Miksei hellari hyväksy arvostelua?

Basker

Talviloman jälkeen palasin palstalle, ja sama meno näyttää jatkuvan kuin ennenkin. Masentavaa. Kertokaahan, helluntailaiset, miksi juuri teidän on niin vaikea hyväksyä arvostelua? Jos körttiläistä arvostelee, hän katuu syntejään ja tekee parannuksen. Miksi hellari ei toimi näin? Eikö sen pitäisi olla normaali kristillinen toimintatapa?

Te suhtaudutte kaikkeen kritiikkiin siilipuolustuksella: piikit pystyyn. Aivan kaikkeen. Oletteko ajatelleet, että Jeesus Kristus ehkä ihan oikeasti haluaisi puhutella teitä saamanne arvostelun kautta? Ehkä Vapahtaja haluaisi ihan todella näyttää, missä tarvitaan parannuksen tekoa. PYSYVÄN parannuksen?

Koska tiedän, että jotkut teistä haluavat siirtää keskustelun painopisteen taas luterilaisuuteen, sanon, että meidän luterilaisten syntejä varten on ihan oma palstansa. Herra Jeesus, Pyhän Kolmiyhteisen Toinen Persoona, haluaa totuutta salatuimpaan asti, kuten Pyhän Kolmiyhteisen Ensimmäinen Persoonakin haluaa. Miksi hänen opetuslapsensa sitten ovat niin kovakorvaisia?

20

713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usko!!!!!

Helluntaiusko on ainut todella oikea usko. Silloin ei meidän tarvitse hyväksyä mitään arvostelua vääräuskoisilta! Se siitä!

• veliRiepu

Ihminen on aika jäykkäniskainen, uskovanakin. Minunkin mielestäni meidän uskovien pitää nöyrtyä silloin, kun siihen aihetta on. Kenellä tahansa pitää olla kanttia sanoa, että olen tehnyt väärin tai anteeksi, että loukkasin sinua tai nyt minussa sai lihallisuus vallan.
      En sano olevani yhtään parempi. Samaan langenneeseen ihmissukuun minäkin kuulun. Olen pelkkä syntisäkki ja kaikkea muuta kuin arvostettava uskovainen. Nimimerkkinikin kertoo sen, olen itsessäni huono ihminen. Jos minussa jotain hyvää lie, se on vain Jeesuksen ansiota ja vaikuttamaa.
      Tässä ja nyt tahdon samalla pyytää anteeksi, jos olen jotakuta loukannut tai jonkun mieltä pahoittanut väärillä sanakäänteillä. Sitä en kuitenkaan pyydä anteeksi, jos julistamani evankeliumi on jotain lähimmäistäni satuttanut. Evankeliumissa ei ole mitään anteeksipyydettävää, mutta sen esilletuomisessa esiintyy puutteita.
      Itse kurjana tahdon, siis ainakin tahdon tehdä jatkuvasti parannusta päivittäin, mutta sekin onnistuu minulta perin huonosti, joten Jeesusta tarvitsen siinäkin rutkasti!
      Hyvää illan jatkoa! Otit tosi tärkeän asian esiin, kiitos siitä!

• Noinhan se on. Sinulla on raitis asenne katumukseen, sellainen kuin elämän kolhimilla on. Sydämen kovettaminen on yleinen vaara uskovilla. Moni elää kovasydämisyyden ja ylpeyden synnissä, mutta silti kutsuu itseään uskovaksi.

• veliRiepu

Ei Baskeri varmaan tarkoittanut, että hänen aloituksestaan tällainen älämölö kehkeytyy.
        En minä ainakaan nähnyt hänen viestissään mitään provosoivaa. Se oli ihan aiheellinen kysymys, jonka tarkoituksena oli varmaankin saada meidät uskovat (helluntailaiset) yleensäkin terveeseen itsetutkisteluun ja tarvittaessa mielenmuutoksen paikalle. Siihen meillä on kaikilla aihetta ja syytä, jatkuvasti.

Jos me Jesaja-profeetan lailla saisimme päästä Jumalan pyhyyden vaikutuspiiriin, niin me huutaisimme, "voi minua, minulla on saastaiset huulet!" (Jesaja 6:5) Mutta nyt meiltä ehkä puuttuu annos tervettä Jumalan pelkoa ja siksi puheemme on usein niin railakasta, joka usein haavoittaa lähimmäisiämme.

