Vapaa tahto?

Uusi ihminen

Luterilaisuudessa on kartettu käsitettä synergismi, joka tarkoittaa Jumalan ja ihmisen välistä yhteistyötä pelastuksessa. Olen ymmärtänyt luterilaisuuden opettavan, että Jumala yksin saa aikaan pelastuksen ja ihmisen osuus on siinä vain vastustaminen. Ihminen ei voi millään tavalla 'suostua' Jumalan armon vastaanottamiseen, koska silloin se olisi Jumalan ja ihmisen yhteistyötä.

Niinpä Jumala pakottaa jotkut ihmiset pelastukseen, ja ne, jotka eivät pelastu, menevät kadotukseen siitä syystä, että kykenivät vastustamaan Jumalan armoa. Jumalan pelastavaa armoa voi vastustaa, mutta sitä ei voi vastaanottaa (muuten kuin Jumalan pakottamana; toisiin tehoo, toisiin ei).

Mitä tapahtuu sitten, kun ihminen on tullut uskoon ja uudestisyntynyt? Onko hänellä vapaa tahto? Voiko ihminen vapaasti alkaa harjoittamaan Jumalan mielenmukaista pyhityselämää vai onko hän edelleen pelkästään pahaa tahtova robotti, joka ei kykene yhteistyöhön Jumalan kanssa?

5

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä opettaa Raamattu aiheesta?
      Sanon nyt ihan omia sanoin ja Raamattua. On selvää, että Jeesus on kuollut kaikkien ihmisten puolesta: 2.kor.5:19. "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt."

Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän." vert. Matt.18:6.

1.Joh.2:2. Ja hän on sovinto meidän synteimme edestä, ei ainoastaan meidän, vaan myös kaiken maailman edestä.

Näiden mukaan Jeesus on sovittanut, myös syntyessään pienet pakanalapset (perisynti). Omista tekosynneistä taas tehdään parannusta uskon ja ymmärryksen kautta.

Toki ihminen voi luopua uskosta. Näin käy monasti esim. opetuksen puutteen vuoksi maassamme tai, että maailma tai väärä hengellisyys houkuttelee.

Jumala kyllä tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden (1.Tim.2:4). Luopua kyllä aina ihminen voi:

Ja mitkä kalliolle putosivat, ovat ne , jotka KUULLESSAAN SANAN OTTAVAT SEN ILOLLA VASTAA, mutta joilla ei ole juurta: AINOASTAAN AJAKSI HE USKOVAT (Luuk.8:13). On siis selvä , että raamatun varoitukset uskosta luopumisista ovat tosia, katso esim.(Heb.3:12-14). "Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuva uskosta”(1.Tim.4:1;5:15).

Kun epäuskoinen ihminen tulee uskoon, se on kuitenkin aina Jumalan teko, alusta loppuun saakka:

Joh.6:29. Jesus vastasi ja sanoi heille: "se on Jumalan työ, että te uskotte sen päälle, jonka hän lähetti."

Fil. 2:13. "Sillä Jumala vaikuttaa teissä sekä tahdon että toimituksen, hyvän suosionsa jälkeen."

Joh.1:13. "Jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat."

1.Piet.1:5. "Jotka Jumalan väellä uskon kautta autuuteen kätketään, joka sitä varten valmistettu on, että se viimeisellä ajalla ilmi tulis."

Matt.22:14. "Sillä monta on kutsuttu, mutta harvat ovat valitut."

2.Tes.3:2. Ja että me häijyistä ja pahoista ihmisistä pelastettaisiin; sillä ei usko ole joka miehen.

Room.11:33. "Oi sitä Jumalan rikkauden, ja viisauden, ja tunnon syvyyttä! kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!
      34. Sillä kuka on Herran mielen tietänyt? Eli kuka on hänen neuvonantajansa ollut?"
      "Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia". (Room.8:16).

• Uusi ihminen

Hyviä raamatunkohtia. Minulla ei ole mitään sanottavaa niistä, mutta edelleen kysymykseni kuuluu:

Onko uudestisyntyneellä ihmisellä vapaa tahto? Voiko uskova ihminen tahtoa Jumalan mieleisiä asioita vai onko hän tavallaan "pakotettu" samalla tavalla kuin ennen uudestisyntymistään?

• Uusi ihminen kirjoitti:

Hyviä raamatunkohtia. Minulla ei ole mitään sanottavaa niistä, mutta edelleen kysymykseni kuuluu:

Onko uudestisyntyneellä ihmisellä vapaa tahto? Voiko uskova ihminen tahtoa Jumalan mieleisiä asioita vai onko hän tavallaan "pakotettu" samalla tavalla kuin ennen uudestisyntymistään?

Ihmisellä on jonkinverran vapaata tahtoa maallisissa asioissa, mutta hengellisïssä asioissa ts. uskoontulemisessa ihmisellä ei ole vapaata tahtoa. Uskoontuleminen on yksin Jumalan työ.

