Synnin tekeminen uskossa

kysyn.

Monet uskovat ajattelevat, että ihminen pelastuu, jos hän uskoo Jeesukseen. Raamattu kuitenkin näyttäisi opettavan itsensä kanssa ristiriitaisesti, että ihminen ei saa tehdä tietoisesti syntiä uskoontulon jälkeen:

Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat.

Hepr. 10:26-27

Tämä tarkottaisi ilmeisesti sitä, että suuri osa uskovista on menossa helvettiin. Mistä nyt siis on kyse...?

Tämäkin on mielenkiintoinen raamatunpaikka:

Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

Uskovilla esiintyy selvää välinpitämättömyyttä syntiä kohtaan. Monia ikäviä syntejä tehdään katumatta koska kaikenhan saa aina anteeksi. Esimerkiksi tuomitseminen, kiihkoileminen ym ovat melkeimpä sääntö kuin poikkeus uskovilla.
Onko niin tiettyjä syntejä saa tehdä oikein luvan kanssa uskossa ollessaan?

7

1229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voitto Ramu

Mikä ihmisessä tekee syntiä-- liha vai uudestisyntynyt henki?

"Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."

Mikä syntyy Jumalasta - ihmisen henki vai liha?

Mikä uudestisyntyneessä ihmisessä tekee syntiä? liha vai uudestisyntynyt henki?

"Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
      19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen."

"Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
      22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
      23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on."

"Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."

• Syviä ja hyvin tärkeitä asioita kysyt! Hyvä niin! Vilkaisin Voiton kannanottoa tuossa ylempänä. Mitä ilmeisemmin tämä veli on ymmärtänyt pintaa syvemmältä Raamatun ilmoitusta tästä asiasta, joka koskettaa jokaista uskovaa tavalla tai toisella heti, kun uskova on itselleen rehellinen.

En rupea tässä nyt käsittelemään aloitukseesi liittyviä asioita laajemmin; olethan itse uskossa Herraan ja Häneltä saat vastauksia ajallaan, kuten kaikki, jotka Häntä odottavat ongelmat oikaisemaan. Mutta yhteen totamukseesi haluan ottaa lyhyesti kantaa.

Kirjoitit Hbr 10:26 viitaten
      >>Tämä tarkottaisi ilmeisesti sitä, että suuri osa uskovista on menossa helvettiin

• hansutuulia

Heb. 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,

1.Johanneksen kirje:
      1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
      1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
      1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
      2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
      2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
      3:4 Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus.
      3:5 Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä.
      3:6 Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
      3:8 Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
      3:9 Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.

• KYLLÄ UNOHTANUT

Jumalan suunnatoman ARMON! Hän se teissä on joka vaikuttaa tahtomista ja tekemistä. Paaavali opettaa, se onkin synti minun lihassani joka langee tekemään syntiä, uusiluomus ei syntiä tee.Uskoon tulleessa taistelee liha ja henki, liha vetää syntiin, henki kohti Jumalaa.Kumman annamme hallita, voimme siihen itse vaikuttaa.Lähellä Jumalaa eläminen tarkoittaa että rukoilemme Jumalaa Jeesuksen nimessä, käymme uskovien yhteydessä seurakunnassa, saamassa opetusta , luemme ja opiskelemme Raamattua jne.Suuri joukko itseään uskoviksi nimittäviä ihmisiä laiminlyövät em. asiat ja sitten valittavat heikouttaan ja "kuivaa" uskonelämää.Jos esim. entinen juomari jonka Jumala on pelastanut Jeesuksessa Kristuksessa aloittaa aamunsa rukoilemalla; Jeesus Kristus, pyydän tähänkin päivään Pyhän Hengen ohjausta ja voimaa vastustaa kiusauksia, anna Jeesus ohjaus tähän päivään niin että kun illalla painan pääni yö vuoteelle voin kiittää sinua ja Isää hyvästä päivästä, aamen.Niin aivan varma on että Pyhä Henki ei ohjaa entistä juomaria kaljakauppaan kaljan ostoon tai baariin kaljalle.Vertaus sopii myös muihin kiusauksiin, ja muunkin laisen taustan omaaviin ihmisiin kuin juomareihin, siis entisiin. tv. timo

• evlut

Vanha käännös mainitsee asian käsitteellä: "totuuden tuntoon tultuanne"

Tärkeätä on silloin pohtia sitä että onko totuuden tuntoon tullut ihminen uskossa vai ei.

Nimittäin totuuden voi tuntea ja tietää ilman että uskoo. Sellainen ihminen joka tuntee totuuden, mutta ei silti usko, tekee tekee Pyhän Hengen pilkan, eikä ole siis uskovainen.

-oli uskovainen tai ei, niin kenenkään ei tule tehdä syntiä. Jeesus vapautti meidät synnin kahleista ja pelasti meidät kadotuksesta. Silti uskovainen voi langeta syntiin, ja saada siitä synnin seuraukset sielulleen, mutta ei kuitenkaan enää joudu tuomittavaksi kadotukseen.

-Jumalan laki on täydellinen ja sen vaatimus on ehdoton. Kukaan ei voi täyttää lakia piiruakaan, sillä Jumala vaati täydellisyyttä. Koska Jeesus tuli täydellisyydessään alas maailmaan, ja sovitti itsessään koko maailman synnin, niin myös me voimme olla "Kristuksessa" täydellisiä Jumalan edessä. Omassa itsessämme pysymme kuitenkin syntisinä ja kelvottomina, mutta Jumalan edessä Jeesuksen tähden ja hänessä pyhinä ja nuhteettomina. Tätä tarkoittaa Lutherin lausahdus: "Syntinen yhä, vaan silti pyhä". Laki tuomitsee meidät täydellisesti syntisiksi, evankeliumi vapauttaa meidät täydellisesti synnin orjuudesta. Näitä molempia tulee meidän julistaa.

-ei saa tehdä syntiä, ei minkään luvan kanssa.

• tulkintttta

Heb. 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä

Tämän jotkut selittävät niin, että tämä tarkoittaa että vanhan liiton uhrit eivät enää auta syntien sovittamiseen. Jeesus on ainoa sovitus synneille.

• näinksksk

Ja jotkut tulkitsevat niin että kun tekee tietoisesti jonkun synnin tietäen sen synniksi niin se olisi Pyhän Hengen pilkka. Mutta minusta tuo yllä oleva kirjoitus on oikein eli vanhan liiton uhrit eivät enää auta vaan ainoastaan Jeesus.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      19
      11387
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      46
      3934
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      113
      3120
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      133
      2447
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      90
      2130
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      196
      1791
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      305
      1059
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      18
      845
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      775
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      719
    Aihe