pois hoitaminen...Eli minulla on aina ollut paljon reiänalkuja suussa, ala-asteellakin hammaslääkäri ilmoitti niitä olevan kymmenen. Nykyinen hammaslääkärini arveli että reikäni kuitenkin kehittyvät hitaasti. Nyt haluaisin päästä eroon kaikista reijänaluista suussani. Arvelen että niitä on edelleenkin joku kymmenen, jollei enemmänkin. Olen siis 22v tällä hetkellä. Saako niitä millään pois kun niitä kerran on jo? Harjaan hampaat 2x päivässä elmexillä ja syön aina xylitolpurkkaa ruuan jälkeen. Syön 5x päivässä ja terveellisesti, tosin juon aika paljon teetä. Kerran viikossa minulla on karkkipäivä (joskus tosin lipsun tästä=).
Äitini sanoo että minulla on huono hammasluu (kuulemma sukuvika), mutta en haluaisi alistua tuollaiseen selitykseen ja heittää pyyhettä kehään.
Pitäisikö syödä vielä lisäksi fluoritabletteja? Pitäisikö harjata 3x päivässä? Hammaslankaa pitäisi varmasti käyttää, mutta en osaa käyttää sitä takahampaisiin ja ne takahampaita varten tehdyt "hammaslankalaitteet" ovat liian kalliita minulle.
Miten pääsen reiänaluistani eroon? Tahtoo terveet hampaat.
reiänalut
24
2195
Vastaukset
- rosie
Toisilla purukalusto reikiintyy helpommin kuin toisilla. Mitä luin tuosta sinun hampaiden hoidosta, niin se näytti oikein hyvältä. Itse hoidan välillä ehkä huonommin ja minulla on vain yksi reikä (sekin paikattu) ja alkuja ei yhtään. Joten sanoisin, että jatka vain samaan malliin (harjaus 2 x vrk -> 30min. päästä siitä kun olet syönyt, lankaus aamuin illoin ja ksylitolipurkan pureskelu syönnin jälkeen). Reikien alut voivat pysähtyä, jos hampaita hoidetaan hyvin ja uskoisin, että nuo sinun alkusi ovat pysähtyneet.
- täh?!
Ei niitä hampaita tarvii puolta tuntia jynssäillä. Säästäkäämme ikeniä sentäs.
Kyllä 3 minuuttia per harjauskerta riittää. :) - rosie
täh?! kirjoitti:
Ei niitä hampaita tarvii puolta tuntia jynssäillä. Säästäkäämme ikeniä sentäs.
Kyllä 3 minuuttia per harjauskerta riittää. :)Tarkoitin tuolla merkinnällä, että hampaat pestään 30 min. syönnin jälkeen, ei 30 minuuttia :D 2min. harjausta riittää, mutta hampaat tulee pestä aikasintaan sen 30 minuutin päästä siitä kun on viimeksi syönyt. Happohyökkäys kestää 30min. ja jos sen aikana hampaita harjaa, niin kiille kuluu enemmän...
- Kestää 2min
Kymmenen reiän alkua on suuri määrä eli jokin mättää??Ne saa pois,jos puhdistaa oikein ja hyvin eli ne voivat pysähtyä tai ne voidaan paikata, mutta harvoin alkavia reikiä paikkaillaan.
Juot teetä eli käytätkö myös sokeria/maitoa??Kaikki muu paitsi vesi aiheuttaa suuhun happohyökkäyksen eli myös se tee.Eli mieti mitä milloinkin suuhun laitat.
Ei ole olemassa huonoa hammasluuta,eikä reikiintyminen ole sukuvika..syy on iha oma bakteerikanta suussa eli olet voinut saada kariesbakteerin vanhemmiltasi pienenä syljen välityksellä(siitä voit syyttä sukuasi).Bakteerien määrään pystyy vaikuttamaan suuhygienialla..eli myös reikiintymiseen.
Karies on elämäntavoista kiinni.Sen bakteeritartunnankin olisi voinut ehkäistä,kun olisi välttänyt pienenä samojen aterimien käyttöä tai pussailua suulle..eli sylkikontaktia eli sekin on vanhemmista kiinni saako kariesbakteerin omaan suuhun vai ei.
