Viisaudenhampaat, apua.

18-vuotias

auttakee minua. olen 18-vuotias tyttö. kärsin ahdistuksesta ja paniikista. pelkään hammaslääkäriäkin yli kaiken. nyt alkoivat sitten viisaudenhampaat puhjeta. Kummallakin puolella alhaalla.

Mitä mä teen? Mulla on tiistaina hammaslääkäri. Soitin heti et saan tietää mikä mun tilanne on.
Toisella puolella hammas on vähän puhjennut, toisella ei yhtään (kai), mutta ien punoittaa ja on aika arka. Eli varmaan puhkeamassa, vai onko jo tulehtunut? *hätää kärsimässä hirveässä pelossa*

Pidätte mua varmaan hulluna, tiedän, mut mä pelkään lääkärijuttuja tosi paljon. Ei ois niin paha jos jalkaa, kättä, selkää, tai jotain leikattais, mut kaikki mikä tapahtuu mun kasvojen alueella pelottaa ihan hirveästi.

Kertokaas mulle nyt jotain auttavaa, rohkaisevaa, mitä tahansa. Lueskelin juttuja aiheesta ja sain tietää et alavisurit on pakko yleensä ottaa leikkauksessa, pitääkö paikkansa? Ja entäs toi alaleuan puudutus, tuntuuko oikeasti siltä että kurkku on puuduksissa? Ettei pysty nielee.

Ja sitten vielä tosi tärkeä kysymys, tuleeko sitä verta paljon?

11

8742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pipsukka

Mikäli viisauden hampaasi mahtuvat hammasrivistöön hyvin, ei niitä ole syytä poistaa. Tilannetta ei kuitenkaan voi arvioida kuin hammaslääkäri.

• mutta jos poistetaan, niin

Jos joudut poistattamaan ne, niin ihan iisi homma. Minulta poistettiin 2 viisuria vasemmalta puolelta. Kunnallisessa, terveskeskuksen hammashoitolassa kävin. Poistot sujui mallikkaasti. Laitettiin tikit, kun piti ientäkin avata. Hampaan sain purkissa mukaan kotiin. Sain kipulääkkeitä ja antibioottikuurin. Seuraavana päivänä kävin vielä näyttämässä paikalla, kun tuntui niin hassulta, kun turposi niin paljon. Otettiin vastaan, ei ajettu pois, vaikka ei ollut aikaa varattu erikseen. Suuren kaupungin kunnallinen palvelu.
      HYVÄÄ PALVELUA OLI. Turhaan olisin yksityiselle mennyt maksamaan. Ei jäänyt pelkoa ja uskallan vastedeskin astella kunnan hammaslääkärille. ....että tsemppiä vaan!

• Niina

Itseltäni on otettu kaksi viisaudenhammasta leikkauksella.Kumpikaan ei ollut vielä puhjennu.Toinen leikattiin joulukuun alussa alhaalta vasemmalta sairaalassa suu-ja hammassairauksien polilla.Se oli pahasti tulehtunut,päätä ja leukaa jomotti=( söin ensin antibioottikuurin,että tulehdus lähti.Leukaluuta jouduttiin porailemaan ja hammas laitettiin osiin.Toimenpide ei juurikaan sattunut,paitsi puuduttaminen vähän kun sitä neulaa tuikittiin moneen kohtaa,mutta äkkiä se alko kyllä puutumaankin.Instrumenttien pitämä kova ääni ja leukaluun/hampaan riuhtominen ei ollut mitään mukavaa touhua!!Tikit laitettiin ja ne otettiin pois viikon päästä.Toinen leikattiin viikko sitten oikealta ylhäältä,enkä tarvinnu ees tikkejä.Enempää viisureita ei mulle kuulema tulekkaan=) Toimenpide sinänsä ei todellakaan ollut niin kauhea kuin sitä etukäteen pelkäsin...Ei muuta kuin tsemppiä ja kerro hammaslääkärille,että sua pelottaa paljon niin lääkäri osaa ottaa sen huomioon ja kertoo tarkasti mitä on tekemässä =)

• kokemusta on..
        Niina kirjoitti:

Itseltäni on otettu kaksi viisaudenhammasta leikkauksella.Kumpikaan ei ollut vielä puhjennu.Toinen leikattiin joulukuun alussa alhaalta vasemmalta sairaalassa suu-ja hammassairauksien polilla.Se oli pahasti tulehtunut,päätä ja leukaa jomotti=( söin ensin antibioottikuurin,että tulehdus lähti.Leukaluuta jouduttiin porailemaan ja hammas laitettiin osiin.Toimenpide ei juurikaan sattunut,paitsi puuduttaminen vähän kun sitä neulaa tuikittiin moneen kohtaa,mutta äkkiä se alko kyllä puutumaankin.Instrumenttien pitämä kova ääni ja leukaluun/hampaan riuhtominen ei ollut mitään mukavaa touhua!!Tikit laitettiin ja ne otettiin pois viikon päästä.Toinen leikattiin viikko sitten oikealta ylhäältä,enkä tarvinnu ees tikkejä.Enempää viisureita ei mulle kuulema tulekkaan=) Toimenpide sinänsä ei todellakaan ollut niin kauhea kuin sitä etukäteen pelkäsin...Ei muuta kuin tsemppiä ja kerro hammaslääkärille,että sua pelottaa paljon niin lääkäri osaa ottaa sen huomioon ja kertoo tarkasti mitä on tekemässä =)

