 1%. Sen jälkeen kaikki nostot maksuttomia.

        Kaikkia rahoja en suosittele tähänkään sijoitusmuotoon laittamaan, mutta suosittelen riskin tähden, koska siinä voi aina vaihtaa rahat vaikkapa lyhyen´koron rahastoon kun tai jos notkahtaa tai pelkää vaikkapa romahdusta. Minulla on tuottanut viime kesästä n15%, joten suosittelen. Tosin se edellyttää että seuraa vähintään viikottain rahastojen ja sijoituskohdemarkkinoiden (pörssien) kehitystä ja että on valmis muuttamaan painotusta aina suotuisimman tilanteen mukaan.

        Itselläni tämän hetken hajautus:

        15% Euro-Kasvu
        15% Pohjois-Eurooppa
        15% Arvo-Osake
        10% Aasia
        10% Japani
        15% Itä-Eurooppa
        10% Intia
        10% Kiina

        Tuossa on mielestäni parhain mahdollinen hajautus hyvin lähellä. Olen laittanut nämä tähän riskijärjestyksessä, vähäriskisin ensimmäiseksi. Toimiala tai tietylle sektorille sijoittava rahasto on riskisijoitus mielestäni. Mutta jos vaikkapa IT-sektori tai metsäsektori lähtee nousuun, ei muuta kuin mukaan. Muttaq muuten pidän näitä maakohtaisia valintoja pääsääntöisesti parempina ja turvallisimpina.

        Tässä minun neuvoni.

        Paitti että olen vaihtanut rahastojen painotusta vain 2 kertaa vuodessa. Seuraan kyllä miten talous makaa mutta yksittäisiä pörssikursseja en seuraa. Miksi edes seuraisin jotain Tokion kursseja, se on rahaston salkunhoitajien homma, siitähän sen 0,4% maksan :)


      • Myös säästövakuutuksen omis...
        jeppe333 kirjoitti:

        Itselläni on myös OP:n säästövakuutuksessa, ihan hyvä. Luulisin markkinoiden edullisipmia, 2% vakuutusmaksusta jonka sijoittaa, 0,4% hallinnointi maksu vuodessa. Rahastojen väliset siirrot ovat maksuttomia ja voi vaihtaa niin usein kuin haluaa.

        Vakuutuksen lopettaminen ei ole maksuton.
        Ensimmäisenä vuonna 5% lunastettavasta summasta, toisena 4%, kolmastena 3%, neljäntenä 2%, viidentenä 1%. Sen jälkeen kaikki nostot maksuttomia.

        Kaikkia rahoja en suosittele tähänkään sijoitusmuotoon laittamaan, mutta suosittelen riskin tähden, koska siinä voi aina vaihtaa rahat vaikkapa lyhyen´koron rahastoon kun tai jos notkahtaa tai pelkää vaikkapa romahdusta. Minulla on tuottanut viime kesästä n15%, joten suosittelen. Tosin se edellyttää että seuraa vähintään viikottain rahastojen ja sijoituskohdemarkkinoiden (pörssien) kehitystä ja että on valmis muuttamaan painotusta aina suotuisimman tilanteen mukaan.

        Itselläni tämän hetken hajautus:

        15% Euro-Kasvu
        15% Pohjois-Eurooppa
        15% Arvo-Osake
        10% Aasia
        10% Japani
        15% Itä-Eurooppa
        10% Intia
        10% Kiina

        Tuossa on mielestäni parhain mahdollinen hajautus hyvin lähellä. Olen laittanut nämä tähän riskijärjestyksessä, vähäriskisin ensimmäiseksi. Toimiala tai tietylle sektorille sijoittava rahasto on riskisijoitus mielestäni. Mutta jos vaikkapa IT-sektori tai metsäsektori lähtee nousuun, ei muuta kuin mukaan. Muttaq muuten pidän näitä maakohtaisia valintoja pääsääntöisesti parempina ja turvallisimpina.

        Tässä minun neuvoni.

