Eräänä päivänä olin taas aikallisessa marketissa täyttämässä ostoskärryä ja kuten aktiivisen työmatkapyöräilijän pitää, niin olin katselemassa pyöräilyosastolla mitäs kivaa sieltä taas löytyisi mukaan. Kiinnitin huomiota reppanan oloiseen kynäniskaan joka pyöri renkaiden edessä lappu kädessä. Viiden minuutin päästä ko mies tuli luokseni ja pyysi apua renkaan valinassa. Hänellä oli lapulla vanhan renkaan tiedot mutta hän ei löytänyt vastaavanlaista telineistä. Reippaana ateistina minä tietenkin autoin miestä mäessä ja löytämään lähes vastaavan renkaan telineestä koska hänellä ei ollut mitään käsitystä siitä mitä ne merkinnät renkaan reunassa merkitsevät. Lähtiessään hän toivotti minulle herran rauhaa.
Jälkeenpäin ajattelin että olikohan tyyppi rukoillut jumalan apua hyllyjen välissä kun hän oli ihan ulalla renkaiden merkinnöistä. Voin kuvitella uskovaisen riemua kun hän uskoi että jumala lähetti minut apuun ja auttoi valitsemaan oikean renkaan. Todellisuudessa aina kun käyn ko kaupassa (3-4 krt/viikko)niin käyn pyöräily/urheiluosastolla katselemassa tarvikkeita.
Taisi uskovainen saada lisävahvistusta uskolleen ymmärtämättä sitä että oli todennäköistä että minä olen ko osastolla samaan aikaan kuin hän.
Jumalan työkaluna?
12
451
Vastaukset
- katkeralta,
onko sulle noin vitun vaikeeta niellä sitä jos joku uskoo johonkin? Onko se sulta pois? Häh.
- sinäkin
kiittämään (etkä siunaamaan) silloin, kun se asiaan kuuluu! Höh.
- Kaaleppi
Saat uskoa vaikka männynkäpyihin :)
- jäänyt puuttumaan
olen törmännyt samaan. Ei osata reilusti kiittää. Reiluna ateistina et viitsinyt huomauttaa, että mihin kiitos unohtui. Enpä minäkään olisi sitä uskovaiselta jäänyt kaipaamaan.
- -GZ-
Mullakin tulee joka kerta semmonen olo ku joku sanoo että kiitos, että vitun ateisti, I hope you burn in hell. Joidenkin mielestä vähän liioteltua, mutta musta ei yhtään, koska ateistit on niin stereotyyppisiä ja nuivia, että kiittelevät, vaikka kaikki on niinq Jumalan antamaa ja pitäis sitä kiitellä, pässit.
Mutta jos ei käynyt itellä mielessä - tai aloittajalla - niin ehkäpä tämä uskis oli ihan kiitolinen avustasi (enkä epäile, etteikö olisi) ja hyvää hyvyyttään toivotti vielä _kohteliaasti_ tapojensa mukaan rauhallista eloa Jumalan huomassa. Onhan se varmasti rankkaa, mutta isona ja vahvana ateistina pystynet elämään sen kanssa ja jatkamaan työmatkapyöräilyäsi hyvillä mielin.
Kiitti vitusti, itellenne.. vaan. - koulunpenkille
-GZ- kirjoitti:
Mullakin tulee joka kerta semmonen olo ku joku sanoo että kiitos, että vitun ateisti, I hope you burn in hell. Joidenkin mielestä vähän liioteltua, mutta musta ei yhtään, koska ateistit on niin stereotyyppisiä ja nuivia, että kiittelevät, vaikka kaikki on niinq Jumalan antamaa ja pitäis sitä kiitellä, pässit.
Mutta jos ei käynyt itellä mielessä - tai aloittajalla - niin ehkäpä tämä uskis oli ihan kiitolinen avustasi (enkä epäile, etteikö olisi) ja hyvää hyvyyttään toivotti vielä _kohteliaasti_ tapojensa mukaan rauhallista eloa Jumalan huomassa. Onhan se varmasti rankkaa, mutta isona ja vahvana ateistina pystynet elämään sen kanssa ja jatkamaan työmatkapyöräilyäsi hyvillä mielin.
