Toimittajat ilman rajoja, RSF, on huolissaan arabimaiden reaktiosta tanskalaislehdessä julkaistuihin pilakuviin profeetta Muhammedista. Järjestön pääsihteerin mukaan arabimaissa ei ymmärretä lehdistönvapauden luonnetta, sillä ne vaativat Tanskan johtoa rankaisemaan kuvan julkaisseita henkilötä. Kuvia julkaistaan koko ajan lisää ympäri Euroopan .
Koko artikkeli Hesarissa:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Toimittajat ilman rajoja huolissaan arabimaiden reaktiosta/1135218591611
Olen samaa mieltä siinä että Euroopan maiden ja ihmisten olisi tuettava Tanskaa tässä asiassa. Sananvapaus on demokratian olennaisimpia asioita, ja demokratian tulee aina mennä uskonnon edelle, olipa kyseessä kristinusko, islam, tai mikä tahansa uskonto. Kysymys on ihmisoikeuksista.
Sananvapaus vastaan
60
1443
Vastaukset
- Aleksis Stefanus ii
Ei muiden ihmisten ja joidenkin uskonnollisten arvojen pilkkaaminen kuulu sanavapauden piiriin.
- hieman..
Jos Hitlerin ideologia julistettaisiin uskonnoksi, niin eikö sitäkään sinun mielestäsi saisi kritisoida?
Lisäksi sanoit että "joidenkin uskonnollisten arvojen" pilkkaamista ei pitäisi tehdä. Onko sinulla tarkkakin lista näistä sallituista ja ei-sallituista arvoista?
Sitä paitsi pilkkaamista (ironiaa, satiiria, karikatyyrejä, YNI) on käytetty iät ja ajat kritiikin työkaluna. Onko kritiikki siis mielestäsi kiellettyä, kun se kohdistuu ylipäätään uskontoon, vai johonkin tiettyyn uskontoon? - ja peestä seehen
hieman.. kirjoitti:
Jos Hitlerin ideologia julistettaisiin uskonnoksi, niin eikö sitäkään sinun mielestäsi saisi kritisoida?
Lisäksi sanoit että "joidenkin uskonnollisten arvojen" pilkkaamista ei pitäisi tehdä. Onko sinulla tarkkakin lista näistä sallituista ja ei-sallituista arvoista?
Sitä paitsi pilkkaamista (ironiaa, satiiria, karikatyyrejä, YNI) on käytetty iät ja ajat kritiikin työkaluna. Onko kritiikki siis mielestäsi kiellettyä, kun se kohdistuu ylipäätään uskontoon, vai johonkin tiettyyn uskontoon?Ethän sinä näytä tietävän edes kritisoinnin ja pilkkaamisen eroa, joten mitä ihmettä sinä niillä perusteluillakaan teet.
- peiliin..
ja peestä seehen kirjoitti:
Ethän sinä näytä tietävän edes kritisoinnin ja pilkkaamisen eroa, joten mitä ihmettä sinä niillä perusteluillakaan teet.
Uskovaisethan tässä aina sekoittavat pilkkaamisen ja kritisoinnin; jos erehtyy kritisoimaan raamattua tai kristinuskoa, niin heti syytetään jumalanpilkkaajaksi!
Turha sinun on mitään möläytellä, jos sinulla ei riitä puhtia edes pieneen perusteluunkaan :P - tekojen vapaus.
>>Ei muiden ihmisten ja joidenkin uskonnollisten arvojen pilkkaaminen kuulu sanavapauden piiriin.
- mie vain
peiliin.. kirjoitti:
Uskovaisethan tässä aina sekoittavat pilkkaamisen ja kritisoinnin; jos erehtyy kritisoimaan raamattua tai kristinuskoa, niin heti syytetään jumalanpilkkaajaksi!
Turha sinun on mitään möläytellä, jos sinulla ei riitä puhtia edes pieneen perusteluunkaan :PSe uskonasioiden kritisointi ei yleensä ole tässä paikassa vain pientä kritiikkiä, ja olisi viisaampaa jos kritisoijat mieluummin kyselisivät kuin heittelisivät tänne herjojaan miten huvittaa!