        Itselläni on myös tämä säästövakuutus ja olen pärjännyt sen kanssa ihan hyvin. Seuraan aktiivisesti markkinoita ja olen mukavasti plussalla, vaikka aloitin silloin hurjina pörssivuosina, jonka jälkeen kaikki romahti. Mutta noista kuluista minulle on jäänyt sellainen käsitys, että sijoituskulu on 5 % sijoitettavasta summasta (kyseessä kuukausittain tehtävät sijoitukset) ja hallinnointimaksu on tuo 0,4 % vuodessa. Rahastojen vaihtoja voi tehdä 4 kertaa vuodessa kuluitta, sen jälkeen ovat maksullisia... sijoitusvakuutuksessa taas rahastojen vaihtoja voi tehdä kuluitta kuinka usein haluaakin...


      • jeppe333
        Myös säästövakuutuksen omis... kirjoitti:

        Itselläni on myös tämä säästövakuutus ja olen pärjännyt sen kanssa ihan hyvin. Seuraan aktiivisesti markkinoita ja olen mukavasti plussalla, vaikka aloitin silloin hurjina pörssivuosina, jonka jälkeen kaikki romahti. Mutta noista kuluista minulle on jäänyt sellainen käsitys, että sijoituskulu on 5 % sijoitettavasta summasta (kyseessä kuukausittain tehtävät sijoitukset) ja hallinnointimaksu on tuo 0,4 % vuodessa. Rahastojen vaihtoja voi tehdä 4 kertaa vuodessa kuluitta, sen jälkeen ovat maksullisia... sijoitusvakuutuksessa taas rahastojen vaihtoja voi tehdä kuluitta kuinka usein haluaakin...

        Sinulla on varmaan säästövakuutus eikä sijoitusvakuutus, jossa nuo hinnat ovat juuri kuten kerroin, varmaa faktaa.


      • ihan OK
        Myös säästövakuutuksen omis... kirjoitti:

        Itselläni on myös tämä säästövakuutus ja olen pärjännyt sen kanssa ihan hyvin. Seuraan aktiivisesti markkinoita ja olen mukavasti plussalla, vaikka aloitin silloin hurjina pörssivuosina, jonka jälkeen kaikki romahti. Mutta noista kuluista minulle on jäänyt sellainen käsitys, että sijoituskulu on 5 % sijoitettavasta summasta (kyseessä kuukausittain tehtävät sijoitukset) ja hallinnointimaksu on tuo 0,4 % vuodessa. Rahastojen vaihtoja voi tehdä 4 kertaa vuodessa kuluitta, sen jälkeen ovat maksullisia... sijoitusvakuutuksessa taas rahastojen vaihtoja voi tehdä kuluitta kuinka usein haluaakin...

        - 2% kun pistät rahaa
        - 0,4%/vuosi hallinnointi
        - Ekat 5 vuotta nosto: 5, 4, 3, 3 ja 1 %, jonka jälkeen ilman nostokuluja (paitti verot)
        - Rahastoja saa vekslata vuodessa rajattomasti ilman kuluja


      • ihan OK
        ihan OK kirjoitti:

        - 2% kun pistät rahaa
        - 0,4%/vuosi hallinnointi
        - Ekat 5 vuotta nosto: 5, 4, 3, 3 ja 1 %, jonka jälkeen ilman nostokuluja (paitti verot)
        - Rahastoja saa vekslata vuodessa rajattomasti ilman kuluja

        Neljännen vuoden nostokulu 2%, eikäs 3, lipsahti.


      • TUG
        ihan OK kirjoitti:

        Neljännen vuoden nostokulu 2%, eikäs 3, lipsahti.

        Tuosta takaisinostosta pieni kommentti. Jos henkiturva on 95%, niin vain vastaava osa on takaisinostettavissa! Eli 5% jää odottamaan sopimuksen mukaista päättymispäivää.


