Ennen uuden Mazda kuutosemme hankintaa tutkin kuukausikaupalla erilaisia testituloksia, luin kuvauksia koeajoista ja todistajalausuntoja auton omistajilta. Huomasin, että Mazda6:n ajettavuutta ylistettiin kaikkialla vuolaasti.
Ajattelin etukäteen, että oma käyttökokemus saattaisi kaiken tämän jälkeen olla jonkinlainen pettymys.
Nyt olen ajellut uudella Mazda kuutosellamme sen verran, että uskallan tehdä päätelmiä sen ajettavuudesta. Olen päässyt kokeilemaan Mazdaamme vaihtelevissa ja melko vaativissakin sääoloissa, myös liukkailla, lumenpöpperöisillä ja mutkaisilla teillä.
Yllätyksekseni minun on sanottava, että puheet Mazda6:n mainioista ajo-ominaisuuksista eivät ole olleet lainkaan liioittelevia. Mazda tottelee ohjausta kuin unelma, on samanaikaisesti vakaa ajettava ja herkkä reagoimaan. Luistonesto ja ajonvakaudenhallinta puuttuvat tarpeen tullen peliin hienovaraisesti, saumattomasti kuljettajan toimintaa tukien. Erinomainen ajettavuus tuntuu siis olevan totisinta totta – tai pikemminkin mitä hauskinta ajomukavuutta.
Talvirengasvalintani on mitä ilmeisimmin ollut myös onnistunut: Nokian Hakkapeliitta neloset. Osittain niiden ansiota lienee sekin, että Mazdan sisätiloissa on huomattavan hiljaista.
Lopuksi vielä kysymys teille, arvoisat asiantuntevat lukijat. Millaiset kesärenkaat Mazda6:een kannattaisi hankkia? Aion nimittäin vaihtaa paljon haukutut, ilmeisen meluisat ensiasennusrenkaat Bridgestone B 390:t johonkin muuhun merkkiin.
Onko Mazda6:n ajettavuus vain myytti?
77
10178
Vastaukset
- Nokian
hakkapeliitat (markkinoiden kovaäänisimmät nastarenkaat) tuntuvat korviisi hiljaisilta, niin älä nyt ihmeessä rahojasi hukkaan heitä ostamalla Bridgestonen tilalle muita renkaita.
- saivat kovasti kiitosta
Tuulilasin suuressa talvirengastestissä lokakuussa 2004:
"Nastallisista Nokian saa parhaan arvosanan. Se käyttäytyy tasapainoisimmin ja loogisimmin kaikissa ajotilanteissa. Kaistanvaihto luonnistuu rauhallisesti, eikä auto pyri pyörähtämään. Ohjauspyörältä tuntee, kun pyöriä käännetään enemmän. Sivuttaispito on sopusoinnussa pitkittäispidon kanssa, joten luistot eivät yllätä. Luiston saa lisäksi helposti haltuun, ja pito löytyy rauhallisesti."
Missähän niiden meluisuudesta on faktaa? - kokeiltu on
Nokian 4.nen on yhtä hiljainen kuin uusi conti,mutta selvästi parempi ajettava.
- GT-kuski
Kuutosen ajettavuus on mainio, mitäpä siitä kiistelemään ja sen tietää kaikki auton oikeasti omistavat. Itsellä on takana noin 35 tuhatta km ja ajettavuuden takia ei tarvitse aikanaan autoa vaihtaa. GT-malli varustettuna 15 " kesä- ja talvirenkain saa itseltäni ajettavuudeltaan arvosananaksi kiitettävän. Parempiakin olen ajanut eli Mondeo ja Audi A4 ovat ehdotonta huippua mitä ajettavuuteen tulee, mutta ei kuutonen kauaksi jää ja sen mitä ajettavuudessa häviääkin, niin luotettavuudessa sitten voittaa.
Tuskin sinun tarvii facelift kuutoseen kesärenkaita vaihtaa, ajele ne vaan loppuun ja vaihda sitten. Eiköhän nuo renkaidenvaihdot hiljaisuuden takia koske enemmänkin vanhempaa ja äänekkäämpää mallia. Itse neuvottelin GT-malliin korkeampiprofiilisemmat renkaat alkuperäisten 17 " äänekkyyden ja liian herkän ohjautuvuuden takia ja itsellä on kesärenkaina Nokian NRVi, jotka on ajettavuudeltaan hyvät ja myös hiljaiset. Tosin kuluneisuuden myötä äänekkyys on selvästi lisääntynyt ja nuo V-nopeusluokan renkaat tuntuu kuluvan tosi nopeasti. Jos kuitenkin haluat kesärenkaat vaihtaa, niin hanki H-nopeusluokan renkaat, niin ne ei kulu niin äkkiä ja on hiljaisemmat. Itse hankin ensi kesänä ehkä GoodYear Hydragripit.- ajomiesajomies
contit ovat hiljaiset talvella suosittelen.hiljaisemmat kuin kesärenkaani.
- Mazda6 SPW
Itse ajoin alkuperäisillä kaksi kesää ja nyt syksyllä ostin Goodyear Hydragripit. Alkuperäiskokoisena ainakin syksyn sateissa ne menivät hyvin. Hiljaisemmatkin olivat kuin alkuperäiset, mutta toisaalta niin olisivat kärrynpyörätkin.
- Scy
Goodyear Hydragrip on todettu TM:n tai Tuulilasin rengastestissä noin vuosi sitten vertailluista kesärenkaista nimenomaan sisään kantautuvan rengasmelun osalta hiljaisimmaksi. Toisena hyvänä puolena oli se, että rengas "tärisytti vähiten", eli rattiin kantautui vähiten tien "vibraatioita".
Itse vaihdoin Sebringiin alle nuo viime kesänä ja ensiasennusrenkaisiin (Michelin Pilot) verrattuna äänen muutos oli merkittävä.
Ja kannattaa valita nimenomaan H-nopeusluokan renkaat, jotka ovat pehmeämpää kumiseosta ja hiljaisemmat kuin V-luokan. (H-nopeusluokka on suunniteltu toimimaan 190km/h nopeuteen saakka ja sen luulisi riittävän kaikille Suomen olosuhteissa.) - GT-kuski
Scy kirjoitti:
Goodyear Hydragrip on todettu TM:n tai Tuulilasin rengastestissä noin vuosi sitten vertailluista kesärenkaista nimenomaan sisään kantautuvan rengasmelun osalta hiljaisimmaksi. Toisena hyvänä puolena oli se, että rengas "tärisytti vähiten", eli rattiin kantautui vähiten tien "vibraatioita".
Itse vaihdoin Sebringiin alle nuo viime kesänä ja ensiasennusrenkaisiin (Michelin Pilot) verrattuna äänen muutos oli merkittävä.
Ja kannattaa valita nimenomaan H-nopeusluokan renkaat, jotka ovat pehmeämpää kumiseosta ja hiljaisemmat kuin V-luokan. (H-nopeusluokka on suunniteltu toimimaan 190km/h nopeuteen saakka ja sen luulisi riittävän kaikille Suomen olosuhteissa.)H-nopeusluokka on suunniteltu toimimaan 210 km/h nopeuteen asti, V-nopeusluokka 240 km/h ja tuo 190 km/h on T-nopeusluokan rengas. Tarpeetonta siis asentaa V-luokan renkaita kuutoseen muihin kuin GT-malliin, joka ainoana kulkee yli 210 km/h, jos ei 6 MPS:ää lasketa. Muistaakseni ainakin GT-mallissa on vakiona peräti W-nopeusluokan rengas eli 270 km/h ja siksipä tuo GT-mallin vakiorengastus niin meluisa onkin.
- PENA
Olet siis sitä mieltä, ettei Bridgestoneja kannattaisi vaihtaa. Helpommallahan siinä toki pääsisi. Olen vain havainnut, että niitä on aika tavalla moitittu.
