Uudehko (-03) pakettiauto. Viime pakkasilla ei startannut, tihkutti starttia yritettäessä vähän öljyä alle. Hinautin Veholle. Lähti heti sisään päästyään käyntiin. Epäilivät dieseliä (Varsinais-Suomessa ollut kuulemma myynnissä dieseliä, jonka jäätymispiste on alhanen). Ja laskuttivat "palveluista" 90 euroa (tekivät jotain yleistestiä, latasivat akun ja tarkastivat öljyvuodon syytä). Säiden lämmettyä ajoin tankin melkein tyhjäksi ja tankkasin parasta dieseliä, jota löysin. Nyt, kun elohopea painu taas alas, on uudelleen jäässä (= ei lähde käyntiin).
En usko, että vika olisi akussa.
Tuttu kertoi jotain huohottimen jäätymisestä, mutta Internetistä luettuani ei oikein usko siihenkään. Taitaa olla vanhempien autojen vika.
Voisko vika olla suodattimessa? Ei kai se niin vähästä voi olla kiinni...
Onko muiden Jumpyissä samaa ongelmaa?
jäässä: Citroen Jumpy 2.0 HDi
12
7622
Vastaukset
- Sama motti
Veikkaisin
A) Hehkut ei toimi
B) Polttoainesuodatin tukossa (parafinia, tahi vettä)
C) Kesälaatua tankissa
D) Polttoaineen siirtopumppu vetelee viimeisiä
Kyseleppä Veholta tarkistivatko hehkut ja tyhjensivätkö polttoainesuodattimen kotelon vedestä, tai vaihtoivatko suodattimen. Vehon tuntien vastaus on kyllä ei.
Itse käynnistelin juuri aamulla viikonlopun seisseen auton ja mittarin mukaan pakkasta oli -24C. Käyntiääni ei ollut kieltämättä kaunis, mutta kyllä tuo tuosta tasaantui.- jep,jep
Sama paska peugeotin kone, psa konsernin tekele
uusia vaihtokoneita menee ni paljo ku kerkiää myymään täysi susi ei ole tehty suomen talviolosuhteisiin ja ostaja maksaa. - aina liikkeellä
jep,jep kirjoitti:
Sama paska peugeotin kone, psa konsernin tekele
uusia vaihtokoneita menee ni paljo ku kerkiää myymään täysi susi ei ole tehty suomen talviolosuhteisiin ja ostaja maksaa.Sama motti,ei ongelmia talvellakaan,ei koneessa mitään perusvikaa ole
Veikkaan että p-a-suodin vaihtamatta ja vetäytyy hileeseen kovemmilla pakkasilla
Suodattimen vaihdan sykstýisin ja pidän tankin täytenä - täysin tyytyväinen
aina liikkeellä kirjoitti:
Sama motti,ei ongelmia talvellakaan,ei koneessa mitään perusvikaa ole
Veikkaan että p-a-suodin vaihtamatta ja vetäytyy hileeseen kovemmilla pakkasilla
Suodattimen vaihdan sykstýisin ja pidän tankin täytenä2.0 hdi jumper neljättä vuotta noin 100tkm normaalina käyttöautona,webasto ei ole temppuilut kertaakaan ei mikään muukaan autosta paitsi etulasiin tuli pieni halkeama kun unohdin webaston puhaltamaan suoraan lasiin.
satasta ajaa menee vain suhisten eikä kuulu mitään ylimääräistä suorastaan nautinto ajaa matkaa verrattuna saman vuosimallin transportteriin tai hiaceen.Olen myös omistanut vm99 transporterin enkä vaihtais takaisin
- 1.9 guatro
koeta diisel sataa tankkiin ja suodattimet vois vaihtaa , koita noin.
- noviisi
Soittelin Veholle. Suodatinta ei vaihdettu viime "korjauksessa". Sanoivat, että kun edessä on kuitenkin pian 60.000 km huolto (ja luulivat vian olevan dieselissä), eivät vaivautuneet tarkastamaan saati vaihtamaan.
Kun lukee teidän kommenttejanne ja tätä palstaa yleensäkin voisi pitää Vehon mekaanikkoja varsinaisina älykääpiöinä. Eivät taida tajuta, miten paljon minulle maksaa ensinnäkin heidän tyhjät palvelunsa ja toisekseen olla ilman autoa.
Jos Veholaiset lukee tätä palstaa - niin kiitti tyhjästä ja terveisiä perseestä!- jussi
Suodatin vaan vaihtoon, se kesälaadun parafiini takkuaa siellä suodattimessa eikä sula pois vaan pysyy jähmeänä. Tilkka bensaa lapin poikien malliin voi liuottaa parafiinin, hätätilassa voisi kokeilla.
