ARKKIPIISPA lipaisi MUSLIMEJA!

Voi ei!

Se on Paarma taas kunnostautunut. Antoi lausunnon, että 'uskovien' pyhiä asioita ei saa pilkata, kuten tanskalaislehti teki. Ei kuitenkaan maininnut mitään siitä, että muslimimaissa kristinuskoa pilkataan joka päivä ja kristittyjä kidutetaan ja ristiinnaulitaan. Kyllä kirkko on sitten ymmärtäväinen, ihan kuin Jeesus olisi antanut seurakuntansa paimenien tehtäväksi puolustaa vääräuskoisuutta.

34

1346

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä..................

luterilaisuutta,,kaiken suvaitsevaista, kaikkien kukkien kukkimisen salliva, ihmisen (Luther) ympärille rakennettu ihmisoppi, sakramentteineen.Kun ei Jumalan sana , Raamattu pelkästään kelpaa, ohjeeksi.Antoiko Jumala meille sanansa, Raamatun sellsisessa muodossa ettei ihminen sitä ymmärrä? Ei varmaankaan! kyllä vieläkin Raamattua lukemalla löytää pelatuksen, joka on Jeesuksessa Kristuksessa.

• Pensikon Arska

Pittäähän sitä nyt luteruslaisen piispan, ristityn ihimisen olla erilaisesa hengessä kuin kiihkoilijamusulmaanit. Siinä missä ääri-islamistiterroristi tappaa ja uhkaa ristitty piispa on lempeä ja sovitteleva ilmaisten näin sitä Herraansa johon uskkoo. Vae pittäisikö piispankin alakee lausumaan kitkeriä tuomion sanoja ja uhkauksia samalla mitalla takaisin? Ristitty ei lyö takaisin vaan käänttää kiltisti poskensa ja toivoo että kaveri siitä rauhoettuu.

• ...

mielestäsi uskovien pyhiä asioita siis saa pilkata?

Mistä uskonnosta aloitetaan?

• Elli

Esimerkiksi kristinuskoisille on pyhä asia, että epäuskoiset joutuvat helvettiin. Siksi epäuskoisen ei koskaan sovi vitsailla tästä aiheesta, vaan siihen pitää suhtautua arvostavasti toisen uskoa kunnioittaen.

• Pohtija
        Elli kirjoitti:

Esimerkiksi kristinuskoisille on pyhä asia, että epäuskoiset joutuvat helvettiin. Siksi epäuskoisen ei koskaan sovi vitsailla tästä aiheesta, vaan siihen pitää suhtautua arvostavasti toisen uskoa kunnioittaen.

"Esimerkiksi kristinuskoisille on pyhä asia, että epäuskoiset joutuvat helvettiin."

En tiedä, missä merkityksessä sinä ateistina käytät tuossa sanaa pyhä, mutta minä en ainakaan puhuisi noin. Kukaan ei tarkkaan tiedä, millaisia taivas ja helvetti ovat, ja tuskinpa monikaan ajattelee niin kuin keskiajalla, että helvetti on tulinen järvi. Voisi varmaankin ajatella niin, että taivaassa ollaan Jumalan lähellä ja helvetissä kaukana Jumalasta. Luulisin, että ateistit eivät edes Jumalan lähelle halua. Siksi ei heille mitenkään pahoin käy kuoltuaan, itse he uskovat, että maatuvat haudassaan ja uskovat taas ajattelevat, että he ovat jossakin, vaikka siellä haudassa, kaukana Jumalasta.

• Elli
        Pohtija kirjoitti:

"Esimerkiksi kristinuskoisille on pyhä asia, että epäuskoiset joutuvat helvettiin."

En tiedä, missä merkityksessä sinä ateistina käytät tuossa sanaa pyhä, mutta minä en ainakaan puhuisi noin. Kukaan ei tarkkaan tiedä, millaisia taivas ja helvetti ovat, ja tuskinpa monikaan ajattelee niin kuin keskiajalla, että helvetti on tulinen järvi. Voisi varmaankin ajatella niin, että taivaassa ollaan Jumalan lähellä ja helvetissä kaukana Jumalasta. Luulisin, että ateistit eivät edes Jumalan lähelle halua. Siksi ei heille mitenkään pahoin käy kuoltuaan, itse he uskovat, että maatuvat haudassaan ja uskovat taas ajattelevat, että he ovat jossakin, vaikka siellä haudassa, kaukana Jumalasta.

