Rahan lainaamisesta lähimmäiselle

hellarin tytär

kuuluuko saada lainojaan takaisin? vai kuuluuko minun olla vaan joku antaja.kukaan ei anna mulle mitään.kumpa antaisikin edes jotakin..

siis-lainasin eräälle henkilölle rahaa joka niin kovasti julistaa raamatun sanaa ja oikeellisuuden tekoja..mutta kas kummaa--sovittiin päivä jolloin hän maksaa takaisin minulle lainansa-niin kappas-hän onkin vajonnut maan alle!!!
hauskaa.eikö.hän ei vastaa tekstiviestihini ei puheluihini,enne aina vastasi.lupasi soittaa minulle mutta kas on senkin unohtanut.

onko siis niin että uskovaisilla on aika huono muisti.ainakin palauttaa lainojaan ym.mutta minä toimin heti samalla silmänräpäyksellä kun hän oli avun tarpeessa.voi helvetti.

miten hän voi saarnata ihmisten rehellisyydestä ja pitää kirkkoiltoja ym.ja vetoaa kaikessa kuinka on lähimmäistä autettava.voi vittu.tässä olen.taas hyväuskoisesti syötynä.ja vielä uskovainen ihminen.

mitä te vastaisitte tähän? olenko tyhmä? olenko? ja jos en olisi lainannut en olisi unta saanut.kun ajattelin että toinen kuolee nälkään.

voi voi.pikku höpötyttöä.liian kiltti.ei voi mitään.onneksi nyt olen rahaton.ei tarvi lainailla kellekään mitään.olen pettynyt uskovaisiin jotka ovat osoittautuneet hyvin kieroiksi.jälleen.

16

624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hansutuulia

sanoit, mutta annoit ymmärtää että olet lainnnut yhdlle ihmiselle. Ei se tee vielä koko uskovien kaartia epärehellisiksi. Jos yksi romaani petkuttaa, niin ei se tarkoita että kaikki romaanit ovat sellaisia, jos yksi uskomaton ihminen petkuttaa sinua, ei se tarkoita että uskomattomat ovat pettureita jne.

Ja hyviin tapaoihin kuuluu maksaa velkansa, meidän tulee luottaa siihen että jos annamme Sanan mukaan toisen ihokkaamme, älkäämme olko sitä takaisin vaatimassa.
      Kannatan kyllä aina rehellisyyttä, se antaa kyllä varmasti julistajasta todella ikävän kuvan.
      Toivon että tämä lainaaja tulee tuntoihinsa ja maksaa sinulle lainatun summan.
      Luukkaan evankeliumi:
      3:11 Hän vastasi ja sanoi heille: "Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin."
      6:29 Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.

• hellarin tytär..

jo lapsuuskotini oli sitä sun tätä.koskaan ei puhuttu asioista suoraan vaan salamyhkäisesti.ja olen yhä -siis-se sama joka on nimimerkkinäni...

en ole koskaan saanut aidolta uskovaiselta minkäänlaista apua.yksin on pitänyt täällä selvitä ja tulla hyväksikäytetyksi.minut opetettiin jo lapsena-en saa puolustautua-oli kärsittävä ja hymyiltävä.äitini puolusti aina siskoani vaikka se ei olis edes sitä ollut vailla.minut jätettiin aina yksin-sivuun-aina yksin.

se siitä ja sen kestävyydestä:))

• sun-glasses

Jos raha lainataan ja sovitaan maksun takaisin maksusta, niin asia kuuluisi näin myös hoitaa. Ikävää jos olet joutunut petoksen uhriksi. En tiedä miten suuresta summasta oli kyse ja jouduitko ehkä itse vaikeuksiin luovuttaessasi toisen hyväksi rahojasi? Asian puolesta kannattaa rukoilla. Olisi sinulle itsellesi hyväksi jos voisit vapautua katkeruudesta tätä väärin tehnyttä ihmistä kohtaan.

Teit hyvin kun autoit toista ihmistä ja toivon ettei tämä ikävä kokemus muuttaisi hyväsydämistä mieltäsi. Jos sinulta joku vielä pyytää apua, niin rukoile Jumalalta miten Hän tahtoisi sinun toimivan. Jumala voi joskus myös varoittaa antamasta pyytäjälle. Eikä meillä riittäisi rahat mihinkään jos jokaiselle pyytäjälle antaisimme. Tähän edellä olevaan sisällytän kaikki ne esim. joulun alla tulevat avustuspyynnöt, eri uskonnollisten yhteisöjen sisällä liikkuvat rahantarpeet... Hyviä asioita on niin paljon että täytyy tehdä jonkinlaista valintaa...

