Jeesuksen Pyhä ehtoollinen
==========================
En halunnut ottaa tätä aihetta keskustelun aiheeksi täällä mutta erään henkilön kiivastelun vuoksi heitän tämän asia esiin; ottamatta silti itse välttämättä kantaa asiaan tämän enempää, ellen muuta mieltäni.
Tässä alla on raamatustani pikaseen löytämät kohdat koskien "Jeesuksen Pyhä ehtoollinen" kirjoitukset ja pistän tuonne sekaan omia ajatuksiani.
26. Jeesus asettaa ehtoollisen Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini."
27. Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki.
28. Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
29. Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
30. Jeesus ennustaa opetuslasten luopumisen
Laulettuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle.
31. Silloin Jeesus sanoi heille: "Tänä yönä te kaikki luovutte minusta, sillä on kirjoitettu: 'Minä lyön paimenen maahan, ja lauman lampaat joutuvat hajalle.'
32. Mutta kuolleista noustuani menen teidän edellänne Galileaan."
33. Pietari keskeytti hänet ja sanoi: "Vaikka kaikki muut luopuisivat sinusta, minä en koskaan luovu."
34. Jeesus vastasi: "Totisesti: tänä yönä, ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti kiellät minut."
35. Pietari sanoi: "Vaikka minun pitäisi kuolla kanssasi, minä en ikinä sinua kiellä." Samaa vakuuttivat muutkin opetuslapset.
===
Jeesuksen sanoja yllä olevasta tekstistä:
"Juokaa tästä, te kaikki."
"Ja minä sanon teille"
"teidän kanssanne"
"te kaikki"
"teidän edellänne"
"sinä kolmesti"
Siis: Jeesus kohdisti aina, siis AINA sanansa LÄSNÄ OLEVILLE OPETUSLAPSILLEEN heitä koskevana, EI ulkopuolisia koskevana!
===
22. Jeesus asettaa ehtoollisen Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini."
23. Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa ja antoi heille, ja he kaikki joivat siitä.
24. Hän sanoi: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan kaikkien puolesta.
25. Totisesti: minä en enää maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä Jumalan valtakunnassa."
===
"Ottakaa tämä"
Siis: Tässäkin Jeesus sanansa ainoastaan läsnä oleville OPETUSLEPSILLEEN ja EI ulkopuolisia koskevana!
===
19. Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
20. Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.
21. Mutta tälle samalle pöydälle ojentaa yhdessä minun kanssani kätensä myös minun kavaltajani.
22. Ihmisen Poika lähtee täältä juuri niin kuin hänen on määrä lähteä, mutta voi sitä, josta tulee hänen kavaltajansa!"
23. Opetuslapset alkoivat kysellä toisiltaan, kuka heistä se saattaisi olla.
===
"teidän puolestanne"
"teidän puolestanne"
"minun kavaltajani"
Siis: Tässäkin Jeesus osoitti sanansa pelkästään läsnä oleville OPETUSLAPSILLEEN ja edelleen EI ulkopuolisia koskevana!
===
50. Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole.
51. Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää."
52. Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?"
53. Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää.
54. Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
55. Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.
56. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.
57. Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö.
58. Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti."
59. Näin Jeesus puhui opettaessaan Kapernaumin synagogassa.
===
"ellette te"
"teillä ei"
"joka syö"
"Joka syö"
"Isä, joka elää"
"joka minua"
"teidän isänne"
"he ovat"
"mutta se, joka"
Siis: Edelleen Jeesuksen puheet kohdistvat vain ja ainoastaa läsnä oleville OPETUSLAPSILLEEN!
===
23. Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24. kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
25. Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
26. Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
27. Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
28. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
29. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.
30. Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois.
31. Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi.
32. Rangaistessaan Herra kuitenkin kurittaa meitä, jotta meitä ei yhdessä maailman kanssa lopullisesti tuomittaisi.
33. Veljeni, kun siis kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
34. Se, jolla on nälkä, syököön kotonaan, jotteivät kokoontumisenne tuottaisi teille rangaistusta. Muusta annan ohjeet sitten kun tulen.