Ihan toinen asia on se, jos joku ilkeämielinen heittää tarkoitushakuisesti sontaa silmille pyrkien ainoastaan ärsyttämään ja loukkaamaan uskovia. Tällaisissa tilanteissa meidän ehkä pitäisi kääntää se kuuluisa toinen poski ja todeta Daavidin lailla, kun Siimei häntä kivillä nakkeli ja kiroili, että Herra on häntä käskenyt.(2Sam.16:11) Ei se ole helppoa, ei, mutta jos/kun Herra Jeesus meitä siinä auttaa, niin silloin se voi olla mahdollista. Varmaan joudun vielä tämän asian puitteissa testiin itsekin, kun näin kirjoittelen. Siunausta silti kaikille ja koitetaan edes sietää toisiamme, se olisi minimivaatimus.

• Tupsu

Kiitos sinulle jolle pyhä henki on suotu.On todella ilo lukea mitä olet kirjoittanut Kaikki on niin oikein ja Jumalan sanan jälkeen.Saa myös itselle uskoa ja tietoa etten ole yksin samaisten asioiden kanssa Suurin kiitos kaikesta Jumalalle että on armosta meidät pelastanut.Ja että saamme aina mennä ristille tunnustamaan synnit ja niistä siellä vapaudutaan Saamme itseemme sen taivaallisen ilon ja rauhan,Siunausta päivillesi ja myös perheellesi

• veliRiepu
        Tupsu kirjoitti:

Kiitos sinulle jolle pyhä henki on suotu.On todella ilo lukea mitä olet kirjoittanut Kaikki on niin oikein ja Jumalan sanan jälkeen.Saa myös itselle uskoa ja tietoa etten ole yksin samaisten asioiden kanssa Suurin kiitos kaikesta Jumalalle että on armosta meidät pelastanut.Ja että saamme aina mennä ristille tunnustamaan synnit ja niistä siellä vapaudutaan Saamme itseemme sen taivaallisen ilon ja rauhan,Siunausta päivillesi ja myös perheellesi

Onpa kiva, kun joku välillä vähän kannustaa.
        Usein tuntuu, että tässä saa olla lähinnä sylkykuppina, mutta antamasi kaunis palaute rohkaisee jatkamaan Jeesuksen nimen esillä pitämistä.
        Siunausta sinulle!

• RitariOlevainen

tietää helluntailaisten totuudet "salatuimpaan" saakka,mutta ei se tarkoita,että sinun tarvitsee ne tietää,eikä muidenkaan luterilaisten,enempää kuin toisten helluntailaisten toisiensa salaisuudet,Jumala ne kyllä tietää,ei ne sinulle kuulu tietää,utelias ukko !
      Tee parannut uteliaisuudestasi ja toisten asioihin kajoamisesta.

• Et nyt oikein ymmärrä. Minä puhun yleisellä tasolla siitä, mitä tällä palstalla näen: kun helluntailaisia arvostellaan, he kieltäytyvät ja käyvät aggressiivisiksi. Ja sitten sinä hyökkäät kimppuuni ja alat haukkua uteliaaksi täysin ilman syytä. Puhuinko jotain sellaista, että synnit pitäisi vetää esiin minun nähtäväkseni? En sanallakaan. Puhuin siitä, että hellarit eivät kestä arvostelua. Se on aivan eri asia. Voisit pyytää anteeksi väärää syytöstäsi.

• Myssy
        Basker kirjoitti:

Et nyt oikein ymmärrä. Minä puhun yleisellä tasolla siitä, mitä tällä palstalla näen: kun helluntailaisia arvostellaan, he kieltäytyvät ja käyvät aggressiivisiksi. Ja sitten sinä hyökkäät kimppuuni ja alat haukkua uteliaaksi täysin ilman syytä. Puhuinko jotain sellaista, että synnit pitäisi vetää esiin minun nähtäväkseni? En sanallakaan. Puhuin siitä, että hellarit eivät kestä arvostelua. Se on aivan eri asia. Voisit pyytää anteeksi väärää syytöstäsi.

itseensä kohdistuvaa arvostelua?
        Baskerin nieleminen ketunhäntä kainalossa on helpompaa..