Minulle kerran lähetti eräs tuntematon uskova henkilö kerjuukirjeitä, ensin urkittuaan vanhemmiltani osoitteeni. En ole varakas henkilö ja nuo kerjuukirjeet saadessani olin vieläpä työttömänä ja hyvin vähissä varoissa. Koska nuo kerjuukirjeet olivat hyvin hurskaasti kirjoitettuja ja tarpeet sydämeen vetoavasti esitettyjä, lähetin hänelle vähän rahaa.

Mistään takaisinmaksusta ei ollut puhetta, joten en ole noita rahoja takaisin saanut enkä odottanutkaan. Kerroin vanhemmilleni näistä yhteydenotoista ja he olivat vihaisia. Osoittautui että tuo uskova kerjääjä oli harrastanut toimintaansa enemmänkin. Minä ainakin lopetin hänen avustamisensa, eikä hän enää ole ottanut yhteyttä.

Tuo edellä kertomani asia huvittaa minua nyt kun asiasta on jo aikaa. Toisaalta harmittaa se, että joku uskovainen tällä käytöksellään pilaa toistenkin uskovien maineen (koska aina joku ihminen yleistää yhden ihmisen synnit kaikkia samaan ryhmään kuuluvia koskeviksi). Mutta tälle asiallehan ei mitään voi. Eikä uskovista koskaan tule synnittömiä ja täydellisiä. Loppuun asti olemme vajavaisia ja rakenteilla, mutta kiitos Jumalalle että saamme turvata Hänen armoonsa ja rakkauteensa ja pyytää Hänen johdatustaan.

• hellarin tytär

se on mahdollista-vapautua siitä katkeruudesta jota on jo omat vanhempani tehneet ja opettaneet minut hyväksikäytettäväksi? neuvohan minua siinä niin olisin jo huomenna paljon viisaampi:::

• Alpo Ahola
        hellarin tytär kirjoitti:

se on mahdollista-vapautua siitä katkeruudesta jota on jo omat vanhempani tehneet ja opettaneet minut hyväksikäytettäväksi? neuvohan minua siinä niin olisin jo huomenna paljon viisaampi:::

Olin kävelyllä Vaasan keskustassa ja lähelleni tuli yksi pultsari todisti Jeesuksesta ja pyysi rahaa lainaksi. Kysyin, että mihin käytät saamasi rahan ja koska maksat takaisin. Pultsasi sanoi ostavansa leivän, maitoa ja makkaralenkin, mutta takainmksusta ei ollut ihan varmaa tietoa, niin sanoin, ettei tarvitse maksaa takaisin, vaan minä haen kaupasta tarvisemasi ruokatavarat. Menin kauppaan ja hain tavarat ja selitettyäni, että vien apua tarvitsevalle, niin pääsin jonossa ohittamaan. Tulin ulos kaupasta viivyttyäni siellä korkeintaan 3 minuuttia. Pultsari oli jo menossa pois. Huudin hänelle, että täällä on eväät. Hän huusui takaisin, ettei hän sun eväitäs tarvitse. Vastasin hänelle, että kiitos, mutta muista millä todistussanoilla aloitit.

• sun-glasses

En tiedä mitään keinoa miten tuo katkeruus katoaisi hetkessä pois. Puhu Jumalalle tästä asiasta ja pyydä että Hän auttaa sinua voittamaan katkeruuden. Jos vanhemmat opettivat sinut hyväksikäytettäväksi, niin sinä voit tehdä päätöksen, ettet suostu enää olemaan avuton uhri.

Olet arvokas ihminen, sinua ei saa hyväksikäyttää, toisaalta et sinäkään saa hyväksikäyttää toisia. Jos sinulta pyydetään sellaista mitä et voi antaa, opettele sanomaan EI. Ajattele sellaisia hyviä rakentavia asioita, jotka voisivat parantaa elämäsi laatua ja ala laatimaan tulevaisuuden suunnitelmia tähän suuntaan.

Jos on tarvetta sielunhoitoon tai keskusteluihin jonkun ammattiauttajan kanssa niin hae rohkeasti apua itsellesi. Kyse on sinun elämästäsi.

