Uskonnonvapaus taannee kaikille oikeuden oman uskontonsa harjoittamiseen sikäli, mikäli se ei rajoita muiden ihmisten elämää. Mustanaamio-kultti ja Spaghettimonsteri-uskonto ovat ihan sallittuja.
Mutta uskonnonvapaus ei voi taata, etteikö uskonnolliset tunteet loukkaantuisi missään päin yhteiskuntaa. Jos esimerkiksi Nasun kuva työpaikan seinällä loukkaa jonkun uskonnollisia tunteita, niin sitä ei mielestäni pitäisi poistaa vain sen takia. Jos näin tehtäisiin vain yhden ihmisen pyynnöstä, muiden vapautta rajoitettaisiin, heidät oikeastaan pakotettaisiin tämän yhden uskonnon mukaiseen käyttäytymiseen.
Eli uskonnonvapaudessa pitäisi ottaa huomioon demokraattinen enemmistö jotenkin. Suomessa se tarkoittaa esim. sitä, että jos meidän normaalit perinteiset sanat, tavat ja uskonnot loukkaavat maahanmuuttajan uskonnollisia tunteita, tämä maahanmuuttaja on oikeutettu esittämään oma kantansa, mutta sitä ei tarvitse meidän alkuasukkaiden ottaa huomioon. Jos taas vastavasti maahanmuuttajan käytös tai tavat loukkaavat alkuperäisväestön tunteita, maahanmuuttajan on korjattava joko tapojaan tai asuinpaikkaansa. Tätähän maassa maan tavalla tarkoittaa.
Jos nimittäin jokaisen yksityisen ihmisen mahdollisesti omaperäisetkin uskonnot otetaan huomioon ja varotaan loukkaamista, on hyvä, jos kukaan uskaltaa edes hengittää lopulta.
Kunkin uskonnon palvontapaikoissa ja ihmisten kotioloissa olkoon uskontorauha sitten laajempi.
Tämä vaan tuli mieleen, kun tv:ssä joku imaami vetosi lakiin, kun viitattiin muslimimaiden tiukkaan normistoon. Maahanmuuttajille on ehkä syntynyt käsitys, että esim. islam on tasaveroinen luterilaisuuden kanssa, mikä ei demokratiaperiaatteella pidäkään paikkaansa Suomessa. Demokratian lisäksi voisi ottaa myös historiallisuuden "maan tavan" huomioon. Näitä vain on vaikea merkitä kaikkia lakiin. Miten se maahanmuuttajille selitettäisiin, että ihan tavallinen meno Suomessa loukkaa heidän uskonnollisia tunteitaan?
Uskonnonvapaus ja demokratia yms
26
651
Vastaukset
- Nasse
ja muutama muukin.
Jäikö kansakoulu ainoaksi kouluksesi ja sekin kesken?
Ei hätää, vielä aikuisenakin voi opiskella lisää.- mie vain
Vanhainkotien seiniltä niitä ei pitäisi ainakaan poistaa jos jonkun omaiset eivät pidä niistä kun käyvät jos käyvät vanhusta katsomassa.
Maan alkuasukkailta ei voitane vaatia kovin paljon tutustumista itselleen vierasiin uskontoihin. Näinkin ajateltuna tulokkaiden uskonto ja sen pyhät asiat ovat epäselviä.
Maahanmuutajilta voitaneen vaatia tutustumista uuden isäntämaan pääuskontoihin.- seven
Olen kristitty uskovainen, ja mua loukkaa se, kun Jumalaa tai kristittyjä pilkataan. Mä suhtaudun Jumalaan kuten isään, ja kristittyihin kuten veljiin ja siskoihin. Sekulaari saa ehkä jonkinlaisen käsityksen Jumalan pilkkaamisen aiheuttamista tunnereaktioista, kun ajattelee, miten itse reagoisi, kun omaa perheväkeä halveerattaisiin.
Jeesus sanoi jotenkin sillä lailla, että kohtele lähimmäistäsi niin kuin tahtoisit itseäsi kohdeltavan. Eikö siis tämän mukaan ainakin kristittyjen pitäisi omalla kohdallaan kunnioittaa muslimien tunteita uskonasioissa (ja kohtuuden rajoissa muissakin asioissa)? Sekulaarit ovat tietysti asia erikseen, niillä kun ei tuota lähimmäisen rakastamisen käskyä ole. Mutta käytännöllinen järki heillekin on annettu (ainakin joillekin), ja sen mukaan kyllä pidättäytyisin Tanskan mallin mukaisista provokaatioista.
Ajatelkaas, että yksi maakunnallinen lehti Tanskassa on onnistunut vaarantamaan kaikkien tanskalaisten hengen maailmalla. Onko tämä järkevää ja vastuuntuntoista, onko yksittäisen lehden toimituksella oikeutta tehdä tällaista? Jos Suomessa jokin lehti julkaisisi nuo kuuluisat pilakuvat, niin kyllä osallistuisin mielenosoitukseen muslimien kanssa minäkin - ainakin tuota lehteä vastaan.Ateistit loukkaantuu siitä, että edes puhutaan Jeesuksesta.
