Ensin vähän taustaa kysymykselle:
Keskusta tuli Matti Vanhasen lupauksen mukaisesti tekemään Sauli Niinistön vaalityötä pariksi viikoksi. Yhteistyöstä syntyi hyviä kokemuksia sekä keskustan että kokoomuksen kenttäväen piirissä. Niinpä tästä uudesta mahdollisuudesta on oltu iloisia ja on ryhdytty keskustelemaan avoimemmin siitä, että yhteistyötä mahdollisesti voitaisi tehdä laajemminkin.
Kahden puolueen kenttäväki ja kansaneduustajatkin siis keskustelevat keskenään aivan normaalisti yhteistyuön mahdollisuuksista.
Tässä ei pitäisi olla kenelläkään mitään nokan koputtamista, mutta niin vain kävi, että koko vasemmisto veti herneet sieraimiinsa, kun keskusta ja kokoomus eivät enää riitelekään. Alkoi sataa syytöksiä kokoomuksen ja keskustan suuntaan salaliitoista, kassakaappisopimuksista, paluusta kansalaissodan aikaiseen asenteeseen kansan jaosta kahteen vastakkaiseen leiriin, ja vaikka mitä.
Vanhasta ja Kataista kuullustellaan kuin rikollisia siitä, onko näillä kassakaappisopimus 2007 vaalien jälkeisestä hallitusyhteistyöstä. Kokoomuksen suuntaan lentää likasankoja ja Vanhasta nöyryytetään vakuuttelemaan uskollisuutta SDP:lle. Mikään, mitä Vanhanen tai katainen sanoo, ei näytä tehoavan, vaan syytökset ja loanheitto jatkuvat.
Ja sitten kysymykset:
Mitä mieltä te keskustalaiset olette tällaisista demareista?
Pyrkivätkö he estämään sen, etteivät keskustalaiset ja kokoomuslaiset saisi keskustella keskenään silloin, kun keskusta on demareiden kanssa hallituksessa?
Mitä mieltä demareista ollaan keskustassa?
30
921
Vastaukset
- punamultamies
No kylläpäs sitä nyt nuollaan keskustaa. Vielä muutama viikko takaperin oli jaban teksti aika toisenlaista. No, niin se yksi vaalitulos kääntää mainosniehenkin takin.
Oma arvioni on että demarit voittavat eduskuntavaalit ja keskusta säilyttää suosionsa ja näin ollen punamulta jatkaa (pienen henkilövaihdoksin tosin).- kokoomus maksaa
Tuo se taitaa olla Jäbänkin arvio.
Siksi hän käy armotonta kampanjaansa täälläkin, ettei se toteutuisi.
Jäbän arviot tulevasta ovat pelkkää hänen haaveiluaan, jota hän markkinoi totena.
Se on sitä Jäbän etätyötä.
Ei tuollaista vouhkaamista kukaan ilmaiseksi tekisikään, Jäbälle maksetaan agitoinnista.
Se on selvää. - Jaba_43
Sinä siis nöyrryt SDP:n edessä, koska he voittavat vaalit ja konttaat uuteen punamultaan.
Olet kuuliainen orja, mutta et itsenäinen.
Onneksi kaikki keskustalaiset eivät ole tuollaisia punamultamiehiä.
- keskusta
Kyllä tälläiset sopimukset arveluttaa! Sopimus toisten tukemisesta toisella kierroksella tehtiin tietämättä KUKA on ehdokkaana!
Kokoomuksella olisi (kauhu skenaario) voinut olla vaikka "vaimon hakkaaja" Häkämies.
Sopimuksen mukaan olisi Keskustan pitänyt äänestää häntä!
Eli jotain rajaa näissä sopimuksissa vaikka kuinka halutaan "porvari leiriin" (joka jo sinänsä tökkii tavallisella tallaajalla).- Jaba_43
Ota huomioon, että pressanvaalin 2. kierroksella on vain kaksi vaihtoehtoa. Minusta Vanhanen ja Katainen voivat sen verran luottaa toisiinsa, ettei nimiä tarvittu silloin, kun sopimus tehtiin.
- PimpMyParty
Vasemmiston yhteistyötä perustellaan nimetyllä henkilöllä. Se on hämäystä ja silmänlumetta jolla vain oma toiminta pyritään oikeuttamaan. Luulisi nyt lapsenkin tajuavan, että tuollaisilla argumenteilla ei pitäisi valtakunnan politiikassa keskustella.
