Avoin kysymys sinulle Lars

kaikkia rakastava

sekä muille ortodoksisuuden syvimmät salaisuudet ymmärtäville. Provot ja muut älkää vaivautuko vastaamaan. Vaikeusaste on akuutti.

Pyydän sinulta viisas ihminen neuvoa. Jos et itse osaa vastata kysy neuvoa läheisiltä viisailtasi.

Olen umpikujassa. Voin erittäin pahoin. En näe ulospääsyä perhe tilanteesta. Olen melkein yksin, yksin yritän auttaa, selvitä. Auttakaa minua.

Vaimoni on jo kolme viikkoa ollut psykoosissa. Puhelinkeskusteluistaan sisarusten kesken puolet kuvittelee ylimääräistä. Pahinta on se, että keskustelut hänen kohdallaan jatkuvat loogisesti, johdonmukaisesti, ikäänkuin ne olisivat totta tässä ja nyt. Esimerkki keskustelun kulusta. Vaimoni soitti veljelleen X:lle, jolloin normaalin keskustelun sijasta paljastui seuraavanlaisia ylimääräisiä hallusinaatioita. Hänen veljensä oli kertonut omaavansa näkijän lahjat, kertonut myös vaimollani olevan vastaavanlaiset lahjat. Nähneensä aivokasvaimen vaimollani, joka johtaa hänen kuolemansa tänä vuonna. Kaikki nämä ovat vaimoni kuvitelmaa. Tämä oli vain yksi esimerkki. Kolmen viikon aikana joka päivä ko. kokemukset, kuvitelmat vaihtavat olomuotoaan. Rakastan vaimoani haluan hänen parantumistaan. Voimani ovat vähissä, mitä minä teen?

20

2090

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkia rakastava

niin hiljenin munäkin. Kaikki hiljeni, paitsi vaimoni.

• Makarios

Tunnen voimattomuutta epätoivosi edessä. Voin vain rukoilla sinulle voimia ja vaimollesi parantumista. Kysyn tässä kuitenkin, mitä hoitoa hän saa. Onko hän avohoidon piirissä? Onko mahdollista saada häntä osastohoitoon? Vai seuraisiko siellä se tavallinen tarina: pumpataan täyteen mömmöjä ja sitten passitus takaisin oman onnen nojaan?

Oletko jutellut häntä hoitavan lääkärin kanssa?

Makarios

• kaikkia rakastava

taas kerran jyvät eroittuvat akanoista. Olet ihana ihminen, empaattinen, sympaattinen, lähimmäisestä huolehtiva, Kristuksen seuraaja.

Oman vaikean elämänkulun olen jo aiemmin kertonut, en sitä ole salannut. Rasitteena on lisäksi ollut vaimoni hyvinkin vaikea elämäntaival. En tässä sen pidemmin sitä ala analysoimaan, kerron vain lyhyesti. Hänen isänsä kuoli ollessaan 11 v. Äiti kuoli auton yliajamana ollessaan 23 v. Murrosikä jäi kokematta jne....

Viimeiset 10 v. puolen vuoden välein (syksy/kevät) psykoosi on saanut hänet valtaansa. Todellisuus järkkyy. Mielenkuvitukset tulevat todellisiksi. Harhoista tulee totta. Minusta aviopuolisosta pahin, pettäjä, laskelmoija, hänen elämänsä tuhoaja.

Kysynkin neuvoa Teiltä uskon veljiltä ja sisarilta mitä minä teen hänen auttamisekseen ja itsenikin puolesta?

• Makarios
        kaikkia rakastava kirjoitti:

taas kerran jyvät eroittuvat akanoista. Olet ihana ihminen, empaattinen, sympaattinen, lähimmäisestä huolehtiva, Kristuksen seuraaja.

Oman vaikean elämänkulun olen jo aiemmin kertonut, en sitä ole salannut. Rasitteena on lisäksi ollut vaimoni hyvinkin vaikea elämäntaival. En tässä sen pidemmin sitä ala analysoimaan, kerron vain lyhyesti. Hänen isänsä kuoli ollessaan 11 v. Äiti kuoli auton yliajamana ollessaan 23 v. Murrosikä jäi kokematta jne....

