Sivari merille.

Nimetön

Huvittuneena seurasin jo vanhaa keskustelua siitä, että sopiiko sivari laivatyöhön. Mikäli oikein ymmärsin kyseessä oli ns. oikea laivatyö, siis matruusi, perämies, konevahtimies, konemestari, jne.

Itse olen työskennellyt laivoilla vuodesta 1988 saakka. Tosin näillä monen skönärin halveksimilla matkustajalautoilla, mutta nyt olen alkanut "vanhoilla" päivilläni opiskella sitä itseään, l. ammattikorkeakoulussa merikapteeniksi. Meidän kurssillamme on sekä naisia, että armeijan käymättömiä, en tosin tiedä aikovatko joskus käydä, ja kaikki kovin motivoitunutta ja fiksua väkeä. Minua henkilökohtiasesti ei voisi vähempää kiinnostaa, tässä tapauksessa tulevien merikapteenien l. kurssitovereideni seksuaaliset, uskonnolliset, elämänkatsomukselliset, kuin muutkaan ammatin hoitamiseen liittymättömät taustat.

Paskanjauhaminen siitä että merityö vaatii karskia luonnetta ja sellainen henkilö joka sitä omaa, käy ilman muuta armeijan on hyödytöntä ja hedelmätöntä.

Olen samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa siitä, että konservatiiviset asenteet armeijan käymisestä, seksuaalisesta suuntaumisesta, ym. olisi jo jätettävä eläkkeelle siirtyvien kyseisistä asioista suurta huolta kantaneiden eläkeskönäreiden palvelutaloruokalan kahvikeskusteluiden aiheeksi ja siirtää kellot merilläkin oikeaan aikaan.

27

4111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chief Engineer

      Päätin jo tuossa aiemmin että en ota enää kantaa näihin "lättähattujen" kirjoituksiin,mutta koska ainakin vielä yksi sinnikäs tuleva "merimies"ponnistaa voimansa alan hyväksi aion kertoa hänelle tulevaisuuden vision.
      Ilmeisesti Teistä on jo hyvää vauhtia tulossa aluksen päällikkö ja onnittelut siitä.
      80 luvulla suomessa lanseerattiin sanonta broileripäälliköt,tarkoittanee näitä uuden aallon merikapteeneja,insinöörejä ja mitä helvettiä nykyään tuleekaan.En ole enää jaksanut seurata ko systeemiä mutta ymmärtääkseni tuollainen oppipoika-kisälli menetelmää tämä ei ole.Olen kuullut että ko systeemissa voi periaatteessa valmistua merikapteeniksi juuri laivassa käymättäkään.No se siitä.Noista luutuneista tavoista ollaan siis haluamassa eroon.Nyt tässä on itse saanut henkilökohtaisesti nähdä näitä uuden ajan mestareita ja heidän vinguntaansa siitä että on paska palkka ja vastenmielistä duunia-osa näistä räkänokista ei ole edes kaanaalijobista kuullutkaan saati "tuunannut" sitä.
      Osa tuota vanhaa ja hienoa systeemiä oli se että tultiin oppiin ja nähtiin mitä tämä työ ja ala on ja samalla esimiehet näki on opiksesta mihinkään.
      Nyt kun tullaan alalle tuntuu olevan päämäränä saada muutettua olot omien mieltymysten mukaisiksi ja tuntuu että osa väestä on täällä vain viihdyttääkseen itseään ja saman hengen kavereitaan.Eihän työ sinänsä ole miksikään muuttunut,pääosin samaa.Automatiikka on osin saattanut helpottaa sitä mutta silti perusasiat on aina samoja,separi on putsattava kumminkin käsin jne.Toivon vilpittämästi että tulette saamaan muutoksen läpi,arvorajat häipyy,palkat on samat niin päällystöllä kuin miehistölläkin-ainoastaan enää on riitaa siitä kuka vastaa mistäkin.Jätkähän tahtoo tietty saman liksan kuin päällikkökin,ilman ikäviä vastuu ym kysymyksiä.Messeissä istuu rastapäät,homot,yliperämiehet,pedofiilit ym namusedät ja transut,mestarit jne sulassa sovussa.
      Odotellaan palkkapäivää ja siinä välissä soitellaan amnestyyn,setaan ym animal yhdistyksiin jos joku rasisti on kehdannut vaatia työtä tuota olematonta palkkaa vastaan.
      Ei kai perkele ole mikään ihme että varustajat haluavat vaihtaa nämä lintsarit tunnollisiin työntekijöihin.Mutta päällikölle kaikkea hyvää sinne merialan opintoihin ja muistan omasta kokemuksesta ekasta siiffin jobista kun huomasi miten yksin sitä loppujen lopuksi seisoo......
      Muuten tuosta luonteesta vielä,jos nyhelö olet niin tulet huomaamaan että kyllä vedättävät,mutta enpä teistä pasifisteistä ole koskaan ennenkään kuullut että kellään olisi ollut munaa mennä linjojen väliin puhumaan rauhasta.
      Jos Teidän kaltaisia riukuperse hinttejä olisi ollut 1939-1940 Summassa,Taipaleella ja Kollaalla olisi saatu itsenäisyydelle sanoa adios saman tien.Tuo adios on jäänyt hyviltä AL:n ajoilta joista tuskin feministi olet koskaan kuullutkaan.

      • Jurputtaja

        elikäs jos siihen otan kantaa...ja myöntää täytyy että olen samoilla linjoilla kanssasi.
        Kun koulutusta Suomessa oltiin uudistamassa, kaikua maailmalta suoranaisia varoituksia tyyliin että "Älkää helvetissä muuttako hyvää systeemiä"...ja mitä tapahtui?
        Merimiesten määrä on tasaisesti vähentynyt, kouluja ei...Opettajille ja kouleille piti löytää kaikesta huolimatta töitä ja ratkaisu oli tämä koulutusuudistus.
        Näin saatiin kouluille duunia, oppilaista osa lopetti heti,osa puolessa välissä ja ne jotka valmistuvat, suuri osa heistä ei koskaan tule työllistymään...tästä ei kuitenkaan välitetä.