Kuten jo joku aikaisemmin mainitsikin, vain hammaslääkäri osaa arvioida tilanteen. Tiedoksi kuitenkin, että ei se viisaudenhampaiden poisto (oli se sitten leikkauksellinen tai tavallinen poisto) mitään dramaattista ole. Verta ei tule paljon, ja hyvät puudutusaineet takaavat ettei toimenpide ole kivulias. Kipulääkkeitä toimenpiteen jälkeen ohjeiden mukaan, niin olokin on siedettävää. Jos hoitoon meno tuntuu ylivoimaselta, niin kysäisepä hammaslääkäriltäsi mahdollisuutta saada esilääkitys. Toimii!! Tsemppiä ja rohkeutta :)

• 4kpl poistettu

Minulta poistettiin viimeviikolla yksityisellä kerralla pois kaikki 4kpl viisauden hampaita. Kaikki meni nopeasti, lähes kivuttomasti ja hyvin. 3kpl lähti vetämällä ja yksi leikattiin. Jälkisärky on hoitunut hyvin buranalla ja panacodilla. Söin antibioottikuurin vikkoa ennen operaatioita ja otin särkylääkkeen lääkärin määräyksestä 1h ennen toimenpidettä. Kaikkia kertomuksia viisaudenhampaan poistosta ei kannata ottaa niin vakavasti. Luulin itsekin operaatiota niiden perusteella paljon vaikeammaksi kuin mitä se todellisuudessa oli. Jokainen poisto on yksilöllinen. Jos hampaitasi tulee vaivaa, pääset paljon helpommalla kun kerran annat ottaa ne pois, kuin kärsisit uudelleen ja uudelleen tulehtuneesta ja kipeästä suusta.

• ...koska..

olen luullut että nitä ei KOSKAAN vedetä kaikkia kerralla, ei edes nukutuksessa.

• luulollesi
        ...koska.. kirjoitti:

olen luullut että nitä ei KOSKAAN vedetä kaikkia kerralla, ei edes nukutuksessa.

Olet luullut...mitä et olisi luullut! Nyt TIEDÄT ETTÄ VIISURIT VOIDAAN VETÄÄ KAIKKI KERRALLA JA NUKUTUKSESSA NE VEDETÄÄN TODELLAKIN KAIKKI JA PAIKATAAN PÄÄLLE JOS ON PAIKATTAVAA!

Ei sentään lääkärit ole vielä keksineet, että nukutus ja yksi viisuri veks, taas nukutus ja toinen viisuri veks jne. kallista lystiä olis, onneksi sentään joku kohtuus hammaslääkäreilläkin on vielä rahastuksen suhteen!

• vähä
        luulollesi kirjoitti:

Olet luullut...mitä et olisi luullut! Nyt TIEDÄT ETTÄ VIISURIT VOIDAAN VETÄÄ KAIKKI KERRALLA JA NUKUTUKSESSA NE VEDETÄÄN TODELLAKIN KAIKKI JA PAIKATAAN PÄÄLLE JOS ON PAIKATTAVAA!

Ei sentään lääkärit ole vielä keksineet, että nukutus ja yksi viisuri veks, taas nukutus ja toinen viisuri veks jne. kallista lystiä olis, onneksi sentään joku kohtuus hammaslääkäreilläkin on vielä rahastuksen suhteen!

diapamia ni rauhoitut..

Ei kai toi ed. nyt mikään huudonpaikka ollut.. kai se oli vain toteamus..

• Make

Moi. Mulla kanssa on noita pelkoja enemmän kuin jaksaa kärsiä. Tietin hammashuollon nukutuksessa, ja siinä otettiin myös viisaudenhampaat kaikki pois. Suosittelen jos pelottaa. Operaation jälkeen tulee tietysti antibiootit ja särkylääkkeet. Mulla ei särkyjä kylläkään ollu. Ne jäi sinne lääkäriin.

• 18-vuotias

huomenna se tuomionpäivä sitten koittaa. saan tietää mitä mun suulle pitää tehdä. ainakin jotain porauksia. ja sit noi virusit. pelottaa kyllä ihan kauheasti. kiitos kuitenkin rohkaisevista viesteistä. lisää sellaisia! :)
      *tärisee*

• Hammaslääkäri on pirun kätyri.

En tiedä olenko onnekas, koska kaikki viisaudenhampaat ovat puhjenneet jo nyt nuoruusiällä (16v.). Vasemmalta puolelta poistettiin samalla kertaa ylhäältä sekä alhaalta. Puudutusainetta roiskui piikistä pisin suuta ja jouduin nieleskelemään sitä paljon.

Alhaalta leikattiin, ylemmälle tehtiin normaali, ja onneksi hyvin nopea poisto. Poran ääni oli hirveä. Paljon pahempi kuin normaalin porauksen ääni. Toimenpiteen jälkeen poski oli ihan turvonnut, mutta ei sentään mustelmilla. Napsin sitten buranaa pari viikkoa kun en saanut mitään antibioottikuuriakaan. :/

Nyt olisi taas parin viikon päästä toisen posken vuoro. Kyllä kammo jäi. Ajattelin pyytää samaa toimenpidettä mitä pienille lapsille tehdään puudutuksen kanssa, eli puudutusainetta vanulapulle, jota sivellään ikeneen ja sitten vasta piikki. :)

Kuulin myös, että jos tuollaisiin toimenpiteisiin ei nukutusta halua, niin sen tilalle olisi mahdollisuus saada ilokaasua tai muuta. Pitääkö paikkansa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3839
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2974
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      9
      1882
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1608
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1089
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      731
    Aihe