Pidän kysymystä, haluaisinko olla kuoltuani jumalan lähellä vai en, liian absurdina vastattavaksi. On varsin ilmeistä, ettei elämälle ole mitään jatkoja, eivätkä hurskaimmatkaan uskikset ole oikein kuvailleet, millaisia he jumalan ja hänen läheisyytensä ajattelevat olevan.

Sinänsä, jos olisi olemassa jumalolentoja, tai muita yliluonnollisia heeboja, ja ne olisivat sympaattisia luonteeltaan ja käytöstavoiltaan, niin hyväksyisin kyllä heidän seuransa jo ihan maan päälläkin. Ei minulla ole mitään syytä vihamielisyyteen sellaisia eläjiä kohtaan.

• Pohtija
        Elli kirjoitti:

Pidän kysymystä, haluaisinko olla kuoltuani jumalan lähellä vai en, liian absurdina vastattavaksi. On varsin ilmeistä, ettei elämälle ole mitään jatkoja, eivätkä hurskaimmatkaan uskikset ole oikein kuvailleet, millaisia he jumalan ja hänen läheisyytensä ajattelevat olevan.

Sinänsä, jos olisi olemassa jumalolentoja, tai muita yliluonnollisia heeboja, ja ne olisivat sympaattisia luonteeltaan ja käytöstavoiltaan, niin hyväksyisin kyllä heidän seuransa jo ihan maan päälläkin. Ei minulla ole mitään syytä vihamielisyyteen sellaisia eläjiä kohtaan.

"Pidän kysymystä, haluaisinko olla kuoltuani jumalan lähellä vai en, liian absurdina vastattavaksi."

Tiesin tuon. Siksi en edes kysynyt, vaan sanoin vain, että luulisin niin, että ateistit eivät kuoltuaan edes Jumalan lähelle halua. Minun mielestäni olisi täysin absurdia se, että jos joku ei usko Jumalaan, niin hän haluaisi silti kuolemansa jälkeen Jumalan luo. Eihän siinä olisi mitään järkeä.

"On varsin ilmeistä, ettei elämälle ole mitään jatkoja, eivätkä hurskaimmatkaan uskikset ole oikein kuvailleet, millaisia he jumalan ja hänen läheisyytensä kuvittelevat olevan."

En ymmärrä, miksi kenenkään pitäisi ryhtyä kuvailemaan sitä, millaisen kuvittelee "jumalan ja hänen läheisyytensä olevan".

• RAAMATTU SANOO:
        Pohtija kirjoitti:

että kaikkien(ateistienkin) polvien on notkistuttava ja jokaisen suun pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra!

• haluaisi
        Elli kirjoitti:

mutta kun se ei olekkaan ihmisen päätettävissä, miten ja kuten.Jumalan PELASTUSSUUNNITELMA on Jeesuksessa Kristuksessa JA PISTE.
        SILLÄ NIIN ON JUMALA MAAILMAA RAKASTANUT ETTÄ ANTOI AINOAN POIKANSA, ETTEI yksikään JOKA HÄNEEN USKOOO HUKKUISI, VAAN HÄNELLÄ OLISI IANKAIKKINEN ELÄMÄ. Johanneksen evankeliumi 3:16

• Elli
        Pohtija kirjoitti:

"Pidän kysymystä, haluaisinko olla kuoltuani jumalan lähellä vai en, liian absurdina vastattavaksi."

Tiesin tuon. Siksi en edes kysynyt, vaan sanoin vain, että luulisin niin, että ateistit eivät kuoltuaan edes Jumalan lähelle halua. Minun mielestäni olisi täysin absurdia se, että jos joku ei usko Jumalaan, niin hän haluaisi silti kuolemansa jälkeen Jumalan luo. Eihän siinä olisi mitään järkeä.

"On varsin ilmeistä, ettei elämälle ole mitään jatkoja, eivätkä hurskaimmatkaan uskikset ole oikein kuvailleet, millaisia he jumalan ja hänen läheisyytensä kuvittelevat olevan."

En ymmärrä, miksi kenenkään pitäisi ryhtyä kuvailemaan sitä, millaisen kuvittelee "jumalan ja hänen läheisyytensä olevan".

haluaminen kauas jumalasta on absurdi ajatus ei-uskikselle.

Kuvailusta. On kait yleistä, että ihminen ainakin itsekseen miettii, mitkä seikat puhuvat ikuisen elämän puolesta ja mitkä sitä vastaan. Ja eikö siinä yhteydessä helposti rupea ajattelemaan, että millaista se sitten käytännössä olisi, vai onko koko ajatus kumminkin absurdi.