Jos sitten vielä jotkut älypäät rekisterösivät uskontokuntia urakalla (oliko se 3 vai 20, kun riitti yhden uuden uskonnon rekisteröintiin?), niin mistä sitä kukaan tietäisi, mitä niissä uskonnoissa pidetään pyhänä?
Emme kristittyinä oikeastaan edes saisi olla tietoisia väärien oppien tai profeettojen sanomisista. Ei ainakaan Raamattu kehoita tutustumaan vääriin oppeihin. Niinpä kunnon kristitty ei voi edes ennalta tietää, mitä vääräuskoinen mahdollisesti pitää pyhänä. Sitten kun tämä on tuonut esille, että puhuminen spagetista loukkaa Spagettimonsteriuskonnon arvoja, pitää puhua ainoastaan pyöreästä nauhapastasta, voi alkaa miettiä, alkaako mukautua Spagettimonsteriuskonnon oppien mukaan vai miten välttäisi loukkaamista.
Mutta et voi olla sekä kristitty että loukkaamatta asteisteja kumminkaan (jos Jeesus siis on loukkaukseksi).
Eikä se lehti niitä henkiä vaaranna keneltäkään, vaan vihauskonnon mielipuolethan ne hengen vaarantaa meiltä kaikilta.- seven
tuttumies kirjoitti:
Ateistit loukkaantuu siitä, että edes puhutaan Jeesuksesta.
Jos sitten vielä jotkut älypäät rekisterösivät uskontokuntia urakalla (oliko se 3 vai 20, kun riitti yhden uuden uskonnon rekisteröintiin?), niin mistä sitä kukaan tietäisi, mitä niissä uskonnoissa pidetään pyhänä?
Emme kristittyinä oikeastaan edes saisi olla tietoisia väärien oppien tai profeettojen sanomisista. Ei ainakaan Raamattu kehoita tutustumaan vääriin oppeihin. Niinpä kunnon kristitty ei voi edes ennalta tietää, mitä vääräuskoinen mahdollisesti pitää pyhänä. Sitten kun tämä on tuonut esille, että puhuminen spagetista loukkaa Spagettimonsteriuskonnon arvoja, pitää puhua ainoastaan pyöreästä nauhapastasta, voi alkaa miettiä, alkaako mukautua Spagettimonsteriuskonnon oppien mukaan vai miten välttäisi loukkaamista.
Mutta et voi olla sekä kristitty että loukkaamatta asteisteja kumminkaan (jos Jeesus siis on loukkaukseksi).
Eikä se lehti niitä henkiä vaaranna keneltäkään, vaan vihauskonnon mielipuolethan ne hengen vaarantaa meiltä kaikilta.Olet oikeassa siinä, että kristittynä ei voi olla loukkaamatta jonkun tunteita. Sanat ”uskon Jeesukseen” aiheuttavat raivoreaktion keskiverto ateistissa (mielenkiintoista sinänsä), mutta silti ne sanat on pakko tietyissä tilanteissa lausua jos haluaa puolustaa uskoaan. Mutta noissa tanskalaislehden kuvissa ei ollut kyse uskon puolustamisesta vaan pilkkaamisesta. En usko, että noiden piirrosten takana olivat uskonnolliset ihmiset, paremminkin ateistit, joiden mielestä uskominen Jumalaan on hölmön hommaa.
Muslimeita on maailmassa lähes puolitoista miljardia, joten kyllä mun mielestäni olisi järkevää yrittää tulla heidän kanssaan toimeen. Mustanaamiolaisista en niin välitä, koska heitä on niin vähän. Kutsu mua kyyniseksi jos haluat, mutta en usko että heitä on oikeasti yhtäkään. Nuo viime päivien mustanaamio-aloitukset (joista molemmat ilmeisesti olemme tietoisia) lienevät jonkinlainen ironia-yritelmä – mielestäni täysin epäonnistunut sellainen. Olen siis pragmaatikko enkä idealisti. Luulen myös Jumalan olevan pragmaatikko, koska muuten ketään meistä ei olisi edes luotu.
Pidän kuitenkin asenteestasi. On totta, että muista kuin kristinuskon opeista ei kovin tietoinen tarvitse olla. Riittää että tuntee oman herransa, koska silloin tunnistaa myös väärät herruudet. - Sepe
seven kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että kristittynä ei voi olla loukkaamatta jonkun tunteita. Sanat ”uskon Jeesukseen” aiheuttavat raivoreaktion keskiverto ateistissa (mielenkiintoista sinänsä), mutta silti ne sanat on pakko tietyissä tilanteissa lausua jos haluaa puolustaa uskoaan. Mutta noissa tanskalaislehden kuvissa ei ollut kyse uskon puolustamisesta vaan pilkkaamisesta. En usko, että noiden piirrosten takana olivat uskonnolliset ihmiset, paremminkin ateistit, joiden mielestä uskominen Jumalaan on hölmön hommaa.
