niin, nyt on tullut se aika että pitää kroonisen kivun vuoksi siirtyä voimakkaampiin kipulääkkeisiin. lääkäri ehdotti noita kahta, sanoin miettiväni, kumman aloitan.
eli siis kumpi olisi "parempi"? hyvät ja huonot puolet?
tramal vai
20
18507
Vastaukset
- kipu
Minulla itsellä on selkäsairaus ja Panacod ei ainakaan minulla tehoa.
Ja tuosta tramalista, jos sitä syö jonkin aikaa niin lopettaessa tulee vieroitusoireet, hiottaa niin saakelisti ja pää on sekavan tuntuinen.
Itse syön 200mg tramalia kipuihin kaksi tabua päivässä.- fze
Taitaa olla niin, että lääkkeiden soveltuvuus juuri sinulle selviää loppuviimein vasta kokeiltaessa. Yhdessä hoitavan lääkärin kanssa tuumiessa on kelpo kokeilla.
Panacodissahan vaikuttavat aineet ovat parasetamoli (500mg/tbl) ja kodeiini (30mg/tbl), kuten varmaan tiesitkin. Tramalissa sitä vastoin tramadoli. Panacodin kodeiini aiheuttaa tramadolia herkemmin ummetusta, mikä vaiva on kuitenkin annoksesta riippuvainen ja vatsanpehmityskonsteja on niitäkin. Tramali on kokemukseni mukaan hyvä lääke niille, joille se sopii. Kaikki eivät siitä kuitenkaan pidä, ja esimerkiksi vanhuksille se voi aiheuttaa sekavuutta. On myös muistettava, että tramadolilla on oma vaikutuksensa aivojen välittäjäaineisiin serotoniiniin ja noradrenaliiniin, mistä syystä yhdistäminen masennuslääkkeisiin täytyy tehdä vain erityistä harkintaa käyttäen. Toisaalta kroonisiin kipuihin tramadolin katsotaan usein sopivan hyvin juuri tämän vaikutuksen takia. Tramalista on saatavana lisäksi myös pitkävaikutteisia valmistemuotoja, ja maksimiannos ei yleensä tule aivan heti vastaan, mitkä voisi sanoa hyviksi piirteiksi. Panacodin kanssa on syytä olla tarkkana käytetystä parasetamoliannoksesta, jonka ei yleensä tulisi ylittää kolmea grammaa eli kuutta Panacod-tablettia. Yksilöllisiä poikkeuksia ja tilannearvioita toki tästäkin. Näin ollen Panacodin kanssa ei myöskään yleensä tule käyttää muita parasetamolivalmisteita. Sappipotilaille kodeiini ja ehkä tramadolikin voi aiheuttaa sappikipukohtauksen.
Toki on vielä kolmaskin vaihtoehto, nimittäin ibuprofeenin (muistaakseni 200mg/tbl) ja kodeiinin (30mg/tbl) yhdistelmä, sikäli mikäli tulehduskipulääkkeet ylipäätään käyvät.
Tramadoli ja kodeiini ovat lisäksi käsittääkseni aihiolääkkeitä, mikä sekin lisää yksilöllistä vaihtelua lääkevasteessa. Tramadolista muistelisin sanotun, että ehkä vajaa kymmenen prosenttia suomalaisista kuuluu sellaiseen perinnölliseen ryhmään, jossa tramadolin kipua lievittävä teho on heikompi, syystä että lääkkeen muuttuminen elimistössä tehokkaampaan muotoon on heikompaa. Näinhän käy myös kodeiinille, josta pieni osa elimistössä muuttuu morfiiniksi. Toisaalta myös tietyt lääkeyhteisvaikutukset voivat näillä aihiolääkkeillä saada saman vaikutuksen, eli lääkkeen aktivoitumisen estymisen.
Lääkärisi on oiva asiantuntija hoidossasi, joten neuvotelkaatten yhdessä. - Toisin päin
fze kirjoitti:
Taitaa olla niin, että lääkkeiden soveltuvuus juuri sinulle selviää loppuviimein vasta kokeiltaessa. Yhdessä hoitavan lääkärin kanssa tuumiessa on kelpo kokeilla.