===
"teidän puolestanne"
"Tehkää tämä"
"tehkää se"
"te syötte"
"juotte tästä"
"te siis"
"Niinpä se"
"Jokaisen on"
"joka syö"
"me itse"
"ja juo"
"syö ja juo itselleen"
"kurittaa meitä"
"jotta meitä"
"ei yhdessä maailman kanssa"
"Veljeni"
"kokoonnutte aterioimaan"
"odottakaa toisianne"
"Se, jolla"
============
Edelleen vain läsnä oleville OPETUSLAPSILLEEN ja HUOMAA varoitus joka ON ilmeisesti ulkopuolisille (Se jolla) tarkoitettu!
=
En ole varma jos listasta tuli täydellinen mutta tarkoitukseni on osoittaa ettei Pyhä ehtoollinen ole käsitykseni mukaan annettu muille kuin VAIN JA AINOASTAAN OPETUSLAPSILLE JOTKA OLIVAT LÄNSÄ JEESUKSEN KANSSA ATERIOIMASSA!
Siis ei mikään "yleinen tilaisuus kaikille uskovaisille" vaan Jeesuksen omakohtaistille OPETUSLAPSILLE jotka nimenomaan OLIVAT LÄSNÄ tilaisuudessa. Eikä tästä mistää ilmene, että Jeesus olis tarkoittanut tästä mitään kirkollista tapaa koska tämän tekstin nojalla Jeesuksen kaikki sanomat kohdistuu LÄSNÄ OLEVIIN OPETUSLAPSIIN ja siksi olis suorastaan saatanallista kuvitella että me olisimme olleet LÄSNÄ Jeesuksen tarjoamassa Pyhässä ehtoollisessa jota Jeesus meille olis tarjoamassa. Tämä raamatun teksti Jeesuksen sanoin on enemmänkin "yksityis" luontoinen kuin mikään kirkolliseksi tarkoitettu rituaali jossa kaikki kuvittelisimme olevamme opetuslapsia.
Siksi tahdon tietää onko raamatussa kohtia jotka tukisi sitä, että tätä pitää kirkoissa edes symboolisesti tehdä? Jos raamatussa on jokin kohta niin kertokaan missä!
On niin, että jos raamatussa ei tuota ole muualla mitenkään toiseksi määrätty/tuettu, niin tekstissä on kohta joka mielestäni melkein "kieltää" Pyhän ehtoolisen; ilmeiseti muilta kuin Jeesuksen itsensä tarjoamana.
## 27. Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. ##
Minusta on jumalatonta, kun/jos joku omia uskovaisia jäseniää tappava ja tapattava Jeesuksen "lihaa ja verta" tarjoaa eloon jääneille jäsenilleen Herran nimessä???
Onko niin, että herra :lla tässä tarkoitetaan muuta kuin Jumalaa tai Jeesusta, miettikää itse!
==
## 28. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.##
Tuossa on mielestäni jokaiselle imaistuna varoitus saatanallisuudesta! Ja jos näin on niin se on jotta saatana vois sanoo puolustukseksi että varoitin teitä!
==
## 29. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion. ##
Ja tuossa ilmeisesti varotuksen seuraukset jos syöt "herran" tarjoamaa symboolista ruumista saatanan seuralaisena!
Olis kiva jos keskustelisitte tästä asiasta kiivastelematta ilman älyttömiä sekoiluja. Kuten jo alussa kirjoitin niin tätä en ottanut esiin omasta vapaasta tahdosta vaan siitä provosta johtuen jonka olen osakseni saannut; en kostoksi vaan asian tarkemmin tutkittavaksi sillä tunnettuahan on että saatanan palvojia on aina, aiheellisestikkin, haukuttu juuri veren kanssa töhrimisien takia jumalattomiksi. Ja minuun kohdistunut provoilu sai aikaan sen, että katson jos jollakin on järkevää sanomista tästä asiasta raamatun pohjalta.