Argumentti on sitäpaitsi hyvin tyypillistä SAK:n toiminnassa, joten arvata saattaa, kuka senkin taas keksi SDP:n linjaksi. Heinäluoma. - oivahärkönen
... siinä oli, että puoluejohtajat sopivat tukea toistensa ehdokasta vaikkei vielä tiedetty, ketä ehdokkaat ovat. Sehän kertoo suuresta luottamuksesta toiseen ja siitä, ettei millään isolla puolueella ole varaa panna ehdokkaakseen ketä hyvänsä. Se kertoo myös sopimuksen päätavoitteesta, päästä näin porvarillisessa maassa eroon sosialistipresidenttien kierteestä; erityisesti vielä eroon Halosesta, joka on oikein vasemmistososialisti.
Sitä paitsi, taisivat kyllä jo tietää ehdokkaansa. Vanhanenhan oli kauan tiedossa kepun ehdokkaana ja eipä Niinstöäkään ollut vaikea arvata. - ilmettä..
oivahärkönen kirjoitti:
... siinä oli, että puoluejohtajat sopivat tukea toistensa ehdokasta vaikkei vielä tiedetty, ketä ehdokkaat ovat. Sehän kertoo suuresta luottamuksesta toiseen ja siitä, ettei millään isolla puolueella ole varaa panna ehdokkaakseen ketä hyvänsä. Se kertoo myös sopimuksen päätavoitteesta, päästä näin porvarillisessa maassa eroon sosialistipresidenttien kierteestä; erityisesti vielä eroon Halosesta, joka on oikein vasemmistososialisti.
Sitä paitsi, taisivat kyllä jo tietää ehdokkaansa. Vanhanenhan oli kauan tiedossa kepun ehdokkaana ja eipä Niinstöäkään ollut vaikea arvata.Vanhasen kasvoilla, kun Halosen valinta varmistui.
Vanhanen koki, että hänen hallituksensa linjan tukija valittiin, eikä se, jota vastaan hän joutui vaalitenteissä puolustelemaan hallituksensa linjaa.
- PimpMyParty
Nyt demarit eivät vielä ole ilmoittaneet, mikä on heidän eduskuntavaaliteemansa. Jos se on taas jotain ympäripyöreää "hyvinvointiyhteiskuntaa" niin ei sellaisen kanssa pidä lähteä hallitusneuvotteluihin pelkästään sen vuoksi että ovat demareita.
Mielestäni tulevissa vaaleissa kunkin puolueen pitäisi terävöittää muutama KUNNON TEEMA, jota ryhtyvät ajamaan. Jos ne saavat äänestäjiltä kannatusta, pitäisi se huomioida hallitusneuvotteluissa.
Tässä suhteessa nykyinen perustuslaki on vähän huono, koska se korostaa suurimman puolueen asemaa - ei niitä asioita, joita hallituksen pitäisi ottaa asialistalleen. Asiassa voisi olla korjaamista esimerkiksi Vanhasen ehdottamalla tavalla, että suurimman puolueen puheenjohtaja ei automaattisesti lähde hallituksen muodostustehtäviin, vaan siihen voitaisiin nimetä eduskunnan toimesta joku muu henkilö.
Näin myös SDP:llä olisi mahdollisuus päästä hallituksen muodostajaksi, kun monien epäsuosiossa oleva Heinäluoma ei olisi automaattisesti pääministeriehdokkaana.
Minä ainakaan en katso mitään etukäteen eduskuntavaalien suhteen, vaan katsotaan, millä kukin puolue pärjää ja mitä kansa miltäkin puolueelta haluaa.- Jaba_43
Viime vaaleissa kokoomus taisi olla ainoa, jolla oli konkreettinen tavoiteohjelma, muilla oli enemmän kaunopuheisuuden puolella.
Perustuslaki ei mielestäni ole huono, sehän antaa vallan eduskunnalle. Sen sijaan suuret puolueet ovat sopineet, että suurimman puolueen puheenjohtaja aloittaa hallitusneuvottelut, ja kun näinb on sovittu, niin siinä on silloin eduskunnan enemmistö takana - PimpMyParty
Jaba_43 kirjoitti:
Viime vaaleissa kokoomus taisi olla ainoa, jolla oli konkreettinen tavoiteohjelma, muilla oli enemmän kaunopuheisuuden puolella.
