Lopetan MAP-kirkon arvostelun

Exmoro

Aion lopettaa MAP-kirkkoa ja sen jäseniä arvostelevien viestien kirjoittamisen. Kirjoitukset ovat tuottaneet minulle lähinnä pahaa mieltä, kuten varmaan joillekin lukijoista. Paljon parempi mieli minulle tulee kun kirjoittelen positiiviseen sävyyn. Suosittelen muitakin kokeilemaan ;-)

Tämä ei silti tarkoita, että alisin alkanut taas täysillä uskomaan kirkon opetuksiin, mutta pidän MAP-kirkkoa ihan yhtä "totuudenmukaisena" kuin muitakin kirkkoja.

7

534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helaman

Arvostan päätöstäsi. Arvostelu ei ole koskaan rakentavaa. Olen tosin seuranut kirjoituksiasi ja vakuutunut siinä yhteydessä, että huonot kokemukset voivat johtaa kirkosta luopumiseen. Ainakin sinun kohdallasi olen tullut siihen tulokseen, luopumiseen vaikutivat huonot esimerkit. niitä on vaikea korjata jälkeenpäin.
      Ymmärän että et ole muutanut mielipidettäsi kirkosta ja sen opeista. Kunnioitan vakaumustasi.

• Turust

Tuollainen positiivinen pyrkimys on tietysti hyvä.

Ilon tuottaminen lähimmäiselle on lopulta mukavampaa kuin pahan tai surun.

Kysymykseksi jää, voimmeko löytää totuuden, kokonaan ilman kritiikkiä? Mielestäni kritiiki kuuluu oppimisen prosessiin. Pahantahtoinen panettelu on eri asia. En ole sellaista havainnut sinun kirjoituksissasi.

Kiivaskin väittely on asiallisin perustein avartavaa ja voi jopa lisätä ystävyyden tunnetta.

Turust

• Exmoro

valmistelen tässä juuri pedagogiikan loppuopintojani, joten tuo lauseesi "voimmeko löytää totuuden ilman kritiikkiä" on melko hieno havainto. Tuliko se sinun alitajunnastasi vai oletko opettamisen ammattilainen?

Ihmisen mieleen voidaan viedä kaikenlaista, mutta asian täydellinen hyväksyminen vaatii jonkinasteista kritisointia - asiat pitää asettaa vaakalaudalle ja pohtia niiden todenmukaisuutta.

Sellaiset ihmiset jotka eivät lainkaan kyseenalaista auktoriteettien sanomaa ovat vähän turhankin alttiita muiden vaikutukselle. En tiedä mikä olisi sopiva filteri auktoriteettien sanoman filtteröintiin, mutta ehkä on paras luottaa terveeseen järkeen, sydäntä unohtamatta.

Hyvää yötä rakas Turust!

• Turust
        Exmoro kirjoitti:

valmistelen tässä juuri pedagogiikan loppuopintojani, joten tuo lauseesi "voimmeko löytää totuuden ilman kritiikkiä" on melko hieno havainto. Tuliko se sinun alitajunnastasi vai oletko opettamisen ammattilainen?

Ihmisen mieleen voidaan viedä kaikenlaista, mutta asian täydellinen hyväksyminen vaatii jonkinasteista kritisointia - asiat pitää asettaa vaakalaudalle ja pohtia niiden todenmukaisuutta.

Sellaiset ihmiset jotka eivät lainkaan kyseenalaista auktoriteettien sanomaa ovat vähän turhankin alttiita muiden vaikutukselle. En tiedä mikä olisi sopiva filteri auktoriteettien sanoman filtteröintiin, mutta ehkä on paras luottaa terveeseen järkeen, sydäntä unohtamatta.

Hyvää yötä rakas Turust!

loppututkinnoillesi. Lähipiirissäni valmistuneille nuorille kasvatustieteiden maistereille olen vilpittömien onnittelujen lisäksi tavannut sanoa, että muistakaa kuitenkin maistereita ja tohtoreita nykyisin piisaavan, - mutta mistä saisimme kunnon peltiseppiä?

Pedagogiikan ammattilainen en ole. Sen sijaan olen pahempaa laatua oleva juoppo, sekä alkoholisti, joka on vastoin kaikkia odotuksia vuodesta 1971 lukien tähän päivään saanut olla ilman alkoholia. Luulisin ajoittain hyvinkin perusteellisen itsetutkiskelun auttaneen minut siihen mielenrauhaan jossa parhaillaan elän.

Itsetutkiskelun kautta olen oppinut myös ymmärtämään, etten minä suinkaan ole maailman kaikkeuden suurin voima. Minä olen joutunut ja saanut tunnustaa voimattomuuteni alkoholiin ja samalla omien voimieni riittämättömyyden koko elämääni nähden. Kaikki lähimmäiseni ovat minulle pedagogeja. Kovasti olen kiitollinen voituani tehdä perheessäni ja yhteiskunnassa oman osuuteni, - lopulta kunnialla sekä ainakin pääosin hyvittää väärät tekoni.

On se vaan kovasti kummallinen tämä ihmisen elämä. Nykyisin olen huomattavasti enemmän kuolevainen keskivertoon verrattuna. Sekään ei minua millään tavalla haittaa.

Luulen, että lopulta opimme ainoastaan omien kokemustemme kautta?

Turust

• Pyhä Henki eli Gabriel
        Exmoro kirjoitti:

Hyvää yötä rakas Turust!

Olen samaa mieltä Turustin kanssa siitä että vas-
        takohtaisuuden pitäisi toimia niin mormonikirkon sisä- kuin ulkopuolellakin ja jos kritiikki lop-puisi niin pääsisivätkö eksytykset ja valheet hallitsemaan,onhan niitä mormonikirkossakin.
        Oikeassa olet tosin tuossa että arvostelu,mihin se kohdistuu,ihmisiin vai opetuksiin vai mo-
        lempiin,ei kyllä rakenna eikä tuo sopusointua.

• joskus kirjoitellut

Kävin mormoonien sivuilla ja tutustuin uskontoon.
      Enää ei tarvitse tehdä typeriä kysymyksisä.
      Asiat selvisivät mormoonisivuilta.
      Siellä on hyvää tietoa uskonnosta kiinnostuneille.
      Hienoja kuviakin uudesta Espoossa olevasta temppelistä.
      Sitä ihmettelen miksi niin vähän ihmisiä on ottanut
      Smithin uuden kirkon omakseen.

Täällä jauhavat samat vanhat nimimerkit asioita
      pyöritellen ja selitellen.
      Loppua ei näy.
      Pitäkää nyt olymiatauko.
      Edes pari viikkoa.
      Annetaan asioiden hautua vaan.

• Exä-morkku

Aika outo kommentti! Kukaan ei odota sinun kirjoittavan joko negatiivisesti tahi positiivisesti.

Minulle tuo kommentti kuullostaa siltä kuin luopuisit sydämestäsi ja mielipiteistäsi. Kirjoita vain tavalla, jolla tunnet sydämessäsi... olipa se positiivista, negatiivista tai neutraalia.

Julistus, että kirjoitan vain tästä lähtien positiivisesti on kuin luopuisi omasta itsestään, näkemyksestään ja tahdosta!

Vai virtasiko suonissasi miestä väkevämpi?? Uskon näin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      11
      12436
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      5
      11203
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      177
      5122
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      33
      3740
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3564
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3159
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      2894
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2488
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      53
      2185
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1985
    Aihe