Onko sinulla tai jollakulla muulla omakohtaisia kokemuksia Bridgestone-renkaiden toimivuudesta ja melutasosta? - Ilpo
PENA kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, ettei Bridgestoneja kannattaisi vaihtaa. Helpommallahan siinä toki pääsisi. Olen vain havainnut, että niitä on aika tavalla moitittu.
Onko sinulla tai jollakulla muulla omakohtaisia kokemuksia Bridgestone-renkaiden toimivuudesta ja melutasosta?Kokemukset rajoittuu vertailuun alkuperäisten kesärenkaiden ja Contin nastarenkaiden välille. Talvirenkaat ei ole ainakaan yhtään kesärenkaita meluisammat, ehkä päinvastoin.
Taannoisessa Tuulilasin farmarivertailussa kutonen taisi olla porukan hiljaisin. Testi tehtiin nastarenkailla. Ehkä se kertoo jotain kesärenkaiden osuudesta asiaan. - luin ja ajoin
ajomiesajomies kirjoitti:
contit ovat hiljaiset talvella suosittelen.hiljaisemmat kuin kesärenkaani.
Uusi conti oli tekniikan maailman testissä yhtä meluisa nokian 4.sen kanssa .Oma kokemus sama melusta,mutta nokialainen on parempi ajettavuudeltaan.
- juupas
Scy kirjoitti:
Goodyear Hydragrip on todettu TM:n tai Tuulilasin rengastestissä noin vuosi sitten vertailluista kesärenkaista nimenomaan sisään kantautuvan rengasmelun osalta hiljaisimmaksi. Toisena hyvänä puolena oli se, että rengas "tärisytti vähiten", eli rattiin kantautui vähiten tien "vibraatioita".
Itse vaihdoin Sebringiin alle nuo viime kesänä ja ensiasennusrenkaisiin (Michelin Pilot) verrattuna äänen muutos oli merkittävä.
Ja kannattaa valita nimenomaan H-nopeusluokan renkaat, jotka ovat pehmeämpää kumiseosta ja hiljaisemmat kuin V-luokan. (H-nopeusluokka on suunniteltu toimimaan 190km/h nopeuteen saakka ja sen luulisi riittävän kaikille Suomen olosuhteissa.)H -nopeusluokka on 210 km/h saakka
T -nopeusluokka on 190 km/h saakka - Scy
juupas kirjoitti:
H -nopeusluokka on 210 km/h saakka
T -nopeusluokka on 190 km/h saakkaTässähän puhuttiin nopeusluokasta V eikä T.
Yleisimmät nopeusluokat kuitenkin menevät siis seuraavasti:
Q = 160 km/h
S = 180 km/h
T = 190 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
Mitä tulee vielä noihin loistaviin HydraGrippeihin, on valittaen todettava, että sorruin ostamaan 17" kromivanteet omaan Sebringiini ja nyt ongelmana on renkaiden valinta - Hydragrippiä kun ei saa kuin 16" kiekoille asti.
17" kokoon joutuu ottamaan yleensäkin vähintään V-nopeusluokan renkaan - lieneekö hiljaisin tuossa koossa sitten Nokian NRVi vai mikä.
Harmin paikka. - Anonyymi
ajomiesajomies kirjoitti:
contit ovat hiljaiset talvella suosittelen.hiljaisemmat kuin kesärenkaani.
kokeiles ajaa pelkillä vanteilla vielä hiljaisempi
- Anonyymi
Scy kirjoitti:
Tässähän puhuttiin nopeusluokasta V eikä T.
Yleisimmät nopeusluokat kuitenkin menevät siis seuraavasti:
Q = 160 km/h
S = 180 km/h
T = 190 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
Mitä tulee vielä noihin loistaviin HydraGrippeihin, on valittaen todettava, että sorruin ostamaan 17" kromivanteet omaan Sebringiini ja nyt ongelmana on renkaiden valinta - Hydragrippiä kun ei saa kuin 16" kiekoille asti.
17" kokoon joutuu ottamaan yleensäkin vähintään V-nopeusluokan renkaan - lieneekö hiljaisin tuossa koossa sitten Nokian NRVi vai mikä.
Harmin paikka.on siinä jollain pöljällä miettimistä mitkä renkaat ottaa mazdaansa voi helvetti
- irwin
vaikkakin turhan pitkä.
- aijaijai
ainakin toisen ns. japanilaisen merkin omistajia/omistajien poikia.
- A-luokkaa
Omalla ajettu 10tkm, huippuajo-ominaisuudet, arvosana 9,5 vanhalla asteikolla. Entinen Ave häviää huonon ajonvakausjärjestelmän vuoksi. 6:ssa
auton tehot eivät häviä niin kuin avessa (kuin paska viemäriin) Kutonen on paras talviauto mitä olen ajanut(ja niitä muita merkkejäkin on paljon)- kutos kuski
En puolustele 6 ta on monta merkkiä jopa pienemmässä luokassa ,joissa ajoominaisuudet riittää kutosen tasolle.Ei se huono ole, mutta turha retostelu on itsensä pettämistä.Kutosn alustassa on jokin rakenne vika,jolle voi kyllä antaa tekohengitystä.Alustan rakenteissa tukivarsissa ,ja muissa vempaimissa on jonkinlainen jännitys ja siksi alusta on levoton.löysäämällä alustan kiinnikkeitä ,ja ravistelemalla autoa saadaan jännitys pois.Jonka jälkeen pultit jälleen tiukataan,omaan 6.seen auttoi.Vaan en ymmärrä tällaista rakenne vikaa,muissa autoissa moisesta en ole kuullut.
- eikä ketku
kutos kuski kirjoitti:
En puolustele 6 ta on monta merkkiä jopa pienemmässä luokassa ,joissa ajoominaisuudet riittää kutosen tasolle.Ei se huono ole, mutta turha retostelu on itsensä pettämistä.Kutosn alustassa on jokin rakenne vika,jolle voi kyllä antaa tekohengitystä.Alustan rakenteissa tukivarsissa ,ja muissa vempaimissa on jonkinlainen jännitys ja siksi alusta on levoton.löysäämällä alustan kiinnikkeitä ,ja ravistelemalla autoa saadaan jännitys pois.Jonka jälkeen pultit jälleen tiukataan,omaan 6.seen auttoi.Vaan en ymmärrä tällaista rakenne vikaa,muissa autoissa moisesta en ole kuullut.
en tiedä mistä puhut. Omassa autossani alusta toimii moitteetta. Taitaa sulla olla "se" maanantai-päivän auto.
- kuutos kuski
eikä ketku kirjoitti:
en tiedä mistä puhut. Omassa autossani alusta toimii moitteetta. Taitaa sulla olla "se" maanantai-päivän auto.
Tämä ei ole auton mollaamista,ei kuulu tapoihini.Juuri täältä internet sivuilta luin kun joku oli vaihtanut 6 sen pois oli mitta täysi.2,5 vuotta puoltavalla autolla riitti.Joku taas toinen kutos mies ihmetteli miksi kaveri ei vienyt autoa huoltoon ,koska alustan voi vixata merkki liikkeessä.Siksi itse tiesin viedä auton remppaan.Korjaamolla kertoivat millä konstilla näitä on yleensä oiottu,ja takuuaikana on olemassa oikein kampanja 6.sen puoltamisen korjaamiseksi.Että ei kaikki puoltavat 6.set joiden alustaa on ronkittu ole maanantain autoja.
- maanantaisin
eikä ketku kirjoitti:
en tiedä mistä puhut. Omassa autossani alusta toimii moitteetta. Taitaa sulla olla "se" maanantai-päivän auto.
ainakin jos tuota laatua tai sen puuttumista katsotaan...
- hauska!
Kutosen ajettevuudesta on yleensä kerrottu että se vetää aina jonnekin eikä sillä pääse ilman jatkuvaa ratista vääntämistä suoraan. Se pitää todella paikkansa samoin kun sen aina moitittu meluisuus.
- outoa
Enpäs ole huomannut ajettavuudesta haukuttavan.
Tuo ratin jatkuva vääntämistarve-valitus kuuluu Toyota-palstalle.