Ei Jumala käsittääkseni pakota ketään uskomaan. Hän ei korjaile vanhaaihmistä, vaan antaa Pyhän Henkensä.
        Uudenihmisen puolesta, Vapaasta Hengen tahdosta tulee hedelmät. Tämä on seurausta.

Ihminen voiluopua uskosta. Tästähän on Raamatussa esimerkkejä aivan mahdottomasti.

• Uusi ihminen
        weha kirjoitti:

Ihmisellä on jonkinverran vapaata tahtoa maallisissa asioissa, mutta hengellisïssä asioissa ts. uskoontulemisessa ihmisellä ei ole vapaata tahtoa. Uskoontuleminen on yksin Jumalan työ.

Ei Jumala käsittääkseni pakota ketään uskomaan. Hän ei korjaile vanhaaihmistä, vaan antaa Pyhän Henkensä.
        Uudenihmisen puolesta, Vapaasta Hengen tahdosta tulee hedelmät. Tämä on seurausta.

Ihminen voiluopua uskosta. Tästähän on Raamatussa esimerkkejä aivan mahdottomasti.

Raamattu sanoo ihmistä Jumalan kuvaksi ja - sikäli kun olen ymmärtänyt luterilaisen opin oikein - tuo kuva turmeltui TÄYSIN syntiinlankeemuksen seurauksena (tässä on ero esim. ortodoksisen kirkon oppiin). Syntiinlangennut ihminen ei ole enää Jumalan kuva ollenkaan, eikä hänellä ole vapaata tahtoa tehdä Jumalan mieleisiä asioita (tahtoa hengellisiä). Olen ymmärtänyt, että uudestisyntymisessä ihminen palautetaan Jumalan kuvaksi, kuitenkin niin, että ihmiselle jää taipumus syntiin. Ihmisestä tulee uusi luomus.

Minä olen taipunut siihen kantaan, että uudestisyntyneellä ihmisellä on vapaa tahto suhteessa hengellisiin asioihin. Pikkutarkasti viilaten: se ei tarkoita että ihmisellä olisi luonnostaan (uudestisyntymättömänä) kykyjä toimia Jumalan tahdon mukaisesti, vaan kun Jumala "vapauttaa" ihmisen tahdon, niin hän kykee toimimaan hänen kanssaan.

Yksimielisyyden ohjeesta:

"Niin pian kuin siis Pyhä Henki sanalla ja pyhillä sakramenteilla on meissä aloittanut työnsä, uudesti synnyttämisen ja luomisen, siitä seuraa varmasti, että me voimme ja meidän tulee olla Pyhän Hengen voimalla mukana vaikuttamassa, vaikka olemme vielä kovin heikkoja. Siihen eivät kelpaa lihalliset, luonnolliset kykymme, vaan ainoastaan ne uudet voimat ja lahjat, jotka Pyhä Henki on kääntymyksessä meihin kuin ituina istuttanut."

Mitä mieltä olet?

• Uusi ihminen kirjoitti:

Raamattu sanoo ihmistä Jumalan kuvaksi ja - sikäli kun olen ymmärtänyt luterilaisen opin oikein - tuo kuva turmeltui TÄYSIN syntiinlankeemuksen seurauksena (tässä on ero esim. ortodoksisen kirkon oppiin). Syntiinlangennut ihminen ei ole enää Jumalan kuva ollenkaan, eikä hänellä ole vapaata tahtoa tehdä Jumalan mieleisiä asioita (tahtoa hengellisiä). Olen ymmärtänyt, että uudestisyntymisessä ihminen palautetaan Jumalan kuvaksi, kuitenkin niin, että ihmiselle jää taipumus syntiin. Ihmisestä tulee uusi luomus.

Minä olen taipunut siihen kantaan, että uudestisyntyneellä ihmisellä on vapaa tahto suhteessa hengellisiin asioihin. Pikkutarkasti viilaten: se ei tarkoita että ihmisellä olisi luonnostaan (uudestisyntymättömänä) kykyjä toimia Jumalan tahdon mukaisesti, vaan kun Jumala "vapauttaa" ihmisen tahdon, niin hän kykee toimimaan hänen kanssaan.

Yksimielisyyden ohjeesta:

"Niin pian kuin siis Pyhä Henki sanalla ja pyhillä sakramenteilla on meissä aloittanut työnsä, uudesti synnyttämisen ja luomisen, siitä seuraa varmasti, että me voimme ja meidän tulee olla Pyhän Hengen voimalla mukana vaikuttamassa, vaikka olemme vielä kovin heikkoja. Siihen eivät kelpaa lihalliset, luonnolliset kykymme, vaan ainoastaan ne uudet voimat ja lahjat, jotka Pyhä Henki on kääntymyksessä meihin kuin ituina istuttanut."

Mitä mieltä olet?

hyvät teot ovat uskon seurausta...eli uudedenihmisen puolesta on sikäli tahto hyvään, mutta vanhanihmisen puolesta pahaan.

Palaan myöhemmin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      328
      7121
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4338
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3165
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2967
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      149
      1800
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      212
      1746
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1577
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1438
    Aihe