Viimeiset 10 v. puolen vuoden välein (syksy/kevät) psykoosi on saanut hänet valtaansa. Todellisuus järkkyy. Mielenkuvitukset tulevat todellisiksi. Harhoista tulee totta. Minusta aviopuolisosta pahin, pettäjä, laskelmoija, hänen elämänsä tuhoaja.

Kysynkin neuvoa Teiltä uskon veljiltä ja sisarilta mitä minä teen hänen auttamisekseen ja itsenikin puolesta?

En minä ole mikään hyvä ihminen. Täälläkin minut on leimattu vaikka miksi. Omat elämänkokemukseni ovat kuitenkin olleet sen verran kovat, että luulen ymmärtäväni, mistä kristillisessä lähimmäisenrakkaudessa on kysymys. Teen vai sen, minkä oletan jokaisen tekevän. Mutta vastaukseesi - tai pikemminkin epävastaukseesi: Saako vaimosi mitään lääketieteellistä hoitoa? Entä sinä? Miten itse jaksat? Usein psyykkisesti sairas ihminen sairastuttaa tahtomattaan myös läheisensä.

Makarios

• kaikkia rakastava
        Makarios kirjoitti:

En minä ole mikään hyvä ihminen. Täälläkin minut on leimattu vaikka miksi. Omat elämänkokemukseni ovat kuitenkin olleet sen verran kovat, että luulen ymmärtäväni, mistä kristillisessä lähimmäisenrakkaudessa on kysymys. Teen vai sen, minkä oletan jokaisen tekevän. Mutta vastaukseesi - tai pikemminkin epävastaukseesi: Saako vaimosi mitään lääketieteellistä hoitoa? Entä sinä? Miten itse jaksat? Usein psyykkisesti sairas ihminen sairastuttaa tahtomattaan myös läheisensä.

Makarios

Poiketen aikaisemmista kuvioista, vaimoni on itse ymmärtänyt avun tarpeellisuuden. Itse hyväksynyt mielenterveystoimiston palvelut, jopa pyytänyt kirkollista apua sairauteen (sairaanvoitelu) täten asiat ovat huomattavasti paremmalla tolalla kuin aiemmin.

Mitenkö minä jaksan? En ole ensi kertaa pappia kyydissä. Elämä opettaa. Edellä mainitut vaimoni oivallukset (nöyrtyminen sairauden suhteen) ovat parasta vahvistusta itselleni hänen sairautensa kohdalla.

• Makarios

Poiketen aikaisemmista kuvioista, vaimoni on itse ymmärtänyt avun tarpeellisuuden. Itse hyväksynyt mielenterveystoimiston palvelut, jopa pyytänyt kirkollista apua sairauteen (sairaanvoitelu) täten asiat ovat huomattavasti paremmalla tolalla kuin aiemmin.

Mitenkö minä jaksan? En ole ensi kertaa pappia kyydissä. Elämä opettaa. Edellä mainitut vaimoni oivallukset (nöyrtyminen sairauden suhteen) ovat parasta vahvistusta itselleni hänen sairautensa kohdalla.

Oletko aivan varma? Tämä kuulosti häähuudolta: "Olen umpikujassa. Voin erittäin pahoin. En näe ulospääsyä perhe tilanteesta. Olen melkein yksin, yksin yritän auttaa, selvitä. Auttakaa minua."

Ehkä sinunkin täytyisi hakea miekkarista jaksamisapua. Mutta nappeihin älä suostu. Tokihan lienet puhunut myös rippi-isäsi kanssa? Mielen hoito yksin ei riitä. On hyvä, että vaimosi hakee apua sekä ruumiin (mielen) että sielun lääkäriltä. Usko on lääkkeistä väkevin.

En ole varma, onko tämä paras mahdollinen kanava käydä tätä keskustelua. Kuten ennenkin olen sanonut, voit ottaa yhteyttä milloin vain. Osoite on [email protected]

Jaksamisia!

Makarios

• kaikkia rakastava

uusi yritys.

"Tunnen voimattomuutta epätoivosi edessä."

Älä suotta tunne. Olen joskus ollut epätoivoinen, lähes itsemurhan partaalla. Nykyisin en enää ole. Elämä opettaa. En koe enää olevani suurin paskiainen maanpäällä, ne ajat ovat takanapäin. Haluan auttaa sairasta vaimoani, olla hänen tukenaan vaikka maailma hänet hylkäisi.

"Voin vain rukoilla sinulle voimia ja vaimollesi parantumista."

