Pontiac Trasport alapallonivelen vaihto

"kypsä omistaja"

Tervehdys
Olis nyt tarvetta saada ohjeita alapallonivelen vaihtoon. Hiukkasen kypsyttää autoilu kun "pontsu" on aina korjauksen tarpeessa. Aion itse vaihtaa alapallonivelen kun huoltokustannukset on niin kalliirt muutenkin. Olisiko jostain luettavissa ohje pallonivelen vaihtoon. Kiitoksia jo etukäteen ohjeen antajille.

8

1511

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoohjeet

pääpiirteittäin näin:
      auto ylös
      pyörä irti
      pultti jolla pallonivel on navassa kiinni irti
      pallonivel navasta irti
      alapallo on kiinni niiteillä, 3 kpl. Poraa irti ensin 3 mm terällä ja sitten 13 mm terällä.
      Löysennä kallistuksenvakaajan kiinnityspulttia.

Kasaan sitten pulteilla, muuten käännetyssä järjestyksessä.

En oo tehnyt, suora käännös tehtaan manuaalista. Olis muuten Haynesin TI-kirja k.o. kulkineeseen myytävänä.

• oikea neuvo

käy vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntauksessa
        maksaa n 50e, säästää renkaita

• edelleen kypsä

Kiitoksia ohjeesta.
        Olen kyllä kiinnostunut kirjasta. Pallonivel ei ollut kiinni niiteillä vaan pulteilla. Uusi pallonivel on paikallaan mutta pitäisi vielä saada "tappi paikalleen.Miten nostaa napa paikalleen tapiin. Ongelmana on vielä se kallistuiksen vakaaja. Mikäs osa se on. Olen maallikko näissä autohommisssa. Mutta eiköhän tuo ennen kevättä jo paikoillaan ole.
        Huomasin sen että rasvanippa on ko kohdassa, tai oli joskus ollut. Oli pahalainen irronnut/katkennut. Ette sattumoisin tiedä sivua mistä voisin katsella kuvia ko osista.
        Hyvää lopputalvea jos ei ennen olla yhteydessä.

• myytävänä
        edelleen kypsä kirjoitti:

Kiitoksia ohjeesta.
        Olen kyllä kiinnostunut kirjasta. Pallonivel ei ollut kiinni niiteillä vaan pulteilla. Uusi pallonivel on paikallaan mutta pitäisi vielä saada "tappi paikalleen.Miten nostaa napa paikalleen tapiin. Ongelmana on vielä se kallistuiksen vakaaja. Mikäs osa se on. Olen maallikko näissä autohommisssa. Mutta eiköhän tuo ennen kevättä jo paikoillaan ole.
        Huomasin sen että rasvanippa on ko kohdassa, tai oli joskus ollut. Oli pahalainen irronnut/katkennut. Ette sattumoisin tiedä sivua mistä voisin katsella kuvia ko osista.
        Hyvää lopputalvea jos ei ennen olla yhteydessä.

laita viestiä [email protected] niin väänneteään siitä kirjasta.... ;)

Napaa vois koittaa nostaa paikalleen vaikka rautakangella vääntämällä sopivasta kohdasta. Kaveri on hyvä apu tossa hommassa, onnistuu kyllä yksinkin. Kallistuksenvakaaja tulee alatukivarren alle kumipuslalla kiinni, n. 30 mm paksu pyöreä tanko.

• kypsä omistaja
        myytävänä kirjoitti:

laita viestiä [email protected] niin väänneteään siitä kirjasta.... ;)

Napaa vois koittaa nostaa paikalleen vaikka rautakangella vääntämällä sopivasta kohdasta. Kaveri on hyvä apu tossa hommassa, onnistuu kyllä yksinkin. Kallistuksenvakaaja tulee alatukivarren alle kumipuslalla kiinni, n. 30 mm paksu pyöreä tanko.

Homma on nyt kondiksessa. Kyllä sen näköjään yksinkin sai hoidettua. Hommassa oli se mielenkiintoinen juttu, kun molemmat pallonivelet piti vaihtaa 3 v. sitten. Hollossa olen käynyt säännöllisesti 20 000km välein. Oljyt vaihsetaan n. 7000 km välein. Huoltojen yhteydessä olen pyytämyt rasvausta nivelille. Nyt minua kusetettiin eikä toista palloniveltä vaihdettu eikä rasvasta ollut tietoakaan toisessa ja ajattelin ruveta itse hommiin. Tietysti oppirahat pitää maksaa.
        Kerroppa hinta kirjalle niin katsellaan.

• pelaa

Kannattas huoltaa ja rasvata niitä välillä ku niissä on se rasvanippa. Ei tarvis vaihdella.

• paikkansa

kun rasvaa 2 kertaa vuodessa niin ikinä ei tartte niveliä vaihdella.

• pknh

Alkuperäisissä ei rasvanippaa, kesto 100 - 200tkm
      Tarvikkeissa "vahvistetuissa" rasvanippa paikallaan. Voi olla että joku samaa tasoa oleva asentaja on tehnyt edellisenkin vaihdon - tuskin on omistanut rasvaprässiä.

Hoidettuna kestää hyvin; mikä pätee myös koko autoon. Kirjoittajalla tuntuu olevan toinen käsitys. Varaosat on kalliimppia kuin datsunissa, mutta on autokin isompi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      29
      1909
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      165
      1880
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      375
      1748
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      216
      1248
    5. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1158
    6. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      12
      1131
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1066
    8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      88
      1066
    9. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      1025
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      50
      1001
    Aihe