Muslimeita on maailmassa lähes puolitoista miljardia, joten kyllä mun mielestäni olisi järkevää yrittää tulla heidän kanssaan toimeen. Mustanaamiolaisista en niin välitä, koska heitä on niin vähän. Kutsu mua kyyniseksi jos haluat, mutta en usko että heitä on oikeasti yhtäkään. Nuo viime päivien mustanaamio-aloitukset (joista molemmat ilmeisesti olemme tietoisia) lienevät jonkinlainen ironia-yritelmä – mielestäni täysin epäonnistunut sellainen. Olen siis pragmaatikko enkä idealisti. Luulen myös Jumalan olevan pragmaatikko, koska muuten ketään meistä ei olisi edes luotu.
Pidän kuitenkin asenteestasi. On totta, että muista kuin kristinuskon opeista ei kovin tietoinen tarvitse olla. Riittää että tuntee oman herransa, koska silloin tunnistaa myös väärät herruudet...Minä olen ateisti mutta Jeesukseen uskovat eivät aiheuta minussa minkäänlaisia raivontunteita. Jokaisella oman uskonsa mukaan, tärkeintä että ihminen itse on tyytyväinen. Uskon Jessen olemassaoloon itsekin, tosin samalla tavalla kuin juutalaiset, eli historiallisena hahmona jolla oli valtava vaikutus yhteen kulttuuriin. Kreationistit ovat toki minulle hiukan kovempi pala, väittelyissä tulee joskus sanottua pahasti (häpeää).
"En usko, että noiden piirrosten takana olivat uskonnolliset ihmiset, paremminkin ateistit, joiden mielestä uskominen Jumalaan on hölmön hommaa. "
Myönnän, että itse kannatan noiden kuvien julkaisemista samasta syystä kuin kannatan uusnatsienkin oikeutta sanoa mielipiteensä, vaikka olenkin kiihkeä anti-rasisti. Ateismillani ei ole kuitenkaan asian kanssa mitään tekemistä: sananvapaus on minulle tärkeintä. Noiden kuvien ei ollut tarkoitus loukata, vaan kritisoida ristiriitoja: muslimit tekevät aivan samaa omilla pilakuvillaan ja oikein sekin on. Täytyy myös huomata, että Rankinta väkivaltaa muslimeja kohtaan lietsovat äärioikeistolaiset, joista hyvin monet ovat kristittyjä. Jumalahan se oli, joka käski Bushin hyökätä Irakiin hänen omien sanojensa mukaan.
Pitivätpä uskontojen kannattajat siitä tai eivät, uskonnoilla on suuri merkitys yhteiskunnille, ja tällä hetkellä tapetilla on terrorismin ja islamin ja samalla äärioikeistolaisen kristillisyyden ja USA:n suhde ja näiden kahden välisen konfliktin vaikutus muuhun maailmaan. Siitä pitää puhua, asiaa pitää käsitellä. Jos islamilais-uskonnollisia pilakuvia aletaan kieltämään, samalla periaatteella pitää kieltää äärikristillisyydestä ja Bushista tehdyt pilakuvat, aj siitä on vain lyhyt matka siihen että kielletään hallitusten arvosteleminen karikatyyreillä ja pian myös sanallisesti. Sensuurissa kun vallitsee ns. lumipalloefekti.
Tiedätkö muuten, mistä koko jupakka sai alkunsa? Äärimmäisen hyvää tarkoittava tanskalainen lastenkirjailija teki satukirjan joka kertoi islamista. Kanteen hän piirsi kuvan Muhamedista ratsastamassa tiikerillä (muistaakseni), tieteämättä että profeettaa ei saa kuvata. Muslimiyhteisö loukkaantui suuresti kuvasta ja vaati kirjan myynnin kieltämistä, ja se sai sanomalehdet pohtimaan sananvapauden ja uskonnollisen loukkaamattomuuden käsitteitä. - tuota noin
seven kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että kristittynä ei voi olla loukkaamatta jonkun tunteita. Sanat ”uskon Jeesukseen” aiheuttavat raivoreaktion keskiverto ateistissa (mielenkiintoista sinänsä), mutta silti ne sanat on pakko tietyissä tilanteissa lausua jos haluaa puolustaa uskoaan. Mutta noissa tanskalaislehden kuvissa ei ollut kyse uskon puolustamisesta vaan pilkkaamisesta. En usko, että noiden piirrosten takana olivat uskonnolliset ihmiset, paremminkin ateistit, joiden mielestä uskominen Jumalaan on hölmön hommaa.