• Pohtija

"Se Paarma on taas kunnostautunut. Antoi lausunnon, että uskovien pyhiä asioita ei saa pilkata, kuten tanskalaislehti teki. Ei kuitenkaan maininnut mitään siitä, että muslimimaissa kristinuskoa pilkataan joka päivä ja kristittyjä kidutetaan ja ristiinnaulitaan."

Tanskalaislehden aikaansaamasta rähinästä tulee mieleen lasten käyttäytyminen. Joku lapsista nälvii toista lasta. Silloin se nälvitty tönäisee nälvijäänsä, niin että tämä kaatuu. Silloin se tönäisty menee ja tönäisee takaisin kahta kovemmin. Sitten sitä nälvimistä ja tönäisemistä voi jatkua vaikka kuinka kauan. Saa nähdä, kuinka kauan tämä nyt alkanut rähinä kestää. Ihmiset ovat aika lapsellisia.

Olen muuten arkkipiispan kanssa samaa mieltä siitä, että kenenkään pyhinä pitämiä asioita ei pitäisi, ainakaan tahallaan, pilkata, vaikka ei niitä itse ymmärrä tai pidä tärkeänä. Ei pitäisi antaa pilkkaamalla aseita kiihkoilijoiden käsiin.

Tomi Ervomaa kirjoittaa mielestäni hyvin Hesarissa:" Poliittisesta manipuloinnista tässäkin kriisissä on suurelta osin kyse. Ei tanskalaisista piirroksista syntynyt täysi rähinä sattumalta, kun jupakka oli ensin muhinut muutaman kuukauden. Jotkut tajusivat tilaisuuden ja tarttuivat siihen. Tilaisuuden manipuloijille tarjosi tietenkin Jylland-Postenin toimitus. Sen piirrokset Muhammedista olivat huonoja ja typeriä. Niissä ei ole mitään tolkullista ajatusta. Toimittajalle tilanne on harmillinen. Puolusta nyt sitten huonoa journalismia."

• _______________

Arkkipiispa Paarma alkaa kuulostaa paavilta. Hän on tuoreessa lausunnossaan sanonut mm.

Paarman mukaan Suomessa muslimit ovat hyvän tahdon eleenä halunneet rakentaa yhteyttä uudella asuinpaikkakunnallaan toisten Jumalaan uskovien kanssa. Siksi hän on kokenut, että islamin edustajiin suuntautunut loukkaus on sattunut myös kristittyihin.

Arkkipiispa esittää kirjeessään toivomuksen, että Suomessa eri uskontokunnat voivat jatkaa keskinäiseen kunnioitukseen ja toisiltaan oppimiseen perustuvaa rakentavaa yhteyttä.

Paarman mukaan siis kristityt ja muslimit ovat samaan Jumalaan uskovia? Lisäksi pitäisi vielä luoda yhteyttä ja oppia toisiltaan? Mitä tämä on?

Mitä sanookaan tästä asiasta raamattu?

Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan. (1.Joh. 2:22).

Paarma on vakavasti väärässä. Kristittyjen ei tule luoda yhteyttä kristuksen kieltäjien kanssa.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2006/02/423227

• Samuel

Niinpä, tältähän se vähän alkaa näyttää. Muttei mikään yllätys, koska Sana kuvailee nämä tapahtumat ennalta. Ei mene montaa vuotta, niin Suomen kirrkoihin ei enää Jeesuksen Herrakseen tunnustava ihminen mahdu. Kaiken maailman reiki-hoitajat ja äiti ammat taas toivotettanee tervetulleiksi.

Onko vapautuksen aika lähestymässä?

• Pohtija

"Paarman mukaan Suomessa muslimit ovat hyvän tahdon eleenä halunneet rakentaa yhteyttä uudella paikkakunnallaan toisten Jumalaan uskovien kanssa."

"Paarman mukaan siis kristityt ja muslimit ovat samaan Jumalaan uskovia."

Olet ymmärtänyt väärin. Lainaus Kielitoimiston oikeinkirjoitusta koskevilta sivuilta: "Jumala kirjoitetaan isolla puhuttaessa kristinuskon, juutalaisten ja islamin jumalasta; islamintuntijoiden teksteissä arabian sana allah käännetään yleensä suomeksi sanalla Jumala."

