Vaikka adventisteilla on kirkas vanhurskauttamisoppi, sille ei anneta tilaa arjen elämässä, jossa ohjaavat enemmän se, mitä saa ja ei saa tehdä. Adventismiin sopii mielestäni hyvin Paavalin sanat Kolossalaiskirjeessä..
(Kol 2:16-23) "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: "Älä tartu, älä maista, älä koske!" sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi."
Sopii hyvin adventisteille..
24
922
Vastaukset
- taram2
suuri joukko adventisteja ei pitäydy kaikkiin EW:n yksityiskohtiin kuin ainoastaan ja vain Jumalan sanaan.
Osa on tietenkin "henkeen ja vereen" asti joka säädöksessä kiinni,mutta antaa heidän olla.
Sitten on niitä joille yksin Kristus on tärkein ja he muistavat Hänen sanansa "vapauteen minä olen teidät kutsunut".
No,näille ei tietenkään anneta mitään erityisiä tehtäviä seurakunnassa,mutta useimmat näistä eivät niitä kaipaakkaan.
He ovat kuitenkin onnellisia ja yhtä Kristuksessa,ehkä ei aina EW:ssä.
He tekevät omaa pientä muille näkymätöntä työtänsä lähipiirissään ja uskokaa tai älkää:Kristus palkitsee heidätkin.Nuo niin viattomat mielestäsi, ovat myös allekirjoittaneet kastelupauksen, jossa Ellen White oppeineen on tunnustettu ja pysyessään adventtikirkon jäseninä he myös tunnustautuvat adventtikirkon historiaan väärine profeettoineen ja oppeineen. He eivät karta harhaoppista, vaan päinvastoin yrittävät vetää muitakin harhaopin piiriin.
- kirjoitettu on
Sopii. Emme tuomitse kenenkään sapatin viettoa, vaan odotamme että jokainen uskova tekisi parannuksen ja alkaisi palvella Jeesusta myös sapattina, Herran pyhäpäivänä. Lähinnä sunnuntain pyhittäjät tuomitsevat Herran päivän viettäjät harhaoppisiksi(mikä on aika outoa ja todistaa että syyttäjissä ei ole Pyhän Hengen viisautta).
Toivomme myös että mahdollismman monet kunnioittaisivat ruumistaan, joka on Pyhän Hengen temppeli, terveellisellä ja Jumalan sille tarkoittamalla ruokavaliolla, joka löytyy 3.Moos.11.luvusta:
1 Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille sanoen heille:
2 "Puhukaa israelilaisille ja sanokaa: Nämä ovat ne eläimet, joita te saatte syödä kaikista nelijalkaisista eläimistä maan päällä:
3 Kaikkia nelijalkaisia eläimiä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat ja jotka märehtivät, te saatte syödä.
4 Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on sorkat: kamelia, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;
5 tamaania, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;
6 jänistä, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;
7 sikaa, jolla tosin on kokonansa halkinaiset sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen.
8 Näiden lihaa älkää syökö ja näiden raatoihin älkää koskeko, ne olkoot teille saastaiset.
9 Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset ja jotka elävät vedessä, niin hyvin merissä kuin joissa, te saatte syödä.
10 Mutta kaikista niistä, joita vedet vilisevät, kaikista elollisista, jotka elävät vedessä, inhotkaa kaikkia niitä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, elivätpä merissä tai joissa.
11 Niitä inhotkaa; niiden lihaa älkää syökö, ja niiden raadot inhottakoot teitä.
12 Kaikkia niitä vesieläimiä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, inhotkaa.
13 Linnuista taas inhotkaa näitä; älköön niitä syötäkö, vaan olkoot inhottavia: kotka, partakorppikotka ja harmaa korppikotka,
14 haarahaukka ja suohaukkalajit,
15 kaikki kaarnelajit,
16 kamelikurki, pääskynen, kalalokki ja jalohaukkalajit,
17 huuhkaja, kalasääksi ja kissapöllö,
18 sarvipöllö, pelikaani ja likakorppikotka,
19 haikara ja sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.
20 Ja kaikkia siivellisiä pikkueläimiä, jotka liikkuvat neljällä jalalla, inhotkaa.
21 Kuitenkin saatte siivellisistä pikkueläimistä, jotka liikkuvat neljällä jalalla, syödä niitä, joilla jalkojen yläpuolella on kaksi säärtä hypelläksensä niillä maassa.
22 Niistä te saatte syödä seuraavia: heinäsirkkalajeja, solam-sirkkalajeja, hargol-sirkkalajeja ja haagab-sirkkalajeja.
23 Mutta kaikkia muita siivellisiä pikkueläimiä, joilla on neljä jalkaa, inhotkaa.
24 Seuraavista eläimistä te tulette saastaisiksi; jokainen, joka niiden raatoihin koskee, olkoon saastainen iltaan asti.
25 Ja jokainen, joka niiden raatoja kantaa, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti.
26 Kaikki nelijalkaiset eläimet, joilla on sorkat, mutta ei kokonaan halkinaiset, ja jotka eivät märehdi, olkoot teille saastaiset; jokainen, joka niihin koskee, olkoon saastainen.
27 Ja kaikki nelijalkaiset eläimet, jotka käyvät käpälillä, olkoot teille saastaiset; jokainen, joka niiden raatoihin koskee, olkoon saastainen iltaan asti.
28 Ja joka kantaa niiden raatoja, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti; ne olkoot teille saastaiset.
29 Ja nämä olkoot teille saastaiset niistä pikkueläimistä, jotka liikkuvat maassa: myyrä, hiiri ja sisiliskolajit,
30 anaka-eläin, kooah-eläin, letaa-eläin, hoomet-eläin ja kameleontti.
31 Ne olkoot teille saastaiset kaikista pikkueläimistä; jokainen, joka niihin koskee, sittenkuin ne ovat kuolleet, olkoon saastainen iltaan asti.
32 Ja kaikki, minkä päälle joku niistä kuolleena putoaa, on saastaista, olipa se sitten puuastia tai vaatekappale tai nahka tai säkki tai mikä tahansa kalu, jota johonkin tarpeeseen käytetään. Se pantakoon veteen ja olkoon saastainen iltaan asti; sitten se on puhdas.
33 Ja jos joku niistä putoaa saviastiaan, on kaikki, mitä siinä on, saastaista, ja astia rikottakoon.
34 Kaikki ruoka, jota syödään, on saastaista, jos sen astian vettä tulee siihen; ja kaikki juoma, jota juodaan, on jokaisessa sellaisessa astiassa saastaista.