      • Erkkonakki

        Älkää ihmeessä ottako sijoitusvakuutusta, laitoin 20000e viideksi vuodeksi ja tuotot valuvat maksuihin ja muihin neljättä vuotta ollaan menossa ja summa miinuksella.... Erittäin paska sijoitus, oma moka kyllä


      • Anonyymi
        Myös säästövakuutuksen omis... kirjoitti:

        Itselläni on myös tämä säästövakuutus ja olen pärjännyt sen kanssa ihan hyvin. Seuraan aktiivisesti markkinoita ja olen mukavasti plussalla, vaikka aloitin silloin hurjina pörssivuosina, jonka jälkeen kaikki romahti. Mutta noista kuluista minulle on jäänyt sellainen käsitys, että sijoituskulu on 5 % sijoitettavasta summasta (kyseessä kuukausittain tehtävät sijoitukset) ja hallinnointimaksu on tuo 0,4 % vuodessa. Rahastojen vaihtoja voi tehdä 4 kertaa vuodessa kuluitta, sen jälkeen ovat maksullisia... sijoitusvakuutuksessa taas rahastojen vaihtoja voi tehdä kuluitta kuinka usein haluaakin...

        pärjännyt ????


      • Anonyymi
        ihan OK kirjoitti:

        - 2% kun pistät rahaa
        - 0,4%/vuosi hallinnointi
        - Ekat 5 vuotta nosto: 5, 4, 3, 3 ja 1 %, jonka jälkeen ilman nostokuluja (paitti verot)
        - Rahastoja saa vekslata vuodessa rajattomasti ilman kuluja

        kallista, osakkeet parempia. Rahastoissa kulut saa olla vain max 0.4 % mieluiten alle. Osakerahastoissa jos tuoto on hyvä niinmm ax 1%. siis jos tuotaa ainakin yli 10%


      • Anonyymi
        jeppe333 kirjoitti:

        Itselläni on myös OP:n säästövakuutuksessa, ihan hyvä. Luulisin markkinoiden edullisipmia, 2% vakuutusmaksusta jonka sijoittaa, 0,4% hallinnointi maksu vuodessa. Rahastojen väliset siirrot ovat maksuttomia ja voi vaihtaa niin usein kuin haluaa.

        Vakuutuksen lopettaminen ei ole maksuton.
        Ensimmäisenä vuonna 5% lunastettavasta summasta, toisena 4%, kolmastena 3%, neljäntenä 2%, viidentenä 1%. Sen jälkeen kaikki nostot maksuttomia.

        Kaikkia rahoja en suosittele tähänkään sijoitusmuotoon laittamaan, mutta suosittelen riskin tähden, koska siinä voi aina vaihtaa rahat vaikkapa lyhyen´koron rahastoon kun tai jos notkahtaa tai pelkää vaikkapa romahdusta. Minulla on tuottanut viime kesästä n15%, joten suosittelen. Tosin se edellyttää että seuraa vähintään viikottain rahastojen ja sijoituskohdemarkkinoiden (pörssien) kehitystä ja että on valmis muuttamaan painotusta aina suotuisimman tilanteen mukaan.

        Itselläni tämän hetken hajautus:

        15% Euro-Kasvu
        15% Pohjois-Eurooppa
        15% Arvo-Osake
        10% Aasia
        10% Japani
        15% Itä-Eurooppa
        10% Intia
        10% Kiina

        Tuossa on mielestäni parhain mahdollinen hajautus hyvin lähellä. Olen laittanut nämä tähän riskijärjestyksessä, vähäriskisin ensimmäiseksi. Toimiala tai tietylle sektorille sijoittava rahasto on riskisijoitus mielestäni. Mutta jos vaikkapa IT-sektori tai metsäsektori lähtee nousuun, ei muuta kuin mukaan. Muttaq muuten pidän näitä maakohtaisia valintoja pääsääntöisesti parempina ja turvallisimpina.

        Tässä minun neuvoni.

        Noirahastot on ylen kallita mitä olet tuohon laitanut-: Suoemssa kaikki sjoittamsen kulut on aivan pilvissä. Ihan kamalaa. Onneksi voin sijoittaa rahani ulkomaille.


      • Anonyymi
        On ihan OK kirjoitti:

        Paitti että olen vaihtanut rahastojen painotusta vain 2 kertaa vuodessa. Seuraan kyllä miten talous makaa mutta yksittäisiä pörssikursseja en seuraa. Miksi edes seuraisin jotain Tokion kursseja, se on rahaston salkunhoitajien homma, siitähän sen 0,4% maksan :)

        👎👎👎


    • Sijoittaja myös

      Elä mene moiseen sijoitusvakuutukseen mukaan rahoittamaan pankkia tuplasti.