• sun-glasses
        Alpo Ahola kirjoitti:

Olin kävelyllä Vaasan keskustassa ja lähelleni tuli yksi pultsari todisti Jeesuksesta ja pyysi rahaa lainaksi. Kysyin, että mihin käytät saamasi rahan ja koska maksat takaisin. Pultsasi sanoi ostavansa leivän, maitoa ja makkaralenkin, mutta takainmksusta ei ollut ihan varmaa tietoa, niin sanoin, ettei tarvitse maksaa takaisin, vaan minä haen kaupasta tarvisemasi ruokatavarat. Menin kauppaan ja hain tavarat ja selitettyäni, että vien apua tarvitsevalle, niin pääsin jonossa ohittamaan. Tulin ulos kaupasta viivyttyäni siellä korkeintaan 3 minuuttia. Pultsari oli jo menossa pois. Huudin hänelle, että täällä on eväät. Hän huusui takaisin, ettei hän sun eväitäs tarvitse. Vastasin hänelle, että kiitos, mutta muista millä todistussanoilla aloitit.

Minultakin on tultu pummaamaan rahaa "ruokaan". Olen sanonut pummille, että lähdetään kauppaan niin ostan sinulle ruokaa. Mutta ei ole tällainen apu kelvannut, vaikka ruokaan sitä rahaa on ensin pummattu.

Myös eräs työtoverini oli kerran samalla tavalla tarjoutunut pummaajalle kaupasta ostamaan, niin ei sitten enää apu kelvannutkaan.

Kuulemma eräs pummi, kun pummauksen kohde on sanonut ettei ole pikkurahaa - niin pummi tähän on vastannut, että kyllä minä voin antaa satasesta takaisin. (mummonmarkkojen aikaan).

• hellarin tytär
        sun-glasses kirjoitti:

En tiedä mitään keinoa miten tuo katkeruus katoaisi hetkessä pois. Puhu Jumalalle tästä asiasta ja pyydä että Hän auttaa sinua voittamaan katkeruuden. Jos vanhemmat opettivat sinut hyväksikäytettäväksi, niin sinä voit tehdä päätöksen, ettet suostu enää olemaan avuton uhri.

Olet arvokas ihminen, sinua ei saa hyväksikäyttää, toisaalta et sinäkään saa hyväksikäyttää toisia. Jos sinulta pyydetään sellaista mitä et voi antaa, opettele sanomaan EI. Ajattele sellaisia hyviä rakentavia asioita, jotka voisivat parantaa elämäsi laatua ja ala laatimaan tulevaisuuden suunnitelmia tähän suuntaan.

Jos on tarvetta sielunhoitoon tai keskusteluihin jonkun ammattiauttajan kanssa niin hae rohkeasti apua itsellesi. Kyse on sinun elämästäsi.

sen tiedän että hänelle on annettu isoja summia rahaa-mm.lääkäriystävänsä**-ym.kyse on siis 500 euroista kerrallaan.Koska tämä henkilö vetoaa raamatun kymmenyksiin.Ja hän vetoaa toisten tuloihin.Jos siis joku hänen tuttavansa tienaa hyvin niin hänellä on velvollisuus antaa tälle kymmenykset!!!!!

olen kauan seurannut tätä sivusta ja itse menin halpaan.voi hyvänen aika

ja kun sanoit etten saa olla hyväksikäytettävänä.eilen sattui tilanne jolloin puolustin itseäni erään ystävättäreni sanoista.kun hän ei kestä iloisuutteni-vaan on sitä mieltä että yritän peittää sen alle jotakin-sanoin-varmaan peitänkin mutta tahdon olla silti iloinen eikä sitä kukaan minulta vie.meille tuli ihan valtava riita-ainoastaan siksi koska olen iloinen ja hän vakava.

se juttelu kyllä avasi jotakin se oli ihan parantavaa.mutta jotenkin jäi outo olo.olen aina ollut tietoinen ettei hän kestä minussa olevia positiivisia puolia eikä sitä että olen ulospäin suuntautunut.se on hälle myrkkyä.mutta olen mikä olen ja sillä sipuli.en enää aio taistella olemassa oloni puolesta ja peitellä kaikkea sitä hyvää joka minussa on.eihän niin kuulu tehdä? eihän?

• Voitto Ramu

nimittän 2 muutama päivä sitten Lahdessa luokseni tuli astmavaivasta kärsivä sisar joka kertoi olevansa ilman rahaa kun viimeiset eurot meni porakaivon pakkasvahdin uusimiseen.

Hän tarvitsi välttämättä rahaa lääkärin määräämnän astmapiipun(piippujen) ostamisen. Yritin kovasti saada häntä kääntymään sosiaalitoimiston puoleen jolla on VELVOLLISUUS auttaa asiassa.
        Kiivaasti kieltyytyi astman vihkuvalla äänellä menemästä.

Annoin hänlle lopuksi YHDEN astmapiipun hinnan,eli 50 euroa sillä edellytyksellä, että menee sosiaalitoimistoon apua saamaan. Sanoin, että rahaa EI tarvitse maksaa minulle takasin ja sisar lupasi mennä sosiaalitoimistoon.