- kerro!
mie vain kirjoitti:
Se uskonasioiden kritisointi ei yleensä ole tässä paikassa vain pientä kritiikkiä, ja olisi viisaampaa jos kritisoijat mieluummin kyselisivät kuin heittelisivät tänne herjojaan miten huvittaa!
Ai että ihan teiltä kyselä pitäisi että voiko tätä asiaa kritisoida, ja te uskovaiset sitten suuressa viisaudessanne kertoisitte "oikean" vastauksen?
Ja miksei kritiikki saisi olla myös suurta? Eikö sinua huolestta yhtään että kritiikkiä ylipäätään on niin paljon? Mitä se kertoo uskonnostasi? - mie vain
kerro! kirjoitti:
Ai että ihan teiltä kyselä pitäisi että voiko tätä asiaa kritisoida, ja te uskovaiset sitten suuressa viisaudessanne kertoisitte "oikean" vastauksen?
Ja miksei kritiikki saisi olla myös suurta? Eikö sinua huolestta yhtään että kritiikkiä ylipäätään on niin paljon? Mitä se kertoo uskonnostasi?Kritiikki on hyvä asia jos se on asiallista, mutta pilkkaaminen ja herjaaminen ei ole asiallista kritiikkiä. Minulle jonkun herjarin herjaaminen ei kerro mitään minun uskostani.
- viesiemievikisen
mie vain kirjoitti:
Kritiikki on hyvä asia jos se on asiallista, mutta pilkkaaminen ja herjaaminen ei ole asiallista kritiikkiä. Minulle jonkun herjarin herjaaminen ei kerro mitään minun uskostani.
Määrittele asiallinen. Onko se kenties jonkin uskonnollisen yhteisön normien mukaista toimintaa? Mitä taas on mielestäsi herjaaminen, raamatun kritisoimista ylipäätään?
- mie vain
viesiemievikisen kirjoitti:
Määrittele asiallinen. Onko se kenties jonkin uskonnollisen yhteisön normien mukaista toimintaa? Mitä taas on mielestäsi herjaaminen, raamatun kritisoimista ylipäätään?
sellainen on yleensä aikuinen ihminen, joka ymmärtää että on olemassa muunkinlaisia arvoja kuin ne jotka ovat omia arvojansa. Silloin aikuinen osaa myös ottaa toisetkin huomioon ja keskustella asioista asiallisesti, ja toisiakin ihmisiä kunnioittavasti.
- viesievievie!
mie vain kirjoitti:
sellainen on yleensä aikuinen ihminen, joka ymmärtää että on olemassa muunkinlaisia arvoja kuin ne jotka ovat omia arvojansa. Silloin aikuinen osaa myös ottaa toisetkin huomioon ja keskustella asioista asiallisesti, ja toisiakin ihmisiä kunnioittavasti.
Minkälaista on mielestäsi asiallinen kritisointi?
- mie vain
viesievievie! kirjoitti:
Minkälaista on mielestäsi asiallinen kritisointi?
Se on asiallista kritiikkiä, jota osaa esittää asiallisesti sellainen henkilö joka tietää paljon keskusteltavasta asiasta ja haluaa sitten kritisoida sitä. Epäasiallista on pilkkaaminen, naureskelu, tahallinen herjaaminen ja toisen uskon ja uskonasioiden aliarvioiminen sillä perusteella että et itse usko.
- vievievie?
mie vain kirjoitti:
Se on asiallista kritiikkiä, jota osaa esittää asiallisesti sellainen henkilö joka tietää paljon keskusteltavasta asiasta ja haluaa sitten kritisoida sitä. Epäasiallista on pilkkaaminen, naureskelu, tahallinen herjaaminen ja toisen uskon ja uskonasioiden aliarvioiminen sillä perusteella että et itse usko.
Oletko koskaan pilkannut islamia? Tai ateismia?
