Nokia-Mission toiminta?!?!

huolestuttavaa...

Heips! Voisko joku asiasta tietävä kertoa, että mikä ihmisessä menee vikaan aloitettuaan aktiivisesti "harrastamaan" näitä nokia mission iltoja yms. toimintaa? Hyvä ystäväni on "hurahtanut" ko. toimintaan, ja on muuttunut tosi oudoksi...Voisinpa sanoa, etten oikeen enää tiedä miten hänen kanssaan pitäsi olla.. Itsekin uskon, enkä missään tapauksessa suhtaudu uskon asioihin kielteisesti, mutta...Jokin mättää. Kaikki muu tuntuu olevan yhdentekevää. Noh, jospa vaikka jollakulla olisi jotain kokemusta vastaavasta tilanteesta, et miten kannattaisi toimia tms. Ystäväni on kuitenkin (ainakin ollut) tosi ihana ihminen aikaisemmin!!

51

1585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmeetön ilmiö

Millä tavalla ystäväsi on muuttunut, voisitkos lähemmin kertoa?

• aika

monellakin lailla. Enää ei kiinnosta opiskelut eikä muutkaan, kun hän "luottaa Jumalan johdatukseen", joka on tietysti ihan hyvä asia, mutta kai sitä omiakin aivoja voisi käyttää. Uskon kumminkin, ettei kukaan tule kotoa hakemaan, vaikka kuinka uskoisi ja luottaisi. Omaa aktiivisuutta ja järkeä kai tarvitaan kuitenkin. Sen lisäksi jos yritän ottaa esille näitä ns.tavallisia asioita, hän "loukkaantuu". Eli puuskahtaa jotain tyyliin" no kyllä mä luotan et Jumala näyttää sit mulle mitä mun pitää tehdä".. Ja puheet on kokoajan tätä luokkaa. Nykyään hän ei koskaan kerro mitä HÄNELLE ITSELLEEN kuuluu, vaan aina kun kysyn vaikka et miten menee, hän alkaa kertoa, mitä jokin puhuja oli puhunut Missio-illassa... Lisäksi tää mun ystävä oli ennenvanhaan tosi iloinen ja huumorintajuinen, meillä oli tosi hauskaa yhdessä! Nykyisin aina kun nähdään, hän "pälyilee" levottomana ympärilleen, on vaivautunut ja "outo", tai sitten sellanen "hurmoksellinen" (ja tämän asian ovat panneet merkille myös muut ihmiset!)
        ... Mutta korostan vielä, että itselläni ei ole mitään uskoa, uskovaisia tai uskon asioita vastaan. Tuntuu vaan nykyisin siltä, että itse on joku julkijumalaton pakana tämän ystäväni rinnalla, kun uskallan ajatella omilla aivoillani. Harmittaa vaan sen vuoksi, että olemme oleet yli kymmenen vuotta hyviä ystäviä. Nyt tuntuu, ettei saa enää mitään kontaktia toiseen...ja tätä on kyllä jo jatkunut parikin vuotta. Mutta, ei kai sille mitään voi. Täytyy yrittää pitää "oma pää kylmänä".

• muuttunut

Hän on varmaan niin onnellinen.

• niin..
        muuttunut kirjoitti:

Hän on varmaan niin onnellinen.

Unohtui vielä tuosta edellisestä viestistä mainita, että ystäväni kävi myös viime vuonna lääkärin vastaanotolla masennuksen vuoksi, ja hänelle määrättiin mielialalääkkeet jatkuvaan käyttöön. Jos tuo kertoo mielestäsi onnellisuudesta, niin...
        Ja eikös Jumalan pitäisi tehdä meidät ihmiset onnellisiksi, eikä minkään liikkeen tai yhteisön??
        ...Muutenkin nyt lähinnä kaipaisin vain vinkkejä ja asiallisia kommentteja aiheeseen, ei kiitos mitään fanaattista kiihkoilua tai ylimielistä näpäyttelyä. Joten jos jollakulla on asiallista sanottavaa/kommentoitavaa/hyviä vinkkejä, olisi mukava kuulla!:)

• ....................
        aika kirjoitti:

monellakin lailla. Enää ei kiinnosta opiskelut eikä muutkaan, kun hän "luottaa Jumalan johdatukseen", joka on tietysti ihan hyvä asia, mutta kai sitä omiakin aivoja voisi käyttää. Uskon kumminkin, ettei kukaan tule kotoa hakemaan, vaikka kuinka uskoisi ja luottaisi. Omaa aktiivisuutta ja järkeä kai tarvitaan kuitenkin. Sen lisäksi jos yritän ottaa esille näitä ns.tavallisia asioita, hän "loukkaantuu". Eli puuskahtaa jotain tyyliin" no kyllä mä luotan et Jumala näyttää sit mulle mitä mun pitää tehdä".. Ja puheet on kokoajan tätä luokkaa. Nykyään hän ei koskaan kerro mitä HÄNELLE ITSELLEEN kuuluu, vaan aina kun kysyn vaikka et miten menee, hän alkaa kertoa, mitä jokin puhuja oli puhunut Missio-illassa... Lisäksi tää mun ystävä oli ennenvanhaan tosi iloinen ja huumorintajuinen, meillä oli tosi hauskaa yhdessä! Nykyisin aina kun nähdään, hän "pälyilee" levottomana ympärilleen, on vaivautunut ja "outo", tai sitten sellanen "hurmoksellinen" (ja tämän asian ovat panneet merkille myös muut ihmiset!)
        ... Mutta korostan vielä, että itselläni ei ole mitään uskoa, uskovaisia tai uskon asioita vastaan. Tuntuu vaan nykyisin siltä, että itse on joku julkijumalaton pakana tämän ystäväni rinnalla, kun uskallan ajatella omilla aivoillani. Harmittaa vaan sen vuoksi, että olemme oleet yli kymmenen vuotta hyviä ystäviä. Nyt tuntuu, ettei saa enää mitään kontaktia toiseen...ja tätä on kyllä jo jatkunut parikin vuotta. Mutta, ei kai sille mitään voi. Täytyy yrittää pitää "oma pää kylmänä".

Älä vaan missään tapauksessa lähde ystäväsi mukaan nokia mission tilaisuuksiin vaikka hän pyytäisikin.

Olen vakuuttunut siitä että kaikki heidän toimintansa ei tapahdu ns. "raittiilla pohjalla". Erityisesti uskossaan nuoret ovat vaaravyöhykkeellä, mikäli eivät omaa riittävää arviointikykyä.

Olen kuullut myös muista jotka ovat menneet "pois tolaltaan" käytyään nokia mission tilaisuuksissa.

Eräs entinen narkomaani sekosi täysin käytyään nokia mission tilaisuudessa. Hän oli ollut kuivilla jo pidempään ja hänellä oli työpaikkakin kristillisessä järjestössä. Sitten hän meni käymään nokia mission tilaisuudessa tampereella ja palasi tuon viikonlopun jälkeen töihin erittäin sekavassa tilassa. Hän oli niin huonossa kunnossa, että työkavereiden piti toimittaa hänet "hoitoon". Tämän jälkeen hän jätti työpaikkansa ja luopui myös aikaisemmasta seurakuntayhteydestään. Entiset työkaverit yrittivät pitää häneen yhteyttä mutta huonoin tuloksin. Tässä tapauksessa kävi siis todella huonosti.

Lisäksi tiedän toisen tapauksen, jossa pitkään uskossa ollut n. 50-vuotias nainen kävi nokia mission tilaisuudessa helsingissä. Hän koki itsensä todella levottomaksi seuraavana yönä ja päivänä. Hän yhdisti itse tuon oudon levottomuuden tähän nokia mission tilaisuuteen. Ei sekään kovin kivalta kuulostanut vaikka ei hän sentään mielenterveyttään menettänyt.

Kolmas tapaus on kaverini, joka on nyt psykiatrisessa "pakkohoidossa" kun uskonasiat menivät lievästi sanottuna "överiksi" hänen kohdallaan. Tässä ei tietääkseni ollut kyse nokia mission tilaisuuksista, mutta helluntailaispiireissä hän oli pyörinyt jonkin aikaa ennen hoitoon joutumistaan.

• hups
        .................... kirjoitti:

Älä vaan missään tapauksessa lähde ystäväsi mukaan nokia mission tilaisuuksiin vaikka hän pyytäisikin.

Olen vakuuttunut siitä että kaikki heidän toimintansa ei tapahdu ns. "raittiilla pohjalla". Erityisesti uskossaan nuoret ovat vaaravyöhykkeellä, mikäli eivät omaa riittävää arviointikykyä.

Olen kuullut myös muista jotka ovat menneet "pois tolaltaan" käytyään nokia mission tilaisuuksissa.

Eräs entinen narkomaani sekosi täysin käytyään nokia mission tilaisuudessa. Hän oli ollut kuivilla jo pidempään ja hänellä oli työpaikkakin kristillisessä järjestössä. Sitten hän meni käymään nokia mission tilaisuudessa tampereella ja palasi tuon viikonlopun jälkeen töihin erittäin sekavassa tilassa. Hän oli niin huonossa kunnossa, että työkavereiden piti toimittaa hänet "hoitoon". Tämän jälkeen hän jätti työpaikkansa ja luopui myös aikaisemmasta seurakuntayhteydestään. Entiset työkaverit yrittivät pitää häneen yhteyttä mutta huonoin tuloksin. Tässä tapauksessa kävi siis todella huonosti.

Lisäksi tiedän toisen tapauksen, jossa pitkään uskossa ollut n. 50-vuotias nainen kävi nokia mission tilaisuudessa helsingissä. Hän koki itsensä todella levottomaksi seuraavana yönä ja päivänä. Hän yhdisti itse tuon oudon levottomuuden tähän nokia mission tilaisuuteen. Ei sekään kovin kivalta kuulostanut vaikka ei hän sentään mielenterveyttään menettänyt.

Kolmas tapaus on kaverini, joka on nyt psykiatrisessa "pakkohoidossa" kun uskonasiat menivät lievästi sanottuna "överiksi" hänen kohdallaan. Tässä ei tietääkseni ollut kyse nokia mission tilaisuuksista, mutta helluntailaispiireissä hän oli pyörinyt jonkin aikaa ennen hoitoon joutumistaan.

häppis

• vain viestistä
        .................... kirjoitti:

Kiitos asiallisesta kommentoinnista...Kuulostaa aika pelottavalta! En vain tiedä miten saisin sen mun ystäväni "järkiintymään", tuntuu tosi pahalta menettää joku tollasen toiminnan takia! Tosiaan myös tää mun ystävä meni epämääräisten oireiden vuoksi lääkäriin, jossa hänelle diagnosoitiin masennu! Ja tää mun ystäväni ei ole aiemmin ollut todellakaan mitään masentuvaa tyyppiä... T:"huolestuttaa" eli alkuperäinen viestittelijä..

• ......................
        vain viestistä kirjoitti:

Kiitos asiallisesta kommentoinnista...Kuulostaa aika pelottavalta! En vain tiedä miten saisin sen mun ystäväni "järkiintymään", tuntuu tosi pahalta menettää joku tollasen toiminnan takia! Tosiaan myös tää mun ystävä meni epämääräisten oireiden vuoksi lääkäriin, jossa hänelle diagnosoitiin masennu! Ja tää mun ystäväni ei ole aiemmin ollut todellakaan mitään masentuvaa tyyppiä... T:"huolestuttaa" eli alkuperäinen viestittelijä..

