Lähti prkl luisuun minullakin

Piti vielä itsekin tuo "ihme" nähdä miten etuvetoinen lähtee sivuluisuun. En oikein osaa etuvetoista autona pitää, eikä minulla niitä montaa ole ollutkaan, mutta joitain kuitenkin, eli kokemusta on niistäkin. Tänään oli laina-auto ja ihan päällisin puolin hyvillä nastarenkailla.

Ajelin nelostietä pohjoiseen, tiellä oli sileähköä jäätä, mutta urissa paikoin paljasta asfalttia. Ei ollut kiire, ajelin vain n. 90 km/h (rajoitus 80). Auto ei tuntunut mukavalta ajaa urissa, joten ajoin urien vieressä. Vasemmalle kaartuvassa mutkassa tuli rekka vastaan ja tunsin selvästi miten rekan aiheuttama ilmavirta heilautti autoa ja samalla lähti sivuluisuun, no huh, eipä ole koskaan kohdalleni sattunut moista ja nyt noinkin alhaisesta nopeudesta. En säikkynyt, vaan annoin mennä samaa nopeutta, en siis kiihdyttänyt, enkä jarruttanut, ohjasin ja odottelin vaan, että "kyllä se oikenee", kuten oikenikin, takarengas/takarenkaat vaan jossain vaiheessa pitkää liukua töksähtivät paljaaseen asfalttiin. Olis kyllä oiennut muutenkin.

Nyt ymmärrän ehkä hiukan paremmin niitä outoja viimeaikojen heittelehtimisiä ja suistumisia, joista on saanut aika usein lukea.

25

2767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpön löpön

      Ihan samalla tavalla rekan tuulenpuuska heiluttaa tarvittaessa nelivetoista tai takavetoistakin autoa :D ei taida aerodynamiikka ja sivutuuliherkkyydellä, sekä renkaiden ja auton alustan kitkakertoimen ylläpitämisellä olla ihan täyttä syy-yhteyttä vetotavan kanssa??

      • ...autoa kuin autoa, ei siitä ollutkaan kyse.

        Takavetoisella on joskus noita sivuluisuja tullut kokeiltuakin, mutta etuvetoisella ei vielä aiemmin koskaan ja vielä pitkä luisu, siinä olis sladittajafanitkin olleet kateellisia.

        Noissa onnettomuusjutuissa on aika usein lukemistani mainittu etuvetoisen sivuluisu, mitä olen hiukan ihmetellyt. Samoin tällä palstalla on vuosien varrella perusteltu etuvedon paremmuutta takavetoiseen nähden just sen vuoksi, että ei ole kuulemma niin herkkä lähtemään sivuluisuun.

        Minulla ei ole takavetoinen koskaan karannut yllättäen luisuun, vaan se on ollut aina enemmän, tai vähemmän tarkoituksellista. Nyt lähti etuvetoinen ilman yritystä. Takana n. 3 milj. km yhteensä molemmilla, nyt on vain takavetoisia ja yksi neliveto. Takavetoinen antaa mielestäni enemmän anteeksi kuskin virheille kuin etuvetoinen. Takavetoisen sivuluisu tuntuu vaan jotenkin helpommin hallittavalta kuin etuvetoisen, kokemattoman autoilijan yllättäviäkin tilanteita ajatellen.


      • Sami_
        Kairakettu kirjoitti:

        ...autoa kuin autoa, ei siitä ollutkaan kyse.

        Takavetoisella on joskus noita sivuluisuja tullut kokeiltuakin, mutta etuvetoisella ei vielä aiemmin koskaan ja vielä pitkä luisu, siinä olis sladittajafanitkin olleet kateellisia.

        Noissa onnettomuusjutuissa on aika usein lukemistani mainittu etuvetoisen sivuluisu, mitä olen hiukan ihmetellyt. Samoin tällä palstalla on vuosien varrella perusteltu etuvedon paremmuutta takavetoiseen nähden just sen vuoksi, että ei ole kuulemma niin herkkä lähtemään sivuluisuun.

        Minulla ei ole takavetoinen koskaan karannut yllättäen luisuun, vaan se on ollut aina enemmän, tai vähemmän tarkoituksellista. Nyt lähti etuvetoinen ilman yritystä. Takana n. 3 milj. km yhteensä molemmilla, nyt on vain takavetoisia ja yksi neliveto. Takavetoinen antaa mielestäni enemmän anteeksi kuskin virheille kuin etuvetoinen. Takavetoisen sivuluisu tuntuu vaan jotenkin helpommin hallittavalta kuin etuvetoisen, kokemattoman autoilijan yllättäviäkin tilanteita ajatellen.

