Jäsenyys

luteril.

Mitä seurakunta minulle antaa? Kuinka voin saada vastinetta jäsenyydelleni? Näin moni kyselee omana aikanamme.
Seurakunnasta sanotaan, että se on Jumalan perhe. Jeesus myös opetti: ”Missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.” (Matt. 18:20) Julistus, palvelu ja yhteys ovat ne sanat, joilla usein luonnehditaan seurakunnan toimintaa. Seurakunta ei ole sillä tavalla palvelulaitos, että se jakaisi maallista hyvää kaikille jäsenilleen tasapuolisesti. Hengellisenä yhteisönä seurakunta etsii ja jakaa hengellisiä Jumalan lahjoja mahdollisimman laajalti. Julistus ja yhteys ovat ne sanat, jotka kuvaavat tätä toimintaa. Useimmat meistä ovatkin esimerkiksi kasteen ja rippikoulun kautta tulleet näistä osallisiksi. Jokaisessa seurakunnan tilaisuudessa voimme myös päivittää hengellistä elämäämme ja tulla osallisiksi seurakunnan yhteydestä.

Palvelu puolestaan kuvaa sitä seurakunnan toimintaa, joka tähtää käytännölliseen ja jokapäiväiseen ihmisten auttamiseen. Resurssiensa puolesta seurakunnalla ei ole mahdollisuutta jakaa aineellista hyvää jokaiselle jäsenelleen. Sellainen ei olisi viisasta asioiden hoitoa eikä seurakunnan tehtävän mukaistakaan. Alusta saakka seurakunta on nimittäin kerännyt keskuudestaan varallisuutta ja jakanut sitä kaikkein eniten tarpeessa oleville. Diakoniatyön kautta moni saa tänäkin päivänä avun aivan konkreettiseen elämäntilanteeseensa. Avun tarve meillä ja muualla on kuitenkin valtava. Siksi hedelmällisempää kuin kysyä, mitä minä olen seurakunnalta saanut, on kysyä, kuinka voin palvella ja auttaa. Seurakunnan hengelliset palvelut ovat luonnollisesti kaikkien ulottuvilla ja esim. sielunhoidon ja perheneuvonnan kautta aivan henkilökohtaisestikin. Useimmat seurakunnan palvelut ovat myös käyttäjille maksuttomia.

Oman seurakuntani tilastoista laskeskelin, että kun jumalanpalvelusten järjestämiseen vuodessa käytetty rahasumma suhteutettiin tilaisuuksissa käyneiden lukumäärään, se merkitsi noin 4,50 euron hintaa käyntikertaa kohden. Siis joka kerta kirkossa käydessäni tavallaan "kuittasin" tuon arvon itselleni. Jokaisen käyntikerran "iäisyysarvo" oli luonnollisesti paljon, paljon suurempi (siis se, mitä kuittasin henkisen ja hengellisen elämäni pääomaksi täällä ajassa ja kerran iäisyydessä).

Kirkkoon kannattaa kuulua ja sen monipuolisia palveluita käyttää.

12

532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Möykky

>>Oman seurakuntani tilastoista laskeskelin, että kun jumalanpalvelusten järjestämiseen vuodessa käytetty rahasumma suhteutettiin tilaisuuksissa käyneiden lukumäärään, se merkitsi noin 4,50 euron hintaa käyntikertaa kohden.>Siis joka kerta kirkossa käydessäni tavallaan "kuittasin" tuon arvon itselleni.

• Eija_Moilanen

Sinä et kuulu kirkkoon ymmärtääkseni, joten meidän käytäntömme ei taida olla sinun heiniäsi. Nauti sinä vain tulevasta taulutelkkaristasi jos taas kohta muutat mielesi.
        Tai jos haluat vaikuttaa niin liity kirkkoon, sillä kirkollisvaaleissa on helpompi vaikuttaa kuin kuin kunnallisvaaleissa.(kiusoittelua)

Jos Jumalanpalvelus tehdään maksulliseksi, niin minä käyn siinä tilanteessa laittamassa pöydät ympäri, vaikka muuten harvoin kirkossa käynkin ja sen jälkeen käytän Jorin sivustoja.

• luteril.
        Eija_Moilanen kirjoitti:

Sinä et kuulu kirkkoon ymmärtääkseni, joten meidän käytäntömme ei taida olla sinun heiniäsi. Nauti sinä vain tulevasta taulutelkkaristasi jos taas kohta muutat mielesi.
        Tai jos haluat vaikuttaa niin liity kirkkoon, sillä kirkollisvaaleissa on helpompi vaikuttaa kuin kuin kunnallisvaaleissa.(kiusoittelua)

Jos Jumalanpalvelus tehdään maksulliseksi, niin minä käyn siinä tilanteessa laittamassa pöydät ympäri, vaikka muuten harvoin kirkossa käynkin ja sen jälkeen käytän Jorin sivustoja.

