Galactica huono

.....

pitkäveteinen, lapsellinen, yksinkertainen, ...
Tuleeko kenties paranemaan jatkossa?

39

4617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Himura_Kenshin

      Nyt kyllä vetää minulta yli hilseen.

      Pitkäveteinen? No, riippuu katsojasta. Jos tahtoo jatkuvia avaruustaisteluja, paljon räiskettä ja räjähdyksiä sekä jatkuvaa toimintaa niin kyllä, sarja on kovin pitkäveteinen. Lapsellinen? Ja se alkuperäinen sarja varmaan oli sitten kovin aikuismainen? Yksinkertainen? ...Katsoitko oikeasti muuta kuin ensimmäiset kymmenen minuuttia pilotista?

      • ......

        olen katsonut kaikki nyt neloselta tulleet jaksot.
        vanha sarja oli toki myös melkoista shittiä.

        mutta tuleeks toi sarja muuttumaan vai jatkuuko samankaltainen meininki edelleen?


      • Himura_Kenshin
        ...... kirjoitti:

        olen katsonut kaikki nyt neloselta tulleet jaksot.
        vanha sarja oli toki myös melkoista shittiä.

        mutta tuleeks toi sarja muuttumaan vai jatkuuko samankaltainen meininki edelleen?

        Mihinkäs tiikeri raidoistaan pääsee. Kyllä se tulee jatkumaan melko samanlaisena. Tietty premissi muuttuu täysin Maapallon etsinnäksi/Cylonien pakoiluksi mutta homma hoidetaan samalla tyylillä kuin minisarjakin. Eli runsaasti dialogia ja hahmopohjaista vuorovaikuttelua, hintsusti toimintaa ja räimettä (vaikka sitäkin kyllä löytyy).

        Sarjan taso pysyy siinä samoissa kantimissa kuin minisarjassa, minun kirjoissani puhdasta parhautta siis. Ensimmäisen kauden aikana tulee vastaan ehkä yksi tai kaksi vähän huonompilaatuista jaksoa mutta muuten pysytään samalla/korkeammalla tasolla kuin minisarja.

        (Ensimmäinen jakso, 33, voitti muuten aikoinaan Hugon, ja se on ehkä koko tähänastisen sarjan paras jakso.)


      • RomuRaimo
        Himura_Kenshin kirjoitti:

        Mihinkäs tiikeri raidoistaan pääsee. Kyllä se tulee jatkumaan melko samanlaisena. Tietty premissi muuttuu täysin Maapallon etsinnäksi/Cylonien pakoiluksi mutta homma hoidetaan samalla tyylillä kuin minisarjakin. Eli runsaasti dialogia ja hahmopohjaista vuorovaikuttelua, hintsusti toimintaa ja räimettä (vaikka sitäkin kyllä löytyy).

        Sarjan taso pysyy siinä samoissa kantimissa kuin minisarjassa, minun kirjoissani puhdasta parhautta siis. Ensimmäisen kauden aikana tulee vastaan ehkä yksi tai kaksi vähän huonompilaatuista jaksoa mutta muuten pysytään samalla/korkeammalla tasolla kuin minisarja.

        (Ensimmäinen jakso, 33, voitti muuten aikoinaan Hugon, ja se on ehkä koko tähänastisen sarjan paras jakso.)

        Hmm..jos toi eka jakso on tosiaan ensimmäisen tuotantojakson paras jakso ja jos tuo maan etsintä/Cylonien pakoilu pysyy pääjuonena (eikä sitä laajenneta), niin en kyllä ymmärrä joidenkin ihmisten hehkutusta Galacticalla, ei nyt surkea sarja mutta suht keskinkertainen sci-fi sarja - ei säväytä minua ainakaan.


    • NiirtaNiirta

      Lapsellinen? Olisiko vika lapsellisessa katsojassa, joka ei jaksa katsoa ja keskittyä.

    • animagus

      Kyllä se minusta ihan kelvollista katsottavaa on ollut. Jos et pidä niin ei ole pakko katsoa! :)

    • samaa mieltä

      Lisäksi vielä vastenmielisen simppeleitä ja manipulatiivisia yökkö-efektejä pullollaan. Saippuasarja.

      • Äläpäs

        manibuloi.


      • niin...
        Äläpäs kirjoitti:

        manibuloi.

        Kerroin vain vakaan mielipiteeni. Ikävää.


    • cylon

      Voisi vähän perustellakin noita sun väitteitä...