Meluisuuskin on nykyautoihin verraten samalla linjalla, luokassaan testien perusteella hiljaisempi kuin esim. Avensis - legendoissa
outoa kirjoitti:
Enpäs ole huomannut ajettavuudesta haukuttavan.
Tuo ratin jatkuva vääntämistarve-valitus kuuluu Toyota-palstalle.
Meluisuuskin on nykyautoihin verraten samalla linjalla, luokassaan testien perusteella hiljaisempi kuin esim. AvensisTällä palstalla ainakin ne, joilla ei ko. autoa edes ole, tuntuvat kovasti kertovan vetelystä ja metelistä. Se on kyllä soma juttu, kuinka paljon ne häiritsevätkin sellaisia, joitten kokemukset autosta perustuvat siihen, että on auton liikennevaloissa joskus nähnyt. Esim lukuisissa autolehtien testeissä havainnot ovat päinvastaisia, mazda on saanut kiitosta hyvästä ajettavuudesta. Uuusi face-lift vielä pudotti melutasoa entisestään.
- mazda liikkuu (gt)
legendoissa kirjoitti:
Tällä palstalla ainakin ne, joilla ei ko. autoa edes ole, tuntuvat kovasti kertovan vetelystä ja metelistä. Se on kyllä soma juttu, kuinka paljon ne häiritsevätkin sellaisia, joitten kokemukset autosta perustuvat siihen, että on auton liikennevaloissa joskus nähnyt. Esim lukuisissa autolehtien testeissä havainnot ovat päinvastaisia, mazda on saanut kiitosta hyvästä ajettavuudesta. Uuusi face-lift vielä pudotti melutasoa entisestään.
mazda kokemukset yleensä 20 vuotta vanhoja. voisi kysyä että mitä tapahtui.uuden oppiminen lujassa näillä, jotka luulee että se volvo on nopein auto.onko muut gt omistajat huomannut sen vanhan v70 farkku volvon ,joka kisaa valoissa.lähtee niska punaisena siitä. niitä on tosi paljon.joka kylässä takuulla pari.ei niitä viitsi kiusata.liikenne ei ole leikkikenttä.
- Olli
mazda liikkuu (gt) kirjoitti:
mazda kokemukset yleensä 20 vuotta vanhoja. voisi kysyä että mitä tapahtui.uuden oppiminen lujassa näillä, jotka luulee että se volvo on nopein auto.onko muut gt omistajat huomannut sen vanhan v70 farkku volvon ,joka kisaa valoissa.lähtee niska punaisena siitä. niitä on tosi paljon.joka kylässä takuulla pari.ei niitä viitsi kiusata.liikenne ei ole leikkikenttä.
Opettele oikeinkirjoitus. Mene kouluun.
- valitettavasti saanut selvää
mazda liikkuu (gt) kirjoitti:
mazda kokemukset yleensä 20 vuotta vanhoja. voisi kysyä että mitä tapahtui.uuden oppiminen lujassa näillä, jotka luulee että se volvo on nopein auto.onko muut gt omistajat huomannut sen vanhan v70 farkku volvon ,joka kisaa valoissa.lähtee niska punaisena siitä. niitä on tosi paljon.joka kylässä takuulla pari.ei niitä viitsi kiusata.liikenne ei ole leikkikenttä.
Mikä viestisi varsinainen sanoma on?
- heebo
Ei voi muuta sanoa. Puoltaa kuin tylsä pokasaha, meluaa kuin vanha homelite.
- Avensiksen
Vaihdoin vanhakoppaisen Avensiksen 6:een juuri parempien ajo-ominaisuuksien takia ja vanhakoppainen ave oli sentään auto tähän uuteen möhköön verrattuna. Nyt taas vaihto lähellä ja testattuani juhlamallin tulin siihen tulokseen, että on ajanhukkaa mennä avea testailemaan uudestaan, koska vanha 6:n on jo paljon parempi kaikin puolin, kuin uusi ave. Lisäksi nämä tojoprovoilijat ovat saaneet koko tojon merkin kuulostamaan vastenmieliseltä.
- Renkaat
Ni ei hötkyile
- hyvää,,,
Juu aika hyvä ajettava. Pääsi aika lähelle Mondeon ohjausta ja ajettavuutta.
- hyvä
Tuulilasin testistä :
"Mondeon ohjaustunto on mainio eikä suuntavakavuudessakaan ole huomauttamista edes urissa. Auto on siis eleettömän rauhallinen. Mutkaisia teitä on nautinto päästellä.
Kuutosen ohjauksen tarkkuudessa ei ole mitään vikaa, mutta keskialueella on yliherkkyyttä, joten ajaminen vaatii aktiivisempaa otetta. Joku voisi kutsua sitä vaikka urheilullisuudeksi. Pienen ohjausliikkeen jälkeen auto jää lievästi itsekseen kaartamaan. " - PENA
hyvä kirjoitti:
Tuulilasin testistä :
"Mondeon ohjaustunto on mainio eikä suuntavakavuudessakaan ole huomauttamista edes urissa. Auto on siis eleettömän rauhallinen. Mutkaisia teitä on nautinto päästellä.
Kuutosen ohjauksen tarkkuudessa ei ole mitään vikaa, mutta keskialueella on yliherkkyyttä, joten ajaminen vaatii aktiivisempaa otetta. Joku voisi kutsua sitä vaikka urheilullisuudeksi. Pienen ohjausliikkeen jälkeen auto jää lievästi itsekseen kaartamaan. "Itse en ole huomannut ohjauksessa yliherkkyyttä enkä myöskään taipumusta lähteä kaartamaan. Kuinkahan herkät aistit pitäisi olla, että tällaisia seikkoja voisi panna merkille?
- GT-kuski
Uusimman Tuulilasin testissä Mazda6 GT oli Passatia vastassa ja Passat voitti ajettavuuden pistein 55-54. Ainahan saksalaiset ja varsinkin VW on hyviä ajettavia autoja tehneet, joten kelpo tulos kuutoselta, kun vielä huomioidaan, että testissä olleessa autossa oli 17 " 215/45 renkaat jotka minusta tekee kuutosen ohjauksesta yliherkän. Tätä tukee myös Tuulilasin tekstiosuus:
"Mazda on omillillaan kiihkeässä mutka-ajossa. Mazda reagoi ohjausliikkeisiin äärimmäisen terävästi. Keskialue tuntuu leppoisassa maantieajossa jopa liian hektiseltä, sillä pienikin liike saa auton poikkeamaan kulkusuunnastaan. Mutkatiellä nopeasti reagoiva ohjaus tuntuu paremmalta, vaikka ratilla joutuukin tekemään sahaavaa liikettä. Kun nopeus nousee äärirajoille, mutkiin voi mennä yhdellä ohjausliikkeellä. Mazda vetelee normaaliajossa varsin maltillisesti, mutta repii kiihdytyksissä tai jarrutuksissa tuntuvasti sivulle, jos uria sattuu kohdalle."
Tuossa tiivistettynä se miksi itse valitsin 15 " 195/65 renkaat GT-malliin eli liian terävästi reagoiva ohjaus, vetely kiihdytyksissä ja siihen lisättynä melu. Oikeilla renkailla autoa on nautinto ajaa, kun tuo yliherkkyys poistuu. - mutkassa liian paljon flappia
GT-kuski kirjoitti:
Uusimman Tuulilasin testissä Mazda6 GT oli Passatia vastassa ja Passat voitti ajettavuuden pistein 55-54. Ainahan saksalaiset ja varsinkin VW on hyviä ajettavia autoja tehneet, joten kelpo tulos kuutoselta, kun vielä huomioidaan, että testissä olleessa autossa oli 17 " 215/45 renkaat jotka minusta tekee kuutosen ohjauksesta yliherkän. Tätä tukee myös Tuulilasin tekstiosuus:
"Mazda on omillillaan kiihkeässä mutka-ajossa. Mazda reagoi ohjausliikkeisiin äärimmäisen terävästi. Keskialue tuntuu leppoisassa maantieajossa jopa liian hektiseltä, sillä pienikin liike saa auton poikkeamaan kulkusuunnastaan. Mutkatiellä nopeasti reagoiva ohjaus tuntuu paremmalta, vaikka ratilla joutuukin tekemään sahaavaa liikettä. Kun nopeus nousee äärirajoille, mutkiin voi mennä yhdellä ohjausliikkeellä. Mazda vetelee normaaliajossa varsin maltillisesti, mutta repii kiihdytyksissä tai jarrutuksissa tuntuvasti sivulle, jos uria sattuu kohdalle."