• uppi.akko
        Basker kirjoitti:

Et nyt oikein ymmärrä. Minä puhun yleisellä tasolla siitä, mitä tällä palstalla näen: kun helluntailaisia arvostellaan, he kieltäytyvät ja käyvät aggressiivisiksi. Ja sitten sinä hyökkäät kimppuuni ja alat haukkua uteliaaksi täysin ilman syytä. Puhuinko jotain sellaista, että synnit pitäisi vetää esiin minun nähtäväkseni? En sanallakaan. Puhuin siitä, että hellarit eivät kestä arvostelua. Se on aivan eri asia. Voisit pyytää anteeksi väärää syytöstäsi.

vielä huomannut, niin varsinkaan Ritari ei pysty itsekriittiseen tarkasteluun eikä salli kyseenalaistamista myöskään helluntailaisuudesta.

Kritiikin vastaanottamiseen tarvitaan vähän nöyryyttä ja tervettä itsetuntemusta ja itsenäistä ajattelua.
        Näitä ominaisuuksia siis puuttuu jos ei pysty käsittelemään itseensä kohdistuvaa kritiikkiä.

• hellarin tytär

minun on velvollisuus kertoa kaikki läpeensä asti heille.helvetti.ja he on niin salamyhkäisiä ja hymyilee vienosti.eikä sanallakaan puhu omasta elämästään.sehän on väärin.hyväksikäyttöä.salaamista.eikö aito oikea rakkaus ole tasapuolista.eikä niin että toinen on ottaja ja toinen antaja ja toinen vaan hymyilee vienosti ja vaihtaa puheenaihetta.

Onko Jumala siis oikeasti epärehellisten puolella .siltä vaikuttaa.nyt mua kyllä vituttaa ja paljon.suokaa anteeksi vaikka en sitä oikeesti pyydäkään.

kaikki on niin perusvalhetta.voi vittu.

• poikalapsi

Ja näinpä "rakkaudellisesti" meitä täällä neuvoo Ritari, ukko, joka itse uteli palstalla aikoinaan kuulemma jopa puhelinnumeroita... Sama Ritari "tietää" mm. minun elämästäni enemmän kuin itsekään tiedän: syntiä hokee, eheytysvalheita toistelee, riivaajista puhuu... On siinä meillä pirun veijari!

• tode'

on eri asia ottaa arvostelua vastaan ja tehdä parannusta ja eri asia olla ottamatta vastaan arvostelua, joka perustuu sanojen vääristelyyyn eli erikoisesti mustamaalaamistarkoituksella tehtyyn arvosteluun.

minua on tuossa alempana syytetty huonoksi vanhemmaksi vain sen takia koska eräs kiiluvasilmäinen ateisti oli about sitten sitä mieltä, että minä suosin pedofiilejä.
      mistä tässä siis pitäisi tehdä parannusta?? siitäkö, että sinullekin on hyvin, hyvin mieluisaa piikitellä helareita?

• Mielestänl sinä et osoita Kristuksen mieltä kun halveksit minua. Vai käskikö Herra tekemään niin? Voisitko sinä näyttää, missä olen nimittänyt itseäni pyhäksi? Jos et voi, miksi käytät minusta tuota sanaa? Selittäisitkö, mikä on motiivisi kutsua minua pyhäksi?

Voisit myös selittää, missä kohdassa puhuin mustamaalaamisen vastaanottamisesta. En löytänyt itse sellaista sanaa tekstistäni. Minä en sinun pedofiililausunnoistasi tiedä enkä ole niistä puhunutkaan.

Oletko sinä nyt ihan tarkoitushakuisesti ymmärtämättä, mitä on arvostelu?En ole puhunut mustamaalaamisesta enkä vääristä väitteistä - sellaisista kuin se, että minusta on muka mieluista piikitellä hellareita. Arvostelulla tarkoitan aiheellista arvostelua, ja sinä hyökkäät heti kimppuuni.

• tode'
        Basker kirjoitti:

Mielestänl sinä et osoita Kristuksen mieltä kun halveksit minua. Vai käskikö Herra tekemään niin? Voisitko sinä näyttää, missä olen nimittänyt itseäni pyhäksi? Jos et voi, miksi käytät minusta tuota sanaa? Selittäisitkö, mikä on motiivisi kutsua minua pyhäksi?

Voisit myös selittää, missä kohdassa puhuin mustamaalaamisen vastaanottamisesta. En löytänyt itse sellaista sanaa tekstistäni. Minä en sinun pedofiililausunnoistasi tiedä enkä ole niistä puhunutkaan.