      "--pitkäveteinen, lapsellinen, yksinkertainen,--"

      Minisarjaa voisin analysoida seuraavasti. Taitavaa näyttelemistä. Hienoja ja herkullisia dialogeja, asetelma on varsin uskottava. Riittää kun vertaa Galacticaa vaikkapa Tähtiporttiin. Galactica on aikuismaisempi ja henkilöt on nostettu pääosiin. Yksinkertaiseksi en uskaltaisi sarjaa nimittää, psykologinen taso eli henkilöiden väliset suhteet ovat vahvasti esillä, eivätkä yksiselitteisiä. Juoni ei ole vielä selvä. Jos ei osaa hahmottaa tällaisia tasoja sarjasta, niin kaipa se pullamössösukupolven mielestä tekee sarjasta sellaisen, jollaisena sinä sitä kuvailet. Liian vaikea lähestyä? Kukaan ei pakota jatkossakaan sua sarjaa katsomaan.

      Ah, ja kerrankin uskottavat "viholliset". Hassua, että cylonit saavat tällaisen nuoren aikuisenkin pelkäämään.

      • En ymmärrä, miksi Galacticaa moititaan pitkäveteiseksi tai lapselliseksi. Harvoin näin hyvää scifiä tulee. Galacticassa on monia tasoja ja hahmot ovat uskottavia. Myös juoneen on selvästi panostettu. Jos sarjaa vertaa johonkin simppeliin Tähtiporttiin, niin onhan niissä eroa kuin yöllä ja päivällä.


      • gothmog6

        Kyllähän cylonit on pelottavia , itsekin näen niistä unta öisin. Mutta asiaan : BSG on parasta scifiä tällä hetkellä .

        Ritari Ässän autokin taitaa olla cylon , siinähän on se sama punainen valo .. ehkä se on cylon-transformeri tai jotain .


      • MasaH
        Scipio kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi Galacticaa moititaan pitkäveteiseksi tai lapselliseksi. Harvoin näin hyvää scifiä tulee. Galacticassa on monia tasoja ja hahmot ovat uskottavia. Myös juoneen on selvästi panostettu. Jos sarjaa vertaa johonkin simppeliin Tähtiporttiin, niin onhan niissä eroa kuin yöllä ja päivällä.

        Mun mielestä Stargate Season 1-8 on parasta sci-fi viihdettä mitä ikinä on ollut, jotain kertoo se että olen vuosien varrella katsonut e.m seasonien kaikki jaksot kolme kertaa uudestaan (muutamia huonoja jaksoja lukuunottamatta)

        Valitettavasti Season 9:issä tapahtuu täysromahdus ja sarja vaipuu surkeeksi, mutta sarjan katsomisen voi hyvin päättää Season 8:iin.

        Sisarsarja Stargate Atlantis ei myöskään enää tuonut tarpeeksi "lisäarvoa", sarja oli jo loppuunkaluttu varsinaisessa Stargatessa tuotantojaksot 1-8.

        Galacticasta olen nähnyt yhden kokonaisen Seasonin, sarja ei ole huono mutta lievä pettymys se on ollut tähän mennessä, eniten minua rassaa hiukan "outo" kuvaustapa, sellainen hidas ja laahustava n.s "pääjuoni" on myös hieman liian heppoinen minun makuuni ..noh toivottavasti sarja paranee vanhetessaan, potentiaalia toki löytyy parempaan.

        Tässä vaiheessa rankkaisin Galactican neljänneksi parhaaksi Sci-Fi sarjaksi Stargaten, Star Trek NG ja Babylon 5 jälkeen.


        Mutta joo makunsa kullakin, en usko että seuraavan 10v aikana tulee sci-fi sarjaa joka minun kirjoissani kukistaisi Stargaten, siinä loksahti kaikki paikalleen, hyvät näyttelijät, hyvä käsikirjoitus, erittäin vähän n.s huonoja jaksoja, ei liikaa räiskmistä, kivasti hurttia huumoria, roolihahmot toteutettiin pilke silmäkulmassa ja etenkin pidin sarjassa n.s maailmankaikkeuteen ja fysiikan lakeihin liittyvää teoreettista pohdiskelua, olkoonkin että se välillä meni överiksi.

        Myös sarjan kuvaustapa, rekvisiitta jne oli silmää miellyttävä, en tykkää liian "ufomaisesti" kuvatuista sci-fi sarjoista.