        Vanha systeemi koulutti kokolailla tarpeen mukaan ja pätevästi, askel kerrallaan.
        Kaikilla oli mahdollisuus jonkinmoiseen koulutuksen tasoon ja mahdollisuus siinä samalla arvioida omaa tulevaisuuttaan ja mahdollisuuksiaan...systeemi oli kerrassaan mainio, samalla myös varustamot näkivät kenessä ainesta vaikkapa kippariksi tai chiiffiksi ja osa näistä jopa jonkinlaista palkkaakin saivat opiskelustaan.

        Itse olin jossain määrin mukana näissä harjoittelijoiden kouluttamisessakin ynnä valmennuksessa heidän opastamiseensa...ja on pakko sanoa että hyvin harvassa olivat motivoituneet opiskelijat.
        Joileekkin tuntui aivan ylitsepääsemättömältä hahmottaa sitä että joka ainoa homma oman koulutuksen puitteissa on laivalla osattava, torppauksesta lähtien, jos niitä töitä aikoo joskus johtaa....vaikka kuinka yritti joidenkien kohdalla selittää että miksi on syytä huolella tämä tehdä ja kiinnittää huomiota siihen että vieläpä miten, niin vastauksena saattoi olla " Mut ku musta tulee merikapteeni..."

        Aikoinaan kolleega kun brygaa ja sen laitteita läpi kävi perämiehen tehtävien osalta koulusta saapuneiden opiskelijoiden ryhmän kanssa niin erään valopään kysymys oli että "Anteeksi mutta mitä nämä heille kuuluu, heistä kun tulee merikapteeneita". Kyseessä oli toisen vuosikurssin oppilas...eli herää samalla kysymys, mitä siellä koulussa opetetaan ja kerrotaan?
        Toisaalta, jos koulutus ja opetus on kohdallaan niin sitten herää kysymys että kuinka koulussa voi tämmöinen oppilas vielä toisella vuosikurssilla?


      • Tommyb

        Arvasinhan että joku fasisti kömpii kolostaan heti kun mainitseekin sivarin tai homon. Sinunkaltaisellesi ko. sanat taitavat olla kuin kellon kilinä Pavlovin koiralle; alkaa kuola valua ja hapuillaan varmistinta aseesta.

        Ensiksikin minä "riukuperse hintti" olen umpihetero, armeijan käynyt, naimisissa naisen kanssa, kaksi lasta kasvattanut (yhä työn alla)ja yli kaksikymmentä vuotta työelämässä ollut valkoinen mies. Joten määritelmäsi meni hieman kiville, ellet sitten ole sitä miettiessäsi katsonut peiliin tai löytänyt määritelmään sopivan henkilön muuten vain lähipiiristäsi.

        Toiseksikin minulla ei ole mitään harhaluuloja eikä toiveita omasta tulevaisuudestani alalla. En aio väheksyä mitään hommia mitä eteeni tulee. Ekana vuonna on kaksi kuukautta työharjoittelua, eikä se ole todellakaan mitään brygalla seisoskelua, vaan kyllä siinä tehdään kaikki siivoamisesta alkaen. Kaksi ekaa kesää menee puolimatruusin vakanssilla ja sinä varmasti tiedät mitä puolikas tekee.
        Koko kouluaikana (4,5v) on 360 päivää työharjoittelua laivan päällä plus kaikki kesäduunit. Että päivitä pappa tietosi koulutuksesta ennenkuin rupeat kirjoittelemaan mitä sattuu.

        "Messeissä istuu rastapäät,homot,yliperämiehet,pedofiilit ym namusedät ja transut,mestarit jne sulassa sovussa". Missäs laivassa sanoitkaan olleesi töissä. Mielenkiintoista porukkaa teillä, homoja minäkin olen messissä tavannut, mutta namusedät ja transut ovat kyllä menneet ohi. Ettet nyt vaan vanhuuttasi sekoittaisi vapaa-ajanharrastuksia ja työelämää toisiinsa.

        Summat ja Kollaat tähän nyt kannattikin sekoittaa. Tokkopa olit siellä sinäkään, joten hissun kissun vaan asiasta mistä et sen enempää tiedä kuin minäkään.

        Lyön vetoa että sinullakin on ollut hinttejä työkaverina, eivät vain ole viisaasti tuoneet sitä julki. Ei homojen määrä mihinkään vuosikymmenten saatossa lisääntynyt ole, vaan on alettu tulla kaapista ulos. Oletkos sitä miettinyt. Varmaan vituttaa kun näin on päässyt käymään.

        No niin hyviä eläkepäiviä sitten vaan, jos ne jo käsillä ovat. Ota ihan iisisti näiden uusien virtausten kanssa. Laivat kulkevat edelleen vaikka vanhan systeemin läpikäynyt porukka poistuukin hyvin ansaittuun lepoon. Et sinä näille asioille m itään voi.


      • Tommyb
        Jurputtaja kirjoitti:

        elikäs jos siihen otan kantaa...ja myöntää täytyy että olen samoilla linjoilla kanssasi.
        Kun koulutusta Suomessa oltiin uudistamassa, kaikua maailmalta suoranaisia varoituksia tyyliin että "Älkää helvetissä muuttako hyvää systeemiä"...ja mitä tapahtui?
        Merimiesten määrä on tasaisesti vähentynyt, kouluja ei...Opettajille ja kouleille piti löytää kaikesta huolimatta töitä ja ratkaisu oli tämä koulutusuudistus.
        Näin saatiin kouluille duunia, oppilaista osa lopetti heti,osa puolessa välissä ja ne jotka valmistuvat, suuri osa heistä ei koskaan tule työllistymään...tästä ei kuitenkaan välitetä.

        Vanha systeemi koulutti kokolailla tarpeen mukaan ja pätevästi, askel kerrallaan.
        Kaikilla oli mahdollisuus jonkinmoiseen koulutuksen tasoon ja mahdollisuus siinä samalla arvioida omaa tulevaisuuttaan ja mahdollisuuksiaan...systeemi oli kerrassaan mainio, samalla myös varustamot näkivät kenessä ainesta vaikkapa kippariksi tai chiiffiksi ja osa näistä jopa jonkinlaista palkkaakin saivat opiskelustaan.

