Onko teitä paljon, jotka opiskelette yliopistossa ja omistatte kiinteät raudat? Miten kanssaopiskelijat ovat suhtautuneet ja onko tullut kuittailua? Kerrothan vielä ikäsi..
Opiskelen itse yliopistossa (HY) ja sain juuri raudat, ja pian tulee alaskin kiinteät kojeet.. Olo on suoraan sanottuna ihan paska. Pelkään muiden reaktiota ja ehkä liiaksikin ajattelen, mitä muut ajattelee.. :( Ja vaikkei yliopistossa paljon suullisia esityksiä ole, niin niitäkin on kuitenkin tulossa..
Kokemuksia?? Ja ei kiitos ***tuilua, tämä on muutenkin arka asia, vaikka hyvällä asialla ollaan.. Ja tulos on toivottavasti hyvä ;)
Yliopisto&raudat
12
1130
Vastaukset
- ollut
yliopistossa, mutta raudat olivat suussani 22 vuotiaaksi. Ei kyllä tullut mitään kuittailuja ja kun kiristettin ja oli hampaat niin arat ettei voinu syödä, niin mulle tehtiin koulun keittiössä jopa erikseen sosekeitttoja. Kiinteät raudat oli suussani melkein 4 vuotta. Nyt tyttäreni on ylä-asteen 8. luokalla, eikä häntä ole koskaan kiusattu tai haukuttu kiinteiden rautojen takia. Luulisin että ei ole syytä sinullakaan huoleen! Katselin muuten tyttäreni Mix lehteä ja siinä oli kuva Darinista (vissiin joku vanhempi kuva) raudat suussa! Sehän on sentään melkein Ruotsin Idols ja sentään laulaa. Ei ole näköjään senkään menoa haitannu!
- hätä
Itselläni ei oo ikinä rautoja ollut, enkä opiskele yliopistossakaan...mutta, luulisin, et yliopistossa ollaan jo niin aikuisia ettei lähetä lapselliseen haukkumiseen, hihittelyyn rautojen takia. Toki poikkeuksia löytyy, valitettavasti.
Mutta nykyään kiinteät kojeet on niiiiiiiiin yleisiä aikuisilla. Minunkin koulussani on yhdellä opettajalla ylähampaissa kiinteät.
Voi olla että yliopistossasi kävelee sinun lisäksesi montakin "rautahammasta"! :) - raudaton
Opiskelen yliopistossa, mutta enpä ole asiaa ajatellut tuolla tavoin. Minä ottaisin kirkuen oikomiskojeet suuhuni, jos joku vaan kustantaisi ne (oikominenhan ei ole ilmaista edes YTHS:llä). Samoin minulle sanottiin jo vuosia sitten, että tarvitsisin pikaisesti purentakiskot, koska olen bruksannut pinnat piloille ja pääni kipeäksi (mutta hinta YTHS:n kautta n. 200 euroa).
Kuinka joku voi olla noin pinnallinen ja murehtia ensimmäisenä muiden mielipiteitä?
Terveisin, mies 31 v.- Anonymous
Tarkoitukseni ei todellakaan ollut vaikuttaa pinnalliselta, koska en sitä ole. Mutta kiva kuulla, että todennäköisesti muita ihmisiä ei kiinnosta pätkääkään kuljenko raudat suussa vai ilman ;) Jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Muutaman viikon päästä en varmaan edes ajattele enää koko asiaa, mutta ymmärrettävistä syistä olen vielä vähän "shokissa"..
Mutta oikeassa olette, asiat tärkeysjärjestykseen. - kokemuksia,,
Anonymous kirjoitti:
Tarkoitukseni ei todellakaan ollut vaikuttaa pinnalliselta, koska en sitä ole. Mutta kiva kuulla, että todennäköisesti muita ihmisiä ei kiinnosta pätkääkään kuljenko raudat suussa vai ilman ;) Jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Muutaman viikon päästä en varmaan edes ajattele enää koko asiaa, mutta ymmärrettävistä syistä olen vielä vähän "shokissa"..
Mutta oikeassa olette, asiat tärkeysjärjestykseen.Raudat ollu suussa kohta vuoden. Hampaat olisi pitäny nuorena oikasta mutta eihän sitä siihen aikaan hammaslääkärit tainu paljo tommosista välittää. Sit menin 33 vee yksityiselle joka sanoi että ilman muuta oikominen ja ei tarvii ite kustantaa.