Perustuslaki ei mielestäni ole huono, sehän antaa vallan eduskunnalle. Sen sijaan suuret puolueet ovat sopineet, että suurimman puolueen puheenjohtaja aloittaa hallitusneuvottelut, ja kun näinb on sovittu, niin siinä on silloin eduskunnan enemmistö takanaEnpä tiedä, oliko Kokoomuksellakaan nyt mitään niin ihmeellistä.
Suurilla puolueilla on taipumus hioa särmät pois, jotta liikkuva äänestäjä ei ärsyyntyisi.
Pehmoisia palloja vaan heitellään ilmaan eikä niillä ole tarkoituskaan osua mihinkään.
Omasta puolueestani Keskustasta olen tosi ylpeä vuoden 1999 vaaleissa, jolloin Ahon johdolla tuotiin Työreformi - jonka tosin SAK vääristeli julkisuudessa aivan täysin.
Vastaavanlaisia kaivattaisiin. Jo riittää oli demareilta hieno veto aikoinaan 40-luvun lopulla kommunistivastaisuudessaan http://www.tsl.fi/tanner/kuvat/jo riittaa 1947.JPG
Tuollaisia selkeitä aikaan teemoja puolueilta kaivataan.
Keskustalla on hyviä teemoja luvassa ensi vaaleihin. Haenhan minäkin niitä koko ajan.
Viritämme puolueemme todella iskukykyiseen kuntoon!
PimMyParty!
- (?)
johtuu. Ovatko työläiskakarat kiusanneet sinua lapsena, pärjäsikö he koulussa paremmin kuin sinä, saivatko he parempia joululahjoja kuin sinä, veikö joku duunarikakara ensirakkautesi, etkö pärjännyt opiskeluaikana tiedoissasi, olivatko he parempia urheilussakin, veivätkö he sinulle kuuluneen työpaikan, ajavatko he paremmalla autolla, asuvatko he sinua paremmin vai sosialisoitiinko sinulta jotain viimeisen 50 vuoden aikana. Ehkä se olikin aivan tavallinen polkupyörävarkaus.
Olet aivan tavallinen keskinkertainen kokoomuslainen. Katkera ja kateellinen. Osattomaksi jäänyt. Kaipaat Sarasvuon, Stubbin ja Niinistön ihmeparantamista.
Olet loppujen lopuksi katkera toisille porvareille. He ovat pärjänneet sinua paremmin. Kokoomusideologiaan vaan yksinkertaisesti kuuluu syyttää punikkeja kaikesta mistä kokee itse jääneensä osattomaksi.
Hanki itsellesi oma elämä. Se kannattaa aina.- Jaba_43
Omaa lapsuuttasiko kuvailit?
Ei minulla mitään demarivihaa ole, mutta kyllä demareiden puheet, teot ja tavoitteet ovat sellaisia, etteivät ne minulle oikein istu.
Minä en nimittäin keneltäkään hyväksy sitä, että yritetään tukkia suita ja estää yhteistyötä. heinäluomahan käyttäytyy kuin joku saamarin Bush, kun raivoaa kepulle siihen tyyliin, että ellette ole meidän puolella, niin olette meitä vastaan.
tämmöisen vaikutelman minä olen saanut enkä osaa sen perusteella Heinäluomaa paljoakaan arvostaa. - (?)
Jaba_43 kirjoitti:
Omaa lapsuuttasiko kuvailit?
Ei minulla mitään demarivihaa ole, mutta kyllä demareiden puheet, teot ja tavoitteet ovat sellaisia, etteivät ne minulle oikein istu.
Minä en nimittäin keneltäkään hyväksy sitä, että yritetään tukkia suita ja estää yhteistyötä. heinäluomahan käyttäytyy kuin joku saamarin Bush, kun raivoaa kepulle siihen tyyliin, että ellette ole meidän puolella, niin olette meitä vastaan.
tämmöisen vaikutelman minä olen saanut enkä osaa sen perusteella Heinäluomaa paljoakaan arvostaa.vastakkainasettelun ideologi. Salon George Bushin ihailija.
- environment
'
... niin mikä vika olisi kolmen suuren hallituksessa, jossa hallituksen voimasuhteet jakautuisivat kes 30% , kok 30% , SDP 40%.
Demarit sopii hyvin hallitukseen. Tai oikeammin demarit siellä jatkaa mitä varmimmin, keskustan tai kokoomuksen kumppanina (nyt tuulee sinipunan suuntaan). Mutta entäpä jos kuitenkin kolmen suuren hallitus ?