Kiitti vitusti, itellenne.. vaan.tai ehkä sut pitäisi työntää takaisin 'sisään' ja tehdä uudestaan (tai olla tekemättä), jos et ymmärrä, että normaali kiitos kuuluu sivistyneeseen elämään. Jos et osaa kiittää, on parempi ettet keneltäkään edes pyydä apua. Jotain on sullakin korvien välistä jäänyt puuttumaan. Englannin kielen hallitset, mutta et yksinkertaisia käytöstapoja. Jeesuskusi ilmeisesti noussut päähän.
- Kaaleppi
-GZ- kirjoitti:
Kiitti vitusti, itellenne.. vaan.Kiitokset otin vastaan ihan mukisematta ja oli ihan kiva että kiitti. Pointtini oli se että oliko hän rukoillut apua ja lähetikkö häne mielestään jumala minut paikalle koska toivoti herran rauhaa lähtiessään?
- Apostoli35
Kaaleppi kirjoitti:
Kiitokset otin vastaan ihan mukisematta ja oli ihan kiva että kiitti. Pointtini oli se että oliko hän rukoillut apua ja lähetikkö häne mielestään jumala minut paikalle koska toivoti herran rauhaa lähtiessään?
Herran rauhaa, koska tarkoitti sitä sydämessään. Hän oli kiitollinen, että oli joku joka auttoi. Hän oli kiitollinen, että se olit juuri sinä. Millainen olo sinulle tuli auttamisesta?
Herran rauhan toivottaminen ihan kenelle tahansa on uskovan mielestä ja näkökannasta täydellisen rauhan, armon ja hyvinvoinnin toivottamista kanssaihmiselle, vaikka tämä ei olisikaan uskossa.
Entäpä jos hän oli rukoillut, että osuisi sellaiseen kauppaan jossa hän saisi apua? Sinun todennäköisyytesi olla kaupassa oli suuri, kuten mainitsit, mutta kuinka suuri oli tämän miehen todennäköisyys osua samaan kauppaan? Ja samaan aikaan? Juuri sillä hetkellä, kun hän tarvitsi apua?
Rukoilukysymykseen saisi varmaan vastauksen mieheltä paremmin, eikä rukoilu ole useinkaan ajattelua kummempaa. Ei se aina ole kädet ristissä olemista, joskus se on vain huokaus tai ajatus. - Kaaleppi
Apostoli35 kirjoitti:
Herran rauhaa, koska tarkoitti sitä sydämessään. Hän oli kiitollinen, että oli joku joka auttoi. Hän oli kiitollinen, että se olit juuri sinä. Millainen olo sinulle tuli auttamisesta?
Herran rauhan toivottaminen ihan kenelle tahansa on uskovan mielestä ja näkökannasta täydellisen rauhan, armon ja hyvinvoinnin toivottamista kanssaihmiselle, vaikka tämä ei olisikaan uskossa.
Entäpä jos hän oli rukoillut, että osuisi sellaiseen kauppaan jossa hän saisi apua? Sinun todennäköisyytesi olla kaupassa oli suuri, kuten mainitsit, mutta kuinka suuri oli tämän miehen todennäköisyys osua samaan kauppaan? Ja samaan aikaan? Juuri sillä hetkellä, kun hän tarvitsi apua?
Rukoilukysymykseen saisi varmaan vastauksen mieheltä paremmin, eikä rukoilu ole useinkaan ajattelua kummempaa. Ei se aina ole kädet ristissä olemista, joskus se on vain huokaus tai ajatus.>>>Millainen olo sinulle tuli auttamisesta?>Sinun todennäköisyytesi olla kaupassa oli suuri, kuten mainitsit, mutta kuinka suuri oli tämän miehen todennäköisyys osua samaan kauppaan?>Rukoilukysymykseen saisi varmaan vastauksen mieheltä paremmin, eikä rukoilu ole useinkaan ajattelua kummempaa.
- Apostoli35
Kaaleppi kirjoitti:
>>>Millainen olo sinulle tuli auttamisesta?>Sinun todennäköisyytesi olla kaupassa oli suuri, kuten mainitsit, mutta kuinka suuri oli tämän miehen todennäköisyys osua samaan kauppaan?>Rukoilukysymykseen saisi varmaan vastauksen mieheltä paremmin, eikä rukoilu ole useinkaan ajattelua kummempaa.
"Ihan hyvä olo kuten yleensä kun voin olla avuksi :) Ei minulle tullut mitään primitiivireaktioita siitä että hän toivotti herran rauhaa. Ymmärsin sen kyllä kiitokseksi :) "
Jumala haluaa, että meillä olisi kaikilla hyvä mieli, uskoi häneen tai ei. Siksi hän joskus "flirttailee." Milloin tämä muuten rapahtui? Taisit sanoa, mutta unohdin...