Mietin pariviikkoo ja sit päätin että why not. Kuittailua ei paljo oo tullu, vähän ehkä kartan tuntemattomia kohdatessa suuni aukasua mutta suurimmaks osaks raudat kyllä unohtaa.
Alussa se eka viikko oli kyllä että EIII, paniikkia, mutta kyllä se siitä helpottaa.
Mulla onneks nuo huulet peittää aika hyvin puhuessa raudat ettei ees heti huomaa.
Mut tsemppiä ja ajattele vaan sitä lopputulosta ni jaksat!
- Terry
Lapsena ne hampaat kuulu oikoa, eikä aikuisena!
- ilmaiseen
Niin, mutta kaikkia lapsia ei oteta ilmaiseen oikomishoitoon, kuten minua ei otettu, joten siksi halusin 19-v.:nä menemään yksityiseen oikomishoitoon. Minä en kyllä opiskele yliopistossa, mutta olen kuitenkin jo 20-v. Kukaan ei ole rautoihini kommentoinut mitenkään. Ja olen nähnyt aikuisillä lukemattomia kertoja rautoja, se ei nykyään ole mitenkään harvinaista että aikuisella on raudat.
- saada ilmaista
ilmaiseen kirjoitti:
Niin, mutta kaikkia lapsia ei oteta ilmaiseen oikomishoitoon, kuten minua ei otettu, joten siksi halusin 19-v.:nä menemään yksityiseen oikomishoitoon. Minä en kyllä opiskele yliopistossa, mutta olen kuitenkin jo 20-v. Kukaan ei ole rautoihini kommentoinut mitenkään. Ja olen nähnyt aikuisillä lukemattomia kertoja rautoja, se ei nykyään ole mitenkään harvinaista että aikuisella on raudat.
On se kyllä kumma, kun yhteiskunnan pitäisi kustantaa kaikille lapsille ilmainen oikomishoitokin!
Ei ihme, jos verovarat ei enää riitä edes normaalin terveydenhoidon ylläpitämiseen!
- Ikionnellinen
Itselläni on kohta ollut vuoden kiinteät raudat ylhäällä ja alhaalla. Mitään kuittailua ei ole ikinä tullut, ei yliopistolla eikä kaupan kassalla töissä. Nykyään näitä ei aina edes muista. Jos ei itse tee raudoista numeroa, ei niistä kukaan muukaan tee. Edes miehet eivät ole pelästyneet ;).
Ikinä en ole ollut onnellisempi kuin nyt raudat suussa! Harmittaa vaan, että en saanut aikaiseksi jo muutama vuosi sitten. - ...opiskelen...
...yliopistossa eikä ole ikinä tullut mieleenkään pilkata tai yleensäkään edes mitenkään noteerata jonkun hammasrautoja. Nehän ovat täysin tavallinen ja normaali asia.
Älä mieti niitä rautojasi liikaa, sillä ei kukaan muukaan niitä mieti. Jos joku jotain huomauttaa niin se kertoo vain hänen älyllisestä tasostaan.
Minä en ainakaan osaisi nimetä sellaista opiskelutoveriani jolle tulisi mieleen edes mainita jonkun raudoista. Sama asia kuin se että jollain on silmälasit. Täytyy olla todella pinnallinen ja typerä jos häiritsee/huvittaa toisen hammasraudat.
Tsemppiä ja itsevarmuutta vaan, toivottavasti hampaasi oikenevat =)
ainiin, olen 23v tyttö. - TOISTEN HAMMASRAUDAT
Ketään ei todellakaan kiinnosta toisten hammasraudat! Ei vois ketään EVVK. Omistan amalgaamiraudat eli metalliset ja ikää 40 .
- kiinnosta kellään toisten
Ei sitten todellakaan kiinnosta! On ikävää katsella toisten rautoja joissa on ruokalista kiinni, sorry vaan! Eikä ne nyt muutenkaan ole mitään kauniita, joten yleensä katseet kääntyy poispäin, kuin että niitä tuijotettaisiin ihastuneena! Voi vi***
kirjoitti itsekin metallirautojen omistaja ilman komplekseja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403701Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333274- 692898
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912740- 351768
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811729- 241569
- 281527
- 291509
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231494