Pakusta reissuvuode?

Vaunuilu on kankeaa

On tässä nyt pari kesää tuota hinattavaa huvilaa kiskottu, ja tullu siihe tulokseen, että ei, ei sovi mulle. Aivan turhaa tilaa kiskon pitkin metsiä.

Onkos täälä porukassa ketää, joka olis tehny pakusta retkeilykäyttöön sopivaa tilapäis vuode/kahvittelu paikkaa?

Lähinnä nyt alkuun kiinnostaisi kuinka olette toteuttanut lämmityksen?
Talvipakkasissa en kulje ku hiihtoreissut, eikä ole tarvis öitä viettää autossa.
Mutta sellanen kolmen vuodenajan lämpösyys pitäis löytyä..


Ja oletteko tehteet kiinteät istuin/vuode systeemit, oliko vaikea katsastaa, siis joutuko katsastamaan matkailuautoksi?
Siinä tapauksessa piti ostaa kai melko iso paku?

18

12469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajoneuvovero

      ei kannata rakentaa pakusta ellei ole sitten isoa kasaa ylimääräisiä euroja.Ekassa ratsiassa pamahtaa ajoneuvovero.

    • Sateenkaari

      niin oheisesta linkistä saat oikeaa ja ajankohtaista tietoa.

      http://www.ake.fi/

      Verotus/Autovero/Autovero ja sitten "Ajoneuvoluokan tai -ryhmän muuttaminen rekisteröinnin jälkeen".

      Auto kannattaa ilman muuta muutoskatsastaa matkailuautoksi ja se on syytä pitää mielessä jo pakua ostaessa.

      • PeSuLa

        ja tee siitä. Sen voi katsastaa matkailuautoksi melko keveällä varustuksella ja samassa yhteydessä (jos kokonaispaino jää alle 3500 kg) voi katsastaa henkilöautokortilla ajettavaksi.

        Koska verovapaan matkailuauton sisäkorkeusvaatimus osalta aluetta on 190 cm, niin ilman korotusta ei tahdo selvitä.
        Ainoastaan Fordilta löytyy (?) valmiiksi tarpeaksi korkea, muistaakseni 220 cm.

        Kuorma-auton kanssa pitää muistaa, että sama tyyppi on suomessa hyväksytty myös pakettiautoksi.
        Dukato (ja sukulaiset) pa 3500 kg ja ka 3520 kg
        Sprinter pa 3500 kg ja ka 3550 kg.

        Miksi sitten kuorma-auto; koska siitä ei ole tarvinnut maksaa 30 % autoveroa, siksi halvempi.

        Toinen mahdollisuus on hankia vanha ambulanssi tai ruumisauto (verovapaus vanhana) tai pikkubussi (josta on jo vero maksettu). Niistä voi tehdä verollisen matkailuauton jolla ei ole korkeusvaatimusta.

        Pakettiauton käyttö matkailuun on yleistä, mutta kiinteitä rakenteita voi ola vain avohyllykkö ja sekin pitää erikseen katsastaa ollakseen hyväksytty tien päällä.

        Penteles Joku on käynyt rekisteröimässä entisen nimimerkkini PLa!!


    • mulla

      ooppa tosi tarkkana,ettei tuu veroseuraamuksia.
      ei mitään kiinteitä rakenteita.

      Itelläni on jenkkipaku lisäpenkeillä ja väliseinällä.
      Takatilassa on reissun aikana vuodesohva,joka on ainoastaan lastina,eli näin ollen
      nostettu vain kyytiin.
      Sohvalla ei myöskään saa istua ajon aikana,
      mutta leiriytyessä saa siitä kelpo punkan.

      Seinissä on jonkinmoiset eristeet vanerien alla,ja jos sähköä on saatavilla niin auton sisälämppärillä olen lämmittänyt,ja jos ei sähköö,niin untuvapussiin vaan.

      Kahvit ym. keittelee mukavasti retkikeittimellä.
      Hyvin ollaan pikkureissut pärjäilty.

      varsinaista pöytää ei saisi olla kiinteästi asennettuna,mutta jos pöydässä on reiät pulloille,
      niin se katsotaan pullotelineeksi,ja on näin ollen täysin laillinen.

      Aika kiemurainen tää lainsäädäntö kylläkin on,ja aina kannataa varmistaa konttorilta.

      VTCF ry:n sivuilla on aika paljon pakuihin liittyvää turinaa.

      • Vaunuilu...jne...

        Mites tuon väliseinän poistaminen kokonaan, tai siirtäminen...Onko siitä mitään seuraamuksia ?