"Juuri tätä itsekkin mietin kun tyyppi oli selkeästi aivan ulalla renkaiden kanssa. Hänellä ei ollut hajuakaan siitä mitä merkinnät tarkoittivat. Todnäk hän on heittänyt rukouksen jumalalle ja sai apua ateistilta :) Elämä on joskus odottamatonta, koskaan ei tiedä keneltä apua saa."
Otsikkooni viitaten:
Jumala tuo elämäämme yllättäviä asioita ja tälläkin tapahtumalla voi olla Hänelle erittäin suuri merkitys sinun ja tämän uskovan kohtaamisen kautta. Erään teorian mukaan jokainen vastaavanlainen ihmettely ja hämmästely muuttaa vaikuttaa ikuisuuden maailmaan. Muutokset tapahtuvat nimenomaan siellä, ja näkyvät täällä vaikutuksina vasta sitten joskus, jos ollenkaan... Jumala käyttää kaikkia ihmisiä, ei ainoastaan uskovia. Ilman kohtaamistanne tätäkään keskustelua ja sinun pohintaasi rukoilusta ei käytäisi. Se saattoi olla koko kohtaamisen syvin tarkoitus, mutta tämä on vain villi arvaus;)
Itse olen nähnyt monien uskovien kohtaamisen merkityksen vasta vuosia, vuosia jälkeenpäin. Kohtasin mm. vaimoni keskellä ei mitään, keskellä korpea, uskovan naisen, joka ei tuputtanut uskoaan ja sai minut siksi kiinnostumaan kristinuskosta....;) Ja hänestä:) - Kaaleppi
Apostoli35 kirjoitti:
"Ihan hyvä olo kuten yleensä kun voin olla avuksi :) Ei minulle tullut mitään primitiivireaktioita siitä että hän toivotti herran rauhaa. Ymmärsin sen kyllä kiitokseksi :) "
Jumala haluaa, että meillä olisi kaikilla hyvä mieli, uskoi häneen tai ei. Siksi hän joskus "flirttailee." Milloin tämä muuten rapahtui? Taisit sanoa, mutta unohdin...
"Juuri tätä itsekkin mietin kun tyyppi oli selkeästi aivan ulalla renkaiden kanssa. Hänellä ei ollut hajuakaan siitä mitä merkinnät tarkoittivat. Todnäk hän on heittänyt rukouksen jumalalle ja sai apua ateistilta :) Elämä on joskus odottamatonta, koskaan ei tiedä keneltä apua saa."
Otsikkooni viitaten:
Jumala tuo elämäämme yllättäviä asioita ja tälläkin tapahtumalla voi olla Hänelle erittäin suuri merkitys sinun ja tämän uskovan kohtaamisen kautta. Erään teorian mukaan jokainen vastaavanlainen ihmettely ja hämmästely muuttaa vaikuttaa ikuisuuden maailmaan. Muutokset tapahtuvat nimenomaan siellä, ja näkyvät täällä vaikutuksina vasta sitten joskus, jos ollenkaan... Jumala käyttää kaikkia ihmisiä, ei ainoastaan uskovia. Ilman kohtaamistanne tätäkään keskustelua ja sinun pohintaasi rukoilusta ei käytäisi. Se saattoi olla koko kohtaamisen syvin tarkoitus, mutta tämä on vain villi arvaus;)
Itse olen nähnyt monien uskovien kohtaamisen merkityksen vasta vuosia, vuosia jälkeenpäin. Kohtasin mm. vaimoni keskellä ei mitään, keskellä korpea, uskovan naisen, joka ei tuputtanut uskoaan ja sai minut siksi kiinnostumaan kristinuskosta....;) Ja hänestä:)Tästä kohtaamisesta on jo aikaamuutama kuukausi, se oli joskus loka-,marraskuun vaihteessa joten eipä ollut sun edellisessä keskustelussamme lupaamasta rukouksesta apua tässä asiassa ;)
Itse liikun samoilla vesillä kuin nimim caelum vapaan tahdon kanssa. Mielestäni rukous ei voi auttaa koska silloin pitää olla joku aktiivinen toimija joka muokkaa elämäämme. Sama juttu on kohtalon kanssa, sekin vaatii aktiivisen toimijan. Esim sinä nostit esille sen että kohtasit rakkaasi keskellä metsää. Sinulle se on kohtalo, minulle se on sattuma. Mielestäni siipan valinnassa tärkein asia on se että on itse "ovet" avoinna uuteen suhteeseen. Kun tällöin tulee oikea henkilö vastaan niin se on menoa:) Niin minullekin kävi ;)
En usko siihen että on olemassa vain yksi ja ainut minua varten olemassa oleva nainen vaan voin olla onnellinen useammankin kanssa tai olla yhden kanssa onnellinen koko elämän. Kaikki mitä elämässä kuitenkin tapahtuu ei ole minun päätettävissä. - Apostoli35
Kaaleppi kirjoitti:
Tästä kohtaamisesta on jo aikaamuutama kuukausi, se oli joskus loka-,marraskuun vaihteessa joten eipä ollut sun edellisessä keskustelussamme lupaamasta rukouksesta apua tässä asiassa ;)
Itse liikun samoilla vesillä kuin nimim caelum vapaan tahdon kanssa. Mielestäni rukous ei voi auttaa koska silloin pitää olla joku aktiivinen toimija joka muokkaa elämäämme. Sama juttu on kohtalon kanssa, sekin vaatii aktiivisen toimijan. Esim sinä nostit esille sen että kohtasit rakkaasi keskellä metsää. Sinulle se on kohtalo, minulle se on sattuma. Mielestäni siipan valinnassa tärkein asia on se että on itse "ovet" avoinna uuteen suhteeseen. Kun tällöin tulee oikea henkilö vastaan niin se on menoa:) Niin minullekin kävi ;)
En usko siihen että on olemassa vain yksi ja ainut minua varten olemassa oleva nainen vaan voin olla onnellinen useammankin kanssa tai olla yhden kanssa onnellinen koko elämän. Kaikki mitä elämässä kuitenkin tapahtuu ei ole minun päätettävissä.Vaan johdatukseen.
"Mielestäni siipan valinnassa tärkein asia on se että on itse "ovet" avoinna uuteen suhteeseen."
Minä en ollut, olin saanut suhteista tarpeekseni siinä vaiheessa. Istuin yhdellä kalliolla ennen tapaamista, turhautuneena ja kysyin:"Sinä joka tiedät kaiken, voisitko hieman auttaa?" En uskonut Jumalaan, mutta varovaisesti kyselin. En siis etsinyt elämänkumppania, vaan tarkoitusta.
Vaimoni oli rukoillut edellispäivänä ja saanut sydämeensä vastauksen."Hyvä on, oletko valmis? Jos olet, pidä kiinni, kohta mennään lujaa." Tämä oli tullut hänelle rukouksessa selkeänä ajatuksena.
Sain tietää tämän vasta pitkään tapaamisemme jälkeen ja jo seurusteltuamme jonkin aikaa.
Vapaasta tahdosta vielä. Jos ihminen jää työttömäksi, hänen pitää ilmoittautua työvoimatoimistoon ja osallistua sen osoittamiin toimenpiteisiin. Ihminen voi toki jättää osallistumatta, mutta siitä seuraa se, ettei saa työttömyysturvaa. Onko tämä vapaata tahtoa?
Ehkä vapaan tahdon käsitys ymmärretään eri lailla, sillä minä näkisin, että reaalielämässä ihmisellä on vapaus valita, mutta valinnat aiheuttavat tahdon vastaisia seurauksia joskus. Ymmärrätkö mitä haen takaa tällä ajatuksella.
Jumalan ja ihmisen välinen suhde on vaikea, sillä siinä esiintyy toisaalta hieman muna vai kana- paradoksi, lähinnä uskoontulon kannalta. Eli, vetääkö Jumala ihmistä puoleensa, jotta tämä pelastuisi vai pyrkiikö ihminen lähemmäs Jumalaa, jotta pelastuisi? Kumpi tekee aloitteen? Kummasta halu tulla uskoon on lähtöisin? Jos Jumalasta, silloin ihminen ei itse määrittele haluaan, vaan Jumala, mutta jos se on ihmisestä, niin onko uskoontulo siis ihmisestä kiinni? Vaikka sanotaan,että se on Jumalan tekoa, että ihminen tulee uskoon... Voiko ihminen siis lopultakaan päättää toisin? Hehheh... aika vaikea kysymys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224730Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43354Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263160Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss252583Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu602280Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181759Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91364Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171225Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut81223Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky4988