Suren tässä nyt etukäteen mahdollisesti poistettavaa hammastani. Hammas oli kuollut, alle kertynyt tulehdusta. Piti tehdä juurihoito, eli avata kanava ja putsata pois se töhnä. Mutta hammas oli kova ja juurenpää käyrä, ettei eka yrittämisellä porista huolimatta päästy kärkeen asti. Hampaaseen laitettiin jotain lääkettä ja nyt odotetaan että pehmeneekö ensi kerraksi. Ymmärsin että ainoa mahis sitten on poistaa hammas ellei kanavaa saada auki. Tuntuu tosi kurjalta, hyvä puruhammas näkyvällä paikalla. Onko kellään kokemusta mahdottomista juurikanavista, ikenen kautta ei kuulemma voi mennä ellei hammas ole täytetty. Pitäisikö kääntyä erikoishammaslääkärin puolelle ennen kuin suostuu poistoon ??
Luutunut juuri
15
7358
Vastaukset
- hammaskeiju
Minulla poikkesi viime keväänä hammas,joka oli puruhampaaksi itselleni kovin tärkeä. Sain lähetteen terveyskeskuksen hammaslääkäriltä yksityiselle. Onnekseni löysin aivan taitavan hammaslääkärin, joka useamman käyntikerran jälkeen sai mahdottomalta tuntuvat juurikanavat rassattua auki. Niin sain hampaani juurihoidettua. Hammasklinikalla olisivat sitten todennäköisesti päätyneet hampaan poistoon. Nyt ei ole mitään ongelmia sen kanssa ollut ja toivottavasti hampaan kanssa pärjään pitkään. Mullakin oli se juurenpää käyrä, mutta onneksi onnisti. Kävin Helsingin Suu- ja hammastautien erikoisklinikalla konsultaatiossa ennen hampaan operointia. Siellä suositeltiin mahdollista juurihoitoa ja jos ei onnistu, niin tarkoitus olisi ollut tehdä silta ja kruunu tilalle. Missä sinä käyt hoidattamassa tuota hammasta, yksityisellä vai kunnallisella puolella?
- edellinen
Kiitos vainrohkaisusta, käyn yksityisellä nk perhehammaslääkärillä, tuntuu olevan paljon kokemusta . On muuten lempeä ja kiltinomainen, mutta tässä psykologia kyllä petti. Koko rassauksen aikana totesi että onpas kovaa, mutta eipähän nyt tässä vielä luovuta.Pahinta että samassa vielä tutki naapurihammasta jossa on kruunu ja totesi että juuri saattaa olla katki. Eli implantaatio on ainoa järkevä mahis jos tämä menee pieleen. Tuskinpa yksityishammaslääkärit saa tehdä lähetteitä yliopiston hammaskliniikkaan, sen verran triviaalista hampaan menettäminen nyt katsotaan olevan, ja kun ei enää ole nuori vaan 50 täyttänyt niin.....
- kysyä
edellinen kirjoitti:
Kiitos vainrohkaisusta, käyn yksityisellä nk perhehammaslääkärillä, tuntuu olevan paljon kokemusta . On muuten lempeä ja kiltinomainen, mutta tässä psykologia kyllä petti. Koko rassauksen aikana totesi että onpas kovaa, mutta eipähän nyt tässä vielä luovuta.Pahinta että samassa vielä tutki naapurihammasta jossa on kruunu ja totesi että juuri saattaa olla katki. Eli implantaatio on ainoa järkevä mahis jos tämä menee pieleen. Tuskinpa yksityishammaslääkärit saa tehdä lähetteitä yliopiston hammaskliniikkaan, sen verran triviaalista hampaan menettäminen nyt katsotaan olevan, ja kun ei enää ole nuori vaan 50 täyttänyt niin.....
Hei, mikäs toi nk perhehammaslääkäri on?
- hampilääkäri
kysyä kirjoitti:
Hei, mikäs toi nk perhehammaslääkäri on?
joka työskentelee yksin omalla vastaanotollaan, ja osaa melkein mitä vaan. Aikaisemmin oli näitä melkein kaikki ennenkuin tuli näitä isoja keskuksia.
- muistelen
hampilääkäri kirjoitti:
joka työskentelee yksin omalla vastaanotollaan, ja osaa melkein mitä vaan. Aikaisemmin oli näitä melkein kaikki ennenkuin tuli näitä isoja keskuksia.
Juu, mäkin olen jäänyt kaipaamaan näitä kaiken osaavia hammaslääkäreitä mitä ennen oli.
