Koska näillä palstoilla on käyty paljon keskustelua pelastuksesta ja siihen liittyvistä kysymyksistä, niin haluan ikäänkuin yhteenvedoksi kysyä:
(1) miten ihminen pelastuu ?
(2) millä perustella ihminen pääsee osalliseksi pelastuksesta ?
(3) miten ihminen voi vaikuttaa pelatumiseen ?
Miten ihminen pelastuu
16
637
Vastaukset
- se menöö
jonkinmoisia vastauksia.
1) usko herraan Jeesukseen niin sinä pelastut...
2) armosta yksin...
3) usko, kuuliaisuus...
lahkot ja uskonsuunnat on merkityksettömiä, henkilökohtainen asenne ja valinta ovat määrääviä tekijöitä.
vastakysymyksiä.
1)oliko Jeesus kristitty?
2)mihin lahkoon hän kuului?
3)oliko Jeesus käynyt teologisen tai jonkin muun virallisesti hyväksytyn raamattukoulun ja oliko hänellä valtiolta virallinen lupa olla messias?
4)miksi hän oli rahaton, kipujen mies ja sairauden tuttava, miksi hän ei kerännyt koletia ja vaatinut provikoita?
5)mitä tarkoittaa; jokainen kieltäköön itsensä ja seuratkoon minua?
6)onko hyvä-osaiset siunattuja ja huono-osaiset syntisia, esim.kehitysmaissa?- AlpoAhola
Missä mielessä teet jotenkin asiaan kuulumattomia ja Raamatun kielenkäytölle sopimattomia vastakysymyksiä? Mikä on pelisi henki?
- TorviTotuuden
Ihminen pelastuu taikauskosta olemalla uskomatta kaikkeen hölynpölyyn. Tämä tapahtuu ajattelun – siis omien aivojen käytöllä.
Kaikki ajatteluun kykenevät tulevat siitä osalliseksi, mutta tyhmät ja sinisilmäiset hukkuvat taikauskon syövereihin.
(3) miten ihminen voi vaikuttaa pelatumiseen ?
Lukemalla ja opiskelemalla paljon. Hyvä yleissivistys on paras suoja taikauskoja vastaan. Kaikenkarvaisille uskontojen tyrkyttäjille on sanottava selvät sanat: painukaa helv.….iin.- AlpoAhola
Oletko harjaantunut Jumalan Sanan pilkkaamisessa. Oppineena varmaan olet senkin lukenut, että:
"Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä" Matt.12:36. AlpoAhola kirjoitti:
Oletko harjaantunut Jumalan Sanan pilkkaamisessa. Oppineena varmaan olet senkin lukenut, että:
"Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä" Matt.12:36.Helvettiin, ei voi sinne joutua. Helvetti on uskovaisten ns. inside-juttu.
- AlpoAhola
Työmies2 kirjoitti:
Helvettiin, ei voi sinne joutua. Helvetti on uskovaisten ns. inside-juttu.
Kyllä Raamattu kertoo siitä täysin avoimesti kaikkia epäuskoisia Kristuksen veren jalkoihinsa tallaajia koskevana. Sispiirijutut ovat tietääkseni salaisia ja niistä kuiskitaan vaan korvaan. Helvetin olemassaolo ja sinne epäuskoisten joutuminenkin on käsketty katoilta julistaa. Jotta sellainen sisäpiirijuttu. Oletko ollenkaan perillä jumalattomia koskevasta tuomiosta, josta Raamattu kertoo. Oletko siis niin tietämätön tänä tiedon vallankumouksen aikana?
- juttu.
AlpoAhola kirjoitti:
Kyllä Raamattu kertoo siitä täysin avoimesti kaikkia epäuskoisia Kristuksen veren jalkoihinsa tallaajia koskevana. Sispiirijutut ovat tietääkseni salaisia ja niistä kuiskitaan vaan korvaan. Helvetin olemassaolo ja sinne epäuskoisten joutuminenkin on käsketty katoilta julistaa. Jotta sellainen sisäpiirijuttu. Oletko ollenkaan perillä jumalattomia koskevasta tuomiosta, josta Raamattu kertoo. Oletko siis niin tietämätön tänä tiedon vallankumouksen aikana?
työmies2 on homo sen lisäksi että ei usko...
- TorviTotuuden
AlpoAhola kirjoitti:
"Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä" Matt.12:36.taikauskojen levittämisessä ja rehellisten ihmisten pilkkaamisessa?