Keskustalaiset ovat suunnilleen yhtä kaukana demarien kuin kokoomuksen linjoista. Sekä kok että SDP ovat selkeästi profiloituneita puoluekentän vasen - oikea -ajatteluun, keskusta ei ole (mikä seikka keskustan eduksi).
Demokraattinen suomi ilman demareita ei olisi enää demokraattinen suomi, sitä mieltä demareista :)- Jaba_43
Minusta demokratia toteutuu parhaiten, kun hallituspuolueilla on vain pieni enemmistö ja oppositiolla paljon valtaa.
Liian laaja hallituspohja vie avoimen keskustelun kabinetteihin, kansalta piiloon ja tuo näkyviin vain puhki kalutut ja sileiksi hiotut kompromissit.
Vahva oppositio saa aikaan, että vaihtoehdoista päästään edes jossain määrin keskustelemaan.
Demokraattinen Suomi on aina, myös ilman demareita hallituksessa, sillä juuri oppositiossa demarit saisivat aikaan, että hallituksen on oltava avoin.
- yksi mielepide
Demarit tekevät nyt tiivistä harhautustyötä vaimentaakseen ne törkeydet mitä käyttivät vaalityössään. Ainoa mihin ovat saaneet tekosyyn on keskustan ja kokoomuksen yhteistyö joka oli demareille varsin nöyryyttävää. Lopullinen laskuhan tästä tulostuu vasta seuraavissa eduskuntavaaleissa. Demarit tietävät tämän varsin hyvin ja siksi paniikki on melkoinen. SAK:n Viialainen on malli esimerkki takin kääntämisestä. Itse kysymykseesi vastaan, että keskustan pitäisi saada välimatkaa demareihin jotta pysähtyneisyyden aika saataisiin jälleen liikkeelle.
- Jaba_43
Olen samaa mieltä.
Demokratia toteutuu parhaiten, kun kolmen suurimman puolueen kesken on olemassa myös kolme hallitusvaihtoehtoa, ja sen ketkä kaksi hallituksen rungon muodostavat, ratkaisee ohjelmat, ei puolueiden nimet.
SDP ei ole tottunut olemaan oppositiossa. Se olisi tavattoman suuri tappio myös uudelle puheenjohtajalle, eero Heinäluomalle. Siksi paniikki on nyt suuri.
- totuus*
Ei kokoomuksen ja keskustan edeltäjillä vuoden 1918 tammikuussa mitään vastakkainolon asennetta ollut sosialidemokraatteihin. He vain ryhtyivät häätämään tänne jätettyjä venäläisiä sotajoukkoja pois itenäisestä maasta. Ennen ryhtymistään pyysivät sosialidemokraatteja mukaan häätöhommiin. Eivät sossut tulleet. Syyttäkööt itseään, eikä oikeistoa vastakkainasettelusta. Sama peli näyttää olevan vielä tänäkin päivänä Heinäluomalla. Maan sisällä pitäisi vain varallisuus jakaa. Yhdessä ei voida käydä globalisaatiota vastaan ja vallata sieltä markkinoita ja työtä Suomeen.
Mut mä uskon, et Suomen työväki laidasta laitaan vielä tämän bonjaa. Eihän tällaisella bolseviikkihenkisellä sak:n meiningillä muuta tule kuin riitelyä. Oikeistohenkinen työväki jyrää ja Heinluoma vapisee jo!- Jaba_43
Heinäluoma pyrkii estämään keskustan ja kokoomuksen vapaaehtoisen yhteistyön pelottelemalla duunareita kansan kahtiajaolla.
Mutta ei se minunkaan mielestäni tule onnistumaan, sillä heinäluomalainen parjauspropaganda menee täydestä vain työväenaatteen luokkakantaisiin kannattajiin, jotka elävät edelleen mielikuvitusmaailmassa, jossa muka on riistäjiä ja riistettyjä. - ettei
Jaba_43 kirjoitti:
Heinäluoma pyrkii estämään keskustan ja kokoomuksen vapaaehtoisen yhteistyön pelottelemalla duunareita kansan kahtiajaolla.