Nyt täytyy kiertää tarkastukseen, hammaskiven poistoon ja paikkaukseen, puhumattakaan poistoista koko hammaslääkärikeskuksen henkilökunta läpi joka vuosi, että saa edes pelkän perushoidon.
Ei voi kuin ihmetellä tätä nykyajan meininkiä.
Saahan sitä tietysti rahastettua kivasti asiakkaita, kun on sellainen "kiertopalkintomenettely". - hammaskeiju
edellinen kirjoitti:
Minäkin olen kyllä jo yli 5-kymppinen. Lähetteellä hammasklinikalle pääsin kunnallisen kautta. En tiedä voiko siis yksityisen kautta päästä sinne. Tuo taitava hammaslääkäri oli hammaslääkäriasema Fossassa. Toivotaan, että juurihoito onnistuu.
- Kokemuksiani
Tälläinen juttu:
Hammas juurihoidettiin ekaa kertaa, kului vajaat puoli vuotta ja se rupesi särkemään vähitellen. Hammasta alettiin juurihoitaa toista kertaa ja poks juurenhoitoneula katkesi hampaaseen juuri siihen käyrään juurenpäähän. Hammas äityi särkemään vielä lisää tästä ronkkimisesta. Söin särkylääkkeitä ja en saanut nukuttua. Kolme päivää kestin tätä ja sitten oli pakko soittaa lääkärille ja hammas meni poistoon, kun en suostunut enää resektioon. Juurenpää oli niin käyrä, että mikään tavallinen juurihoito ei olisi sitä kuntoon saanut. Ihmetyttää vaan, että miksi sitä väkisin yritettiin juurihoitaa ja ei heti alussa ehdotettu resektiota. Tuli maksamaan melkoisesti ja korvauksia en saanut mistään. Tämän jälkeen päätin, että nyt sai olla viimeinen juurihoito, joka minulle tehtiin.- hammas on
myös juurihoidettava. Ennen resektiota hammas on juurihoidettava uudelleen, vaikka olisi ennestään ihan hyvä juuritäyte. Ainoastaan jos juurihoito ei ole mahdollista (esim. nastakruunun vuoksi), tehdään pelkästään resektio. Ennuste on luonnollisesti huonompi näin kuin jos olisi uusi puhdas juuritäyte kanavassa.
- kokenut
hammas on kirjoitti:
myös juurihoidettava. Ennen resektiota hammas on juurihoidettava uudelleen, vaikka olisi ennestään ihan hyvä juuritäyte. Ainoastaan jos juurihoito ei ole mahdollista (esim. nastakruunun vuoksi), tehdään pelkästään resektio. Ennuste on luonnollisesti huonompi näin kuin jos olisi uusi puhdas juuritäyte kanavassa.
Eipäs ole juurihoidettu uudestaan, vaikka resekoitiin. Yksityisellä tehtiin ja operaation suoritti erikoishammaslääkäri, suukirurgi ja toinen erikoislääkäri. Hammas on edelleen hyvässä kunnossa.
- miten aukenee
kokenut kirjoitti:
Eipäs ole juurihoidettu uudestaan, vaikka resekoitiin. Yksityisellä tehtiin ja operaation suoritti erikoishammaslääkäri, suukirurgi ja toinen erikoislääkäri. Hammas on edelleen hyvässä kunnossa.
Ihmettelen vielä kovasti miksi se minun hammaslääkärini ei puhunut resektiosta mitään. Olen nyt itse yrittänyt otaa selvää asiasta ennen seuraavaa tapaamista kun pelkään että hän ehdottaa poistoa ellei vielä pääse siihen infektiokohtaan kiinni. Viime kerralla rupesi jo haisemaan p...lle joten ei luulisi olleen monesta millistä kiinnni.
- Eräs vain pieni ihminen
miten aukenee kirjoitti:
Ihmettelen vielä kovasti miksi se minun hammaslääkärini ei puhunut resektiosta mitään. Olen nyt itse yrittänyt otaa selvää asiasta ennen seuraavaa tapaamista kun pelkään että hän ehdottaa poistoa ellei vielä pääse siihen infektiokohtaan kiinni. Viime kerralla rupesi jo haisemaan p...lle joten ei luulisi olleen monesta millistä kiinnni.
On tosiaan infektoitunut juuresi ja oletkos miettinyt mitä se voi aiheuttaa yleisterveydelle ?