Tässä linkki: http://www.kotus.fi/kielitoimisto
        Paina sieltä ensin kohtaa Usein esitettyjä kysymyksiä ja sitten iso alkukirjain.

Ei kristittyjen, juutalaisten ja islaminuskoisten Jumala ole samanlainen, vaikka kaikista käytetäänkin sanaa Jumala. Silti on kuitenkin oikein sanoa, että sekä kristityt, juutalaiset ja islaminuskoiset uskovat Jumalaan.

• eräs katolilainen....

"Se on Paarma taas kunnostautunut. Antoi lausunnon, että 'uskovien' pyhiä asioita ei saa pilkata, kuten tanskalaislehti teki. Ei kuitenkaan maininnut mitään siitä, että muslimimaissa kristinuskoa pilkataan joka päivä...."

Voi, voi kyllä sitä kristinuskon pilkkaamista tapahtuu ihan omassa rakkaassa Suomen maassammekin. Sananvapauden nimissä kirjoitellaan ja lasketaan leikkiä kristinuskon pyhistä arvoista niin TV:ssä kuin lehdistössäkin. Eipä ole kovin pitkä aika kun viimeksi näin tapahtui.

• Samuel

Mitään muuta ihmisryhmää täällä ei saakaan lyödä ja haukkua niin luvallisesti, kuin kristittyjä. Ja pahenee vaan, saamme nähdä.

• senmukaiset ovat

puheetkin.
      Olisi hänenkin hyvä ottaa huomioon realiteetit uskontojen välillä.
      Minkäänlaista ekumeniaa ei taida löytyä muslimien ja kristittyjen kesken.
      En ole koskaan nähnyt muslimeita Turun tuomiokirkossa Paarman vierellä muiden uskonsuuntien kanssa.
      Muslimit pitävät kaikkiaa muita kuin itseään vääräuskoisina ja samaan joukkoon kuuluu Paarmakin.
      Paarman olisi hyvä tämä muistaa kun antaa lausuntojaan muiden nimissä.

• etteivät

...luterilaiset ole kristittyjä.

• tahtoo tietää...

Mihinkäs porukkaan sinä sitten kuulut? Tahtoisin tietää, kun olet luterilaisilta eväämässä taivasosuutta.

Muuten, millä oikeuksilla teet tämän? Kenelläkään ei ole oikeutta kieltää toiselta Jumalan lapseutta.

Nimittäin jokainen joka tunnustaa Jeesuksen omaksi Herrakseen ja Vapahtajakseen on Jumalan lapsi.

”Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen” (Gal 3:26). ”Ja koska tekin olette Jumalan lapsia, hän on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: ’Abba! Isä!’ Sinä et siis enää ole orja vaan lapsi. Ja jos kerran olet lapsi, olet myös perillinen, Jumalan tahdosta” (Gal 4:6-7).

Joh. 10:27 Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        28 Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. [Joh. 3:15 ]
        29 Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä.

• Pohtija

"Tulipa taas kerran todistetuksi...etteivät...luterilaiset ole kristittyjä."

Jos Paarma sanoi, että uskoville pyhiä asioita ei tule pilkata, niin miten tällä tuli todistetuksi, etteivät luterilaiset ole kristittyjä?

• et sinä voi
        tahtoo tietää... kirjoitti:

Mihinkäs porukkaan sinä sitten kuulut? Tahtoisin tietää, kun olet luterilaisilta eväämässä taivasosuutta.

Muuten, millä oikeuksilla teet tämän? Kenelläkään ei ole oikeutta kieltää toiselta Jumalan lapseutta.

Nimittäin jokainen joka tunnustaa Jeesuksen omaksi Herrakseen ja Vapahtajakseen on Jumalan lapsi.

”Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen” (Gal 3:26). ”Ja koska tekin olette Jumalan lapsia, hän on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: ’Abba! Isä!’ Sinä et siis enää ole orja vaan lapsi. Ja jos kerran olet lapsi, olet myös perillinen, Jumalan tahdosta” (Gal 4:6-7).

Joh. 10:27 Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        28 Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. [Joh. 3:15 ]
        29 Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä.

kun omasta puolestasi tunnustaa uskosi Jeesukseen.Et koko luterilaisen seurakunnan puolesta, ei onnistu.
        Jokaisen meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomio istuimen eteen ja tekevä tiliä mitä uskovaisena olemme tehneet.On kysymys palkkatuomiosta. Jeesukseen uskova ei joudu kadotustuomioon.Jumala tuomitsee kansakunnat ja yksilöimiset jotka eivät suostuneet ottamaan täällä ajassa Jumalan lahjaa Jeesusta Kristusta.Hän on tuomitseva heidät ehdottoman oikeuden mukaisuuden ja pyhyyden mukaan kadotukseen, iankaikkiseen eroon itsestään.

