Kolesterolilääke Ezetrol 10 mg

onko kokemuksia?

Tervehdys !

Minulle määrättiin em. tabuja kolesterolin takia ja en ole vielä käynyt kontrollimittauksissa, eli tehoa ei vielä tiedä. Onko muilla kokemuksia ko. lääkkeen tehosta, yleensä kuulemma määrätään statiinien kanssa, mutta minulle ei statiinit sopineet. Kertokeepa kokemuksia ! Kiitti

46

28482

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marianna

      olen vasta pari viikkoa sitten aloittanut ko lääkityksen, koska minullekaan statiinit eivät sopineet

    • Minulle sopi ainakin

      Olen jo monta vuotta vuotta syönyt ko. tabl. MItään muuta haittaa en ole huomannut, kuin korkea hinta.
      Kolesteroli on laskenut 4.5 seutuville.

      • Anonyymi

        Hinta laski roimasti jokin aika sitten!!!!!


    • hanman

      Vuosi sitten sain Atorvastatin 80 rinnalle Ezetrolin kun kokonaiskolesteroli oli sitkeästi jossain 6 vaiheilla. Nyt kävin verikokeessa ja tulos oli 4,4. Jotain siis tapahtui. Sivuvaikutuksia ei ole ollut.

    • liinus..

      Hei! Onko teillä pysynyt myös maksa arvot normaaleina? itse olen käyttänyt rosuvastatinia 5mg mutta maksa arvot kohoaa:(:/

      • Anonyymi

        Rosuvastatin ei sopinut ollenkaan. Kamala lääke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rosuvastatin ei sopinut ollenkaan. Kamala lääke.

        Ei spinut minullekkaan lihassärkyä ym!!!!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei spinut minullekkaan lihassärkyä ym!!!!

        Rosuvastatin oli minulle kanssa sopimaton. Aivan kamalat lihassäryt, etenkin raajoissa.


    • sinttu

      minä olen syönyt montavuotta ja kolestrolini on 4,7 luokkaa

    • lääkkeet turhia.

      Minkä ikäisiä olette.Kyllä uudet tutkimukset joita ei kolesterolilääkettä valmistaneet yhtiöt ole maksanut sanoo 6 normaali alle 40v ja yli 40v on 7 normaali arvo.
      Lääkeyhtiöt ovat maksaneet noista tutkimuksista jopa 90% kumma juttu.Maailmassa eniten syöty ja rahaa tuottava on juuri kolesteroliläääkkeet.Esimerkiksi minä syön kalaa ja rehuja ja treenaan niin lenkkeilyä,pyöräilyä ja uintia triathloniin niin minun kolesterolini on 7.5 ja lekurikin sanoi ihan hyvä.Olen 64v ja kilpaillut kymmeniä vuosia.

      • aatosvee

        Joo ihan kiva, mutta jos sattuu sairastamaan sepelvalimotautia ja valtimokovettumatautia, niin jos ei saa kolesterolia kuriin, kuolee...


      • Mulkeroinen
        aatosvee kirjoitti:

        Joo ihan kiva, mutta jos sattuu sairastamaan sepelvalimotautia ja valtimokovettumatautia, niin jos ei saa kolesterolia kuriin, kuolee...

        Kyllä sepelvaltimotautiin ja valtimokovettumatautiin kuolee joka tapauksessa. Samoin jokainen kuolee 100% varmasti ajastaan jostain syystä, vaikkei olisi mitään havaittavaa sairauttakaan. Kysymys on siitä, milloin se kuolema tapahtuu. Jos kolesterolilääkkeet olisivat niin tehokkaita kuin vakuutellaan, niin kyllä sen pitäisi näkyä kuolinsyytilastoissakin!


      • Anonyymi
        Mulkeroinen kirjoitti:

        Kyllä sepelvaltimotautiin ja valtimokovettumatautiin kuolee joka tapauksessa. Samoin jokainen kuolee 100% varmasti ajastaan jostain syystä, vaikkei olisi mitään havaittavaa sairauttakaan. Kysymys on siitä, milloin se kuolema tapahtuu. Jos kolesterolilääkkeet olisivat niin tehokkaita kuin vakuutellaan, niin kyllä sen pitäisi näkyä kuolinsyytilastoissakin!

        Voi Luoja taas näitä. Siellähän se nimenomaan näkyy ja voidaan suoraan tilastosta nähdä miten jo 1 yksikön muutos kolesterolissa alentaa kuolleisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi Luoja taas näitä. Siellähän se nimenomaan näkyy ja voidaan suoraan tilastosta nähdä miten jo 1 yksikön muutos kolesterolissa alentaa kuolleisuutta.

        Niin näkyykö ne juuri lääketehtaiden rahoittamissa tutkimuksissa?


      • Anonyymi
        Mulkeroinen kirjoitti:

        Kyllä sepelvaltimotautiin ja valtimokovettumatautiin kuolee joka tapauksessa. Samoin jokainen kuolee 100% varmasti ajastaan jostain syystä, vaikkei olisi mitään havaittavaa sairauttakaan. Kysymys on siitä, milloin se kuolema tapahtuu. Jos kolesterolilääkkeet olisivat niin tehokkaita kuin vakuutellaan, niin kyllä sen pitäisi näkyä kuolinsyytilastoissakin!

        Kyllähän ihminen kuolee jossain vaiheessa, mutta jotkut (minäkin) haluaa elää edes joitakin vuosia pidempään. Minullekin määrättiin nyt Ezetrol Atorvatatinin avuksi koska sydämestä löytyi aika pahojakin ahtaumia (mm. jalan valtimoissa tehty pallolaajennuksia) ja yritetään siirtää sepelvaltimon pallolaajennuksen eteenpäin, toivoen ettei tarvittaisi ohitusleikkauksia.


    • mies62v

      Olen 62 v ja kolesteroli 6,9 (huonot rasvat 4,8). Määrättiin Ezetrol 10 mg ja aloitin 17.10.16. Saapas nähdä mitä jatkossa seuraa.

      • Selvä_syy

        Tolonen ei valmista eikä myy kolesterolilääkkeitä.


    • saliakka

      olen 64v ja syönyt nyt 2 kk ezetrolia 10 mg päivässä kok.kol. nyt 6, kävin eilen kokeessa ja tehonnut yhtä hyvin kuin statiinit samassa määrässä, jotka ei mulle sovi ei sitten lainkaan !!!!!!!!!!!! kauheita myrkkyjä ne sai myös verensokerit minulla kohoamaan nyt nekin putosivat.Hinta on kyllä kalliimpi siihen en löydä muuta syytä kuin että ihmiset söis ennemmin niitä statiinimyrkkyjä kun ne on halvempia ja lääketehtaat painaa yötä päivää nappeja , ihmisille tulee lisää kaikenlaisia särkyjä ja vaivoja eivät monetkaan edes huomaa kaikkea mihin ne vaikuttaa ja taas lääketehtaat tienaa kun ihmiset yrittävät poistaa esim. kamalia lihaskipuja ja muita aavemaisia verenkiertohäiriöitä. toivottavasti tämä kirjoitus lohduttaa niitä jotka kärsivät statiineista , on muitakin vaihtoehtoja ja kuin alas noi mun arvot viel laskeekaan tällä menolla, onneksi lääkärini kanssa yhdessä päädyttiin vihdoin ja viimein tähän vaihtoehtoon.

      • Älyhoihoi

        Yli 65-vuotiaille naisille kolesterolin alentamisesta ei ole mitään hyötyä, päinvastoin korkea kolesteroli on usein vanhuksilla yhteydellä hyvään terveydentilaan. Suosittelen tutustuman oheiseen dokumenttiin:

        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/12/15/kolesterolipommi

        Ei tuo Ezetrol ole mikään ihmelääke, se on myöskkin toisena komponettina Inegy-nimisessä lääkkeessä, jonka "teho" tulee tuossa dokumentissa hyvin esiin. Kolesteroli laskee, mutta ihmiset eivät hyödy siitä mitään.


    • Otoslerosis

      Olen nyt 76 ikäinen. Kolme vuotta sitten olin syönyt simvastatiinia yli 15 vuotta jolla kolesteri arvo putosi yli 7 alle viiden. Silloin tuli kova kipu vasempaan ala selkään joka vei tajun. Ambulanssissa heräsin,tutkittiin syytä ei löydy. Viikon päästä tehtiin parempi tutkimus ei syytä löydy. Nämä tramppimaiset kohtaukset alkoivat yleistyä. 4 kuukaden päästä en voinut nukkua vasemmalla kyljellä ollenkaan. Sitä meni kolme kuukautta. Netissä olleiden juttujen jälkeen lopetin simvastatiinin käytön. Kivut loppuivat pikkuhiljaa. Oma lääkäri määräsi rosuvastatiinia,tulos sama. Sitten olin ilman statiineja 4 kuukautta. Oma lääkäri määräsi Ezetrolia. Ei vielä haittavaikutuksia kolesteriarvo alle viiden,syönyt jo 2.5 vuotta. Tein muuten fimean haittavaikutus lomakkeella ilmoituksen simvastatiinista. Kehoittaisen kaikkia katsomaan netistä lomaketta ja täytttämään jos on aihetta,mistä hyvänsä lääkkeestä.

      • Anonyymi

        Simvastatin 10mg - https://htm109.com/track.php?c=cmlkPTcxMzIzMiZhaWQ9MjQ1ODMyNTI
        Sain verenpainelääkkeet 28 vuotiaana lähes 40 vuotta sitten, mahtavat perintötekijät, paineet silloin 160/110.
        Simvastatin sain muutama vuosi kun kolesteroli oli yli kuusi, nyt 3,3.
        Olen käyttänyt simvastatin 40 mg lääkettä ilman mitään haittaa, arvot hyviä.


    • lurunenpas

      Ollen 66 V mies, mikään statiini ei sopinut,meni liikuntakyky lähes kokonaan,ja kovat kivut jokapaikassa. Nyt käyttänyt Ezotrolia 2 kk,tulee samat kivut.

    • jokuvaan12

      Moi! Mulle ei sopinut simvastatiinit tuli polttavaa kipua lihaksiin. Ezetrol sopinut muuten mutta ei hinnan puolesta 30 e kuukaudessa. Nyt on onneksi tippunut hinta kolmannekseen kun tullut rinnakkaisvalmisteita kesällä markkinoille. Aika pelottavia kolestrolilääkkeet on kun vaikuttavat lihaksiin ja sydän on lihas! Syön nyt kuitenkin lääkettä koska arvot olleet alempia. Voihan se olla että 10 vuoden päästä todetaan kolestrolilääkkeitten käytön olevan haitallista. M 55v

      • jokuvaan12

        Korjaus: Hinta tipahtanut enemmän 100 tbl 13 euroa!


      • Otoslerosis

        Joo hinta on nyt kohdallaan. Viimeinen kolesteroli mittaus 4.1.Toistaiseksi ei ongelmia.


      • Anonyymi

        Kaurapuuroa joka aamu.. Lääkärinne hämmästyy kun kole arvot tipahtavat muutamassa kk.


      • Anonyymi
        jokuvaan12 kirjoitti:

        Korjaus: Hinta tipahtanut enemmän 100 tbl 13 euroa!

        Hinta on nyt 8,42 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaurapuuroa joka aamu.. Lääkärinne hämmästyy kun kole arvot tipahtavat muutamassa kk.

        Ei auta mulla, syön lähes joka aamu kaurapuuroa ja kolesteroli yli 8. Nyt lääkkeellä saatu alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaurapuuroa joka aamu.. Lääkärinne hämmästyy kun kole arvot tipahtavat muutamassa kk.

        Kaurapuuroa syönyt jo lapsuudesta asti. Myöhemmin lisäksi puuroon tullut marjat, pähkinät ja Camelinaöljy.....ei tehoa minuun.
        Nyt kokeillaan Ezetimibe nimistä lääkettä, katsotaan mitä tuleman pitää.


    • Anonyymi

      Sain Ezetrolista allergian ja aloin oksentaa ruokia pois. En tiennyt mitä allergiasoivia ruokia tuo koivu allergia sai aikaan.
      Lopetin lääkkeen käytön ja vielä kahden vuoden jälkeen oksennan , mutta harvoin.
      Koivu allergiaa ei enää ole!
      Statiinit aiheuttivat kovat jalkakivut. En tiedä, mikä lääke alentaisi vaaratta kolestroliarvoja.

    • Anonyymi

      Haluaisin myös tietää, onko kellään kokemusta kun mitkään statiinit ei sopineet, eikä mikään auta kolesteroolin alentamiseen. Määrättiin nyt Ezterol, kiitos jos osaatte sanoa jotain?? 😊

      • Anonyymi

        Vesiliukoinen pravastatin ei aiheuta lihasongelmia. Etzerol antaa lisätehoa ja yksi metforem sokeritabletti yötä vasten pitää rasva -sokeri -aineenvaihdunnan terveenä.


      • Anonyymi

        Maksa arvo nousi.


    • Anonyymi

      Maksa arvo nousi

    • Anonyymi

      Sopinut ihan hyvin arvot laskussa

    • Anonyymi

      Syökää nyt hyvät ihmiset vaan niitä kolestrolilääkkeitä jos yksi ei sovi vaihtakaa toiseen niissä on isoja eroja valmistajien ja merkkien välillä. Itse viisi eri merkkiä kokeillut viides kävi. Mun on pakko syödä ainakin muuten kuolen ennenaikaisesti. Sukuvika.🙂

    • Anonyymi

      Mulla Ezetimibe Orion on aiheuttanut näläntunteen häviämisen. Paino on pudonnut, vaikka olen syönyt vasta 10 pv näitä tabuja Atorvastatiinin lisäksi.

      • Anonyymi

        Sama lääkitys kuin edellisellä kirjoittajalla, näläntunne on hävinnyt ja samalla ruokahalu. Nilkat kosketus arat ja jalkaterät oudon tuntuiset, väsymys myös vaivaa. Olen nyt pitänyt taukoa lääkkeistä, oloni on parempi, parina iltana otin taas tabletit ja sama tunne jalkoihin palasi heti. Ei hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama lääkitys kuin edellisellä kirjoittajalla, näläntunne on hävinnyt ja samalla ruokahalu. Nilkat kosketus arat ja jalkaterät oudon tuntuiset, väsymys myös vaivaa. Olen nyt pitänyt taukoa lääkkeistä, oloni on parempi, parina iltana otin taas tabletit ja sama tunne jalkoihin palasi heti. Ei hyvä.

        Olen syönyt vuosia jo kolesteroli lääkkeitä ja kokeiltu kaikkia mahdollisia eri vaihtoehtoja.Kaikista tullut lihassärkyjä , päänsärkyä , huimausta ym.Välillä pidän taukoa ominpäin...kauheita myrkkyjä...


    • Anonyymi

      Hei vaan , noin EZETIMIBE ORION 10 mg tabletti vuoden näitä käyttänyt ja teho on olematon . Kolesteroli ei ole laskenut yhtään , 6,1 on kokonaiskolesteroli ja on ollut jo monta vuotta samaa tasoa . Monia lääkkeitä kokeiltu Simvastatin ja Rosuvastatin , ei tehoa .
      T .Mies 63 vuotta

      • Anonyymi

        Itselläni kuukauden käytön jälkeen kokonaiskolesteroli laski 20% ja huono 25% ilman haitta vaikutuksia. Toki samaan aikaan käytössä vähärasvainen ruokavaliokin.


    • Anonyymi

      Norjassa kolesteroli on ok, jos on about 7. Hm. Eri maissa eri jutut.

      • Anonyymi

        Vanhemmalla iällä kolestrolilla suojaava vaikutus ja kolestrolin osuus muutenkin ristiriitainen sydänkuolemien suhteen kun yhtälailla sydänkohtauksiin kuolee alhaisen kolestrolin omaavia ihmisiä. Kolestroli lääkkeitä 98 prosenttia syö turhaan eikä ole varmuutta auttaako se mitenkään sitä 2 prosenttiakaan. Kolestrolilääkkeet varmaan rasittaa maksaa, koska maksa on se elin joka LDL-kolestrolia tuottaa sen mukaan kun elimistö tarvitsee sitä HDL-kolestroli on taas sitä mitä kuljetetaan maksaan pilkottavaksi. Kolestroli on elimistölle välttämätön tarpeellinen aine tarvitaan mm. d-vitamiinin tuotantoon.

        Asiantuntijatkin ovat erimieltä kolestrolin vaikutuksista elimistöön ja sen haitallisuudesta. Lähinnä lääketeollisuuden "asiantuntijat" pitävät kolestrolia haitallisena jota on pyrittävä lääkityksellä alentamaan, koska kolestrolilääkkeiden myyminen on miljardeja tuottava bisnes lääketeollisuudelle.

        Ruuan mukana elimistöön ei juurikaan kolestrolia kerry koska se kulkee ruuansulatuksen läpi vain poistuen sitten elimistöstä. Hyvänä esimerkkinä afrikan maasait jotka käyttävät pääasiallisesti eläinperäisiä tuotteita ravinnokseen heillä ei esiinny minkäänlaisia verisuoni- ja sydäntauteja puhumattakaan ylipainosta tai 2 tyypin diabeteksestä.

        Eli ongelmien syy on viralliset ruokavalio suositukset etenkin ns. pehmeiden rasvojen käyttäminen ravintorasvoina margariinit, siemenöljyt rapsi, rypsi, soija, auringonkukka, pellava, ym. prosessoidut rasvat joita etenkin elintarviketeollisuus sotkee valmisruokiin.

        1900 luvun alussa kun näitä niin sanottuja lamppuöljyjä ei käytetty kuin korkeintaa 2% ravinnon energian saannista niin ei juuri ollut diabetestä, sydäntauteja, ylipainoa , syöpiä, ym. lukemattomia sairauksia juuri ollenkaan kun käytettiin luonnollisia eläinperäisiä rasvoja ravintona.

        Kasvisrasvoista tulisi käyttää kylmäpuristettua oliiviöljyä, kookosöljyä ja muita niin sanottuja luonnollisia rasvoja joita ei ole prosessoitu, mutta siemenöljyjä ei missään muodossa koska niiden rasvakoostumus ei ole sovelias ihmisten elimistölle. Nykyisin energian saanti näistä siemenöljyistä on noin 1/3 osa eli 33% ja samaa tahtia kuin siemenöljyjen käyttö on lisääntynyt on edellä mainittujen tautien määrä lisääntynyt suoraan ajallisesti korreloiden.

        Laitan linkiksi videon jossa tohtori Chris Knobbe pitää perusteellisen esitelmän näistä rasvoista.

        https://www.youtube.com/watch?v=H0bRGsev4fI


    • Anonyymi

      mulle sanottihin että notta jotta sie oot tee ruokaremonttii ja jos kolesteroliarvot noussee viälä korkiammax, niin sitten joudutaan määrään kolesterolilääke ja tuon varoituksen takia mä tein muutoksia seuraavanlaisia ;

      1.Liikunta ohjelmistoon(melkein jokapäiväistä liikuntaa vaihtelevin tempotasoin mut yleensä rivakkaa liikuntaa että saa hien irti ja pitkiä kävelylenkkejä suosia mutta suosia muitakin liikuntamuotoja ettei vain pelkkää kävelyä kuten juoksuspurtteja 50-150 metriä, intervallijuoksua, kovempaa hölkkää, matalatehoisempaa hölkkää, punttien nostelua ja koordinaatiota ja loikkia sekä vatsalihaspunnerruksia)

      2.Ruokaremontti(siirryin rasvattomaan maitoon ja vähemmän rasvaa leivän piälle ja suosia kasvimargariineja ja ruoanlaitossa ei liikaa lotrailla öljyn kanssa ja ruoanlaitossa en käytä voita vaan käytän rypsiöljyä ja ruokaa mahdollisimman monen sorttista ja ravinnollisuus tärkeää ja myös se, että saa monipuolisesti erilaisia kuten proteeinia, hyviä rasvoja(ei tosin liikaa koska jos saa liikaa hyvää rasvaa niin siinä silti lihhoo), hiilihydraatteja jne ja pienet annoskoot mut annoskokoja suurentaa jos liikunnan määrä suurempaa, noin 2 litraa vettä yhdessä päivässä, monipuolista ruokaa, mieluummin perunaa kuin riisiä ja pastaa, ja jos pastaa niin tummaa makaroonia, kalaa lisäsin ruokavaliooni sekä kasviksia, myös marjoja ja jugurteissa varovainen ettei liikaa sokerista jugurttia ainakaan isoja määriä syö vaan vähän kerrallaan, mut asia saa eri merkityksen jos kyseessä vähärasvainen&sokerinen jugurtti)

      Sitten vuoden päästä otin yhteyttä terveyskeskukseen, varasin ajan verikokeisiin ja tulos oli hyvä eli kolesteroliarvot olivat hyvää tasoa mut koska geeneissä &suvussani on taipumusta korkeaan kolesteroliin niin joka syksy pitää aina tarkistaa kolesteroliarvoni.

    • Anonyymi

      xyz

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3309
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      558
      3117
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2563
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2032
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1842
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      10
      1702
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      121
      1383
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1241
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    Aihe