Jumalanpalvelus on varmasti viimeinen työmuoto, joka tehdään maksulliseksi. Mutta mitä useampi katsoo kirkon ja sen jäsenyyden tarpeettomaksi, sen vaikeammaksi monipuolisten palvelujen ylläpito käy. Kaikella on hintansa kirkossakin.

Varojen vähentyessä ensimmäisenä ovat tulilinjalla työvoimavaltaisimmat (taloudellisesti suurimmat) työalat, eli lapsi- ja nuorisotyö. Toisaalta niitä on pidetty kirkon toiminnassa haastattelututkimusten mukaan eräinä tärkeimmistä työmuodoista.

Lapsi- ja nuorisotyötä käyttävät lähinnä nuoret aikuiset, nuoret perheet, siis he, jotka myös eniten eroavat kirkosta. Että sillä tavalla on asiat nykyisin.

• Eija_Moilanen
        luteril. kirjoitti:

Jumalanpalvelus on varmasti viimeinen työmuoto, joka tehdään maksulliseksi. Mutta mitä useampi katsoo kirkon ja sen jäsenyyden tarpeettomaksi, sen vaikeammaksi monipuolisten palvelujen ylläpito käy. Kaikella on hintansa kirkossakin.

Varojen vähentyessä ensimmäisenä ovat tulilinjalla työvoimavaltaisimmat (taloudellisesti suurimmat) työalat, eli lapsi- ja nuorisotyö. Toisaalta niitä on pidetty kirkon toiminnassa haastattelututkimusten mukaan eräinä tärkeimmistä työmuodoista.

Lapsi- ja nuorisotyötä käyttävät lähinnä nuoret aikuiset, nuoret perheet, siis he, jotka myös eniten eroavat kirkosta. Että sillä tavalla on asiat nykyisin.

Riippuu varmaan seurakunnasta. Mutta en ole hirveän huolissani ainakaan oman seurakuntani tilanteesta lapsi- ja nuorisotyön kohdalla. Jos rahat vähennee, niin ensin se näkyy materiaalin vähenemisenä ja en ole varma onko se ollenkaan paha asia. Iso osa varhaisnuorten kerhoista on vapaaehtoisten vetämiä ja se on rikkaus. Pienillä on palkatut ohjaajat ja en usko, että säästötoimiin aletaan sieltä jos siihen on joskus aihetta, sillä lasten turvallisuus on taattava.

Mietipä kuuskytlukuu ja leirejä. Silloin ei ollut jääkaappeja ja voikin kerkesi kuulema härskiintyä ennen leirin loppua. Meidän eläkkeelle jäänyt nuoriso-ohjaaja kertoi, että vinkaisi pyörällä lentopalloa pelaamaan. Meillä jäi joku aika sitten eläkkeelle kaksi nuoriso-ohjaaja. Ne taisivat ennättää kolmen sukupolven leirejä vetämään. Suurin osa paikkakuntalaisista heidät tuntee ja monet heitä kunnioittaa. Minullakin muualta muuttaneelta tuli tippa silmään, kun tajusin yhdellä leirillä, että nyt ne vetää leirejään viimeistä vuotta. No toisaalta oli iloinen yllätys, kun viime kerralla leirille lapsia viedessäni huomasin, että vielä on Kepalla eläkkeellä aikaa tulla lapsien leiriä vetämään. Tyttö sai lämpimän halauksen kun me sisälle mentiin.
        Toivottavasti nykyiset nuoriso-ohjaajat pystyvät samaan, sillä he astuivat melkoisen isoihin saappaisiin.

Tietokoneet eivät ole välttämättömiä, kun ruutupaperikin on keksitty. (kujeilua)

• luteril.
        Eija_Moilanen kirjoitti:

Riippuu varmaan seurakunnasta. Mutta en ole hirveän huolissani ainakaan oman seurakuntani tilanteesta lapsi- ja nuorisotyön kohdalla. Jos rahat vähennee, niin ensin se näkyy materiaalin vähenemisenä ja en ole varma onko se ollenkaan paha asia. Iso osa varhaisnuorten kerhoista on vapaaehtoisten vetämiä ja se on rikkaus. Pienillä on palkatut ohjaajat ja en usko, että säästötoimiin aletaan sieltä jos siihen on joskus aihetta, sillä lasten turvallisuus on taattava.

