Hommattiin just uus auto Renault Scenic Prenium vm 02, dieles vehje. Siinä on asennettuna eberspächer tp5 lämmitin. Aiemmin ei olla oltu dieselin omistajia ja tuon lämmittimen käyttö mietityttää. Siis, onko tarkoitus käyttää yhtäaikaa eberspächerlämmitintä ja lohkolämmitintä, vai saakokaan niitä laittaa yhtäaikaa päälle? Entäpä saako ko.laitteella sisätilan lämpimäksi? Käyttöohjeet laitteeseen kyllä on, mutta eivät ne paljon valaise.
eberspächer tp5
8
3704
Vastaukset
- tietoa
voihan niitä käyttää yhtäaikaa,mutta onko siinä mitään järkeä! Jos on sähköpaikka niin voit käyttää tavallista moottorilämmitintä ja jos ei ole nii käytä eberiä. Muista kuitenkin ajaa autolla vähintään yhtä monta minuuttia kuin eberi on käynnissä jotta akun varaus säilyy hyvänä ,mieluummin ajoa 2xpidempi aika koemmilla pakkasilla.
Kyllä myös sisätilat lämpenevät jos autosi oman lämppärin puhallin on jätetty päälle kua olet autosi sammuttanut. Eli yleensä puhallin 1 nopeudelle ja lämmöt kuumalle ja suuntaus ehkä ylös/alas ja sit sammutat auton. Kun eberi lämmittää veden 35 asteeseen ,niin silloin käynnistyy auton oma lämmppäri automaattisesti ja puhaltaa lämmintä ilmaa sisälle. Muista kuitenkin että vesi kiertää ensin auton oma lämmityslaitten läpi ja jäännöslämmöillä lämpiää vasta kone eli mitä enemmän ota siitä vedestä lämpöä sisälle sitä vahemmän lämpiää kone ja myös akun varaus hupenee nopeammin jos auto oma lämmityspuhallin on suurella nopeudella, siksi tuo 1 nop on suositeltavin ainakin kovilla pakkasilla- APUA AVUTTOMALLE
Kiitos, tämä valaisi asiaa...
- Hese
Mulla on tuo eeberi myös omassa autossa auto on mondeo tdci stw lämpiää kyllä sisältäkin ihan tarpeksi käytän 30min lämmitysaikaa.
tp5 on myös hyvä lisävaruste jos pakkanen sattuu yllättämään voi tarvittaissa pistää lämmityksen päälle.Kerran olen tp5 vaihtanut patterin jonka menin sitten ostamaan biltemasta eikä toiminut ,kun varausta mitattiin ammattiliikkeessä mittarit näytti akun kapasiteetin 50% huitteilla.Niin että älä säästele siinä patterissa jos joskun pääsee tyhjenemään .Fordilla sanottiin että markkinoilla on nimen omaan lisälämmittimelle suuniteltuja akkuja, omaani ei kuitenkaan sellaista mitoiltaan löytynyt.Virta kyllä akussa riittää kun muistaa tosiaan ajaa vähintään sen verran kuin lämmitin käy.Wihurin pojat kyllä neuvovat ongelmatilanteissa. tms asioissa, itse myös pirautin sinne ja tilasin tp5 ja minikellon ohjeet meiliin. - Dieselasentaja
Tässä asiassa täytyy ensin erottaa kaksi asiaa.
A Halutaan ainoastaan moottorin käynnistyvän hyvin.
Silloin riittää pelkän lämmittimen asennus ja lämmitysajat 15--20 min.
B Jos sisätilat halutaan 20 asteen lämpöön - 30 asteen lämpötilassa on lämmitysaika autosta riippuen
45-- 90 minuuttia lämmittimen tehon ollessa 5KW.
Tällöin tarvitaan kiinteäasenteinen lisälaturi akun rinnalle joka on kytkettynä käynnin aikana ja kattaa laitteen ottaman lämppärin puhaltimen ottaman tehon yleensä 7---10A. 12V autossa
Samalla laturi tarkistaa esim yöllä akun varaustilan ja täyttää päivän aikana tulleen vajauksen. Ihanne jos esim työpaikan lämpötolpasta
voi ottaa jännitettä laturiin ja käyttää lämmitintä. Yleensä sähkötoimisten sisätilalämmittimien käyttö on kielletty työpaikoilla ja taloyhtiöissä.
Laturi on oltava erittäin korkeatasoinen ettei se riko nykyautojen elektroniikkaa eikä lämmittimen.
Lisäksi se on oltava hyväksytty kiinteään asennukseen.
CETEC ja DEWA mallistossa on muunmuassa tällaisia
malleja.
Osassa nykyautoja ei lämmitintä voi käyttää kun ajon aikana.
Maahantuojat rahastaa muutossarjoilla aivan tajuttomia hintoja.
Toiminnan tuntevat selviää siitä muutamalla vakioreleellä ja diodeilla.
Tilanteen mukaan valitulla järjestelmällä jos ei haluta palella autossa eikä ajatella sitä kuinka kauan voi laittaa lämmitysaikaa ettei alijännitesuojat katkaise lämmitystä homma kyllä onnistuu vallan mainiosti nykytekniikalla.
Lämpimiä autoja.- Ville Vaitelias
Tosi hyödyllistä tietoa, kun näitä auton "pakkasvirityksiä" suunnittelee.
- halvemmalla
Saksasta tilaamalla saa täydennyssarjan kellolaitteineen huomattavasti Suomea halvemmalla. No ei se halpa sielläkään ole.
Asentamiseen tarvitaan kuitenkin aika hyvä käsitys sähkötekniikasta. Kyllä se onnistuu.
Esim. German Carparts myy netin kautta. - et voi
antaa takuuta semmoselle mitkä on tehty patentilla kun puhutaan muutos-sarjoista.
minä en ainakaan lähtisi antamaan takuuta semmoseen työhön mikä on itse kyhätty ja toiminta on epävarmaa muun auton elektroniikan kanssa mahdollisesti.
aika rohkea olet jos kuitenkin niin teet.
sitäpaitsi mitä se sinulle kuuluu paljonko se muutos.sarja maksaa!? sinähän työstäsi veloitat asiakasta ja asiakas maksaa kuns anot vaan että tarvitaan tämä ja tuo ja nuo tuosta ja työt päälle. näin se ainakin meillä pelaa ja takuu myös.
mietipäs sitä jos jotakin poltat joskus omalla patentillasi niin se ei ole halpaa.
parempi pysyä tehtaan muutos-sarjoissa ja käyttää vain niitä osia mitkä on turvallisia käyttää kyseisessä järjestelmässä automallista riippuen.
- 1.6d
mitä sä pyyydät siitä lämmittimestä jos ostaisin sen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271994
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1011752Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?831581Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy611424Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331122- 1091063
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm511043Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471036- 731026
Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44983