- mie vain
vievievie? kirjoitti:
Oletko koskaan pilkannut islamia? Tai ateismia?
On vaikea sanoa olenko joskus pilkannut ateismia, mutta Islamia en pilkkaa, koska ymmärrän että se on heidän uskontonsa joka on heille tärkeä, ja johon he uskovat.
- Myö myös!
mie vain kirjoitti:
On vaikea sanoa olenko joskus pilkannut ateismia, mutta Islamia en pilkkaa, koska ymmärrän että se on heidän uskontonsa joka on heille tärkeä, ja johon he uskovat.
Eli et siis koe ymmärtäväsi ateismia, mutta ymmärrät kyllä uskontoa?
Eikö ateistin uskolla mahdolliseen omaan ideologiaansa ja käsitykseen maailmankaikkeudesta ole sinulle mitään merkitystä? Miksi ateisti, Jumalaan uskomaton, on mielestäsi pilkattavissa?
- liberte
sananvapautta edes keskustelupalstalla. Kun palstan aihe on uskonto, niin krisselin mielestä kaikki uskontoa kritisoiva teksti on kielletty.
- equalite
Tällä palstalla ainakin uskonto ajaa selkeästi sanavapauden edelle. Kristityt kun pitävät kritiikkiä jumalanpilkkana.
P.S. Terveisiä myös pokkuroivalle sensuuri-sefulle. - mie vain
equalite kirjoitti:
Tällä palstalla ainakin uskonto ajaa selkeästi sanavapauden edelle. Kristityt kun pitävät kritiikkiä jumalanpilkkana.
P.S. Terveisiä myös pokkuroivalle sensuuri-sefulle.Uskonasioista kritisoivat voisivat mieluummin kysellä niistä jos eivät niitä tajua, koska pilkkaaminen asiasta josta ei mitään ymmärrä on minun mielestäni tyhmää ja tyhjänpäiväistä!
- uskovaiselta uskonnosta..
mie vain kirjoitti:
Uskonasioista kritisoivat voisivat mieluummin kysellä niistä jos eivät niitä tajua, koska pilkkaaminen asiasta josta ei mitään ymmärrä on minun mielestäni tyhmää ja tyhjänpäiväistä!
olisi sama kuin kyselisi tietä siltä joka itse on eksyksissä.
- ah autuutta
mie vain kirjoitti:
Uskonasioista kritisoivat voisivat mieluummin kysellä niistä jos eivät niitä tajua, koska pilkkaaminen asiasta josta ei mitään ymmärrä on minun mielestäni tyhmää ja tyhjänpäiväistä!
Joo joo, ala nyt sanomaan miten pitäisi käyttäytyä ja mitä saa sanoa! Tuliko mieleesi että pilkkaajat saattavat tietää asiasta jopa sinua enemmän?
- mie vain
uskovaiselta uskonnosta.. kirjoitti:
olisi sama kuin kyselisi tietä siltä joka itse on eksyksissä.
Vaikka vastaaja ei miellyttäisikään, saattaa hän antaa vastauksen jos on sellaisen vaikka uskon opetuksissa sattunut joskus kuulemaan. Kysyvä ei tieltä eksy!
- mie vain
ah autuutta kirjoitti:
Joo joo, ala nyt sanomaan miten pitäisi käyttäytyä ja mitä saa sanoa! Tuliko mieleesi että pilkkaajat saattavat tietää asiasta jopa sinua enemmän?
Minä en jaa neuvoja käyttäytymisestä, ja pilkkaajat ovat ainakin tähän asti kuulostaneet tyhmiltä ja epätietoisilta.
- viesiemievikisen
mie vain kirjoitti:
Minä en jaa neuvoja käyttäytymisestä, ja pilkkaajat ovat ainakin tähän asti kuulostaneet tyhmiltä ja epätietoisilta.
Sanon vain mielipiteeni. Ikävää jos se kuulostaa sinusta pilkalta. Ja eikö tyhmä ja epätietoinen ole se joka tyytyy tiedon sijaan uskoon, sie vain?