Tuossa tiivistettynä se miksi itse valitsin 15 " 195/65 renkaat GT-malliin eli liian terävästi reagoiva ohjaus, vetely kiihdytyksissä ja siihen lisättynä melu. Oikeilla renkailla autoa on nautinto ajaa, kun tuo yliherkkyys poistuu.mazdoissa ei ole flappia siinä ratissa ja ohjaus on nopea siitä äkkinäiselle tuo herkkyys.ajajan autossa on nopea ohjaus sitä on nautinto ajaa kovaa.luisuissa asfaltilla ohjaus kertoo kaiken kuljettajalleen miten rattia kääntää.onko se sitten vika makuasia..terv gt
- SIMO
mutkassa liian paljon flappia kirjoitti:
mazdoissa ei ole flappia siinä ratissa ja ohjaus on nopea siitä äkkinäiselle tuo herkkyys.ajajan autossa on nopea ohjaus sitä on nautinto ajaa kovaa.luisuissa asfaltilla ohjaus kertoo kaiken kuljettajalleen miten rattia kääntää.onko se sitten vika makuasia..terv gt
Ostakaa pojat kunnon auto eli Audi tai Volvo, niin ei tarvitse pohtia näitä joutavanpäiväisyyksiä eikä parannella mitään. Viisaammat ovat tehneet jo ajatustyön puolestanne.
- JoTeT
GT-kuski kirjoitti:
Uusimman Tuulilasin testissä Mazda6 GT oli Passatia vastassa ja Passat voitti ajettavuuden pistein 55-54. Ainahan saksalaiset ja varsinkin VW on hyviä ajettavia autoja tehneet, joten kelpo tulos kuutoselta, kun vielä huomioidaan, että testissä olleessa autossa oli 17 " 215/45 renkaat jotka minusta tekee kuutosen ohjauksesta yliherkän. Tätä tukee myös Tuulilasin tekstiosuus:
"Mazda on omillillaan kiihkeässä mutka-ajossa. Mazda reagoi ohjausliikkeisiin äärimmäisen terävästi. Keskialue tuntuu leppoisassa maantieajossa jopa liian hektiseltä, sillä pienikin liike saa auton poikkeamaan kulkusuunnastaan. Mutkatiellä nopeasti reagoiva ohjaus tuntuu paremmalta, vaikka ratilla joutuukin tekemään sahaavaa liikettä. Kun nopeus nousee äärirajoille, mutkiin voi mennä yhdellä ohjausliikkeellä. Mazda vetelee normaaliajossa varsin maltillisesti, mutta repii kiihdytyksissä tai jarrutuksissa tuntuvasti sivulle, jos uria sattuu kohdalle."
Tuossa tiivistettynä se miksi itse valitsin 15 " 195/65 renkaat GT-malliin eli liian terävästi reagoiva ohjaus, vetely kiihdytyksissä ja siihen lisättynä melu. Oikeilla renkailla autoa on nautinto ajaa, kun tuo yliherkkyys poistuu.Kuuleman (myyjän) mukaan facelift kuutoseen ei voi laittaa 16" pienempiä vanteita.
- Jere
SIMO kirjoitti:
Ostakaa pojat kunnon auto eli Audi tai Volvo, niin ei tarvitse pohtia näitä joutavanpäiväisyyksiä eikä parannella mitään. Viisaammat ovat tehneet jo ajatustyön puolestanne.
Kumpi sinulla on ja mikä vuosimalli?
- traktori
SIMO kirjoitti:
Ostakaa pojat kunnon auto eli Audi tai Volvo, niin ei tarvitse pohtia näitä joutavanpäiväisyyksiä eikä parannella mitään. Viisaammat ovat tehneet jo ajatustyön puolestanne.
Volvo? Kuka helvetti sitä traktorilla viitsii ajaa, kun on autojakin, esim. Mazda, saatavilla?
- sepe
GT-kuski kirjoitti:
Uusimman Tuulilasin testissä Mazda6 GT oli Passatia vastassa ja Passat voitti ajettavuuden pistein 55-54. Ainahan saksalaiset ja varsinkin VW on hyviä ajettavia autoja tehneet, joten kelpo tulos kuutoselta, kun vielä huomioidaan, että testissä olleessa autossa oli 17 " 215/45 renkaat jotka minusta tekee kuutosen ohjauksesta yliherkän. Tätä tukee myös Tuulilasin tekstiosuus:
"Mazda on omillillaan kiihkeässä mutka-ajossa. Mazda reagoi ohjausliikkeisiin äärimmäisen terävästi. Keskialue tuntuu leppoisassa maantieajossa jopa liian hektiseltä, sillä pienikin liike saa auton poikkeamaan kulkusuunnastaan. Mutkatiellä nopeasti reagoiva ohjaus tuntuu paremmalta, vaikka ratilla joutuukin tekemään sahaavaa liikettä. Kun nopeus nousee äärirajoille, mutkiin voi mennä yhdellä ohjausliikkeellä. Mazda vetelee normaaliajossa varsin maltillisesti, mutta repii kiihdytyksissä tai jarrutuksissa tuntuvasti sivulle, jos uria sattuu kohdalle."
Tuossa tiivistettynä se miksi itse valitsin 15 " 195/65 renkaat GT-malliin eli liian terävästi reagoiva ohjaus, vetely kiihdytyksissä ja siihen lisättynä melu. Oikeilla renkailla autoa on nautinto ajaa, kun tuo yliherkkyys poistuu.ajaa sillä kinnerillään "kiihkeää mutka-ajoa". vai onxe silleen et matulalla myös suoralla motarilla ajamisesta tulee kiihkeää mutka-ajoa!!!!!
- Wanna-Be
traktori kirjoitti:
Volvo? Kuka helvetti sitä traktorilla viitsii ajaa, kun on autojakin, esim. Mazda, saatavilla?
joille 30 te ei ole absoluuttinen hinnan yläraja?
- kokemusta löytyy
Wanna-Be kirjoitti:
joille 30 te ei ole absoluuttinen hinnan yläraja?
Volvosta, Audista ei.
Volvoja oli 2 kpl V70:siä molemmat. -00 uudella korilla perusversio ja -04 2,5t. Jälkimmäistä en pitänyt kuin 7 kk, koska huomasin että edelleen samat ongelmat on kuin edellisessäkin. Tuo -00 malli oli myös oma lukunsa, mutta kun puolessa vuodessa joutuu vaihdattamaan -04 mallin volvoon niveliä ym. osia (mm. takaiskarit kahteen otteeseen kun kolahtelivat), niin siinä paloi hermot. Auto on kuitenkin kulkemista varten, eikä aikani riitä viikottaiseen huollossa hyppäämiseen.
Siispä ostin kutos gt farkun.
Tähän mennessä kaksi käyntiä huollossa, normaalit vuosihuollot.(aj. 53tkm)
Hinta ei ole todellakaan esteenä volvon hankkimiseen, kyllä se este on volvon laatu.
Ja sen laadun sain tuta omaperäisten kokemusten kautta, mutta vahingosta viisastuu. - irwin
sepe kirjoitti:
ajaa sillä kinnerillään "kiihkeää mutka-ajoa". vai onxe silleen et matulalla myös suoralla motarilla ajamisesta tulee kiihkeää mutka-ajoa!!!!!
...
Ottaa se koville näköjään. - ehkäpä..
Wanna-Be kirjoitti:
joille 30 te ei ole absoluuttinen hinnan yläraja?