35 Ja kaikki, minkä päälle niiden raato putoaa, tulee saastaiseksi; olkoon se leivinuuni tai liesi, niin se revittäköön maahan; sillä saastaisia ne ovat ja saastaisia ne teille olkoot.
36 Kuitenkin lähde tai kaivo, paikka, johon vettä on kokoontunut, pysyy puhtaana. Mutta joka niiden raatoon koskee, olkoon saastainen.
37 Ja jos niiden raato putoaa kylvösiemenen päälle, minkä hyvänsä, joka kylvetään, pysyy tämä puhtaana.
38 Mutta jos siemen on vedellä kasteltu ja niiden raato putoaa sen päälle, tulee siemen teille saastaiseksi.
39 Ja jos joku eläin, joka on teille ravinnoksi, kuolee, olkoon se, joka sen raatoon koskee, saastainen iltaan asti.
40 Ja joka syö sen raatoa, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti; ja joka kantaa sen raatoa, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti.
41 Kaikki pikkueläimet, jotka liikkuvat maassa, olkoot inhottavia; älköön niitä syötäkö.
42 Kaikista niistä, jotka käyvät vatsallansa, ja kaikista pikkueläimistä, jotka liikkuvat maassa, käyden neljällä tai useammalla jalalla, niistä älkää mitään syökö, sillä ne ovat inhottavia.
43 Älkää saattako itseänne inhottaviksi koskemalla matelevaan pikkueläimeen, mihin tahansa, älkääkä saastuttako itseänne niillä, niin että tulette niistä saastaisiksi.
44 Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä. Niin älkää saastuttako itseänne koskemalla mihinkään pikkueläimeen, joka liikkuu maassa.
45 Sillä minä olen Herra, joka olen johdattanut teidät Egyptin maasta, ja joka olen teidän Jumalanne; olkaa siis pyhät, sillä minä olen pyhä.
46 Tämä on laki nelijalkaisista eläimistä ja linnuista ja kaikista elollisista, joita vedessä vilisee, ja kaikista olennoista, joita maassa liikkuu,
47 että tietäisitte erottaa puhtaat saastaisista ja syötävät eläimet niistä eläimistä, joita ei saa syödä."
"Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole rakentavaa."
Paavalille väitettiin kaiken olevan luvallista, muta hän toteaa ettei kaikki ole hyödyksi eikä kaikki ole rakentavaa(saastaiset ruuat ei ainakaan ole rakentavia). Mikä ei ole hyödyksi, on turhaa ja syntiä. Seuraavissa jakeissa Paavali kehottaa syömään kaikkea(sallittua) ruokaa mitä lihakaupassa myydään, vaikka se olisikin epäjumalile uhrattua(sillä epäjumalia ei ole).Noudata sinä vain hampaat irvessä lakia kaikesta sydämestäsi, mielestäsi ja voimastasi ja kun sitten ymmärrät mahdottomaksi täyttää lakia ja näet itsesi läpeensä syntisenä omavanhurskaudestasi huolimatta, niin silloin on sinun aika tulla uskoon.
- taram2
läpi lainaamasi raamatunpaikat ja tulin tulokseen,että moni noista eläimistä on nykyään täysin tuntemattomia tai emme tiedä mistä "elukasta" on kyse.
Löysin vain yhden "tutun" jota joskus laitan leivänpäälle ja ainakin toistaiseksi hyvällä omalla tunnolla.
Sitten kun omatunto "alakaa kolokuttaa" kyseisen "eineksen" kohdalla teen syntiä jos sitä syön.
Teen myös syntiä jos syön sitä veljeni tai sisareni nähden,jolle se olisi kompastus.
Toinen asia on "punaisen lihan" terveellisyys.
Eipä ole montaa päivää kun uutisoitiin kyseisestä asiasta uutisissa.
Ei taida olla hyväksi.
Rauhaa ja kiitos
Syömisistä ja juomisista ei tuomita.
Kyseessä onaina ollut terveyskasvatus.
Rukokamääräyksiä ei ole koskaan annettu yhtäkään!
3 moos 11 on Jumalan ohje, jota suositamme.
Kukaan ei vahdi syömisiä, eikä laita rajoituksia.
Jokaisen yksilöllinen asia. Suurimmaksi osaksi olemme sekasyöjiä (lihaa), sitten lakto-ovo-vegetaristeja,(munat ja maitotuoteet)
paljon semivegetaristeja (vain valkoinen liha)ja erittäin harvassa siis puhtaita vegaaneja.
Lepopäivä on yksi Jumalan lain käskyistä.
(Luuk 16:17, Jaak 16:17, 1 Joh 2:3-4)
Laki siis on aina voimassa.
Kol 2:16:23 "Syömiset ja juomiset" oli kysymys paastomääryksistä joita oli silloin.
Juhlat olivat moninaiset,(kaikenlaisia ihmisten asettamia päiviä) kuten meilläkin tänään, ja niitä kutsuttiin "sapateiksi" myös.
Viikottaisesta lepopäivästä ei ollut kysymys.
Raamatulla on siihen oma oppi.
"Maailman alkeisvoimat" olivat juuri näitä roomalaisia pakanallisia tapoja, joista Paavali puhui tässä yhteydessä.
Jumalan siunausta
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli1,kor.10:25. Kaikkea, mitä teurashuoneessa myydään, syökäät ja älkäät omantunnon tähden kyselkö.
26. Sillä maa on Herran, ja kaikki mitä siinä on.
27. Mutta kuin joku uskomatoin teitä vieraaksi kutsuu ja te mennä tahdotte, niin syökäät kaikkia, mitä teidän eteenne tuodaan ja älkäät omantunnon tähden kyselkö.
Roo.14:2. Yksi kyllä uskoo saavansa kaikkinaista syödä, vaan heikko syö kaalia.
3. Joka syö, älkään sitä katsoko ylön, joka ei syö; ja se, joka ei syö, älkään tuomitko sitä, joka syö; sillä Jumala on hänen ottanut vastaan.- Nikodemus
Ulkopuolisen silmin nähtynä adventismissa on vanhatestamentillista lainomaisuutta, minkä valossa mm. sapattikäskyäkin tulkitaan. Monien kriitikkojen mielestä adventismi edustaa meidän aikamme juutalaiskristillisyyttä, jossa Krituksen armo peittyy monenlaisten ulkoisten käskyjen ja säädösten alle.
weha kirjoitti:
1,kor.10:25. Kaikkea, mitä teurashuoneessa myydään, syökäät ja älkäät omantunnon tähden kyselkö.