      Sijoita mielluummin suoraan rahastoihin niin et maksa pankille kuin kerran kuluista,etkä ole niin sidottukaan.

      • täh?

        Kuin ni vain maksa vain kerran kuluista?

        Entäs kun se yksittäinen rahasto menee perseelleen? Nostat rahat ja maksat nostokulut verot ja sijoitat uuteen rahastoon ja maksat taas kuluja?

        Sijoitusvakuutuksessa vaihtelet rahastoja sen mukaan millä alalla tai missä päin maailmaa menee kulloinkin hyvin. Yksittäisellä rahastolla pötkit vain niin pitkälle kuin salkunhoitaja sallii.


    • Myös vakuutuksen omistaja

      Vielä pieni varoituksen sana.

      Sijoitusvakuutuksessa on myös riskinsä. Itse aloitin v. 2000 säästämään säästövakuutuksen sijoitusrahastoihin ja sitten tuli tuo "pörssiromahdus" ja olin vuoteen 2005 asti miinuksella, välillä tosi reippaastikin. Harmitti jo ihan hirveästi. Mutta nyt olen päässyt jo reilusti plussan puolelle ja toivon että pysynkin siellä, mutta heilahteluja täytyy pystyä sietämään. Tosin tässä säästövakuutuksessa on mahdollisuus siirtää rahat korkotuotto-osaan, joka tuottaa aina noin 2,5 - 4,0 %/vuodessa. Minun säästöaikatavoitteeni on kylläkin 20 vuotta, joten tässä aikavälissä voi sietää noita kurssiheilahteluja paremmin kuin 5-10 vuoden jaksolla.

      • säästäjä1

        Aloittaa pelaamaan pörssipeliä? Voiko nousu jatkua vielä kauan. Milloin notkahtaa?
        Joku sano täällä joskus, että kun köyhä kansa alkaa pumppaamaan rahaa noihin sijoitusjuttuihin, niin silloin ollaan jo lähellä romahdusta.
        Mutta kun ei viittis rahoja tililläkään makuuttaa, mikä olis paras vaihtoehto, pienet riskit ja kohtuu tuotto?


      • Teukka

        Jos olet koko ajan (2000-2005) suhteellisen tasaisesti säästänyt, niin ihmettelen, että vasta 2004 pääsit plussalle? Et kai kuitenkaan kovin paljoa ehtinyt silloin 2000 kuplahintaan ostamaan?

        Tosin myönnetään, että lasku jatkui sinne 2002 tienoille.


      • Myös vakuutus...
        säästäjä1 kirjoitti:

        Aloittaa pelaamaan pörssipeliä? Voiko nousu jatkua vielä kauan. Milloin notkahtaa?
        Joku sano täällä joskus, että kun köyhä kansa alkaa pumppaamaan rahaa noihin sijoitusjuttuihin, niin silloin ollaan jo lähellä romahdusta.
        Mutta kun ei viittis rahoja tililläkään makuuttaa, mikä olis paras vaihtoehto, pienet riskit ja kohtuu tuotto?

        Vielä tästä aiheesta...

        Nuo omat kokemukseni ovat ihan elävästä elämästä. Mutta tiedän, että jos en olisi aikanaan aloittanut tuota säästövakuutukseen säästämistä, niin minulla ei olisi niitä rahoja nyt ollenkaan. Olisin kuluttanut ne johonkin hömppään, joten kyllä tuo säästäminen kannattaa. Voithan sijoitusvakuutukseesi valita noita vähempiriskisiä rahastoja ja kun siinä on mahdollisuus vaihtaa niitä kuluitta milloin tahansa, niin mikä ettei... jos rupeaa näyttämään huonolta osakerahastojen puolella, niin vaihda yhdistelmään tai korkorahastoihin... muista kuitenkin, ettei elämä saa olla kiinni noista rahoista. Itse olen pähkäillyt tämän asian niin, että elämäni ei muutu mihinkään, vaikka nuo rahat katoaisivat taivaan tuuliin.. tosin toivottavasti niin ei käy.