Pidän kuitenkin asenteestasi. On totta, että muista kuin kristinuskon opeista ei kovin tietoinen tarvitse olla. Riittää että tuntee oman herransa, koska silloin tunnistaa myös väärät herruudet."Sanat ”uskon Jeesukseen” aiheuttavat raivoreaktion keskiverto ateistissa"
Tuossa ole kyllä väärässä. Keskiverto ateistiin nuo sanat aiheuttavat korkeintaan aavistuksen verran sääliä, jos sitäkään. Keskustelupalstoilla et ole tekemisissä keskivertoateistien kanssa, siitä ehkä väärinkäsitys.
"Mutta noissa tanskalaislehden kuvissa ei ollut kyse uskon puolustamisesta vaan pilkkaamisesta."
Oletko miettinyt miksi koko pilkkaamisen käsite on niin laajassa käytössä nimmen omaan uskonnoissa? Muissa yhteyksissä ihmiset sietävät hyvinkin rajua leikinlaskua mutta uskonnoissa mikä tahansa kritiikki menee kovin herkästi pilkkaamisnimikeen alle. Eikö uskontojen jumalien päin vastoin pitäisi olla niin mahtavia olentoja, että ovat minkä hyvänsä arvostelun, tahallisen pilkkaamisenkin, yläpuolella?
"On totta, että muista kuin kristinuskon opeista ei kovin tietoinen tarvitse olla."
Tätä ihmettelin. Eikö uskon pitäisi perustua siihen, että on mahdollisimman paljon tietoinen kaikesta mahdollisesta ja silti valitsee sen minkä valitsee. Eikö puhuta etsimisestä ja löytämisestä? Onko oikeaa etsimistä, jos sivuuttaa suurimman osan siitä mitä voisi olla löydettävänä? - mie vain
Sepe kirjoitti:
..Minä olen ateisti mutta Jeesukseen uskovat eivät aiheuta minussa minkäänlaisia raivontunteita. Jokaisella oman uskonsa mukaan, tärkeintä että ihminen itse on tyytyväinen. Uskon Jessen olemassaoloon itsekin, tosin samalla tavalla kuin juutalaiset, eli historiallisena hahmona jolla oli valtava vaikutus yhteen kulttuuriin. Kreationistit ovat toki minulle hiukan kovempi pala, väittelyissä tulee joskus sanottua pahasti (häpeää).
"En usko, että noiden piirrosten takana olivat uskonnolliset ihmiset, paremminkin ateistit, joiden mielestä uskominen Jumalaan on hölmön hommaa. "
Myönnän, että itse kannatan noiden kuvien julkaisemista samasta syystä kuin kannatan uusnatsienkin oikeutta sanoa mielipiteensä, vaikka olenkin kiihkeä anti-rasisti. Ateismillani ei ole kuitenkaan asian kanssa mitään tekemistä: sananvapaus on minulle tärkeintä. Noiden kuvien ei ollut tarkoitus loukata, vaan kritisoida ristiriitoja: muslimit tekevät aivan samaa omilla pilakuvillaan ja oikein sekin on. Täytyy myös huomata, että Rankinta väkivaltaa muslimeja kohtaan lietsovat äärioikeistolaiset, joista hyvin monet ovat kristittyjä. Jumalahan se oli, joka käski Bushin hyökätä Irakiin hänen omien sanojensa mukaan.
Pitivätpä uskontojen kannattajat siitä tai eivät, uskonnoilla on suuri merkitys yhteiskunnille, ja tällä hetkellä tapetilla on terrorismin ja islamin ja samalla äärioikeistolaisen kristillisyyden ja USA:n suhde ja näiden kahden välisen konfliktin vaikutus muuhun maailmaan. Siitä pitää puhua, asiaa pitää käsitellä. Jos islamilais-uskonnollisia pilakuvia aletaan kieltämään, samalla periaatteella pitää kieltää äärikristillisyydestä ja Bushista tehdyt pilakuvat, aj siitä on vain lyhyt matka siihen että kielletään hallitusten arvosteleminen karikatyyreillä ja pian myös sanallisesti. Sensuurissa kun vallitsee ns. lumipalloefekti.
Tiedätkö muuten, mistä koko jupakka sai alkunsa? Äärimmäisen hyvää tarkoittava tanskalainen lastenkirjailija teki satukirjan joka kertoi islamista. Kanteen hän piirsi kuvan Muhamedista ratsastamassa tiikerillä (muistaakseni), tieteämättä että profeettaa ei saa kuvata. Muslimiyhteisö loukkaantui suuresti kuvasta ja vaati kirjan myynnin kieltämistä, ja se sai sanomalehdet pohtimaan sananvapauden ja uskonnollisen loukkaamattomuuden käsitteitä.Minä olen lähtöisin ateistisesta ja alkoholistisesta perheestä, mutta itse tulin kuitenkin uskoon.
Kyllä asai aiheuttaa ateisteissa aggressiivista vastustusta koska heillä ei ole uskoa, ja sitä on silloin hyvin vaikea heidän ymmärtää.