Jos ei raamatusta (ei mitään lutherin oppeja) löydy muuta kuin nämä nimenomaan LÄSNÄ OLEVILLE OPETUSLAPSILLE tarkoitetut Jeesuksen ilmaisut; on mielestäni täysin raamatun vastaista jumalattomuutta; etten kirjoittaisi saatanallisuutta että kirkoissa syötetään ruumiin lihaa ja juotetaan ruumiin verta; edes muodollisesti. Sillä raamatussa on varoitus josta jo kerroin ja sillä varoituksella jokainen on itse valinnnut herransa sekä ehtoollisella sen vahvistanut jos olen asian oikein ymmärtänyt.
Eli Jeesusksen Pyhä Ehtoollinen on mielestäni muutettu saatanallisuuden ruumiin lihan syöntiin ja ruumiin veren juontiin. Kannibaalien ja vampyyrien koulutukset jatkuu kirkoissamme ja sitten haukumme heitä saatanan palvelijoiksi!!!
Kiivastelut ja henkilökohtaisuudet pois,
asioista voi olla sivistyneesti erimieltä riitelemättä! Kiitos!
=========================================
Jeesuksen Pyhä Ehtoollinen
23
630
Vastaukset
- Se voi olla mahdollista
Miten tästä voi keskustella ilman "sekoiluja", kun aloitus jo on sekoilua??
Ylipitkä kuumeisten aivojen synnyttämä sepustus.
Vähempikin olisi riittänyt kertomaan, että
olet uuden uskonnon perustaja.- on hyvä
Tuossa on hhyvä todistus siitä kuinka ruumiin lihaa syöviä ja ruumiin verta juovia, eli saatanan palvojia koulutetaan. Ja se koulutus tehdään kirkon toimesta Jeesuksen vastaiseksi koska Jeesus ei ole ehtoolista asettanut muuta kuin omille paikalla silloin oleville opetuslapsilleen. Jeesus ei sitä määrännyt kirkoille saatanan palvomisen rituaaleiksi.
- AlpoAhola
on hyvä kirjoitti:
Tuossa on hhyvä todistus siitä kuinka ruumiin lihaa syöviä ja ruumiin verta juovia, eli saatanan palvojia koulutetaan. Ja se koulutus tehdään kirkon toimesta Jeesuksen vastaiseksi koska Jeesus ei ole ehtoolista asettanut muuta kuin omille paikalla silloin oleville opetuslapsilleen. Jeesus ei sitä määrännyt kirkoille saatanan palvomisen rituaaleiksi.
Herran asettaman aterian oikein nauttivat kastetut uskovaiset Kristuksen seurakunnan jäsenet. Kristuksella on tänäkin päivänä seurakunta. Se on viimekädessä näkymätön. Näkyvän kirkon haltuun on kuitenkin uskottu sanan ja sakramenttien hoito. "Tämä on". Ne ovat tärkeät sanat uskovalle uskon vahvistukseksi.
- .......
AlpoAhola kirjoitti:
Herran asettaman aterian oikein nauttivat kastetut uskovaiset Kristuksen seurakunnan jäsenet. Kristuksella on tänäkin päivänä seurakunta. Se on viimekädessä näkymätön. Näkyvän kirkon haltuun on kuitenkin uskottu sanan ja sakramenttien hoito. "Tämä on". Ne ovat tärkeät sanat uskovalle uskon vahvistukseksi.
Herran asettaman aterian oikein nauttivat kastetut uskovaiset Kristuksen seurakunnan jäsenet.
===Missä kohtaa raamattua Jeesus asetti sen muille kuin läsnä oleville opetuslapsilleen?===
Kristuksella on tänäkin päivänä seurakunta. Se on viimekädessä näkymätön. Näkyvän kirkon haltuun on kuitenkin uskottu sanan ja sakramenttien hoito. "Tämä on". Ne ovat tärkeät sanat uskovalle uskon vahvistukseksi.
===Viimekädessä saatanallinen varmaan koska Jumalan sanan raamatussa sitä näkymätötä kirkkoa ei ole!=== - AlpoAhola
....... kirjoitti:
Herran asettaman aterian oikein nauttivat kastetut uskovaiset Kristuksen seurakunnan jäsenet.