      • Jos haluat tietää
        säästäjä1 kirjoitti:

        Aloittaa pelaamaan pörssipeliä? Voiko nousu jatkua vielä kauan. Milloin notkahtaa?
        Joku sano täällä joskus, että kun köyhä kansa alkaa pumppaamaan rahaa noihin sijoitusjuttuihin, niin silloin ollaan jo lähellä romahdusta.
        Mutta kun ei viittis rahoja tililläkään makuuttaa, mikä olis paras vaihtoehto, pienet riskit ja kohtuu tuotto?

        2008 notkahti, sen jälkeen ilmeisesti oli rauhaisampaa (ainakin näennäisesti) kunnes nyt taas 2010-luvun alussa menee huonommin.


    • Ese

      Ajattelemme vaimoni kanssa vain lapsia (2), sillä he saavat nostaa verotta joka kolmas vuosi 8000 euroa meiltä molemmilta; eli 2x8000 8000€. Se on se pointti miksi meillä on ns. sijoitushenkivakuutus. Lahjoitettaessa vaikka käteistä rahaa, nykyisin saa antaa 3999€ joka komas vuosi.

    • afsdafs d

      Kusetusta. Muuttavat sopimusta minkä ehtivät. Hukkasivat minun ekan kuukauden panostuksen ja nyt ottavat jotain ylimääräisiä maksuja, perkele.

    • 17 %/vuosi

      Itse voin suositella kyllä OP-sijoitusvakuutusta kaikille, jotka ymmärtävät jo jotain osakemarkkinoiden päälle. Monilla tämän sijoitusmuodon rahastoilla pystyy kyllä tekemään inflaation voittavia tuottoja ilman omaa työtä, mutta kunnon tuottoihin pääsemiseen vaaditaan sitten omaa päätä..

      Sehän tuon koko tuotteen tarkoitus onkin, että asiakkaalla itsellään on mahdollisuus tehdä merkittävimmät päätökset. Heikosti hoidetut rahastot tai muuten vaan huippunsa saavuttaneet rahastot voi kylmästi dumpata ilman kuluja ja vaihtaa toisiin rahastoihin, jotka ovat nousussa.

    • Roope_81

      Helpoin sääntö: jos yhdessä on vakuutus ja sijoittaminen => kovat kulut, älä sijoita!

      Tuolta löytyy oikeaa opastusta sijoittamiseen:
      http://www.investori.com/

    • Tänään aloitellaan

      OP-SIJOITUSVAKUUTUS 2013 Tuossa itse olen menossa ottamaan tälläisen ja etenkin kun itse saa rahastoja vaihta ailmaiseksi "kuoressa" niin se on "pelimiehelle" ihan kiva, kun saa itse hoitaa rahastonvaihdot ilman kuluja.

      Tuossa nykyisin on 3v j anosto 0eur

      Muuten kulut saa op bonuksilla katettua hyvinkin, eli sekin kannatta huomioida.

      Rahastot tietty vain OP rahastoja, mutta eiköhän siellä ole ihan hyviä tuottoisia rahastoja tarjolla.

      OP-Sijoitusvakuutusta voi seurata kätevästi nettipankin kautta, kuten muitakin
      sijoituksia osakkeita jne.

      Tänään osuuspankkiin kirjoittamaan sopimus, jota ei pysty tekee netissä
      eli aikani hain ja kysin seuraavana päivänä, miten aloitellaan, niin pankkiin
      on mentävä.. no on onneksi tuossa nurkilla..

      • tättärää

        Sijoitusvakuutus oli älyttömän hyvä tuote päivittäiseen peliin ainakin 2000-luvun puolivalistä milloin itse sillä aloittelin aina tämän vuoden alkuun asti. Nyt on säännöt muutettu niin että tällä ei enää mitään aktiivinen peluri tee...