Jes, niill on sit vara ostaa kunnon kyntöauratkin perään, niin tulee volon ominaisuudet hyödynnettyä..
- tottuneet
sepe kirjoitti:
ajaa sillä kinnerillään "kiihkeää mutka-ajoa". vai onxe silleen et matulalla myös suoralla motarilla ajamisesta tulee kiihkeää mutka-ajoa!!!!!
Sanoo ajo-ominaisuuksistaan tunnetun avensiksen ekspertti sepe...ja jatkaa isin kanssa kiihkeää mutka-ajoaan aaveella penkkojen välissä seilaten.
- Mazda 6
JoTeT kirjoitti:
Kuuleman (myyjän) mukaan facelift kuutoseen ei voi laittaa 16" pienempiä vanteita.
Mulla on facelift GT mallissa 15 tuuman talvipyörät.
- JoTeT
Mazda 6 kirjoitti:
Mulla on facelift GT mallissa 15 tuuman talvipyörät.
Joo, tietoni perustui Mazda-myyjän (Kaivoksela) kertomaan, että tehdas ei hyväksy alle 16" vanteita facelift-GTkutoseen.
- renkaat ihan sopimattomat
GT-kuski kirjoitti:
Uusimman Tuulilasin testissä Mazda6 GT oli Passatia vastassa ja Passat voitti ajettavuuden pistein 55-54. Ainahan saksalaiset ja varsinkin VW on hyviä ajettavia autoja tehneet, joten kelpo tulos kuutoselta, kun vielä huomioidaan, että testissä olleessa autossa oli 17 " 215/45 renkaat jotka minusta tekee kuutosen ohjauksesta yliherkän. Tätä tukee myös Tuulilasin tekstiosuus:
"Mazda on omillillaan kiihkeässä mutka-ajossa. Mazda reagoi ohjausliikkeisiin äärimmäisen terävästi. Keskialue tuntuu leppoisassa maantieajossa jopa liian hektiseltä, sillä pienikin liike saa auton poikkeamaan kulkusuunnastaan. Mutkatiellä nopeasti reagoiva ohjaus tuntuu paremmalta, vaikka ratilla joutuukin tekemään sahaavaa liikettä. Kun nopeus nousee äärirajoille, mutkiin voi mennä yhdellä ohjausliikkeellä. Mazda vetelee normaaliajossa varsin maltillisesti, mutta repii kiihdytyksissä tai jarrutuksissa tuntuvasti sivulle, jos uria sattuu kohdalle."
Tuossa tiivistettynä se miksi itse valitsin 15 " 195/65 renkaat GT-malliin eli liian terävästi reagoiva ohjaus, vetely kiihdytyksissä ja siihen lisättynä melu. Oikeilla renkailla autoa on nautinto ajaa, kun tuo yliherkkyys poistuu.Kummallista, että renkaiden vaikutusta ei testiarvioinneissa oteta huomioon, vaikka niiden vaikutus ajettavuuteen on suuri.
- makeeta
Kyllä nyt on päivä pelastettu. Lähden ostamaan viikkorahallani uuden ja agressiivisen kutosen.
- kommentti
Omalla kutosella (2.0 Automatic 4d Touring) on nyt ajettu 15tkm. Mielestäni ohjaus toimii (kuten tuolla edellä on jo todettu ja testeistä siteerattu) varsin hyvin mutkatiellä. Meno on tarkkaa ja tasapainoista.
Mutta.... Maantieominaisuudet häviävät ohjauksen häiritsevän levottomuuden vuoksi jopa perheemme "pienokaiselle" 206 Peugeotille, puhumattakaan uusikoppaisesta Neonista (vm 2000) jolla tuli ajettua 100tkm. Se nimittäin toimi sekä mutka- että maantiellä todella tasapainoisesti ja Tekniikan maailmakin kehui ohjausta "mikroautomaisen tarkaksi".
Mazdan yliherkkä ohjaus yhdistettynä auton ura- ja sivutuuliherkkyyteen tekevät autosta välillä lähes sietämättömän työlään ajaa. Varsinkin kovemmissa kiihdytyksissä uraisella tiellä pitää välillä tarttua kahdella kädellä rattiin jotta pysyy omalla kaistalla. Talvirenkaina on 16" Goodyearin UG500 ja kesällä 16" Goodyearin Hydragripit.- sepe
sepe just sano suorasta tiestä ja kiihkeästä mutka-ajosta?!? kuka taas tieeetäääää???? no tietenkin SEPEEE!!!!
- Ilpo
"Varsinkin kovemmissa kiihdytyksissä uraisella tiellä pitää välillä tarttua kahdella kädellä rattiin jotta pysyy omalla kaistalla."
Se on ihan hyvä, että edes välillä pidät molemmat kädet ratissa. - Nimetön
Ilpo kirjoitti:
"Varsinkin kovemmissa kiihdytyksissä uraisella tiellä pitää välillä tarttua kahdella kädellä rattiin jotta pysyy omalla kaistalla."
Se on ihan hyvä, että edes välillä pidät molemmat kädet ratissa.Sorry, jos ilmaisin itseäni huonosti. Ratistahan pidetään molemmilla käsillä kiinni mutta kun se meinaa lähteä käsistä niin silloin siihen pitää tarttua kunnolla jottei ole pöpelikössä.
- Masa
sepe kirjoitti:
sepe just sano suorasta tiestä ja kiihkeästä mutka-ajosta?!? kuka taas tieeetäääää???? no tietenkin SEPEEE!!!!
Sepe on taas nähnyt kostean päiväunen jossa Ave
oli vertailutestin voittaja. Katkeraan todellisuuteen herättyään tämä amispelle päätyi jälleen purkamaan tuntojaan todellisen voittajan palstalle.
Vaihda sepe kuivat kalsarit jalkaan ja mee välillä vaikka Shitikka palstalle kyseleen viimasuojasta. - GT-kuski
"Mazdan yliherkkä ohjaus yhdistettynä auton ura- ja sivutuuliherkkyyteen tekevät autosta välillä lähes sietämättömän työlään ajaa. Varsinkin kovemmissa kiihdytyksissä uraisella tiellä pitää välillä tarttua kahdella kädellä rattiin jotta pysyy omalla kaistalla."
Onkohan meillä eri merkkinen auto, kun en ole moista havainnut omassa kuutosessa. Aika ripeään on tullut GT:tä kiihdyteltyä ja mistään uraherkkyydestä ei voi puhua ja vakaasti menee kuin juna moottoritielläkin, mutta minulla onkin kesärenkaina 15 " Nokian Nrvi ja talvirenkaina 15 " Nokian Hakkapeliitta 2. Eikä sedan ole edes erityisen sivutuuliherkkä. Hyvä vertailukohde on edellinen autoni Opel Vectra vm. 2000, joka oli erinomainen ajettava ja Mazda6 on saman veroinen ja kun Vectra oli vertailukohteena, niin en olisi sen huonompaa ajettavaa autoa huolinutkaan. - Nimetön
GT-kuski kirjoitti:
"Mazdan yliherkkä ohjaus yhdistettynä auton ura- ja sivutuuliherkkyyteen tekevät autosta välillä lähes sietämättömän työlään ajaa. Varsinkin kovemmissa kiihdytyksissä uraisella tiellä pitää välillä tarttua kahdella kädellä rattiin jotta pysyy omalla kaistalla."
Onkohan meillä eri merkkinen auto, kun en ole moista havainnut omassa kuutosessa. Aika ripeään on tullut GT:tä kiihdyteltyä ja mistään uraherkkyydestä ei voi puhua ja vakaasti menee kuin juna moottoritielläkin, mutta minulla onkin kesärenkaina 15 " Nokian Nrvi ja talvirenkaina 15 " Nokian Hakkapeliitta 2. Eikä sedan ole edes erityisen sivutuuliherkkä. Hyvä vertailukohde on edellinen autoni Opel Vectra vm. 2000, joka oli erinomainen ajettava ja Mazda6 on saman veroinen ja kun Vectra oli vertailukohteena, niin en olisi sen huonompaa ajettavaa autoa huolinutkaan.Merkki on aivan sama ;-) mutta moottori hieman pienempi siitä syystä ettei GT:tä saanut vuosi sitten automaattina.