Mietipä kuuskytlukuu ja leirejä. Silloin ei ollut jääkaappeja ja voikin kerkesi kuulema härskiintyä ennen leirin loppua. Meidän eläkkeelle jäänyt nuoriso-ohjaaja kertoi, että vinkaisi pyörällä lentopalloa pelaamaan. Meillä jäi joku aika sitten eläkkeelle kaksi nuoriso-ohjaaja. Ne taisivat ennättää kolmen sukupolven leirejä vetämään. Suurin osa paikkakuntalaisista heidät tuntee ja monet heitä kunnioittaa. Minullakin muualta muuttaneelta tuli tippa silmään, kun tajusin yhdellä leirillä, että nyt ne vetää leirejään viimeistä vuotta. No toisaalta oli iloinen yllätys, kun viime kerralla leirille lapsia viedessäni huomasin, että vielä on Kepalla eläkkeellä aikaa tulla lapsien leiriä vetämään. Tyttö sai lämpimän halauksen kun me sisälle mentiin.
        Toivottavasti nykyiset nuoriso-ohjaajat pystyvät samaan, sillä he astuivat melkoisen isoihin saappaisiin.

Tietokoneet eivät ole välttämättömiä, kun ruutupaperikin on keksitty. (kujeilua)

Katson asiaa kokonaisuuden kannalta ja 90-luvun lamaakin ajatellen. Kun varat alkavat vähetä, silloin ei puhuta ruutupapereista ja tietokoneista. 90-luvulla pienen seurakuntani neljän miljoonan budjetista hävisi pahimpana vuonna miljoona. Toimintamäärärahat olivat muutaman tonnin / työala. Oli pakko mennä palkkoihin.

Nykyään katson ison srk:n vinkkelistä. Ammattitaitoisella ja päätoimisella henkilökunnalla on kehitetty aivan toisen tason ja laajuuden toimintaa kuin harrastelija- ja vapaaehtoisvoimin olisi mahdollista. Toki on aina mahdollista ajaa toimintaa alas ja tyytyä vähempään, mutta senhän ei pitäisi olla Jumalan valtakunnan työssä tarkoitus. Kyllä siinä suru tulee puseroon niille, joille se työ on merkityksellistä.

• Möykky
        Eija_Moilanen kirjoitti:

Sanovat, etten ole hirveän tyhmä, mutta en ymmärtänyt ollenkaan mitä viestilläsi tarkoitat?
        Oliko se jotain uskisten inside-juttuja?

Tai mitäpä sillä on oikeasti väliäkään....

• Eija_Moilanen
        luteril. kirjoitti:

Katson asiaa kokonaisuuden kannalta ja 90-luvun lamaakin ajatellen. Kun varat alkavat vähetä, silloin ei puhuta ruutupapereista ja tietokoneista. 90-luvulla pienen seurakuntani neljän miljoonan budjetista hävisi pahimpana vuonna miljoona. Toimintamäärärahat olivat muutaman tonnin / työala. Oli pakko mennä palkkoihin.

Nykyään katson ison srk:n vinkkelistä. Ammattitaitoisella ja päätoimisella henkilökunnalla on kehitetty aivan toisen tason ja laajuuden toimintaa kuin harrastelija- ja vapaaehtoisvoimin olisi mahdollista. Toki on aina mahdollista ajaa toimintaa alas ja tyytyä vähempään, mutta senhän ei pitäisi olla Jumalan valtakunnan työssä tarkoitus. Kyllä siinä suru tulee puseroon niille, joille se työ on merkityksellistä.

Siis hallintoa joudutaan yhdistämään ja siitä löytyvät melkoiset säästöt. Täälläpäin sitä on jo aloiteltu.
        Jumalantyön kannalta ei ole meidän suurilla raameilla mitään merkitystä.
        Olen sitä mieltä, että yksi kunnon sotku ja vastoinkäyminen elämässä on opettanut minua enmmän ihmisenä kuin kymmenet kurssitukset. Siinä työssä ei ole kyse rahasta vaan siitä olemmeko omalla paikallamme siellä mihin kuulumme ja se paikka ei ole aina välttämättä seurakunnan sisällä.

• Eija_Moilanen
        Möykky kirjoitti:

Sanovat, etten ole hirveän tyhmä, mutta en ymmärtänyt ollenkaan mitä viestilläsi tarkoitat?
        Oliko se jotain uskisten inside-juttuja?

Tai mitäpä sillä on oikeasti väliäkään....