Mulle jäi huono omatunto kun koko lääkärin määräämä astma satsi olisi maksanut 250 euroa ja enempää en antanut.

• sun-glasses

sen tiedän että hänelle on annettu isoja summia rahaa-mm.lääkäriystävänsä**-ym.kyse on siis 500 euroista kerrallaan.Koska tämä henkilö vetoaa raamatun kymmenyksiin.Ja hän vetoaa toisten tuloihin.Jos siis joku hänen tuttavansa tienaa hyvin niin hänellä on velvollisuus antaa tälle kymmenykset!!!!!

olen kauan seurannut tätä sivusta ja itse menin halpaan.voi hyvänen aika

ja kun sanoit etten saa olla hyväksikäytettävänä.eilen sattui tilanne jolloin puolustin itseäni erään ystävättäreni sanoista.kun hän ei kestä iloisuutteni-vaan on sitä mieltä että yritän peittää sen alle jotakin-sanoin-varmaan peitänkin mutta tahdon olla silti iloinen eikä sitä kukaan minulta vie.meille tuli ihan valtava riita-ainoastaan siksi koska olen iloinen ja hän vakava.

se juttelu kyllä avasi jotakin se oli ihan parantavaa.mutta jotenkin jäi outo olo.olen aina ollut tietoinen ettei hän kestä minussa olevia positiivisia puolia eikä sitä että olen ulospäin suuntautunut.se on hälle myrkkyä.mutta olen mikä olen ja sillä sipuli.en enää aio taistella olemassa oloni puolesta ja peitellä kaikkea sitä hyvää joka minussa on.eihän niin kuulu tehdä? eihän?

Kymmenyksiä ei makseta jollekin henkilölle "almuina" vaan kymmenykset on tarkoitus maksaa siihen "varastohuoneeseen" mistä saadaan hengellinen ravinto. Joten noiden mainitsemiesi henkilöiden kannattaisi tutustua tarkemmin Raamatun kymmenysopetukseen.

Raamatussa sanotaan Snl. 15:15 "Kurjalle ovat pahoja kaikki päivät, mutta hyvä mieli on kuin ainaiset pidot". Ole vaan oma iloinen itsesi, kyllä niitä suruja elämässä ihan riittävästi eteen tulee. Jos toista ärsyttää sinun iloisuutesi, niin ei kai se ole pakko kovin paljon viettää yhdessä aikaa. Etsiköön kukin sellaisia ihmisiä joiden seurassa saa olla omana itsenään.

• sun-glasses
        Voitto Ramu kirjoitti:

nimittän 2 muutama päivä sitten Lahdessa luokseni tuli astmavaivasta kärsivä sisar joka kertoi olevansa ilman rahaa kun viimeiset eurot meni porakaivon pakkasvahdin uusimiseen.

Hän tarvitsi välttämättä rahaa lääkärin määräämnän astmapiipun(piippujen) ostamisen. Yritin kovasti saada häntä kääntymään sosiaalitoimiston puoleen jolla on VELVOLLISUUS auttaa asiassa.
        Kiivaasti kieltyytyi astman vihkuvalla äänellä menemästä.

Annoin hänlle lopuksi YHDEN astmapiipun hinnan,eli 50 euroa sillä edellytyksellä, että menee sosiaalitoimistoon apua saamaan. Sanoin, että rahaa EI tarvitse maksaa minulle takasin ja sisar lupasi mennä sosiaalitoimistoon.

Mulle jäi huono omatunto kun koko lääkärin määräämä astma satsi olisi maksanut 250 euroa ja enempää en antanut.

Teit hyvin kun annoit tuon 50 euroa, minusta se on jo aika hyvä summa (ainakin minun lompakolleni). Jos kerran on mahdollista saada sosiaalitoimistosta nuo rahat astmapiippuihin, niin sinne kannattaa tuon sisaren myös mennä.

On hyvä asia luopua omastaan toisen hyväksi. On erilaisia tilanteita missä apua pyydetään: joskus apua on saatava heti, joskus jonkun ajan kuluttua. Joskus meidän kuuluu antaa omastamme, mutta joskus kuuluu ohjata avunpyytäjä esim. juuri sosiaalitoimistoon, missä hänen asiansa järjestyvät. Saamme rukoilla Jumalalta viisautta, niinhän Hän on Sanassaan luvannut.

Joskus meidän täytyy myös neuvoa ihmisiä tekemään itse asioita joilla voivat auttaa itseään. Jotkut ihmiset herkästi hakevat apua ja "heittäytyvät koko painollaan" toisen raahattaviksi. Joskus myös neuvot tai vain kuunteleminen voivat olla ne keinot joilla autamme.