Panacodissahan vaikuttavat aineet ovat parasetamoli (500mg/tbl) ja kodeiini (30mg/tbl), kuten varmaan tiesitkin. Tramalissa sitä vastoin tramadoli. Panacodin kodeiini aiheuttaa tramadolia herkemmin ummetusta, mikä vaiva on kuitenkin annoksesta riippuvainen ja vatsanpehmityskonsteja on niitäkin. Tramali on kokemukseni mukaan hyvä lääke niille, joille se sopii. Kaikki eivät siitä kuitenkaan pidä, ja esimerkiksi vanhuksille se voi aiheuttaa sekavuutta. On myös muistettava, että tramadolilla on oma vaikutuksensa aivojen välittäjäaineisiin serotoniiniin ja noradrenaliiniin, mistä syystä yhdistäminen masennuslääkkeisiin täytyy tehdä vain erityistä harkintaa käyttäen. Toisaalta kroonisiin kipuihin tramadolin katsotaan usein sopivan hyvin juuri tämän vaikutuksen takia. Tramalista on saatavana lisäksi myös pitkävaikutteisia valmistemuotoja, ja maksimiannos ei yleensä tule aivan heti vastaan, mitkä voisi sanoa hyviksi piirteiksi. Panacodin kanssa on syytä olla tarkkana käytetystä parasetamoliannoksesta, jonka ei yleensä tulisi ylittää kolmea grammaa eli kuutta Panacod-tablettia. Yksilöllisiä poikkeuksia ja tilannearvioita toki tästäkin. Näin ollen Panacodin kanssa ei myöskään yleensä tule käyttää muita parasetamolivalmisteita. Sappipotilaille kodeiini ja ehkä tramadolikin voi aiheuttaa sappikipukohtauksen.
Toki on vielä kolmaskin vaihtoehto, nimittäin ibuprofeenin (muistaakseni 200mg/tbl) ja kodeiinin (30mg/tbl) yhdistelmä, sikäli mikäli tulehduskipulääkkeet ylipäätään käyvät.
Tramadoli ja kodeiini ovat lisäksi käsittääkseni aihiolääkkeitä, mikä sekin lisää yksilöllistä vaihtelua lääkevasteessa. Tramadolista muistelisin sanotun, että ehkä vajaa kymmenen prosenttia suomalaisista kuuluu sellaiseen perinnölliseen ryhmään, jossa tramadolin kipua lievittävä teho on heikompi, syystä että lääkkeen muuttuminen elimistössä tehokkaampaan muotoon on heikompaa. Näinhän käy myös kodeiinille, josta pieni osa elimistössä muuttuu morfiiniksi. Toisaalta myös tietyt lääkeyhteisvaikutukset voivat näillä aihiolääkkeillä saada saman vaikutuksen, eli lääkkeen aktivoitumisen estymisen.
Lääkärisi on oiva asiantuntija hoidossasi, joten neuvotelkaatten yhdessä.Panacodin kodeiini jää noin 10 %:lla ihmisistä muuttumatta aktiiviseen muotoon (morfiiniksi),
- fze
Toisin päin kirjoitti:
Panacodin kodeiini jää noin 10 %:lla ihmisistä muuttumatta aktiiviseen muotoon (morfiiniksi),
Taitavatpa olla sekä kodeiini että tramadoli kumpikin aihiolääkkeitä, jotka CYP2D6:n kautta metaboloituvat. Tämän vuoksi muutokset CYP2D6-entsyymin aktiivisuudessa vaikuttanevat kummankin lääkkeen metaboliaan ja tehoon.
- Taas väärin
fze kirjoitti:
Taitavatpa olla sekä kodeiini että tramadoli kumpikin aihiolääkkeitä, jotka CYP2D6:n kautta metaboloituvat. Tämän vuoksi muutokset CYP2D6-entsyymin aktiivisuudessa vaikuttanevat kummankin lääkkeen metaboliaan ja tehoon.
Tramadoli ei ole aihiolääke
- fze
Taas väärin kirjoitti:
Tramadoli ei ole aihiolääke
Mihin perustat väitteesi?
Tramadoli ja kodeiini ovat kumpikin aihiolääkkeitä, jotka metaboloituvat CYP2D6:n kautta. Kuopion lääkeinformaatiokeskusken julkaiseman artikkelin mukaan n. 7% prosenttia väestöstä on entsyymin hitaita metaboloijia.
Koskapa yksin minun sanaan ei kannata eikä tarvitse uskoa, lue esimerkiksi täältä, Kuopion Lääkeinformaatiokeskuksen materiaalia: http://www.kuopionlaakeinformaatiokeskus.fi/kysymys/kysymys12-05.pdf - Hyvinkin
fze kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi?
Tramadoli ja kodeiini ovat kumpikin aihiolääkkeitä, jotka metaboloituvat CYP2D6:n kautta. Kuopion lääkeinformaatiokeskusken julkaiseman artikkelin mukaan n. 7% prosenttia väestöstä on entsyymin hitaita metaboloijia.