      • suurinpiirtein
        Vaunuilu...jne... kirjoitti:

        Mites tuon väliseinän poistaminen kokonaan, tai siirtäminen...Onko siitä mitään seuraamuksia ?

        jos haluaa säilyttää tilapäisistuimien mukaisen paikkaluvun,on väliseinän poisto tai siirtäminen
        muutoskatsastettava.
        Seinän saa kyllä madaltaa vaikka lisäpenkin selkänojan yläreunan tasalle ilman sen kummempia lupia.


      • suurinpiirtein
        Vaunuilu...jne... kirjoitti:

        Mites tuon väliseinän poistaminen kokonaan, tai siirtäminen...Onko siitä mitään seuraamuksia ?

        jos taas meinasit pakua jossa ei lisäpenkkejä ollenkaan,niin väliseinän saa poistaa ilman lupia.
        siis matkustamo ja tavaratila saa olla yhtä tilaa.


      • Vaunuilu......
        suurinpiirtein kirjoitti:

        jos taas meinasit pakua jossa ei lisäpenkkejä ollenkaan,niin väliseinän saa poistaa ilman lupia.
        siis matkustamo ja tavaratila saa olla yhtä tilaa.

        Juu, sitä juuri tarkoitin. Että sais tilasta tarvittaessa yhtenäisen ilman linnatuomioa : )


    • pakumalli

      että se on katsastettu kuorma-autoksi.
      On aika väljät rakentelu määräykset.

    • Hönö

      Yksi mahdollisuus on ostaa esim. entinen pakukorinen taksi tai muu sellainen auto, josta on jo autoverot maksettu aikoinaan. Niissä on jo sisäverhoilutkin valmiina. Hankintahinta on tietysti kovempi kuin pelkällä pakulla, mutta paljon halvempi kuin autoveron maksu jälkikäteen.

      • Vaunuilu jne....

        Tuo on ollu itelläki mielessä.
        Mutta kun ovat kaikki vanhoja takseja, ja ajettu niin vietävästi.


      • tditransu
        Vaunuilu jne.... kirjoitti:

        Tuo on ollu itelläki mielessä.
        Mutta kun ovat kaikki vanhoja takseja, ja ajettu niin vietävästi.

        itselläni on vanha ampulanssi tdi transporteri
        taakse on laitettu multivanin penkki josta saa
        vuoteen lämmittimenä ilma eberi rekisterööitynä
        henk,autoksi kun en ole kerennyt väsäämään keitintä
        sekä pöytää mutta saapahan ajaa nopeusrajoitusten mukaan eikä tarvi körötellä 80 km sakkojen pelossa


    • laillisesti.

      Itsellä pakettiautoksi rekisteröity retkeilyauto vm. 2005. Auto mahtuu >2m parkkihalliin ja käytetään juuri tuohon tarkoitukseen kuin sinäkin eli vähän evästä naamaan ja unta kaaliin. Meillä on autossa kaikki mitä tarvitaan, olohuone, makuuhuone, varasto, vaatehuone ja wc. Pesuhuone ei ole tähän malliin enää mahtunut mutta jos ottaa isompi korisen, vaikka Ducaton niin sekin mahtuu mukaan. Tai onhan se tuo pesuhuonekin mutta vain kesä käytössä. Lämmitys vesikiertoisella Webastolla jolla oma 120Ah akku. Tarkenee köllötellä -10´C kelissä. Ja kovemmallakin kelillä jos saatavana sähköä. Suosittelen kyllä lämmönlähteeksi ilmalämmitteistä kun siitä saa paremmin lämpöä irti per amppeeri. Sähkön riittämättömyys ollut isoin onjelma.
      Kysymykseen mitä tuumaa katsastusmies on vastaus ei mitään. Suomen autoverotus on mitä on ja vaatii erityisen huomioon ottamisen. Pääperiaate on ettei saa olla penkeiksi tai sängyksi tulkittavia rakenteita ja että auton käyttötarkoitus eli tavarankuljetus ei ole muuttunut. Jos jokin näistä klikkaa niin autovero napsahtaa armotta ja olisi sillä rahalla ajellut herroiksi taksilla ja asunut hotellissa ne reissut mitä autolla on tehty. Tulkitaan nimittäin rekisterointipäivään saakka nuo muutokset vaikka olisivat todellisuudessa olleet paikoillaan 15 min. Ja päätöksestä turha valittaa. Rakenteiden oltava semmoiset ettei naapuri pääse käräyttämään. Niin hinnat alkaen muutama satanen ja varusteista riippuen taivas on kattona.