        Itse olin jossain määrin mukana näissä harjoittelijoiden kouluttamisessakin ynnä valmennuksessa heidän opastamiseensa...ja on pakko sanoa että hyvin harvassa olivat motivoituneet opiskelijat.
        Joileekkin tuntui aivan ylitsepääsemättömältä hahmottaa sitä että joka ainoa homma oman koulutuksen puitteissa on laivalla osattava, torppauksesta lähtien, jos niitä töitä aikoo joskus johtaa....vaikka kuinka yritti joidenkien kohdalla selittää että miksi on syytä huolella tämä tehdä ja kiinnittää huomiota siihen että vieläpä miten, niin vastauksena saattoi olla " Mut ku musta tulee merikapteeni..."

        Aikoinaan kolleega kun brygaa ja sen laitteita läpi kävi perämiehen tehtävien osalta koulusta saapuneiden opiskelijoiden ryhmän kanssa niin erään valopään kysymys oli että "Anteeksi mutta mitä nämä heille kuuluu, heistä kun tulee merikapteeneita". Kyseessä oli toisen vuosikurssin oppilas...eli herää samalla kysymys, mitä siellä koulussa opetetaan ja kerrotaan?
        Toisaalta, jos koulutus ja opetus on kohdallaan niin sitten herää kysymys että kuinka koulussa voi tämmöinen oppilas vielä toisella vuosikurssilla?

        "Aikoinaan kolleega kun brygaa ja sen laitteita läpi kävi perämiehen tehtävien osalta koulusta saapuneiden opiskelijoiden ryhmän kanssa niin erään valopään kysymys oli että "Anteeksi mutta mitä nämä heille kuuluu, heistä kun tulee merikapteeneita". Kyseessä oli toisen vuosikurssin oppilas...eli herää samalla kysymys, mitä siellä koulussa opetetaan ja kerrotaan?
        Toisaalta, jos koulutus ja opetus on kohdallaan niin sitten herää kysymys että kuinka koulussa voi tämmöinen oppilas vielä toisella vuosikurssilla"?

        Kyllä näitäkin primadonnia varmasti löytyy, mutta tuskin se on koulutusjärjestelmän vika. Eiköhän mainitunlaiset tyypit viimeistään työharjoittelussa ruostetta rapsuttaessaan ja kantta spuulatessaan ymmärrä ns. vetää asiasta omat johtopäätöksensä ja poistua takavasemmalla ja aloittaa vaikka peruskoulun luokanopettajan opinnot.

        En tiedä mistä koulusta mahtoi kyseinen tyyppi olla, toivottavasti on vaihtanut alaa. Uskallan kuitenkin väittää että mainitsemasi "valopää" on vähemmistössä. Minä en ainakaan ole opiskelukavereideni kuullut edes puhuvan tyyliin että sitten kun minä olen kippari jne.. Kyllä meille on koulunkin taholta tehty selväksi ettei tässä hommassa ylenkatsota mitään työtä mikä laivalla vastaan tulee.

        Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi siitä, että "joka ainoa homma koulutuksensa puitteissa on osattava , jos niitä joskus meinaa johtaa." Tästä syystä minä teen mielelläni kaikki "paskaduunitkin" mielelläni.

        Uskon että alalle eksyy väkeä joilla on harhaluuloja työn luonteesta. Luulevat viidessä vuodessa olevansa Siljalla kippareina ja kävelevän hihat täynnä kultaa ympäri laivaa näyttäen tärkeiltä. Mutta suurin osa on varmasti aivan täysipäistä väkeä, jotka tietävät mihin ovat ryhtyneet ja tekevät homman kuin homman nurkumatta ja tietävät ettei edes perämiehen paikka ole varma heti koulun jälkeen.


      • jesssssssssss

        Vaikka oonkin ollu brygällä ikäni


      • Elmeri
        Tommyb kirjoitti:

        "Aikoinaan kolleega kun brygaa ja sen laitteita läpi kävi perämiehen tehtävien osalta koulusta saapuneiden opiskelijoiden ryhmän kanssa niin erään valopään kysymys oli että "Anteeksi mutta mitä nämä heille kuuluu, heistä kun tulee merikapteeneita". Kyseessä oli toisen vuosikurssin oppilas...eli herää samalla kysymys, mitä siellä koulussa opetetaan ja kerrotaan?
        Toisaalta, jos koulutus ja opetus on kohdallaan niin sitten herää kysymys että kuinka koulussa voi tämmöinen oppilas vielä toisella vuosikurssilla"?

        Kyllä näitäkin primadonnia varmasti löytyy, mutta tuskin se on koulutusjärjestelmän vika. Eiköhän mainitunlaiset tyypit viimeistään työharjoittelussa ruostetta rapsuttaessaan ja kantta spuulatessaan ymmärrä ns. vetää asiasta omat johtopäätöksensä ja poistua takavasemmalla ja aloittaa vaikka peruskoulun luokanopettajan opinnot.

        En tiedä mistä koulusta mahtoi kyseinen tyyppi olla, toivottavasti on vaihtanut alaa. Uskallan kuitenkin väittää että mainitsemasi "valopää" on vähemmistössä. Minä en ainakaan ole opiskelukavereideni kuullut edes puhuvan tyyliin että sitten kun minä olen kippari jne.. Kyllä meille on koulunkin taholta tehty selväksi ettei tässä hommassa ylenkatsota mitään työtä mikä laivalla vastaan tulee.

        Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi siitä, että "joka ainoa homma koulutuksensa puitteissa on osattava , jos niitä joskus meinaa johtaa." Tästä syystä minä teen mielelläni kaikki "paskaduunitkin" mielelläni.