Sieltä lähtevät pöpöt verenkierron mukana koko ruumiiseen ja ne voivat aiheuttaa vaikka mitä. Eikö olisi helpompaa poistattaa moinen bakteeripesä, kuin väkisin sitä hoitaa, jos hoidosta huolimatta hammas ei tule kuntoon. Ainakin hoitolasku kasvaa, mutta jos on varaa maksaa niin... - miten aukenee
Eräs vain pieni ihminen kirjoitti:
On tosiaan infektoitunut juuresi ja oletkos miettinyt mitä se voi aiheuttaa yleisterveydelle ?
Sieltä lähtevät pöpöt verenkierron mukana koko ruumiiseen ja ne voivat aiheuttaa vaikka mitä. Eikö olisi helpompaa poistattaa moinen bakteeripesä, kuin väkisin sitä hoitaa, jos hoidosta huolimatta hammas ei tule kuntoon. Ainakin hoitolasku kasvaa, mutta jos on varaa maksaa niin...No sen vuoksi minä tappelen kun se on hyvin näkyvä hammas (vitonen ylhäällä) ja vielä mahdollisesti menetetään, siinä juuri haljennut. Seurauksena on jonkinlainen toinen ratkaisu, osaproteesi tai implantit. Ja jos inplantit valitsen niin kustannus on kymmenkertainen tähän juuripalanleikkaukseen, jolloin samalla ymmärtääkseni saadaan pois se infektiopesäke,Ei tähän minun mielestä liity mitään sen suurempaa riskiä kuin jos poistetaan suoraan. Eri asia on tietysti jos operaatio epäonnistuu, mutta silloin ainakin on yritetty.!!!
- ??????!!!!!!!
miten aukenee kirjoitti:
No sen vuoksi minä tappelen kun se on hyvin näkyvä hammas (vitonen ylhäällä) ja vielä mahdollisesti menetetään, siinä juuri haljennut. Seurauksena on jonkinlainen toinen ratkaisu, osaproteesi tai implantit. Ja jos inplantit valitsen niin kustannus on kymmenkertainen tähän juuripalanleikkaukseen, jolloin samalla ymmärtääkseni saadaan pois se infektiopesäke,Ei tähän minun mielestä liity mitään sen suurempaa riskiä kuin jos poistetaan suoraan. Eri asia on tietysti jos operaatio epäonnistuu, mutta silloin ainakin on yritetty.!!!
Kuulehan, jos juuri on kerran halki, niin hoitoennuste on aika huono. En nyt halua sinua mitenkään peloitella, mutta tämä on ihan tosiasia.
Voihan sitä aina laittaa yhden hampaan proteesinkin ja sitten myöhemmin sen kalliin implantin.
Silti tsemppiä ! - Viitos hammas
miten aukenee kirjoitti:
No sen vuoksi minä tappelen kun se on hyvin näkyvä hammas (vitonen ylhäällä) ja vielä mahdollisesti menetetään, siinä juuri haljennut. Seurauksena on jonkinlainen toinen ratkaisu, osaproteesi tai implantit. Ja jos inplantit valitsen niin kustannus on kymmenkertainen tähän juuripalanleikkaukseen, jolloin samalla ymmärtääkseni saadaan pois se infektiopesäke,Ei tähän minun mielestä liity mitään sen suurempaa riskiä kuin jos poistetaan suoraan. Eri asia on tietysti jos operaatio epäonnistuu, mutta silloin ainakin on yritetty.!!!
Hymyillessä näkyy..katoppa vaikka peilistö. Ihminen pärjää kuulemma ihan hyvin, vaikka sillä olisi vain 20 hammasta suussa norm.28(jos viisurit 32)sijaan.
- miten aukenee
Viitos hammas kirjoitti:
Hymyillessä näkyy..katoppa vaikka peilistö. Ihminen pärjää kuulemma ihan hyvin, vaikka sillä olisi vain 20 hammasta suussa norm.28(jos viisurit 32)sijaan.
No nyt tuli oikein sotkua. Eli nyt käsittelyssä oleva hammas on viitonen, siinä juuri ei ole halki mutta on käyrä ja kova. Viereinen nelonen on kruunu joka on kiinni juuriin, jonka hammaslääkäri pelkäsi olevan halki, ja joka siis ehkä menee poistoon. Eli jos saan säilytettyä tämän viitoshampaan on mahdollista tehdä kevytsiltarakennelman neloselle (kun se kruunu ei siis pysy ilman juuria) mutta jos menee poistoon tarvitaan jotakin enkä halua mitään irtoproteeseja, vaan otan pankista lainaa niitä implantteja varten. Ja minulla kyllä näkyy sekä nelonen että viitonen koska nauran isosti ja pitäähän olla hampaita millä syödäkin, en halua elää vauvanruualla loppuelämän!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383662Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273219- 652855
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak822677- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801680- 281507
- 151485
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281468