Esirukouksia aina tarvitaan. Niistä sinua kiitän.

"Kysyn tässä kuitenkin, mitä hoitoa hän saa. Onko hän avohoidon piirissä? Onko mahdollista saada häntä osastohoitoon?"

Mielenterveystoimiston viikottaista terapiahoitoa hän saa. Lisäksi omasta pyynnöstäni (että itse jaksaisin) kriisiryhmä vierailee kotonamme viikottain. Sairaalahoitoon hän ei halua lähteä, kiitos murrosikäisenä pakkohoitoon vietynä kokemuksena. Kotona on hyvä olla, kunhan minä jaksan ja apu tulee kotiin.

• Mikko Vilkastus

uusi yritys.

Älä suotta tunne. Olen joskus ollut epätoivoinen, lähes itsemurhan partaalla. Nykyisin en enää ole. Elämä opettaa. En koe enää olevani suurin paskiainen maanpäällä, ne ajat ovat takanapäin. Haluan auttaa sairasta vaimoani, olla hänen tukenaan vaikka maailma hänet hylkäisi.

"Kysyn tässä kuitenkin, mitä hoitoa hän saa. Onko hän avohoidon piirissä? Onko mahdollista saada häntä osastohoitoon?"

Mielenterveystoimiston viikottaista terapiahoitoa hän saa. Lisäksi omasta pyynnöstäni (että itse jaksaisin) kriisiryhmä vierailee kotonamme viikottain. Sairaalahoitoon hän ei halua lähteä, kiitos murrosikäisenä pakkohoitoon vietynä kokemuksena. Kotona on hyvä olla, kunhan minä jaksan ja apu tulee kotiin.

Mikäli totta, tahdon sanoa näin huomiona, että olette ollut kyllä esikuva monelle kristitylle miehelle! Tuki ja rakkaus, ja valmius henkensä antamiseen maailman hylkäämisen edessä, on kyllä kaikki, mitä voitte hänelle olemuksenne lisäksi antaa!

Toivotan teille kaikkea mahdollista voimaa ja tukea! Sekä tahdon lisätä, että vähintäänkin nyt myös Jumala on lukenut nämä keskustelut!

• kaikkia rakastava
        Makarios kirjoitti:

Oletko aivan varma? Tämä kuulosti häähuudolta: "Olen umpikujassa. Voin erittäin pahoin. En näe ulospääsyä perhe tilanteesta. Olen melkein yksin, yksin yritän auttaa, selvitä. Auttakaa minua."

Ehkä sinunkin täytyisi hakea miekkarista jaksamisapua. Mutta nappeihin älä suostu. Tokihan lienet puhunut myös rippi-isäsi kanssa? Mielen hoito yksin ei riitä. On hyvä, että vaimosi hakee apua sekä ruumiin (mielen) että sielun lääkäriltä. Usko on lääkkeistä väkevin.

En ole varma, onko tämä paras mahdollinen kanava käydä tätä keskustelua. Kuten ennenkin olen sanonut, voit ottaa yhteyttä milloin vain. Osoite on [email protected]

Jaksamisia!

Makarios

sähköpostitse. Kun kaikki suureen ääneen huutavat tämän olevan ortodoksisuutta käsittelevä palsta. Sillä nämä kirjanoppineet tarkoittavat kalenterikysymyksiään, kirkkokieltään, heterouksiaan, ties mitä. Ihmisten elämänmeno, ongelmat, vaikeudet, eivät ole ortodoksiutta, ne ovat heidän mielestään uskon puutetta. Minä kirjoitan sinulle henkilökohtaisista asioista sähköposti osoitteeseesi.

• Anttuuna

uusi yritys.