        Varmaan toimii vieläkin jos on pidempää näkemystä mihin suuntaan mennään.. mulla sitä ei ole koskaan ollut, nopeammat liikkeet on toimineet aina mulle paremmin ja niihin tämä ei enää sovellu. Tämä klo 10 aikataulu muutoksiin oli viimeinen niitti, jolla päiväpelurit saatiin ravisteltua pois häiritsemästä


      • Onko järkeee

        Onko ollut hyvä sijoitus tässä alkumetreillä ?

        Itselle tarjottiin, että sijoittaisin 100K€ sijoitusvakuutukseen op:ssä....

        Meinaan sano ei....

        Tähänkin voisitte kaikki kertoa miksi kannattaisi laittaa !??

        Omat syyt ovat:
        -2000€ vakuutukseen menevä aloitus maksu.
        -n.900€/vuodessa menevä osakerahaston hoitomaksu (bonukset kuittaa suurimman osan)
        -Vuosittainen henkivakuutusmaksu.. olikohan n.300-500€.
        -Epävarmuus onko oikeasti tuottoa... Arvio oli 5%... Jos tuo olisikin tekisin sopparin samantien, mutta sattuu olemaan ollut n.10v sijoitusrahastot op:ssä 3 erinlaista ja yhteinen tuotto ollut tosi pientä, jos kuluja olisi mennyt (bonukset kuitanneet kulut) oltaisiin plus/miinus nolla tilanteessa...

        Olen aina pitänyt määräaikaistilejä ja vasta loppui 2-vuoden( 4% )määräaikainen tili.. Se on varmaa tuloa ...

        Inflaation syömisestä puhuminen on toisaalta puppua tässä talous tilanteessa... Pitää vaan laskea rimaa vaihtaa halvempiin naisiin ja autoihin sekä lopettaa arvo viinan litkiminen ja siirtyä votkaan. :)

        Pahin skenaario on että.. Jo tienattu 100K€ onkin 5-vuoden päästä 95K€ sitä ei pää kestä...
        Vaikka se verojen jälkeen olisi määräaikaisilla 5-vuodessa "vain" 102K€, se on ihan ok..
        Jos haikelen parin-kolmen tonnin ylimääräistä, jonka ehkä voisin hyvässä säkässä saada tässä ajanjaksossa voin vain miettiä jättää yhden lomareissun vähemmällä tuohon 5-vuoteen..
        Näin minä yksinkertaisena ajattelen yksinkertaisesti, enkä menetä yö uniani.


    • mietipä ite

      Jos saisin jostakin 4% talletuskorkoa niin pienentäisin kyllä sijoitusriskiä merkittävästi, mutta ei tuohon voi kukaan vastata puolestasi. Nyt alkaa olla kohta taas huono ajankohta aloittaa, kun kurssit ovat nousseet 2 vuotta. 10 vuoden tähtäimellä kyllä kannattaisi, mutta nyt aluksi pienempiä sijoituksia ja sitten kun taas kerran rommaa niin kunnon panostusta.
      En kyllä näe sijoitusvakuutuksessa kuin hyviä puolia, jos rahastosijoittamista harrastaa.
      Voi nostaa välillä vaikka pääoman pois ja jättää voiton muhimaan ilman veroseuraamuksia.

      • Onko järkee

        Kyllä mietitty on...

        Jos tuo raha olisikin tullut lottovoitosta tai perinnöstä voisin pistääkkin riskillä "menemäään".
        Nuo omat rahani on kummiskin hankittu kovalla työllä ja säästäminen aloitettu 15-v eli 30-v kohta säästetty...
        Vaikka bailattukkin on rajustikkin niin perus säästeliäällä linjalla sitä väkisin jää säästöön.

        Joo eihän nyt saa kuin n.1% korkoa määräaikaisille tileille.

        Mutta silti en osaa laskea ..

        Kun pankin sijoitustäti oli ihmeissään, joku asiakas oli jo vuoden päästä omillaan... Kun oli rajua kurssinousua....
        Omat kokemukseni näistä rahastoista myös puhuvat puolestaan..
        Ehkä tähän vaikuttaa myös kasvatukseni .. Ahneella on paskanen loppu ja sitä rataa :)

        Mikä voisi olla positiivisen realistinen voitto esim 10-vuoden päähän ajateltuna.. Mietitään että pääomavero olisi edelleen 30% ?