1) Voit/voimme rukoilla hänen puolestaan.

2) Järkeäkin voit yrittää puhua mutta se voi kyllä olla vaikeaa. Riippuu tietysti tapauksesta.

Minä yritin puhua järkeä kaverilleni joka meni "uskonasioista" sekaisin, mutta ei siitä tainnut olla apua hänen kohdallaan. Ei siitä keskustelusta oikein tullut mitään, kun kaverin ajatukset pyörivät jossain ihan muualla.

3) Ole edelleen hänen ystävänsä vaikka hänellä onkin vaikeaa. Hän voi tarvita ystävää, vaikka ei sitä suoraan sanokaan.

Mutta edelleen, älä lähde mukaan tilaisuuksiin edes ystäväsi mieliksi.

Olen itsekin "uskovainen" mutta olen järkytyksekseni joutunut toteamaan että Suomessakin löytyy useita sellaisia seurakuntia, jotka näköjään tuottavat näitä "uskonnon uhreja". Suosittelisin varomaan erityisesti kaikkia amerikasta peräisin olevia uskonlahkoja ja tietysti myös kaikkia ei-kristillisiä liikkeitä.

4) Mikäli ystäväsi on edelleen nuori ja asuu vanhempiensa kanssa, niin mielestäni tämä huolesi on syytä tuoda myös heidän tietoonsa. Vanhemmilla on oikeus saada tietää missä heidän lapsensa liikkuvat.

T. toinen huolestunut, eli kohtalotoverisi

• `(/:{)
        aika kirjoitti:

Ei tuossa ole mitään outoa. Kaverisi on vain mesmeröitynyt eli hypnoosissa. Nokian touhu vetoaa ihmisen atavististiin vietteihin, siinä on animaalista magnetismia. Voit antaa kaverillesi jäähyväissuukon, hän ei enää tule takaisin tähän todellisuuteen.

• huolestuneelta...
        ...................... kirjoitti:

1) Voit/voimme rukoilla hänen puolestaan.

2) Järkeäkin voit yrittää puhua mutta se voi kyllä olla vaikeaa. Riippuu tietysti tapauksesta.

Minä yritin puhua järkeä kaverilleni joka meni "uskonasioista" sekaisin, mutta ei siitä tainnut olla apua hänen kohdallaan. Ei siitä keskustelusta oikein tullut mitään, kun kaverin ajatukset pyörivät jossain ihan muualla.

3) Ole edelleen hänen ystävänsä vaikka hänellä onkin vaikeaa. Hän voi tarvita ystävää, vaikka ei sitä suoraan sanokaan.

Mutta edelleen, älä lähde mukaan tilaisuuksiin edes ystäväsi mieliksi.

Olen itsekin "uskovainen" mutta olen järkytyksekseni joutunut toteamaan että Suomessakin löytyy useita sellaisia seurakuntia, jotka näköjään tuottavat näitä "uskonnon uhreja". Suosittelisin varomaan erityisesti kaikkia amerikasta peräisin olevia uskonlahkoja ja tietysti myös kaikkia ei-kristillisiä liikkeitä.

4) Mikäli ystäväsi on edelleen nuori ja asuu vanhempiensa kanssa, niin mielestäni tämä huolesi on syytä tuoda myös heidän tietoonsa. Vanhemmilla on oikeus saada tietää missä heidän lapsensa liikkuvat.

T. toinen huolestunut, eli kohtalotoverisi

Kiitos kaikille kommentoijille. Esitin kysymykseni tosiaan ihan yleisessä mielessä ihan kaikille, ja toivoin saavani myös Nokia-Mission edustajilta ASIALLISTA palautetta ja tietoa aiheesta. Yhtäkään asiallista viestiä ei heidän taholtaan ole tullut. Tästä kai täytyy vetää jotain johtopäätöksiä. Tuntuu kurjalta, että kerron huoleni, ja heiltä vastineeksi tulee vain jotain linkkejä tai inhottavia näpäytyksiä. Olisin mielelläni kuullut myös heidänkin kantansa ihan asiallisesti ilmaistuna. Kyse on tosiaan vain huolestani ystävääni kohtaan. Kiitos Jari Laurilalle sekä sinulle "pistetyttö/poika", teiltä olen saanut ihan asiallista palautetta.
        Tuntuu, että ystäväni kanssa on turha ottaa mitään asioita puheeksi edes ihan neutraalissa mielessä, sillä (kuten tapana näyttää näissä porukoissa olevan!!) hän heti loukkaantuu, ja alkaa kyseenalaistamaan minua ja minun tarkoitusperiäni.Haluan auttaa häntä, en riidellä jostain yhteisöstä! Kuulukoon vaan mihin tahansa yhteisöön, mutta jos hän voi silminnähden pahoin, haluan tietää mistä se johtuu.
        Itsekin uskon hyvin vakaasti, uskon siihen mitä Raamattu opettaa.Olen myös ihan onnellinen. Varsinkin nyt saamani palautteen perusteella tuntuu kyllä siltä, että jokin on pahasti pielessä Nokia-mission toiminnassa. Ja tämän sanon siksi, ettei yhtäkään järkevää viestiä tähän keskusteluun ole sieltä suunnalta tullut. Jos jotakin kysyy ihan asiallisesti, se otetaan heti loukkauksena tai "provoiluna". Eikö asioista voi keskustella? Oikeastaan kirjoitin tänne sen vuoksi, etten ole ainoa, jota ystäväni muuttunut käytös huolestuttaa. Sen ovat panneet merkille niin uskovaiset, kuin ei-uskovaiset ihmiset hänen ympärillään. Muuta keinoa ei tunnu olevan kuin rukoilla ystäväni puolesta, haluan vain että hän on oma, onnellinen ja iloinen itsensä!!
        t: nyt vieläkin huolestuneempi...!!

• hÖPÖN LÖPÖN LÖPS
        `(/:{) kirjoitti:

Ei tuossa ole mitään outoa. Kaverisi on vain mesmeröitynyt eli hypnoosissa. Nokian touhu vetoaa ihmisen atavististiin vietteihin, siinä on animaalista magnetismia. Voit antaa kaverillesi jäähyväissuukon, hän ei enää tule takaisin tähän todellisuuteen.

hÖPÖN LÖPÖN LÖPS

• Tosiasiaa sinulle
        huolestuneelta... kirjoitti:

Kiitos kaikille kommentoijille. Esitin kysymykseni tosiaan ihan yleisessä mielessä ihan kaikille, ja toivoin saavani myös Nokia-Mission edustajilta ASIALLISTA palautetta ja tietoa aiheesta. Yhtäkään asiallista viestiä ei heidän taholtaan ole tullut. Tästä kai täytyy vetää jotain johtopäätöksiä. Tuntuu kurjalta, että kerron huoleni, ja heiltä vastineeksi tulee vain jotain linkkejä tai inhottavia näpäytyksiä. Olisin mielelläni kuullut myös heidänkin kantansa ihan asiallisesti ilmaistuna. Kyse on tosiaan vain huolestani ystävääni kohtaan. Kiitos Jari Laurilalle sekä sinulle "pistetyttö/poika", teiltä olen saanut ihan asiallista palautetta.
        Tuntuu, että ystäväni kanssa on turha ottaa mitään asioita puheeksi edes ihan neutraalissa mielessä, sillä (kuten tapana näyttää näissä porukoissa olevan!!) hän heti loukkaantuu, ja alkaa kyseenalaistamaan minua ja minun tarkoitusperiäni.Haluan auttaa häntä, en riidellä jostain yhteisöstä! Kuulukoon vaan mihin tahansa yhteisöön, mutta jos hän voi silminnähden pahoin, haluan tietää mistä se johtuu.
        Itsekin uskon hyvin vakaasti, uskon siihen mitä Raamattu opettaa.Olen myös ihan onnellinen. Varsinkin nyt saamani palautteen perusteella tuntuu kyllä siltä, että jokin on pahasti pielessä Nokia-mission toiminnassa. Ja tämän sanon siksi, ettei yhtäkään järkevää viestiä tähän keskusteluun ole sieltä suunnalta tullut. Jos jotakin kysyy ihan asiallisesti, se otetaan heti loukkauksena tai "provoiluna". Eikö asioista voi keskustella? Oikeastaan kirjoitin tänne sen vuoksi, etten ole ainoa, jota ystäväni muuttunut käytös huolestuttaa. Sen ovat panneet merkille niin uskovaiset, kuin ei-uskovaiset ihmiset hänen ympärillään. Muuta keinoa ei tunnu olevan kuin rukoilla ystäväni puolesta, haluan vain että hän on oma, onnellinen ja iloinen itsensä!!
        t: nyt vieläkin huolestuneempi...!!

Mistäs tiedät mihin harhaliikkeisiin nämä vastailijat kuuluvat? Ainakin Kristityn Foorumin ystävät ovat eksyttävän demonin vallassa. Olen itse käynyt paljon Nokian kokouksissa ja en ole mitään huonoa havainnut siellä. Sinne tulee tietysti paljon myös mielenterveyspotilaita apua hakemaan, nääs sinne mennään mistä apua on saatavilla. Muuten olen sitä mieltä, että juttusi on vähän taitavampaa mustamaalausta kuin yleensä suora parjaaminen. Soita kuule Nokia missiooon, kyllä sinäkin apua saat, Herra ei katso henkilöön, vaan sydämen asenteeseen. http://www.nokiamissio.com/

• http://koti.mbnet.fi/hulk/l...
        aika kirjoitti:

http://koti.mbnet.fi/hulk/lainaukset/karis_nieminen.html

asiasta enempää tietämättä, luepas tämä artikkeli

• MALKKI HÖMPPÄÄ................

• m82

• http://keskustelu.suomi24.f...

• siitä
        Tosiasiaa sinulle kirjoitti:

Mistäs tiedät mihin harhaliikkeisiin nämä vastailijat kuuluvat? Ainakin Kristityn Foorumin ystävät ovat eksyttävän demonin vallassa. Olen itse käynyt paljon Nokian kokouksissa ja en ole mitään huonoa havainnut siellä. Sinne tulee tietysti paljon myös mielenterveyspotilaita apua hakemaan, nääs sinne mennään mistä apua on saatavilla. Muuten olen sitä mieltä, että juttusi on vähän taitavampaa mustamaalausta kuin yleensä suora parjaaminen. Soita kuule Nokia missiooon, kyllä sinäkin apua saat, Herra ei katso henkilöön, vaan sydämen asenteeseen. http://www.nokiamissio.com/

sen tietää, että teillä nokia misiolaisilla on paha tapa loukkaantua ja loukata kaikkia ihmisiä jotenkin!!! Mene sinä vain itseesi...

• HYVÄ

• ........
        HYVÄ kirjoitti:

LINKKI!!!

..........

• HÖPS.
        siitä kirjoitti:

sen tietää, että teillä nokia misiolaisilla on paha tapa loukkaantua ja loukata kaikkia ihmisiä jotenkin!!! Mene sinä vain itseesi...

................