        Lisää hyviä sci-fi elokuvia/sarjoja kaipaisin kovasti -- joista jokainen löytäis "omansa", #¤%#¤%#¤ saippusarjoja tulee uusintoineen päivästä pääksyyn:(


        Masa


      • MasaH kirjoitti:

        Mun mielestä Stargate Season 1-8 on parasta sci-fi viihdettä mitä ikinä on ollut, jotain kertoo se että olen vuosien varrella katsonut e.m seasonien kaikki jaksot kolme kertaa uudestaan (muutamia huonoja jaksoja lukuunottamatta)

        Valitettavasti Season 9:issä tapahtuu täysromahdus ja sarja vaipuu surkeeksi, mutta sarjan katsomisen voi hyvin päättää Season 8:iin.

        Sisarsarja Stargate Atlantis ei myöskään enää tuonut tarpeeksi "lisäarvoa", sarja oli jo loppuunkaluttu varsinaisessa Stargatessa tuotantojaksot 1-8.

        Galacticasta olen nähnyt yhden kokonaisen Seasonin, sarja ei ole huono mutta lievä pettymys se on ollut tähän mennessä, eniten minua rassaa hiukan "outo" kuvaustapa, sellainen hidas ja laahustava n.s "pääjuoni" on myös hieman liian heppoinen minun makuuni ..noh toivottavasti sarja paranee vanhetessaan, potentiaalia toki löytyy parempaan.

        Tässä vaiheessa rankkaisin Galactican neljänneksi parhaaksi Sci-Fi sarjaksi Stargaten, Star Trek NG ja Babylon 5 jälkeen.


        Mutta joo makunsa kullakin, en usko että seuraavan 10v aikana tulee sci-fi sarjaa joka minun kirjoissani kukistaisi Stargaten, siinä loksahti kaikki paikalleen, hyvät näyttelijät, hyvä käsikirjoitus, erittäin vähän n.s huonoja jaksoja, ei liikaa räiskmistä, kivasti hurttia huumoria, roolihahmot toteutettiin pilke silmäkulmassa ja etenkin pidin sarjassa n.s maailmankaikkeuteen ja fysiikan lakeihin liittyvää teoreettista pohdiskelua, olkoonkin että se välillä meni överiksi.

        Myös sarjan kuvaustapa, rekvisiitta jne oli silmää miellyttävä, en tykkää liian "ufomaisesti" kuvatuista sci-fi sarjoista.

        Lisää hyviä sci-fi elokuvia/sarjoja kaipaisin kovasti -- joista jokainen löytäis "omansa", #¤%#¤%#¤ saippusarjoja tulee uusintoineen päivästä pääksyyn:(


        Masa

        Juu, kyllä Star Trek ja Babylon 5 ovat parhaimmat scifi-sarjat. Pidän kuitenkin Star Trek Next Generationia laadukkaampana kuin sitä alkuperäistä. Siinä käsiteltiin enemmän filosofisia kysymyksiä, ja oli se muutenkin paremmin tehty. Olihan sillä toki jo ikääkin.


      • Right Knider
        gothmog6 kirjoitti:

        Kyllähän cylonit on pelottavia , itsekin näen niistä unta öisin. Mutta asiaan : BSG on parasta scifiä tällä hetkellä .

        Ritari Ässän autokin taitaa olla cylon , siinähän on se sama punainen valo .. ehkä se on cylon-transformeri tai jotain .

        Galacticalla ja Knight Riderilla on sama luoja Glen A. Larson. Hemmo toi täkynä vilkkuvan valon Galacticasta Knight Rideriin.


      • cylon
        MasaH kirjoitti:

        Mun mielestä Stargate Season 1-8 on parasta sci-fi viihdettä mitä ikinä on ollut, jotain kertoo se että olen vuosien varrella katsonut e.m seasonien kaikki jaksot kolme kertaa uudestaan (muutamia huonoja jaksoja lukuunottamatta)

        Valitettavasti Season 9:issä tapahtuu täysromahdus ja sarja vaipuu surkeeksi, mutta sarjan katsomisen voi hyvin päättää Season 8:iin.

        Sisarsarja Stargate Atlantis ei myöskään enää tuonut tarpeeksi "lisäarvoa", sarja oli jo loppuunkaluttu varsinaisessa Stargatessa tuotantojaksot 1-8.

        Galacticasta olen nähnyt yhden kokonaisen Seasonin, sarja ei ole huono mutta lievä pettymys se on ollut tähän mennessä, eniten minua rassaa hiukan "outo" kuvaustapa, sellainen hidas ja laahustava n.s "pääjuoni" on myös hieman liian heppoinen minun makuuni ..noh toivottavasti sarja paranee vanhetessaan, potentiaalia toki löytyy parempaan.

        Tässä vaiheessa rankkaisin Galactican neljänneksi parhaaksi Sci-Fi sarjaksi Stargaten, Star Trek NG ja Babylon 5 jälkeen.