Mutta ei se minunkaan mielestäni tule onnistumaan, sillä heinäluomalainen parjauspropaganda menee täydestä vain työväenaatteen luokkakantaisiin kannattajiin, jotka elävät edelleen mielikuvitusmaailmassa, jossa muka on riistäjiä ja riistettyjä.sinulla paljoakaan ole kokemusta "oikeasta työstä"". Voin sinulle kertoa nykyisen TV-peli/tietokone- ekonomijuppisukupolven tultua yrityksissä johtotehtäviin tilanteen selkeästi pahentuneen tuossa suhteessa!! Ei tietenkään kaikissa firmoissa, mutta yhdestä on minulla kokemusta ja olen kuullut muualta samanlaisia viestejä!!! Voit hyvin kuvitella tilanteen.... he ovat ihmisiä jotka eivät ole käytännön töitä ikinään tarvinneet tehdä, vaan eläneet viikkorahoilla ja pelanneet tietokonepelejään, käyneet ylioppilaiksi ja ekonomeiksi.. ja mikä pahinta: KUUNNELLEET SARASVUOTA!!!!! EI niitten asenteita tavallista duunaria kohtaan niele erkkikään!!! Tulee monelle vanhoja "patruunoita" ikävä!!!
- Jaba_43
ettei kirjoitti:
sinulla paljoakaan ole kokemusta "oikeasta työstä"". Voin sinulle kertoa nykyisen TV-peli/tietokone- ekonomijuppisukupolven tultua yrityksissä johtotehtäviin tilanteen selkeästi pahentuneen tuossa suhteessa!! Ei tietenkään kaikissa firmoissa, mutta yhdestä on minulla kokemusta ja olen kuullut muualta samanlaisia viestejä!!! Voit hyvin kuvitella tilanteen.... he ovat ihmisiä jotka eivät ole käytännön töitä ikinään tarvinneet tehdä, vaan eläneet viikkorahoilla ja pelanneet tietokonepelejään, käyneet ylioppilaiksi ja ekonomeiksi.. ja mikä pahinta: KUUNNELLEET SARASVUOTA!!!!! EI niitten asenteita tavallista duunaria kohtaan niele erkkikään!!! Tulee monelle vanhoja "patruunoita" ikävä!!!
En kiistä kuvaamaasi tapausta, sillä itselläni on saman suuntaisia kokemuksia yli 40 vuoden ajalta.
Omien kokemusteni valossa juppijohtajat pannaan mäkeen aika pian, sillä heidän konsteillaan ei tehdä pitkän päälle tulosta ja omistajat haluavat yritystensä tuottavan pitkäjänteisesti.
Se on mahdollista vain, jos ihmisiä johdetaan inhimillisesti. Ja tätä ei Heinäluoma ymmärrä, kun hänellä taas on kokemusta vain ay-liikkeen vastakkainasettelusta, koska koko ay-liike perustuu pitkälti vastakkainasettelun vaalimiseen, jotta saataisi jäseniä. - mikä on hyvä
ettei kirjoitti:
sinulla paljoakaan ole kokemusta "oikeasta työstä"". Voin sinulle kertoa nykyisen TV-peli/tietokone- ekonomijuppisukupolven tultua yrityksissä johtotehtäviin tilanteen selkeästi pahentuneen tuossa suhteessa!! Ei tietenkään kaikissa firmoissa, mutta yhdestä on minulla kokemusta ja olen kuullut muualta samanlaisia viestejä!!! Voit hyvin kuvitella tilanteen.... he ovat ihmisiä jotka eivät ole käytännön töitä ikinään tarvinneet tehdä, vaan eläneet viikkorahoilla ja pelanneet tietokonepelejään, käyneet ylioppilaiksi ja ekonomeiksi.. ja mikä pahinta: KUUNNELLEET SARASVUOTA!!!!! EI niitten asenteita tavallista duunaria kohtaan niele erkkikään!!! Tulee monelle vanhoja "patruunoita" ikävä!!!
...täydet kymmenen pistettä plussilla! Juuri mainitsemaasi työelämässä tapahtuvaa muutosprosessia eivät tänne kirjoittelevat demarikaunaiset kokoomuslaiset tunnusta tai eivät ole edes tunnistaneet.
Sauli Niinistö yritti vaaliteemallaan mennä duunareitten pään sisään, jotta heidän yhteinen porvarihenkensä kasvaisi omien henkilökohtaisten etujen ajamisen kustannuksella. Ihan noin yksinkertaista se ei ole.
Elämä on aaltoliikettä. Kovan porvaripolitiikan ajajille tulee joskus vastaisku äänestäjien taholta, koska parhaatkaan hengenkohotusjulistukset eivät täytä kenenkään vatsaa. Ei, vaikka kuinka toistettaisiin Niinistön vaalitaistelussa esittämää väitettä, että firmojen voittojen kasvattaminen ei ole keneltäkään pois. - ...