Koskapa yksin minun sanaan ei kannata eikä tarvitse uskoa, lue esimerkiksi täältä, Kuopion Lääkeinformaatiokeskuksen materiaalia: http://www.kuopionlaakeinformaatiokeskus.fi/kysymys/kysymys12-05.pdfAihiolääkkeet (prodrug englanniksi)ovat farmakologisesti inaktiivisia johdoksia, joista aktiivinen aine vapautuu kontrolloidusti joko kemiallisen tai entsymaattisen reaktion kautta. Tramadoli on itsessään aktiivinen molekyyli ja sitoutuu keskushermoston opiaattireseptoreihin. Siitä ei tule aihiolääkettä, vaikka sillä onkin aktiivinen metaboliitti, jonka vaikutus on jopa vahvempi kuin itse lähtöaineen.
Asian voit tarkistaa toisaalta lääketieteen sanakirjoista aihiolääkkeen määritelmän osalta ja toisaalta farmakologian oppikirjoista tai Pharmaca fennicasta tramadolin osalta. Sinä ja Kuopion lääkeinformaatiokeskus olette siis väärässä tässä asiassa. - fze
Hyvinkin kirjoitti:
Aihiolääkkeet (prodrug englanniksi)ovat farmakologisesti inaktiivisia johdoksia, joista aktiivinen aine vapautuu kontrolloidusti joko kemiallisen tai entsymaattisen reaktion kautta. Tramadoli on itsessään aktiivinen molekyyli ja sitoutuu keskushermoston opiaattireseptoreihin. Siitä ei tule aihiolääkettä, vaikka sillä onkin aktiivinen metaboliitti, jonka vaikutus on jopa vahvempi kuin itse lähtöaineen.
Asian voit tarkistaa toisaalta lääketieteen sanakirjoista aihiolääkkeen määritelmän osalta ja toisaalta farmakologian oppikirjoista tai Pharmaca fennicasta tramadolin osalta. Sinä ja Kuopion lääkeinformaatiokeskus olette siis väärässä tässä asiassa.OK. Määrittelykysymys. Kuopion Lääkeinformaatiokeskus ei ole ainoa, joka puhuu tramadolin aihiolääkeominaisuudesta. Myös SLL 1-2/2004, s. 75 tuo tämän esiin.
Ehkä tärkeämpää kuin kiistellä aihiolääke- ja prodrugmääritelmästä - jota en hyvin hallitse - on muistaa tramadolin aktiivisen metaboliitin tärkeä rooli kivun lievityksessä. Tämä siis yhteistä sekä kodeiinilla että tramadolilla.
- ................
olen syönyt kumpaakin vuoden ajan,elikkä omasta kokemuksesta voin sanoa,vaikkakin lääkkeitten vaste on ihmisestä kiinni.elikkäs,tramal/tramadol on hyvä kipulääke mutta vie unet.tramal on depot tapletti(ainakin 100mg),eli yötä vasten ei lääkettä kannata ottaa jos meinaa saada nukutuksi.panacod on kans ihan hyvä lääke,mutta vaikutus aika ei ole kuin n.3tuntia.panacodista tulee "pöhnä" ja tramalista/tramadolista pirteä(ainakin minulla).kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.panacod tehoaa noin puolessa tunnissa ja tramal viimeistään 2 tunnin päästä,hidas vaikutteinen..ja kummassakin lääkkeessä on riski jäädä "koukkuun".elikkä jos syöt säännöllisesti joka päivä ja lopetat kuin seinään niin varmasti tulee vieroitusoireita...mut ohi menee ajan kans....siitäpä vaan sitten kokeilemaan!!
- -JaRi-
Tramal on MYÖS depot-tabletti. 50 milliset on kuitenkin kapseleita eli nopeavaikutteisempia. vaikutusaika hivenen lyhyempi kuin depotissa, silti kuitenkin useita tunteja. itse valitsisin 50mg tramal-kapselin koska antaa nopean avun kipuun. nukkuminen voi toki olla vaikeaa, enemmänkin ns. "valveunta" mutta jos aamulla/aamupäivällä ottaa lääkkeen ja illalla vain tarvittaessa ja pienemmän määrän, ei nukkumisen pitäisi olla ongelma. kutina ja ummetus sen sijaan on mutta lääkäri varmasti osaa auttaa niissä asioissa. mm. selkäsärkyyn ja moniin kroonisiin kipuihin käsittääkseni määrätään Tramalia useammin kuin Panacodia. itse henkilökohtaisesti suosittelisin Tramal-lääkitystä. Toki kokeilemallahan se paras vaihtoehto selviää. Sitten on vielä tällainen lääke kuin Indalgin (indometasiini(muistinko lääkeaineen nimen oikein...) ja etyylimorfiini). Olen Indalginia leikkauksen jälkeen syönyt pari viikkoa, poistaa kivut (todellakin) mutta sivuvaikutukset voi olla pahemmat kuin esim. Tramalissa. käsittääkseni myös aiheuttaa kovemman riippuvuuden (ja ehkä toleranssin kasvun), onhan kyseessä hyvin morfiinin tyylinen lääke, etyylimorfiini, joka on opiaatti, toisin kuin tramadoli (=opioidi). kodeiini on myös opiaatti mutta yksi miedoimmista. KORJATKAA jos olen väärässä jossain asiassa.