        Mutta joo makunsa kullakin, en usko että seuraavan 10v aikana tulee sci-fi sarjaa joka minun kirjoissani kukistaisi Stargaten, siinä loksahti kaikki paikalleen, hyvät näyttelijät, hyvä käsikirjoitus, erittäin vähän n.s huonoja jaksoja, ei liikaa räiskmistä, kivasti hurttia huumoria, roolihahmot toteutettiin pilke silmäkulmassa ja etenkin pidin sarjassa n.s maailmankaikkeuteen ja fysiikan lakeihin liittyvää teoreettista pohdiskelua, olkoonkin että se välillä meni överiksi.

        Myös sarjan kuvaustapa, rekvisiitta jne oli silmää miellyttävä, en tykkää liian "ufomaisesti" kuvatuista sci-fi sarjoista.

        Lisää hyviä sci-fi elokuvia/sarjoja kaipaisin kovasti -- joista jokainen löytäis "omansa", #¤%#¤%#¤ saippusarjoja tulee uusintoineen päivästä pääksyyn:(


        Masa

        Olen katsonut Stargatesta kaikki tähän mennessä televisiossa näytetyt jaksot. Kyllä sarjan suhteen on sössitty. Pääjuonta on kehitelty "puolihuolimattomasti". Montako vuotta ne tyypit taas onkaan reissanneet Tähtiportilla? Ja kuinka intensiivisesti he ovat pyrkineet hyödyntämään löytämäänsä teknologiaa goauldeilta suojautumiseksi? Ainoastaan yhden jakson muistan, jossa ihmiset kokeilivat goauldien muokattua lennokkia, joka lähtikin kuljettamaan matkustajaansa kohti goauldien kotiplaneettaa.

        Stargaten ote on ihan liian viihteellinen. Luulin, että sarja parantuisi replikaattorien myötä, mutta ei. Sarjaa oltaisiin todella voitu lähteä viemään uuteen ja realistisempaan suuntaan, jos replikaattorien olisi annettu selviytyä Maassa ja ihmisten ja niiden välille olisi syntynyt sota. Mutta ei, jälleen kerran muutaman hengen ihmisiskuryhmä selvisi mitä kiperimmästä tilanteesta! On se kumma kuinka ihmiset onnistuvat selvittämään itseämään kehittyneempien kulttuurien ongelmia ja selviytymään niistä. Ja aina kun löytyy kehittynyt sivilisaatio, niin se ei halua jakaa teknologiaansa tai muuta vastaavaa. Paikka räjähtää ja ihmiset eivät saakaan kaipaamaansa teknologiaa.

        Huumori ei ole minuun hirveästi vedonnut. Se muuttaa sarjaa liian viihteelliseksi ja toiminnallehan sarja perustuu. Se ei luotaa kovin syvälle ihmisissä.

        Mutta ehdottomasti sarjassa on ollut helmiä yksittäisten jaksojen muodossa. Esimerkiksi se musta aukko - jakso, jossa musta aukko alkoi vaikuttaa portin kautta maahan. Yksi parhaista, ellei jopa parhain, jakso tähän mennessä.


      • MasaH
        cylon kirjoitti:

        Olen katsonut Stargatesta kaikki tähän mennessä televisiossa näytetyt jaksot. Kyllä sarjan suhteen on sössitty. Pääjuonta on kehitelty "puolihuolimattomasti". Montako vuotta ne tyypit taas onkaan reissanneet Tähtiportilla? Ja kuinka intensiivisesti he ovat pyrkineet hyödyntämään löytämäänsä teknologiaa goauldeilta suojautumiseksi? Ainoastaan yhden jakson muistan, jossa ihmiset kokeilivat goauldien muokattua lennokkia, joka lähtikin kuljettamaan matkustajaansa kohti goauldien kotiplaneettaa.

        Stargaten ote on ihan liian viihteellinen. Luulin, että sarja parantuisi replikaattorien myötä, mutta ei. Sarjaa oltaisiin todella voitu lähteä viemään uuteen ja realistisempaan suuntaan, jos replikaattorien olisi annettu selviytyä Maassa ja ihmisten ja niiden välille olisi syntynyt sota. Mutta ei, jälleen kerran muutaman hengen ihmisiskuryhmä selvisi mitä kiperimmästä tilanteesta! On se kumma kuinka ihmiset onnistuvat selvittämään itseämään kehittyneempien kulttuurien ongelmia ja selviytymään niistä. Ja aina kun löytyy kehittynyt sivilisaatio, niin se ei halua jakaa teknologiaansa tai muuta vastaavaa. Paikka räjähtää ja ihmiset eivät saakaan kaipaamaansa teknologiaa.