        Uskon että alalle eksyy väkeä joilla on harhaluuloja työn luonteesta. Luulevat viidessä vuodessa olevansa Siljalla kippareina ja kävelevän hihat täynnä kultaa ympäri laivaa näyttäen tärkeiltä. Mutta suurin osa on varmasti aivan täysipäistä väkeä, jotka tietävät mihin ovat ryhtyneet ja tekevät homman kuin homman nurkumatta ja tietävät ettei edes perämiehen paikka ole varma heti koulun jälkeen.

        Tottahan se on että näitä valopäitä on liikkeellä, oon sun kanssa kyllä samaa mieltä että onneksi heitä on vaan murunen kaikista alalle hakeutuvista.
        Vaikka olen itse pääasiassa käynyt uuden systeemin (merimiesammattiukoulu ensin,sieltä ammattikorkeaan 2.luokalle) ja sitä pidän ihan hyvänä järjestelmänä voisi asioita jonkun verran aina muuttaa. Mun mielestä "ongelma" on siinä että koulutusta markkinoidaan siinä hengessä että kaikista tulee heti perämiehiä tai jopa kapteeneja.
        Konepuolen koulutusta en tunne joten sitä en kommentoi.
        Meilläkin ollut laivalla joitain jotka laskee päiviä perämieskirjaan mutta ei edes löydä hyttiään. Jonkinlainen väliinpitämättömyys esim. turvallisesta työskentelystä etc. ei koeta kovinkaan tärkeänä.
        Jossain mielessä tietenkin on laivaporukankin homma yrittää saada oppilaat kiinnostumaan ja ennenkaikkea ymmärtämään että kaikki hommat on tärkeitä ja että kaikki kipparit on joskus ajanut ruostetta


      • Ylikonemestari
        Tommyb kirjoitti:

        "Aikoinaan kolleega kun brygaa ja sen laitteita läpi kävi perämiehen tehtävien osalta koulusta saapuneiden opiskelijoiden ryhmän kanssa niin erään valopään kysymys oli että "Anteeksi mutta mitä nämä heille kuuluu, heistä kun tulee merikapteeneita". Kyseessä oli toisen vuosikurssin oppilas...eli herää samalla kysymys, mitä siellä koulussa opetetaan ja kerrotaan?
        Toisaalta, jos koulutus ja opetus on kohdallaan niin sitten herää kysymys että kuinka koulussa voi tämmöinen oppilas vielä toisella vuosikurssilla"?

        Kyllä näitäkin primadonnia varmasti löytyy, mutta tuskin se on koulutusjärjestelmän vika. Eiköhän mainitunlaiset tyypit viimeistään työharjoittelussa ruostetta rapsuttaessaan ja kantta spuulatessaan ymmärrä ns. vetää asiasta omat johtopäätöksensä ja poistua takavasemmalla ja aloittaa vaikka peruskoulun luokanopettajan opinnot.

        En tiedä mistä koulusta mahtoi kyseinen tyyppi olla, toivottavasti on vaihtanut alaa. Uskallan kuitenkin väittää että mainitsemasi "valopää" on vähemmistössä. Minä en ainakaan ole opiskelukavereideni kuullut edes puhuvan tyyliin että sitten kun minä olen kippari jne.. Kyllä meille on koulunkin taholta tehty selväksi ettei tässä hommassa ylenkatsota mitään työtä mikä laivalla vastaan tulee.

        Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi siitä, että "joka ainoa homma koulutuksensa puitteissa on osattava , jos niitä joskus meinaa johtaa." Tästä syystä minä teen mielelläni kaikki "paskaduunitkin" mielelläni.

        Uskon että alalle eksyy väkeä joilla on harhaluuloja työn luonteesta. Luulevat viidessä vuodessa olevansa Siljalla kippareina ja kävelevän hihat täynnä kultaa ympäri laivaa näyttäen tärkeiltä. Mutta suurin osa on varmasti aivan täysipäistä väkeä, jotka tietävät mihin ovat ryhtyneet ja tekevät homman kuin homman nurkumatta ja tietävät ettei edes perämiehen paikka ole varma heti koulun jälkeen.

        miettikää mitä suustanne päästätte..., tänä päivänä valmistuvat merikapteenit ja ylikonemestarit ovat korkeakoulun käyneitä kavereita, joilla on pätevyyskirjat saadessaan vähintään 10 vuoden praktiikka merenkulusta ja sen teoriasta. Vituttaa oikein kuunnella vanhan koulun skönäreitä, joilla monella on siinä määrin rajoittunut maailmankuva, ettei viitsi edes jäädä kuuntelemaan. Kyllä se on jätkät niin, ettei laivan käsittelyä opi ruostetta rassaamalla ja kaljaa juomalla, ei vaikka olisi kuinka monivuotinen praktiikka molemmista.


      • yksi asia
        Ylikonemestari kirjoitti:

        miettikää mitä suustanne päästätte..., tänä päivänä valmistuvat merikapteenit ja ylikonemestarit ovat korkeakoulun käyneitä kavereita, joilla on pätevyyskirjat saadessaan vähintään 10 vuoden praktiikka merenkulusta ja sen teoriasta. Vituttaa oikein kuunnella vanhan koulun skönäreitä, joilla monella on siinä määrin rajoittunut maailmankuva, ettei viitsi edes jäädä kuuntelemaan. Kyllä se on jätkät niin, ettei laivan käsittelyä opi ruostetta rassaamalla ja kaljaa juomalla, ei vaikka olisi kuinka monivuotinen praktiikka molemmista.

        Korkeakoulu ei paljoa auta, koska miehistön määrän vähetessä mestarienkin olisi hallittava käytännön työt, mutta tuskin vielä kaijaan ajoa..! Ainakin monet varustamoiden konetarkastajista ovat "korkeakoulutetuista" aivan toista mieltä. Se on kuitenkin positiivista, että enää tekninen osasto ei tarvitse tulkkia bunkratessa.