Halusin tuoda hieman toisenlaista kokemusta tähän keskusteluun koska Mazda on saanut varmaan ihan perustellusti hyvät arvosanat siitä. Kaarreominaisuudet, kuten totesinkin, ovat varsin kunnossa ja auto käyttäytyy vakaasti kovemmassakin kyydissä mutkatiellä.
Uraherkkyys saattaa olla mainitsemallani rengastuksella korostettua, vaan enpä tiedä(?). 15" rengaskoko varmaan vaikuttaa tuohon "levottomuuteen" rauhoittavasti, mutta enpä lähtenyt niitä muuksi muuttamaan jotka siinä vakiona olivat. Täälläpäin missä asun ajan päivittäin uraista moottoritietä ja valitettavasti auton käyttäytyminen ei ole sellaista kuin sen toivoisi olevan.
Enpä tiedä kuulunko johonkin vähemmistöön mutta heittäisin vaikkapa näin että 80% kilometreistäni tulee suoralla tiellä enkä erikseen viitsi lähteä mutkateiltä hakemaan "kiksejä" ;-) - 6 FLH
GT-kuski kirjoitti:
"Mazdan yliherkkä ohjaus yhdistettynä auton ura- ja sivutuuliherkkyyteen tekevät autosta välillä lähes sietämättömän työlään ajaa. Varsinkin kovemmissa kiihdytyksissä uraisella tiellä pitää välillä tarttua kahdella kädellä rattiin jotta pysyy omalla kaistalla."
Onkohan meillä eri merkkinen auto, kun en ole moista havainnut omassa kuutosessa. Aika ripeään on tullut GT:tä kiihdyteltyä ja mistään uraherkkyydestä ei voi puhua ja vakaasti menee kuin juna moottoritielläkin, mutta minulla onkin kesärenkaina 15 " Nokian Nrvi ja talvirenkaina 15 " Nokian Hakkapeliitta 2. Eikä sedan ole edes erityisen sivutuuliherkkä. Hyvä vertailukohde on edellinen autoni Opel Vectra vm. 2000, joka oli erinomainen ajettava ja Mazda6 on saman veroinen ja kun Vectra oli vertailukohteena, niin en olisi sen huonompaa ajettavaa autoa huolinutkaan.Ei valittamista,ajaakohan kaverit liian kovalla otteella (rystyset valkoisina) rento ote paras.
Paranee vaan nopeuden kasvaessa,kun on auton kanssa sujut, eikä aja kuin rekkaa. - ei ongelmia
6 FLH kirjoitti:
Ei valittamista,ajaakohan kaverit liian kovalla otteella (rystyset valkoisina) rento ote paras.
Paranee vaan nopeuden kasvaessa,kun on auton kanssa sujut, eikä aja kuin rekkaa.Minullakaan ei ole lainkaan tuollaisia ongelmia kuutosen ajettavuudessa, mistä nimimerkki "kommentti" ja "nimetön" kertoi. Kyllä vika taitaa olla renkaissa.
- GT-kuski
Nimetön kirjoitti:
Merkki on aivan sama ;-) mutta moottori hieman pienempi siitä syystä ettei GT:tä saanut vuosi sitten automaattina.
Halusin tuoda hieman toisenlaista kokemusta tähän keskusteluun koska Mazda on saanut varmaan ihan perustellusti hyvät arvosanat siitä. Kaarreominaisuudet, kuten totesinkin, ovat varsin kunnossa ja auto käyttäytyy vakaasti kovemmassakin kyydissä mutkatiellä.
Uraherkkyys saattaa olla mainitsemallani rengastuksella korostettua, vaan enpä tiedä(?). 15" rengaskoko varmaan vaikuttaa tuohon "levottomuuteen" rauhoittavasti, mutta enpä lähtenyt niitä muuksi muuttamaan jotka siinä vakiona olivat. Täälläpäin missä asun ajan päivittäin uraista moottoritietä ja valitettavasti auton käyttäytyminen ei ole sellaista kuin sen toivoisi olevan.
Enpä tiedä kuulunko johonkin vähemmistöön mutta heittäisin vaikkapa näin että 80% kilometreistäni tulee suoralla tiellä enkä erikseen viitsi lähteä mutkateiltä hakemaan "kiksejä" ;-)Renkaat vaikuttaa arvaamattoman paljon ajettavuuteen ja joillakin autoilla enemmän kuin toisilla. Tekniikan maailman uusimmassa farkkutestissä oli tästä hyviä todisteita ja siinä kerrankin autoja ajettiin erilaisilla rengastuksilla ja kommentoitiin niitä. Mm. BMW 300 farkku osoittautui leveillä ja matalaprofiilisilla renkailla suuntavakavuudeltaan huonoksi ja hyvin uraherkäksi ja tilanne parani selvästi, kun autoon kokeiltiin kapeampia renkaita. Vastavuoroisesti Saab 93 farkku taas ei ollut millänsäkään renkaiden vaihdosta eri levyisiksi.
Mazda6 taitaa olla myös aika herkkä rengastukselle ja taitaa olla juuri tunnokkaan, herkän ja urheilullisesti painotetun ohjauksen varjopuolia tuo herkkyys rengasvalinnalle. Mutta nykyautoista ottaisin moottoritielle Audin, ainakin A4 on uskomattoman vakaa moottoritiellä, tuskin myöskään A6 on sitä huonompi. - kuutosella joo
Kyllä 6 sella on vetely oireita, ei ssiitä pääse väitellen.Vaan rengastus on tarkka ,ja rengas paineet.Laitoin alle uudet contin 2 set,auto ei ollut huono ajaa vaan suorastaan vaarallinen uraisella tiellä.2oo kilometriä riitti vaihdoin nokian 4.siin ei revi urissa jos ei laita liikaa painetta.Meinaan auton omat suositukset on liikaa,Käytän 2,0-2,1 edessä ja takana.Hain auton huollosta 27.1. meni kuin käärme tiellä,ajoin huoltamolle rengaspaineet oli 2,5 laskin 2,1 taas kulkee Ok.
- ei tuulesta temmattua
6.nen on myös altis tuulille, vaihdoin c mersun pois kun oli tuuliherkkä,ei paljon paremmaalta vaikuta 6 nen ,ja luulen että vaihdan merkkiä taas kun on vaihto käsillä.Ei nämä peltilehmät kehumalla parane,kyllä näissä vikoja on ,se itseään pettää ken ei myönnä.
- ohhoh
Nimetön kirjoitti:
Sorry, jos ilmaisin itseäni huonosti. Ratistahan pidetään molemmilla käsillä kiinni mutta kun se meinaa lähteä käsistä niin silloin siihen pitää tarttua kunnolla jottei ole pöpelikössä.
autohan tekee juuri niin. Oli merkki sitten mikä tahansa.
- sivutuuli vaikuttaa
ei tuulesta temmattua kirjoitti:
6.nen on myös altis tuulille, vaihdoin c mersun pois kun oli tuuliherkkä,ei paljon paremmaalta vaikuta 6 nen ,ja luulen että vaihdan merkkiä taas kun on vaihto käsillä.Ei nämä peltilehmät kehumalla parane,kyllä näissä vikoja on ,se itseään pettää ken ei myönnä.
Ei ole autoa, johon ei sivutuuli ainakin jossain määrin vaikuttaisi. Farkkuun tuuli ottaa luonnollisesti enmmän, koska siinä on pinta-alaa, jota vastaan puskea.
Mazda6 sedan on kuitenkin niin virtaviivainen auto, ettei se voi missään tapauksessa olla tuulelle erityisen herkkä, pikemmin päinvastoin. - näin...