===Missä kohtaa raamattua Jeesus asetti sen muille kuin läsnä oleville opetuslapsilleen?===
Kristuksella on tänäkin päivänä seurakunta. Se on viimekädessä näkymätön. Näkyvän kirkon haltuun on kuitenkin uskottu sanan ja sakramenttien hoito. "Tämä on". Ne ovat tärkeät sanat uskovalle uskon vahvistukseksi.
===Viimekädessä saatanallinen varmaan koska Jumalan sanan raamatussa sitä näkymätötä kirkkoa ei ole!===Käsityksesi ei tue sitten niitäkään opetuksia, mitkä tulevat esille apostolisena aikana kerrotuista ehtoollisen vietoista ja opetuksista. Ei nyt Raamattu sentään lopu kiirastorstai-iltaan.
- ihminen
Oletko sitä mieltä, että Jeesuksen puheet koskivat vain niitä kahtatoista opetuslasta? Tässä raamatunkohta mietittäväksi:
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."(Matt. 28:18-20)
23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".(1. Kor. 11:23-25)
Mitä ehtoollinen tarkoittaa muuta kuin muistoateriaa. Murtaessamme leipää meidän tulee muistaa Jeesuksen uhri ja juodessamme viiniä meidän tulee muistaa Jeesuksen veri, joka on meidän takiamme vuodatettu. Harhaan mennään siinä, että kuvitellaan ehtoollisen sinällään olevan hurskaaksi tekevä "sakramentti". Ehtoollisella muistamme itse asian eli sen, että Jeesus on kuollut puolestamme.
Niin usein, kun te juotte...- lukemaan itse
Olen varma!
Kuten aloituksen listauksesta ilmenee niin kaikissa sanoissa hän viittaa läsnä oleviin opetuslapsiinsa. Ja kuten tekstistä selviää niin Jeesus EI ASETA tätä Pyhää Ehdollista muille kuin omille opetusjäsenilleen.
Asian voit tarkistaa raamatusta.
Ja Jeesushan oli muutenkin raamatussa mielestäni selvä ilmaisuissa. Kiisteltyn lapsikasteenkin sihteen hän sanoin ja teoin osoitti kuinka Jumalan tahdon mukaan lapsia tulee kohdella. Ja siksi siunasi lapsia, koska Jumala on antanut kaikille valinnanvapauden ja sitä tulee kaikkien kunnoittaa. - niin usein...
"Niin usein kun..."
Ja uskon, että opetus lapset teki sen Jeesuksen ylösnousemuksenkin jälkeen. Silloin se ei enään ollut Jeesuksen asettama Pyhä Ehtoolinen vaan pelkästää muisto ehtoollinen. Mutta kirkoissa sitä esitetään "Jeesuksen asettamana Pyhänä ehtoollisena" ja se on vastoin raamattua koska eihän pappin tule esiintyä Jeesuksena! Muistuttaa enemmänkin Jeesuksen pilkkaa... - AlpoAhola
väärää oppia: "sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi". Matt.26:28
- mutta...
AlpoAhola kirjoitti:
väärää oppia: "sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi". Matt.26:28
Raamatun tekstin Jeesuksen asettamasta Pyhästä Ehtoolisesta; on todella vain Jeesuksen opetuslapsille.
Eli kirkko käyttää sitä vastoin Jeesuksen tahtoa ja ilmeisesti muihin tarkoituksiin kuin Jumalallisiin. Kannibalisiin oppeihin ja vampyyrin tekoihin ei ole edes sympoolisessa mielessa raamatun tukea, joten saatanallisuutta vaikuttaa olevan. - AlpoAhola
mutta... kirjoitti:
Raamatun tekstin Jeesuksen asettamasta Pyhästä Ehtoolisesta; on todella vain Jeesuksen opetuslapsille.