Hampaiden harjauksella puhdistat periaatteessa vain puolet hampaiden pinnoista eli se hammaslanka olisi hyvä ottaa käyttöön. Hammasharja,kun ei millään mahdu niihin väleihin. Ne sun reiän alutkin varmasti ovat hammasväleissä.Se "hammslankalaite"..maksaa tavallisessa ruokakaupassa n.5-6€..kallis?miten sen nyt ottaa..kalliimmaksi tulee paikkailla niitä reikiä.
Kokeile fluoripurskuttelu-liosta, jota myydään apteekeissa,puteli maksaa n.6€:a.Eli semmonen,kuin Natriumfluoridi 0.02%.- ketjun aloittaja
Kiitos kaikille vastauksista!
Kiva tietää että mulla ei sitten olekaan huono hammasluu...Mua ei ikinä pakotettu pesemään hampaita kun olin pieni, niin että joskus saattoi mennä viikkokin ilman pesua. Ei se mua pienenä häirinnyt vaikka hampaat oli likaiset.
Iltaisin meillä syötiin aina jätskit ja silloin tällöin karkkia. Ei oikein ollut mitään kuria tuon asian suhteen. Muistan kun hammaslääkäri joskus kutsui äitini odotushuoneesta ja kehotti pitämään huolta että hampaat tulevat pestyiksi ja äiti sanoi että "no kun se huono hammasluu.." Ja sama virsi jatkuu edelleenkin jos otan asian puheeksi, joten olen päättänyt pitää suuni kiinni. =) Enkä haluaisi syyllistää vanhempiani, eihän siitä tässä vaiheessa mitään hyötyä olisi. Mutta tiedänpähän mitä tehdä mahdollisten omien lasteni suuhygienian suhteen.
Niin reiänalkuja minulla on tosiaan ollut paljon, mutta varsinaisia reikiä ei kyllä juurikaan.
Käytän teessä sekä sokeria että maitoa, pitäisi kai vähentää sen juontia. Täytyy varmaan kokeilla tuota fluoripurskuttelua.
Ja se hammaslanka...täytyy yrittää. =) - caries
ketjun aloittaja kirjoitti:
Kiva tietää että mulla ei sitten olekaan huono hammasluu...Mua ei ikinä pakotettu pesemään hampaita kun olin pieni, niin että joskus saattoi mennä viikkokin ilman pesua. Ei se mua pienenä häirinnyt vaikka hampaat oli likaiset.
Iltaisin meillä syötiin aina jätskit ja silloin tällöin karkkia. Ei oikein ollut mitään kuria tuon asian suhteen. Muistan kun hammaslääkäri joskus kutsui äitini odotushuoneesta ja kehotti pitämään huolta että hampaat tulevat pestyiksi ja äiti sanoi että "no kun se huono hammasluu.." Ja sama virsi jatkuu edelleenkin jos otan asian puheeksi, joten olen päättänyt pitää suuni kiinni. =) Enkä haluaisi syyllistää vanhempiani, eihän siitä tässä vaiheessa mitään hyötyä olisi. Mutta tiedänpähän mitä tehdä mahdollisten omien lasteni suuhygienian suhteen.
Niin reiänalkuja minulla on tosiaan ollut paljon, mutta varsinaisia reikiä ei kyllä juurikaan.
Käytän teessä sekä sokeria että maitoa, pitäisi kai vähentää sen juontia. Täytyy varmaan kokeilla tuota fluoripurskuttelua.
Ja se hammaslanka...täytyy yrittää. =)Eihän nuo alkavat reiät, koskaan parane taoi katoa! Ne voivat olla suussasi tappiin asti. Ne ovat tällä hetkellä pysähtyneet, kiitos hyvän suuhygieniasi!
Äidillesi voit tosiaan sanoa, että itse hän on sulle reikiintymisaiheuttavan bakteerin tarttanut. Älä siis koskaan pussaile vauvaasi suulle, syötä samalla lusikalla tai ylipäätään siirrä kuolaasi hänen suuhunsa! - DKJOINGKGJIA
caries kirjoitti:
Eihän nuo alkavat reiät, koskaan parane taoi katoa! Ne voivat olla suussasi tappiin asti. Ne ovat tällä hetkellä pysähtyneet, kiitos hyvän suuhygieniasi!
Äidillesi voit tosiaan sanoa, että itse hän on sulle reikiintymisaiheuttavan bakteerin tarttanut. Älä siis koskaan pussaile vauvaasi suulle, syötä samalla lusikalla tai ylipäätään siirrä kuolaasi hänen suuhunsa!Ei reikiintyminen ole yhden tekijän tulos! Uskokaa jo! Alhainen syljeneritys ja kuiva suu nimenomaan suosii reikiä aiheuttavien bakteereiden lisääntymistä. Ei bakteerien määrä ole mikään vakio. Useimmat saavat tartunnan jossain vaiheessa, ja jos olosuhteet bakteerien kasvulle ovat otolliset, ne lisääntyvät. Eihän lapsikaan heti ole mutans-miljonääri tartunnan saatuaan. Sama koskee aikuista. Jos syljen suojaava ominaisuus puuttuu, reikiintyminen taatusti kiihtyy! Sylki ne happohyökkäykset eliminoi - jos sylkeä on niukasti, suun pH säilyy pitkään tasolla, jolla hampaan pinnasta liukenee mineraaleja. Näin ne reiät syntyvät, eivät siellä mitkään bakteerit konkreettisesti nakerra kiillettä, vaan niiden tuottamat hapot demineralisoivat. Kun syljessä on riittävä määrä mineraaleja, entsyymejä, lysotsyymejä ynnä muita, se kykenee vastustamaan tätä ja remineralisoi hampaan pinnan. Näiden prosessien tulee olla tasapainossa.
Bakteereja on paitsi syljessä myös hampaiden pinnalla. Huolelliseslla harjauksella ja puhdistuksella vaikutetaan plakkia vähentävästi. Fluorilla voidaan vahvistaa kiillettä, se tarttuu sekä sylkeen, että kiilteen uloimpiin kerroksiin.
Ruokavaliolla voidaan vaikuttaa happohyökkäyksiin.
Suuta kuivattavia lääkkeitä on paljon. Samoin on sairauksia, joissa oireena on syljenerityksen aleneminen.
Elämä ei ole yksiselitteistä, harva asia on. Tämän palstan "tiedot" ovat erittäin kyseenalaisia, suosittelen kriittistä suhtautumista.
PS. Jos syljenerityksellä ei olisi mitään merkitystä reikiintymiselle, miksi pään ja kaulan alueelle sädehoitoa saaneet ovat lain mukaan erityisasemassa hammashoidon suhteen? Kasvainannos sädehoitoa näille alueille tuhoaa sylkirauhaset. Laissa on erillisellä asetuksella turvattu näiden potilaiden erityistarve hammashoitoon. - häh?
DKJOINGKGJIA kirjoitti:
Ei reikiintyminen ole yhden tekijän tulos! Uskokaa jo! Alhainen syljeneritys ja kuiva suu nimenomaan suosii reikiä aiheuttavien bakteereiden lisääntymistä. Ei bakteerien määrä ole mikään vakio. Useimmat saavat tartunnan jossain vaiheessa, ja jos olosuhteet bakteerien kasvulle ovat otolliset, ne lisääntyvät. Eihän lapsikaan heti ole mutans-miljonääri tartunnan saatuaan. Sama koskee aikuista. Jos syljen suojaava ominaisuus puuttuu, reikiintyminen taatusti kiihtyy! Sylki ne happohyökkäykset eliminoi - jos sylkeä on niukasti, suun pH säilyy pitkään tasolla, jolla hampaan pinnasta liukenee mineraaleja. Näin ne reiät syntyvät, eivät siellä mitkään bakteerit konkreettisesti nakerra kiillettä, vaan niiden tuottamat hapot demineralisoivat. Kun syljessä on riittävä määrä mineraaleja, entsyymejä, lysotsyymejä ynnä muita, se kykenee vastustamaan tätä ja remineralisoi hampaan pinnan. Näiden prosessien tulee olla tasapainossa.
Bakteereja on paitsi syljessä myös hampaiden pinnalla. Huolelliseslla harjauksella ja puhdistuksella vaikutetaan plakkia vähentävästi. Fluorilla voidaan vahvistaa kiillettä, se tarttuu sekä sylkeen, että kiilteen uloimpiin kerroksiin.
Ruokavaliolla voidaan vaikuttaa happohyökkäyksiin.
Suuta kuivattavia lääkkeitä on paljon. Samoin on sairauksia, joissa oireena on syljenerityksen aleneminen.
Elämä ei ole yksiselitteistä, harva asia on. Tämän palstan "tiedot" ovat erittäin kyseenalaisia, suosittelen kriittistä suhtautumista.
PS. Jos syljenerityksellä ei olisi mitään merkitystä reikiintymiselle, miksi pään ja kaulan alueelle sädehoitoa saaneet ovat lain mukaan erityisasemassa hammashoidon suhteen? Kasvainannos sädehoitoa näille alueille tuhoaa sylkirauhaset. Laissa on erillisellä asetuksella turvattu näiden potilaiden erityistarve hammashoitoon.Onkohan tässä kukaan väittänytkään, että reikiintyminen on vain yhden tekijän tulos! EI.
Alkuperäinen ei missäään vaiheessa ole puhunut alhaisesta syljenerityksestä/kuivasta suusta niin mitä hittoa se tähän nyt kuuluu?
Ja eikös noitsa edellisistä käy ilmi, että omat vanhemmat sen bakteerin tartuttavat, ei se todellakaan ole lapsella syntyessään! Ja jos et kolmeen ikävuoteen mennessä ole tartuntaa saanut, tuskin saat koskaan! Oman syljen koostumus estää sen! En ole ainakaan koskaan kuullut terveestä ihmisestä, jolta syljen suojaava koostumus puuttuu?!
Toi syljenerityksen vähyys ei musta liity mitenkään tähän juttuun! Luetunymmärrys? - edelleen
häh? kirjoitti:
Onkohan tässä kukaan väittänytkään, että reikiintyminen on vain yhden tekijän tulos! EI.
Alkuperäinen ei missäään vaiheessa ole puhunut alhaisesta syljenerityksestä/kuivasta suusta niin mitä hittoa se tähän nyt kuuluu?
Ja eikös noitsa edellisistä käy ilmi, että omat vanhemmat sen bakteerin tartuttavat, ei se todellakaan ole lapsella syntyessään! Ja jos et kolmeen ikävuoteen mennessä ole tartuntaa saanut, tuskin saat koskaan! Oman syljen koostumus estää sen! En ole ainakaan koskaan kuullut terveestä ihmisestä, jolta syljen suojaava koostumus puuttuu?!
Toi syljenerityksen vähyys ei musta liity mitenkään tähän juttuun! Luetunymmärrys?Lue äläkä luule KOKO VIESTIKETJU!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000045&posting=22000000011163309 - OLEN SAANUT?????
caries kirjoitti:
Eihän nuo alkavat reiät, koskaan parane taoi katoa! Ne voivat olla suussasi tappiin asti. Ne ovat tällä hetkellä pysähtyneet, kiitos hyvän suuhygieniasi!
Äidillesi voit tosiaan sanoa, että itse hän on sulle reikiintymisaiheuttavan bakteerin tarttanut. Älä siis koskaan pussaile vauvaasi suulle, syötä samalla lusikalla tai ylipäätään siirrä kuolaasi hänen suuhunsa!Mistäs minä minä olen sitten kariesta saanut, jos se tarttuu äidiltä jo pienenä? Katos kun mun äiti kuoli synnytyksessä, kun se sai mut ja en ole näin tuntenut tavallaan äitiäni koskaan, valokuvia olen tosin nähnyt äidistäni.
- olisi
OLEN SAANUT????? kirjoitti:
Mistäs minä minä olen sitten kariesta saanut, jos se tarttuu äidiltä jo pienenä? Katos kun mun äiti kuoli synnytyksessä, kun se sai mut ja en ole näin tuntenut tavallaan äitiäni koskaan, valokuvia olen tosin nähnyt äidistäni.
isältä, isovanhemmilta, keneltä tahansa sua hoitaneelta, jonka sylkeä olet suuhusi saanut pienenä. Esim. joku on nuolaissut tuttiasi tai syöttänyt samalla lusikalla...
- viestiketjuhan
edelleen kirjoitti:
Lue äläkä luule KOKO VIESTIKETJU!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000045&posting=22000000011163309on täysin eri, jonka linkin laitoit! Miksi hitossa sä jotain vanhoja tähän ketjuun kaivat? Pysytään nyt vaan tän ketjun alkuperäisessä kysymyksessä!
- peräisin? Tyttö
caries kirjoitti:
Äidillesi voit tosiaan sanoa, että itse hän on sulle reikiintymisaiheuttavan bakteerin tarttanut. Älä siis koskaan pussaile vauvaasi suulle, syötä samalla lusikalla tai ylipäätään siirrä kuolaasi hänen suuhunsa!Mistäs mun kariekset ovat peräisin? Olen ottolapsi vauvasta asti ja mun "mutsi" ja "isukki" ovat ehjähampaisia ---) ovat hammaslääkäri ja lääkäri. Eivät ole kyllä mulle mitään koskaan sanoneet, että olisin heiltä saanut jonkin bakteerin hampaiden reikiintymiseen.
- reikäpeikko
OLEN SAANUT????? kirjoitti:
Mistäs minä minä olen sitten kariesta saanut, jos se tarttuu äidiltä jo pienenä? Katos kun mun äiti kuoli synnytyksessä, kun se sai mut ja en ole näin tuntenut tavallaan äitiäni koskaan, valokuvia olen tosin nähnyt äidistäni.
No,mulla on taas sillain, että äidillä ja iskällä ja sisaruksilla on täysin terveet hampaat kaikilla! Koskaan ei ole kellään paikattu hampaita. Mistä minä olen sitten voinut saada sen bakteerin??? Reikiä on enemmän kuin piisaa ja olen nuori!
- ja koostumuksesta
viestiketjuhan kirjoitti:
on täysin eri, jonka linkin laitoit! Miksi hitossa sä jotain vanhoja tähän ketjuun kaivat? Pysytään nyt vaan tän ketjun alkuperäisessä kysymyksessä!
Syljen koostumuksen vaikutus on vielä jäänyt ulkopuolelle. Eli silläkin saattaa olla merkitystä. Moni on käynyt hammaslääkärillä sylkitestissä valitettuaan outoa reikiintymistä ja testi on kertonut syljen koostumuksen muuttuneen radikaalisti.
Runsas hampaiden reikiintyminen voi johtua suun bakteeritasapainon häiriintymisestä. Tällöin normaalit bakteerit ovat jääneet toiseksi mutansseille ja laktobasilleille, jolloin uudetkin paikat saattavat alkaa karioitua nopeasti. Näiden pahisbakteerien määrä voidaan selvittää sillä sylkitestillä.
Bakteereista eroon pääseminen onkin sitten hankalampaa. Streptococcus mutansin määrää voidaan vähentää hammaslääkärillä tekemällä klooriheksidiinilakkaus. Kiillettä vahvistetaan lisäfluorilla, jota saadaan esim. apteekin imeskelytableteista (esim. Fludent). Lisäksi tilannetta seurataan tiheästi hammaslääkärillä, jotta suun terveydessä tapahtuvat muutokset huomataan ajoissa ja niihin voidaan puuttua ennen suurempia katastrofeja.
Maitohappobakteereihin taas vaikuttaa ruokavalio, joten säännölliset ruoka-ajat ovat tärkeitä, kuten jo koulun hammashoitolassa aikoinaan opetettiin. Ne pitävät happohyökkäysten lukumäärän aisoissa; jatkuva napostelu aiheuttaa jatkuvan happohyökkäyksen. Ja jos syljen pH on normaalia happamampi, on syljen kyky neutraloida happohyökkäystä heikompi.
Hampaiden puhdistus on tärkeässä asemassa eli kaikki keinot otetaan käyttöön. Hampaiden huolellinen harjaus vähintään aamuin illoin, tikutus ja lankaus. Näissä bakteeriongelmissa tarkastetaan yleensä suunhoitotottumukset ja opetellaan mahdollisesti uudelleen oikeat tavat, sillä vaikka puhdistuskertoja olisi riittävästi, voi tekniikassa olla aikuisellakin korjattavaa. Tämän voi toki todeta itsekin ostamalla apteekista niitä aniliininpunaisia plakkia värjääviä tabletteja, jotka kertovat, mihin on tavaraa jäänyt. - oikeaa tietoa
caries kirjoitti:
Äidillesi voit tosiaan sanoa, että itse hän on sulle reikiintymisaiheuttavan bakteerin tarttanut. Älä siis koskaan pussaile vauvaasi suulle, syötä samalla lusikalla tai ylipäätään siirrä kuolaasi hänen suuhunsa!Bakteerit muodostavat ruuan hiilihydraateista happoa, joka irrottaa mineraaleja hampaasta. Kun sylki ei riittävästi korjaa mineraalikatoa, syntyy reikä eli karies. Str. mutans on tärkein reikiä aiheuttavista bakteereista,
MUTTA MUITAKIN on ESIM. laktobasillit ja str. sanguis. Str. mutansin hapontuottokyky on suurin.
Jos suussa on runsaasti tätä bakteeria, reikiintyminen on selkeä riski.
Fluorilla voi kiillettä vahvistaa, mutta kannattaisi kokeilla lisäksi klooriheksidiinivalmistetta tuon bakteerin häätämiseen. Tehokkain on hammaslääkärin käyttämä klooriheksidiinilakka.
Se saa bakteerimäärät vähenemään, kunnes taas pikkuhiljaa palaavat. Silloin tarvitaan uusi kuuri. Pahalaisista ei oikein koskaan eroon pääse, mutta vastaan voi taistella! Yhdessä fluori ja klooriheksidiini toimivat vielä paremmin kuin erikseen.
Huomioitavaa:BAKTEERITARTUNNAN VOI SAADA MYÖS MYÖHEMMÄLLÄ IÄLLÄ, siis ihan missä tahansa iässä!!! - joku kopioi
ja koostumuksesta kirjoitti:
Syljen koostumuksen vaikutus on vielä jäänyt ulkopuolelle. Eli silläkin saattaa olla merkitystä. Moni on käynyt hammaslääkärillä sylkitestissä valitettuaan outoa reikiintymistä ja testi on kertonut syljen koostumuksen muuttuneen radikaalisti.
Runsas hampaiden reikiintyminen voi johtua suun bakteeritasapainon häiriintymisestä. Tällöin normaalit bakteerit ovat jääneet toiseksi mutansseille ja laktobasilleille, jolloin uudetkin paikat saattavat alkaa karioitua nopeasti. Näiden pahisbakteerien määrä voidaan selvittää sillä sylkitestillä.
Bakteereista eroon pääseminen onkin sitten hankalampaa. Streptococcus mutansin määrää voidaan vähentää hammaslääkärillä tekemällä klooriheksidiinilakkaus. Kiillettä vahvistetaan lisäfluorilla, jota saadaan esim. apteekin imeskelytableteista (esim. Fludent). Lisäksi tilannetta seurataan tiheästi hammaslääkärillä, jotta suun terveydessä tapahtuvat muutokset huomataan ajoissa ja niihin voidaan puuttua ennen suurempia katastrofeja.
Maitohappobakteereihin taas vaikuttaa ruokavalio, joten säännölliset ruoka-ajat ovat tärkeitä, kuten jo koulun hammashoitolassa aikoinaan opetettiin. Ne pitävät happohyökkäysten lukumäärän aisoissa; jatkuva napostelu aiheuttaa jatkuvan happohyökkäyksen. Ja jos syljen pH on normaalia happamampi, on syljen kyky neutraloida happohyökkäystä heikompi.
Hampaiden puhdistus on tärkeässä asemassa eli kaikki keinot otetaan käyttöön. Hampaiden huolellinen harjaus vähintään aamuin illoin, tikutus ja lankaus. Näissä bakteeriongelmissa tarkastetaan yleensä suunhoitotottumukset ja opetellaan mahdollisesti uudelleen oikeat tavat, sillä vaikka puhdistuskertoja olisi riittävästi, voi tekniikassa olla aikuisellakin korjattavaa. Tämän voi toki todeta itsekin ostamalla apteekista niitä aniliininpunaisia plakkia värjääviä tabletteja, jotka kertovat, mihin on tavaraa jäänyt.muiden tekstejä laittaen niitä omiin nimiinsä. Tunnistan kyllä omani.
- Katsoppas
ketjun aloittaja kirjoitti:
Ja se hammaslanka...täytyy yrittää. =)GOOGLESTA sanalla FLUORI!
Saat hiukan enemmän tietoa aineesta! - Nainen lähes 50 vee
reikäpeikko kirjoitti:
No,mulla on taas sillain, että äidillä ja iskällä ja sisaruksilla on täysin terveet hampaat kaikilla! Koskaan ei ole kellään paikattu hampaita. Mistä minä olen sitten voinut saada sen bakteerin??? Reikiä on enemmän kuin piisaa ja olen nuori!
Reikiä on ollut ja paikkoja on paljon. Kouluaikana oli joka vuosi 6-7 reikää ja sain kuulla hammaslääkärin saarnaa hammaspesuista ja karkin syönnistä. Isällä ja äidillä on ollut ihan samoin. Odotusaikoina en käynyt hammaslääkärissä ja lasten jälkeen rupesivat hampaat oikein kunnolla reikiintymään ja juurihoitoja alettiin tehdä. Äidilläni rupesivat myös hampaat oireilemaan synnytyksen jälkeen. Ottikohan se tuleva vauva sitten ne tarvittavat kivennäisaineet yms. sieltä hampaista, kun muualta ei saanut. Siihen aikaan sanottiin vielä, että huono hammasluu on periytyvää. Kai siinäkin on jotain perää ja on sitten tainnut äitee nuolaista myös minunkin ruokalusikkaani ja näin ovat bakteerit kulkeutuneet suuhun jo pienenä.
Nyt olenkin jo toisenleuan laitattanut proteeseilla kuntoon ja toinenkin odottaa kohta samaa prosessia. - AINA kopioitu
joku kopioi kirjoitti:
muiden tekstejä laittaen niitä omiin nimiinsä. Tunnistan kyllä omani.
toisten tekstejä, jopa minunkin! Kiva vaan, jos tekstini kelpaa jollekin :)))
- liiasta harjaamisesta
Kerron teille, läheiseni sai 4 hampaaseen ienrajaan reikiä siitä että hän harjasi liian kovalla harjalla.
harjausohjeita noudatin minäkin piirun tarkasti ja omat ikeneni vetäytymään pysyvästi... Ohjeethan pesusta muuttui kuin vuosi luokalla kouluaikana.
Suomennettuna, ienkaulat repsottaa ammollaan, kun käskytettiin harjaamaan siten ja täten. Niitä ohjeita seuratessa monet saivat tekarit suuhunsa jo 15v.
en tiedä onko hoito parantunutnykyäänkään, kunnallisen puolen hammashoitajaa/hammashuoltajaa/suuhygienistiä kiinnostaa aivan muut asiat kuin hampaat, vaikka töissä pitäisi olla.- ...takia...
...muuten kaupoissa myydään niitä Hard-harjoja? Ostaako niitä oikeasti joku ja miksi?
- minäkin...
...takia... kirjoitti:
...muuten kaupoissa myydään niitä Hard-harjoja? Ostaako niitä oikeasti joku ja miksi?
Sanos muuta! Ja miksi ylipäänsä kaupoissa myydään hammasharjoja. Meille kun kävi niin, että sanottiin, että täytyy olla apteekista ostettu tietyn merkkinen hammasharja, muuten ei hampaat pysy ehjinä. Että tällaisia ohjeita kunnallisen puolen suuhygienistiltä.
Tosin ihmetyttää tuo apteekkiostopakko, kun yksityisellä puolella oma hammaslääkäri jakaa vastaavasti ulkolaisia hammasharjoja tarkastuksen yhteydessä potilailleen, että mites ne hampaat niillä sitten pysyy kunnossa.
No, onhan täällä kyllä aiemminkin luettu viesteistä, ettei ne hammaslääkärit mitään tiedä, ainoastaaan suuhygienistit ja hammashoitajat ovat kaikkitietäviä asiantuntijoita hammashoitoalalla. Sanoisivat vain senkin suoraan hammaslääkäreille siellä vastaanotoilla, mutta tuskin ne siellä suutansa auki saa hammaslääkärin kuullen. - suuhygienisti
Voisitko tarkentaa sitä kohtaa, jossa sanoit että suun hoitajia kiinnostaa muut asiat. Kiitos
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511447- 639900
- 1495597
- 1443794
- 753750
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403388
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243183- 652815
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792603