      • på pass
        Jurputtaja kirjoitti:

        elikäs jos siihen otan kantaa...ja myöntää täytyy että olen samoilla linjoilla kanssasi.
        Kun koulutusta Suomessa oltiin uudistamassa, kaikua maailmalta suoranaisia varoituksia tyyliin että "Älkää helvetissä muuttako hyvää systeemiä"...ja mitä tapahtui?
        Merimiesten määrä on tasaisesti vähentynyt, kouluja ei...Opettajille ja kouleille piti löytää kaikesta huolimatta töitä ja ratkaisu oli tämä koulutusuudistus.
        Näin saatiin kouluille duunia, oppilaista osa lopetti heti,osa puolessa välissä ja ne jotka valmistuvat, suuri osa heistä ei koskaan tule työllistymään...tästä ei kuitenkaan välitetä.

        Vanha systeemi koulutti kokolailla tarpeen mukaan ja pätevästi, askel kerrallaan.
        Kaikilla oli mahdollisuus jonkinmoiseen koulutuksen tasoon ja mahdollisuus siinä samalla arvioida omaa tulevaisuuttaan ja mahdollisuuksiaan...systeemi oli kerrassaan mainio, samalla myös varustamot näkivät kenessä ainesta vaikkapa kippariksi tai chiiffiksi ja osa näistä jopa jonkinlaista palkkaakin saivat opiskelustaan.

        Itse olin jossain määrin mukana näissä harjoittelijoiden kouluttamisessakin ynnä valmennuksessa heidän opastamiseensa...ja on pakko sanoa että hyvin harvassa olivat motivoituneet opiskelijat.
        Joileekkin tuntui aivan ylitsepääsemättömältä hahmottaa sitä että joka ainoa homma oman koulutuksen puitteissa on laivalla osattava, torppauksesta lähtien, jos niitä töitä aikoo joskus johtaa....vaikka kuinka yritti joidenkien kohdalla selittää että miksi on syytä huolella tämä tehdä ja kiinnittää huomiota siihen että vieläpä miten, niin vastauksena saattoi olla " Mut ku musta tulee merikapteeni..."

        Aikoinaan kolleega kun brygaa ja sen laitteita läpi kävi perämiehen tehtävien osalta koulusta saapuneiden opiskelijoiden ryhmän kanssa niin erään valopään kysymys oli että "Anteeksi mutta mitä nämä heille kuuluu, heistä kun tulee merikapteeneita". Kyseessä oli toisen vuosikurssin oppilas...eli herää samalla kysymys, mitä siellä koulussa opetetaan ja kerrotaan?
        Toisaalta, jos koulutus ja opetus on kohdallaan niin sitten herää kysymys että kuinka koulussa voi tämmöinen oppilas vielä toisella vuosikurssilla?

        Nykyisin kun puolimatruusi tittelin tilalle on otettu merkapteeni, ei kapteeni, eikä master, vaan merikapteeni, honorary titeli, jota nuoret pojat ja tytöt näinä päivinä käyttävät.
        On hyvä kuulla mitä vahat engelmanien oikeat'ukot' asiasta lausuu:

        Captain" is a commisioned rank in the Royal Navy and Army and also I believe in the New York Ploice. It is also an honourary title that may be used by men who serve or have served as Master of a Merchant Ship.

        It is amazing the number of people connected with shipping who call themselves Captain. Assistant Harbourmasters, Lecturers, Paint Salesmen,Agents,Jetty Operators etc.etc. Most have never been above Second Mate at sea. I cannot trhink who they try to impress!! Probably only themselves.
        ---------------------------------------
        Tony C


    • Jurputtaja

      Ensinnäkin on syytä pitää mielessä että laiva ei ole mikään demokratian näyteikkuna....se ei sitä voi eikä saa olla, muuten on ns.kusessa.

      Armeijasta on hyötyä, se käyneet ainekin tietävät kurin ja ryhmätyön merkityksen, ja se voi joskus ratkaista aluksen ja miehistön kohtalon.

      On täysin eri asia kohdata jokin ongelma ruotsin laivalla kuin esim. pienellä porukalla pohjois-atlantilla, siellä on pakko selvitä ilman nopeaa apua.
      Se vain on näin ja mahdolliset uhkat eivät poistu demokraattisesti pohtimalla.

    • Niin itse olen ymmärtänyt että ei sinua kukaan ole kieltänyt merelle lähtemästä,asenne tuntuu olevan vaan sen veran ylimielinen että veikkaan probleemia.Mikähän jobi sinulla on nyt? ja jos kovin snobina heittäytyy kehiin voi olla vaikeuksia edessä,täällä merellä on vielä aika paljon ns vanhan liiton miehiä joilta ylimielisen pojun on vaikea saada neuvoa/opastusta.
      Good luck "sucker"

      • Tommyb

        Ei ollut tarkoitus olla ylimielinen, jos sen käsityksen sait, olen pahoillani, ei ollut tarkoitus.

        Tarkoitus oli vain hiukan herätellä "vanhan liiton" miehiä tähän päivään. Siis niitä ko. porukasta jotka kuvittelevat että ainoastaan valkoinen, armeijan käynyt heteromies kykenee laivoilla työskentelemään.

        Ei mitään muuta jobia ole kuin opiskelija, kai sen toin julki. Laivoilla olen ollut pieniä katkoksia lukuunottamatta vuodesta 1988, tosin talouspuolella, mutta kyllä sielläkin jotain näkee ja oppii.

        Minä nimetön olen tuo nimim. tommyb. Vahingossa kirjoitin ensin ilman nimimerkkiä. Vastasin tässä samassa keskustelussa Chief Engingeerille. Vastauksessa tein selväksi ettei minuun sovi määritelmä "riukuperse hintti", jota hän käytti, eikä sovi huomattavasti lievempi pojukaan. Ikää on kohta neljäkymmentä, lapsi kaksi, armeija käyty kauan sitten (jos se nyt mikään miehen mittari on, epäilen)ja jopa naisen kanssa naimisissa. Ja voin vakuuttaa että ylimielisyys on minulle täysin vierasta, varsinkin tällä alalla jossa tiedän olevani kovasti vihreä.