Sinunkaltaisten valehtelijoiden pitäisi saada selkäsauna oikein "isän kädestä".
- AlpoAhola
Tarkoitan pelastumisella pääsyä iankaikkiseen elämään. "Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen" Room.7:14. Mutta myös tiedämme, että, "mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi" Room.4:5. Niin myös tiedämme, että "Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio" Hepr.9:27.
Siis miten ihminen pelastuu. Tämä on monelle syntinsä tuntevalle polttava kysymys. Tietysti mämä kysymyksen moni jättää sivuun kevytmielisyydessään. Sitten myös pelastuksen kysymyksillä tehdän tavattomasti pilkkaa, niinkuin täällä keskustelupalstalla olemme saaneet huomata. Moni syyllistyy Pyhän Hengen pilkkaan. Voi niitä. - sun-glasses
>>>Koska näillä palstoilla on käyty paljon keskustelua pelastuksesta ja siihen liittyvistä kysymyksistä, niin haluan ikäänkuin yhteenvedoksi kysyä:>>>
- Vastaanottamalla Jeesuksen tarjoaman pelastuksen. Esim. ristin ryöväri sanoi vain Jeesukselle muutaman sanan: Jeesus, muista minua kun tulet valtakuntaasi. Luuk.23:42. Ristin ryövärillä ei ollut mitään mahdollisuutta kenellekään hyvittää pahoja tekojaan, mutta riitti hänen sydämen asenteensa ja kääntymisensä Jeesuksen puoleen.
- Antamalla Jumalan pelastaa itsensä.
(3) miten ihminen voi vaikuttaa pelastumiseen ?
- Sehän on kyllä ensin Jumala joka vetää ihmistä puoleensa, ennen kuin ihminen alkaa kiinnostua Jumalasta. Mutta Jumala ei pakota ihmistä pelastukseen, vaan ihmisen omaksi ratkaistavaksi jää, ottaako hän vastaan pelastuksen vai ei.
On olemassa erilaisia syntisen rukouksia, joita suositellaan rukoiltavaksi siinä tilanteessa, kun ihminen vastaanottaa Jeesuksen vapahtajanaan ja pelastajaan. Mutta aivan hyvin voi omin sanoinkin rukoilla ja yhtä hyvin yksin kuin jonkun toisen kanssa. Mikään seurakunta, porukka tai kirkko ei pelasta sielua, vain Jeesuksen kautta käy tie taivaaseen.
Joh. 14:6
"Jeesus sanoi hänelle: Minä olen tie ja totuus ja elämä: ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani".
Kun ihminen kääntyy Jeesuksen puoleen ja ottaa vastaan pelastuksen, hän kääntyy myös pahoilta teiltään ja pyytää anteeksi syntejään. Jos elämässä on sellaisia ristiriitoja, jotka vaativat selvittämistä, tekoja jotka täytyy toisille ihmisille korvata, hän tekee parhaansa nämä selvittääkseen. Uskova ihminen ei muutu synnittömäksi ja hän lankeaa edelleen synteihin, mutta hän tahtoo niistä tehdä parannusta ja jokainen uskova parhaansa mukaan tätä elämää elää paremmalla tai huonommalla menestyksellä.
Tärkeitä asioita uskovan elämässä ovat Raamatun lukeminen, seurakuntayhteys, rukous. Oman sydämen asenne on tietysti tärkein; että haluaa etsiä Jumalan tahtoa ja tehdä kaiken rakkaudesta Jeesukseen. - veliRiepu
Kuten olet huomannut, tällä palstalla viihtyy myös henkilöitä, jotka eivät ole Jeesukseen uskovia, sanan varsinaisessa merkityksessä. Luulen heillä olevan piilevää Jumalan kaipuuta, jota he kömpelösti yrittävät peitellä kaikenlaisilla verukkeilla. No ei siinä mitään, kaikki perustuslailliset oikeudet heillä täällä on olla, tuovatpahan oman värinsä "yhteisöömme".
Käsitykseni pelastumisesta hyvin lyhyesti:
1) Ihminen pelastuu mielenmuutoksen (=parannuksen teko) kautta Jeesukseen Kristukseen uskomalla.