Jaba_43 kirjoitti:
En kiistä kuvaamaasi tapausta, sillä itselläni on saman suuntaisia kokemuksia yli 40 vuoden ajalta.
Omien kokemusteni valossa juppijohtajat pannaan mäkeen aika pian, sillä heidän konsteillaan ei tehdä pitkän päälle tulosta ja omistajat haluavat yritystensä tuottavan pitkäjänteisesti.
Se on mahdollista vain, jos ihmisiä johdetaan inhimillisesti. Ja tätä ei Heinäluoma ymmärrä, kun hänellä taas on kokemusta vain ay-liikkeen vastakkainasettelusta, koska koko ay-liike perustuu pitkälti vastakkainasettelun vaalimiseen, jotta saataisi jäseniä."..koska koko ay-liike perustuu pitkälti vastakkainasettelun vaalimiseen, jotta saataisi jäseniä."
vai..
Koska vastakkainasettelu on olemassa ihan sitä erikoisesti vaalimatta, on AY-liikkeellä jäseniä?
Miksi sinulla, Jääbä, on noin kova tarve purkaa kiukkusi Eeroon?
Älä suotta keuhkoa, iso mies on pohjimmiltaan lempeä sinunkinlaisellesi pikkuräksylle.
- JormaKKorhonen
Minusta Sinä olit joskus ennen paljon fiksumpi; sinulla oli ajatuksia ja näkemyksiä vaikka mistä, ja esitit niitä hyvin.
Nyt olet kyllä urautunut tuohon aiheeseen, eli olet juuri sellainen kulunut vinyylilevy, josta jo aamulla Sinulle puhuin.
Mitä himskattia varten haluat niin kiihkeästi tietää kepulaisten tunteista ja ajatuksista? Eikö Sinun pitäisi kertoa, mitä kokoomuslaiset asioista ajattelevat? Vai etkö itse asiassa tunne kokoomuslaisia? Siltä hieman tuntuu. Minä tunnen muutamia, eivätkä he ajattele demareistakaan lainkaan siten kuin Sinä.
Ja kun kyselet tämän saitin kepulaisilta, niin heiltä saamasi mielipiteet eivät liioin taida edustaa keskustan johdon tai kentän näkemyksiä. Ehkä saat haluamiasi vastauksia CITY-Keskustalta, joka on niin kaukana todellisuushorisontin tuolla puolen, että vihikoirakaan ei enää häntä sieltä löytäisi, eivätkä minkäänlaiset pelastuspartiot voisi häntä sieltä noutaa.
Seuraavat ek-vaalit tulee sdp voittamaan hyvin kirkkaasti, ehkäpä jokseenkin sillä kannatuksella, jota tämän aamuinen YLEn kysely osoitti (yli 26 %). Mutta silti toivon porvarihallitusta, hieman kauemmas tähtäävillä syillä kuin Sinä. Siitä puhuin eilisessä avauksessani näin:
- - -
Seuraavissa eduskuntavaaleissa keskusta jokseenkin varmasti jää kolmanneksi suurimmaksi puolueeksemme, ja kokoomuksesta tulee suurin porvaripuolue, jos sitä termiä halutaan käyttää. Vaikka olen ehkä enemmän kallellaan tannerilaisen sosialidemokratian kuin kokoomuksen arvoihin, silti toivoisin, että vaalien jälkeen maahamme muodostettaisiin ns. porvarihallitus. Se tapahtuisi tietenkin kokoomuksen johdolla, ja se sinetöisi lopullisesti kepun aseman kokoomuksen tukipuolueena. Ja se olisi sille lopun alku.
Sellainen tilanne ei tietenkään tyydyttäisi suurta osaa kepun kannattajista. Niinpä puolueessa syntyisi sellainen ristiinveto, että se lopulta hajottaisi puolueen. Silloin oikeistolaisiksi itsensä tuntevat liittyisivät kokoomukseen ja kannattajien vähäväkinen enemmistö saattaisi yrittää joko jatkaa kepuna tai muodostaa uuden puolueen. Kummassakin tapauksessa puolueesta tulisi niin pieni, että sillä ei olisi tulevaisuutta muutenkin jo liian pirstaleisessa puoluekentässämme. Melko pian puolue hajoaisi ja sulautuisi lähinnä demareihin ja perussuomalaisiin.