Miksi pitäisi julkisesti julkaista joitakin kuvia jotka saavat tietyt ihmiset julistamaan sodan?
Toista mieltä voi olla mutta törkeä loukkaus on kuitenkin jo liikaa!
AIvan kuin loukkaaja ei välittäisi ollenkaan kenestäkään muusta kuin omasta itsestänsä, ja kaikkien muiden tunteet ja uskomukset olisivat hänelle samantekeviä. Niinkö on myös sinun elämässäsi?
Olet väärässä kun väität että Bush väitti Jumalan käskeneen hänen tehdä hyökkäys Irakiin, etkö lukenut tai katsonut televisiosta kun asiasta häneltä kysyttiin ja hän kielsi sanoneensa sillä tavalla?
Islamin uskonnosta ei saa piirtää kuvia julkisesti jos ei tiedä miten he siihen suhtautuvat. Se ei ole van tietämättömyyttä ja välinpitämättömyyttä vaan se on myöskin tyhmyyttä! - mie vain
tuota noin kirjoitti:
"Sanat ”uskon Jeesukseen” aiheuttavat raivoreaktion keskiverto ateistissa"
Tuossa ole kyllä väärässä. Keskiverto ateistiin nuo sanat aiheuttavat korkeintaan aavistuksen verran sääliä, jos sitäkään. Keskustelupalstoilla et ole tekemisissä keskivertoateistien kanssa, siitä ehkä väärinkäsitys.
"Mutta noissa tanskalaislehden kuvissa ei ollut kyse uskon puolustamisesta vaan pilkkaamisesta."
Oletko miettinyt miksi koko pilkkaamisen käsite on niin laajassa käytössä nimmen omaan uskonnoissa? Muissa yhteyksissä ihmiset sietävät hyvinkin rajua leikinlaskua mutta uskonnoissa mikä tahansa kritiikki menee kovin herkästi pilkkaamisnimikeen alle. Eikö uskontojen jumalien päin vastoin pitäisi olla niin mahtavia olentoja, että ovat minkä hyvänsä arvostelun, tahallisen pilkkaamisenkin, yläpuolella?
"On totta, että muista kuin kristinuskon opeista ei kovin tietoinen tarvitse olla."
Tätä ihmettelin. Eikö uskon pitäisi perustua siihen, että on mahdollisimman paljon tietoinen kaikesta mahdollisesta ja silti valitsee sen minkä valitsee. Eikö puhuta etsimisestä ja löytämisestä? Onko oikeaa etsimistä, jos sivuuttaa suurimman osan siitä mitä voisi olla löydettävänä?Eikä aiheuta, uskonasiat ovat heille vieras alue kokonaan eivätkä he jää miettimään asioita sen kummemmin. Sinäkö tyhmyyttäsi säälit niitä jotka ovat pelstuksen tiellä eivätkä joudu helvettiin?
- tuota noin
mie vain kirjoitti:
Eikä aiheuta, uskonasiat ovat heille vieras alue kokonaan eivätkä he jää miettimään asioita sen kummemmin. Sinäkö tyhmyyttäsi säälit niitä jotka ovat pelstuksen tiellä eivätkä joudu helvettiin?
"Eikä aiheuta, uskonasiat ovat heille vieras alue kokonaan eivätkä he jää miettimään asioita sen kummemmin."
Jos huomasit, siinä luki "jos sitäkään". Ja siksi toisekseen, et sinä mitenkään voi tietää minkälaisia tuntemuksia mikäkin asia toisissa ihmisissä aiheuttaa.
Olet myös väärässä siinä että ateisti ei miettisi asioita. Tapauskovainen, joka on aina kuulunut kirkoon mutta tuskin koskaan siellä käy, ei mahdollisesti ole miettinyt asioita mutta ateisti taatusti on. Ja tullut siihen tulokseen, että jumalien olemassaoloa ei puolla mikään tosiseikka eikä niin ollen usko. Mahdollisesti uskova on myös miettinyt asioita, se vain on arvoitus miten hän on tulokseensa tullut.
Säälistä: Uskonasioita ei tarvitse tuntea tunnistaakseen uskonnon uhrin, ihmisen jota uskonnollinen yhteisö eri tavoin kontrolloi ja painostaa. Jos sellainen sattuu tulemaan vastaan, säälin tunnetta on vaikea välttää. - jassoo
mie vain kirjoitti:
Minä olen lähtöisin ateistisesta ja alkoholistisesta perheestä, mutta itse tulin kuitenkin uskoon.
Kyllä asai aiheuttaa ateisteissa aggressiivista vastustusta koska heillä ei ole uskoa, ja sitä on silloin hyvin vaikea heidän ymmärtää.
Miksi pitäisi julkisesti julkaista joitakin kuvia jotka saavat tietyt ihmiset julistamaan sodan?