        Niin tai näin. Minulle on yksi hailee mitä "vanhan liiton" miehet tai kukaan muukaan ajattelee siitä kuka on sopiva merille ja kuka ei, eiköhän tuo käy jokaiselle sinne lähtevälle aika pian selväksi. Miettikää nyt hyvät ihmiset vain sitä että aika on muuttunut ja ihmiset sen mukana. Joku kaunis päivä jossain paatissa on sekä kippari että chiiffi sivareita ja toinen vielä julkihomo, eikä ketään kiinnosta, ei ainakaan minua.


    • on tosiaan vanha

      Olen itse samassa tilanteessa tommyb:n kanssa, en enää parikymppinen, tuoreet styyrinkirjat käpälässä ja koulu kesken.

      Nykyään toimin puolikkaana ja tie tähän on vienyt neljä vuotta. Siis neljä vuotta, koulusta vapaat merillä, meriltä vapaat koulussa, alusta asti tavoitteet tiedossa eli tyhjäkäynnillä ei ole tarvinnut olla päivääkään. Tämä siis tiedoksi sille osaa vanhaa koulua joka kokee ettei nykyisen järjestelmän mukaan tarvitse tehdä kirjojen eteen mitään.

      Perämiehen kirjat, ainakin ammattikorkean puolella edellyttävät 120 opintoviikkoa (180 opintopistettä) suoritettuja kursseja sekä pääosin tämän lisäksi 360 päivää merillä. 1:1 systeemillä tämä tarkoittaa kahta työvuotta. Näin päästään normaalivuorottelulla laskien siihen, että perämiehen kirjat saa viidessä vuodessa. Entäpä entinen järjestelmä? Kolme vuotta skönellä, kolme koulussa, vai oliko alle, tekee kuusi vuotta. Siis yhden vuoden enemmän kuin nykyään, jolloin määrätietoinen ja tavoitehakuinen oppiminen alkaa ensimmäisestä päivästä. Uskaltaisin väittää ettei tässä ihan amatöörejä olla enää kun styyrin kirjat saadaan.

      Jostain omituisesta syystä merellä, ainakin oman kokemukseni mukaan täkkipuolella, arvostetaan työkokemusta enemmän kuin mitään. Vastaani on tullut harmillisen paljon 30 vuotta seilanneita kavereita jotka maalaavat paskan päälle, slumppaavat jätteet siniselle hyllylle vaikka möljässä tulee proomu sivulle ja kuittaavat hymyillen tehdyksi asioita jotka on tehty päin helvettiä tai sitten ei ollenkaan. Käsittämättömän ammattitaidotonta porukkaa joka peittelee osaamattomuuttaan piittaamattomuudella. Näille kavereille on yhteistä se, että he pitävät itseään valovuosia parempina ja taitavampina työntekijöinä kuin nuorempia kollegoitaan jotka joutuvat kulkemaan heidän perässä korjaamassa tuhoja.

      Toisena puolena toki ovat kokeneet merenkulun ammattilaiset jotka eivät vain hoida tunnollisesti ja kunnollisesti omia tehtäviään ja välillä muidenkin, vaan myös jakavat tietotaitoa niille polville jotka heidän hommansa tulevat perimään. Tätä pidän ehdottoman välttämättömänä merenkulun tulevaisuuden kannalta, sillä tunnettu tosiasia on ettei näitä töitä koulussa opi. Oman kouluni rehtorin sanojen mukaan ainakin Suomessa toteutettava stcw-koulutus laskee työssä opittavan osuudeksi 40% ja todellisuudessa se on enemmän. Tätä voi vertailla muihin aloihin. Ikävän usein merellä vain huomaa että tiedon jakaminen ei olekaan vanhalle koululle niin itsestään selvää. Koetaan mukavammaksi olla tukematta ja naureskellaan sitten että mitäs siellä koulussa opitaan; ja samalla ylistetään sitä miten ennen opittiin hommat merillä!?

      Asian ytimenä tässä on se, että itseään vanhan liiton skönäriksi tituleeraava on yllättävän usein elämäänsä kyllästynyt, seilaamiseen kyllästynyt, vanhoja laivoja, aikoja, dokaamisia ja huoraamisia muisteleva alkoholisoitunut epäluotettava häirikkö joka on auliisti jättänyt päivittämättä tietonsa ja osaamisensa tämän päivän tasalle.

      Edellistä kuvausta ei MISSÄÄN NIMESSÄ tule sekoittaa ammattitaitoiseen merimieheen tai naiseen joka ylpeänä ammatistaan ja osaamisestaan tiedostaa tämän päivän merenkulun riskit ja tarpeet ja toimii aluksella ryhmässä. Tämän ryhmän nokkamiehinä toimivat kokeneet ja tiedostavat yksilöt joille on selvää ryhmän jäsenten erilaisuus ja osaamisen painopisteet.

      Tähän ryhmään eivät kuulu vanhan liiton jurriset "kato hommat pitää aina hoitaa" -sopertajat jotka seuraavana päivänä, kun hommat on joku jo oikeastikin hoitanut, uskovat pyhästi tehneensä velvollisuutensa tai vähintään antaneensa nuorelle polvelle mahdollisuuden.

      New age, etsikää lähellenne todellinen old school ja kuunnelkaa ja oppikaa. Siellä on älytön määrä informaatiota mutta se pitää ansaita. Koittakaa tunnistaa (se on välillä vaikeaa) turhat paskan jauhajat. Vaikka välillä ottaa päähän, ei pidä hätääntymän; ne henkseleiden paukuttelijat putoo sieltä pois ajan kanssa. Ja ovat kohta alaisia.

      • Jurputtaja

        Se siis meni niin että vuosi koulua ja duunia vuosi,pari...kuka mitenkin sen teki.
        Sitten ttaas vuosi koulua...jne.

        Systeemin etu tähän verrattuna oli selkeä, porukkaa ei ylikoulutettu,opiskelijat pärjäsisvät pitkälti ilman lainoja ja enen kaikkea: Kosketus siihen mitä oli opittu ja sen soveltamiseen käyntännössä, säilyi.

        Olen tavannut opiskelijoita jotka 3 vuoden opiskelun jälkeen olivat jonkun viikon olleet harjoittelussa, lähinnä lautalla itä-meren liikenteessä.