"Mazdan yliherkkä ohjaus yhdistettynä auton ura- ja sivutuuliherkkyyteen tekevät autosta välillä lähes sietämättömän työlään ajaa. Varsinkin kovemmissa kiihdytyksissä uraisella tiellä pitää välillä tarttua kahdella kädellä rattiin jotta pysyy omalla kaistalla."
Enpä olis itsekkään asiaa voinut tarkemmin ilmaista. Onneksi menee liisinki kesällä umpeen, että pääsen vaihtamaan auton, jolla on kiva ajaa, tällä ei.
Mikä on sitten hyvä...no vanhakoppainen Passat oli yhden kesän kokemuksella loistava. - näin....
sivutuuli vaikuttaa kirjoitti:
Ei ole autoa, johon ei sivutuuli ainakin jossain määrin vaikuttaisi. Farkkuun tuuli ottaa luonnollisesti enmmän, koska siinä on pinta-alaa, jota vastaan puskea.
Mazda6 sedan on kuitenkin niin virtaviivainen auto, ettei se voi missään tapauksessa olla tuulelle erityisen herkkä, pikemmin päinvastoin."Onkohan meillä eri merkkinen auto, kun en ole moista havainnut omassa kuutosessa."
Ilmeisesti M6:ssa on paljon yksilökohtaisia eroja, koska suurin osa sitä kehuu paljon mutta itse en niihin voi yhtyä. Autossa (siis minun yksilössäni) sinällään ei ole muuta vikaa, kuin että ohjausta ei ole saatu kunnolliseksi monen yrityksen jälkeenkään... puoltaa, vetelee jne... ja jos ohjaus ei ole kunnossa/mieleinen menee kyllä äkkiä maku koko pelistä.
Ai niin saishan tuo lämmetäkkin 15km työmatkalla... - varmasti on
näin.... kirjoitti:
"Onkohan meillä eri merkkinen auto, kun en ole moista havainnut omassa kuutosessa."
Ilmeisesti M6:ssa on paljon yksilökohtaisia eroja, koska suurin osa sitä kehuu paljon mutta itse en niihin voi yhtyä. Autossa (siis minun yksilössäni) sinällään ei ole muuta vikaa, kuin että ohjausta ei ole saatu kunnolliseksi monen yrityksen jälkeenkään... puoltaa, vetelee jne... ja jos ohjaus ei ole kunnossa/mieleinen menee kyllä äkkiä maku koko pelistä.
Ai niin saishan tuo lämmetäkkin 15km työmatkalla...Kaikilla automerkeillä on varmasti joitakin yksilöitä, jotka eivät toimi sen merkin ja mallin mukaisella tyypillisellä tavalla.
Mutta, kuten sanoit, useimmat ovat tyytyväisiä Mazda6:n hyviin ajo-ominaisuuksiin. Tyytyväisyys paistaa myös lukuisista testeistä ja koeajoraporteista. Valtaenemmistöä kai on kuitenkin uskominen! - tämänkin koeajon mukaan
varmasti on kirjoitti:
Kaikilla automerkeillä on varmasti joitakin yksilöitä, jotka eivät toimi sen merkin ja mallin mukaisella tyypillisellä tavalla.
Mutta, kuten sanoit, useimmat ovat tyytyväisiä Mazda6:n hyviin ajo-ominaisuuksiin. Tyytyväisyys paistaa myös lukuisista testeistä ja koeajoraporteista. Valtaenemmistöä kai on kuitenkin uskominen!"Tyytyväisyys paistaa myös lukuisista testeistä ja koeajoraporteista."
Tässä linkkinä yksi koeajoraportti facelift kuutosesta, josta paistaa tyytyväisyys ajo-ominaisuuksiin. En ole muuten lukenut vielä yhtäkään autotestiä tai koeajoraporttia, jossa ei olisi kiitelty kuutosen ajo-ominaisuuksia, joten aika eri suuntaisia arvioita ammatikseen koeajavat antaa kuin nämä jotkut tällä palstalla kuutosen ajo-ominaisuudet lähes maan rakoon haukkuvat. Tuosta Ilta-Sanomien linkistä lainattuna:
"Kuljettajan kannalta parasta Mazda 6:ssa on edelleen erinomainen ajettavuus. Auto istuu tiessä esimerkillisen hyvin, se tottelee ohjausta jämptisti eikä tee mitään yllättävää."
http://www.iltasanomat.fi/autot/Mazda 6/1048487 - mutta
tämänkin koeajon mukaan kirjoitti:
"Tyytyväisyys paistaa myös lukuisista testeistä ja koeajoraporteista."
Tässä linkkinä yksi koeajoraportti facelift kuutosesta, josta paistaa tyytyväisyys ajo-ominaisuuksiin. En ole muuten lukenut vielä yhtäkään autotestiä tai koeajoraporttia, jossa ei olisi kiitelty kuutosen ajo-ominaisuuksia, joten aika eri suuntaisia arvioita ammatikseen koeajavat antaa kuin nämä jotkut tällä palstalla kuutosen ajo-ominaisuudet lähes maan rakoon haukkuvat. Tuosta Ilta-Sanomien linkistä lainattuna:
"Kuljettajan kannalta parasta Mazda 6:ssa on edelleen erinomainen ajettavuus. Auto istuu tiessä esimerkillisen hyvin, se tottelee ohjausta jämptisti eikä tee mitään yllättävää."
http://www.iltasanomat.fi/autot/Mazda 6/1048487kun ammatikseen testaavat eivät välttämättä edusta matti meikäläisiä, jotka eivät arkiajossaan hae toimivuutta ääriolosuhteissa.
Eikä täällä mielestäni kukaan vakavasti otettava kirjoittaja kutosen ajo-ominaisuuksia maan rakoon ole lyönyt vaan enemmänkin kertoneet kokemuksistaan tuossa arkiajossa.
Eipä siitä kannata herneitä sieraimiin imaista jos kulkuvälineestä löytyy joidenkin mielestä huomautettavaa... - PENA
Mazda6:n ohjaus on herkkä, tunnokas.ja nautittava ajaa. Väärällä rengasvalinnalla tämä Mazdan vahvuus kuitenkin voidaan kääntää jopa heikkoudeksi: ohjaustuntumasta tulee liian herkkä, levotonkin.
Voisiko ajotavalla olla vaikutusta siihen, kuinka Mazdan ohjauksen kokee? Jos rattia puristaa hermostuneesti ja ajotyyli on säntäilevä, ohjaustuntumastakin tulee levoton. Rennolla ja levollisella otteella Mazdan ohjaus pääsee oikeuksiinsa: ei vetele, puoltele eikä tärise – ja kulkee vakaasti.
Nokian Hakkapeliitta 4 –renkaita on kehuttu hyviksi talvirenkaiksi tämänkin keskustelun kuluessa (ja tietysti myös monissa laajoissa testeissä). Joku kuitenkin väitti niitä meluisiksi. Onko tämän väitteen tueksi mitään testattua tietoa? Oma kokemukseni on päinvastainen.
Ensiasennusrenkaita (Bridgestoneja) on aiemmissa keskusteluissa moitittu nimenomaan meluisiksi. Onko asia todellakin näin?. Millaisia käyttäjien kokemukset ovat? Onko niitä järkeä ruveta vaihtamaan johonkin muuhun merkkiin? Kohtahan se on taas kesä.
Tämän keskusteluketjun kuluessa eniten ovat kannatusta saaneet 15 tuuman Goodyear Hydragrip H-nopeusluokan renkaat kesärenkaiksi. Ovatko kalliit, ja kannattaisiko tosiaan vaihtaa ensiasennusrenkaat vaikkapa niihin? - Penalle
PENA kirjoitti:
Mazda6:n ohjaus on herkkä, tunnokas.ja nautittava ajaa. Väärällä rengasvalinnalla tämä Mazdan vahvuus kuitenkin voidaan kääntää jopa heikkoudeksi: ohjaustuntumasta tulee liian herkkä, levotonkin.