Toista mieltä voi olla mutta törkeä loukkaus on kuitenkin jo liikaa!
AIvan kuin loukkaaja ei välittäisi ollenkaan kenestäkään muusta kuin omasta itsestänsä, ja kaikkien muiden tunteet ja uskomukset olisivat hänelle samantekeviä. Niinkö on myös sinun elämässäsi?
Olet väärässä kun väität että Bush väitti Jumalan käskeneen hänen tehdä hyökkäys Irakiin, etkö lukenut tai katsonut televisiosta kun asiasta häneltä kysyttiin ja hän kielsi sanoneensa sillä tavalla?
Islamin uskonnosta ei saa piirtää kuvia julkisesti jos ei tiedä miten he siihen suhtautuvat. Se ei ole van tietämättömyyttä ja välinpitämättömyyttä vaan se on myöskin tyhmyyttä!"Olet väärässä kun väität että Bush väitti Jumalan käskeneen hänen tehdä hyökkäys Irakiin, etkö lukenut tai katsonut televisiosta kun asiasta häneltä kysyttiin ja hän kielsi sanoneensa sillä tavalla?"
Vai sanoi sillä lailla! On hän kyllä toisinkin sanonut, minkähän niistä nyt sitten valitsisi?
http://zzpat.tripod.com/cvb/oct_2004/bush_god_speaks_through_me.html
"At the end of the session, Bush reportedly told the group, “I trust God speaks through me. Without that, I couldn´t do my job.’"
http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2005/10_october/06/bush.shtml
"Nabil Shaath says: "President Bush said to all of us: 'I'm driven with a mission from God. God would tell me, "George, go and fight those terrorists in Afghanistan." And I did, and then God would tell me, "George, go and end the tyranny in Iraq …" And I did. And now, again, I feel God's words coming to me, "Go get the Palestinians their state and get the Israelis their security, and get peace in the Middle East." And by God I'm gonna do it.'"" - mie vain
tuota noin kirjoitti:
"Eikä aiheuta, uskonasiat ovat heille vieras alue kokonaan eivätkä he jää miettimään asioita sen kummemmin."
Jos huomasit, siinä luki "jos sitäkään". Ja siksi toisekseen, et sinä mitenkään voi tietää minkälaisia tuntemuksia mikäkin asia toisissa ihmisissä aiheuttaa.
Olet myös väärässä siinä että ateisti ei miettisi asioita. Tapauskovainen, joka on aina kuulunut kirkoon mutta tuskin koskaan siellä käy, ei mahdollisesti ole miettinyt asioita mutta ateisti taatusti on. Ja tullut siihen tulokseen, että jumalien olemassaoloa ei puolla mikään tosiseikka eikä niin ollen usko. Mahdollisesti uskova on myös miettinyt asioita, se vain on arvoitus miten hän on tulokseensa tullut.
Säälistä: Uskonasioita ei tarvitse tuntea tunnistaakseen uskonnon uhrin, ihmisen jota uskonnollinen yhteisö eri tavoin kontrolloi ja painostaa. Jos sellainen sattuu tulemaan vastaan, säälin tunnetta on vaikea välttää.Tiedän että ateistina ajattelet ja sinulla on aivot sitä varten, Et kuitenkaan voi todistaa että Jumalaa ei ole.
- mie vain
mie vain kirjoitti:
Tiedän että ateistina ajattelet ja sinulla on aivot sitä varten, Et kuitenkaan voi todistaa että Jumalaa ei ole.
Sääliähän sellainen ihminen herättäisi jos sellaisen kadulla näkisi, mutta oletko sitten nähnyt oikeasti juuri uskonasioiden takia säälittävän näköiseksi tulleen henkilön? Mielenterveysongelmat eivät tietääkseni johdu yleensä uskosta, vaan niihin löytyy syyt maailman menosta.
- oli ohjelma
jassoo kirjoitti:
"Olet väärässä kun väität että Bush väitti Jumalan käskeneen hänen tehdä hyökkäys Irakiin, etkö lukenut tai katsonut televisiosta kun asiasta häneltä kysyttiin ja hän kielsi sanoneensa sillä tavalla?"
Vai sanoi sillä lailla! On hän kyllä toisinkin sanonut, minkähän niistä nyt sitten valitsisi?
http://zzpat.tripod.com/cvb/oct_2004/bush_god_speaks_through_me.html
"At the end of the session, Bush reportedly told the group, “I trust God speaks through me. Without that, I couldn´t do my job.’"
http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2005/10_october/06/bush.shtml
"Nabil Shaath says: "President Bush said to all of us: 'I'm driven with a mission from God. God would tell me, "George, go and fight those terrorists in Afghanistan." And I did, and then God would tell me, "George, go and end the tyranny in Iraq …" And I did. And now, again, I feel God's words coming to me, "Go get the Palestinians their state and get the Israelis their security, and get peace in the Middle East." And by God I'm gonna do it.'""jossa Bush sanoi että hänen sanansa on ymmärretty väärin, eikä hän hyökännyt Jumalan käskystä vaan tarkoitti asianmuodon jotenkin toisin?