        Ei siinä mitään, voihan niitä praktiikoita koulun jälkeenkin hankkia, eri asia on että mitä opitusta on sitten enää vuosien päästä mielessä, varsinkin kun ala kehittyy huimaa vauhtia...

        Esimerkkinä tässä vielä todettakoon kaveri joka oli onnistunut jostain kumman syystä lähes koko kouluaikansa välttämään ruoriharjoittelut lähes täysin...siinä on vaikea sanoa tulevaa perämiestä ammattitaitoiseksi jos ei edes ruoria osaa pitää...

        Summa summarum. Siitä ei päästä mihinkään että vanha systeemi oli opiskelijoiden ja varustamoidenkin kannalta parempi, nykysysteemi opettajien....mutta kenen etuja koulutuksen kuuluisi ajaa...


      • tai ei

        Wanha koulu oli sitä , että perämiesluokalle tai edes valmistavalle ei ollut asiaa , ellei kansipraktiikkaa ollut vähintään 4-5 vuotta, ts. kaikki olivat jo ainakin matruuseja- siihen vaadittiin 36 kk, joskus muutama pursimieskin joukossa. Silloin tiedettiin laivasta jo vähän muutakin, kuin kumpi pää on keula. Aina koulussa vietetyn vuoden jälkeen seilattiin vuosi ja mentiin seuraavalle luokalle; kipparinkirja saatiin noin 10 vuoden kuluttua uran aloittamisesta.


    • niinkin

      On totta että nykyisellään vastuu opintojen rytmityksestä on pitkälti opiskelijalla itsellään. Toisaalta opiskelijoita kannustetaan pitämään välivuotta, mikä useimmiten tosin merkitsee pelkkää täkillä oloa eikä näin ollen kovinkaan paljon avarra näkemyksiä ylemmän päällystön tehtäviä silmällä pitäen. Ja sitähän ne viimeiset vuodet koulussa opiskellaan, haluttiin sitä tai ei.

      Totta on myös että ainakin oman kokemuksen mukaan tämän päivän koulutus on ala-arvoista. Työllä ja motivaatiolla on mahdollista tulla ihan ammattilaiseksikin, mutta pätevyyskirjat eivät sitä takaa, varsinkaan jos praktiikka on kokonaisuudessaan hankittu opintojen jälkeen. Ikävä sanoa näin, kun omaan pesään ei pitäisi kusta, mutta rajansa kaikella.

      Merenkulku on hienoa ja ylvästä. Olisipa mukava jos kautta linjan ihmiset olisivat ylpeitä ja korkean työmoraalin omaavia. Voitaisiin päästä siihen että homma toimisi ihan oikeasti. Yksi tapa edistää hyvinvointia on tukea ja auttaa alle 30 vuotta seilanneita, tulevia opettajia ja päällystöä ja... No puosuja ei kohta varmaan ole, mutta muuta miehistöä. Suurin osa tulokkaista on nähnyt aika paljon vaivaa päästäkseen edes laivalle, ja nuhapumput putoavat kyllä pois.

    • sopii poikasexiin

      Joo kyllä sivarineiti sopii hyvin miesvaltaiselle alalle.

      Siellä on paljo homoja, jotka kaipaa nuorta rakkautta!

    • seppo

      kuitenkin niin ettei pasiseerilla merimiehiä ole,
      pitää sitä päiväntasaaja ylittää ,ainakin melkein, että merimieheksi voi itseään kutsua.
      enkä yhtään halveksi teidän työtä ,ihan hyvää hommaa varmaan, mutta ei se merenkulkua kovinkaan paljon ole.

      • Johannes kastaja

        Tuota yhtä asiaa en ole ymmärtänyt.
        Mikä tekee oikean merimiehen??
        Se että on kiertänyt pallon ympäri vai ammattitaito, totta on että jokaisen tarvitsisi käydä jo katsastamassa hiukka edes muuta maailmaa.
        Mutta itse 10 vuotta seilausta tuli täyteen helmikuussa. Siihen mahtuu jos jonkinmoista kiulua.
        Nykyään ollut matkustajalaivassa ja sen kokemuksen perusteella voin sanoa että monipuolisempaa työtä se on.
        Yleensä ne jotka puhuu ettei pasiseerissa ole merimiehiä, taikka se ei ole oikeaa merimiestyötä.
        No ainakin meillä tehdään ihan oikeita merimiestöitä pleissauksesta torppaamiseen.
        Onpa jopa oikea timpurikin erikseen.
        Minä 10 vuoden jälkeen voin rehellisesti sanoa että en paljoakaan vielä osaa, melkein jokapäivä tulee uutta asiaa.
        Toisin kuin pienemmissä rahtilaivoissa jossa ajoin vahtia ja harjasin ruumaa, väliin mahtui joskus jokunen tunti maalausta. Mutta melkein siihen se jäikin.
        Tarkoitukseni ei nyt ole provosoida taas jotain samanvastaisia kirjoituksia kun yllä on, niitä jo täällä varmasti ihan riittämiin. Hyviä kelejä ja hienoja maisemia niille jotka ulkona seilaa. Minä katson venttiilistä metsää ;)


      • Johannes kastaja
        Johannes kastaja kirjoitti:

        Tuota yhtä asiaa en ole ymmärtänyt.
        Mikä tekee oikean merimiehen??
        Se että on kiertänyt pallon ympäri vai ammattitaito, totta on että jokaisen tarvitsisi käydä jo katsastamassa hiukka edes muuta maailmaa.
        Mutta itse 10 vuotta seilausta tuli täyteen helmikuussa. Siihen mahtuu jos jonkinmoista kiulua.
        Nykyään ollut matkustajalaivassa ja sen kokemuksen perusteella voin sanoa että monipuolisempaa työtä se on.
        Yleensä ne jotka puhuu ettei pasiseerissa ole merimiehiä, taikka se ei ole oikeaa merimiestyötä.
        No ainakin meillä tehdään ihan oikeita merimiestöitä pleissauksesta torppaamiseen.
        Onpa jopa oikea timpurikin erikseen.
        Minä 10 vuoden jälkeen voin rehellisesti sanoa että en paljoakaan vielä osaa, melkein jokapäivä tulee uutta asiaa.
        Toisin kuin pienemmissä rahtilaivoissa jossa ajoin vahtia ja harjasin ruumaa, väliin mahtui joskus jokunen tunti maalausta. Mutta melkein siihen se jäikin.
        Tarkoitukseni ei nyt ole provosoida taas jotain samanvastaisia kirjoituksia kun yllä on, niitä jo täällä varmasti ihan riittämiin. Hyviä kelejä ja hienoja maisemia niille jotka ulkona seilaa. Minä katson venttiilistä metsää ;)

        Kirjoitusvirhe tuossa edellisesä kirjoituksessani.
        Ei anneta sen häiritä..