- OO67
-JaRi- kirjoitti:
Tramal on MYÖS depot-tabletti. 50 milliset on kuitenkin kapseleita eli nopeavaikutteisempia. vaikutusaika hivenen lyhyempi kuin depotissa, silti kuitenkin useita tunteja. itse valitsisin 50mg tramal-kapselin koska antaa nopean avun kipuun. nukkuminen voi toki olla vaikeaa, enemmänkin ns. "valveunta" mutta jos aamulla/aamupäivällä ottaa lääkkeen ja illalla vain tarvittaessa ja pienemmän määrän, ei nukkumisen pitäisi olla ongelma. kutina ja ummetus sen sijaan on mutta lääkäri varmasti osaa auttaa niissä asioissa. mm. selkäsärkyyn ja moniin kroonisiin kipuihin käsittääkseni määrätään Tramalia useammin kuin Panacodia. itse henkilökohtaisesti suosittelisin Tramal-lääkitystä. Toki kokeilemallahan se paras vaihtoehto selviää. Sitten on vielä tällainen lääke kuin Indalgin (indometasiini(muistinko lääkeaineen nimen oikein...) ja etyylimorfiini). Olen Indalginia leikkauksen jälkeen syönyt pari viikkoa, poistaa kivut (todellakin) mutta sivuvaikutukset voi olla pahemmat kuin esim. Tramalissa. käsittääkseni myös aiheuttaa kovemman riippuvuuden (ja ehkä toleranssin kasvun), onhan kyseessä hyvin morfiinin tyylinen lääke, etyylimorfiini, joka on opiaatti, toisin kuin tramadoli (=opioidi). kodeiini on myös opiaatti mutta yksi miedoimmista. KORJATKAA jos olen väärässä jossain asiassa.
mOIKKA.
Just tykitin suoneen 150mg tramalia, iskias oireisiin.
Vielä ei ainaskaan mitään vaikutusta.
Toivottavasti antais unta, kun on selkäkivun takia valvonu viikon.
- bob
pitkävaikutteisen Tramadolin esim. Tradolan Retardin. Tosin isoilla annoksilla ummetus on todennäköinen, mutta jos pärjäät suht. pienellä annoksella niin ongelmaa ei välttämättä tule. Pyydä kuitenkin lääkäriltä ummetuslääkeresepti.
Panacod ei auta itseäni kroonisissa kivuissa ja lyhytvaikutteinen Tramal aiheuttaa uniongemia.- -JaRi-
itse olen retardeissa huomannut saman uniongelman kuin nopeavaikutteisissa 50mg kapseleissa.
- sami83
tramal aiheuttaa todella vahvan riippuvuuden koska se on opiaatti pitoinen...panacod on myöskin mutta siinä on kiinnijäämisen riski pienempi..
- bob
Juuri viime viikon maanantaina aamutohtori-ohjelmassa J-P Kouri puhui opiodeista, ja siitä että niitä pelätään monesti ihan turhaan. Muissa maissa näitä lääkkeitä käytetään paljon enemmän, kun taas Suomessa käytetään enemmän tulehduskipulääkkeitä, jotka ovat omalta osaltaa vaarallisia. Lisäksi kipupotilaiden ei ole todettu mitekään usein jäävän lääkkeistä riippuvaisiksi.
Tietysti sellaiset ihmiset jotka haluavat päänsä sekaisin saavat sen esim. Tramalilla aikaan. Kipuklinikan lääkäri sanoi minulle, ettei esim. Tradolan (pitkävaikutteinen) ole katukaupassa suosittu narkkaireiden ym. keskuudessa. Varmaan siksi, ettei se vaikuta samalla tavalla kuin lyhytvaikutteinen Tramal.