26. Sillä maa on Herran, ja kaikki mitä siinä on.
27. Mutta kuin joku uskomatoin teitä vieraaksi kutsuu ja te mennä tahdotte, niin syökäät kaikkia, mitä teidän eteenne tuodaan ja älkäät omantunnon tähden kyselkö.
Roo.14:2. Yksi kyllä uskoo saavansa kaikkinaista syödä, vaan heikko syö kaalia.
3. Joka syö, älkään sitä katsoko ylön, joka ei syö; ja se, joka ei syö, älkään tuomitko sitä, joka syö; sillä Jumala on hänen ottanut vastaan.Rauhaa ja kiitos
Sen ajan lihakaupoissa ei myyty saastaisia eläimiä.
Juutalaiset eivät niihin koskeneet.
Kyse oli epäjumalille uhratusta lihasta tässä asiayhteydessä.
Liha uhrattiin epäjumalille, ja siten myytiin kaupoissa.
Tästä apostolien kokous kävi polemiikkia ja otti aluksi kielteisen kannan, mutta Paavali myöhemmin järkeili ettei ole epäjumaliia olemassa, että Syökää vaan mitä kaupoissa on.
Epäjumalaille uhrattu liha ei erottunut muusta lihasta.
Tarkemmin:
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Osasto: "Terveys ja raittius"
Ihan totta ettei saa ketään arvostella tai ylenkatsoa syömisisen perusteella.
Meillä kirkossa on vain terveyskasvatusta.
Huom. edellinen vastaukseni johon vastasit kai tässä kun tämä tuli minulle.
Olet vilpittömällä mielellä.
Hyvä kun kysyit.
Jumalan siunausta
Sinulle
jari laurila- taram2
Nikodemus kirjoitti:
Ulkopuolisen silmin nähtynä adventismissa on vanhatestamentillista lainomaisuutta, minkä valossa mm. sapattikäskyäkin tulkitaan. Monien kriitikkojen mielestä adventismi edustaa meidän aikamme juutalaiskristillisyyttä, jossa Krituksen armo peittyy monenlaisten ulkoisten käskyjen ja säädösten alle.
toivotonta!!!
Nikodemus kirjoitti:
Ulkopuolisen silmin nähtynä adventismissa on vanhatestamentillista lainomaisuutta, minkä valossa mm. sapattikäskyäkin tulkitaan. Monien kriitikkojen mielestä adventismi edustaa meidän aikamme juutalaiskristillisyyttä, jossa Krituksen armo peittyy monenlaisten ulkoisten käskyjen ja säädösten alle.
Rauhaa
Lepopäivä on yksi lain käsky.
(Luuk 16:17, Jak 1:25,2:10-12, 1 Joh 2:3-4)
Lepopäivää vietetiin jo Eedenissä. 1 Moos 2:3-4.
Vietetään uudessa maassakin. Jes 66:22-23.
Juutalaisuudella ei ole lepopäivän kanssa mitään tekemistä.
Sapattia vietettin 2000 vuotta ennen, kuin oli ensimmäistäkään juutalaista maapallolla.
Lisää:
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Jumalan siunausta
jari laurila- Nikodemus
jarlau kirjoitti:
Rauhaa
Lepopäivä on yksi lain käsky.
(Luuk 16:17, Jak 1:25,2:10-12, 1 Joh 2:3-4)
Lepopäivää vietetiin jo Eedenissä. 1 Moos 2:3-4.
Vietetään uudessa maassakin. Jes 66:22-23.
Juutalaisuudella ei ole lepopäivän kanssa mitään tekemistä.
Sapattia vietettin 2000 vuotta ennen, kuin oli ensimmäistäkään juutalaista maapallolla.
Lisää:
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Jumalan siunausta
jari laurilaMk 2:27-28 27. "Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra.'"
Kyse on oikeasta suhtautumisesta lakiin. Onko laki tarkoitettu suojaksi vai pelastuksen välineeksi?
Mikäli se on meille suoja omassa ja toisten sisimmässä asuvaa syntiä vastaan, siitä voi iloita ja kiittää. Mikäli meidän tulee pitää laki osoittautuaksemme Jumalalle kelvollisiksi, siitä tulee liian raskas taakka.
Alkuseurakunta otti tavakseen viettää sunnuntaita "Herran päivänä'", jumalanpalveluspäivänä. Itse päivän paikka viikossa ei kuitenkaan ollut tärkeä, vaan sen sisältö.
(Room.14:5-6)"Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."
Mooseksen mukaan Jumala lepäsi seitsemännen päivän ja asetti näin sapatin. On sanottu, että ei Jumala tarvitse sapattia, mutta me kylläkin. Hän lepäsi antaakseen meille esimerkin. Siksi meidänkin tulee pitää lepopäivä sekä pyhittää se Jumalan sanalla, rukouksella ja kristittyjen keskinäisellä yhteydellä. Ilman lepopäivää palamme fyysisesti ja henkisesti loppuun. Ilman lepopäivän pyhittämistä palamme hengellisesti loppuun.
Mooseksen laki on jaettavissa karkeasti ottaen kahteen osaan:
1. Aina voimassa oleviin käskyihin, jotka sitovat kaikkia ihmisiä kaikkialla. Kymmenen käskyä koskevat myös kristittyä. Laki on annettu suojaksi meissä asuvaa pahuutta vastaan. Lain kautta Jumala estää pahuuttamme ryöstäytymästä hirmuhallitsijaksi.
Kristitty ei kuitenkaan noudata lakia, kymmentä käskyäkään, pelastuakseen ja saadakseen Jumalan armon. Hän pyrkii elämään Jumalan laissa ilmoittaman tahdon mukaan, koska on pelastettu ja Jumalan rakastama. Kristitty pyrkii elämään lain mukaan, koska Jumala sitä tahtoo. Lain kautta kukaan ei tule vanhurskaaksi, sillä lain kautta tulee synnintunto. Mutta laki kertoo hyvän Jumalan tahdon.
2. Juutalaiseen rituaalilakiin, joka koski vain juutalaista kansaa ja sen suhdetta Jumalaansa. Rituaalilaissa oli juutalaisille alituinen muistutus siitä, että synti vaati sovitusta. Esimerkiksi kaikki rituaalilakiin kuuluvat uhraamiset ovat täynnä esikuvia Jeesuksen täydellisestä uhrista Golgatan ristillä.
Kristittyä nämä rituaalilait ja puhtaussäännöt eivät sido. Muun muassa Paavali sanoi näin
(Kol 2:16-17 )"Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen."