Voisiko ajotavalla olla vaikutusta siihen, kuinka Mazdan ohjauksen kokee? Jos rattia puristaa hermostuneesti ja ajotyyli on säntäilevä, ohjaustuntumastakin tulee levoton. Rennolla ja levollisella otteella Mazdan ohjaus pääsee oikeuksiinsa: ei vetele, puoltele eikä tärise – ja kulkee vakaasti.
Nokian Hakkapeliitta 4 –renkaita on kehuttu hyviksi talvirenkaiksi tämänkin keskustelun kuluessa (ja tietysti myös monissa laajoissa testeissä). Joku kuitenkin väitti niitä meluisiksi. Onko tämän väitteen tueksi mitään testattua tietoa? Oma kokemukseni on päinvastainen.
Ensiasennusrenkaita (Bridgestoneja) on aiemmissa keskusteluissa moitittu nimenomaan meluisiksi. Onko asia todellakin näin?. Millaisia käyttäjien kokemukset ovat? Onko niitä järkeä ruveta vaihtamaan johonkin muuhun merkkiin? Kohtahan se on taas kesä.
Tämän keskusteluketjun kuluessa eniten ovat kannatusta saaneet 15 tuuman Goodyear Hydragrip H-nopeusluokan renkaat kesärenkaiksi. Ovatko kalliit, ja kannattaisiko tosiaan vaihtaa ensiasennusrenkaat vaikkapa niihin?"Voisiko ajotavalla olla vaikutusta siihen, kuinka Mazdan ohjauksen kokee? Jos rattia puristaa hermostuneesti ja ajotyyli on säntäilevä, ohjaustuntumastakin tulee levoton. Rennolla ja levollisella otteella Mazdan ohjaus pääsee oikeuksiinsa: ei vetele, puoltele eikä tärise – ja kulkee vakaasti."
Enpä ainakaan itseäni tunnista oheisesta. Jos luet tämän säikeen avanneen kirjoitukseni uudelleen totean siinä juuri päinvastaista. Auton levoton käytös tietyissä tilanteissa ja olosuhteissa pitää kuljettajan varsin hereillä ja joskus rattiin pitää myös tarttua kunnolla. Hyvällä urattomalla tiellä normaalia matkaa tehden kyyti on tyydyttävää joskin pientä ohjausta saa tehdä mielestäni turhankin paljon. - PENA
Penalle kirjoitti:
"Voisiko ajotavalla olla vaikutusta siihen, kuinka Mazdan ohjauksen kokee? Jos rattia puristaa hermostuneesti ja ajotyyli on säntäilevä, ohjaustuntumastakin tulee levoton. Rennolla ja levollisella otteella Mazdan ohjaus pääsee oikeuksiinsa: ei vetele, puoltele eikä tärise – ja kulkee vakaasti."
Enpä ainakaan itseäni tunnista oheisesta. Jos luet tämän säikeen avanneen kirjoitukseni uudelleen totean siinä juuri päinvastaista. Auton levoton käytös tietyissä tilanteissa ja olosuhteissa pitää kuljettajan varsin hereillä ja joskus rattiin pitää myös tarttua kunnolla. Hyvällä urattomalla tiellä normaalia matkaa tehden kyyti on tyydyttävää joskin pientä ohjausta saa tehdä mielestäni turhankin paljon.Pohdiskelin asiaa yleisellä tasolla, enkä ajatellut erityisesti sinun ajokokemuksiasi, mitkä ovat varmasti tosia ja liioittelemattomia.
Oikeastaan on itsestäänselvyys, että ajotyylillä ja -tavalla on vaikutusta auton käytäytymiseen, olipa sitten kyseessä Mazda tai mikä muu merkki tahansa. Ehkäpä Mazda6 vaatii kuljettajaltaan hieman enemmän totuttautumista, ennen kuin sen kyydistä pääsee todella nauttimaan.
Mutta jos syy on renkaissa, se onkin jo toinen juttu... - näin..
mutta kirjoitti:
kun ammatikseen testaavat eivät välttämättä edusta matti meikäläisiä, jotka eivät arkiajossaan hae toimivuutta ääriolosuhteissa.
Eikä täällä mielestäni kukaan vakavasti otettava kirjoittaja kutosen ajo-ominaisuuksia maan rakoon ole lyönyt vaan enemmänkin kertoneet kokemuksistaan tuossa arkiajossa.
Eipä siitä kannata herneitä sieraimiin imaista jos kulkuvälineestä löytyy joidenkin mielestä huomautettavaa...jep,
kerrankin järkikommenttia, plussat sulle.
Testeissä autolla (huom. testiä varten viilatulla autolla) ajetaan varmaan jonkun verran, että tuntumaa tulee mutta tuskin niin paljon, kuin auton omistajat 2,5v aikana. - Siunatuksi Ruosteiseksi Lop...
PENA kirjoitti:
Pohdiskelin asiaa yleisellä tasolla, enkä ajatellut erityisesti sinun ajokokemuksiasi, mitkä ovat varmasti tosia ja liioittelemattomia.
Oikeastaan on itsestäänselvyys, että ajotyylillä ja -tavalla on vaikutusta auton käytäytymiseen, olipa sitten kyseessä Mazda tai mikä muu merkki tahansa. Ehkäpä Mazda6 vaatii kuljettajaltaan hieman enemmän totuttautumista, ennen kuin sen kyydistä pääsee todella nauttimaan.
Mutta jos syy on renkaissa, se onkin jo toinen juttu...Huh, huh. Kyllä tässä poskipäitä kuumottaa, kun lukee veljien todistusta, kuinka on 30 tonnia mennyt sinne itseensä.
Ainiin plus sitten ne ruosteenestot, lokarit, vahaukset, läpät, renkaat, ja mitä niitä nyt olikaan.
Osta siis hyvin varusteltu zoom zoom 6.
Tämä ei ole provo vaan pro romu. - edellinen
PENA kirjoitti:
Pohdiskelin asiaa yleisellä tasolla, enkä ajatellut erityisesti sinun ajokokemuksiasi, mitkä ovat varmasti tosia ja liioittelemattomia.
Oikeastaan on itsestäänselvyys, että ajotyylillä ja -tavalla on vaikutusta auton käytäytymiseen, olipa sitten kyseessä Mazda tai mikä muu merkki tahansa. Ehkäpä Mazda6 vaatii kuljettajaltaan hieman enemmän totuttautumista, ennen kuin sen kyydistä pääsee todella nauttimaan.
Mutta jos syy on renkaissa, se onkin jo toinen juttu...on näköjään jonkun pöpeliköstä heränneen provoilijan ajatusten virtaa. Siitähän emme välitä.
Kiitos kuitenkin asiallisesta kommentista liittyen kirjoitukseeni. Tsemppiä PENA kutosen kanssa ja lukaise "Välitilinpäätös" -viestini.
- Anonyymi
On erinomainen
- Anonyymi
Vanhaan keskustelun nostettua ylös taas täällä Mazda6 2.0 Skyactiv-G SportWagonin vm.-13 omistaja hei!
Ajettavuus on liki täydellinen ellei jo täydellinen kokonaisuudessa. Oman luokkansa kärkeä sillä tuli muitakin saman kokoluokan autoja koeajettua ennen automme ostoa -mikään niistä ei vetänyt vertoja kuutoselle ;)
Suorastaan rakastan ohjausta, toimii ja tottelee käskyjä kuin unelma mutkateillä eli ominaisuus taitaa olla peritty ykköskopan kuutosesta.
Maanteilläkin myös silti tällä kelpaa ajaa (omista ajoista liki 70-90% maantieajoa). Auto on todella suuntavakaa johon vaikuttaakin varmaan myös suurehkot ulkomitat ja pitkä akseliväli. Houkuttelee vahvasti vauhdikkaaseen menoon -sitä on paljolti ;)
Viimeisen viiden vuoden aikana 230tkm menty huolettomasti ilman mitään isompia vikoja! Todella huoleton auto!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido1173643Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.383202Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t1392764Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦182335En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v152303Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota
"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain2122111- 362075
- 351894
- 1211886
- 291881