2) Ihminen pelastuu sillä perusteella, mitä Jeesus Kristus, Jumalan Poika on tehnyt puolestamme Golgatan ristillä sovittamalla meidät Jumalan kanssa. Tämän sovituskuoleman "pätevyyden", kelpoisuuden sinetiksi Hän nousi ylös kuolleista. Jos Jeesus ei olisi ylösnoussut, olisi uskomme turhaa, koska kuolemaa ei olisi silloin voitettu. Pelastus annetaan armosta, ei ansiosta.
3) Ihmisen osuus on uskoa Jeesukseen omakohtaisesti. Tämä usko ei ole oman ponnistelun tulos, vaan se on uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa ja lahjoittaa.
Tämä on minun henkilökohtainen käsitykseni näistä asioista, sen mukaan kuin olen Raamatusta ymmärtänyt. Jumala minuakin armahtakoon.
Siunausta sinulle, oli asiallinen kysymys! - RitariOlevainen
1)
2)>
3)
Ja jokainen,joka tulee Jumalan tykö,täytyy uskoa,että Jumala on,ja Hän palkitsee ne,jotka uskovat.//>> - NÄIN SE ON
1 KASTEELLA
2 KASTELLA
3 KÄYMÄLLÄ KASTEELLA
Siis äkkiä kastamaan ihmisiä se pelastaa.- AlpoAhola
Antamasi vastaus voi olla oikeinkin, mutta se voi olla annettu myös kevytkenkäisessä mielessä. Lauseesi: "Siis äkkiä kastamaan ihmisiä se pelastaa" on jotenkin kummallinen ja tuntuisi pilkalliselta sutaisulta.
Jos kasteesta irrotetaan usko, niin silloin kaste onkin ihmisen teko. Vanhurskautena Jumalan edessä ei tule kysymyksen mikään hurskainkaan ihmisen teko. Jos ihminen sovittaa jotain omaa tekoa vanhurskauteen Jumalan edessä, niin silloin Kristus on hylätty. Paavali opettaa: "En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut" Gal.2:21.
Minulta on moni kysynyt sitä varmuutta millä perusteella voisi uskoa synnit anteeksi ja on tullut sitten esille aidosti ihmisen oma voimattomuus ja kykenemättömyys uskoa syntejänsä anteeksi. Kun todistin, että kyllä Jeesus on kuollut sinun syntiesi edestä, että Jeesus on kärsinyt puolestasi täyden rangaistuksen. Eräs henkilö vastasi, että kyllä minä sen tiedän, mutta kun minä en sitä tunne sydämessäni, vaan tunnen kykenemättömyyteni ja kun en ole niin vahva, että aina voisin näytellä vaston tuntemustani ylitsepursuavaa uskon hehkua. Aina päädyn samaan, olen joutunut ahdinkoon kun minä en kykene kiittämään ja ylistämään kun tunnen heikkouteni.
No näihin kysymyksiin löytyikin vastaus siitä, että kuinka sittenkin kasteessa hänenkin päällensä oli puettu Kristuksen vanhurskaus. Siitä on Sana: "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet" Gal.3:27. Sitä opetusta hänelle ei kuulemma oltu koskaan sanottu.
Tästä tapauksesta voitiin todeta, että kasteesta on myös käsiteltävä niitä puolia, jotka todistavat sen, että kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on liitto Jumalan puolelta. Kasteesta voimme siis opetella sitä, mitä siihen liittyy armolupauksia ja Raamatun todistuksia siitä, mitä olemme kasteessa saaneet.
Kasteeseen ei siis luoteta tehtynä tekona, vaan usko ja kaste liittyvät yhteen. Voimme siis ihan täydestä sydämestä tunnustaa:
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Room.6:3
Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? 1.Kor.6:19.
Oikea kaste on kastetta Kristukseen. Kastettu voi todistaa, että Jeesus on kuollut puolestani. Näin usko ja kaste liittyvät yhteen. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen Mark.16:16. Uskoa tarvitaan myös kasteen jälkeenkin ja jopa niin, että "Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu" Mark.13:13.
- maple72
Ihminen pelastuu uskomalla Herraan Jeesukseen.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.(Joh. 3:16) - etsluu
Kristukseen.
Room. 10:9-10.
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Apost.t. 16:30-31.
Ja hän vei heidät ulos ja sanoi:"Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
Niin he sanoivat:"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut.."
Apost.t. 10:34. Hänestä (Jeesuksesta)kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo Häneen, saa synnit anteeksi Hänen nimensä kautta.
Joh. 14:6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie, totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224760Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa53402Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1273202Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262637Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu742370Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91394Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171255Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41138