Apostoli tarkoitti nimenomaan juutalaisia juhlia ja ruokasäädöksiä. Vanhan Testamentin rituaalisäädökset olivat vain varjoa Kristuksen rinnalla, Kristuksen, joka on tuon lain täyttymys. Se, minkä VT ennalta varjosti, sen Kristus täytti. Kristus on ikään kuin ruumis, josta lankeaa varjo seinälle. Tuo varjo on Vanhan Liiton rituaalilaki. Kun ihminen kerran löytää Kristuksen, hänen ei enää tarvitse seurata vanhaa varjoa. - kirjoitettu on
Nikodemus kirjoitti:
Mk 2:27-28 27. "Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra.'"
Kyse on oikeasta suhtautumisesta lakiin. Onko laki tarkoitettu suojaksi vai pelastuksen välineeksi?
Mikäli se on meille suoja omassa ja toisten sisimmässä asuvaa syntiä vastaan, siitä voi iloita ja kiittää. Mikäli meidän tulee pitää laki osoittautuaksemme Jumalalle kelvollisiksi, siitä tulee liian raskas taakka.
Alkuseurakunta otti tavakseen viettää sunnuntaita "Herran päivänä'", jumalanpalveluspäivänä. Itse päivän paikka viikossa ei kuitenkaan ollut tärkeä, vaan sen sisältö.
(Room.14:5-6)"Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."
Mooseksen mukaan Jumala lepäsi seitsemännen päivän ja asetti näin sapatin. On sanottu, että ei Jumala tarvitse sapattia, mutta me kylläkin. Hän lepäsi antaakseen meille esimerkin. Siksi meidänkin tulee pitää lepopäivä sekä pyhittää se Jumalan sanalla, rukouksella ja kristittyjen keskinäisellä yhteydellä. Ilman lepopäivää palamme fyysisesti ja henkisesti loppuun. Ilman lepopäivän pyhittämistä palamme hengellisesti loppuun.
Mooseksen laki on jaettavissa karkeasti ottaen kahteen osaan:
1. Aina voimassa oleviin käskyihin, jotka sitovat kaikkia ihmisiä kaikkialla. Kymmenen käskyä koskevat myös kristittyä. Laki on annettu suojaksi meissä asuvaa pahuutta vastaan. Lain kautta Jumala estää pahuuttamme ryöstäytymästä hirmuhallitsijaksi.
Kristitty ei kuitenkaan noudata lakia, kymmentä käskyäkään, pelastuakseen ja saadakseen Jumalan armon. Hän pyrkii elämään Jumalan laissa ilmoittaman tahdon mukaan, koska on pelastettu ja Jumalan rakastama. Kristitty pyrkii elämään lain mukaan, koska Jumala sitä tahtoo. Lain kautta kukaan ei tule vanhurskaaksi, sillä lain kautta tulee synnintunto. Mutta laki kertoo hyvän Jumalan tahdon.
2. Juutalaiseen rituaalilakiin, joka koski vain juutalaista kansaa ja sen suhdetta Jumalaansa. Rituaalilaissa oli juutalaisille alituinen muistutus siitä, että synti vaati sovitusta. Esimerkiksi kaikki rituaalilakiin kuuluvat uhraamiset ovat täynnä esikuvia Jeesuksen täydellisestä uhrista Golgatan ristillä.
Kristittyä nämä rituaalilait ja puhtaussäännöt eivät sido. Muun muassa Paavali sanoi näin
(Kol 2:16-17 )"Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen."
Apostoli tarkoitti nimenomaan juutalaisia juhlia ja ruokasäädöksiä. Vanhan Testamentin rituaalisäädökset olivat vain varjoa Kristuksen rinnalla, Kristuksen, joka on tuon lain täyttymys. Se, minkä VT ennalta varjosti, sen Kristus täytti. Kristus on ikään kuin ruumis, josta lankeaa varjo seinälle. Tuo varjo on Vanhan Liiton rituaalilaki. Kun ihminen kerran löytää Kristuksen, hänen ei enää tarvitse seurata vanhaa varjoa.Sapatti on varmasti asetettu jokaista ihmistä varten, kuten mainitsemassasi Raamatun kohdassa sanotaan. Lisäksi siinä sanotaan Sapatin olevan Herran päivä.
Alkuseurakunta kokoontui yhteen useampana päivänä vikossa, mutta sapatin he viettivät lain käskyn mukaan, Jeesuksen esimerkin mukaan.
Mooseksen laki on jaettavissa ainakin kahteen tai kolmeen osaan. Yksi osa on temppelipalvelusseremoniat, sitten maalliset ohjeet ja asetukset sekä terveys ja hyvinvointi osiot. Jumalan laki on jaettu myös kahteen osaan: neljä ensimmäistä käskyä kehottaa Rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja kuusi jälkimmäistä lähimmäistä niinkuin itseään.
Seremonia ja rituaali lait, jotka liittyivät temppelipalvelukseen täyttyivät, Kristuksessa (hän oli se jota uhrit ja temppelitoimitukset kuvasivat). Nikodemus kirjoitti:
Mk 2:27-28 27. "Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra.'"
Kyse on oikeasta suhtautumisesta lakiin. Onko laki tarkoitettu suojaksi vai pelastuksen välineeksi?
Mikäli se on meille suoja omassa ja toisten sisimmässä asuvaa syntiä vastaan, siitä voi iloita ja kiittää. Mikäli meidän tulee pitää laki osoittautuaksemme Jumalalle kelvollisiksi, siitä tulee liian raskas taakka.
Alkuseurakunta otti tavakseen viettää sunnuntaita "Herran päivänä'", jumalanpalveluspäivänä. Itse päivän paikka viikossa ei kuitenkaan ollut tärkeä, vaan sen sisältö.
(Room.14:5-6)"Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."
Mooseksen mukaan Jumala lepäsi seitsemännen päivän ja asetti näin sapatin. On sanottu, että ei Jumala tarvitse sapattia, mutta me kylläkin. Hän lepäsi antaakseen meille esimerkin. Siksi meidänkin tulee pitää lepopäivä sekä pyhittää se Jumalan sanalla, rukouksella ja kristittyjen keskinäisellä yhteydellä. Ilman lepopäivää palamme fyysisesti ja henkisesti loppuun. Ilman lepopäivän pyhittämistä palamme hengellisesti loppuun.
Mooseksen laki on jaettavissa karkeasti ottaen kahteen osaan:
1. Aina voimassa oleviin käskyihin, jotka sitovat kaikkia ihmisiä kaikkialla. Kymmenen käskyä koskevat myös kristittyä. Laki on annettu suojaksi meissä asuvaa pahuutta vastaan. Lain kautta Jumala estää pahuuttamme ryöstäytymästä hirmuhallitsijaksi.