• ..........
      • hyvä

tuo linkki!!!! Kannattaa todella käydä tutustumassa ja ottaa asioista selvää!!!!!!!!!!!

• helluntailainen asiantuntija

sivusto sisältää eksyneiden seurakunnistaa erottautuneiden katkerien ihmisten valheita Jumalan ihmisistä ja samoista lähteistä tulevia käännöstekstejä

• toiminnasta
        hyvä kirjoitti:

tuo linkki!!!! Kannattaa todella käydä tutustumassa ja ottaa asioista selvää!!!!!!!!!!!

Faktahan on se, että M.Koiviston johtamasta liikkeestä on tehty satoja yhteydenottoja Uskontojen Uhrit ry:n. Liikkeen toiminnalla on hyvin vähän tekemistä Raamatun tekstin kanssa, pääpaino on ihmeillä&merkeillä. Eipä ihme, jos menee pienen ihmisen pää sekaisin...
        Uskominen on loppujen lopuksi aika tavallista, jokapäiväistä nöyrtymistä Jumalan puoleen. Miksi siis jonkun/joidenkin täytyy pullistella kaikenmaailman areenoilla, jollekin tosiaan saattaa jäädä sellainen valheellinen käsitys että uskovan elämä on yhtä glooriaa ja ihmeitä ja merkkejä päivästä toiseen!! Kun palaat hurmoksesta tylsään, tavalliseen arkeen, jossa on velvollisuuksia yms. ikävää, se voi tuntua ikävältä!! Ja saattaa joku jopa ajatella, ettei ole Jumalalle kelvollinen, kun elämä on näin "tylsää"! Tiedän myös tapauksen, jossa toiminnassa mukana ollut henkilö joutui psykiatriseen sairaalaan hoitoon! Toki syitä on varmasti muitakin, mutta eipä kuitenkaan Koiviston liike tuonut sitä "onnellisuutta", mitä lähdettiin hakemaan! Siksipä kannattaakin pysytellä kaukana kaikista liikkeistä,käyttää omaa arvostelukykyä ja aivojaan, mitkä Luojamme on meille suonut!

• http://tori.suomi24.fi/show...
        toiminnasta kirjoitti:

Faktahan on se, että M.Koiviston johtamasta liikkeestä on tehty satoja yhteydenottoja Uskontojen Uhrit ry:n. Liikkeen toiminnalla on hyvin vähän tekemistä Raamatun tekstin kanssa, pääpaino on ihmeillä&merkeillä. Eipä ihme, jos menee pienen ihmisen pää sekaisin...
        Uskominen on loppujen lopuksi aika tavallista, jokapäiväistä nöyrtymistä Jumalan puoleen. Miksi siis jonkun/joidenkin täytyy pullistella kaikenmaailman areenoilla, jollekin tosiaan saattaa jäädä sellainen valheellinen käsitys että uskovan elämä on yhtä glooriaa ja ihmeitä ja merkkejä päivästä toiseen!! Kun palaat hurmoksesta tylsään, tavalliseen arkeen, jossa on velvollisuuksia yms. ikävää, se voi tuntua ikävältä!! Ja saattaa joku jopa ajatella, ettei ole Jumalalle kelvollinen, kun elämä on näin "tylsää"! Tiedän myös tapauksen, jossa toiminnassa mukana ollut henkilö joutui psykiatriseen sairaalaan hoitoon! Toki syitä on varmasti muitakin, mutta eipä kuitenkaan Koiviston liike tuonut sitä "onnellisuutta", mitä lähdettiin hakemaan! Siksipä kannattaakin pysytellä kaukana kaikista liikkeistä,käyttää omaa arvostelukykyä ja aivojaan, mitkä Luojamme on meille suonut!

http://tori.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000007&conference=4500000000001219&posting=22000000013632381

helluntailainen asiantuntija kirjoitti:

sivusto sisältää eksyneiden seurakunnistaa erottautuneiden katkerien ihmisten valheita Jumalan ihmisistä ja samoista lähteistä tulevia käännöstekstejä

Mielestäsi siis kristitynfoorumi on harhaoppinen sivusto.

Pystytkö perustelemaan väitteesi?

Kristityn foorumissa julkaistut tekstithän nimenomaan opettavat meitä kaikessa arvioinnissa turvautumaan Jumalan Sanaan, raamattuun.

Referoi meille siis edes yksi kristityn foorumissa esiintyvä teksti ja osoita se vääräksi raamatuun vedoten? Et pysty tähän, tiedät sen itsekin.

Markku Koivisto sensijaan on itse sanonut eräässä APU-lehden haastattelussaan, että hän ei enää tarvitse raamattua saarnatessaan. Sopii vaan kysyä mitä Koivisto sitten ihmisille saarnaa?

• ...........
        *********** kirjoitti:

Mielestäsi siis kristitynfoorumi on harhaoppinen sivusto.

Pystytkö perustelemaan väitteesi?

Kristityn foorumissa julkaistut tekstithän nimenomaan opettavat meitä kaikessa arvioinnissa turvautumaan Jumalan Sanaan, raamattuun.

Referoi meille siis edes yksi kristityn foorumissa esiintyvä teksti ja osoita se vääräksi raamatuun vedoten? Et pysty tähän, tiedät sen itsekin.

Markku Koivisto sensijaan on itse sanonut eräässä APU-lehden haastattelussaan, että hän ei enää tarvitse raamattua saarnatessaan. Sopii vaan kysyä mitä Koivisto sitten ihmisille saarnaa?

.....

• ei nyt

varmaankaan ole kyse mistään "provoilusta", ei nokia missiolaisten tarvitse heti nousta takajaloilleen, jos vähän antaa kritiikkiä!!Naurettavaa, että heti loukkaannutaan!! Ei kai sitä nyt noin herkkähipiäinen sais olla, kai se oikealla asialla oleva liike kestää arvosteluakin!?!?!!! Vai onkos se niin, että SE KOIRA ÄLÄHTÄÄ JOHON KALIKKA KALAHTAA!!!!
        Kristityn Foorumi on ihan yhtä raamatullinen kuin Nokia Missiokin!!!

• äiti

tekee kaikkien teidän äitien ruuat!!!
        (tuli jotenkin se mainos mieleen...)

Eli kumpi on parempi?? Häh? Kumpi on saanut enemmän julkisuutta? kumpi on parantanut enemmän sairaita? kumpi on parempi Markku Koivisto vai Jumala?????

...ja blaa blaa...

Tässäpä vastinetta provoiluun! háhhahahahahaaaa!!

• ..........
        ei nyt kirjoitti:

varmaankaan ole kyse mistään "provoilusta", ei nokia missiolaisten tarvitse heti nousta takajaloilleen, jos vähän antaa kritiikkiä!!Naurettavaa, että heti loukkaannutaan!! Ei kai sitä nyt noin herkkähipiäinen sais olla, kai se oikealla asialla oleva liike kestää arvosteluakin!?!?!!! Vai onkos se niin, että SE KOIRA ÄLÄHTÄÄ JOHON KALIKKA KALAHTAA!!!!
        Kristityn Foorumi on ihan yhtä raamatullinen kuin Nokia Missiokin!!!

kf on valhefoorumi

• ......

......

• viestisi

oli tarkoitettu minulle, eli viestiketjun aloittajalle, niin voin kertoa sinulle, että olen etsinyt Herraa ja hänet löytänytkin jo monia vuosia sitten... Vaikkakin olen kyllä itse sitä mieltä, että Herraa tulee etsiä koko ajan, tai ainakin pitää huoli siitä, ettei Hän huku minnekään! Niin voi näköjään käydä, kun lopettaa omilla aivoilla ajattelun, ja luottaa liian sokeasti johonkin/joihinkin ihmisiin/yhteisöihin/ilmiöihin.
        Kiitos sinullekin kommentistasi, jonka vilpittömyyttä voi vain jäädä arvailemaan...(anteeksi vain, mutta olen hyvin skeptinen nykyään...!!) Herran ja Jumalan suunnitelman voi onneksi löytää muualtakin kuin Nokia-missiosta.

• Muuten olen sitä mieltä, et...
        viestisi kirjoitti:

oli tarkoitettu minulle, eli viestiketjun aloittajalle, niin voin kertoa sinulle, että olen etsinyt Herraa ja hänet löytänytkin jo monia vuosia sitten... Vaikkakin olen kyllä itse sitä mieltä, että Herraa tulee etsiä koko ajan, tai ainakin pitää huoli siitä, ettei Hän huku minnekään! Niin voi näköjään käydä, kun lopettaa omilla aivoilla ajattelun, ja luottaa liian sokeasti johonkin/joihinkin ihmisiin/yhteisöihin/ilmiöihin.
        Kiitos sinullekin kommentistasi, jonka vilpittömyyttä voi vain jäädä arvailemaan...(anteeksi vain, mutta olen hyvin skeptinen nykyään...!!) Herran ja Jumalan suunnitelman voi onneksi löytää muualtakin kuin Nokia-missiosta.

Muuten olen sitä mieltä, että juttusi on vähän taitavampaa mustamaalausta kuin yleensä suora parjaaminen. Soita kuule Nokia missiooon, kyllä sinäkin apua saat, Herra ei katso henkilöön, vaan sydämen asenteeseen. http://www.nokiamissio.com/

• Rauhaa ja hei

Minä en osoittele mitenkään syyttävällä tai tuomiosormella, en tunne ko liikkeen toimintaa tarkkaan.

Kuitenkin jos on kysymys hurmokselliseta liikkeestä, niin näisä yhteyksissä on syytä muistaa, etä hurmoksen tavoittelu kuuluu paremminkin pakanallisiin tapoihin.
      Alkuasukkaat pääsevät hurmoksiin hyvin.
      Kyse ei siis ole välttämättä Jumalan Hengestä joka
      on toiminnassa.
      Kukaan ei saa syntejään anteeksi kaatuilemalla ja hypnootisilla jutuilla, vaan katumuksella ja kääntymällä Vapahtajan puoleen anteeksipyynnöllä ja parannuksen teolla.

Ihmiset juoksevat ihmeiden ja tunne-elämyksien perässä, luullen että usko on sellaista.
      Usko on paremminkin uskoa Jumalan lupauksiin, ja uskoa Jeesukseen Kristukseen, sekä kuuliaisuutta Jumalan tahdolle (käskyille) ja alistumista Pyhän Hengen johdettavaksi kaikessa.

On olemassa tuntomerkki, mistä tuntee pyhät ihmiset tänään, Ilm 14:12:
      "Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä. Niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."Tämän "herätysliikkeet" unohtavat yleensä, ja se on asia jolla pääsee perille, ja ratkaisevan tärkeä. (Jumalan laki)

Lopun ajan harhaopit tunnustavat uskoa, armoa ja Kristusta kyllä, mutta kieltävät Jumalan lain ja pyhityksen.

Suuria ihmeitä tapahtuu, ja tulee tapahtumaan pahojen henkien voimasta Ilm 13:14, Matt 7:21-23.