• imaameista ym.
        Pohtija kirjoitti:

"Tulipa taas kerran todistetuksi...etteivät...luterilaiset ole kristittyjä."

Jos Paarma sanoi, että uskoville pyhiä asioita ei tule pilkata, niin miten tällä tuli todistetuksi, etteivät luterilaiset ole kristittyjä?

kristityistä samaa?

• Pohtija
        imaameista ym. kirjoitti:

kristityistä samaa?

"sanoisko muslimeista imaameista ym. kristityistä samaa?"

En ymmärrä, mitä tarkoitat. Tekstistäsi saa sen käsityksen kuin pitäisit muslimeja kristittyinä. Hehän ovat islaminuskoisia.

• sitä että
        Pohtija kirjoitti:

"sanoisko muslimeista imaameista ym. kristityistä samaa?"

En ymmärrä, mitä tarkoitat. Tekstistäsi saa sen käsityksen kuin pitäisit muslimeja kristittyinä. Hehän ovat islaminuskoisia.

sanoisko muslimit, mm. imaamit meistä kristityistä samalla tavalla kun Paarma sanoo heistä ja "heidän pyhistä asioista".?

• armon lapsi

Tuntuu siltä, että arkkipiispalla on vain kristillinen ulkokuori. Eiköhän heillä todellisuudessa ole sama ihmisen omaan uskonnollisuuteen rakentuva uskonto kuin muslimeillakin: ero on vain muodollinen. Kuvittelevat lähestyvänsä samaa Jumalaa, mutta vain erilaisista uskonnollisista perinteistä käsin.

Raamatun mukaan Jumalan luokse on kuitenkin vain yksi tie: Jeesus Kristus. Jolla ei ole Poikaa Vapahtajanaan ja Herranaan, ei myöskään ole Isää Taivaassa.

Arkkipiispa valtiollisen uskontokasvatuslaoitoksen johtajana ja harjoittaa sen mukaista politiikkaa. Kristillisten paimenten tehtävänä ei ole tuudittaa epäjumalia palvelevia ihmisiä väärään rauhaan ja iankaikkiseen kadotukseen, vaan Kristuksen lähetyskäskyn mukaisesti on julistettava Jumalan sanaa, lakia ja evankeliumia, kaikille kansoille, myös arabikansoille. Kristus on sovittanut muslimienkin synnit, mutta nämä joutuvat kadotukseen, elleivät käänny ja usko evankeliumia.

Arkkipiispa puuttuu valtiovallan tehtäviin eikä toimita sitä virkaa, jota Kristukselle uskolliset paimenet harjoittavat.

• Tabula rasa

Onnetonta, jos muslimien armoton, panteistinen demiurgi olisi sama jumala kuin kristittyjen Armahtava Isä.

• eräs katolilainen

"Kristillisten paimenten tehtävänä ei ole tuudittaa epäjumalia palvelevia ihmisiä väärään rauhaan ja iankaikkiseen kadotukseen,....."

Epäjumalia: rahanhimo, vallanhimo jne. Ihminen voi tehdä myös itsestään epäjumalan ylentämällä itsensä pitäen itseään parempana ja tuomiten kanssakulkijat ties minne. Joka itsensä ylentää se alennetaan. Enpä lähde tässä kanssasi väittelemään helveteistä ynnä muista eli siitä kuka joutuu ja minnekin, Jumala yksin tietää, et sinä. Muista nyt kuitenkin, että rakkaus on tärkein käsky.

• ja lähimmäiseen
        eräs katolilainen kirjoitti:

"Kristillisten paimenten tehtävänä ei ole tuudittaa epäjumalia palvelevia ihmisiä väärään rauhaan ja iankaikkiseen kadotukseen,....."