Kristitty ei kuitenkaan noudata lakia, kymmentä käskyäkään, pelastuakseen ja saadakseen Jumalan armon. Hän pyrkii elämään Jumalan laissa ilmoittaman tahdon mukaan, koska on pelastettu ja Jumalan rakastama. Kristitty pyrkii elämään lain mukaan, koska Jumala sitä tahtoo. Lain kautta kukaan ei tule vanhurskaaksi, sillä lain kautta tulee synnintunto. Mutta laki kertoo hyvän Jumalan tahdon.
2. Juutalaiseen rituaalilakiin, joka koski vain juutalaista kansaa ja sen suhdetta Jumalaansa. Rituaalilaissa oli juutalaisille alituinen muistutus siitä, että synti vaati sovitusta. Esimerkiksi kaikki rituaalilakiin kuuluvat uhraamiset ovat täynnä esikuvia Jeesuksen täydellisestä uhrista Golgatan ristillä.
Kristittyä nämä rituaalilait ja puhtaussäännöt eivät sido. Muun muassa Paavali sanoi näin
(Kol 2:16-17 )"Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen."
Apostoli tarkoitti nimenomaan juutalaisia juhlia ja ruokasäädöksiä. Vanhan Testamentin rituaalisäädökset olivat vain varjoa Kristuksen rinnalla, Kristuksen, joka on tuon lain täyttymys. Se, minkä VT ennalta varjosti, sen Kristus täytti. Kristus on ikään kuin ruumis, josta lankeaa varjo seinälle. Tuo varjo on Vanhan Liiton rituaalilaki. Kun ihminen kerran löytää Kristuksen, hänen ei enää tarvitse seurata vanhaa varjoa.Rauhaa ja kiitos paljon
Mk 2:27-28; - Jeesus opetti oikeata sapatin viettoa. Jeesus sanoi että koska Hän on sapatin asettanut, Hänellä on valta myöskin opettaa oiketa sapatin viettoa.
Tässä on siitä kyse.
Laki on tarkoitettu opettamaan mikä on syntiä.
Se on myös tuomioperust, Jak 1:25, 2:10-12, mutta ei pelastuksen väline.
Jeesus Kristus on pelastuksen välinenitä yksin uskossa. Teot ovat vain uskon hedelmiä. Jaak 2:14-26. Syy-seuraussuhde. Jos ei uskoa, ei tekoja, ja jos ei tekoja, ei uskoa.
Jaakob opetti juuri lainkumoajia.
Missään Raamatussa ei sanota että alkuseurakunta olisi viettänyt sunnuntaita!
Sen sijaan Raamattu kertoo tasan 84 sapatinvietosta Raamatussa Jeesuksen kuoleman jälkeen. Ynnää yhteen:
Myös huom. ensin: Matt 24:20. "Herran päivä" on sapatti Raamatussa.
Room 14:5-6 on kyse paastomääräyksistä ja -päivistä. Roomalaispakanallisia tapoja oli vallalla. Niitäkin.
Kol 2:16-17, Kyllä ei paastojen vuoksi, eikä muidenkaan syömisien vuoksi toki saa tuomita.
Kirkkomme on tehnyt terveyskasvatusta, ei antanut ainuttakaan ruokamääräystä koskaan.
Elämme 10 vuotta pidempään kuin muu väetö sen ansiosta.
Muuten puheesi laista on totta mielestäni lopussa.
Nuo "rituaalit" olivat vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmä, joka oli vertauskuva Jeesuksen uhrista ja pappispalveluksesta taivaallisessä pyhäkössä, (maanpäällinen oli tarkka kopio taivaallisesta pyhäköstä, joka on varsinainen pyhäkkö)(Hebr 8:1-25, 10, 10:16-19)
Katsele Raamatunpaikat.
Kunnioitan uskoasi, ja jokaisen muunkin vilpitöntä uskoa täällä, en sillä nyt tässä opeta.
Kuitenkin näen nämä oikaksi, ja pyydän että tutkit.
Tunnen nuo opit edellisistä seurakuntayhteyksistäni, ja olen niihin joskus selvitykset etsinyt.
Arvostan että tunnustat lain, sillä yleensä laki halutaan kokonaan poistaa.
Runsasta Jumalan siunausta Sinulle
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelliNikodemus kirjoitti:
Mk 2:27-28 27. "Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra.'"
Kyse on oikeasta suhtautumisesta lakiin. Onko laki tarkoitettu suojaksi vai pelastuksen välineeksi?
Mikäli se on meille suoja omassa ja toisten sisimmässä asuvaa syntiä vastaan, siitä voi iloita ja kiittää. Mikäli meidän tulee pitää laki osoittautuaksemme Jumalalle kelvollisiksi, siitä tulee liian raskas taakka.
Alkuseurakunta otti tavakseen viettää sunnuntaita "Herran päivänä'", jumalanpalveluspäivänä. Itse päivän paikka viikossa ei kuitenkaan ollut tärkeä, vaan sen sisältö.
(Room.14:5-6)"Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."
Mooseksen mukaan Jumala lepäsi seitsemännen päivän ja asetti näin sapatin. On sanottu, että ei Jumala tarvitse sapattia, mutta me kylläkin. Hän lepäsi antaakseen meille esimerkin. Siksi meidänkin tulee pitää lepopäivä sekä pyhittää se Jumalan sanalla, rukouksella ja kristittyjen keskinäisellä yhteydellä. Ilman lepopäivää palamme fyysisesti ja henkisesti loppuun. Ilman lepopäivän pyhittämistä palamme hengellisesti loppuun.
Mooseksen laki on jaettavissa karkeasti ottaen kahteen osaan:
1. Aina voimassa oleviin käskyihin, jotka sitovat kaikkia ihmisiä kaikkialla. Kymmenen käskyä koskevat myös kristittyä. Laki on annettu suojaksi meissä asuvaa pahuutta vastaan. Lain kautta Jumala estää pahuuttamme ryöstäytymästä hirmuhallitsijaksi.
Kristitty ei kuitenkaan noudata lakia, kymmentä käskyäkään, pelastuakseen ja saadakseen Jumalan armon. Hän pyrkii elämään Jumalan laissa ilmoittaman tahdon mukaan, koska on pelastettu ja Jumalan rakastama. Kristitty pyrkii elämään lain mukaan, koska Jumala sitä tahtoo. Lain kautta kukaan ei tule vanhurskaaksi, sillä lain kautta tulee synnintunto. Mutta laki kertoo hyvän Jumalan tahdon.