Eli kirkko käyttää sitä vastoin Jeesuksen tahtoa ja ilmeisesti muihin tarkoituksiin kuin Jumalallisiin. Kannibalisiin oppeihin ja vampyyrin tekoihin ei ole edes sympoolisessa mielessa raamatun tukea, joten saatanallisuutta vaikuttaa olevan.Valitettavasti et ymmärrä ehtoollisen merkitystä ja luuletko tosiaan, ettei se ole tänäänkin kastettujen ja Kristukseen uskovien ateria. Ehtoollista vietettiin nyt sentään Raamatun mukaan kiirastorstainkin jälkeen apostolisena aikana. Voisitko tutustua tarkemmin Raamattuun.
- ihminen
niin usein... kirjoitti:
"Niin usein kun..."
Ja uskon, että opetus lapset teki sen Jeesuksen ylösnousemuksenkin jälkeen. Silloin se ei enään ollut Jeesuksen asettama Pyhä Ehtoolinen vaan pelkästää muisto ehtoollinen. Mutta kirkoissa sitä esitetään "Jeesuksen asettamana Pyhänä ehtoollisena" ja se on vastoin raamattua koska eihän pappin tule esiintyä Jeesuksena! Muistuttaa enemmänkin Jeesuksen pilkkaa...Kyllä tavallaan, mutta ei kuitenkaan. Nimittäin alkuseurakunta tietääkseni nautti ehtoollista. Minäkin voin nauttia sitä Jeesuksen uhria muistellen, sillä olenhan minä uuden liiton alainen. Tosin turha kuvitella, että kirkossa nautittu seremoniallinen ehtoollinen itsessään toisi pelastuksen.
- ihminen
AlpoAhola kirjoitti:
En tiedä mitä tarkoitat. Siis eiväthän opetuslapsetkaan viimeisellä ehtoollisella verta juoneet vaan viiniä. Eivät he vielä silloin tajunneet, että Jeesus tullaan ristillä teloittamaan. Eikö Jeesuksen sanoma ole selvästi: Minun vereni on liiton veri teidän edestänne, aina kun juotte, tehkää se minun (vereni) muistokseni.
- on armoateria
ihminen kirjoitti:
Kyllä tavallaan, mutta ei kuitenkaan. Nimittäin alkuseurakunta tietääkseni nautti ehtoollista. Minäkin voin nauttia sitä Jeesuksen uhria muistellen, sillä olenhan minä uuden liiton alainen. Tosin turha kuvitella, että kirkossa nautittu seremoniallinen ehtoollinen itsessään toisi pelastuksen.
Kyllä se pelastuksen tuo, jokaiselle, joka uskoo.
- AlpoAhola
ihminen kirjoitti:
En tiedä mitä tarkoitat. Siis eiväthän opetuslapsetkaan viimeisellä ehtoollisella verta juoneet vaan viiniä. Eivät he vielä silloin tajunneet, että Jeesus tullaan ristillä teloittamaan. Eikö Jeesuksen sanoma ole selvästi: Minun vereni on liiton veri teidän edestänne, aina kun juotte, tehkää se minun (vereni) muistokseni.
Tämä on minun ruumiini.
Tämä on minun vereni.
Olethan nyt kuullut tuon ja lukenut ainakin sata kertaa. - ihminen
AlpoAhola kirjoitti:
Tämä on minun ruumiini.
Tämä on minun vereni.
Olethan nyt kuullut tuon ja lukenut ainakin sata kertaa.Tosissasiko väität, että opetuslapset ihan kirjaimellisesti söivät Jeesuksen lihaa ja joivat hänen vertansa. Et kai sentään. Jeesus sanoi myös, että hän on elämän leipä, joka on tullut taivaasta. Tähän Jeesus viittaa viimeisellä ehtoollisella, jolloin hän mursi ja siunasi LEIVÄN. Ja jota opetuslapset söivät.
- AlpoAhola
ihminen kirjoitti:
Tosissasiko väität, että opetuslapset ihan kirjaimellisesti söivät Jeesuksen lihaa ja joivat hänen vertansa. Et kai sentään. Jeesus sanoi myös, että hän on elämän leipä, joka on tullut taivaasta. Tähän Jeesus viittaa viimeisellä ehtoollisella, jolloin hän mursi ja siunasi LEIVÄN. Ja jota opetuslapset söivät.