Kaiken tuloksena jäisi vain yksi merkittävä oikeistopuolue, jonka kannatus heiluisi 35-45 %:n haarukassa. Tuo oikeistopuolue ei itse asiassa olisi kovin oikeistolainen, mutta se kuitenkin kannattaisi markkinaliberalismia, suosisi yrittäjyyttä, pyrkisi pitämään valtion ja kuntien osuuden kaikissa toiminnoissa mahdollisimman vähäisenä ja pyrkisi alentamaan verotusta. Puolue ei paljonkaan poikkeaisi nykyisen kokoomuksen maltillisesta siivestä.
Toivottavasti syntyvän porvarihallituksen johdosta myös SDP joutuisi muuttumaan entistäkin enemmän yleispuolueeksi. Se mm. pakottaisi puolueen tekemään selvempää eroa ammattijärjestöihin. Oppositiossa se luonnollisesti kasvaisi entistäkin suuremmaksi, ja se saattaisi jo seuraavalla vaalikaudella aiheuttaa vasemmistoliiton hajoamisen. Sen demokraattiset voimat liittyisivät demareihin ja vasemmistoänkyrät ehkä kommunisteihin. Tuollainen kehitys tulee tapahtumaan yhtä varmasti kuin kepunkin hajoaminen, mutta porvarihallituksen muodostaminen prosessia nopeuttaisi.
Lopputulemana olisi vain yksi vasemmistopuolue, kannatukseltaan 35-45 %. Puolue ei olisi kovin vasemmistolainen, mutta kyllä se sitä toista puoluetta voimakkaammin painottaisi sosiaaliasioita ja vähäosaisimmistakin huolehtimista, jonka vuoksi se suosisi korkeampaa verotusta. Sen ihanteena olisi ns. pohjoismainen hyvinvointivaltio, jonka ylläpitäminen edellyttää joltistakin valtion ja kuntien osuutta toiminnoissa. Puolueen näkemykset eivät juuri poikkeaisi ”lipposlaisten” demarien näkemyksistä.
Meille jäisi muutama pienpuolue, joita ei voitaisi määritellä oikeisto-vaemmisto-akselilla (vihreät, kristilliset, ruotsalaiset, perussuomalaiset), ja niillä olisi kyllä tuossa asetelmassa ihan tärkeä rooli. Niistä nimittäin kulloinkin vallassa oleva, yli 40 %:n kannatusta nauttiva puolue ottaisi tarvitsemansa tuen joko enemmistöhallituksen muodostamiseksi tai sopimuksella siten, kuin esim. vähemmistöhallituksia suosivassa Ruotsissa tapahtuu.
Tuollainen käytännössä kaksipuoluejärjestelmä on ehdottomasti paras mahdollinen kansalaisten kannalta. Siinä valtapuolueet ovat jatkuvassa, todellisessa kilpailutilanteessa, joka pakottaa ne tekemään parhaansa kansan hyväksi, jotta sen kannatus säilyisi. Silti hallitukset vaihtuvat lähes vaalikausittain, ja niin ollen kansa saa vuoronperään parhaan annin kummaltakin puolueelta. Jos hallituspuolue saa vielä seuraavissakin vaaleissa riittävän kannatuksen uuden hallituksen muodostaakseen, sen on täytynyt hoitaa asiat niin hyvin, että tuollaisen luottamuksen se silloin todella ansaitsee.
Joka tapauksessa tulevaisuudessa päästäisiin – ja päästään, niin uskon – siihen, että meillä hallitukset olisivat joko oikeisto- tai vasemmistohallituksia. Eli tilanne normalisoituu samanlaiseksi kuin on muissakin meihin verrattavissa länsimaissa, jopa naapurissamme Ruotsissa. Vielä selvemmin tietysti Britanniassa, jossa valta vaihtelee lähes säännönmukaisesti labourin ja toryjen kesken tai Yhdysvalloissa demokraattien ja republikaanien kesken.
- - -
Järkytyitköhän liikaa presidentinvaalien tuloksista ja pieleen menneistä ennustuksistasi niistä, ja siksi olet nyt jämähtynyt tuollaiseen ajatuskuvioon, jossa kieput kuin häntäänsä takaa-ajava koira.- Jaba_43
Ei kannata panna mielikuvitusta laukkaamaan turhan takia. Ainoa, mistä olen "järkyttynyt", on Heinäluoma ja demareiden tapa ryhtyä pelottelemaan ihmisiä, jollain "sopimuksella", jota ei ole.