2. Juutalaiseen rituaalilakiin, joka koski vain juutalaista kansaa ja sen suhdetta Jumalaansa. Rituaalilaissa oli juutalaisille alituinen muistutus siitä, että synti vaati sovitusta. Esimerkiksi kaikki rituaalilakiin kuuluvat uhraamiset ovat täynnä esikuvia Jeesuksen täydellisestä uhrista Golgatan ristillä.
Kristittyä nämä rituaalilait ja puhtaussäännöt eivät sido. Muun muassa Paavali sanoi näin
(Kol 2:16-17 )"Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen."
Apostoli tarkoitti nimenomaan juutalaisia juhlia ja ruokasäädöksiä. Vanhan Testamentin rituaalisäädökset olivat vain varjoa Kristuksen rinnalla, Kristuksen, joka on tuon lain täyttymys. Se, minkä VT ennalta varjosti, sen Kristus täytti. Kristus on ikään kuin ruumis, josta lankeaa varjo seinälle. Tuo varjo on Vanhan Liiton rituaalilaki. Kun ihminen kerran löytää Kristuksen, hänen ei enää tarvitse seurata vanhaa varjoa.SAPATTI KÄYTÄNNÖSSÄ? -LUOMISESTA TÄHÄN PÄIVÄÄN.
Sapattia vietettiin ensimmäisen kerran jo Eedenissä heti luomistyön jälkeen. (1 Moos 2:2-3)
Ei ole ollut maailmanaikaa, ettei sapattia olisi vietetty. Sapattia vietettiin jo 2000 vuotta ennen kuin oli ensimmäistäkään juutalaista olemassa. Sapatti ei siis ole “juutalaisten juhla.” Sapattia vietetään uudesti luodussa maassakin. (Jes 66:22-23)
Lepopäivän vietto seitsemäntenä päivänä on Jumalan siveyslainkin säädös. Siveyslaki on ollut voimassa kaikkina maailmanaikoina, Eedenissäkin. (Luuk 16:17) Sapatti on Herran, (2 Moos 16:23, 20:8-11) jota vietetään luomisen muistoksi. Sapatti on myös synnistä vapautumisen muisto. (5 Moos 5:12-15, 2 Moos 12:1-20, 29-37, 1 Kor 5:7-8) Sapatti on Pyhitettävä (2 Moos 16:23, Neh 9:14, Jer 17:27) sillä se on ikuinen liiton merkki Jumalan ja Jumalan kansan välillä. (2 Moos 31:13,16-17, Hes 20:12,20)
Aadam ja Eeva viettivät sapattia omalla tavallaan. Myös Israelin kansa eri vaiheissaan viettivät sapattia eri tavoin. Koskaan Jumalan tarkoitus ei ole ollut että Hänen ilon päiväänsä olisi vietetty rabbiinien ja fariseuksien käskyjen merkeissä. Jeesus opetti oikeata sapatin viettoa. (Matt 12:1-13, Luuk 13:10-17, Joh 5:8-10, 7:21-24)
Fariseukset syyttivät Jeesusta ja opetuslapsia sapatin rikkomisesta; (Mark 2:23-27, Joh 7:21-23, 9:14) (Matt 15:3-9) “Sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Ihmisen Poika on sapatin Herra.” (Mark 2:27) Tämä tarkoittaa, että sapatti on tarkoitettu ihmiselle iloksi, virkistykseksi, ja levoksi, eikä kärsimykseksi lukuisten ankarien määräyksien vuoksi. Kristus on sapatin Herra, eli Hänellä on valtuudet opettaa oikeata sapatinviettoa. (2 Moos 16:29)
Nykyaikanakin Herra tahtoo yhden päivän kokonaan itselleen, ja ihminen lepoa, iloa ja virkistystä Luojansa yhteydessä. Sapattina ei tehdä työtä, ei hoideta omia asioita ja -askareita, ei käydä kauppaa, eikä puhuta joutavia. (Jes 58:12-14, Neh 10:32) Joutavien puhuminen tarkoittaa, ettei näistä sapattina epäsopivista asioista edes keskustella. Ihmisen on hyvä levätä Herrassa hiljentyen. Käydään kirkossa, (Luuk 4:16) seurustellaan uskonsisarusten kanssa, perheen kanssa, ja sopiva päivä tavata sairaita laitoksissa. (Jaak 1:27) Myös luonnossa liikkuminen rauhassa on usein hyödyllistä ja rentouttavaa. (Apt 16:13) Hyvänä ajatuksena neuvoksi voitaneen pitää; että sapattina tehdään se mikä on välttämätöntä ja mikä kristillisen rakkauden vuoksi on tarpeellista ja hyvää.
Ihminen oppii kunnioittamaan sapatin henkeä ettei sitä halvenna. Mitään käytännön sääntöjä ole tehty ihmisten toimesta tänään. Sapattina on lupa tehdä hyvää. Jeesus opetti kansaa, ja paransi sairaita; (Matt 12:12-13, Luuk 13:10-16, Mark 6:2, Luuk 4:31-32) Jeesus pyhitti sapatin. Apostolit opettivat myöskin, ja viettivät sapattia hengellisesti yhdessä; (Apt 13:14-16, 16:13, 17:1-2, 18:4) Johannes vietti sapattia Patmoksella. (Ilm 1:10) Jeesus kehotti rukoilemaan ettei mikään välttämätönkään häiritsisi ja tapahtuisi sapattina. (Matt 24:20) Jumala siunaa ja pyhittää sapatin. (2 Moos 20:11)
Jeesus piti Isänsä käskyt. (Joh 15:10) Jeesus jätti meille esimerkin kaikessa mitä seurata. (1Piet 2:21, 1 Joh 2:6) Alkuseurakunta pyhitti sapatin kokoontuen sapattisin; (Apt 13:14,44, 16:12-13, 17:1-2, 18:1-4 = Yhteensä 84 sapattikokousta!) (Luuk 23:55-56) Se oli Jeesuksen tahto kuolemansa jälkeenkin. (Matt 24:20)
Missään Raamattu ei esitä, että lepopäivään olisi tullut mitään muutoksia. Lepopäivä on ollut sama aikojen alusta asti.
Sapattina ihminen haluaa olla lähellä Herraa, ja nauttii Hänen seurastaan. Tämä tapahtuu ilossa, rauhassa ja rakkaudessa. (Matt 11:28-30, Joh 14:23)- vanha luterilainen
kirjoitettu on kirjoitti:
Sapatti on varmasti asetettu jokaista ihmistä varten, kuten mainitsemassasi Raamatun kohdassa sanotaan. Lisäksi siinä sanotaan Sapatin olevan Herran päivä.