Epäjumalia: rahanhimo, vallanhimo jne. Ihminen voi tehdä myös itsestään epäjumalan ylentämällä itsensä pitäen itseään parempana ja tuomiten kanssakulkijat ties minne. Joka itsensä ylentää se alennetaan. Enpä lähde tässä kanssasi väittelemään helveteistä ynnä muista eli siitä kuka joutuu ja minnekin, Jumala yksin tietää, et sinä. Muista nyt kuitenkin, että rakkaus on tärkein käsky.

on se tärkein käsky, sekä joka pitää minun käskyni ja käsky on uskoa Jumalan Poikaan , Jeesukseen Kristukseen JA PITÄÄ JUMALAN KÄSKYT
        SILLÄ EI OLE MUUTA NIMEÄ TAIVAAN ALLA JOSSA IHMISEN PITÄISI PELASTUMAN. JA SE NIMI ON JEESUS KRISTUS! RAAMATUSTA.

• eräs katolilainen
        ja lähimmäiseen kirjoitti:

on se tärkein käsky, sekä joka pitää minun käskyni ja käsky on uskoa Jumalan Poikaan , Jeesukseen Kristukseen JA PITÄÄ JUMALAN KÄSKYT
        SILLÄ EI OLE MUUTA NIMEÄ TAIVAAN ALLA JOSSA IHMISEN PITÄISI PELASTUMAN. JA SE NIMI ON JEESUS KRISTUS! RAAMATUSTA.

rakkaus Jumalaan ja rakkaus lähimmäisiin, muslimit ovat myös lähimmäisiämme ja heitä ja heidän uskontoaan tulee jokaisen meistä kunnioittaa ja suvaita.

Hyvää loppupäivää.

• on sama.
        Tabula rasa kirjoitti:

Onnetonta, jos muslimien armoton, panteistinen demiurgi olisi sama jumala kuin kristittyjen Armahtava Isä.

Osaa tuo kristittyjen Armahtava Isäkin pistää tuulemaan. Pelko toimii hyvin rakkauden välineenä, kunhan sitä eivät ota aseekseen sen enempää kristityt kuin muslimitkaan. Ja miten niin ei olisi panteistinen? Jumalahan on kaikkialla, tämä kaikki on Hänen.

• Tabula rasa
        on sama. kirjoitti:

Osaa tuo kristittyjen Armahtava Isäkin pistää tuulemaan. Pelko toimii hyvin rakkauden välineenä, kunhan sitä eivät ota aseekseen sen enempää kristityt kuin muslimitkaan. Ja miten niin ei olisi panteistinen? Jumalahan on kaikkialla, tämä kaikki on Hänen.

Kristittyjen Jumala on persoonallinen, ei panteistinen.

• olemusta
        Tabula rasa kirjoitti:

Kristittyjen Jumala on persoonallinen, ei panteistinen.

on kiinnostavaa pohdiskella eri uskontojen näkökulmasta, mutta parhaimmillaankin tuo jäänee totuusarvoltaan vähäiseksi. Osuvasti Jesaja 55:8 sanoo, että minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Raamatusta olen ymmärtänyt, että pieninkään tapahtuma maailmankaikkeudessa ei mahdollistu ilman Jumalan sallimusta, joten Hänen läsnäoloaan ei voine välttää niin halutessakaan. Jos ihminen luomakunnan korkeampaa tietoisuutta edustavana ei pääse Häneltä karkuun, niin miten tämä on mahdollista alemmille tasoille. Jumala on sanonut itsestään Minä Olen, kaiketi Hän silloin todella On eikä vain käväise olemassa.

• olet?

Menet tuomitsemaan johtavan piispan yhden väärän lausunnon takia jumalattomaksi? Sinäkö se oletkin sydänten tuntija?

• AlpoAhola

Sellaisena kun piispat nyt johtavat Suomen luerilaista kirkkoa, on oppi sama kuin islamilaisuudessa.

Perustan vätökseni seuraaviin argumentteihin:

1) Kristus ei ole enää muuta kuin profeetta.
      2) Laki on otettu käyttöön pappisohjauksessa.
      3) Evankeliumi on hylätty vanhurskattavana ja sijaan on nostettu niinsanotut hyvät työt.

Jos on jollakin tähän sanottavaa, niin katsokoon ensin mitä sanoo. Toivoisin, että piispamme havatuisivat parannukseen Raamatun vastaisten päätöstensä ja maailman mielipiteitä sylyilevien mielipiteidensä suhteen. Piispamme ovat käyneet Raamatulle kovakorvaiseksi. Sanon tämän kaiken piispojen kanssa käymieni keskuetelujen ja piispoille lähettämieni kirjelmieni perustella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4771
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      5
      3402
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      128
      3210
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2637
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      75
      2372
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1779
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1404
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1265
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1148
    Aihe