Miksi viha ja vaino

minä

Musliimien ja isrelin välillä. Keskustelin kerran chatissa mulsiimien kanavalla. Ihan sattumalta sinne jouduin. Ja minusta tuntui, että hekin ovat ihan tavallisia ihmisiä.
Kuten varamaan juutalaistekin. Siis uskon ja kulttuurin kautta varmaan on eroja.

Mutta mikä tekee sen asian, että musliimit ja isrealilaiset vihaavat toisia.

7

468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei voi nöyrtyä ja sopia

siis israelilaiset ja musliimit;ja sanoa, että minä olen väärässä, siis siinä kodassa missä on tehnyt väärin.
      Ja lyödä rauhan kättä päälle. Halata toisia ja sanoa: " Vaikka meillä on eri usko, niin olkaamme ystäviä keskenään. Ja kunnioittakaamme toisia ystävinä kuitenkin,huolimatta eri kulttuurista ja usknnnosta.

Oliko naivi kirjoitus?

Mutta minusta nämä asiat on juuri näin yksinkertasia, että molemmat osaa antaa periksi.
      Mutta miksi jotku ajattelee asiat niin monimutkaseti, eikä voi antaa vähääkään periksi, vaikka toisen henki menis.

Minulle on sekä israelilainen, että musliimi ihmisenä saman arvonen,joka tapauksessa.

• että eikö vois

ihmisenä kuitenkin kunnoittaa toisia, erilaisuudesta huolimatta?

• Viaton

"Mutta mikä tekee sen asian, että musliimit ja isrealilaiset vihaavat toisia."

Israelissa juutalaiset ja arabit kykenevät tulemaan toimeen keskenään. Se joka on Israelisa asunut ja ollut muutakin kuin vain turistimatkalla voi asian todeta. Syytä tuolle "vihalle" saa hakea radikaalista islamista ja imaamien tulkinnasta koraania suhteen. Koraani sanoo selvästi juutalaisten olevan apinoita ja sikoja. Ei Israelissa opeta tapa arabi tai he ovat kaikki terorristeja. Islamissa käytetään hyväksi imaamien tulkintaa saadakseen aikaan vihaa. Imaamien tulkinta Koraanista ei hyväksy Lähi-itään ei-islamilaista valtiota.

• minä

Oletko Viaton itse juutalainen?

• Viaton
        minä kirjoitti:

Oletko Viaton itse juutalainen?

En ole, mutta kiinnostunut ko. kulttuurista ja siihen liittyvästä. Suhtaudun myötämielisesti juutalaiseen uskontoon ja kulttuuriin, enkä arvosta antisemitistejä. Mutta en myöskään vihaa juutalaisiin vihamielisesti suhtutuvia ideologisia ajatuksia, mutta esitän mielipiteeni niitä vastaan herättääkseni ko. vihan ideologeja. Ihan tavallinen suomalainen veronmaksaja olen.

• minä
        Viaton kirjoitti:

En ole, mutta kiinnostunut ko. kulttuurista ja siihen liittyvästä. Suhtaudun myötämielisesti juutalaiseen uskontoon ja kulttuuriin, enkä arvosta antisemitistejä. Mutta en myöskään vihaa juutalaisiin vihamielisesti suhtutuvia ideologisia ajatuksia, mutta esitän mielipiteeni niitä vastaan herättääkseni ko. vihan ideologeja. Ihan tavallinen suomalainen veronmaksaja olen.

Kiitos vastauksesta.

Minä olen lukenut Raamatusta Israelin eri vaiheista. Sekä olen niistä kuullut saarnoja.

Ja uteliaisuus heräsi kun näin tämän palstan.

Kunkahan paljon täällä mahtaa olla ihan oikeita juutalaisia. Mitä luulet?

Sen enempää en tiedä tästä asiasta. Mutta on kiinostanut sellanen asia, että joskus ehkä päästä käymään Israelissa. Niin kuin turistina.

Mutta en tiedä uskaltaako ainakaan niiden pommiuhkien vuoksi?

• Viaton
        minä kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Minä olen lukenut Raamatusta Israelin eri vaiheista. Sekä olen niistä kuullut saarnoja.

Ja uteliaisuus heräsi kun näin tämän palstan.

Kunkahan paljon täällä mahtaa olla ihan oikeita juutalaisia. Mitä luulet?

Sen enempää en tiedä tästä asiasta. Mutta on kiinostanut sellanen asia, että joskus ehkä päästä käymään Israelissa. Niin kuin turistina.

Mutta en tiedä uskaltaako ainakaan niiden pommiuhkien vuoksi?

Kyllä sinne Israeliin uskaltaa mennä. Olin siellä 80-luvulla muutaman kuukauden töissä, silloinkin media paisutteli jo, mutta ei ollut uhkakuvia. Nyt on hiukan erilailla, mutta ne rähinät ovat tietyissä kaupungeissa ja ne eivät ole Israelin puolella. Pommi-iskuissa hyvin harvoin on turisteille sattunut mitään. Meillä liikenneonettomuus on suurempi riski. Viime maaliskuussa kävin viikon reissulla Israelissa. Itä-Jerusalemissa oli rauhallista, arabikaduilla kipapäiset juutalaismiehet kävivät kauppaaa arabien kanssa. Noita väkivaltajuttuja media näyttää tietystä kuvakulmasta yleisölleen ja yleisö luule, että onkin suurestakin "sodasta" kyse.
        Tällä palstalla käsittääkseni käy vähän oikeita juutalaisia. Yksi nimerkki antaa toisinaan selkeitä vastauksia "rasismia vastaa", sitten on käsittääkseni "leikkijuutalaisia", joilta saa ympäripyöreitä vastauksia ja kommentteja. No on täällä muitakin oikeita juutalasia kuin "rv".
        Mutta nuo antisemitistit käyvät toisinaan piereksimässä.
        Hyvää Israelin matkaa sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      20
      12498
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      10
      11254
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      182
      5159
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      37
      3793
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3604
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3277
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      2954
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2708
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      82
      2267
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      2025
    Aihe