- Sepe
Olen melko pitkälti kanssasi samaa mieltä. Paitsi tässä.
"Jos taas vastavasti maahanmuuttajan käytös tai tavat loukkaavat alkuperäisväestön tunteita, maahanmuuttajan on korjattava joko tapojaan tai asuinpaikkaansa. Tätähän maassa maan tavalla tarkoittaa"
Tunteiden loukkaaminen ei ole riittävä syy maahanmuuttajien tapojen korjaamiseen. Jos heidän tapansa rikkovat suoraan lakia, pitää niihin puuttua (esim. eläinten uhraamisessa on tehty kompromisseja ja tyttöjen ympärileikkaus on kielletty), mutta kulttuuriset erot tulee hyväksyä. Suomalaiset naiset eivät pidä siitä että muslimit käyttävät huivia, se loukkaa heidän tunteitaan, mutta kyllä muslimeilla tulee olla oikeus huivia käyttää. Onhan meillä Suomen sisälläkin paljon eri tapoja elää ja olla jotka muulla tavoin eläviä ja olevia loukkaavat.- Lisbet
"Suomalaiset naiset eivät pidä siitä että muslimit käyttävät huivia, se loukkaa heidän tunteitaan, mutta kyllä muslimeilla tulee olla oikeus huivia käyttää."
En ole tähän mennessä kuullutkaan siitä, että suomalaiset naiset eivät pitäisi siitä, että muslimit käyttävät huivia. Miksi noin? Ovathan Suomessakin naiset käyttäneet aikaisemmin paljon nykyistä enemmän huivia. Kun kävin Jordaniassa, niin ostin paikallisen huivin ja käytin sitä ainakin retkellä Petran kaupunkiin hiekkapölyn vuoksi. Ehkäpä se huivin käyttö on muslimimaissa ollut aikoinaan myös käytännön sanelema. Minun puolestani kukin saa käyttää huivia tai olla käyttämättä, miten vain. - Sepe
Lisbet kirjoitti:
"Suomalaiset naiset eivät pidä siitä että muslimit käyttävät huivia, se loukkaa heidän tunteitaan, mutta kyllä muslimeilla tulee olla oikeus huivia käyttää."
En ole tähän mennessä kuullutkaan siitä, että suomalaiset naiset eivät pitäisi siitä, että muslimit käyttävät huivia. Miksi noin? Ovathan Suomessakin naiset käyttäneet aikaisemmin paljon nykyistä enemmän huivia. Kun kävin Jordaniassa, niin ostin paikallisen huivin ja käytin sitä ainakin retkellä Petran kaupunkiin hiekkapölyn vuoksi. Ehkäpä se huivin käyttö on muslimimaissa ollut aikoinaan myös käytännön sanelema. Minun puolestani kukin saa käyttää huivia tai olla käyttämättä, miten vain...hyvä että ajattelet noin. Mutta täällä Helsingissä tapaamani musliminaiset ovat melkein kaikki kertoneet heihin kohdistuvasta henkisestä väkivallasta, joka usein juontuu juuri ulkoasusta. Paikallinen muslimien vaatteiden myyjä joutuu kieltämään naisia käyttämästä esim. burkhaa, koska kaduilla on hyökätty sitä käyttäneiden kimppuun ihan fyysisesti. Kiwa.
- Trubaduuri
Kaikenlainen julkipalvominen ja uskonnollisten tunnuksien käyttö pitäisi kieltää myös suomessa. Varsinkin kun ne loukkaavat taivaallista Isää ja ihmisen Poikaa, Kristusta sekä heihin luottavia ihmisiä hyvin syvällisesti. Myös kaikista ns. julkisista rakennuksista/laitoksista pitäisi poistaa kaikki ulospäin näkyvät usk. tunnukset sekä kieltää kaikilta yhteisöiltä kristillisyyteen viittaavat etuliitteet tai viittaukset Kristukseen, koska ne halventavat suoraan itse Kaikkivaltiaan perustamaa ja ihmisille tarkoitettua uskonnollista uskoa. Eritoten pol. puolueilta ja sellaisilta usk. yhteisöiltä jotka eivät pysy totuudessa, kuten helluntailaiset ja mormonit sekä jehovan todistajat että myös adventistit, sekä kaikki ne muut yhteisöt jotka valhetta rakastavat nojautuen elämässään myös julkisesti demokratiaan ja sen tuomiin etuihin. Samalla tietenkin myös pitäisi kriminalisoida kaikki vihanlietsonta uskovia ihmisä vastaan ja uskontokuntia kohtaan, jotta inhimilliset asiat ja tunteet pysyisi siedettävästi tasapainossa.