EN KUITENKAAN TUNNE KO. LIIKKEN TOIMIA MITENKÄÄN, MUTTA NÄIHIN VOI ENSIN KIINNITTÄÄ HUOMIOTA, JA TARKISTA ASIAN.
      PERIAATEESSA KANNATAN KAIKKEA KRISTUSTA KOROTTAVAA TOIMINTAA KAIKISSA SEURAKUNTAYHTEYKSISSÄ.
      EN ARVOSTELE KO LIIKETTÄ, KOSKA EN TUNNE SITÄ.
      NÄMÄ ASIAT VOI KUITENKIN TARKASTAA ENSIN.

Kun ystäväsi käyttäytyy oudosti, tarkista myös ettei hän ole masentunut.
      Löydät masennuksesta opetuksen Raamattuhotellista osastolta "Terveys ja raittius"
      (Oma kokemukseni ja tietoni)

Laitan tähän pari Raamattuopetuskirjettäni, jos jaksat, ja lisää voit tutkia
      http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli

Jumalan siunausta
      jari laurila

MITÄ USKO ON?
      Usko on vakaumus, joka ei ole pelkkä mielipide, vaan elämän ja kaiken toiminnan määräävä periaate. Uskovainen uskoo ja luottaa Jumalaan, joka on luomakunnan suunnittelija ja valmistaja. Jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä, ja ohjaa Pyhän Henkensä kautta niitä jotka tahtovat Jumalan Hengen hallitsevan elämänsä suuntaa. Taivaallinen Isä tahtoo luotujensa parasta. (Hebr 11:6, Luuk 13:34)

Usko on lujaa luottamusta siihen että Jumalan lupaukset täyttyvät, ja että Jumalan sana Raamattu on totta. (Hebr 10:23, 2 Piet 1:21) Ilman uskoa ja uskon aiheuttamia tekoja usko on kuollutta, vain suun tunnustusta, tai “muodollista kristillisyyttä” eli kirkon kirjoilla olemista ilman vakaumusta. (Jaak 2:17-20)

Kun ihminen tulee synnintuntoon, hän katuu, ja kääntyy hyläten menneen ja ottaa vastaan pelastuksen armosta vapaana Jumalan lahjana. (Ef 2:8-9) Uskomalla ihminen saa-, ja kokee syntinsä anteeksi, jolloin kaikki synnin ovat unohdettuja, ja Kristuksen vanhurskaus luetaan ihmisen hyväksi. (Room 1:17, 3:22, 28, 4:5, 5:1, Gal 2:16) Uskon kautta on pääsy armoon. (Room 5:2)

Uskovainen on kuuliainen. Pelastusta ei ansaita kuuliaisuudella, mutta kuuliaisuus ja uskon teot ovat uskon tuottamia hedelmiä. (Jaak 2:14-26, Matt 3:8, 5:16, 7:15-23, Ef 2:8-9) Pyhittynyt sydän on rakkaudessa Jumalaan, niin että ajatukset, halut, tunteet, teot, ovat sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa. Pyhittynyt sydän on sovussa Jumalan säädösten ja -lain kanssa. (1 Joh 2: 3-5, Ilm 14:12) Ilman pyhitystä kukaan ei näe elämää. (Hebr 12:14, Room 6:22-23, 1 Kor 1:30, 2 Kor 7:1, 1 Tess 4:3,7) Ihminen mukautuu molemminpuolisessa rakkaudessa Herransa kanssa yhä lähemmäksi Kristuksen kaltaista luonnetta. Ihminen muuttuu aina sen Kaltaiseksi mitä katsoo ja ihailee. Ihmisestä voi näin tulla pyhittynyt välikappale Jumalan työssä. (Apt 26:18)

Kuuliaisuus tahdotaan usein ikävässä panettelussa tuomita “lakihenkisyydeksi” tai “lakiuskonnoksi” kun halutaan polkea Jumalan laki lopun ajan uskonnollisessa opetuksessa ja eksytyksissä. On aivan eri asia opettaa että lain kautta pelastuisi, (?!) kuin opettaa Raamatun totuutta, että Jumalan laki on aina voimassa opettaen mikä on syntiä! (Room 16:26, 3:20, 8:7, 13:8-10, 1 Tim 1:8-10, Luuk 12:17, Matt 5:17-18, Jaak 2:10-12, Ilm 14:12, 1 Joh 3:4)

Usko luottaa Jumalan sanaan, voimaan ja rakkauteen. (Ps 106:12, Kol 2:12, 1 Joh 4:16, Gal 5:6) Usko on uskoa Jeesukseen. (Apt 16:31, Joh 14:1, 6:69, 1 Joh 3:23) Uskosta vanhurskas saa elää. (Room 1:17, 4:13, Gal 2:20, 2 Kor 5:7)

“Käy uskon jalo kilpailu, ja voita omaksesi ikuinen elämä, johon sinut on kutsuttu” (1 Tim 6:12, 1 Joh 5:4)

(2 Kor 5:7, Jaak 1:6, 1 Tim 2:15, 1 Piet 5:9, 1 Tim 3:13, Jaak 2:1,5, Hebr 11:13, Ef 2:12-13, 2:12, Joh 8:44, Joh 3:36, 3:18,

RISTILLÄ KUMOUTUNEET KÄSKYT JA LOPUN AJAN HARHA-OPPI
      "- Ja hän lakkauttaa teuras- ja ruokauhrin." (Dan 9:24-27)

Vuonna 31 jkr, 3,5 vuotta kasteensa jälkeen, Jeesus Vapahtajamme ristiinnaulittiin.

Golgatan uhriin päättyi koko uhripalvelusjärjestelmä, joka oli 4 000 vuotta viitannut ja esikuvannut ainutkertaista Jumalan Karitsaa. Koko vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmä lakkasi. (Hebr 9:1-10) Vertauskuvat poistuivat kaikki, (Hebr 8:5) kun oikea uhri annettiin.

Kun Jeesus kuoli ristillä temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia. (Matt 27:51) Esirippu oli kookas, paksu ja lattiasta kattoon ulottuva verho jolla, temppeli jaettiin "pyhään" ja "kaikkein pyhimpään." Kerran vuodessa suurena sovituspäivänä ylipapilla oli lupa mennä kaikkein pyhimpään, (3 Moos 16) jolloin suurena sovituspäivänä sovitettiin kaikki kansan vuoden synnit pois.

Esiripun repeäminen oli vertauskuva siitä että synnin erottava väliseinä Jumalan ja ihmisen välillä oli nyt poissa, ja että kaikilla on suora yhteys taivaaseen Ylipapapin välityksellä. Ylipappi taivaan temppelissä on Jeesus Kristus. (Hebr 10:19) (Hebr 8)

Ristinkuolemassa lakkasivat kaikki seremonialait. (Ef 2:15, Hebr 7:11-28, 9:10, 10:1-10, Kol 2:14)

Jumalan siveyslaki (10 käskyä) on voimassa kaikkina aikoina. Jeesus itse vahvisti tämän omilla sanoillaan (Matt 5:17-19, 21,27, 19:17-19, Luuk 16:17)

Uuden liiton kansalaisuus edellytää, että Jumalan siveyslaki laki on sydämen lihatauluissa: Hebr 8:9-10, Jer 31:31-33, Hes 36:26-27.

Monet uskonnolliset opettajat opettavat harhaoppina että käskyt ovat poistuneet, mutta se on kavala eksytys josta Raamattu varoittaa. ( Room 3:31, 2 Piet 3:3) Laki opettaa mitä synti on, ja laki toimii kasvattajana Jumalan tahdon mukaiseen elämään. (Room 3:20, Gal 3:24, 5:22-23, Room 8:4, 1 Kor 7:19, 1 Tim 1:8-10, Room 13:8:10)

Myös apostolit opettivat kymmeniä käskyjä Jumalan tahtona uuden liiton aikana. (Jaak 2:10-12, Joh 14:15, 20-21, Ilm 14:12, 12:17, 1 Joh 2:1-3, 3:4, 5:3, Ef 6:2-3, 2 Piet 2:21)

Lopun aikana tulee uskonnollista opetusta yhä enemmän, joka hylkää Raamatun uskonnon selviä tukipylväitä ja perustuksia. Raamatun sanan tilalle halutaan ottaa ihmisjärki, ja kaikki pyritään selittämään tieteen keinoin. Raamatun kirjoituksien epäilyä pidetään viisautena, ja Raamatun sanaan tukeutuvia heikkoina. Jumalan viimeiset varoitukset ihmiskunnalle tahdotaan selittää tieteen sääntöjen mukaan kokonaan, jättäen mainitsematta, että ne ovat Raamatussa ennustettu profeettojen suulla. Profeetat eivät ole erehtyneet Raamatun ennustuksien suhteen koskaan. Yksikään profetia ei ole pettänyt, vaan jokainen on toteutunut yksityiskohtiaan myöten. Osa Raamatun profetioista toteutuu parhaillaan, ja osa odottaa toteutumistaan yhtä varmoina ja luotettavina. Todennäköisyys loppujenkin Raamatun ennustuksien toteutumiselle on siis 100% !

Ihmiskunnan viimeisen petollisimman eksytyksen tunnistaa seuraavasta: - Se tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta kuten pitääkin, mutta kieltää Jumalan lain ja pyhityksen. Petolliseksi sen tekee juuri se että se tapahtuu Kristuksen nimissä, eli sitä tunnustavat uskovaiset tai uskonnolliset ihmiset. Tämä Jumalan tahdon hylkäävä oppi vie harhaan monen ihmisen jo nyt, ja tulevaisuudessa tämä harhaoppi saa yhä vahvemman jalansijan uskonnollisessa maailmassa. Tämä harhaoppi pettää ne jotka eivät näe vaivaa tutkia Raamatun sanaa, ja jotka eivät ole ymmärrykselleen Raamatusta vilpittömiä. (Luuk 12:47-48) Jumalan Henki jättää ihmisen joka kapinoi ymmärryksessä Jumalaa vastaan.

Lopun aikana ihmisille luvataan rauhaa, ja että mitään hätää ei ole. Silloin yllättää loppu äkkiarvaamatta ne ihmiset jotka eivät ole valmistautuneet, ja ottaneet vaarin Raamatun sanasta. (1 Tess 5:3) Herran Hengessä vaeltavat tietävät mitä on tulossa, ja osaavat tarkkailla ajan merkkejä. (Matt 24:29-51, 25:1-13)

Pelastava usko ei ole tunne-elämyksien ja mystiikan hakemista, vaan luottamista siihen mitä Raamatussa on luvattu, elämistä Jumalan tahdon (käskyjen) mukaan, ja uskoa Jeesukseen Kristukseen, jonka kautta yksin uskosta ihminen voi tulla vanhurskaaksi.

MITEN SAAN SYNTINI ANTEEKSI? LAIN JA EVANKELIUMIN SUHDE?
      Vanhan liiton ehdot olivat; “Ole kuuliainen, niin saat elää.” (Hes 20:11, 3 Moos 18:5) Jumalan laki oli voimassa jo ennen sen kirjoittamista kivitauluihin Siinailla. (1 Moos 4:7, 1 Moos 35:2-4, 2:1-3, 2 Moos 16:4-5, 27-30, Room 5:13)

Uudessakin liitossa Jumalan laki on tärkeä, mutta lupaus on toisenlainen. Uudessa liitossa Jumalan armo uudistaa sydämen, niin että sydän Jumalan Hengen voimasta on taipuisa Jumalan lain periaatteisiin. Jumalan tahdosta (laista) tulee mieluinen sydämenasia. (Hes 36:25-27, Jer 31: 33-34, Hebr 10:16-17) Sama laki jonka Henki ensin kirjoitti kivitauluihin, kirjoitetaan uuden liiton uskovan sydämeen. Laki sydämessä onkin uuden liiton kansalaisuuden jäsenyyden tuntomerkki. (Ilm 14:2, 12:17, Jaak 2:8-12,25, Room 8:1-4, ) Kristuksen vanhurskaudessa ihmisen ei tarvitse yrittää omassa voimassaan noudattaa lakia.