Oletko sinä nyt ihan tarkoitushakuisesti ymmärtämättä, mitä on arvostelu?En ole puhunut mustamaalaamisesta enkä vääristä väitteistä - sellaisista kuin se, että minusta on muka mieluista piikitellä hellareita. Arvostelulla tarkoitan aiheellista arvostelua, ja sinä hyökkäät heti kimppuuni.

en osaa keskustella asiallisesti. eikösse niin mene?

• uppi.akko
        tode' kirjoitti:

en osaa keskustella asiallisesti. eikösse niin mene?

tällä kertaa, että vähän ylireagoit kohtuullisen asialliseen avaukseen.

• tode'
        uppi.akko kirjoitti:

tällä kertaa, että vähän ylireagoit kohtuullisen asialliseen avaukseen.

tuntuva reagointini lienee summausta siitä, että palstalla eleleminen on jatkuvaa itsepuolustus-sotaa.

tiedät kyllä, että minä en ole niitä ongelmien maton alla lakaisijoita.
        olen keskustellut kipeistäkin helluntaiherätykseen liittyvistä ongelmista monella muulla keskustelu-palstalla, mutta täällä sellainen sananvaihto on lähes mahdotonta.
        se tässä kaikkein eniten murehduttaa ja, valitettavasti, suututtaa.

kaipa lienee parasta nostaa kytkintä.

• uppi.akko
        tode' kirjoitti:

tuntuva reagointini lienee summausta siitä, että palstalla eleleminen on jatkuvaa itsepuolustus-sotaa.

tiedät kyllä, että minä en ole niitä ongelmien maton alla lakaisijoita.
        olen keskustellut kipeistäkin helluntaiherätykseen liittyvistä ongelmista monella muulla keskustelu-palstalla, mutta täällä sellainen sananvaihto on lähes mahdotonta.
        se tässä kaikkein eniten murehduttaa ja, valitettavasti, suututtaa.

kaipa lienee parasta nostaa kytkintä.

kyllä tuon taustajutun, ja siksi ajattelinkin varovasti muistuttaa, ettei näillä palstoilla kannata aina olla kovin vakavalla mielellä.

PS Poikalapsenkin keskusteluperiaatteet ovat näemmä lipsahtaneet alemmas siitä mitä ne olivat alussa.

Suositelen kaikille aina välillä pientä breikkiä ja aivojen tuulettamista.

• kiivas

Ei mikään lahko ole niin kiivas ja oikeassa suhteessa Jumalaan kuin hellarit.He ovat saaneet herätyksen ja se on ihan oikein, Vapahtajaa pitää puolustaa. Mutta miksi hellarit eivät kunnioita toiset vakaumusta vaan hyökkääväät raamatunlausein (nekin sieltä täältä noukkittuja ) ihmistä tai muita uskontoja vastaan. Miksi he tuomitsevat muiden mielipiteet ja loukkaavat toisten vakaumusta?

Hellarit antavat sen käsityksen että he ovat ainoita, jotka osaavat tulkita raamatun oikein. Helluntalaisten kanssa on turha keskustella hengellisistä asioista siinä saa aina turpiinsa.

Sietää miettiä miksi mielenterveystilastoissa on helluntalaisperheiden lapset enemmistönä suhteessa muihin lahkoperheiden lapsiin.

Helluntalaiset laittavat Vapahtajansa ensimmäikseksi lastensa kustannuksella. Eikä siinäkään mitään pahaa ole mutta lapset kaipaavat konkreetista äitiä ja isää turvakseen.

• hellarin tytär

Sataprosenttisesti.He jos kuka on Jumalia! mistään ei heitä saa arvostella.eikä heidän kanssa voi yksinkertaisesti keskustella mistään.tukkivat kidan välitömästi.mitään asioita ei saa kysenalaistaa.siskoni on hellari:( ja vaikka mitä kysyn tai sanon-hän kivahtaa:kuinka jumala on antanut järjen jota voi käyttää.voi vittu.niin se on .ymmärrän ihan helvetin hyvin.koska minullekin on annettu järki siksi kirjoitankin tässä.

aina on suuni tukittu.voi helvetti.olen tosi vihainen ja hyvin pettynyt lahkotouhuun.

evvk-eli ei vois vähempää kiinnostaa!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      146
      4906
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      18
      3537
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      158
      3347
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      32
      2818
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      95
      2578
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1853
    7. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      8
      1488
    8. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1472
    9. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      138
      1402
    10. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      11
      1267
    Aihe