Etten osaa lukea, että tämä leipä on ruumis ja tämä viini on veri. Onko nyt kaikki sanat sanottu, että ymmärtäisit sen, että kyllä minä nyt ehtoolliavustajana tämän ymmärrän ja tiedän ilman opetustasi.
Kun Jeesus sanoon niin, niin se on niin, eikä mitenkään muuten. Jos sanat ja niiden merkitys sitten Jesuksen sanojen vastaisesti muuksi joku muuttaa, niin muuttaja vastaa itse muuttamisestaan. - ihminen
AlpoAhola kirjoitti:
Etten osaa lukea, että tämä leipä on ruumis ja tämä viini on veri. Onko nyt kaikki sanat sanottu, että ymmärtäisit sen, että kyllä minä nyt ehtoolliavustajana tämän ymmärrän ja tiedän ilman opetustasi.
Kun Jeesus sanoon niin, niin se on niin, eikä mitenkään muuten. Jos sanat ja niiden merkitys sitten Jesuksen sanojen vastaisesti muuksi joku muuttaa, niin muuttaja vastaa itse muuttamisestaan.Hyvä hyvä, mutta mikä sitten on sanomasi? Mikä on Jeesuksen sanojen merkitys? Luulin että haluat ottaa kantaa asiaan.
" ... väärää oppia: "sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi". Matt.26:28 "
"Jeesus siis sanoi
Tämä on minun ruumiini.
Tämä on minun vereni.
Olethan nyt kuullut tuon ja lukenut ainakin sata kertaa."
"Kun Jeesus sanoon niin, niin se on niin, eikä mitenkään muuten. Jos sanat ja niiden merkitys sitten Jesuksen sanojen vastaisesti muuksi joku muuttaa, niin muuttaja vastaa itse muuttamisestaan."
Aivan kuin näiden lainausten perästä puuttuisi selitys. Turhaa jaarittelua? - AlpoAhola
ihminen kirjoitti:
Hyvä hyvä, mutta mikä sitten on sanomasi? Mikä on Jeesuksen sanojen merkitys? Luulin että haluat ottaa kantaa asiaan.
" ... väärää oppia: "sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi". Matt.26:28 "
"Jeesus siis sanoi
Tämä on minun ruumiini.
Tämä on minun vereni.
Olethan nyt kuullut tuon ja lukenut ainakin sata kertaa."
"Kun Jeesus sanoon niin, niin se on niin, eikä mitenkään muuten. Jos sanat ja niiden merkitys sitten Jesuksen sanojen vastaisesti muuksi joku muuttaa, niin muuttaja vastaa itse muuttamisestaan."
Aivan kuin näiden lainausten perästä puuttuisi selitys. Turhaa jaarittelua?Tässä keskustelussa minulla on ollut seuraavat viestit:
Käsityksesi ei tue sitten niitäkään opetuksia, mitkä tulevat esille apostolisena aikana kerrotuista ehtoollisen vietoista ja opetuksista. Ei nyt Raamattu sentään lopu kiirastorstai-iltaan.
Valitettavasti et ymmärrä ehtoollisen merkitystä ja luuletko tosiaan, ettei se ole tänäänkin kastettujen ja Kristukseen uskovien ateria. Ehtoollista vietettiin nyt sentään Raamatun mukaan kiirastorstainkin jälkeen apostolisena aikana. Voisitko tutustua tarkemmin Raamattuun.
Tämä on minun ruumiini.
Tämä on minun vereni.
Olethan nyt kuullut tuon ja lukenut ainakin sata kertaa.
Etten osaa lukea, että tämä leipä on ruumis ja tämä viini on veri. Onko nyt kaikki sanat sanottu, että ymmärtäisit sen, että kyllä minä nyt ehtoollisavustajana tämän ymmärrän ja tiedän ilman opetustasi.