Hei! Luin kirjoituksesti ja suru tulee puseroon. Jaksat vuodesta toiseen tukea ja auttaa ajoittain psokoosiin vajoavaa vaimoasi, pitää hänet kotona ja pysyt vielä itse kasassa. Ilman rukouksia et siihen varmaan pystyisi, mutta entäs saatko itse apua mistään. Onko sinulla ystäviä, joiden kanssa voit puhua vaikeista asioista avoimmesti ja kertoa sydämesi murheesta. Ei sairaus voi olla mitään epäuskoa, sairauksia tulee ja niitä menee. Valitettavasti jotkut sairaudet jäävät pesimään. Lääkitys auttaa psykoosiin onhan siinä kyse käsittääkseni jonkinlaisesta aivojen välittäjäaineiden puutoksesta tai niiden määrä on virheellinen. Lähipiirissäni on ollut psykoosipotilas samanlailla kotihoidossa kuin vaimosi ja hänen pahin oireilunsa oli erilaiset harhat, harhaiset ajatukset ja pelot sekä monenlaiset luulot ja epäilyt. Olet siis todella lujilla, hae itsellesi tukea esim. mielenterveyspotilaiden vertaisryhmästä, mielenterveystoimistosta tai jostain vastaavasta. On vaikea neuvoa kun ei tiedä minkälaista apua on sinun kotipaikkakunnallasi tarjolla.
        Jaksamista, voimia ja kestävyyttä sinulle ja toivottavasti vaimosi pian paranee. Rukoilen puolestanne.

• Näpäyttäjä
        Makarios kirjoitti:

Jaksamisia!

Makarios

Kyllä kuule napit ovat välillä ihan paikallaan. Kun kemiat ovat syystä tai toisesta menneet aivan sekaisin, ei siinä enää pelkällä juttelulla pärjätä. Pelkästään hormonit ovat hurja juttu, joiden epätasapaino voi muuttaa koko persoonan!
        Mielen sairaudet ovat sairauksia ja niihin on olemassa MYÖS HYVIÄ ja TARPEELLISIA lääkkeitä.

• Makarios
        Näpäyttäjä kirjoitti:

Kyllä kuule napit ovat välillä ihan paikallaan. Kun kemiat ovat syystä tai toisesta menneet aivan sekaisin, ei siinä enää pelkällä juttelulla pärjätä. Pelkästään hormonit ovat hurja juttu, joiden epätasapaino voi muuttaa koko persoonan!
        Mielen sairaudet ovat sairauksia ja niihin on olemassa MYÖS HYVIÄ ja TARPEELLISIA lääkkeitä.

...tarkoitin bentsoja. On kokemusta niistä(kin) 16 vuotta taistelu irti. Mutta siitä asiasta ei enempää tällä palstalla. Ohimenevät ahdistukset ja jaksamattomuudet voi (ja kuuluu) voittaa muuten kuin lääkkeen avuin.

Makarios

• kaikkia rakastava
        Anttuuna kirjoitti:

Hei! Luin kirjoituksesti ja suru tulee puseroon. Jaksat vuodesta toiseen tukea ja auttaa ajoittain psokoosiin vajoavaa vaimoasi, pitää hänet kotona ja pysyt vielä itse kasassa. Ilman rukouksia et siihen varmaan pystyisi, mutta entäs saatko itse apua mistään. Onko sinulla ystäviä, joiden kanssa voit puhua vaikeista asioista avoimmesti ja kertoa sydämesi murheesta. Ei sairaus voi olla mitään epäuskoa, sairauksia tulee ja niitä menee. Valitettavasti jotkut sairaudet jäävät pesimään. Lääkitys auttaa psykoosiin onhan siinä kyse käsittääkseni jonkinlaisesta aivojen välittäjäaineiden puutoksesta tai niiden määrä on virheellinen. Lähipiirissäni on ollut psykoosipotilas samanlailla kotihoidossa kuin vaimosi ja hänen pahin oireilunsa oli erilaiset harhat, harhaiset ajatukset ja pelot sekä monenlaiset luulot ja epäilyt. Olet siis todella lujilla, hae itsellesi tukea esim. mielenterveyspotilaiden vertaisryhmästä, mielenterveystoimistosta tai jostain vastaavasta. On vaikea neuvoa kun ei tiedä minkälaista apua on sinun kotipaikkakunnallasi tarjolla.
        Jaksamista, voimia ja kestävyyttä sinulle ja toivottavasti vaimosi pian paranee. Rukoilen puolestanne.