Jeesus piti itse käskyt, ja opetti noudattamaan lakia oikein. (Ps 40:9, Jes 42:21, Joh 15:7-10, Luuk 16:17, Matt 5:17-20, Joh 14:21, 1 Joh 5:1-3) Jeesus opetti myös oikeata lepopäivän viettoa. (Matt 12:12-13, Luuk 4:31, 13:10-16, Mark 2:23-28, 6:2) Vanhan liiton seremonialait ovat kaikki poissa, koska ne olivat vain “tulevaisten varjo“, eli vertauskuvaa tulevasta, joka on Jeesus Kristus. (Hebr 8-10)

Jeesuksen veri sovittaa kaikki syntimme, ja Jeesuksen kuuliaisuus luetaan hyväksemme. Näin Pyhän Hengen uudistamana, Jumalan armon avulla ihminen tuottaa “hengen hedelmiä.” kuuliaisena laille. (Gal 5:22-26, Ps 40:8) Näin Jumalan vaatimukset ovat olleet aina samat. (5 Moos 6:4-6, 5:1-22, Matt 22:37-40)

Martti Luther myös opetti että Jumalan laki ja evankeliumi kulkevat käsi kädessä, ja työskentelevät yhdessä, eikä kumpikaan kumoa toistaan. (Luther/Galatalaiskirjeen selitys) Laki opettaa mikä on syntiä, ja Jeesus Kristus tuli poistamaan syntimme. (1 Joh 2:2, 3:4, Joh 1:29, 1 Piet 2:24, Hebr 9:28, 10:14, Matt 1:21, Apt 13:38-39, Luuk 24:47) On tärkeätä huomioida, ettei Jeesus pelasta ihmistä “synneissään, vaan synneistään.” Laki johtaa ihmistä Kristuksen luo. (Room 10:3-4, Gal 3:21) Lakia ei voitu, eikä voida koskaan poistaa, (Luuk 16:17) mutta Herran Henki tekee mahdolliseksi lain noudattamisen. (Room 6:10-15)

Syntien anteeksisaamiseen liittyy aina syntien tunnustaminen ja katumus, ja tahallisesta synnin teosta kääntyminen. (1 Joh 1:7-9, Apt 2:38, 3:19,20,26, Luuk 15:7,10) Synneistä armahtaminen liittyy aina poikkeuksetta Jeesukseen Kristukseen. (2 Kor 5:19-21, Luuk 24:47)

Vain Jeesuksen veri puhdistaa ihmisen synneistä. (Matt 26:28, Ef 1:7, 1 Piet 1:19, Ilm 1:5, 5:9, 1 Joh 1:7, Hebr 9:14) Jeesuksen veri on sovintouhri. (Hebr 9-28, 10:5-14, 19-20) Jumala on Jeesuksessa osoittanut suuren rakkautensa, että Hän kuoli puolestamme ristillä. (Room 5:8, Jes 53:5, Gal 3:13, 1 Joh 4:10) Jeesus on omalla verellään ostanut seurakunnan. (Apt 20:28, 1 Joh 2:12)

Ihminen joutuu kuitenkin kärsimään omien syntiensä seurauksista, vaikka synnit ovat anteeksi annettu. Monet voivatkin todeta että syntielämä vaikka se oli kauheata, kuitenkin kasvatti monin tavoin kokemuksien kautta. Ihminen voi huomata käytännössä näin miten kirottua elämä voi olla erossa Herrasta Vapahtajasta. (Hebr 12:7, 1 Kor 11:32, Ilm 3:19) Kun Jumala antaa synnit anteeksi, herää rakkaus Jumalaa kohtaan. (Luuk 7:41-43) Anteeksi saaneen mielenlaatu muuttuu myös armahtavaksi.

Jeesuksella oli jo maan päällä ihmisenä ollessaan valta antaa syntejä anteeksi. (Matt 9:6, Apt 5:31, Ef 4:32, Kol 1:14) Vain Kristuksella onkin valtaa antaa syntejä anteeksi. Ihmisellä ei anteeksiantamisen valtaa ole koskaan ollut: Jeesus elää taivaallisessa pyhäkössä. (Hebr 8:1-2)

Evankeliumin palvelijat ainoastaan välittävät anteeksiantoa. (Luuk 24:47, Joh 20:23, Matt 16:19, 18:18) Eli siellä missä Jeesus ja evankeliumi torjutaan, ja ollaan katumattomia epäuskoisia, voivat Herran palvelijat toimia niin että he kieltäytyvät antamasta erilaisia seurakunnallisia toimituksia yms. ja siellä missä tehdään parannusta ja kääntymystä, voivat evankeliumin palvelijat julistaa Jeesuksen nimessä syntejä anteeksi. Tämä valtuus koskee kaikkia uuden liiton pappeja jotka ovat todellisia ja Herran todistajia. (1 Piet 2:9)

Apostoli Paavali opetti: “Kun nyt Jumala on tehnyt meidät jotka uskomme vanhurskaiksi, meillä on Herramme Jeesuksen Kristuksen ansiosta rauha Jumalan kanssa. Kumoammeko siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me siis vahvistamme sen mitä laki sanoo. Syntien sovittamiseksi Hän lähetti tänne oman Poikansa jotta meissä, jotta meissä jotka elämme Hengen emmekä lihan mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.” (Room 3:20-31, 4:15, 5:1, 8:3-4, 7:7-8,12, 13:8-10, Gal 5:22-23, 1 Tim 1:8-10, 1 Kor 7:19)

(“Sinun on armo, että me eläisimme Sinun pelossasi.” (Ps 130:4)

MASENNUS JA MURHE
      Masennus on yleinen kansantauti, jota ymmärretään aivan väärin. Ajatellaan että sairaus on jotakin henkistä puolta ja järjen vajavaisuutta. Masennus on koko kehon fysiologista perustaa koskeva sairaus. Depressio on biokemiallinen epätasapainotila. Kysymys on keskushermoston välittäjäaineen serotoniinin pitoisuuden häiriöstä. Serotoniini on aivojen hermosolujen välittäjäaine.Tauti hiipii vähitellen, ja sitä on vaikea aluksi itse havaita. Sairauteen liittyy hyvin epämiellytäviä asioita, kuten psykosomaattiset oireet, alakuloinen ja epätoivoinen mieliala, itkuisuus, haluttomuus, tuskaisuus ja ahdistustilat, kuoleman ajatukset, väsymys, uníhäiriöt, keskittymis- ja oppimisvaikeudet, sukupuolielämän hankaluudet, syömishäiriöt ja itsetuhoajatukset. Korkeat itsemurhatilastot lienevätkin tämän taudin syytä? Jos on itsetuhoajatuksia pitää mennä lääkäriin. Kun lääkehoito alkaa vaikuttaa, oireetkin poistuvat.

Serotoniini mahdollistaa mielihyvän tuntemukset, ja -puutostila aiheuttaa, ettei mikään tee ihmistä iloiseksi, ja aiheuta mielihyvää. Ihminen selviää yleensä elämän suruistaan suremalla, ja terveellä suru menee ajan mittaan itsestään ohitse. Masennus ei parane yleensä ilman lääkehoitoa. Nykyisellä lääkehoidolla voidaan keskushermoston biokemian tasapainoa hoitaa. Elämä jatkuu normaalina hoitokuurin jälkeen, ja ikävät oireet poistuvat. Hoito on hyvä aloittaa mahdollisimman pian. Hoitamattomana tauti kroonistuu, ja työkyky kärsii usein pitkäksi ajaksi. On välttämätöntä selvittää masennuksen syyt, ja poistaa taudin aiheuttajat kokonaan elämästään altistamasta. Mieltä häiritsevät ihmissuhteet on hoidettava ensin kuntoon. Monet ovatkin joutuneet vaihtamaan ammattiaan, työpaikkaa, muuttamaan toiseen kaupunkiin, jne. voidakseen toipua, ja välttääkseen samat ympyrät jotka myötävaikuttivat sairauden puhkeamiseen ja estävät toipumisen.

Pitkään eri syistä jatkunut stressi laukaisee sairauden. Tyypillinen sairastuja on usein viisas, ahkera, tunnollinen ja lahjakas ihminen joka vaatii aina paljon itseltään. Hoitokeinoina on ensin keskustelu lääkärin kanssa ja lääkitys. Hakeudu ihmisten seuraan. Harrasta mitä olet aina halunnut harrastaa vointisi mukaan. Kerro että kärsit masennuksesta, ja pyydä ymmärrystä. Alkoholi ja tupakka ovat pahimmat myrkyt sairastuneelle. Ne estävät paranemista aivan ratkaisevalla tavalla. Alkoholin ja lääkkeiden sekakäyttö voi aiheuttaa mitä vain. Liikunta on hyvin tärkeä. Liikunnan tulee rasittaa riittävästi ja mielellään paljon. Reipas sauvakävely esim. on hyvä ja rentouttava. Lenkkiä voi pidentää kunnon mukaan. Ravinnossa on hyvä suosia kasviksia ja kevyttä linjaa. Kiinnostu itsesi hoitamisesta. Lisäravinteita on hyvä ottaa reilusti. Omega 3 rasvahapot ovat ensimmäinen asia lisäravinteiden suhteen, (kalaöljyt) ja erityisen tärkeitä masennuksen ennalta ehkäisyssäkin. Myös soijapavuissa on aivoja hoitavia aineosia. Soijan voi nauttia vaikka soijamaitona. Kaikkien vitamiinien, kivennäis- ja hivenaineiden saanti on tärkeätä turvata suurehkoina annoksina. Myös L-karnosiini lienee hyvä. Kasviölyistä saa omega 6 ja 9 rasvahappoja. Liikunnan vuoksi kasviöljy toimii myös nivelien voiteluaineena. Älä ota D vitamiinia ja kalkkia yhtä aikaa paljon. Yhdessä runsaasti nautittuna ne kalkeuttavat sisäelimiä.

Masennus ei ole sen kummempi sairaus, kuin että sokeritautinen ottaa insuliinia, tai hankkisi silmälasit. Nämä neuvot pätevät masennuksen hoitoon ainakin tavallisissa tapauksissa. Ajan mittaan ihminen tulee sinuiksi sairautensa kanssa, ja oppii hoitamaan hyvin itsensä. Hyvin hoidettuna sairaus ei enää haittaa niin pahasti elämänviettoa. Kristittykin voi sairastua masennukseen, vaikka hänen suoja onkin hyvä, sillä hän lepää Herrassa ilman stressiä ja pitää lepopänsä. Hän ei myöskään ole kunnianhimoinen, ja viivy liikaa maallisissa huolissa ja paineissa.