Sekoitussuhteesta en ole varma mutta näyttivät laittavan 3-4 litran kannullisen bensaa dieselin sekaan vanhan pajeron tankkiin. Diesel-100 on kai tarkoitettu pääasiassa vedenliuottamiseen suodattimesta, se on aika kuiva aine ja pumppu ei tykkää siitä pitkään käytettäessä, mutta auttaa jähmettymiseen. - Sama motti
Vehon "laatu" on kyllä surullista. Itse totesin, että varmempaa, helpompaa ja nopeampaa tehdä huollot itse. Citikka sinänsä on hyvä auto, mutta onneton huolto kyllä pilaa paljon.
Jos suodatin on tukossa (vettä, talvilaatua ym.), niin tankista pitäisi kuulua tavallista kovempaa polttoainepumpun surinaa sisälle kun käännät virrat päälle (et siis vielä starttaa). Jos tankista ei kuulu tuossa vaiheessa mitään, niin siirtopumppu on rikki.
Jos taasen tavallista surinaa kuuluu ja kone startatessa pyörii, mutta ei lähde käyntiin, niin vikaa voi etsiä hehkuista. HDi starttaa ainakin -10C asti ilman hehkujakin, mutta raja- arvoa en tiedä. - maksaa paljon
jussi kirjoitti:
Suodatin vaan vaihtoon, se kesälaadun parafiini takkuaa siellä suodattimessa eikä sula pois vaan pysyy jähmeänä. Tilkka bensaa lapin poikien malliin voi liuottaa parafiinin, hätätilassa voisi kokeilla.
Sekoitussuhteesta en ole varma mutta näyttivät laittavan 3-4 litran kannullisen bensaa dieselin sekaan vanhan pajeron tankkiin. Diesel-100 on kai tarkoitettu pääasiassa vedenliuottamiseen suodattimesta, se on aika kuiva aine ja pumppu ei tykkää siitä pitkään käytettäessä, mutta auttaa jähmettymiseen.Sellaista hätätilannetta ei Suomessa puhelinverkon ulottuvilla pitäisi tulla, että tähän koneeseen kannattaisi bensaa sekoittaa dieselin sekaan. Korkeapainepumppu on varsin herkkähipiäinen kapistus heikentyneelle voitelulle ja maksaa paljon. Jos/kun korkeapainepumppu hajoaa, menee myös suuttimet ja putkistot uusiksi. Siinä vaiheessa, kun ongelma huomataan, on peli jo menetetty, koska murut on koko järjestelmässä.
- boxer 05
Jumper -05 2.0HDi
Kyllä se huohotinputki jäätyy jos ei ole lämmitystä putkessa ja alkaa pukkaan öljyä mittatikun reiästä ulos.
Mulla jäätynyt uudesta Ducatosta kerran laittoivat liikkeessä takuuseen lämmityksen.Toisen kerran Jumperista oli lämmityksen johdot tärissyt poikki ja pukkasi öljyt pihalle.
Lisätehoja tehopoxilla n.30hv ja kyllä potkii mukavasti. - Citikka-tiisselistä
Ei koskaan bentsiiniä dieselinsekaan.
Eräällä kovalla pakkasella hajottivat kuskit rekanmoottorin, kun pistivät piristeeksi jonkinverran pentsiiniä tankkiin, että "pääsivät" kotiin. Ei kone tykännyt, korjaamolla purettiin kone.
Itse olen käyttänyt tässä vanhemmassa dieselissä 2-t äljyä ja suuttimet sekä ruisku toimii hyvin. Tosi ajettu vasta 270 tuhatta. Velimies vastaavalla Citikalla ajanut yli 600tuhatta.
Nyt meni kansipahvi, mutta käyttänyt aina 2t öljyä, ts. litra tankilliseen 80litraan naftaa.
Hyvin pelittänyt, ei nykysetkään hienodiesel- öljyt vaivaa. Voitelee hyvin.
Mutta, aina syksyllä polttoainesuodin uusiksi, kun alkaa pakkaset ja se talvilaatu alkaa mittarikentälle tulemaan. Ei nikottele ei. Sekä hehkut kannattaa mitata, jos tarttiongelmia tulee.
Jossain saattaa kylmänä käynnistäen olla venttiilisäätö paikallaan. Sitä ei huomaa roikassa olevaan, mutta kylmälle koneelle. Hetken saattaa käydä hieman vajaalla pytyllä, ennenkuin saa kaikki mukaan syttöön. Eli silleen.- 2-tÖljytHullunHommaa
Typerää sekoitella 2-t öljyä dieseliin, toimii yhtä hyvin, jopa paremmin ilmankin. 600 000 km ei ole mitään hyvälle dieselmoottorille, mutta jos siihen öljyä sekoittelee tuolla suhteella, 2-t öljyä on palanut 750 L, 10l/100km kulutuksella, jos se maksaa 7€/L, on rahaa palanut täysin hukkaan 5250€ .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670