Alkuseurakunta kokoontui yhteen useampana päivänä vikossa, mutta sapatin he viettivät lain käskyn mukaan, Jeesuksen esimerkin mukaan.
Mooseksen laki on jaettavissa ainakin kahteen tai kolmeen osaan. Yksi osa on temppelipalvelusseremoniat, sitten maalliset ohjeet ja asetukset sekä terveys ja hyvinvointi osiot. Jumalan laki on jaettu myös kahteen osaan: neljä ensimmäistä käskyä kehottaa Rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja kuusi jälkimmäistä lähimmäistä niinkuin itseään.
Seremonia ja rituaali lait, jotka liittyivät temppelipalvelukseen täyttyivät, Kristuksessa (hän oli se jota uhrit ja temppelitoimitukset kuvasivat).Herran päivä Raamatussa;
Jesaja:
13:6 Valittakaa, sillä Herran päivä on lähellä, se tulee kuin hävitys Kaikkivaltiaalta.
13:9 Katso, Herran päivä tulee, tulee armottomana, tulee kiivaus ja vihan hehku, tekemään autioksi maan ja hävittämään siitä sen syntiset.
Hesekiel:
13:5 Te ette ole nousseet muurin aukkoihin ettekä korjanneet muuria Israelin heimon ympärillä, että se kestäisi sodassa, Herran päivänä.
30:3 Sillä lähellä on päivä, lähellä Herran päivä; se on pilvinen päivä, pakanakansojen aika.
Jooel:
1:15 Voi sitä päivää! Sillä lähellä on Herran päivä, ja se tulee niinkuin hävitys Kaikkivaltiaalta.
2:1 Puhaltakaa pasunaan Siionissa, toitottakaa torvia minun pyhällä vuorellani. Jokainen maan asukas on vapiseva, sillä Herran päivä tulee. Niin, se on lähellä:
2:11 Ja Herra antaa äänensä jylistä sotajoukkonsa edellä, sillä ylen lukuisa on hänen väkensä, sillä väkevä on hänen käskynsä täyttäjä, sillä suuri on Herran päivä ja sangen peljättävä; kuka voi sitä kestää?
2:31 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
3:14 Meluavia joukkoja, meluavia joukkoja ratkaisulaaksossa! Sillä lähellä on Herran päivä ratkaisulaaksossa.
Aamos:
5:18 Voi teitä, jotka toivotte Herran päivän tulemista. Miksi hyväksi on teille Herran päivä? Se on oleva pimeys, eikä valkeus -
5:20 Eikö Herran päivä ole pimeys, eikä valkeus, eikö se ole synkeys, jossa ei valoa ole?
Obadja:
1:15 Sillä lähellä on Herran päivä kaikkia pakanakansoja: Niinkuin sinä olet tehnyt, niin sinulle tehdään; kosto sinun teostasi kohtaa sinun omaa päätäsi.
Sefanja:
1:7 Vaiti Herran, Herran edessä! Sillä Herran päivä on lähellä; sillä Herra on laittanut teurasuhrin, on vihkinyt kutsuttunsa.
1:14 Lähellä on Herran suuri päivä, se on lähellä ja tulee sangen kiiruusti. Kuule, Herran päivä! Silloin sankarit haikeasti huutavat.
Sakarja:
14:1 Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi.
Malakia:
4:5 Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä.
Apostolien teot:
2:20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
1.Korinttolaiskirje:
5:5 Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.
1.Tessalonikalaiskirje:
5:2 sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.
2.Tessalonikalaiskirje:
2:2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
2.Pietarin kirje:
3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
Ilmestyskirja:
1:10 Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen,
Missään kohdassa Raamattua ei adventistit voi osoittaa Sapattia sanotun "Herran päiväksi".
Silti aina sama väite toistuu viestistä toiseen.
Laitoin tuohon näkyviin jokaisen maininnan "Herran päivästä" mitä Raamatusta löytyy eikä yksikään niistä puhu Sapatista Herran päivänä.
Mitä siis tahdot viesteilläsi väittää, jää minulta epäselväksi? - se oli
vanha luterilainen kirjoitti:
Herran päivä Raamatussa;
Jesaja:
13:6 Valittakaa, sillä Herran päivä on lähellä, se tulee kuin hävitys Kaikkivaltiaalta.
13:9 Katso, Herran päivä tulee, tulee armottomana, tulee kiivaus ja vihan hehku, tekemään autioksi maan ja hävittämään siitä sen syntiset.
Hesekiel:
13:5 Te ette ole nousseet muurin aukkoihin ettekä korjanneet muuria Israelin heimon ympärillä, että se kestäisi sodassa, Herran päivänä.
30:3 Sillä lähellä on päivä, lähellä Herran päivä; se on pilvinen päivä, pakanakansojen aika.
Jooel:
1:15 Voi sitä päivää! Sillä lähellä on Herran päivä, ja se tulee niinkuin hävitys Kaikkivaltiaalta.
2:1 Puhaltakaa pasunaan Siionissa, toitottakaa torvia minun pyhällä vuorellani. Jokainen maan asukas on vapiseva, sillä Herran päivä tulee. Niin, se on lähellä:
2:11 Ja Herra antaa äänensä jylistä sotajoukkonsa edellä, sillä ylen lukuisa on hänen väkensä, sillä väkevä on hänen käskynsä täyttäjä, sillä suuri on Herran päivä ja sangen peljättävä; kuka voi sitä kestää?
2:31 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
3:14 Meluavia joukkoja, meluavia joukkoja ratkaisulaaksossa! Sillä lähellä on Herran päivä ratkaisulaaksossa.
Aamos:
5:18 Voi teitä, jotka toivotte Herran päivän tulemista. Miksi hyväksi on teille Herran päivä? Se on oleva pimeys, eikä valkeus -
5:20 Eikö Herran päivä ole pimeys, eikä valkeus, eikö se ole synkeys, jossa ei valoa ole?
Obadja:
1:15 Sillä lähellä on Herran päivä kaikkia pakanakansoja: Niinkuin sinä olet tehnyt, niin sinulle tehdään; kosto sinun teostasi kohtaa sinun omaa päätäsi.
Sefanja:
1:7 Vaiti Herran, Herran edessä! Sillä Herran päivä on lähellä; sillä Herra on laittanut teurasuhrin, on vihkinyt kutsuttunsa.