olen yksinäisen tienkulkijaksi luotu. Erakko ilman kiviluolaa. Sijaiskärsijäksi asetettu jo hamassa lapsuudessa. Jossain määrin harmittaa koko aloitukseni, lähinnä vaimoni kannalta ajateltuna. Itse häväistyksi tulleena, häpeän sydänjuuriani myöten läpikäyneenä, sieltä hengissä selvinneenä, olen tullut immuuniksi moiselle tunteelle, joten omasta puolestani en epäröi elämänkokemuksia, arkojakaan esiintuoda, mikäli luulen niistä olevan hyötyä lähimmäisilleni. Jo alusta pitäen, saavuttuani tälle keskustelupalstalle havaitsin sen tosiasian, kuinka kaukana nämä keskustelunaiheet ja kannanotot ovat arkirealistisesta riviortodoksin arjesta. Jutuilla ei ollut mitään tekemistä tavallisen ortodoksin elämänpohdintojen kanssa. Kuinka paljon meitä lieneekään, jotka joudumme kamppailemaan kuvaamanikaltaisissa olosuhteissa elämässämme (toki me olemme ääritapaus, ei tällaista kaikki kestäisikään). Osoitin aloitukseni jostain syystä teologian opiskelijalle Larsille, jota kannanotoistaan kunnioitan, pidän hyvänä tulevana pappina samoin kuin kolleegaansa Jukkaa. En toki uskonut heillä olevan hokkuspokkus keinoa tilanteen ratkaisemiseksi. En, niin naivi en sentään ole. Ehkä halusin viestittää heille eräänlaisen totuuden siitä, millaiseen seurakuntalaisten kirkkoherranvirkaan he aikanaan astuvat, niin että varautuvat siihen hyvissä ajoin, ettei siellä pelkästään keskustella kalenteri kusymyksistä tai homoudesta. Toisaalta lukijoita käy palstalla jo yli tuhat, jolloinka on todennäköistä, että lukijoiden joukossa on suuri määrä kohtalontovereita, jotka saavat ymmärrystä ja opastusta elämänsä vaikeisiin tilanteisiin. Sitä paitsi, olen jo aiemmin todennut, ettei ortodoksisuus mielestäni ole alkuunkaan sitä mitä täällä kirjanoppineet ovat kirjoittaneet. Ortodoksissuss on paljon enemmän. Se on kaikki se mitä on kohdusta hautaan välillä. Oikein oivallettuna ortodoksisuus on vahvaa uskoa silloinkin kun maailma meidät hylkää, ystävää, ei ensimmäistäkään ole vierellä, olet aivan yksin epätoivosi kanssa, silti vaikka JUmalaakaan et koe lähelläsi, hän pitää sinusta huolen. Ai niin, itse kysymyksiisi, mitenkö itse jaksan? No edellä ehkä kuvasinkin osittain tuntojani. Joskus voin paremmin, joskus huonommin. Enemmänkin voimani hiipuvat avuttomuuden tunteen tähden suhteessa auttamiskykyyni vaimoni suhteen. Kiitos sinulle Anttuuna, kuten myös Makariokselle ja kaikille Teille, jotka myötäelätte kanssamme ja rukoilette puolestamme. Jumala Teitäkin muistakoon.

• Lars

Anteeksi, että en ole vastannut akuuttiin hätääsi aikaisemmin ... en istu koneen äärellä koko aikaa. Vietin illan ystävän luona, katsoen yhtä 80-luvun ns. klassikko-elokuvaa ... juuri tulin kotiin - ja koneen ääreen...

Toivon mukaan tilanne rauhoittuu... Ymmärrän osittain tuskasi umpikujassa olemisesta, vaikka en tietenkään voi täysin tuntea tuskaasi.

Toivottavasti saisitte apua hätäänne osaavilta ihmisiltä - esim. terveydenhuollon piiristä. Kirkkokin on toki läsnä koettelemuksissanne - ainakin toivon kipinän suojelijana ... ja kuuntelijana.

"Yö on kulunut pitkälle, päivä jo sarastaa..." (Room. 13:12)

Lars Ahlbäck
      Ortodoksisen teologian opiskelijana (Joensuun yliopisto)

• nikodeemus

Täällä kirjoitta nyt se kaikkiA rAKASTAVAN VAIMO.OLEN se hullu joka ei nuku yölläkään.kysyisinkin jonkun mielipidettä siitä ,hyväksyisittekö itsestänne ,että täällä kirjoitellan perheen henkilökohtaisisrta asioista ,eli ts.minusta . mialestäni en näe harhoja. KIINNOSTAAKO teitä jotakin myös minun tarinani vastineeksi kaikkia rakastavan kirjoitukseen. JOS kinnostaa niin vastaisitteko.Kiitos jo etukäteen.

• Ei täällä
        nikodeemus kirjoitti:

Täällä kirjoitta nyt se kaikkiA rAKASTAVAN VAIMO.OLEN se hullu joka ei nuku yölläkään.kysyisinkin jonkun mielipidettä siitä ,hyväksyisittekö itsestänne ,että täällä kirjoitellan perheen henkilökohtaisisrta asioista ,eli ts.minusta . mialestäni en näe harhoja. KIINNOSTAAKO teitä jotakin myös minun tarinani vastineeksi kaikkia rakastavan kirjoitukseen. JOS kinnostaa niin vastaisitteko.Kiitos jo etukäteen.

Jos ylläoleva kirjoitus ei ole provo vaan totisinta totta, hakekaa apua vaikeaan tilanteeseenne. Lääkitys on varmaan syytä pyrkiä mallaamaan kuntoon ja sitä on paras käyttää ohjeiden mukaan. Ymmärrä se, että miehesi on yksin, hädissään, ehkä väsynyt ja peloissaankin puolestasi. Kuitenkaan tämä ortodoksi palsta ei taida olla oikea paikka ongelmienne käsittelyyn. Olethan hakenut apua terveydenhoidon puolelta ja myös saanut sairaanvoitelun. Jos te täällä vuorotellen kirjoittelette tuntojanne voi olla, että ne jäävät hiertämään välillenne. Puolestanne rukoillaan voimia molemmille.

• Lars
        nikodeemus kirjoitti:

Suomi24 ei ole hyvä paikka omien haasteellisten ja vaikeiden ongelmien käsittelyyn.

Tämä on minun mielipiteeni ... tietenkin täällä voi käsitellä ortodoksisuutta henkilökohtaisesta näkökulmasta, persoonallisella otteella, mutta tämä alue ei ole hyvä alue käsittelemään asioita, jotka kuuluvat luottamukselliseen piiriin - esim. pappi, lääkäri, perheneuvoja, ja hyvät ystävät...

Toivon sinulle ja miehellesi voimia selvitä haasteestanne. Toivottavasti pystytte keskustelemaan asiasta. Lukiessani "kaikkia rakastava" nimimerkin tekstin pidin mielessä, että se on vain yksi näkökulma yhden perheen sisäisiin haasteisiin. Ole siitä huoleti...

En aio jatkaa tätä kyseistä keskustelua, korkeintaan lukea miten se kehittyy ja jatkuu (jos se jatkuu). Tämä on huono paikka tällaisten vaikeiden asioiden käsittelyyn... Illan jatkoa ja jaksamista...

Med vänlig hälsning,

Lars Ahlbäck
        Ortodoksisen teologian opiskelija (Joensuun yliopisto)

• NIKODEEMUS

kuinka KREHTAAT antaa sähköposti osoitetta kaikkia rakastavalle .PÄLKHTIKÖ KERTAAKAAN PÄÄHÄSI että nimimaerkki kirjoittaa vain omasta nakökulmasta katsoen .Miten on ylipäätään mahdollista että ruoditaan henk.kohtaisia asioita .SELITÄPPÄ NYT viisas makarios syyllistyitkö toisen osapuolen tuomitsemiseen.

• Makarios

...koska minun mielestäni tämä palsta ei ollut sopiva asioiden julkiseen ruotimiseen. Osoite on vapaasti myös sinun käytettävissäsi.

Voimia!

Makarios

• antavat koneet

Näillä palstoilla on nähty kaikkeen loistavia, tosin usein hieman hätäisesti annettuja, ortodoksikonsulenttien vastauksia. Usein vastauksien taustalla on kääntymys jostain toisesta uskonnosta, opiskelu ja kaikkitietävyys. Hieman peloittava yhdistelmä. Joskus oma-ajateltu, itsekehitelty ortodoksia yhdistettynä kieliarkrobatiaan. Outo ja pelottava yhdistelmä tuokin. Joskus jonkun lahkon mukanaan tuoma suuri varmuus maailman asioista, ei niin pelottava.

Mutta nyt pelottaa vielä enemmän. Pelkän tänne laitetun tekstin perusteella samoilla kirkollisisilla avuilla ja opinnoilla varustetut ryhtyvät jo puoskaroimaan psykoosissa olevia ihmisiä.

Olisiko syytä katsoa peliin ! Monen.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      14
      11339
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      44
      3892
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      114
      3068
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      127
      2406
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      81
      2065
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      196
      1771
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      304
      1029
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      17
      820
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      765
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      709
    Aihe