Hengellisessä mielessä parhaita lääkkeitä murheeseen ovat usko, rukous, ja työ. Usko ja toiminta antaa varmuutta ja työ tyydytystä. Jumala antaa ihmiselle kykyjä niin paljon kuin on tarpeen. Tarvitaan vain oma halu ja päätös ryhtyä työhön. Kukaan ei jää ilman mahdollisutta tehdä Herran työtä Jumalan kunniaksi lähimmäisten hyväksi. Muista että Paavalikin, ja monet muutkin kokivat elämässään myös heikkoja hetkiä. (2 Kor 12:9-10) Et voi olla onnellinen jos laiminlyöt Herran työn, jonka Hän tahtoo Sinun tekevän. Muista että Sinun täytyy tehdä onma päätös tyhtyä työhön, ja olla valmis ylittämään kynnyksiä. (Matt 28:18-20, Matt 25:31-45)

Herrassa on ihmisen koko elämä, toivo ja varmuus. Jumalan sanan tutkiminen, ja Jumalan rakkauden ajattelu tuo yksinäisellekin ihania hetkiä. Ajattele taivaallisia asioita, ajattele Jeesusta. (Room 8:35, 2 Kor 4:17-18) Ajattele että voit kerran tavata rakkaan Vapahtajasi, ja laulaa uudessa maassa ylistyslauluja Raamatun uskon suurmiesten ja -naisten kanssa enkelien säestyksellä. (Ilm 21-22) Älä jätä uskoasi epävarmuuteen, vaan hengellisen ja henkisen tyerveytesi kannalta poista heti kaikki esteet mitkä ovat Sinun ja Jumalan välillä. Ihminen ei voi kokea onnea ja varmuutta uskossa jos hän asettaa omia ehtojaan Jumalan edelle. (Ps 42 ja 43, 1 Joh 2:1-5)

Ihminen tulee murheelliseksi langetessaan pois Herran tahdosta. (Ilm 3:19, Val 1:5, 3:33, ) Pane toivosi Herraan. Herra on turva murheessa. (Room 12:12, Ps 116:3-5, 1 Sam 1:10-11) Murhe kuuluu vain jumalattomille. (Snl 14:11-13) Uskovaa murehduttaa jumalattomien elämä. (Matt 13:20-21, Mark 4:17) Lopun aikana uskovat joutuvat kokemaan ahdistusta. (Ilm 12:17, Matt 24:9, Apt 14:22, Ilm 1:9) Kestä koetukset. (2 Kor 6:3-10, Kol 1:24) Jumalan mielen mukainen murhe tuo pelastuksen, ja maailman murhe -kuoleman.(2 Kor 7:10, Ilm 2:9, 7:14) Sure syntiä, mutta tee parannus kaikesta synnistäsi mistä koet huonoa omaatuntoa. Ihmisen omatunto on Jumalan Hengen puhuttelua ! Iloitse evankeliumista ja Jumalan rakkaudesta. (1 Joh 4:8,16, 2 Kor 13:11)

Kaikki tietävät ettei raha tee ihmistä onnelliseksi. Itsekäs elämä ei voi koskaan tyydyttää ihmistä. Mitkä ovat onnen avaimet? - Onnen avaimet ovat; - Työ lähimmäisten eteen Jumalan kunniaksi!

• M@k3

Kun alkaa kertoa satuja, olisi hyvä laittaa tekstin alkuun 'olipa kerran', muuten joku tollo voi vaikka luulla että olet tosissasi.

Se että itse uskoo juttuihinsa ei ole mikään tekosyy, asiat pitää pystyä todistamaan muutenkin kuin jollain satukirjan teksteillä.

Siunausta.

• .........

.......

• Kristitty.

Mistäs tiedät mihin harhaliikkeisiin nämä vastailijat kuuluvat? Ainakin Kristityn Foorumin ystävä...
      Kirjoittanut: Tosiasiaa sinulle 7.2.2006 klo 18.45

• nokia

mission kätyri itse olet?! Kun täytyy viestitkin laittaa moneen kertaan! Ja jos sua loukkkaa se et joku kysyy tai kyseenalaistaa täällä jotain, niin ihan vapaasti vaan! JA KUULE, jos apua haluaa, ei sitä kannata ainakaan nokia-missiosta hakea!!! Ja mistäs tiedän, mihin harhaliikkeisiin nämä vastailijat kuuluvat?! No enpäs varmaan tiedäkään, mutta onpahan paremmat tavat kuin teikäläisillä!!:)

• kylmää tosiasiaa
        nokia kirjoitti:

mission kätyri itse olet?! Kun täytyy viestitkin laittaa moneen kertaan! Ja jos sua loukkkaa se et joku kysyy tai kyseenalaistaa täällä jotain, niin ihan vapaasti vaan! JA KUULE, jos apua haluaa, ei sitä kannata ainakaan nokia-missiosta hakea!!! Ja mistäs tiedän, mihin harhaliikkeisiin nämä vastailijat kuuluvat?! No enpäs varmaan tiedäkään, mutta onpahan paremmat tavat kuin teikäläisillä!!:)

et tule voittamaan, saatana ei voita koskaan...

en muuten kuulu nokia missioon, olen vain rehellinen ihminen

• ei hyvänen aika...
        kylmää tosiasiaa kirjoitti:

et tule voittamaan, saatana ei voita koskaan...

en muuten kuulu nokia missioon, olen vain rehellinen ihminen

Suosittelen sinulle erittäin lämpimästi psykiatriseen hoitoon hakeutumista.
        Eipäs muuten aleta jonkun nettikeskustelun perusteella jaoittelemaan, kuka on saatanan puolella ja kuka Jumalan.Siihen ei muutenkaan ole ihmisellä valtaa.

• HURMOKSET JA IHMEET

Hengellisissä herätyksissä tapahtuu ihmeitä ja hurmosta.
      Mitenkä luotettavia todisteita ne ovat Jumalan Hengen voimasta?
      Onko fanaattinen toiminta, eli kiihkomielisyys käytöksessä ja uskonkysymyksissä oikein?

Kiihkomielisyyteen joka haittaa Jumalan työtä, liittyy hurmahenkisyys, tasapainottomuus, ja pyhittämättömyys.
      Kiihkomielisyyden vastakohtana on pyhitys, joka ilmenee Jumalan käskyjen kunnioittamisena, ja Jeesuksen uskolla. Lopun ajan pyhät lopun ajan seurakunnassa = Ilm 14:12, 12:17.
      Jumalan Hengen toiminta näkyy arvokkaana ja pyhittävänä vaikutuksena.

Pyhissä näkyvät Hengen hedelmät. (Hebr 8:10, Gal 5:22-26, Kol 3:12-13, 1 Tim 2:15, Hebr 12:14, 1 Tess 4:3,7, 5:23, 1 Piet 1:15-16, Room 6:12-23, 2 Kor 7:1, 1 Kor 6:9-10)
      Henki ja totuus (Jumalan sana Raamattu) pyhittävät ihmisen: (1 Piet 1:2, Joh 17:17)

“Hurmos” sana on käännetty heprean “naba-” (ennustaa, profetoida) ja kreikan “ekstaasis-” (asettaa syrjään: siirtää tavallisesta olotilasta) sanasta.

Paavali ja Pietari joutuivat hurmoksiin. (Apt 22:17:21,9, 10:9-16,28, 2 Kor 12:1-4 )
      Vanhassa testamentissa hurmoksesta puhutaan: (4 Moos 11:24-29, 1 Sam 10:5,10-11)

Kun tutkimme nämä Raamatunkohdat, havaitsemme että hurmokseen on liittynyt aina profetoiminen, eli ilmoitus Jumalalta! Oikea aito hurmos oli siis vain hyvin merkittävien profeettojen osana, kun he saivat hyvin merkittävän ilmoituksen Jumalalta. Hurmoksella tarkoitetaan Raamatussa näkytilaa, jossa profeetat vastaanottivat sanoman Jumalalta.
      Kysymyksessä eivät olleet menot joissa kiihotettiin kansanjoukkoa hurmokseen!

Hurmokseen pääsevät pakanakansat menoissaan, sekä väärät profeetatkin. (1 Kun 18:26-29, 22:6-24, Hes 13:17) Jos katselemme televisiosta alkuasukkaiden menoja, he kiihottavat itsensä hurmoksiin. Hurmoksiin ei ole kovin vaikea päästä.

Kukaan ei kai voi kuvitella että ihminen voisi komentaa Pyhää Henkeä, ja vaatia hurmoksiin pääsyä jopa viikoittain kokouksissa?
      Profeettojenkin kokemukset Raamatussa olivat tahattomia hurmoksia, ja yllätyksiä heille. Hurmos oli tila jossa he vastaanottivat näyn. Tuskin se oli kovin kiihkoisa?
      Missään Raamatussa ei anneta ymmärtää että kansaa olisi kiihotettu hurmostilaan?

Hengellinen into on hyvä asia joka näkyy esim. ahkeruutena Herran työssä lähimmäisten hyväksi Herran kunniaksi, että myös kiinnostuksena oppia Raamatusta miten voisi parhaiten täyttää paikkansa kristittynä. -Haluna tehdä Jumalan tahto ja miellyttää Jumalaa. Ei tavoitella ihmeitä, tunne-elämyksiä ja transsitiloja.

Usko ja hengellisyys ovat viisasta, järkevää, vakaata, arvokasta ja pyhää toimintaa, joka näkyy mm. Jumalaa ja lähimmäisiä rakastavan luonteen (Matt 22:37-40) jaloutena uskossa, sanoissa ja teoissa. (Jaak 2:14-26)

Usko ei ole tunne-elämyksiä, eikä ihmeitä! Usko on uskoa Jeesukseen alistumalla Pyhän Hengen johdatukseen ja valvontaan, (Ilm 3:17-21, Joh 16:8, Joh 3:5-6, 16:13, Gal 4:6, 2 Kor 3:18, Tiit 3:5, Room 8:15-26) sekä rakkautta Jumalaan joka ilmenee Jumalan käskyjen noudattamisena. (Joh 14:23,26, 1 Joh 5:3)
      Kaatuilemiset hypnoottisessa tilassa, lattialla ryömiminen, kirkuminen yms. eivät ole uskoa. Usko näkyy kristillisessä elämässä arvokkaana nöyryytenä, lempeytenä, ystävällisyytenä, epäitsekkyytenä ja lähimmäisrakkautena kaikessa. Uskollisuutena Jeesukselle.

Syntejä ei saa anteeksi kaatuilemalla, eikä muullakaan ihmeellä, vaan katumuksella ja parannuksella. Kääntymällä henkilökohtaisesti Jeesuksen puoleen parannuksessa. Uudestisyntymisen kautta usko näkyy todistuksena, kun ihminen hylkää syntinsä. Hurmoksien vaikutus on lyhytaikainen, ja kun tunne elämykset loppuvat, ihminen jää yksin tyhjyyteen ja masennukseen. Hurmoskokemus voi kuitenkin herättää ihmisen kiinnostuksen uskoa kohtaan, ja ihminen kääntyy synneistäänkin.
      Oikeasti kääntyneellä on usko ja Jeesus aina turvana vaikeuksissakin. Järkeä ja arvostelukykyä ei saa unohtaa.

Lopun aikana viimeisinä päivänä esiintyvät paholaisen eksytykset valkeuden vaatteissa Kristuksen nimissä. (2 Kor 11:14, Matt 24:24, 7:15-23, Ilm 16:13-14, 13:13-14) Ne tekevät suuria ihmeitä.
      Eksytykset ovat pettäviä koska ne tapahtuvat uskonelämän kautta, ja niitä on vaikea erottaa ja arvostella.
      Ainoa tapa arvostella oikeata ja väärää on Jeesuksen usko, ja Jumalan sana Raamattu, sekä Jumalan käskyillä koettelu.
      (Jaak 1:25, 2:10-12, Jes 8:20, 1 Joh 2:3-4, Luuk 16:17)

• ..........

...........

• .......... kirjoitti:

...........

Rauhaa

Kyllä se on suppea näkemys.
        Raamattuopetuksessani käsittelin vain hurmoskysmystä.

Jumalasta kun kirjoittaa, ei maailman kirjat mahtuisi.

En ole ehtinyt vielä kirjoittamaan kaikkea mitä Ramattuhotelliini kirjoitan.

Lisää
        Oasto 1: on hiukan lisää Jumalasta.

Jumalan siunausta
        jari laurila

• Pyhän Hengen läsnäolo
        jarlau kirjoitti:

Rauhaa

Kyllä se on suppea näkemys.
        Raamattuopetuksessani käsittelin vain hurmoskysmystä.

Jumalasta kun kirjoittaa, ei maailman kirjat mahtuisi.

En ole ehtinyt vielä kirjoittamaan kaikkea mitä Ramattuhotelliini kirjoitan.

Lisää
        Oasto 1: on hiukan lisää Jumalasta.

Jumalan siunausta
        jari laurila

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1139526247788&search=hurmo*&rng=0&submit1=Hae&ref=&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3=

Löytyi 22 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä. 4. Moos. 11:25
        Silloin Herra astui alas pilvessä ja puhutteli häntä, otti henkeä, joka hänessä oli, ja antoi sitä niille seitsemällekymmenelle vanhimmalle. Kun henki laskeutui heihin, niin he joutuivat hurmoksiin, mutta sen jälkeen he eivät enää siihen joutuneet.
        4. Moos. 11:26
        Mutta leiriin oli heitä jäänyt kaksi miestä, toisen nimi oli Eldad ja toisen nimi Meedad. Heihinkin henki laskeutui, sillä hekin olivat luetteloon merkityt, vaikka eivät olleet lähteneet majalle; nämä joutuivat leirissä hurmoksiin.
        4. Moos. 11:27
        Silloin riensi muuan nuorukainen ja ilmoitti Moosekselle sanoen: "Eldad ja Meedad ovat joutuneet hurmoksiin leirissä".
        1. Sam. 10:5
        Senjälkeen sinä tulet Jumalan Gibeaan, jossa filistealaisten maaherrat ovat. Ja tullessasi sinne kaupunkiin sinä kohtaat joukon profeettoja, jotka tulevat alas uhrikukkulalta hurmoksissaan, harppu, vaskirumpu, huilu ja kannel edellänsä.
        1. Sam. 10:6
        Ja Herran henki tulee sinuun, ja sinäkin joudut hurmoksiin niinkuin hekin; ja sinä muutut toiseksi mieheksi.
        1. Sam. 10:10
        Ja kun he tulivat sinne, Gibeaan, niin katso, joukko profeettoja tuli häntä vastaan. Silloin Jumalan henki tuli häneen, ja hänkin joutui hurmoksiin heidän keskellänsä.
        1. Sam. 10:11
        Kun kaikki, jotka ennestään tunsivat hänet, näkivät hänet hurmoksissa niinkuin profeetatkin, sanoivat he toisillensa: "Mikä Kiisin pojalle on tullut? Onko Saulkin profeettain joukossa?"
        1. Sam. 10:13
        Päästyään hurmoksista hän meni uhrikukkulalle.
        1. Sam. 19:20
        Niin Saul lähetti miehiä ottamaan Daavidia. Mutta kun he näkivät profeettain joukon hurmoksissa ja Samuelin seisovan johtamassa heitä, tuli Jumalan henki Saulin miehiin, niin että hekin joutuivat hurmoksiin.
        1. Sam. 19:21
        Kun se ilmoitettiin Saulille, lähetti hän toiset miehet; mutta hekin joutuivat hurmoksiin. Ja Saul lähetti vielä kolmannet miehet, mutta hekin joutuivat hurmoksiin.
        1. Sam. 19:23
        Mutta kun hän oli menossa sinne, Raaman Naajotiin, tuli Jumalan henki häneenkin, niin että hän kulki hurmoksissa, kunnes tuli Raaman Naajotiin.
        1. Sam. 19:24
        Silloin hänkin riisui vaatteensa ja joutui hurmoksiin Samuelin edessä; ja hän kaatui maahan ja makasi alastonna koko sen päivän ja koko sen yön. Sentähden on tapana sanoa: "Onko Saulkin profeettain joukossa?"
        1. Kun. 18:29
        Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa!
        1. Kun. 22:10
        Mutta Israelin kuningas ja Joosafat, Juudan kuningas, istuivat kumpikin valtaistuimellansa, puettuina kuninkaallisiin pukuihinsa, puimatantereella Samarian portin ovella; ja kaikki profeetat olivat hurmoksissa heidän edessänsä.
        1. Aik. 25:1
        Ja Daavid ja sotapäälliköt erottivat palvelukseen Aasafin, Heemanin ja Jedutunin pojat, jotka hurmoksissa soittivat kanteleilla, harpuilla ja kymbaaleilla. Ja tämä on luettelo miehistä, jotka tätä palvelustaan toimittivat:
        1. Aik. 25:2
        Aasafin poikia oli Sakkur, Joosef, Netanja ja Asarela, Aasafin pojat, Aasafin johdolla, joka hurmoksissa soitti kuninkaan johdolla.
        1. Aik. 25:3
        Jedutunista: Jedutunin pojat Gedalja, Seri, Jesaja, Hasabja ja Mattitja, kaikkiaan kuusi, isänsä Jedutunin johdolla, joka hurmoksissa soitti kanteleilla kiitosta ja ylistystä Herralle.
        2. Aik. 18:9
        Mutta Israelin kuningas ja Joosafat, Juudan kuningas, istuivat kumpikin valtaistuimellansa puettuina kuninkaallisiin pukuihinsa; he istuivat puimatantereella Samarian portin ovella, ja kaikki profeetat olivat hurmoksissa heidän edessänsä.
        Hes. 13:17
        Ja sinä, ihmislapsi, käännä kasvosi kansasi tyttäriä vastaan, jotka joutuvat hurmoksiin oman sydämensä voimasta, ja ennusta heitä vastaan
        Ap. t. 10:10
        Ja hänen tuli nälkä, ja hän halusi ruokaa. Mutta sitä valmistettaessa hän joutui hurmoksiin.
        Ap. t. 11:5
        "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin; silloin minä näin hurmoksissa näyn: tuli alas astia, ikäänkuin suuri liinavaate, joka neljästä kulmastaan laskettiin taivaasta, ja se tuli aivan minun eteeni.
        Ap. t. 22:17
        Kun olin palannut Jerusalemiin, tapahtui minun rukoillessani pyhäkössä, että minä jouduin hurmoksiin

• Pyhän Hengen läsnäolo kirjoitti:

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1139526247788&search=hurmo*&rng=0&submit1=Hae&ref=&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3=

Silloin Herra astui alas pilvessä ja puhutteli häntä, otti henkeä, joka hänessä oli, ja antoi sitä niille seitsemällekymmenelle vanhimmalle. Kun henki laskeutui heihin, niin he joutuivat hurmoksiin, mutta sen jälkeen he eivät enää siihen joutuneet.
        Mutta leiriin oli heitä jäänyt kaksi miestä, toisen nimi oli Eldad ja toisen nimi Meedad. Heihinkin henki laskeutui, sillä hekin olivat luetteloon merkityt, vaikka eivät olleet lähteneet majalle; nämä joutuivat leirissä hurmoksiin.
        Silloin riensi muuan nuorukainen ja ilmoitti Moosekselle sanoen: "Eldad ja Meedad ovat joutuneet hurmoksiin leirissä".
        Senjälkeen sinä tulet Jumalan Gibeaan, jossa filistealaisten maaherrat ovat. Ja tullessasi sinne kaupunkiin sinä kohtaat joukon profeettoja, jotka tulevat alas uhrikukkulalta hurmoksissaan, harppu, vaskirumpu, huilu ja kannel edellänsä.
        Ja Herran henki tulee sinuun, ja sinäkin joudut hurmoksiin niinkuin hekin; ja sinä muutut toiseksi mieheksi.
        Ja kun he tulivat sinne, Gibeaan, niin katso, joukko profeettoja tuli häntä vastaan. Silloin Jumalan henki tuli häneen, ja hänkin joutui hurmoksiin heidän keskellänsä.
        Kun kaikki, jotka ennestään tunsivat hänet, näkivät hänet hurmoksissa niinkuin profeetatkin, sanoivat he toisillensa: "Mikä Kiisin pojalle on tullut? Onko Saulkin profeettain joukossa?"
        Niin Saul lähetti miehiä ottamaan Daavidia. Mutta kun he näkivät profeettain joukon hurmoksissa ja Samuelin seisovan johtamassa heitä, tuli Jumalan henki Saulin miehiin, niin että hekin joutuivat hurmoksiin.
        Kun se ilmoitettiin Saulille, lähetti hän toiset miehet; mutta hekin joutuivat hurmoksiin. Ja Saul lähetti vielä kolmannet miehet, mutta hekin joutuivat hurmoksiin.
        Mutta kun hän oli menossa sinne, Raaman Naajotiin, tuli Jumalan henki häneenkin, niin että hän kulki hurmoksissa, kunnes tuli Raaman Naajotiin.
        Silloin hänkin riisui vaatteensa ja joutui hurmoksiin Samuelin edessä; ja hän kaatui maahan ja makasi alastonna koko sen päivän ja koko sen yön. Sentähden on tapana sanoa: "Onko Saulkin profeettain joukossa?"
        Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa!
        Mutta Israelin kuningas ja Joosafat, Juudan kuningas, istuivat kumpikin valtaistuimellansa, puettuina kuninkaallisiin pukuihinsa, puimatantereella Samarian portin ovella; ja kaikki profeetat olivat hurmoksissa heidän edessänsä.
        Ja Daavid ja sotapäälliköt erottivat palvelukseen Aasafin, Heemanin ja Jedutunin pojat, jotka hurmoksissa soittivat kanteleilla, harpuilla ja kymbaaleilla. Ja tämä on luettelo miehistä, jotka tätä palvelustaan toimittivat:
        Aasafin poikia oli Sakkur, Joosef, Netanja ja Asarela, Aasafin pojat, Aasafin johdolla, joka hurmoksissa soitti kuninkaan johdolla.
        Jedutunista: Jedutunin pojat Gedalja, Seri, Jesaja, Hasabja ja Mattitja, kaikkiaan kuusi, isänsä Jedutunin johdolla, joka hurmoksissa soitti kanteleilla kiitosta ja ylistystä Herralle.
        Mutta Israelin kuningas ja Joosafat, Juudan kuningas, istuivat kumpikin valtaistuimellansa puettuina kuninkaallisiin pukuihinsa; he istuivat puimatantereella Samarian portin ovella, ja kaikki profeetat olivat hurmoksissa heidän edessänsä.
        Ja sinä, ihmislapsi, käännä kasvosi kansasi tyttäriä vastaan, jotka joutuvat hurmoksiin oman sydämensä voimasta, ja ennusta heitä vastaan
        Ja hänen tuli nälkä, ja hän halusi ruokaa. Mutta sitä valmistettaessa hän joutui hurmoksiin.
        "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin; silloin minä näin hurmoksissa näyn: tuli alas astia, ikäänkuin suuri liinavaate, joka neljästä kulmastaan laskettiin taivaasta, ja se tuli aivan minun eteeni.
        Kun olin palannut Jerusalemiin, tapahtui minun rukoillessani pyhäkössä, että minä jouduin hurmoksiin

Rauhaa
        Kirjoittelen Raamattuhotellini vielä noin 300-400 opetusta.
        Kerkiää, kun ehtii.