- mie vain
Sanon vain mielipiteeni. Ikävää jos se kuulostaa sinusta pilkalta. Ja eikö tyhmä ja epätietoinen ole se joka tyytyy tiedon sijaan uskoon, sie vain?
Mitäs pelleilet?
- mie vain
mie vain kirjoitti:
Mitäs pelleilet?
Jos haluat kirjoittaa mielipiteitäsi niin kirjoita, mutta osaatko ottaa huomioon ne jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä?
- viesiemievikisen
mie vain kirjoitti:
Jos haluat kirjoittaa mielipiteitäsi niin kirjoita, mutta osaatko ottaa huomioon ne jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä?
Huomioon ottaminen ei tarkoita kuitenkaan että minun olisi ne henkilökohtaisesti hyväksyttävä, ja olla niistä hiljaa vain toisen mieliksi. Ei vaikka toinen kuinka vakuuttaisi olevansa Allahin, Jumalan tai Jeesuksen lähetti!
Sananvapaus... - mie vain
Huomioon ottaminen ei tarkoita kuitenkaan että minun olisi ne henkilökohtaisesti hyväksyttävä, ja olla niistä hiljaa vain toisen mieliksi. Ei vaikka toinen kuinka vakuuttaisi olevansa Allahin, Jumalan tai Jeesuksen lähetti!
Sananvapaus...Ei sinun tarvitsekkaan teeskennellä hyväksyväsi kaikkea mitä et ehkä voi ymmärtää. Jos palvot päinvastaista kuin minä, ymmärrän miten ajattelet.
- vievievie!
mie vain kirjoitti:
Ei sinun tarvitsekkaan teeskennellä hyväksyväsi kaikkea mitä et ehkä voi ymmärtää. Jos palvot päinvastaista kuin minä, ymmärrän miten ajattelet.
Mistä olet saanut päähäsi etten voisi ymmärtää? Ja miksi kuvittelet minun palvovan jotain? Mitä itse palvot?
- mie vain
vievievie! kirjoitti:
Mistä olet saanut päähäsi etten voisi ymmärtää? Ja miksi kuvittelet minun palvovan jotain? Mitä itse palvot?
En minä tiedä kuka olet, mihin uskot ja niin edelleen. Koska itse olen kristinuskovainen arvelin vain että ehkä palvot sitä päinvastaista? mutta voihan se olla että se ei ole niin. Mutta nyt tiedät kuitenkin että minä kunnioitan Jumalaa ja uskon Jeesukseen, siis että minulla on usko, olen siis uskovainen ihminen.
- HÄÄÄH??
mie vain kirjoitti:
En minä tiedä kuka olet, mihin uskot ja niin edelleen. Koska itse olen kristinuskovainen arvelin vain että ehkä palvot sitä päinvastaista? mutta voihan se olla että se ei ole niin. Mutta nyt tiedät kuitenkin että minä kunnioitan Jumalaa ja uskon Jeesukseen, siis että minulla on usko, olen siis uskovainen ihminen.
Ja mikähän on sitten kristinuskon päinvastainen sinun mielestäsi??? Hoh-hoijaa...
vie sie ittes jo nukkumaan jos et ittekään tiedä mistä puhut... - mie vain
HÄÄÄH?? kirjoitti:
Ja mikähän on sitten kristinuskon päinvastainen sinun mielestäsi??? Hoh-hoijaa...
vie sie ittes jo nukkumaan jos et ittekään tiedä mistä puhut...Vastakkaisin suomessa on paholaisen palvonta, mutta ihmettelen kun täällä ei kukaan tunnusta jos palvoo sitä isoa pirua. Mistäs minä sinusta mitään voin tietää? Nyt on kyllä kello sen verran peljon että aion mennä nukkumaan, joten älä ole ihmeissäsi jos minusta ei tänään enää mitään kuulu. En jättäisi vastaamatta ilkeyttäni vaan koska en ole paikalla.