        Niin... ehkä takavetoinen olisi lustellut jo kuudenkympin vauhdissa, jolloin et olisi koskaan ajanut niin lujaa että perä olisi karannut kaarteessa...


      • Sami_ kirjoitti:

        Niin... ehkä takavetoinen olisi lustellut jo kuudenkympin vauhdissa, jolloin et olisi koskaan ajanut niin lujaa että perä olisi karannut kaarteessa...

        Minulla on niin raskaita nuo takavetoiset, että niitä ei tuulet ja muiden autojen ilmavirrat heiluttele ja painonjakauma taitaa olla ihanteellinen. Joskus voi sutaista hiukan tyhjää, mutta se johtuu kaasupolkimen käytöstä ja elektroniikka puuttuu peliin heti, eli ei ehdi edes sivuluisuun.

        Tuolla lisää: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000013885408


    • kerroin

      niin: se oli pito siinä vaiheessa jo valmiiksi tipalla (jäinen, jopa teräsjäinen tie:tuskin nastoista jäi edes jälkiä jäähän). Ei tarvittu muuta kuin "sopiva" sivutuuli (olikohan kaarteella vaikutusta?).

      • Olet ilmeisesti aivan oikeassa, pito oli varmaan "tipoilla" ja se jää oli varmasti just mainitsemaasi teräsjäätä, johon nastat eivät juurikaan pure. Siihen sitten vielä kaarre ja puuska.

        Renkaista oli muuten hauska juttu samalta reissulta, kerron kunhan ehdin, ehkä huomenna.


    • ....ennen kuin itse toteaa :)

      Nauru sikseen. Paras tapa selviytyä edellisistä tilanteista on valmistautuminen niihin. Eli hakea tilaisuutts kokeilla auton oikaisuominaisuuksia ja käyttäytymistä turvallisessa ympäristössä.

      Paras paikka linee jäärata/-tie, mutta pientä osviittaa saa jo yleiselläkin tiellä, kun tekee ylireaktiivisia ohjausliikeitä/jarrutuskokeita tiellä, jossa ei näy mailla eikä halmeilla muita liikkujia. Ja aloittaa riitävän pienillä nopeuksilla.

      Olen muuten sitä mieltä, että autoja vahdetaan suomessa aivan liian usein. Keskiverto 15tkm/v. = alle 5tkm talvikelillä, tekee 3v. alle 15tkm. Ja taas uusi erilainen auto alle....

      Minä ainakin olin "sinut" oman autoni kanssa n. 2v eli 25tkm talviajon jälkeen. Nyt mennään eikä meinata, kelillä kuin kelillä. Ja renkailla kuin renkailla. Eikä edes todellisia "vähältä piti" tilanteita ole enää syntynyt......

      Pienet luistot ei paljon pulssia hetkauta, kun tuntee autosa. Ainut mitä pelkään on odottamaton este (esim hirvi) siinä ei ajotaito yksin ratkaise, koska vastassa on fyysiikan lait.....

      • "Olen muuten sitä mieltä, että autoja vahdetaan suomessa aivan liian usein. Keskiverto 15tkm/v. = alle 5tkm talvikelillä, tekee 3v. alle 15tkm. Ja taas uusi erilainen auto alle....
        Minä ainakin olin "sinut" oman autoni kanssa n. 2v eli 25tkm talviajon jälkeen. Nyt mennään..."

        Samaa mieltä. Uuden (tai käytetyn) auton kanssa ei ole sinut aivan heti. Aikoinaan tulin itse sinuiksi muutamiin merkkeihin ja sitten olikin joskus pysähdyttyäni oviaukot ahtaita kyytiläisten kiiruhtaessa ulos. :-)


    • Auto--Antero

      Jos luisut pelottaa on syytä pysyä kotonaan. Auton hallinta on kaiken AjaO. Parempien paikkojen puutteessa on opittava maanteillä. Yöiset talviset tiet ovat parhaita treenipaikkoja.

      Kun on pimeää, on helppo havaita vastaantulijat.
      Minäkin verryttelen öisillä teillä säilyttääkseni ultimaatisen ajotaitoni kunnossa. Reipasta vauhtia taitavasti mutkateillä, aaah se on onnea...

      • "asian ytimessä...." :)

        PS. Pidetään lippu tangossa ja harjoitusluistot leveinä......


      • nysvis
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        "asian ytimessä...." :)

        PS. Pidetään lippu tangossa ja harjoitusluistot leveinä......

        ja harjoitusluistot miel. suljetulla radalla, etei ole lippu puolitangossa. Eihän harjoitusammuntaakaan voi suorittaa muualla kuin amp.radalla.


