Paleleminen?

Öönööt

Tästä aiheesta on varmasti kirjoitettu monta ketjua, mutta kysynpä silti. Mistä johtuu paleleminen? Sisällä palelen melkein aina, nytkin on yhteensä 3 paitaa päällä, trikoo, neule ja vielä fleece ja silti tuntuu että on kylmä. Nimenomaan kädet ja varpaat palelee koko ajan. Miekkonen kulkee t-paita päällä ja valittaa välillä että on kuuma, kun kääntelen pattereita lämpimämmälle, joten huoneenlämmöstä se ei voi johtua. Sama ongelma on kesät talvet (paitsi kovilla helteillä). Lämmin tulee saunassa, suihkussa ja liikkuessa, mutta heti kun istun alas, vaikkapa sohvalle katsomaan tv:tä, niin pitää vetää filtti päälle, ettei tule liian kylmä. Olen hieman ylipainoinen, joten rasvakerroksen puutteesta ei voi johtua. Syön mielestäni tarpeeksi usein (ja painosta päätelleen enemmän kuin tarpeeksi), joten joten.. Onko jokin vitamiininpuutos vai mikä? Välillä myös väsyttää aika paljon, vaikka nukunkin riittävästi.

11

17413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ääreis-

verenkierto voisi olla syy mutta sen syytä en osaa arvailla.

• jos toinenkin

Mua palelee myös aina. Talvella vaikka mulla olisi kahdet pilkkihaalarit päällä, en pysty olemaan ulkona palelematta. Kesällä lämpötila saa mennä selvästi 20 asteen yläpuolelle, ennenkuin pystyn olemaan ilman jonkinlaista pitkähihaista.
      Sisällä minulla on aina trikoot jalassa, ja paita päällä. Telkkua katsoaessa viltti tai peitto.
      Aamulla en meinaa päästä sängystä ylös, koska kun poistun peiton alta palellun. Meillä on kuitenkin sisällä 23'C...
      Avantoon ei voisi kuvitellakkaan meneväni vaikka löytyy valokuvia missä lapsena olen avannossa, ja jos järven/altaan vesi on vain 20'C en pysty sinne menemään. Kun vesi saavuttaa vyötärön en meinaa enää saada happea ja tuntuu että sydän pysähtyy, ja sitten poistun vedestä...
      Pakkasilla en juurikaan nenääni vapaaehtoisesti ulos laita. Parinkympin pakkasilla juoksen kiiruusti autoon, ja sitten autosta töihin, kauppaan tai salille. Tutut aina sanoo että kylmä karaisee, mutta minä en kyllä karaistu IKINÄ!
      Terveyteni on todella hyvä, verikokeissa kuukausi sitten ihanteelliset arvot, käyn kuntosalilla 3-4 kertaa viikossa, ja pituus/paino 178/68... Eli eli.. Ei taida tuo paleleminen olla aina mikään terveyteen liittyvä, koska minulla asia on ollut näin niin kauan kun muistan.
      Mutta onhan nuokin vähän sellaisia henkilöstä riippuvia asioita...

• Öönööt

Taitaa tosiaan olla ihmiskohtaista. Tosin en kyllä muista että olisin aina palellut näin paljon. Eikä se kylmälle karaistuminen kyllä toimi. Olin töissä n. vuoden ajan, joka oli ulkotyötä. Aina oli kylmä talvella, mutta enpä karaistunut. Tuntu lähinnä siltä, että palelen entistä herkemmin. Yksi mikä auttaa kylmyyteen kun menen ulos, on liikunta. Hypin paikallani hetken aikaa, heiluttelen käsiä jne, kunnes tulee lämmin. Sitten vaan kengät jalkaan, takki päälle ja pipo päähän. Ulos mentäessä on sitten valmiiksi pieni lämpö päällä, eikä kylmä iske niin äkkiä. Syytä tuohon paleluun en kyllä ole vielä keksinyt. Olis mukavaa jos vois olla t-paita päällä sisällä ja sanoa että on lämmin olla.