        10-12000€ ?


      • ex varovainen
        Onko järkee kirjoitti:

        Kyllä mietitty on...

        Jos tuo raha olisikin tullut lottovoitosta tai perinnöstä voisin pistääkkin riskillä "menemäään".
        Nuo omat rahani on kummiskin hankittu kovalla työllä ja säästäminen aloitettu 15-v eli 30-v kohta säästetty...
        Vaikka bailattukkin on rajustikkin niin perus säästeliäällä linjalla sitä väkisin jää säästöön.

        Joo eihän nyt saa kuin n.1% korkoa määräaikaisille tileille.

        Mutta silti en osaa laskea ..

        Kun pankin sijoitustäti oli ihmeissään, joku asiakas oli jo vuoden päästä omillaan... Kun oli rajua kurssinousua....
        Omat kokemukseni näistä rahastoista myös puhuvat puolestaan..
        Ehkä tähän vaikuttaa myös kasvatukseni .. Ahneella on paskanen loppu ja sitä rataa :)

        Mikä voisi olla positiivisen realistinen voitto esim 10-vuoden päähän ajateltuna.. Mietitään että pääomavero olisi edelleen 30% ?

        10-12000€ ?

        Aloita pienellä sijoituksella eihän tuosta summasta 2000 ole mitään. Katsot vaan hyvän rahaston missä ei ole hirmu kuluja. Voin sanoa, että nälkä kasvaa syödessä kun riskinottokyky paranee.


    • 205000€

      10 vuodessa 100'000€ muuttuu kohtuu varmasti 205'000€ verotettuna käteen.

    • 140767

      Sijoituusvakuutus ja puolet korkopuolelle niin tuottoa ollut noin 5 pros keskiarvo.Ei mitään kuluja jos nostaa pääomasta ja tämä rahastoa hoidetaan op sijoittajien toimesta aina parhaiten tuottaviin kohteisiin. Aloitus maksu oli joitakin satasia mutta se oli heti tullut tuotoista maksettua. Tämä on siis rahasto joka on tarkoitettu nostettavaksi eläkkeelle siirtyessä mutta minulle se mitoitettiin vapautuvaksi 15 vuoden kuluttua ja silloin kun se tuloutetaan niin voitosta vain maksetaan verot. Jatkuvasti on tuottanut viimeisen 10 vuoden aikana ja nostoja teen kun rahaa tarvitsen eikä kuluja siitä mene. Mahtava rahasto

    • E220_CDI

      Aloittaja lienee jo valintansa tehnyt 10 vuotta sitten, mutta lisään sijoitusvakuutuksesta oman näkökulmani.

      Korko- ja osakerahastoja ostaa edullisemminkin, joten pelkällä sijoitusmotiivilla sijoitusrahasto ei houkuttele. Oma motiivini sijoitusvakuutuksen pitämiseen yhtenä osana salkkua on sen vakuutusaspekti. Sijoitusvakuutukseni on nimittäin minun ja vaimoni ristiin toisen hyväksi tehty testamentti, eikä muuta tarvita.

      Vuosituhannen alkupuolella järkeilin, että jomman kumman kuollessa olisi jäljelle jäävä joutunut repäisemään puolet velattoman talon hinnasta lasten lakiosaan. Sitä ei löytyisi ilman oman kodin lainoittamista uudelleen. Muutama vuosi myöhemmin olisi perintöön lisätty tunturimökki laskettelurinteiden lähellä. Kuolemantapauksessa sijoitusvakuutus ei ole suunnattu "perillisille" kuten yleensä, vaan tiukasti rajattuna vain "puolisolle" yksinään. Tällä suunnatulla vakuutuksella vedetään sijoitusvakuutuksen osuus perinnöstä päältä pois ennen perinnönjakoa. Ideanan oli, että sen turvin jäljelle jäävä maksaa lasten perinnön, ja jatkaa asumista kotonaan velattomana.