Kun Jeesus sanoo niin, niin se on niin, eikä mitenkään muuten. Jos sanat ja niiden merkitys sitten Jeesuksen sanojen vastaisesti muuksi joku muuttaa, niin muuttaja vastaa itse muuttamisestaan.
Sanot kaikkien näiden viestien jälkeen:
Aivan kuin näiden lainausten perästä puuttuisi selitys. Turhaa jaarittelua? Vastaan: Kyllä sittenkin jotain ohjauksia on kirjoittamissani viesteissä.
Hyvä kysymys ja sitten selittäviä kysymyksiä voisivat olla:
- Kuuluuko ehtoollinen lain vai evankeliumin piiriin. Vastaan: evankeliumin piiriin.
- Mitä ehtoollisessa saadaan. Vastaan: Kristuksen ruumis ja veri leivässä ja viinissä. Meidän edestämme annettu ja vuodatettu (Luuk.22:19, Matt.26:28).
- Vaikuttaako ehtoollisen jakajan usko tai olemus ehtoolliseen miten. Seurakunta tietysti valvoo että paimenet ovat uskossa, mutta todellisesti Jeesus on itse ehtoollisen asettaja ja jakaja. En kuitenkaan ota vastaan sakramenttia sellaiselta vastaan, joka ei Raamatun mukaan ole seurakunnan kaitsija.
- Onko ehtoollinen kenelle tarkoitettu. Vastaan: kastetuille uskoville. Ateria on yhteys ja osallisuus (1Kor.10:16).
- Voidaanko ehtoollinen voidaan nauttia väärin. Vastaan: epäuskoinen nauttii turmiokseen (1Kor.11:17-33)
- Miten ehtoollinen nautitaan oikein. Vastaan: uskoo, että Kristus on antanut ruumiinsa ja verensä minun edestäni syntien anteesksisaamiseksi. - ihminen
AlpoAhola kirjoitti:
Tässä keskustelussa minulla on ollut seuraavat viestit:
Käsityksesi ei tue sitten niitäkään opetuksia, mitkä tulevat esille apostolisena aikana kerrotuista ehtoollisen vietoista ja opetuksista. Ei nyt Raamattu sentään lopu kiirastorstai-iltaan.
Valitettavasti et ymmärrä ehtoollisen merkitystä ja luuletko tosiaan, ettei se ole tänäänkin kastettujen ja Kristukseen uskovien ateria. Ehtoollista vietettiin nyt sentään Raamatun mukaan kiirastorstainkin jälkeen apostolisena aikana. Voisitko tutustua tarkemmin Raamattuun.
Tämä on minun ruumiini.
Tämä on minun vereni.
Olethan nyt kuullut tuon ja lukenut ainakin sata kertaa.
Etten osaa lukea, että tämä leipä on ruumis ja tämä viini on veri. Onko nyt kaikki sanat sanottu, että ymmärtäisit sen, että kyllä minä nyt ehtoollisavustajana tämän ymmärrän ja tiedän ilman opetustasi.
Kun Jeesus sanoo niin, niin se on niin, eikä mitenkään muuten. Jos sanat ja niiden merkitys sitten Jeesuksen sanojen vastaisesti muuksi joku muuttaa, niin muuttaja vastaa itse muuttamisestaan.
Sanot kaikkien näiden viestien jälkeen:
Aivan kuin näiden lainausten perästä puuttuisi selitys. Turhaa jaarittelua? Vastaan: Kyllä sittenkin jotain ohjauksia on kirjoittamissani viesteissä.
Hyvä kysymys ja sitten selittäviä kysymyksiä voisivat olla:
- Kuuluuko ehtoollinen lain vai evankeliumin piiriin. Vastaan: evankeliumin piiriin.
- Mitä ehtoollisessa saadaan. Vastaan: Kristuksen ruumis ja veri leivässä ja viinissä. Meidän edestämme annettu ja vuodatettu (Luuk.22:19, Matt.26:28).