En todellakaan ole pitänyt sinua tyhmänä. Minuun teki vaikutuksen, kun Jorin kanssa käymässä keskustelussa osasit mennä itseesi ja taisit jopa pyytää Jorilta anteeksi. Siihen ei täällä moni kykene.

Mutta luulen, että olet niin kaukana niistä ympyröistä, joissa seurakunnassa toimitaan, joten yritin nätisti vihjata, että suutari pysyköön lestissään. Itse näen jopa punaista kun kirkkokonserteissa rahastetaan. Kirkko on mielestäni paikka johon jokaisella on oikeus mennä kuuluipa kirkkoon tai ei. Useimpia kirkkoja on rakennettu talkoilla aikoinaan.

Tuo pöytien ympäri laitto oli vihjaus siihen mitä Jeesus teki, kun ihmiset rahastivat syngoogaan menijöitä.

Huomaa en sentään uhanut ottaa ruoskaa. (nauru)

• luteril.
        Eija_Moilanen kirjoitti:

Siis hallintoa joudutaan yhdistämään ja siitä löytyvät melkoiset säästöt. Täälläpäin sitä on jo aloiteltu.
        Jumalantyön kannalta ei ole meidän suurilla raameilla mitään merkitystä.
        Olen sitä mieltä, että yksi kunnon sotku ja vastoinkäyminen elämässä on opettanut minua enmmän ihmisenä kuin kymmenet kurssitukset. Siinä työssä ei ole kyse rahasta vaan siitä olemmeko omalla paikallamme siellä mihin kuulumme ja se paikka ei ole aina välttämättä seurakunnan sisällä.

No niin, katsomme varmasti asioita eri näkökulmista, mutta samalta puolelta kuitenkin. Näin olen ymmärtänyt monista kirjoituksistasi, jotka ovat harvinaisen selväjärkisiä ja kiinnostavia näillä foorumeilla. Itse tosiaan ajattelen, että seurakunnan työtä kannattaa kehittää kaikin mahdollisin tavoin, myös koulutuksen ja tutkimuksen avulla ja että siitä näinä aikoina joudutaan kantamaan aivan erityistä huolta. Mutta toisenlaistakin mieltä saa olla. Ehkä taas tavataan jonkin toisen kysymyksen parissa. Moi!

• Eija_Moilanen
        luteril. kirjoitti:

No niin, katsomme varmasti asioita eri näkökulmista, mutta samalta puolelta kuitenkin. Näin olen ymmärtänyt monista kirjoituksistasi, jotka ovat harvinaisen selväjärkisiä ja kiinnostavia näillä foorumeilla. Itse tosiaan ajattelen, että seurakunnan työtä kannattaa kehittää kaikin mahdollisin tavoin, myös koulutuksen ja tutkimuksen avulla ja että siitä näinä aikoina joudutaan kantamaan aivan erityistä huolta. Mutta toisenlaistakin mieltä saa olla. Ehkä taas tavataan jonkin toisen kysymyksen parissa. Moi!

koulutusta ja tutkimusta kannattaa kehittää. Mutta elämässä on paljon muutakin, joka kouluttaa ja kehittää. Ja kaikki tämä yhdessä vaikuttaa meidän parhaaksemme. Otan joskus aikaa siihen, että kirjoittelen täällä. Tapaamme kyllä jonkun toisen kysymyksen parissa. Moi moi.

• Möykky
        Eija_Moilanen kirjoitti:

En todellakaan ole pitänyt sinua tyhmänä. Minuun teki vaikutuksen, kun Jorin kanssa käymässä keskustelussa osasit mennä itseesi ja taisit jopa pyytää Jorilta anteeksi. Siihen ei täällä moni kykene.

Mutta luulen, että olet niin kaukana niistä ympyröistä, joissa seurakunnassa toimitaan, joten yritin nätisti vihjata, että suutari pysyköön lestissään. Itse näen jopa punaista kun kirkkokonserteissa rahastetaan. Kirkko on mielestäni paikka johon jokaisella on oikeus mennä kuuluipa kirkkoon tai ei. Useimpia kirkkoja on rakennettu talkoilla aikoinaan.

Tuo pöytien ympäri laitto oli vihjaus siihen mitä Jeesus teki, kun ihmiset rahastivat syngoogaan menijöitä.

Huomaa en sentään uhanut ottaa ruoskaa. (nauru)

olen pyytänyt joskus anteeksi?

EN IKINÄ! =)

• Eija_Moilanen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      63
      4832
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      112
      4558
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      79
      4030
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3917
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      122
      2964
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2708
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2637
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2632
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2599
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2464
    Aihe