      • Harjoittelu ei kuitenkaan olisi pahitteeksi kenellekään, ei edes 92- vuotiaalle vanhukselle...prkl, vielä me nuoremmille pärjätään kuitenkin, hehheh.

        Harjoittelupaikat ovat tosiaan vähissä, mutta mainitsitkin juuri parhaimmat vielä jäljellä olevat.


      • Elmeri

        Onko rekisterikilpesi "AA-1" ?

        Näin moisen välillä pasila - kulosaari, oli ihan hieno pirssi.


      • Auto--Antero
        Elmeri kirjoitti:

        Onko rekisterikilpesi "AA-1" ?

        Näin moisen välillä pasila - kulosaari, oli ihan hieno pirssi.

        Ethän paljasta loistoauton merkkiä...


      • ex-kaahailija

        Antero on mies! On nimittäin tohtinut pistää oikeen passikuvansa tänne näytille, toisin kuin me nysvärit.


      • Auto--Antero
        ex-kaahailija kirjoitti:

        Antero on mies! On nimittäin tohtinut pistää oikeen passikuvansa tänne näytille, toisin kuin me nysvärit.

        Kuinka kusi pyrkii pintaan kun nysvärit ärsyttävät???


      • Kallonkutistaja

        Mutta kuka kehtaa tunnustaa, että tavitsee vielä harjoitusta nykyisillä rajoituksilla tai edes alussa mainitulla kympin ylityksellä?


    • nero

      miten tuollaiseen ilmavirran aiheuttamaan luisuun vaikutti auton vetoisuus?

      • ihan samaa

        Jos luisu ei ala kaasun käytön takia ei vetotavalla ole mitään väliä. Puhdas sattuma, että alla oli etuvetoinen.

        Ja virhehän liikenteessä tapahtuu silloin kun mennään sladiin.


      • ihan samaa kirjoitti:

        Jos luisu ei ala kaasun käytön takia ei vetotavalla ole mitään väliä. Puhdas sattuma, että alla oli etuvetoinen.

        Ja virhehän liikenteessä tapahtuu silloin kun mennään sladiin.

        Keskustellaan nyt sitten vaikka siitäkin. Vetotavan merkityksestä en olekaan sanonut mitään, mutta voiskohan joidenkin etuvetoisten autojen painonjakaumalla olla asian kanssa jotain tekemistä?

        Näyttää myös siltä, että muunkin merkkisillä etuvetoisilla autoilla on tuota luisuunlähtöongelmaa. Tuolla juttua Saabien vastaavasta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4399&sid=9703c9b98ca5b3b716e1f8e0ea8e5cfd


    • Sami_

      Olisiko joku toope laittanut kuneemmat renkaat taakse?

      • Täysin samanlaisilta näyttivät kaikki, eivät pahemmin kuluneiltakaan.


    • moottoritie on kuuma

      Mitäs ajoit niin hiljaa - nysvärinopeutta? Siinä se syy oli!

    • tuntuu kyllä vaikuttavan, mulla on tähän mennes ollu joka talvi eri auto.
      Autot ovat olleet,

      Toyota Hilux (neli)
      kitkat 5mm, 2autoo hinattu ojasta, luistot itse aiheutettuja,
      Volvo 360 (taka)
      kitkat 4mm, luistot itse aiheutettuja,
      Ford Sierra Cosvorth (taka)
      kitkat 6mm, luistot itse aiheutettuja,
      Volvo 240 (taka)
      ei varaa tlvirenkaisiin, alla kesä renkaat kulutuspinta 4mm. mäkilähdöt hankalia, kolme autoo hinattu ojasta(siis volvolla hinasin pois ojasta), aina pääs sinne mihi halus, luistot 70% itse aiheutettuja
      Mazda 323 (etu)
      nastat 7mm, hirvee pulkka, puskee ku juna, perä lähtee vähän väliä ilman pienintäkään varoitusta, luistot 20%itse aiheutettuja (händärii händärii =)),

      mikä tän aiheuttaa, en usko et melkei uudet nastarenkaat voi olla noin huonot, varsinkaa kesärenkaiden jälkeen? ajotaitoo en mnir iha ekaks syyttää, ku ammattikuljettajana tulee lähemmäs 100tkm ajettuu vuodessa= 100tkm x 5v =500tkm, ei hirveesti mut on tos jo oppinu jotain.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      181
      4157
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2656
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2234
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2195
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1910
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      109
      1391
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1061
    Aihe