- eläsievikise!
mie vain kirjoitti:
Vastakkaisin suomessa on paholaisen palvonta, mutta ihmettelen kun täällä ei kukaan tunnusta jos palvoo sitä isoa pirua. Mistäs minä sinusta mitään voin tietää? Nyt on kyllä kello sen verran peljon että aion mennä nukkumaan, joten älä ole ihmeissäsi jos minusta ei tänään enää mitään kuulu. En jättäisi vastaamatta ilkeyttäni vaan koska en ole paikalla.
Varo ettei piru hyökkää kimppuusi kesken unien... :P
- Yks vaan
Kävin lukemassa Die Welt-lehden artikkelin ja katsoin samalla sen ainoan pilakuvan, joka oli noilla sivuilla. Siinä kuvan keskellä on turbaanipäinen, kyömynenäinen, takkutukkainen vanha mies, jonka päässä on turbaani, silmillä musta side ja oikeassa kädessä käyrä miekka. Takaa hänen kummaltakin puoleltaan kurkkii mustakaapuinen nainen, josta näkyvät vain suuret, säikähtyneet silmät. Minusta mautonta pilaa, mutta ei sodan arvoista. Tässä linkki:
http://www.welt.de/data/2006/01/30/838395.html- Yks vaan
Protestointi näkyy lisääntyvän arabimaissa. Tänään Die Weltissä kerrottiin, että Jemenin pääkaupungissa Sanaassa n. 80 000 naista osoitti mieltään pilakuvien julkaisemista vastaan. Raivostuneet naisopiskelijat polttivat Tanskan lippuja ja kehottivat boikotoimaan tanskalaisa tuotteita.
Pilakuvat julkaisseen Jyllands-Postenin toimisto Kööpenhaminassa jouduttiin tyhjentämään pommiuhkausten vuoksi. Poliisi ei kuitenkaan ( ainakaan tällä kertaa ) löytänyt räjähdysaineita.
Että tällaista. Saa nähdä, miksi tilanne kehittyy. Kun kerran islaminuskon mukaan Muhammedista ei saa esittää mitään kuvia, saati sitten pilakuvia, niin kyllä varmaan Jyllans-Postenissa arvattiin, mihin pilakuvien julkaiseminen johtaa.
Jyllans-Postenissa selitettiin, että lehti halusi pilakuvilla protestoida islaminuskoisten fundamentalistien aiheuttamaa uhkaa vastaan. Bingo, osui ja upposi. Selitys on minusta vähän naiivi, sillä kyllähän lehden piti arvata, mitä tapahtuu. Sitä paitsi noissa kuvissa Muhammed muistuttaa joidenkin toisten pilakuvien vanhaa juutalaisukkoa.
- siniristi
Näitä pilakuvia voi kyllä pitää mauttomina, mutta mitään laitonta niissä ei Tanskan lakien mukaan ole. Siksi on täysin kohtuutonta vaatia hallitustason anteeksipyyntöä. Tässä on nyt kyse syvemmän tason periaatekysymyksestä, jossa länsimaat eivät voi perääntyä luopumatta samalla omista pyhistä arvoistaan.
Kyllä onkin nyt mukava litkiä Carlsbergiä, kun samalla tuntee puolustavansa sananvapautta :) - apoteoosi
Nyt olisi otettava järki käteen, ja huomata keiden kanssa olemme tekemisissä. Tanska ja muut, jotka tukevat Tanskaa, kaivavat uhmakkaasti verta nenästään. Miksi tämmöisen yhden Muhamentin ja häneen uskovien aivopestyjen islamilaisten vuoksi kannattaisi lyhytnäköisesti uhrata ihmishenkiä ja puolustaa sananvapautta. Mielestäni olisi pitkällä tähtäimellä ajatellen viisaampaa näennäisesti pyytää anteeksi, kuin uhmakkaasti taistella järjettömästi ajattelevia ja islamilla aivopestyjä muslimeja vastaan.