      • seppo
        Johannes kastaja kirjoitti:

        Tuota yhtä asiaa en ole ymmärtänyt.
        Mikä tekee oikean merimiehen??
        Se että on kiertänyt pallon ympäri vai ammattitaito, totta on että jokaisen tarvitsisi käydä jo katsastamassa hiukka edes muuta maailmaa.
        Mutta itse 10 vuotta seilausta tuli täyteen helmikuussa. Siihen mahtuu jos jonkinmoista kiulua.
        Nykyään ollut matkustajalaivassa ja sen kokemuksen perusteella voin sanoa että monipuolisempaa työtä se on.
        Yleensä ne jotka puhuu ettei pasiseerissa ole merimiehiä, taikka se ei ole oikeaa merimiestyötä.
        No ainakin meillä tehdään ihan oikeita merimiestöitä pleissauksesta torppaamiseen.
        Onpa jopa oikea timpurikin erikseen.
        Minä 10 vuoden jälkeen voin rehellisesti sanoa että en paljoakaan vielä osaa, melkein jokapäivä tulee uutta asiaa.
        Toisin kuin pienemmissä rahtilaivoissa jossa ajoin vahtia ja harjasin ruumaa, väliin mahtui joskus jokunen tunti maalausta. Mutta melkein siihen se jäikin.
        Tarkoitukseni ei nyt ole provosoida taas jotain samanvastaisia kirjoituksia kun yllä on, niitä jo täällä varmasti ihan riittämiin. Hyviä kelejä ja hienoja maisemia niille jotka ulkona seilaa. Minä katson venttiilistä metsää ;)

        kyllä tosiaan meri tekee merimiehen , jos ei ole muuta kuin pasiseeri kokemusta pesuvesiltä ,
        on mielestäni kaukana merimiehestä.


    • Ex repair.

      Kyllähän ensimmäiseksi laivoilta pitäisi saada ylipainoiset/ikäiset ja alkoholisoituneet pois niin alkais hommat taas toimimaan(norjan malli).Ja turha urputtaa mistään kokemuksesta jos niistä vuosista ei paljoa muista, toi ylipaino ja huono kunto yhdistelmä on valittavan usein juuri noilla tosi skönäreillä,että kyllä hyväkuntoisen nuoren homon kanssa ennenmin pohjois-atlantilla tulipalo sammuttaisin.

      • voisitte

        sammuttaa siljan cateringtiloissa toistenne rakkauden palon.


      • Exrepair

        Mutta kaikista tärkein testi olisi kyllä noi psykologiset testit niin uusilta kuin vanhoiltakin skönäreiltä. Norskin testit osoittivat että 5% merellä työskentelevistä ovat täysin sopimattomia ,stressin ja paineen sietokyvyn osalta laivoihin.Joka varmasti ja valitettavasti olisi meilläkin ainakin toi 5% porukasta ja näitä palstoja kun vähänkin seuraa niin lukema on n:50%.


      • seppo
        Exrepair kirjoitti:

        Mutta kaikista tärkein testi olisi kyllä noi psykologiset testit niin uusilta kuin vanhoiltakin skönäreiltä. Norskin testit osoittivat että 5% merellä työskentelevistä ovat täysin sopimattomia ,stressin ja paineen sietokyvyn osalta laivoihin.Joka varmasti ja valitettavasti olisi meilläkin ainakin toi 5% porukasta ja näitä palstoja kun vähänkin seuraa niin lukema on n:50%.

        kunhan ei sotketa merenkulkua ja ruotsin laivoja keskenään.


      • XXL
        voisitte kirjoitti:

        sammuttaa siljan cateringtiloissa toistenne rakkauden palon.

        Noi saatanan homot tukkii nykyään ittensä joka paikkaan?


      • Johannes kastaja
        Exrepair kirjoitti:

        Mutta kaikista tärkein testi olisi kyllä noi psykologiset testit niin uusilta kuin vanhoiltakin skönäreiltä. Norskin testit osoittivat että 5% merellä työskentelevistä ovat täysin sopimattomia ,stressin ja paineen sietokyvyn osalta laivoihin.Joka varmasti ja valitettavasti olisi meilläkin ainakin toi 5% porukasta ja näitä palstoja kun vähänkin seuraa niin lukema on n:50%.

        ..mutta asiaa. Psykan testit käyttöön.
        Meilläkin on muutamia tapauksia joilla ei järki oikein enää kulje, kun juttuja kuuntelee.
        Tänne palstalle on pesiytynyt vielä yllättävän paljon vastaavia.
        Toinen mikä tällä palstalla on laittanut silmään on se että kuinka paljon tänne mahtuu noita ns. isoissa vesissä seilanneita.
        Kun yllä laitoin, useamman vuoden kokemuksella toistakymmentä laivaa takana olen törmännyt vain rehellisesti sanottuna 5 merimieheen.
        Laittaa miettimään että millaiset prosentit tuo niinkun antaa että täällä toistakymmentä, ellei jopa enempi.
        No onneksi oma silmä harjaantunut sen verran että oppinut poimimaan näistä kirjoituksista ne muutamat oikeat.
        Niin ja Yahoo, keep up the good work.. *virne*


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      43
      3054
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1897
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1870
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      75
      1571
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1474
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1358
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      25
      1300
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1289
    9. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      104
      1086
    10. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      1083
    Aihe