kulut?

opel

Olen tässä nyt miettinyt ensiauton ostoa. Tiedän että rahaa autoon palaa mutta kuinka paljon.. Voisiko joku kertoa mitä niitä vakuutuksia on ja mitä muita kuluja.. Jos nyt päädyn hankkimaan auton niin se tulee olemaan noin 1000-4000e.

6

1134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

lainaten yleistä autoilusta -osastolta:

"Pakollisia autoiluun liittyvistä säännöllisistä menoista oleellisimmat ovat polttoaine, verot, vakuutukset, katsastukset, huollot ja korjaukset. Sitten on tälläisiä vähän vaikeammin määritettäviä juttuja kuten auton jälleenmyyntiarvo tai rahoitukset jne.

Ajoneuvovero on tuon ikäiselle bensaautolle noin satasen vuodessa, dieselille luokkaa 400-600. katsastus noin 50 euroa ja liikennevakuutus nollabonuksilla mallista riippuen jotain 500-700 euroa. Osakasko (noin 50 eurao) kannattaa ottaa halpaankin autoon, täyskaskoa ei, mikäli omaa edes jonkinlaisen ajotaidon. Nämä kiinteät kulut ovat siis 700-1400 euroa ilman vakuutusbonuksia.

Polttoaineenkulutus ja huollot sekä viat riippuvat tietenkin autosta ja ajomäärästä ja -tavasta. Niistä ei voi sanoa sen kummempaa nyrkkisääntöä. Näihin joutuu varaamaan yllättävn paljon rahaa, pelkästään pesut voi olla toistasataa vuodessa.

Arvonalennus, eli osto- ja myyntihinnan erotus riippuu paljon merkistä ja siitä miten pidät autoa. Eli arvonalennus ja huollot/korjaukset kulkevat tietyssä suhteessa käsi kädessä. Auton ostaminen rahoituksella ei ole missään tapauksessa taloudellisesti suositeltavaa. Korkojen ja kulujen lisäksi rahoittajan omistamaan autoon joutuu ottamaan yleensä täyskaskon ja lunastusturvan. "

• auton kulujen pitämisessä

kurissa eriittäin oleellinen asia on se ettei
        peukalo ole keskellä kämmentä vaan että
        osaa huoltaa ja korjata autonsa itse. Pääsee
        taatusti ammattimiehen tuntipalkoille.

Omat tiedot viime vuotisia (Punto):

ajoneuvovero 120e
        katsastus 37e
        liikennevakuutus -70 bonuksilla 122e
        bensa 0.60e/100km
        Öljyt, renkaat jms.(huollan itse)
        0.50e/100km

• JormaJ
        auton kulujen pitämisessä kirjoitti:

kurissa eriittäin oleellinen asia on se ettei
        peukalo ole keskellä kämmentä vaan että
        osaa huoltaa ja korjata autonsa itse. Pääsee
        taatusti ammattimiehen tuntipalkoille.

Omat tiedot viime vuotisia (Punto):

ajoneuvovero 120e
        katsastus 37e
        bensa 0.60e/100km
        0.50e/100km

Miten autosi voi kuluttaa alle 0,6l/100km? Ennemmin 6l/100km.

• auton kulujen pitämisessä
        JormaJ kirjoitti:

Miten autosi voi kuluttaa alle 0,6l/100km? Ennemmin 6l/100km.

siis taisi pilkku mennä väärään paikkaan:

ajoneuvovero 120e
        katsastus 37e
        bensa 6e/100km
        0.50e/100km

• JormaJ

Elä ota noin halpaan autoon kaskoa. Vaihda itse öljyt, helppo vaihtaa. Halpaa se on loppujen lopuksi kun alkaa tulemaan bonuksia liikennevakuutukseen.

• rajoitustenmukaan

Pääomakuluja ei huomioida tässä, jos ostat käteisellä. Jos ostat lainalla, niin pankin nettisivun laskurilla näet, mitä kuukausimaksu on. Jos käytät rahoitusyhtiötä, kuukausimaksuun voi tulla jopa 9 euron lisä, joka perustuu siihen, että he vaivautuvat vahtimaan sinun velkaa. Lisäksi autoliike laskuttaa rahoitussopimuksen perustamismaksun, joka on noin 200 euroa.

Vakuutus: 4000 euron arvoiseen autoon kannattaa ottaa esim. Pohjolan säästökasko. Silloin liikennevakuutus ja kasko yhteensä nollabonuksilla saattavat olla tuollaiset 800-900 euroa vuodessa riippuen autosta. Pelkkä liikennevakuutus on noin puolet tuosta, mutta silloin ei kannata kolaroida niin, että itse on syyllinen.

Ajoneuvovero vai mikä se nyt nimeltään on, tulee maksaa kerran vuodessa ja se on noin 127 euroa.

Muut kulut, kuten bensa, huolto ja renkaat tulevat sitten kilometrien mukaan. En tässä lähde arvailemaan niitä. Muista, että vanha auto saattaa hajota. Kun korjaat sitä, niin kuukauden päästä jokin toinen paikka saattaa hajota. Älä raita rahojasi ihan hirveään pommiin. Ole tarkkana, mitä ostat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11301
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9162
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      61
      2713
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2430
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      15
      2249
    Aihe