Mistään tuon enemmästä ei tässä jutussa ole kyse.
En ole huolissani "pieleen menneistä" ennustuksistakaan, koska tiedän itse niiden usein sisältävän optimismia siihen suuntaan, johon asioiden mielestäni olisi hyvä kehittyä.
Niinpä käytänkin tilaisuutta hyväkseni ja toistan, että Heinäluoman ärhentely, jos se jatkuu, kääntää demareiden kannatuksen alamäkeen ja työntää kepua oikeasti kohti kolmatta hallitusvaihtoehtoa, sinivihreää.
Jos tämä ennustus menee pieleen, niin ei se minua pahemmin hetkauta. Sitten on vaan uuden analyysin ja paremman ennustuksen paikka.
- naurettavaa
Porvariliitossa on kyse lähinnä kahden luuserin yrityksestä kääntää tappiot voitoiksi. Ideat ovat käytännössä toimimattomia ja ulkopuolisen silmissä (siis ei-demarisilmissäkin) lähinnä naurettavia.
Tuossa palstan toistaiseksi pätevin kannanotto aiheeseen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000013788731- Jaba_43
Jos meillä on kolme puoluetta, niin miksei meilläö voi olla kolmea hallitusvaihtoehtoakin.
En mitenkään kykene ymmärtämään, että SDP pyrkii estämään yhden vaihtoehdon tavalla, jolla Heinäluoma nyt öykkäröi kepulle ja kokoomukselle.
Heinäluoman ja sinun jutuillasi ei ole mitään tekemistä kansanvaltaisen demokratian kanssa. - ymmärräkään
Jaba_43 kirjoitti:
Jos meillä on kolme puoluetta, niin miksei meilläö voi olla kolmea hallitusvaihtoehtoakin.
En mitenkään kykene ymmärtämään, että SDP pyrkii estämään yhden vaihtoehdon tavalla, jolla Heinäluoma nyt öykkäröi kepulle ja kokoomukselle.
Heinäluoman ja sinun jutuillasi ei ole mitään tekemistä kansanvaltaisen demokratian kanssa.Demokratia sellaisena kuin me sen ymmärrämme ei ole historiaton idea, vaan nimenomaan historiallisesti kehittynyt ajattelutapa. Sillä ei ole idealistisia sisältöjä, vaan se on historiallisesti valistusajalta alkaen ollut taistelua kansan vallan puolesta kuninkaanvaltaa ja sääty-yhteiskunnassa olemassaolleita synnynnäisiä etuoikeuksia vastaan. Mitään muuta kuin tasa-arvoa edistävää sisältöä demokratialla ei historiallisesti ole ollut. Siksi työväenliikkeen huoli demokratian nimissä esiintyvien suttaajien puuhasteluista on oikeutettua. Koska demokratiaa käytännössä voidaan käyttää tasa-arvoisuuden vastaisiin hankkeisiin -- demokratian avulla on ollut mahdollista jopa panna pystyyn diktatuurikin -- työväenliikkeen huoli demokratian nimissä esiintyvien suttaajien puuhastelusta on myös aiheellista.
- Jaba_43
ymmärräkään kirjoitti:
Demokratia sellaisena kuin me sen ymmärrämme ei ole historiaton idea, vaan nimenomaan historiallisesti kehittynyt ajattelutapa. Sillä ei ole idealistisia sisältöjä, vaan se on historiallisesti valistusajalta alkaen ollut taistelua kansan vallan puolesta kuninkaanvaltaa ja sääty-yhteiskunnassa olemassaolleita synnynnäisiä etuoikeuksia vastaan. Mitään muuta kuin tasa-arvoa edistävää sisältöä demokratialla ei historiallisesti ole ollut. Siksi työväenliikkeen huoli demokratian nimissä esiintyvien suttaajien puuhasteluista on oikeutettua. Koska demokratiaa käytännössä voidaan käyttää tasa-arvoisuuden vastaisiin hankkeisiin -- demokratian avulla on ollut mahdollista jopa panna pystyyn diktatuurikin -- työväenliikkeen huoli demokratian nimissä esiintyvien suttaajien puuhastelusta on myös aiheellista.
Voisitko vielä sanoa, miten tuo liittyy siihen, että kolmen puolueen hallitusvaihtoehdoista yksi yritetään mitätöidä sen puolueen toimesta, joka ei olisi siinä mukana..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1393870Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3442997Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt101906Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa91635Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41099- 71944
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38874- 44784
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23771- 65761