- Tipi81
Itse olin panacod koukussa useita vuosia ja toleranssi alko ekan parin vuoden aikana nouseen pilviin. Siis vähintään 50tbl päivässä ja vierotus siitä kesti kolme vuotta, ei siis kovin hyvä pidempään käyttöön. Ja koska taidan olla krooninen idiootti, niin aloin kuivilla ollessani käyttämään, kylläkin lääkärin määräämänä, tramalia. Ja nyt kun käyttöä on kestäny joku reilu pari kuukautta, niin lopettaminen tuntuu mahdottomalta. Oksentelen ja tärisen, enkä jaksa liikkua. Mutta kun sinun ei tarvi ehkä ikinä lopettaa lääkitystäsi, suosittelen pitkävaikutteisia tramaleita.
- Äitini oli alkkis
Jänniä ovat nämä riippuvuudet; itse olen syönyt Panacodia seitsemän vuotta, maksimiannoksin (8 tabl/vrk) ajoittain, normaalisti neljästäkuuteen/vrk. Silti olen kipujen aina salliessa pitänyt muutaman päivän-viikon taukoja, ilman ettäminkäänlaisia vieroitusoireita olisi koskaan tullut. Vatsan toiminnan ikävä nopeutuminen( = paluu entiseen/aina ollut huonovatsainen) ainoa "vieroitusoire". Kipuun Panacod auttaa siten, että vie polttavimmilta ja viiltävimmiltä kivuilta terävimmät kärjet,mutta kipua jää silti jäljelle ihan "kiitettävissä" määrin. Satunnaisesti olen syönyt myös Tramalia, 200 mg:n depottia tai 50 mg:n lyhytvaikutteista, milloin kivut tod. kurjat. En voisi kuvitellakaan tulevani kummastakaan lääkkeestä riippuvaiseksi. Panacod ei suuremmillakaan annoksilla vaikuta nuppiin yhtään mitenkään, Tramal taas aiheuttaa ihan järkyttävän ripulin isommilla annoksilla ( jos otan yli 200 mg/vrk). Tramalin kohdalla ruikulin tehnee niin depottien kuin 50 mg:nkin väriaineina sisältämät punainen, keltainen ja vihreä rauta. Rautatablettejakaan en voi saman vaikutuksen vuoksi ottaa yhtä ainoaakaan. Tramal auttaa kipuun paremmin kuin Panacod. Ja kukaan ei kyllä ole NIINpöllö, että ottaa Panacodia 50 tablettia/vrk! Jos ottaa yli 8/vrk, voi saada maksakuolion, johon ei sitten autakaan kuin äkillinen maksansiirto, mutta mistäs maksan niin äkisti itsellesi keksit, kun uusi pitäisi saada vuorokauden-parin sisällä? 50 tabletin vuorokausiannoksella olisi maksasi sanonut poks jo aikoja sitten. Tai sitten olet joku erityinen poikkeusyksilö turbomaksoinesi...Oletko mittauttanut maksa-arvojasi? Kannattaisi.. sen verran olet kuitenkin tuota maksatoksista parasetamolia ilmeisesti vedellyt, että huolestua kantsisi. Itse vein juuri 2 pakettia depotti-Tramaleita apteekkiin, kun ei tullutkaan tarvittua niitä. Lääkkeet on tarkoitettu ohjeiden mukaisesti käytettäviksi. En ymmärrä kaikenkarvaisia väärinkäyttäjiä, en viinankaan, sitten alkuunkaan.
- Verona85
omasta kokemuksesta tramal on pitkäaikaiseen käyttöön paras!panacodiin nousee toleranssi nopeasti jo viikossa ja huomaat pian syöväsi levyn päivässä eikä sekään enää tehoa!mutta jos päätyy panacodiin,suosittelen pore-tabletteina!tehonnut ainakin mulla hyvin!pitkävaikutteinen tramal kuitenkin se parempi vaihtoehto,huono puoli on että se koukuttaa todella helposti ja vieroitusoireet ei mukavia(kylmä/kuuma,levottomuus,hikoilu,unettomuus,sekava fiilis etc)!!! itse valitsen mieluummin tramal-debotin vaikka tiedän olotilat sitä lopetettaessa...mutta yksilöllistä miten mikäkin lääke toimii!
- Ei käy nuppiin
Jaa,minulla tulevat nuo kylmät ja kuumat, hikisen-nihkeät ja huonot olot Tramalia syödessäni. Kun en tarvitse, on olo taas ihan normaali.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403691Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333264- 692888
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351758
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811709- 241559
- 281517
- 291489
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231484