• hellarin tytär
        sun-glasses kirjoitti:

Kymmenyksiä ei makseta jollekin henkilölle "almuina" vaan kymmenykset on tarkoitus maksaa siihen "varastohuoneeseen" mistä saadaan hengellinen ravinto. Joten noiden mainitsemiesi henkilöiden kannattaisi tutustua tarkemmin Raamatun kymmenysopetukseen.

Raamatussa sanotaan Snl. 15:15 "Kurjalle ovat pahoja kaikki päivät, mutta hyvä mieli on kuin ainaiset pidot". Ole vaan oma iloinen itsesi, kyllä niitä suruja elämässä ihan riittävästi eteen tulee. Jos toista ärsyttää sinun iloisuutesi, niin ei kai se ole pakko kovin paljon viettää yhdessä aikaa. Etsiköön kukin sellaisia ihmisiä joiden seurassa saa olla omana itsenään.

itse olen hyvin varautunut ja lukkiutunut hänen seurassaan mutta hän on ok.mun seurassa.koska annan hänelle tilaa mutta ei toisinpäin.

kontrolloijan läsnäolo tukehduttaa.ja jostain syystä olen kontrolloijia elämmäni haalinut..tai jos olen rehellinen he ovat uineet minun seuraani ja ripustautuneet minuun.nyt olen tekemässä irtiottoa.se on uskoakseni viisainta.ja etäisyys.

ja koen esim.puhelutkin niin että minulle ei jää suun vuoroa koskaan ja jos onnistun pari sanaa heittään väliin johonkin niin se on jo toiselle osapuolelle taakaksi.

taannoin kauan aikaa tapahtui niin että hän oli paahtanut minulle tunnin yhteen kyytiin.sitten arvelin että jospa minäkin puhuisin jotakin.onnistuin noin 5 minuuttia puhumaan ja hän muuttui aivan sanattomaksi ja uupuneeksi.kysyin häneltä-puhuinko liikaa-hän vastasi-se oli nyt siinä rajalla!!

enkä sillä kertaa puhunut taaskaan mitään kuuntelin taas useita tunteja häntä kun olimme pitkällä luontoretkellä.

kyllä alkaa olla aika alkaa puhuun.eikö:))

• Eila

...uskovan kuuluu maksaa lainansa takaisin, ja vieläpä suuremmalla syyllä kuin uskomattoman.

Olen itse oppinut, että lainaan vain sen verran, mihin minulla on varaa, vaikka olisi kuinka nälkäinen ja hurskas tapaus kysymässä. Otan huomioon senkin mahdollisuuden, että entäpä jos hän ei maksakaan sitä takaisin. Jos sitten valvon seuraavan yön, se on tasan oma ongelmani.

Tuolla tavoin menetellen se toinen menettää vielä enemmän kuin minä: minä saatan menettää "vain" esim. kympin rahaa, toinen menettää luottonsa.

Voihan olla, että sinäkin lainasit kympin, ja se oli mahdollisesti sinulle iso raha. Minulle se on vielä "kohtuullinen" menetys. Kaksikymppiä kirpaisisi jo jonkin verran minunkin kukkarossani.

• hellarin tytär

olen lainannut monelle uskovalle Cd:tä,kirjoja ym.ja arvaatteko mitä?? ette usko kuinka monta kertaa olen joutunut niitä pyytämään.ja ihmettelenkin missä oikein on uskovien aivot,eikö ne ymmärrä että minun omani ei ole välttämättä heidän omaansa.
        eihän heidänkään oma ole minun omaani.minulla sentään omatunto tallella.
        voi helvetti.näin on.

• vai?

Oliko hänellä musta puku, mustat hiukset, pulisongit, vanha Mersu ja ruotsinkielinen sukunimi?

• hellarin tytär

vaan täysi vastakohta:))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      37
      11685
    2. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      33
      4629
    3. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      250
      2810
    4. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      138
      2549
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      106
      1598
    6. Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?

Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo
      Tv-sarjat
      8
      1015
    7. Et olisi niin epävarma,

olisit varmempi, ihastuisin suhun enemmän...
      Ikävä
      82
      810
    8. 40 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke

Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.
      Maailman menoa
      207
      797
    9. Puualan yrittäjä

Kuka mahtaa olla? Eikö tuhkaa saa levittää metsään?
      Kauhava
      10
      708
    10. En luota sinuun

en edelleenkään yhtään tiedä oletko lintu vai kala vai kalavale. Ja ilmeisesti haluat pitää sen niin, syitä voi vain arv
      Ikävä
      59
      703
    Aihe