1-1,5 sivua kirjoitan aina määrättyyn kysymykseen, joita ihmiset pähkäilevät.

Siunausta
        jari laurila

Katsoin sivun

Kyllä minulla sanakirjat on.

Kuitenkin minun täytyy hiukan ehkä tarkistaa muutamaa sanaani, mutta viesti niissäkn on kuitenkin sama. Hyvä kun huomautit.Olin hiukan kai huolimaton.

Profeetat tavallisesti olivat hurmoksissa, ja kansanjoukkoja ei hurmoksiin kiihotettu koskaan.
        Se on vierasta Raamatussa.

Siunausta ja kiitos paljon
        jari laurila

HURMOKSET JA IHMEET

Hengellisissä herätyksissä tapahtuu ihmeitä ja hurmosta.
        Mitenkä luotettavia todisteita ne ovat Jumalan Hengen voimasta?
        Onko fanaattinen toiminta, eli kiihkomielisyys käytöksessä ja uskonkysymyksissä oikein?

Kiihkomielisyyteen liittyy hurmahenkisyys, tasapainottomuus, ja pyhittämättömyys.
        Kiihkomielisyyden vastakohtana on pyhitys, joka ilmenee Jumalan käskyjen kunnioittamisena, ja Jeesuksen uskolla. Lopun ajan pyhät lopun ajan seurakunnassa = Ilm 14:12, 12:17.
        Jumalan Hengen toiminta näkyy arvokkaana ja pyhittävänä vaikutuksena.

Pyhissä näkyvät Hengen hedelmät käytännössä. (Hebr 8:10, Gal 5:22-26, Kol 3:12-13, 1 Tim 2:15, Hebr 12:14, 1 Tess 4:3,7, 5:23, 1 Piet 1:15-16, Room 6:12-23, 2 Kor 7:1, 1 Kor 6:9-10)
        Henki ja totuus (Jumalan sana Raamattu) pyhittävät ihmisen: (1 Piet 1:2, Joh 17:17)

“Hurmos” sana on käännetty heprean “naba-” (ennustaa, profetoida) ja kreikan “ekstaasis-” (asettaa syrjään: siirtää tavallisesta olotilasta) sanasta.

Paavali ja Pietari joutuivat hurmoksiin. (Apt 22:17:21,9, 10:9-16,28, 11:5, 2 Kor 12:1-4 )
        Vanhassa testamentissa hurmoksesta puhutaan: (4 Moos 11:24-29, 1 Sam 10:5,10-13, 19:20-24, 1 Kun 18:29, 22:10, 1Aik 25:1-3, Aik 18.9, Hes 13:17 )

Kun tutkimme nämä Raamatunkohdat, havaitsemme että hurmokseen on liittynyt tavallisesti profetoiminen, eli ilmoitus Jumalalta! Oikea aito hurmos oli siis profeettojen osana, kun he saivat ilmoituksen Jumalalta. Hurmoksella tarkoitetaan Raamatussa tavallisesti näkytilaa, jossa profeetat vastaanottivat sanoman Jumalalta.
        Kysymyksessä eivät koskaan olleet menot joissa kiihotettaisiin kansanjoukkoa hurmokseen!

Hurmokseen pääsevät pakanakansat menoissaan, sekä väärät profeetatkin. (1 Kun 18:26-29, 22:6-24, Hes 13:17) Jos katselemme televisiosta alkuasukkaiden menoja, he kiihottavat itsensä hurmoksiin. Hurmoksiin ei ole kovin vaikea päästä pahojen henkien toimesta.

Kukaan ei kai voi kuvitella että ihminen voisi komentaa Pyhää Henkeä, ja vaatia hurmoksiin pääsyä jopa viikoittain kokouksissa?
        Profeettojenkin kokemukset Raamatussa olivat tahattomia hurmoksia, ja yllätyksiä heille. Hurmos oli tila jossa he vastaanottivat näyn. Tuskin se oli kovin kiihkoisa?
        Missään Raamatussa ei anneta ymmärtää että kansaa olisi kiihotettu hurmostilaan?

Hengellinen into on hyvä asia joka näkyy esim. ahkeruutena Herran työssä lähimmäisten hyväksi Herran kunniaksi, että myös kiinnostuksena oppia Raamatusta miten voisi parhaiten täyttää paikkansa kristittynä. -Haluna tehdä Jumalan tahto ja miellyttää Jumalaa. Ei tavoitella ihmeitä, tunne-elämyksiä ja transsitiloja.

Usko ja hengellisyys ovat viisasta, järkevää, vakaata, arvokasta ja pyhää toimintaa, joka näkyy mm. Jumalaa ja lähimmäisiä rakastavan luonteen (Matt 22:37-40) jaloutena uskossa, sanoissa ja teoissa. (Jaak 2:14-26)

Usko ei ole tunne-elämyksiä, eikä ihmeitä! Usko on uskoa Jeesukseen alistumalla Pyhän Hengen johdatukseen ja valvontaan, (Ilm 3:17-21, Joh 16:8, Joh 3:5-6, 16:13, Gal 4:6, 2 Kor 3:18, Tiit 3:5, Room 8:15-26) sekä rakkautta Jumalaan joka ilmenee Jumalan käskyjen noudattamisena. (Joh 14:23,26, 1 Joh 5:3)

Kaatuilemiset hypnoottisessa tilassa, lattialla ryömiminen, kirkuminen yms. eivät ole uskoa. Usko näkyy kristillisessä elämässä arvokkaana nöyryytenä, lempeytenä, ystävällisyytenä, epäitsekkyytenä ja lähimmäisrakkautena kaikessa. Uskollisuutena Jeesukselle.
        Kansan kiihottaminen hurmostilaan on aivan outo asia Raamatussa!

Syntejä ei saa anteeksi kaatuilemalla, eikä muullakaan ihmeellä, vaan katumuksella ja parannuksella. Kääntymällä henkilökohtaisesti Jeesuksen puoleen parannuksessa. Uudestisyntymisen kautta usko näkyy todistuksena, kun ihminen hylkää syntinsä. Hurmoksien vaikutus on lyhytaikainen, ja kun tunne elämykset loppuvat, ihminen jää yksin tyhjyyteen ja masennukseen. Ihminen jää kuitenkin kadotetuksi, kun ei ole saanut sanasta tukea uskolleen, sekä hengellistä ymmärrystä. Hurmoskokemus voi toki kuitenkin herättää ihmisen kiinnostuksen uskoa kohtaan, ja ihminen kääntyy sitten synneistäänkin myöhemmin.
        Kuitenkin kun ihmeet loppuvat, jää moni tyhjyyteen, vaille turvaa.
        Oikeasti kääntyneellä on usko ja Jeesus aina turvana vaikeuksissakin. Järkeä ja arvostelukykyä ei saa unohtaa.

Lopun aikana viimeisinä päivänä esiintyvät paholaisen eksytykset valkeuden vaatteissa Kristuksen nimissä. (2 Kor 11:14, Matt 24:24, 7:15-23, Ilm 16:13-14, 13:13-14) Ne tekevät suuria ihmeitä. Tällainen hurmos ja kiihkomielisyys haittaa Jumalan työtä. Eksytykset ovat pettäviä, koska ne tapahtuvat uskonelämän kautta, ja niitä on vaikea erottaa ja arvostella. Ainoa tapa arvostella oikeata ja väärää on Jeesuksen usko, ja Jumalan sana Raamattu, sekä Jumalan käskyillä koettelu.
        (Jaak 1:25, 2:10-12, Jes 8:20, 1 Joh 2:3-4, Luuk 16:17)

• kristitty¨
        Pyhän Hengen läsnäolo kirjoitti:

voimasta tai sielunvihollisen demoneista. Nokian herätyksessä toimii Pyhä Henki.

PYHÄ HENKI
        Apostolien teot 11
        5 "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin; silloin minä näin hurmoksissa näyn: tuli alas astia, ikäänkuin suuri liinavaate, joka neljästä kulmastaan laskettiin taivaasta, ja se tuli aivan minun eteeni.
        6 Ja kun minä katsoin sitä tarkasti, näin minä siinä maan nelijalkaisia ja petoja ja matelijoita ja taivaan lintuja.
        7 Ja minä kuulin myös äänen, joka sanoi minulle: 'Nouse, Pietari, teurasta ja syö'.
        8 Mutta minä sanoin: 'En suinkaan, Herra; sillä ei mitään epäpyhää eikä saastaista ole koskaan minun suuhuni tullut'.
        9 Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi'.
        10 Ja tämä tapahtui kolme kertaa; sitten vedettiin kaikki taas ylös taivaaseen.
        11 Ja katso, samassa seisoi sen talon edessä, jossa me olimme, kolme miestä, jotka Kesareasta oli lähetetty minun luokseni.
        12 Ja Henki käski minun mennä arvelematta heidän kanssansa; ja myös nämä kuusi veljeä lähtivät minun kanssani. Me menimme sen miehen taloon,
        13 ja hän kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: 'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;
        14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
        15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
        16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
        17 Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?"
        18 Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi".

OMA SYDÄN

SAATANAN DEMONIT
        1. Kuninkaiden kirja 18
        25 Ja Elia sanoi Baalin profeetoille: "Valitkaa itsellenne toinen mullikka ja valmistakaa se ensin, sillä teitä on enemmän. Huutakaa sitten jumalanne nimeä, mutta älkää panko tulta".
        26 Niin he ottivat sen mullikan, jonka hän antoi heille, ja valmistivat sen. Sitten he huusivat Baalin nimeä aamusta puolipäivään asti, sanoen: "Baal, vastaa meille!" Mutta ei ääntä, ei vastausta! Ja he hyppelivät alttarin ääressä, joka oli tehty.
        27 Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää".
        28 Niin he huusivat vielä kovemmin ja viileksivät itseään tapansa mukaan miekoilla ja keihäillä, niin että heistä vuoti verta.
        29 Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      72
      4969
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      116
      4689
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      80
      4163
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      101
      4087
    5. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      3
      3158
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      122
      3094
    7. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2828
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2767
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2742
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      40
      2733
    Aihe