1:14 Lähellä on Herran suuri päivä, se on lähellä ja tulee sangen kiiruusti. Kuule, Herran päivä! Silloin sankarit haikeasti huutavat.
Sakarja:
14:1 Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi.
Malakia:
4:5 Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä.
Apostolien teot:
2:20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
1.Korinttolaiskirje:
5:5 Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.
1.Tessalonikalaiskirje:
5:2 sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.
2.Tessalonikalaiskirje:
2:2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
2.Pietarin kirje:
3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
Ilmestyskirja:
1:10 Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen,
Missään kohdassa Raamattua ei adventistit voi osoittaa Sapattia sanotun "Herran päiväksi".
Silti aina sama väite toistuu viestistä toiseen.
Laitoin tuohon näkyviin jokaisen maininnan "Herran päivästä" mitä Raamatusta löytyy eikä yksikään niistä puhu Sapatista Herran päivänä.
Mitä siis tahdot viesteilläsi väittää, jää minulta epäselväksi?En noista teksteistä huomannut siinä puhuttavan sanaakaan myöskään sunnuntaista.
Kenenköhän päiväksi voi seitsemättä päivää sanoa, jonka Jumala jo luomisessa SIUNASI ja PYHITTI, jolloin ei juutalaisia ollut?
Arveletko Hänen vaihtaneen myöhemmin päivän tai ei enää muistaneen mikä päivä se oli? Kovinpa pienenä, jos näin ajattelet, maailmankaikkeuden Luojaa pidät.
Kysynpä sinulta vielä kerran, kun et tuolla toisella palstalla vastannut, että mitä sinulle merkitsee, jos Luojamme SIUNAA ja PYHITTÄÄ jotakin? Onko se vain olankohautuksella ohitettava asia?
Eikö sen täydy olla merkityksellinen päivä Jumalalle, että Hän niin tekee? Pyydän sinulta suoraa vastausta näihin kysymyksiin, ilman mitään selityksiä. - vanha luterilainen
se oli kirjoitti:
En noista teksteistä huomannut siinä puhuttavan sanaakaan myöskään sunnuntaista.
Kenenköhän päiväksi voi seitsemättä päivää sanoa, jonka Jumala jo luomisessa SIUNASI ja PYHITTI, jolloin ei juutalaisia ollut?
Arveletko Hänen vaihtaneen myöhemmin päivän tai ei enää muistaneen mikä päivä se oli? Kovinpa pienenä, jos näin ajattelet, maailmankaikkeuden Luojaa pidät.
Kysynpä sinulta vielä kerran, kun et tuolla toisella palstalla vastannut, että mitä sinulle merkitsee, jos Luojamme SIUNAA ja PYHITTÄÄ jotakin? Onko se vain olankohautuksella ohitettava asia?
Eikö sen täydy olla merkityksellinen päivä Jumalalle, että Hän niin tekee? Pyydän sinulta suoraa vastausta näihin kysymyksiin, ilman mitään selityksiä.Uudessa liitossahan ei ole minkäänlaista lakia.
Eipä sitä ole siten myöskään sapatista.
Uudessa liitossa on kaikki kieltojen sijaan kehoituksina.Kehoitus hyvän tekemiseen sekä arkipäivinä että sapattina on lupa tehdä hyvää.
Pahan tekemiseen ei ole mitään päivää märätty.
Oletko huomannut sen?
Näyttää teillä olevan paksut korvalehdet ja ilmeisesti tarkoitetut vain kärpästen hätyyttelyyn kun ette käytä niitä kuunteluun!
Samaa väitettä esitätte jokaiselle vaikka moni on kertonut että Uusi liitto ei missään suhteessa ole kuten edellinen Jumalan ja Israelin välinen liitto. - vastaa
vanha luterilainen kirjoitti:
Uudessa liitossahan ei ole minkäänlaista lakia.
Eipä sitä ole siten myöskään sapatista.
Uudessa liitossa on kaikki kieltojen sijaan kehoituksina.Kehoitus hyvän tekemiseen sekä arkipäivinä että sapattina on lupa tehdä hyvää.
Pahan tekemiseen ei ole mitään päivää märätty.
Oletko huomannut sen?
Näyttää teillä olevan paksut korvalehdet ja ilmeisesti tarkoitetut vain kärpästen hätyyttelyyn kun ette käytä niitä kuunteluun!
Samaa väitettä esitätte jokaiselle vaikka moni on kertonut että Uusi liitto ei missään suhteessa ole kuten edellinen Jumalan ja Israelin välinen liitto.Et vastannut selviin kysymyksiin, vaan jaarittelet omiasi. Tulee väistämättä mieleen Jeesuksen kysymys ylipapeille ja kansan vanhimmille, Matt. 21:23-27.
Vastaisit edes samalla tavalla vai ovatko nuo kysymykset liian vaikeita, vai miksi et vastaa siihen mitä kysytään?
- Johannes1
Tervehdys ystävä! Ikävä kyllä sinä et tunne adventtikirkon opetusta. Harra polulla kuljet.Advettikirkko on kristillinen kirkko eikä mikää tuulen mukana kulkeva lahko.Jumalan sanalla raamattulla määrittelemme mikä on Jeesuksen opetusta. Ole hyvä ja tutustu asiaa www.adventtikirkko.fi/opinkohdat. Maran ata-Herramme tulee
- Johannes1
Oli virhe os.oikea os. on www.adventtikirkko.fi/Näin uskomme
Jumalan siunausta estsijälle, Herra ohjaa sinut Pyhän-Hengensä avulla kaikkeen totuuteen ja rakkauteen niikuin sanassa luvataan ja Jeesuksen lupaus on täyttyvä sinunkin kohdalla. - Johannes1
Oli virhe os.oikea os. on www.adventtikirkko.fi/Näin uskomme
Jumalan siunausta estsijälle, Herra ohjaa sinut Pyhän-Hengensä avulla kaikkeen totuuteen ja rakkauteen niikuin sanassa luvataan ja Jeesuksen lupaus on täyttyvä sinunkin kohdalla. - vapaa maa
Timo Flink kirjoitti:
on http://www.adventtikirkko.fi/opetus/
Timo Flink..jossa on toistaiseksi uskonnon ja sananvapaus?
Käyttäkäämme niitä ennenkuin EU:n perustuslaki ne kieltää ja määrää jokaisen omiin huoneisiinsa...
terveisin...Asiaan perehtynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun5612843T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli373593Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo372228- 1532093
Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:
Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn3031555Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast231392Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?2011382- 851375
- 1021154
- 621146