- Vaikuttaako ehtoollisen jakajan usko tai olemus ehtoolliseen miten. Seurakunta tietysti valvoo että paimenet ovat uskossa, mutta todellisesti Jeesus on itse ehtoollisen asettaja ja jakaja. En kuitenkaan ota vastaan sakramenttia sellaiselta vastaan, joka ei Raamatun mukaan ole seurakunnan kaitsija.
- Onko ehtoollinen kenelle tarkoitettu. Vastaan: kastetuille uskoville. Ateria on yhteys ja osallisuus (1Kor.10:16).
- Voidaanko ehtoollinen voidaan nauttia väärin. Vastaan: epäuskoinen nauttii turmiokseen (1Kor.11:17-33)
- Miten ehtoollinen nautitaan oikein. Vastaan: uskoo, että Kristus on antanut ruumiinsa ja verensä minun edestäni syntien anteesksisaamiseksi.Joku viisas on joskus sanonut, että ihmisten välinen kommunikaatio epäonnistuu aina. Taitaa olla totta.
No huomaan, että olemme asioista paljolti samaa mieltä. Pari täsmentävää kysymystä kuitenkin:
Onko väärin jos minä ystävieni kanssa pidän/ nautin ehtoollisen vaikka kotona? Siis oikein ja uskossa.
Mitä jos en koskaan nauti ehtoollista, mutta olen uskossa ja vetoan Jeesukseen uhriin syntieni sovittajana? - AlpoAhola
ihminen kirjoitti:
Joku viisas on joskus sanonut, että ihmisten välinen kommunikaatio epäonnistuu aina. Taitaa olla totta.
No huomaan, että olemme asioista paljolti samaa mieltä. Pari täsmentävää kysymystä kuitenkin:
Onko väärin jos minä ystävieni kanssa pidän/ nautin ehtoollisen vaikka kotona? Siis oikein ja uskossa.
Mitä jos en koskaan nauti ehtoollista, mutta olen uskossa ja vetoan Jeesukseen uhriin syntieni sovittajana?Tietysti ne kysymykset ovat tavattoman arvokkaita, jotka ohjaavat ymmärtämään asian lusältäö ja olemusta. Nyt kysymyksesi kohdistuvat sellaisiin ääritilanteisiin, jotka voidaan vielä nykyisessä kirkollisessa tilanteessa välttää. Messu on luonteeltaan yleinen ja avoin Kristukseen uskovaisille kastetuille. Ehtoollinen on mahdollista nauttia aina, kun se Kristuksen asetuksen mukaisesti asetetaan ja jaetaan.
Tähän vastaukseeni sisältyy vastaus kumpaankin kysymykseesi. - ihminen
AlpoAhola kirjoitti:
Tietysti ne kysymykset ovat tavattoman arvokkaita, jotka ohjaavat ymmärtämään asian lusältäö ja olemusta. Nyt kysymyksesi kohdistuvat sellaisiin ääritilanteisiin, jotka voidaan vielä nykyisessä kirkollisessa tilanteessa välttää. Messu on luonteeltaan yleinen ja avoin Kristukseen uskovaisille kastetuille. Ehtoollinen on mahdollista nauttia aina, kun se Kristuksen asetuksen mukaisesti asetetaan ja jaetaan.
Tähän vastaukseeni sisältyy vastaus kumpaankin kysymykseesi.Tiesit mitä kysymykselläni ajoin takaa ja tavallaan vastasit siihen. Minä en voi noin vain hyväksyä kirkon auktoriteettia, jonka se on ottanut mm. ehtoollisen jakajana. Joten voitko perustella, miksi ehtoollinen pitää nauttia kirkossa/kirkon jakamana ja ennen kaikkea: Millaisen asetuksen Kristus on antanut ehtoollisen jakamisesta?
- tai sitten...
Olen ihan varma sikäli kun raamatussa nyt lukee! Mutta raamattuja on lukemattomia versioita ja kopioiden kopiaoti oikeistuja ja oikaisujen oikasuja joten....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä3211566Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa614151Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1393410Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie2272715Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin1302432Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh2061909Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.3491286- 711115
Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa
Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san21038Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta20977