- aniarana
Joskus tässä maailmassa täytyy ottaa huomioon, missä ja kenen kanssa mennään. Jääräpäinen periaatteiden noudattaminen on usein vienyt katastroofiin varsinkin silloin, kun ollaan alueilla, jossa järkipuheet eivät auta. Niikuin makuasioista ei voi kiistellä, ei myöskään uskonasioista voi kiistellä, koska liikutaan alueilla, joita tietämyksemme ei voi vielä kauttaaltaan loogisesti käsitellä.
Uskonnoilla on vielä käsittämättömän voimakas vaikutus ihmisten toimintoihin, ja niitä on kunnioitettava niin kauan kuin keksitään jotain parempaa, joka vastaa paremmin ihmisen henkisiä tarpeita.
Niin kauan meidän on otettava vakavasti huomioon muslimien meistä merkillisiltä tuntuvat reaktiot. - tinkiä
Mutta missä kohtaa uskallamme sanoa oman mielipiteemme? Emmekö saisi tässäkään asiassa puolustaa omia arvojamme? Missä menee pokkuroinnin raja?
Anna pirulle pikkusormi, ja se vie koko käden. Minusta ihmisillä tulisi olla oikeus omiin mielipiteisiin, sitä demokratia on. Sanan- ja mielipiteenvapaus on osa demokratiaa.
Minä en henkilökohtaisesti ole valmis antamaan periksi tässä asiassa. Muslimit tehköön mitä lystäävät omassa sensuroidussa maassaan, mutta älkööt tulko rajoittamaan meidän sananvapauttamme omassa, ainakn vielä vapaassa demokratiassamme.
- mie vain
Tosiasia on että muslimit ovat loukkaantuneet niistä pilakuvista, ja suomen olisi kaikkein viisainta pysytellä erossa koko asiasta! Suomen pääuskonto ei ole islam, ja kyllä ne muslimitkin sen tietävät vaikkei sitä heille enää erikseen kerrottaisikaan. Tanskan ongelma ei ole nyt tämän maan ongelma!
- Maailmaa nähnyt
Toivottavasti päättäjämme nyt vihdoin tajuaisivat mitä uskonnot ovat ja kieltäisivät uskonnot kokonaan täällä. Uskonnoista ei ole kuin haittaa.
- mie vain
Maailmaa nähnyt kirjoitti:
Toivottavasti päättäjämme nyt vihdoin tajuaisivat mitä uskonnot ovat ja kieltäisivät uskonnot kokonaan täällä. Uskonnoista ei ole kuin haittaa.
Päättäjillä taitaa olla hieman enemmän maalaisjärkeä olla tekemättä sellaisia tyhmiä päätöksiä.
- Leo J. Salmela Sodankylä
ei löydä jutun aheita mistään muusta kuin toisille pyhien arvojen pilkkaamisesta niin se julkaisu voi lopettaa julkaisunsa.
Tuen muslimeja tässä asiassa.
Niin, ja sitä sananvapautta ei ole edes meillä Suomessa niin miksi mennä merta edemmäs kalaan.- Nasse
heh
Mukava "nähdä" sinua täällä. Itse keskustelun aiheesta meillä on vähän eri näkemykset, mutta ei kuitenkaan täysin erilaiset.
- Sisis
Jokin ruuvi pitää olla löysällä ennen kuin voi esiintyä alansa guruna.
- Kirjoittaja
Kiva nähdä sinuakin näillä palstoilla. Ehkä sinun kannattaisi kirjoittaa tänne muulla kuin omalla nimelläsi, että kimppuusi ei jatkuvasti käytäisi. Täällä on voimassa tämä tuttu laki, että ihminen on ihmiselle susi.
Tämän päivän Hesarissa oli kulttuurisivuilla mielenkiintoinen juttu "Taide rusikoi uskovaisten pyhinä pitämiä arvoja". Mitä pidit siitä? - Leo J. Salmela
Kirjoittaja kirjoitti:
Kiva nähdä sinuakin näillä palstoilla. Ehkä sinun kannattaisi kirjoittaa tänne muulla kuin omalla nimelläsi, että kimppuusi ei jatkuvasti käytäisi. Täällä on voimassa tämä tuttu laki, että ihminen on ihmiselle susi.