      • Sandels

        Itse olen pitempiäkin kalastusreissuja (viikkoja) heittänyt VW Caravellella ihan vaan niin, että patja on ollut takana... Pakussa on bussi sisusta (penkit siis vain edessä) eikä väliseinää, Hyvin tuossa on pärjännyt ihan viileämmälläkin kelillä, kunhan vaan on kunnon makuupussi. Auto on ollut ihan uudesta lähtien tuollainen eikä siinä koskaan ole ollut takapenkkejä. kts. esim. www.nettiauto.com sielä se auto on... (c;


      • Vaunuilu....
        Sandels kirjoitti:

        Itse olen pitempiäkin kalastusreissuja (viikkoja) heittänyt VW Caravellella ihan vaan niin, että patja on ollut takana... Pakussa on bussi sisusta (penkit siis vain edessä) eikä väliseinää, Hyvin tuossa on pärjännyt ihan viileämmälläkin kelillä, kunhan vaan on kunnon makuupussi. Auto on ollut ihan uudesta lähtien tuollainen eikä siinä koskaan ole ollut takapenkkejä. kts. esim. www.nettiauto.com sielä se auto on... (c;

        No tämä Caravel malli on juuri ollut sellainen ykkös tavoite.
        Ainoa on se että matkailuautoksi sitä ei kai saa...?
        Puuttuu kai korkeutta, muunmuassa.
        Mutta sillä on sitten muuten kyllä mukavampi kulkea ku eduskuntatalon kokoisella dukatolla...esimerkiksi.

        Tota, onkos sulla sielä kattoluukkua tai muuten tehostettua ilmanvaihtoa?
        Eli kuinka riittää happi vaikkapa nyt kahdelle ihmiselle, ja onko kosteus vaivannu pahoin?


      • Hönö
        Vaunuilu.... kirjoitti:

        No tämä Caravel malli on juuri ollut sellainen ykkös tavoite.
        Ainoa on se että matkailuautoksi sitä ei kai saa...?
        Puuttuu kai korkeutta, muunmuassa.
        Mutta sillä on sitten muuten kyllä mukavampi kulkea ku eduskuntatalon kokoisella dukatolla...esimerkiksi.

        Tota, onkos sulla sielä kattoluukkua tai muuten tehostettua ilmanvaihtoa?
        Eli kuinka riittää happi vaikkapa nyt kahdelle ihmiselle, ja onko kosteus vaivannu pahoin?

        Ei ole mitään rajoitusta sisätilan korkeuden suhteen, jos autosta on maksettu autoverot. Verovapaan matkailuauton yksi edellytys on tuo tarpeellisen sisäkorkeuden löytyminen tietyltä osalta autoa.


      • Reiska
        Vaunuilu.... kirjoitti:

        No tämä Caravel malli on juuri ollut sellainen ykkös tavoite.
        Ainoa on se että matkailuautoksi sitä ei kai saa...?
        Puuttuu kai korkeutta, muunmuassa.
        Mutta sillä on sitten muuten kyllä mukavampi kulkea ku eduskuntatalon kokoisella dukatolla...esimerkiksi.

        Tota, onkos sulla sielä kattoluukkua tai muuten tehostettua ilmanvaihtoa?
        Eli kuinka riittää happi vaikkapa nyt kahdelle ihmiselle, ja onko kosteus vaivannu pahoin?

        Itsellä ei ole normi ilmanvaihtoa muutettu. Ei ole ollut ongelmia ilman laadun kanssa. Ainut kun aurinko kesällä nousee ja auto on auringossa niin silloin olisi kattoluukku tai avattavat sivuikkunat takana hyvä. Etuikkunat auki ja sivu- tai takaovi raolleen niin ilma vaihtuu aika hyvin. Ei vaan viitti vapaaparkissa pitää ikkunoita ja ovia kovin avonaisina nukkuessa, meinaan voi hävitä ylimääräiset roinat ohjaamosta. Tällä menetelmällä oltu Espanjan kesässäkin ja hyvin on tullut toimeen. Saahan auton puhaltinen vaihtamaan ilmaa jos haluaa ja eihän se ilmastointikaan olisi pahitteeksi. Ei käytännön tarvetta jos ei halua nukkua auringon paisteessa kesähelteellä.


      • Reiska
        Hönö kirjoitti:

        Ei ole mitään rajoitusta sisätilan korkeuden suhteen, jos autosta on maksettu autoverot. Verovapaan matkailuauton yksi edellytys on tuo tarpeellisen sisäkorkeuden löytyminen tietyltä osalta autoa.

        Transportterinkin saa asuntoauton verottomuuden piiriin jos ottaa korkeimman mallin ja laittaa siihen pienen kattokorotuksen ja muut as.auton himmelit. Tulee vaan sen verran korkea ettei mene moneenkaan parkkihalliin sisään. Sisäkorkeutta löydyttävä 190cm. Ainut millä saa tehdä vapaasti mitä huvittaa on maksaa täysi autovero. Vanhat taksit ovat näitä. Täytyy vaan olla vara maksaa kohtuu korkeaa käyttömaksua. Halvalla pääsee vain kompromissejä tekemällä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1692
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      214
      1359
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      83
      1298
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe