HERRAN, sinun JUMALASI, SAPATTI!

eepu*

”Muista pyhittää lepopäivä; HERRAN, sinun JUMALASI, SAPATTI!
*
"PELJÄTKÄÄ JUMALAA ja antakaa hänelle KUNNIA, sillä hänen TUOMIONSA HETKI ON TULLUT, ja KUMARTAKAA häntä, joka on TEHNYT TAIVAAN ja MAAN ja MEREN ja VETTEN LÄHTEET."

IV.Käsky
”Muista pyhittää lepopäivä.
Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on HERRAN, sinun JUMALASI, SAPATTI; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta SEITSEMÄNTENÄ päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.”
*
Muista siis pyhittää Lepopäivä, joka Israelissa alkaa n. klo. 18.00 pe. iltana.
Minä aloitan, täällä Suomessa, Sapatin viettämisen nyt talviaikana klo 18.00 [ kesäaikana tuntia myöhemmin klo 19.00] perjantai-illasta - lauantai-iltaan!
Siunattua Sapatti sinulle, joka rakastat Luojaamme ja Vapahtajaamme ja Isää Jumalaa, ja tahdot kunnioittaa hänen antamaa Lakiaan!

*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille

minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu

28

1090

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PKS

kristillisissä kirkoissa. Sapatin vietto kuuluu vain juutalaisuuteen. Kristityistä vain adventistien lahko viettää sapattia. Muut kristityt pitävät pyhäpäivänään ylösnousemuksen päivää eli sunnuntaita.

• eepu*

Kysymys on Jumalan Laista ihmisille!
        Jumala sanoo: ”Pitäkää minun SAPATTINI, sillä se on MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen HERRA, joka pyhitän teidät.”

• Uusiliitto
        eepu* kirjoitti:

Jumala sanoo: ”Pitäkää minun SAPATTINI, sillä se on MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen HERRA, joka pyhitän teidät.”

Sapattikäskyä ei ole uudistettu Uudessa Testamentissa. Eli Uudessa Testamentissa ei missään käsketä ketään viettämään sapattia. Päinvastoin, Paavali nuhteli galatalaisia, jotka olivat alkaneet viettää sapattia. (Gal 4:10) Eli meidän ei tarvitse, eikä saa pitää sapattia. Se ei kuulu Jeesukseen uskoville.

• aviosiippa

Puolisoni on helluntalainen ja viettää sapatin ja ei sunnuntaita pidä raamatullisena lepopäivänä.
        Näin ollen älä aivan yleistä, ettet sano väärää todistusta.

• nm.
        Uusiliitto kirjoitti:

Sapattikäskyä ei ole uudistettu Uudessa Testamentissa. Eli Uudessa Testamentissa ei missään käsketä ketään viettämään sapattia. Päinvastoin, Paavali nuhteli galatalaisia, jotka olivat alkaneet viettää sapattia. (Gal 4:10) Eli meidän ei tarvitse, eikä saa pitää sapattia. Se ei kuulu Jeesukseen uskoville.

Lukasepa Matteus ja Jeesuksen sanat.
        Sinulla ei ole lupa puhuakaan näin, Hänen sanojen mukaan.
        Etsi Jeesus ja laki, sen löydät sieltä.
        Ennenkuin taivas ja maa kotaa, laista ei katoa yksikään kirjain, siis sapattikaan, jne.

• Uusiliitto
        nm. kirjoitti:

Ennenkuin taivas ja maa kotaa, laista ei katoa yksikään kirjain, siis sapattikaan, jne.

Huomaa että Jeesus oli maanpäällä eläessään juutalaisena Mooseksenlain alainen ja siksi puhui sen mukaisesti.

Uusiliitto astui voimaan Golgatalla.

• nöyrä
        eepu* kirjoitti:

Kymmenen käskyn kiviin kirjoitettu laki oli Mooseksen liiton tunnus.
        Me emme ole siinä liitossa muut kuin vain adventistit.
        Senvuoksi meitä hieman hämää ,kun he ovat tulleet tänne opettamaan mitä he opettavat omilleen.
        On tärkeää huomata, että adventistitkaan eivät noudata sitä liittoa sääntöjen mukaan.
        He noudattavat Mooseksen lakia täysin itse säveltämillään säännöillä.
        Mooseksen liiton tunnusmerkki, ollakseen pätevä, oli ympärileikkaus.
        Jeesuskin oli ympärileikattu 8 päivän ikäisenä kuten oli säädetty liittoon kuuluvaksi.
        Jeesus teki Uuden liiton joka oli toisenlainen eikä hän siihen määrännyt samanlaisia käskyjä kuin Vanhassa liitossa oli.
        Raamatussa ei ole eriteltyinä tekoina kerrottu muuta kuin Mooseksen laki.
        Se ei ole samaa kuin puhuminen Jumalan laista.
        Jumalan laki on monipåuolisempi ja kattavampi kuin vain Mooseksen laki .
        Siitä Jeesuskin kertoo vuorisaarnassaan.Mitä erinomaista te silloin teette jos te noudatatte lain kirjaimellista muotoa ,joka oli kerrottu Mooseksen laissa.
        Jeesus kertoi paremman laintulkinnan joka koskee ihmistä itseään.
        Mooseksen laki oli lähimmäisten suojelemiseksi meidän pahuuttamme vastaan.
        Jeesuksen kertoma oli meitä itseämme varten että me emme käyttäisi lakia muita vastaan vaan eläisimme niinkuin lakia ei olisi suhteessamme muihin ja itse noudattaisimme kaikkea kiitettävää ja pyrkisimme Jeesuksen tavoin olemaan käyttämättä lain suomia oikeuksia ja antamaan anteeksi lähimmäisillemme.
        Me emme tarvitse siis lakia itsemme suojaksi emmekä tahdo elää muita ihmisiä kohtaan loukaten heidän oikeuksiaan millään tavalla.
        Siitähän oli Jeesuksen esimerkki kun Hänkin alistui lain tuomittavaksi vaikka oli itse oikeassa.
        Laki on käänteinen kun sitä ei käytetä omaksi eduksi vaan jätämme Jumalan meidän tuomariksemme.
        Me siis annamme lain tuomita tämän elämämme ja kilvoittelemme itse ilman lakia.
        Tätä noudattivat appostolit Jeesuksen esimerkin mukaan.
        Teillä on siten laki täysin toisin käytössä kuin Paavali sitä puhui.
        Te juuri käytätte lakia syyllistäen ihmisiä ja kasaatte itsenne päälle lain koko tuomion kun syytätte muita ikäänkuin vain te olisitte synnittömiä Jumalan edessä vaikka teitä ei ole annettu meille lakimiehiksi ja tuomareiksi minkään sanakohdan perusteella.
        Laki ei siis ole niitä varten jotka ovat Kristuksessa vaan niitä varten jotka sitä käyttävät etujensa ajamiseen vääryyden kautta.
        1.Joh.1:15. Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
        16. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
        17. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.
        18. Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.
        19. Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.
        20. Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
        21. En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.

Jos me olemme päättäneet seurata Kristusta, emme ole lain alla vaan olemme kaikessa Kristuksen alaisuudessa ja Hänen tuomittavinaan.
        Siihen meillä on lain sijaan opettajina Jeesus itse ja Hänen valitsemansa apostolit.
        Te tahdotte julistaa lakia ja ette tunnusta Jeesuksen hallitusvaltaa meidän ihmisten elämän arvostelijoina ja teette itsenne toisen palvelijoiden arvostelijoiksi.
        Me emme ole lain emmekä adventistien sääntöjen ja valvonnan alla.Sitä te ette näytä millään ymmärtävän.
        Jo aikoinaan Mooses tuli kansansa luo ennenkuin hänet oli Jumala kutsunut tehtäväänsä ja Israelilaiset kysyivät Moosekselta kuka hänet oli asettanut kansan tuomariksi. Samaa kysyn minä teiltä?

Raamatussa ei ole eriteltyinä tekoina kerrottu muuta kuin Mooseksen laki.
        Se ei ole samaa kuin puhuminen Jumalan laista.
        Jumalan laki on monipåuolisempi ja kattavampi kuin vain Mooseksen laki .
        Siitä Jeesuskin kertoo vuorisaarnassaan.Mitä erinomaista te silloin teette jos te noudatatte lain kirjaimellista muotoa ,joka oli kerrottu Mooseksen laissa.
        Jeesus kertoi paremman laintulkinnan joka koskee ihmistä itseään.
        Mooseksen laki oli lähimmäisten suojelemiseksi meidän pahuuttamme vastaan.
        Jeesuksen kertoma oli meitä itseämme varten että me emme käyttäisi lakia muita vastaan vaan eläisimme niinkuin lakia ei olisi suhteessamme muihin ja itse noudattaisimme kaikkea kiitettävää ja pyrkisimme Jeesuksen tavoin olemaan käyttämättä lain suomia oikeuksia ja antamaan anteeksi lähimmäisillemme.
        Me emme tarvitse siis lakia itsemme suojaksi emmekä tahdo elää muita ihmisiä kohtaan loukaten heidän oikeuksiaan millään tavalla.
        Siitähän oli Jeesuksen esimerkki kun Hänkin alistui lain tuomittavaksi vaikka oli itse oikeassa.
        Laki on käänteinen kun sitä ei käytetä omaksi eduksi vaan jätämme Jumalan meidän tuomariksemme.
        Me siis annamme lain tuomita tämän elämämme ja kilvoittelemme itse ilman lakia.
        Tätä noudattivat appostolit Jeesuksen esimerkin mukaan.
        Teillä on siten laki täysin toisin käytössä kuin Paavali sitä puhui.
        Te juuri käytätte lakia syyllistäen ihmisiä ja kasaatte itsenne päälle lain koko tuomion kun syytätte muita ikäänkuin vain te olisitte synnittömiä Jumalan edessä vaikka teitä ei ole annettu meille lakimiehiksi ja tuomareiksi minkään sanakohdan perusteella.
        Laki ei siis ole niitä varten jotka ovat Kristuksessa vaan niitä varten jotka sitä käyttävät etujensa ajamiseen vääryyden kautta.
        1.Joh.1:15. Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
        16. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
        17. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.
        18. Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.
        19. Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.
        20. Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
        21. En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.

Jos me olemme päättäneet seurata Kristusta, emme ole lain alla vaan olemme kaikessa Kristuksen alaisuudessa ja Hänen tuomittavinaan.
        Siihen meillä on lain sijaan opettajina Jeesus itse ja Hänen valitsemansa apostolit.
        Te tahdotte julistaa lakia ja ette tunnusta Jeesuksen hallitusvaltaa meidän ihmisten elämän arvostelijoina ja teette itsenne toisen palvelijoiden arvostelijoiksi.
        Me emme ole lain emmekä adventistien sääntöjen ja valvonnan alla.Sitä te ette näytä millään ymmärtävän.
        Jo aikoinaan Mooses tuli kansansa luo ennenkuin hänet oli Jumala kutsunut tehtäväänsä ja Israelilaiset kysyivät Moosekselta kuka hänet oli asettanut kansan tuomariksi. Samaa kysyn minä teiltä?

• eepu*
        Uusiliitto kirjoitti:

” … eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain NOUDATTAJAT vanhurskautetaan.
        Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä –” (Room.2:13-15)
        ”Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: (”muista pyhittää Jumalan sapatti”) "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.” (Jaak. 2:8-11)
        *
        Luukkaan evankeliumi:
        4:16 "Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan."

Apostolien teot:
        17:2 "Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,”
        *
        ”Jumala sanoo: ”Pitäkää minun SAPATTINI, sillä se on MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen HERRA, joka pyhitän teidät.”

• eepu*
        Uusiliitto kirjoitti:

Huomaa että Jeesus oli maanpäällä eläessään juutalaisena Mooseksenlain alainen ja siksi puhui sen mukaisesti.

Uusiliitto astui voimaan Golgatalla.

Vapahtaja muistuttaa Sapatin tärkeydestä Matteuksen evankeliumissa:
        24:20 "Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä SAPATTINA."

• koska
        nm. kirjoitti:

Jeesus sanoi, ettei hän muuta pilkkuakaan entisestä laista. Näin pysyi Mooseksen kautta annettu laki ennallaan kaikin osin , eikä se tullut koskemaan uusia ihmisryhmiä.
        Lakihan olisi kaivannut muutosia mikäli se olisi meiilekin tullut.
        Vanhassa Mooseksen kautta annetussa liitossahan oli liiton tunnusmerkkinä ympärileikkaus.Uudessa liitossa merkki joka vastaa samaa on kaste.
        Molemmat ovat siis täysin eri asiaa joita ei Jeesus sanojensa mukaisesti sekoittanut adventistien ja juutalaisten harmiksi vanhaan Mooseksen liittoon.
        Laki on siis voimassa niinkuin ennenkin ja samoilla edellytyksillä.
        Uudesta Testamentista käy selkeästi ilmi että lain noudattaminenkin on vielä kaukana siitä mitä uskon salaisuus meille tarjoaa.
        Lakia korostavat sellaiset jotka pyrkivät muodollisuuksien noudattamisen kautta pyhiksi jotta saisivat itsekkäästi toteuttaa pyrkimyksiään ja mieltymyksiään teologisia kiistanaiheita virittelemällä täälläkin palstalla.
        He korostavat muita asioita kuin niitä joiden parissa me arkipäivämme vietämme ja siten haalivat itselleen kannattajia.Opeja tutkivista tuomioista ja kasteista ja päivien viettotapojen noudattamisista heidän ohjeidensa ja seuransa mukaan.
        2.Korinttolaiskirje:
        10:12 Sillä me emme rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme eräisiin, jotka itseänsä suosittelevat; mutta he ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itsensä omalla itsellään ja vertailevat itseään omaan itseensä.
        Juuda 1:16. He ovat napisijoita, kohtalonsa nurkujia ja vaeltavat himojensa mukaan; heidän suunsa puhuu pöyhkeitä, ja he mielistelevät ihmisiä oman etunsa tähden.
        17. Mutta te, rakkaani, muistakaa nämä sanat, mitkä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat edeltäpäin puhuneet,
        18. sanoen teille: "Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan".
        19. Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole.
        20. Mutta te, rakkaani, rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle, rukoilkaa Pyhässä Hengessä
        21. ja pysyttäkää niin itsenne Jumalan rakkaudessa, odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen laupeutta iankaikkiseksi elämäksi.
        22. Ja armahtakaa toisia, niitä, jotka epäilevät, pelastakaa heidät, tulesta temmaten;
        23. toisia taas armahtakaa pelolla, inhoten lihan tahraamaa ihokastakin.

======#uusiliitto
        nm. 9.2.2006 klo 16.35
        ======#
        Onko sinulta jäänyt kuullun ymmärtämiskoe väliin kun noin valikoiden tuot esiin asioita.
        Lue myöskin kenelle Paavali sanoo kuuluvan koko lain noudattamisen;Galatalaiskirje:
        5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.

Lain noudattajille kuuluu Paavalinkin mukaan myös ympärileikkaus.
        Mutta joka ympärileikkauttaa itsensä hänelle taas Kristus ei ole miksikään hyödyksi;Galatalaiskirje:
        5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        Lukaseppas ja ymmärrä myös mitä lukaset.

• vahvistaa
        Uusiliitto kirjoitti:

Miksi Jeesuksen olisi selvä asia täytynyt vahvistaa? Sapatista lepopäivänä ei ollut silloisessa Israelissa eikä nykyisessäkään mitään epäselvyyttä. Kukaan ei sitä kyseenalaistanut.
        Jeesus itsekin vietti sapattia, onhan hän sapatin Herra esim. Luuk. 6:5.Kun Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan, niin nekin,ketkä perille pääsevät, ja jotka eivät halua Hänen sapattiaan täällä kunnioittaa, tulevat kumartumaan Hänen eteensä joka sapatti, Jes. 66:23.
        Tästä ei ole Raamatun mukaan pienintäkään epäselvyyttä. Kannattaisi opetella se asia jo täällä.

• asiaan
        vahvistaa kirjoitti:

Miksi Jeesuksen olisi selvä asia täytynyt vahvistaa? Sapatista lepopäivänä ei ollut silloisessa Israelissa eikä nykyisessäkään mitään epäselvyyttä. Kukaan ei sitä kyseenalaistanut.
        Jeesus itsekin vietti sapattia, onhan hän sapatin Herra esim. Luuk. 6:5.Kun Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan, niin nekin,ketkä perille pääsevät, ja jotka eivät halua Hänen sapattiaan täällä kunnioittaa, tulevat kumartumaan Hänen eteensä joka sapatti, Jes. 66:23.
        Tästä ei ole Raamatun mukaan pienintäkään epäselvyyttä. Kannattaisi opetella se asia jo täällä.

On vaikeaa ymmärtää, miksi ei Jumalan jo luomisessa siunaama ja pyhittämä päivä kelpaa ihmisille?
        Miksi täytyy katolisen kirkon, jonka se itsekin myöntää, asettaman päivän olla ihmisille mieluisempi?
        On varmaa, että Jumala ei tule antamaan kunniaansa katoliselle kirkolle. Sapatti tullaan asettamaan taas kunniaan kuten, Jes. 66:23, osoittaa.

• T.i.o
        aviosiippa kirjoitti:

Puolisoni on helluntalainen ja viettää sapatin ja ei sunnuntaita pidä raamatullisena lepopäivänä.
        Näin ollen älä aivan yleistä, ettet sano väärää todistusta.

Lauantaina voi yrittää pitää sapattia ja sillä sipuli. Mutta sen osittainen täyttäminen tekee teistä lainrikkojia. Laki tulee kokonaisuudessaan täyttä jos sille tielle lähdetään. Lue Mooseksen kirjoissa mitä sapatti määräyksiin kuuluu.
        En usko että teillä on eri vapauksia ottaa ja poimia kun ei Jeesuskaan tullut mielestänne kumoamaan yhtään mitään. Joka yhdessä kohdin rikkoo, rikkoo kaikissa kohdin.

• kirjoitettu on
        T.i.o kirjoitti:

Lauantaina voi yrittää pitää sapattia ja sillä sipuli. Mutta sen osittainen täyttäminen tekee teistä lainrikkojia. Laki tulee kokonaisuudessaan täyttä jos sille tielle lähdetään. Lue Mooseksen kirjoissa mitä sapatti määräyksiin kuuluu.
        En usko että teillä on eri vapauksia ottaa ja poimia kun ei Jeesuskaan tullut mielestänne kumoamaan yhtään mitään. Joka yhdessä kohdin rikkoo, rikkoo kaikissa kohdin.

Älä tapa=saa tappaa
        Älä tee huorin=tee huorin
        Pidä sapattia=riko sapattia
        jne.

Minkä käskyn sinä tahdot kymmenestä käskystä ehdoin tahdoin rikkoa? Vastaapa rehellisesti!    

Joka TAHALLANSA tekee syntiä tultuuan tuntemaan totuuden, sille ei ole puolustajaa Isän edessä vaan hirmuinen tuomion odotus. Kannattaa miettiä ennen kuin laukoo viisauksiaan.

• T.i.o
        kirjoitettu on kirjoitti:

Älä tapa=saa tappaa
        Älä tee huorin=tee huorin
        Pidä sapattia=riko sapattia
        jne.

Minkä käskyn sinä tahdot kymmenestä käskystä ehdoin tahdoin rikkoa? Vastaapa rehellisesti!    

Joka TAHALLANSA tekee syntiä tultuuan tuntemaan totuuden, sille ei ole puolustajaa Isän edessä vaan hirmuinen tuomion odotus. Kannattaa miettiä ennen kuin laukoo viisauksiaan.

Ei tässä ole mitään ongelmia. Kymmenen käskyä totellaan siltä osin kuin se on UT:ssa vahvistettuna. Sapatti käskyä ei valitettavasti vahvistettu UT:ssa pakanakristityille vaikka kuinka se niin haluttaisiin.
        Voimme soveltaa sapattikäskyä lepopäivän kannalta leväten, eikä meitä sido sitä yhteen tiettyyn päivään. Rauhassa ja vapaasti:)

Kyse on päivistä ja päivien vietoista.Eikä sen enempää.

• eepu*
        T.i.o kirjoitti:

Ei tässä ole mitään ongelmia. Kymmenen käskyä totellaan siltä osin kuin se on UT:ssa vahvistettuna. Sapatti käskyä ei valitettavasti vahvistettu UT:ssa pakanakristityille vaikka kuinka se niin haluttaisiin.
        Voimme soveltaa sapattikäskyä lepopäivän kannalta leväten, eikä meitä sido sitä yhteen tiettyyn päivään. Rauhassa ja vapaasti:)

Kyse on päivistä ja päivien vietoista.Eikä sen enempää.

”Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.”(Room. 3:31)

Voiko siis uudestisyntynyt nyt enää vapaasti rikkoa Jumalan Lakia?--- Paavali sanoo: "Teemmekö siis LAIN mitättömäksi USKON kautta? POIS se (pois sellainen ajatus ja teko)! -- VAAN me VAHVISTAMME LAIN." " (siis) me, jotka olemme KUOLLEET POIS SYNNISTÄ, kuinka me vielä eläisimme siinä?" (Room.3:31).
        *
        ” … eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain NOUDATTAJAT vanhurskautetaan.
        Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä –” (Room.2:13-15)
        ”Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: (”muista pyhittää Jumalan sapatti”) "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.” (Jaak. 2:8-11)

• T.i.o
        eepu* kirjoitti:

”Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.”(Room. 3:31)

Voiko siis uudestisyntynyt nyt enää vapaasti rikkoa Jumalan Lakia?--- Paavali sanoo: "Teemmekö siis LAIN mitättömäksi USKON kautta? POIS se (pois sellainen ajatus ja teko)! -- VAAN me VAHVISTAMME LAIN." " (siis) me, jotka olemme KUOLLEET POIS SYNNISTÄ, kuinka me vielä eläisimme siinä?" (Room.3:31).
        *

Missä kohtaa löydät UT:sta sanat jotka velvoittavat meitä pakanoita noudattamaan sapattia vanhanliiton aikaisesti. Näytähän paikka?

• eepu*
        T.i.o kirjoitti:

Missä kohtaa löydät UT:sta sanat jotka velvoittavat meitä pakanoita noudattamaan sapattia vanhanliiton aikaisesti. Näytähän paikka?

”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.” (Matt.5:17) ”Jumala sanoo: ”Pitäkää minun SAPATTINI, sillä se on MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen HERRA, joka pyhitän teidät.”
        *
        ”sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.” (1.Kor.12:13)]

”Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha; sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
        --- Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
        Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi (Apt.2:38), että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa”. (Ks.Room.8.Luku)

Luukkaan evankeliumi:
        4:16 Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.
        Apostolien teot:
        17:2 Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,”
        *
        24:20 "Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä SAPATTINA."

• T.i.o
        eepu* kirjoitti:

”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.” (Matt.5:17) ”Jumala sanoo: ”Pitäkää minun SAPATTINI, sillä se on MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen HERRA, joka pyhitän teidät.”
        *
        ”sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.” (1.Kor.12:13)]

”Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha; sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
        --- Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
        Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi (Apt.2:38), että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa”. (Ks.Room.8.Luku)

Luukkaan evankeliumi:
        4:16 Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.
        Apostolien teot:
        17:2 Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,”
        *

Asiat voidaan nähdä myös toiselta kantilta katsottuna.

Room.3:2 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

Room.7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Huomaa että lain alaisille on laki edelleen voimassa. Ymmärrän raamattun puhuvan että uskoon tultaessa pääsemme lapsen asemaan hengen uudessa tilassa. Olemme Kristuksen lain alla, emmekä Mooseksen lain alaisuudessa.

Huomioi myös että olemme raamatusta katsottuna pakanoita, emme juutalaisia.

Uskon tultaessa (uudestisyntyminen) olemme liittyneet suoraan Kristuksen alaisiksi( uusiliitto syntyi Golgatalla).
        Mitkä siis ovat Jeesuksen käskyt? Ne ovat Rakkauden käskyt. Kymmenet käskyt taas ovat ohjenuora hyvän elämän suojaksi.

Emmehän lakia tietenkään vastaan ole vaan täytämme lain Kristuksen ristinkuoleman kautta tehdäksemme jaloja ja hedelmällisiä tekoja.

Vaellamme hengessä, emmekä lihassa.

Fil.3:9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;

Room.7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

En tiedä löydämmekö yhteistä säveltä millään tavalla?

• kirjoitettu on
        T.i.o kirjoitti:

Room.3:2 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

Room.7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Huomaa että lain alaisille on laki edelleen voimassa. Ymmärrän raamattun puhuvan että uskoon tultaessa pääsemme lapsen asemaan hengen uudessa tilassa. Olemme Kristuksen lain alla, emmekä Mooseksen lain alaisuudessa.

Uskon tultaessa (uudestisyntyminen) olemme liittyneet suoraan Kristuksen alaisiksi( uusiliitto syntyi Golgatalla).
        Mitkä siis ovat Jeesuksen käskyt? Ne ovat Rakkauden käskyt. Kymmenet käskyt taas ovat ohjenuora hyvän elämän suojaksi.

Emmehän lakia tietenkään vastaan ole vaan täytämme lain Kristuksen ristinkuoleman kautta tehdäksemme jaloja ja hedelmällisiä tekoja.

Fil.3:9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;

Room.7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

Jeesus antoi itse kymmenen käskyn lain ihmiskunnalle. Tottakai hän omaa antamaansa lakia (luonnettaan) noudatti. Sanoi myöskin lain olevan ikuinen siitä yhdenkään piirron katoamatta. Joka väittää toista on Jeesusta vastaan. Jeesus ei noudattanut Mooseksen (kirjanoppineiden muokkaamia) lakeja kuten; seremoniallista käsienpesua, samarialaisten hylkimistä, naisten hylkimistä, kivitystuomioita, väkivallalla väkivaltaan vastaamista, omien oikeuksiensa puolustamista jne.

• T.i.o
        kirjoitettu on kirjoitti:

Jeesus antoi itse kymmenen käskyn lain ihmiskunnalle. Tottakai hän omaa antamaansa lakia (luonnettaan) noudatti. Sanoi myöskin lain olevan ikuinen siitä yhdenkään piirron katoamatta. Joka väittää toista on Jeesusta vastaan. Jeesus ei noudattanut Mooseksen (kirjanoppineiden muokkaamia) lakeja kuten; seremoniallista käsienpesua, samarialaisten hylkimistä, naisten hylkimistä, kivitystuomioita, väkivallalla väkivaltaan vastaamista, omien oikeuksiensa puolustamista jne.

Asia tuli minulle selväksi. Olen eri mieltä kanssasi. Minä en lähde kanssasi yhtymään toisenlaiseen evankeliumiin. Sinulle merkitsee enemmän puolustaa tiettyjä seurakuntasi käsityksiä enemmän kuin johtaa ihmiset evankeliumin kautta pelastukseen. Hengen uuden tila Kristuksessa on Jumalan rakkauden osoitus, eikä palaamista siihen mistä meidät alunperin vapauteen päästettiin.

• vanha luterilainen
        asiaan kirjoitti:

On vaikeaa ymmärtää, miksi ei Jumalan jo luomisessa siunaama ja pyhittämä päivä kelpaa ihmisille?
        Miksi täytyy katolisen kirkon, jonka se itsekin myöntää, asettaman päivän olla ihmisille mieluisempi?
        On varmaa, että Jumala ei tule antamaan kunniaansa katoliselle kirkolle. Sapatti tullaan asettamaan taas kunniaan kuten, Jes. 66:23, osoittaa.

Ei teidän sapatinviettonne mitenkään ole sitä miksi se määrättiin Mooseksen laissa.
        Ei lakia ole muutettu niin että teidän tapanne viettää sapattia olisi oiokeaa sapatinviettoa.
        Laki vaatii samalla noudattamaan kaikkia muitakin lainkohtia määrätyillä tavoilla.
        Näin adventistit puhuvat toista ja tekevät toista kuin mitä lainnoudattaminen vaatii.Jeesushan ei siitä noudattamistavasta muuttanut mitään.
        Se, että te viettäisitte oikeaa päivää väärällä tavalla ei tee viettoanne oikeaksi.

• luomisessa
        vanha luterilainen kirjoitti:

Ei teidän sapatinviettonne mitenkään ole sitä miksi se määrättiin Mooseksen laissa.
        Ei lakia ole muutettu niin että teidän tapanne viettää sapattia olisi oiokeaa sapatinviettoa.
        Laki vaatii samalla noudattamaan kaikkia muitakin lainkohtia määrätyillä tavoilla.
        Näin adventistit puhuvat toista ja tekevät toista kuin mitä lainnoudattaminen vaatii.Jeesushan ei siitä noudattamistavasta muuttanut mitään.
        Se, että te viettäisitte oikeaa päivää väärällä tavalla ei tee viettoanne oikeaksi.

Aina puhutaan juutalaisten sapatista, mutta mikähän päivä oli se jonka Jumala luomisen yhteydessä siunasi ja pyhitti, jolloin ei vielä juutalaisia ollut? Antoiko Jumala myöhemmin eri päivän heille?
        Mikä on ollut seitsemäs päivä aina ja Suomessakin vuoteen 1973, jolloin siitä ihmiskäskyllä tehtiin kuudes päivä? Monissa länsimaissa se on seitsemäs päivä edelleen, mm. Yhdysvalloissa?
        Onko Jumala, joka hallitsee koko universumia, niin pieni, että Hän ei ole pystynyt pitämään siunaamaansa ja pyhittämäänsä päivää samana, jonka luomisessa asetti?
        Mitä sinulle ja yleensäkin merkitsee, jos maailmankaikkeuden Luoja, PYHITTÄÄ ja SIUNAA jotakin? Onko se yhdentekevää, jonka voi ohittaa olankohotuksella?

• Siruna
        luomisessa kirjoitti:

Aina puhutaan juutalaisten sapatista, mutta mikähän päivä oli se jonka Jumala luomisen yhteydessä siunasi ja pyhitti, jolloin ei vielä juutalaisia ollut? Antoiko Jumala myöhemmin eri päivän heille?
        Mikä on ollut seitsemäs päivä aina ja Suomessakin vuoteen 1973, jolloin siitä ihmiskäskyllä tehtiin kuudes päivä? Monissa länsimaissa se on seitsemäs päivä edelleen, mm. Yhdysvalloissa?
        Onko Jumala, joka hallitsee koko universumia, niin pieni, että Hän ei ole pystynyt pitämään siunaamaansa ja pyhittämäänsä päivää samana, jonka luomisessa asetti?
        Mitä sinulle ja yleensäkin merkitsee, jos maailmankaikkeuden Luoja, PYHITTÄÄ ja SIUNAA jotakin? Onko se yhdentekevää, jonka voi ohittaa olankohotuksella?

Röyhkeätä uhmata Jumalan tekemää liittoa Israelin kanssa ja omia sen itselleen ilman Jumalan määräystä. Niinhän pakanoista koostuva adventisti lahko yrittää tehdä.
        Juutalainen Kansa on Jumalan silmäteränä ja valittuna kansana ikuisesti niinkuin sanassa sanotaan. Jumalan sanomaa ei saa vääntää ja mitätöidä.

• kirjoitettu on
        Siruna kirjoitti:

Röyhkeätä uhmata Jumalan tekemää liittoa Israelin kanssa ja omia sen itselleen ilman Jumalan määräystä. Niinhän pakanoista koostuva adventisti lahko yrittää tehdä.
        Juutalainen Kansa on Jumalan silmäteränä ja valittuna kansana ikuisesti niinkuin sanassa sanotaan. Jumalan sanomaa ei saa vääntää ja mitätöidä.

Miksi olet kumoamassa Jumalan säädöksiä? Miksi et usko Jeesusta? Onko mieluisampaa uskoa paholaista?

• tarkoittaa
        Siruna kirjoitti:

Mitähän sinä tuolla mahdat tarkoittaa? En ymmärrä tuota höpötystä omimisesta.
        Eihän noissa kysymyksissä ollut mistään sellaisesta kysymys. Jos tuo kirjoituksesi oli tarkoitettu vastaukseksi noihin kysymyksiin, niin ei siinä ole mitään tolkkua.
        Eikö ole parempi, että vastaat kysymyksiin ja jätät muut asiat sopivampaan ajankohtaan. Ei noihin vastaaminen vaadi Mensaan kuulumista, vain rehellisyyttä.

• Jumalan lapsi
        T.i.o kirjoitti:

Asia tuli minulle selväksi. Olen eri mieltä kanssasi. Minä en lähde kanssasi yhtymään toisenlaiseen evankeliumiin. Sinulle merkitsee enemmän puolustaa tiettyjä seurakuntasi käsityksiä enemmän kuin johtaa ihmiset evankeliumin kautta pelastukseen. Hengen uuden tila Kristuksessa on Jumalan rakkauden osoitus, eikä palaamista siihen mistä meidät alunperin vapauteen päästettiin.

Hyvää sapattia... ulkona on ihan mahtava talvinen sää! En voi kun hymyillä ja kiittää Jumalaa kun katson ikkunasta ulos :) Jotenkin ajauduin koneelle ja löysin keskustelunne, jonka sitten luin läpi ja tulin hyvin suruliseksi.

Meillä on Yksi ja Sama Jumala! Meidän tulisi pitää yhtä ja iloita yhdessä Vapahtajastamme! Tuntuu tosi kurjalta, että käytämme lakia toistemme sortamiseen ja tuomitsemiseen. Meillä ei ole mitään oikeutta siihen!! Kaikki olemme yhtälailla syntisiä, vietämme sapattia tai emme...

Jos uskonpykälien vertailun ja oikeellisuuden todistamisen sijaan keskityttäisiin kaikki Jumalan rakkauteen ja evankeliointiin, niin olisi täälläkin paljon parempi elää ja odottaa Jeesuksen toista tulemista. Silloin hän hakee meidät luokseen.. eikä varmasti pidä kriteerinään sitä, että onko tämä henkilö viettänyt oikeaa lepopäivää vai ei! Itse vietän sapattia, koska koen sen oikeaksi. En tuomitse sunnuntain viettäjiä, enkä toivo heidän tuomitsevan minua. Meillä on sama Jumala, mutta olemme ihmisiä ja erilaisia, tulkitsemme Sanaa eri tavalla ja koemme asiat eritavalla.. mutta yritetään muistaa tärkein! Meidän yhteinen Jumala. Hän rakastaa meitä kaikkia. Ja meidän tulisi yrittää rakastaa toisiamme, erimielisyyksistä huolimatta.

Iloa ja Jumalan siunausta tähän päivään!

• eepu*
        T.i.o kirjoitti:

Katso:
        KASTEENSANOMA USKOVALLE; "ETTÄ LAIN VANHURSKAUS TÄYTETTÄISIIN MEISSÄ"!
        http://suomi24kristinuskomme.phpbb.fi/viewtopic.php?f=2&t=11

--- Johanneksen (Apt.2:38; Matt.21:25) kaste oli Taivaasta - Jumalalta, niin kuin Sapattikin, kun taas vauvavalelu ja sunnuntaisapatti on ihmisestä - paavilta/katoliselta kirkolta, kumpaa sinä tottelet?

*
        Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
        minulle niin Rakkaassa
        Voittoisassa ja Voimallisessa י ה וֹ שׁ ﬠ
        JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä

eepu
        *
        Tulkaamme Yhdeksi Jumalan Seurakunnaksi!
        http://suomi24kristinuskomme.phpbb.fi/viewtopic.php?f=2&t=2
        *
        ♥ MARANATA! ♥

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2157
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      44
      2117
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1845
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1261
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1080
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      57
      1033
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      946
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      910
    Aihe