Tämän päivän Hesarissa oli kulttuurisivuilla mielenkiintoinen juttu "Taide rusikoi uskovaisten pyhinä pitämiä arvoja". Mitä pidit siitä?räkyttävistä avuttomista rakeista ei yksikään täyspäinen välitä.
Kirjoitan omalla nimelläni just sen takia, että saan nämä rakit räkyttämään - oikein kiusallakin.
Arabialainen sananlasku sanoo: "Koirat haukkuvat, mutta karavaani jatkaa kulkuaan".
Muutama viikko sitten oli TV:ssä elokuva "Pohjalaisia", jossa sanottiin näinkin: "Sen, joka on oikeassa, ei tarvitse perääntyä tuumaakaan".
Ja näihän se on. Mitä siihen Hesariin tulee, niin tulin just yöreissusta enkä ole ehtinyt paneutumaan vielä mihinkään.
Ihmisoikeuskysymyksiä Suomessa, osoitteessa
http://www.aretalogia.com/kansakunta/avoin.kirje.html - Leo J. Salmela
Kirjoittaja kirjoitti:
Tämän päivän Hesarissa oli kulttuurisivuilla mielenkiintoinen juttu "Taide rusikoi uskovaisten pyhinä pitämiä arvoja". Mitä pidit siitä?Käsivarren porovarkaille:
http://www.aretalogia.com/kansakunta/etusivu35.html - krematoloogi
virkamiehistä sukulaisiin saa julkaisu luvan loppua.
- Trubaduuri
Demokratia kaikkine puolueineen ja järjestöineen on se lohikäärme, "peto" jonka päällä tuo kuulu "portto" ratsastaa, eli nuo kaikki uskonnot ja näiden uskontokuntien jäsenet sekä edustajat, jotka ovat hyvin kaukana ihmisen pojan, Kristuksen opetuksista ja näin he ovat saattaneet itsensä ja läheisensä aatteellisen maallisuuden sekä raadollisuuden vankkoihin kahleisiin kiinne.
Ja näin ollen, ovat myös kaukana tämän näkyvän ja näkymättömän luomakunnan Luojasta, taivaallisesta Isästä ja Hänen kaikista asettamistaan säännöistä tälle ihmiskunnalle, joiden tarkoitus on/oli suojella koko luomakuntaa ja "ihmistä" itseään, omilta ja itsensä suorittamiltaan ja jo tehdyiltä kauheilta ja hirvittäviltä teoiltaan. Joita onkin kertynyt jo melkomoinen määärä kaikenkaikkiaan.
Eli, sananvapaus on jossakin mielessä harhaa ja jossakin mielessä totta, sekä jossakin mielessä turhaa, että myös jossakin mielessä se on kuin liikavarvas, joka häiritsee koko jalan olemassa oloa omalla olollaan. - Ukko 58v
Kaikki uskonnot pitäisi lopettaa ja kieltää lailla. Uskonnoista ei ole kuin haittaa.
- Mie vain
Ja sinunko mukaisesti kaikkien tulisi elää?
- Mr.Rehellinen
Uskonnonvapaus on sitä, että teillä on uskonne nimissä oikeus suoltaa mitä tahansa perustelematonta paskaa ihmisten kiusaksi, kunhan muistaa mainita, että se on SANAA.
- mie vain
Ei pidä paikkaansa!
Kun puhutaan uskonnosta tai Jumalasta, ei voida puhua 10. tärkeimmistä arvoista, ei edes toiseksi tärkeimmästä arvoista vaan nimenomaan siitä tärkeimmästä arvosta, joka määrittää muun arvohierarkian. Sinun jumalasi on ehkä sananvapaus ja demokratia, tai ne säätänyt taho, eikö?
Muslimeille Allah on korkein asia, joten heille eivät demokratia, tasa-arvo, (sanan)vapaus tai mikään muukaan länsimainen arvo olla pyhien (siis Allahista johdettujen tms) arvojen yläpuolella.