• kolmas vk
        Öönööt kirjoitti:

Taitaa tosiaan olla ihmiskohtaista. Tosin en kyllä muista että olisin aina palellut näin paljon. Eikä se kylmälle karaistuminen kyllä toimi. Olin töissä n. vuoden ajan, joka oli ulkotyötä. Aina oli kylmä talvella, mutta enpä karaistunut. Tuntu lähinnä siltä, että palelen entistä herkemmin. Yksi mikä auttaa kylmyyteen kun menen ulos, on liikunta. Hypin paikallani hetken aikaa, heiluttelen käsiä jne, kunnes tulee lämmin. Sitten vaan kengät jalkaan, takki päälle ja pipo päähän. Ulos mentäessä on sitten valmiiksi pieni lämpö päällä, eikä kylmä iske niin äkkiä. Syytä tuohon paleluun en kyllä ole vielä keksinyt. Olis mukavaa jos vois olla t-paita päällä sisällä ja sanoa että on lämmin olla.

Lisää lämpöä. Minulla on täällä 29 ja voin olla t-paidalla. Jos lämpötila putoaa alle 25 niin sitten pitääkin jo ottaa villapaita ja -sukat.

Ulkona käytän kesäiltoinakin usein toppatakkia ja pipoa kun lämpötila on vain ~10 astetta.

• Pete..

Kyllä minä veikkaan, että sulla on tosi heikko ääreisverenkierto, mulla ei ole ikinä kylmä ja tykkään mitä kovempi pakkanen on...helppo testi, jos käyt hammaslääkärissä ja ensimmäinen puudutuspiikki vaikuttaa, sulla on huono ääreisverenkierto, mulla ei vaikuttaa vasta kuudes piikki, koska mulla on vilkas verenkierto

• minä itte

Joka ikinen aamu herättyäni juon kolme-5dl mustaa kahvia. Tunnin päästä aukeaa "vesihana" ja joudun alituiseen seisomaan pöntön vierellä. Sen jälkeen alkaa palella: Ensin varpaat ja sormet. Seuraavana vuorossa selkä ja hartiat. Tuntuu kuin kävelisin kahdenkymmenen asteen pakkasella shortsit ja t-paita yllä. Reisissä ja pohkeissa on tunne kuin suonissa virtaisi kylmä vesi. Sormia ja varpaita pistelee. Kun laskeudun makuulle ja hytisen aikani, paleleminen loppuu, mutta kun nousen ylös mennäkseni taas ikerran tyhjentämään "syyläriä", alkaa sama paleleminen. Kun kysyn lääkärioltä syytä, hän ei kommentoi valitukseeni mitenkään! Mitä tehdä, keneltä kysyä neuvoa?

• näinli

''Joka ikinen aamu herättyäni juon kolme-5dl mustaa kahvia.''

Joka ikinen aamu herättyäni juon kolme-5dl mustaa kahvia.

• ohoheijaa

Kokis teki saman...liika kofeiini. Vessaramppaasta, koska kokis poistaa nestettä elimistöstä. Samoin palelu, ja väsymys, liikaa kofeiinia. Lopeta kahvi!

• brunta

voisi olla syytä käydä tutkituttamassa kilpirauhasen toiminta.

• Maryyl

Syötkö vitamiinipitoisia ruokia ei rasvaisia, minuakin on joskus palellut teen jokainen aamu mootsien. Mustikoita lakkoja mansikoita banaanin karpaloita muutaman ja pihlajanmarjoja 5: kpl ja rasvatonta jugurttia, siitä saa vuorokauden vitamiiniannoksen suosittelen b 12:toista vitamiini taplettia päivittäin. Kuntoile kotona kävele huoneita edestakaisin , tai hyppää vaikka 5:minuuttia kerrallaan. Jos palelu ei lopu on verenkierrossa jotain vikaa, istuminen ei auta kuntoilu auttaa kannattaa kokeilla liikuntaa neuvoisin tekemään menkää ulkoilemaan.

• asdfghjkldfgtyhuj

Mua ainakin palelee sisäilmaongelmaisissa paikoissa ihan hitosti, siihen ei auta toppautua paksuihin vaatteisiin, eikä myöskään lämmitys, ainoastaan niistä paikoista pois pysyttely tuo avun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3662
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3209
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2855
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      82
      2677
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1680
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1485
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1458
    Aihe