- näistä
Nuo mainitsemasi lahkot ovat kristinuskovaisia ihmisiä jotka ovat kirkon kanssa jostakin pienestä asiasta eri mieltä, kuten helluntailaiset kannattavat aikuiskastetta ja kirkko lapsikastetta. Niissä ei ole muuta eroa.
- Trubaduuri
näistä kirjoitti:
Nuo mainitsemasi lahkot ovat kristinuskovaisia ihmisiä jotka ovat kirkon kanssa jostakin pienestä asiasta eri mieltä, kuten helluntailaiset kannattavat aikuiskastetta ja kirkko lapsikastetta. Niissä ei ole muuta eroa.
En kylläkään sanonut lahkoista sanaakaan, enkä maininnut kristittyjäkään. Kumpa ne erot olisivatkin vain tuota kastetta koskevia, mutta kun ei.
- Irmeli ..
Olen löytänyt pelastukseni uskomalla Mustanaamioon, mutta en saa kirjoittaa siitä tänne koska vääräuskoinen foorumin seriffi poistaa aina kirjoitukseni.
Olen siis vääräuskoisen seriffin vainon kohteena.
Rukoilkaa että Mustanaamio pelastaa minut tältä seriffin vainoilta.- Anneli..
Älä sure. Tuollaisille ajatuksillesi on ihan ikioma palsta, jossa voit kirjoittaa tuommoisia, ja jossa sinua ymmärretään täysin. Se on huuhaapalsta. Mene ystäväiseni sinne. Siellä sinua ja mielipiteitäsi jo kaivataan.
- Saag Paneer
Tanskan tapauksessa ei ole kyse mistään sananvapaudesta, vaan puhtaasta rasismista. Pilakuvilla ei loukata uskontoa, eikä varsinkaan jumalia, vaan kaiken tämän roihuamisen taustalla on pilkka IHMISTÄ kohtaan.
Meillä kaikilla elämänkatsomuksesta riippumatta on oma tapamme hahmottaa maailmaa ja arvottaa erilaisia asioita. Tämä on olennainen osa ihmisen "minää", sitä joka määrittelee millaisia olemme ihmisinä ja mitkä seikat meitä määrittelevät.
Taskalaisten pilakuvat ovat muslimien ihmisarvon alentamista. Minusta tuollaisesta on aiheellistakin suuttua. Suomalaisille on riittänyt vähempikin: kun jokunen keskieurooppalainen poliitikko on tullut sivulauseessa möläyttäneeksi, että suomalainen ruoka on paskaa, niin johan tunteet kuumenivat!
Meidän "pyhät arvomme" eivät ole sidoksissa uskontoon samalla tavalla kuin muslimeilla. Meidän arvomaailmamme on toisaalla. Kun demokratiaa loukataan, niin kyllä suomalaisenkin tunteet saa kuumenemaan. Meidän mielestämme demokratia on jotain hyvää ja puolustamisen arvoista. Yleensä emme edes kyseenalaista tätä asiaa.
Suomalaisten tunteet saa kuumenemaan, kun:
- väittää Mannerheimia homoseksuaaliksi
- vertaa karjalaisia evakkoja somaleihin
- sanoo sotaveteraaneja saamattomiksi luusereiksi koska sota hävittiin anyway
- esittää, että Lappi ja koko muu Suomi Tampereesta ylöspäin olisi kannatavinta jättää porojen laidunmaaksi: sivistys asuu etelän kaupungeissa
- perustelee EU:n ihanuuden sillä, että eteläisemmät maat tuottavat parempia maataloustuotteita: mitä järkeä on viljellä kurkkuja ja tomaatteja maassa, jossa lämpötila talvella laskee - 30 asteeseen? Suomalainen maatalous voitaisiin lopettaa kertaheitolla. Maatalouden "harrastajat" voisivat mennä oikeisiin rehellisiin töihin!
Mitä jos nuo em. asiat olisi esittänyt esimerkiksi joku ranskalainen tai italialainen sanomalehti? - aasipantteri
ihmeellistä siinä sitten on, jos Jeesus ja Mohammed ratsastavat vaikka vaaleanpunaisella pantterilla, että siitä kannattaisi hermostua.
Hutera on ihmisen usko, jos se ei kestä uskon kohdettaan pilkattavan tai ihmisten hyväntahtoista naurua.
Uskovalle kait on sama vaikka kohde olisi homo tai mikä tahnsa perverssio. Uskonhan pitäisi olla tärkeämpi kuin uskon kohde? - Gonzales
että luterilaiset Suomen kansalaiset ovat jotenkin parempia kansalaisia, kuin islamin uskoiset Suomen kansalaiset?
>>Maahanmuuttajille on ehkä syntynyt käsitys, että esim. islam on tasaveroinen luterilaisuuden kanssa, mikä ei demokratiaperiaatteella pidäkään paikkaansa Suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383839Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362974Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt91882Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51608Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41089- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23731