Ristiriita on selvä, koska ei meille länsimaisille kristityillekään Koraani, Muhamed yms vain islamiin kuuluvat asiat ole pyhiä tai arvokkaita. Pikemminkin ne nähdään haitallisina kilpailijoina tms.
Sitten tullaan tähän toisten arvojen kunnioittamiseen tms. Rajoittamaton sananvapaus loukkaa muslimien (ja kristittyjenkin) arvoja tai tunteita. Samoin islamin periaatteet loukkaavat rajatonta sananvapautta pyrkiessään sitä rajaamaan. Mutta eihän sananvapaus ole rajaton nytkään. Joku vastuu on hyvä kytkeä aina jokaiseen vapauteenkin.
En osaa sanoa, mikä olisi täydellinen tai edes hyvä ratkaisu. Jokin symmetria tosin olisi hyvä olla toisaalta islaminmaiden ja länsimaiden välillä. Ts. ne rajoitukset, jotka koskevat kristillistä tai muuten länsimaista kulttuuria, ihmisiä tms. islamin maissa huomioitaisiin sitten täällä muslimien osalta. Esim. vaikkapa Turku voisi mielestäni myöntää kaikille muslimeille samat oikeudet kaupungin alueella kuin tavallisilla turkulaisilla on Mekassa.- mie vain
Suomalaisilla on pääuskontona kristinusko, tässä maassa on muitakin tärkeitä asioita jotka vaativat päättäjien päätöksiä kuin jaella erikoisvapauksia islamisteille. Tämä on vielä Suomi, ja toivottavasti sellaisena tulee pysymäänkin, eläisivät maassa maan tapaan, niinkuin meidänkin on käyttäydyttävä heidän maassansa!
- Reiska
mie vain kirjoitti:
Suomalaisilla on pääuskontona kristinusko, tässä maassa on muitakin tärkeitä asioita jotka vaativat päättäjien päätöksiä kuin jaella erikoisvapauksia islamisteille. Tämä on vielä Suomi, ja toivottavasti sellaisena tulee pysymäänkin, eläisivät maassa maan tapaan, niinkuin meidänkin on käyttäydyttävä heidän maassansa!
Etpä ole social justice-ihmisiä!
Olet juuri tullut equalityperiaatetta ihmettelemään ja luultavasti jopa vastustamaan, ja equity on sinulle täysin vieras ja kammottava ajatus, mikäli olet siitä sattunut kuulemaan.
Elät mukavasti omassa 1600-luvun maailmassasi. Koristelet sen krisseleillä ja jesseleillä ja jakelet sen aikakauden mielipiteitäsi auliisti täällä 2100-luvulla.
Taitaa olla jo aika repiä reilusti esiin kansakunnan sisäiset erimielisyydet. Mitä niitä hyysyttelemään, kun kaikenlaista mielipidettä tungetaan jo puskasta pöytään.
- TÄÄLLÄKÄÄN
ei voi sanoa ihan mitä sylki tuo mieleen ja sormen päihin. Sekö on sanavpaus ja missä on sitten vastuu.
- -sensuroitu-
aina kun on kysymys minkä tahansa uskonnon kritisoimisesta.
- Missukka
"Kysymys on ihmisoikeuksista."
Eli ihmisellä pitää olla oikeus pilkata toista ihmistä?
Uutisissa suurlähetystöjen tuhoamista ja katumellakointia yritti pysäyttää muslimiuskonoppineet, muttei mahtaneet väkijoukoille mitään. Mutta missä oli paikallinen poliisi? Ei vissiin osannut ennakoida..
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä3711685Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa
Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san334629Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie2502810Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin1382549- 1061598
Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?
Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo81015- 82810
40 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke
Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.207797- 10708
En luota sinuun
en edelleenkään yhtään tiedä oletko lintu vai kala vai kalavale. Ja ilmeisesti haluat pitää sen niin, syitä voi vain arv59703