Olen tässä nyt miettinyt ensiauton ostoa. Tiedän että rahaa autoon palaa mutta kuinka paljon.. Voisiko joku kertoa mitä niitä vakuutuksia on ja mitä muita kuluja.. Jos nyt päädyn hankkimaan auton niin se tulee olemaan noin 1000-4000e.
kulut?
6
1131
Vastaukset
- Jamppa1
lainaten yleistä autoilusta -osastolta:
"Pakollisia autoiluun liittyvistä säännöllisistä menoista oleellisimmat ovat polttoaine, verot, vakuutukset, katsastukset, huollot ja korjaukset. Sitten on tälläisiä vähän vaikeammin määritettäviä juttuja kuten auton jälleenmyyntiarvo tai rahoitukset jne.
Ajoneuvovero on tuon ikäiselle bensaautolle noin satasen vuodessa, dieselille luokkaa 400-600. katsastus noin 50 euroa ja liikennevakuutus nollabonuksilla mallista riippuen jotain 500-700 euroa. Osakasko (noin 50 eurao) kannattaa ottaa halpaankin autoon, täyskaskoa ei, mikäli omaa edes jonkinlaisen ajotaidon. Nämä kiinteät kulut ovat siis 700-1400 euroa ilman vakuutusbonuksia.
Polttoaineenkulutus ja huollot sekä viat riippuvat tietenkin autosta ja ajomäärästä ja -tavasta. Niistä ei voi sanoa sen kummempaa nyrkkisääntöä. Näihin joutuu varaamaan yllättävn paljon rahaa, pelkästään pesut voi olla toistasataa vuodessa.
Arvonalennus, eli osto- ja myyntihinnan erotus riippuu paljon merkistä ja siitä miten pidät autoa. Eli arvonalennus ja huollot/korjaukset kulkevat tietyssä suhteessa käsi kädessä. Auton ostaminen rahoituksella ei ole missään tapauksessa taloudellisesti suositeltavaa. Korkojen ja kulujen lisäksi rahoittajan omistamaan autoon joutuu ottamaan yleensä täyskaskon ja lunastusturvan. "- auton kulujen pitämisessä
kurissa eriittäin oleellinen asia on se ettei
peukalo ole keskellä kämmentä vaan että
osaa huoltaa ja korjata autonsa itse. Pääsee
taatusti ammattimiehen tuntipalkoille.
Omat tiedot viime vuotisia (Punto):
ajoneuvovero 120e
katsastus 37e
liikennevakuutus -70 bonuksilla 122e
bensa 0.60e/100km
Öljyt, renkaat jms.(huollan itse)
0.50e/100km - JormaJ
auton kulujen pitämisessä kirjoitti:
kurissa eriittäin oleellinen asia on se ettei
peukalo ole keskellä kämmentä vaan että
osaa huoltaa ja korjata autonsa itse. Pääsee
taatusti ammattimiehen tuntipalkoille.
Omat tiedot viime vuotisia (Punto):
ajoneuvovero 120e
katsastus 37e
bensa 0.60e/100km
0.50e/100kmMiten autosi voi kuluttaa alle 0,6l/100km? Ennemmin 6l/100km.
- auton kulujen pitämisessä
JormaJ kirjoitti:
Miten autosi voi kuluttaa alle 0,6l/100km? Ennemmin 6l/100km.
siis taisi pilkku mennä väärään paikkaan:
ajoneuvovero 120e
katsastus 37e
bensa 6e/100km
0.50e/100km
- JormaJ
Elä ota noin halpaan autoon kaskoa. Vaihda itse öljyt, helppo vaihtaa. Halpaa se on loppujen lopuksi kun alkaa tulemaan bonuksia liikennevakuutukseen.
- rajoitustenmukaan
Pääomakuluja ei huomioida tässä, jos ostat käteisellä. Jos ostat lainalla, niin pankin nettisivun laskurilla näet, mitä kuukausimaksu on. Jos käytät rahoitusyhtiötä, kuukausimaksuun voi tulla jopa 9 euron lisä, joka perustuu siihen, että he vaivautuvat vahtimaan sinun velkaa. Lisäksi autoliike laskuttaa rahoitussopimuksen perustamismaksun, joka on noin 200 euroa.
Vakuutus: 4000 euron arvoiseen autoon kannattaa ottaa esim. Pohjolan säästökasko. Silloin liikennevakuutus ja kasko yhteensä nollabonuksilla saattavat olla tuollaiset 800-900 euroa vuodessa riippuen autosta. Pelkkä liikennevakuutus on noin puolet tuosta, mutta silloin ei kannata kolaroida niin, että itse on syyllinen.
Ajoneuvovero vai mikä se nyt nimeltään on, tulee maksaa kerran vuodessa ja se on noin 127 euroa.
Muut kulut, kuten bensa, huolto ja renkaat tulevat sitten kilometrien mukaan. En tässä lähde arvailemaan niitä. Muista, että vanha auto saattaa hajota. Kun korjaat sitä, niin kuukauden päästä jokin toinen paikka saattaa hajota. Älä raita rahojasi ihan hirveään pommiin. Ole tarkkana, mitä ostat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja17322259Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant749466Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.297450Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va796301SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1815924Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot344946HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1084600Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm984350Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo842022Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa
Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k771310