      Jatkossa muut sijoitukset alkoivat tuottaa selvästi paremmin, jolloin indeksirahastojen ja suorien osakeomistusten turvin leski olisi voinut jatkaa velattomana ilman sijoitusvakuutustakin, mutta toisen keräämä osa eläkesalkusta (salkutkin ovat suunnilleen puoliksi) olisi kulunut perintöön, eikä olisi jäänyt lisätulona yksin jäävälle.

      Osakesalkkujen ja indeksirahastojen arvon kasvaessa oman kodin velattomana säilyttämisen motiivi on vähentynyt, mutta nyt kuolleen puolison eläkesalkkua ei enää kannata hassata perintöön, vaan jälkeen jäävän eläkesalkku voi paremmin, kun kuolemantapauksen jälkeen yhteisen mökin omistusoikeus siirtyy lapsille saman tien (isän tai äidin elinikäisellä käyttöoikeudella rasitettuna, mikä pienentää perintöveroa). Ylimääräiset autot siirtyvät myös lapsille ja sijoitusvakuutuksesta loput.

      Sijoitusvakuutuksen tuotto on suurista kustannuksista johtuen kustannustehokkaita indeksirahastojan heikompaa, mutta kasvanut se on silti keskimäärin joitain prosentteja vuodessa. Rahaston kasvaessa tarpeettoman suureksi siitä on jo muutaman vuoden ajan siirretty systemaattisesti ajallisella hajautuksella paremmin tuottaviin Seligsonin edullisiin indeksirahastoihin (ja parin Mersun väliraha vuosien varrella). Tämä on ollut sijoitusvakuutuksen toinen funktio, olla parkkipaikkana rahalle, jota ei juuri nyt tarvita, eikä tarvi kysellä pankkiireilta lupaa, jos tekee mieli uusia leluja.

      Sijoitusvakuutus on siis vakuutustoimintansa täyttänyt, ja sitä puretaan systemaattisesti. Tarkoitus on jatkaa samaa vakuutuksen rajaamista pienenevään osaan salkusta nyt kun salkun arvo ylittää talojen ja mökkien arvon sen verran reilusti, että kuolemantapauksessa yksin jäävälle jää perilliset ulos maksettuaan hyvä lisäpotti omaan eläkesalkkuun liitettäväksi.

      Koska sijoitettua rahaa nostetaan ensin, sen saa käyttöön veroitta ja nyt jo ilman nostopalkkiota. Tarkoitus on kaluta pikku hiljaa koko sijoitusvakuutus "ontoksi" omat kk-erät kokonaan tyhjentämällä. Sitten kun jäljellä on enää vain tuottoa, josta joutuu maksamaan veron sitä nostaessaan, pitää harkita, jättääkö pelkän verovelan tuottamaan pientä tuloa vuosittain, vai nostaako ulos ja pyrkii sijoittamaan tuottavammin veroseuraamuksesta riippumatta.

      Koko järjestelyn lopputuloksena siis ensimmäinen perinnönjako suunnataan puolisolle voimakkaammin kuin lasten lakiosa muuten sallisi, ja todellinen perinnönjako tehdään vasta meidän kummankin jälkeen.

      Tiedän maksavani tästä järjestelystä kalliina kuluina pankille, mutta muiden näkökohtien vuoksi tämä sopii meille.

      • E220_CDI

        "järkeilin, että jomman kumman kuollessa olisi jäljelle jäävä joutunut repäisemään puolet velattoman talon hinnasta lasten lakiosaan"

        Väärin meni, joten järkeilen uudelleen: Kumpikin omistaa yhteisestä talosta ja mökistä jo valmiiksi puolet, joten perintönä siis vain lakiosa siitä toisesta puolikkaasta. Paljon rahaa silti.


    • Anonyymi

      osakeet parempia

    • Anonyymi

      Osakeindeksi

    • Anonyymi

      Osakeindeksirahastoihin Pohj. Amerik.

    • Anonyymi

      Mun mielestä ny kannattaa vaan odottaa.

    • Anonyymi

      Pientä nousua on.

    • Anonyymi

      Jättiverot tulossa osakkeiden päälle hallitus säätää - 45 %

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe