Hiuksia lähtee runsaasti.

Pitkäletti

Olen tätä juttua jo useamman vuoden pohtinut, mutta nyt ongelma näyttää pahentuneen, joten ajattelin kysyä teiltä neuvoa.

Multa irtoilee hirveät määrät hiuksia. Päivän aikana saattaa lähteä kourallinenkin pesun, harjausten ja kiinnisitomisen yhteydessä, ja muuten vaan.

Olen kyllästynyt nyppimään hiuksia vaatteista, keräämään lattialta ja irrottamaan harjasta.

Hiukseni ovat pitkät ja tuuheat, eikä päässäni näy hiuksettomia alueita siitä huolimatta, että hiuksia irtoilee miltei koko ajan. Mitään ihmeempää haittaa tästä ei ole koitunut, paitsi että irronneiden hiusten siivoaminen on vähän ärsyttävää. Ihmettelen vain, mistä tällainen johtuu.

Syön aika yksipuolisesti, mikä tietysti voi olla syynä hiustenlähtöön. Toisaalta, kun ongelma alkoi vuosia sitten söin tuolloin kyllä riittävän monipuolisesti.

Onko kellään ideoita, mistä tämä runsas hiustenlähtö mahtaa johtua. Onhan se normaalia, että niitä irtoaa, mutta että näin paljon.

4

602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siria

Kampaajien vakiovastaus on, että sadan hiuksen irtoaminen päivittäin on ihan normaalia. Kuten myös, että pitkissä hiuksissä tuo määrä vain tuntuu enemmältä. Mullakin lähtee jatkuvasti hiuksia, yhdessä vaiheessa todella paljon. Yksipuolinen ruokavalio saattaa olla syynä. Kampaajat myöskin sanovat, että tämä putoamiskausi tulee aina viiveellä. Olin itse kolme kuukautta ulkomailla todella kuumassa ilmastossa ja ruokavaliokin oli mitä oli. Puolivuotta Suomeen palaamisen jälkeen alkoi hiukset lähteä. Onneksi ovat kasvaneet takaisin, ainakin osaksi.

• kokemukseni

Minulla läksi kolmisen vuotta hiuksia huomattavan paljon ja tasaiseen tahtiin. aluksi en kiinnittänyt siihen kummemmin huomiota kun kampaajat just sanoivat että 100 hiusta irtoaa päivittäin ihan normaalistikin, mulla oli olkapäille ulottuvat tummat hiukset niin se näkyy helpommin. Pikkuhiljaa aloin kiinnittää huomiota siihen koska hiuksiani oli kaikkialla, ja kotona murrosikäiset lapset alkoivat jo huomautella. suihkun jälkeen kädet oli täynnä karvoja ja viemärit tukkeessa. Kampaajat eivät vieläkään pitäneet asiaa huolestuttavana, koska hiusten lähtö ei varsinaisesti näkynyt ulkopuolisille koska hiukseni olivat paksut ja niitä oli runsaasti. Loppujen lopuksi hiusten lähtö alkoi vaivamaan jo sosiaalista elämääni siinä määrin että jos olin jossain kylässä niin salaa yritin kurkkailla että en kovasti jätä jälkiäni sinne. Viimein alkoi miesystävänikin huomautella, ei ehkä tarkoituksella pahasti mutta sanoi että "meneehän tuo vessassa istuminen joutuisammin kun saa sinun karvoja nyppiä lattialta pois" Se satutti kyllä siinä määrin että en halunnut likkua kotoonta enää minnekään. Ja ärsyttävintä oli se kun kampaajalla taas puhuin asiaa niin ei oteta oikein todesta kun mitään paljaita läiskiä ei näy. Loppujen lopuksi se hiusten lähtö alkoi kyllä näkyä, ei ne loputtomiin pysy tuuheana ja paksuna jos niitä lähtee. Olen joutunut leikkauttamaan hiukseni lyhyiksi, ponnari kun alkoi olemaan jo rotanhännän näköinen, kauttaaltaan päätäni hiukset ovat ohenneet kovasti ja paikoittain päänahkani jo paistaa. Lopulta löysin kampaajan joka otti todesta, löydettiin syitä hiusten lähdölle, kävin siinä hiustutkimuksessa mikä hiusten juurista otetaan. Aloitettiin hoidot mitkä olisi pitänyt aloittaa jo pari vuotta sitten. Vaurioituneille hiuksille ei voi enää tehdä mitään koska niitä juuria ei saa parannettua, ne tippuu kaikki pois. Mutta hoidetaan hiustupet kuntoon että uudet hiukset pääsevät terveenä kasvamaan. Nyt olen puolisen vuotta hoitanut, kovasti on tulossa uutta hiusta n. 1-2cm mittaista, edelleen kyllä lähteekin, mutta ei ihan niin kovasti, jospa ne hiukset joidet juuret ovat vaurioituneet ovat jo loppumassa, toivossa on hyvä elää:) siinä tutkimuksessa hiustenlähdön syyksi paljastui bakteeritulehdus päänahassa(sitä ei antibiootit korjaa)kiteytynyttä talia oli runsaasti hiustupeissa. Ihmettelin miten bakteeritulehdus sinne oli päässyt, niin mahdollisesti olen pessyt liian kuivattavilla aineilla ja päänahastani on oma talikerros, mikä pitää siellä ollakin niin hävinny ja se on kuivunut niin että joku bakteeri on päässyt sinne menemään. Nyt vaan odottelen ja toivon että ongelma korjaantuisi heidän antamilla neuvoilla ja hoidoilla.

• muuten

terve?
      Mulla lähtenyt myös hiuksia ja selvisi että sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. En tiedä sitten onko muitakin tuommosia mitkä vois aiheuttaa.

• mulla näin....

6-7 vuoden välein, joten olisiko syy siinä. Itellä lähti tupottain hiuksia vuoden ajan, mutta nyt ne kasvaa takaisin. Ihana irokeesi päälaella...heh! Voisiko kyse olla siitä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3878
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      351
      3011
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      11
      1915
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1635
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1099
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      944
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      781
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      769
    Aihe