        Huumori ei ole minuun hirveästi vedonnut. Se muuttaa sarjaa liian viihteelliseksi ja toiminnallehan sarja perustuu. Se ei luotaa kovin syvälle ihmisissä.

        Mutta ehdottomasti sarjassa on ollut helmiä yksittäisten jaksojen muodossa. Esimerkiksi se musta aukko - jakso, jossa musta aukko alkoi vaikuttaa portin kautta maahan. Yksi parhaista, ellei jopa parhain, jakso tähän mennessä.

        *On se kumma kuinka ihmiset onnistuvat selvittämään itseämään kehittyneempien kulttuurien ongelmia ja selviytymään niistä. Ja aina kun löytyy kehittynyt sivilisaatio, niin se ei halua jakaa teknologiaansa tai muuta vastaavaa. Paikka räjähtää ja ihmiset eivät saakaan kaipaamaansa teknologiaa. *

        Heh no toihan on standardikamaa KAIKISSA sci-fi sarjoissa, Star Trekissä oli lähes aina läheltä-piti tilanteita kun taisteltiin muukalaisia vastaan ja harvemmin Startrekissäkään ihmiset saivat käyttöön muukalaisten teknologia, aina oli "joku este" lopulta.

        Sama juttu Galacticassa, nippa-nappa tilanteita useita Season 1 aikana, ehditään hypätä sekuntia ennen kuin on liian myöhäistä jne


        Muhun ainakin nappas Stargaten huumori, varsinkin mäkaiverin jatkuvat huumoristiset letkautukset vaikeissakin tilanteissa.

        Mutta kuten sanoin aikaisemmassa postissa; näyttelijät, käsikirjoitus, pilke silmäkulmassa, ei liikaa räiskimistä, erinomaisesti kuvattu (ei liian UFOmaisesti kuten monet sci-fi sarjat) ja erityisesti melkein joka jaksossa oleva tieteellis-filosofinen pohdiskelu maailmankaikkeudesta ja fysiikan lakeihin liittyvistä mahdollisuuksista ja rajoituksista olivat minun makuuni.

        Stargatesta vielä sen verran että jos jossain vaiheessa hankit lisäseasonint netistä/DVD:nä niin Season 6 on kyllä yksi huonommista tuotantokausista, mutta sarja paranee taas pikkuhiljaa Season 7:ssa ja Season 8 on ylivoimaisesti paras tuotantokausi koko Stargaten historiassa.

        Stargate 9:ssä tapahtuu sitten kertakaikkinen täysromahdus, osittain siksi että mäkaiveri lähtee mutta myös siksi että suurin osa n.s pääjuonista saa jo ratkaisun season 8:ssa, joiden jatkaminen on/olisi enää vain vanhan toistamista keinotekoisilla juonenkuvioilla.

        Eli stargaten katsominen kannattaa lopettaa Season 8:iin ja sen jälkeen voi muistella hyvillä mielin hyvää sarjaa tulevaisuudessa.

        Kaikki sci-fi sarjat ei ole kaikkien makuun, siksi niitä pitää saada lisää -- ja paljon, jokaiselle jotakin.


      • mörkö
        gothmog6 kirjoitti:

        Kyllähän cylonit on pelottavia , itsekin näen niistä unta öisin. Mutta asiaan : BSG on parasta scifiä tällä hetkellä .

        Ritari Ässän autokin taitaa olla cylon , siinähän on se sama punainen valo .. ehkä se on cylon-transformeri tai jotain .

        Jep Jep.... kun galactican väki pääsi viimein maahan (galactica 1980) tulivat cylonit perässä ja loivat k.i.t.t auton vilkkuvalla valolla ja turboboost toiminnolla (tämä tosin colonialien aluksissa) :)


    • fdsfds

      no voi helvetin saatana, ei edes ensimmäistä jaksoa ole tullut itse sarjasta, vasta mini-series kesken niin jo tyyppi täällä haukkuu.....


      itsekin pidin mini-sarjaa vähän tylsänä mutta itse sarja (JOLLE ANNOIN REILUN MAHDOLLISUUDEN) on loistava..

      • taas sivusta

        TUMP TUMP on uhrattava 150000000 jotta loput pelastuisivat, voihan frakin frak! TUMP TUMP
        äänestän ulos tähtilaiva XX:n koska koko ajan on tuntunut ettei tähtilaiva XX ole tiimipelaaja. Ai no sitte ratatatata! vuviuviu, nymmä tapoin ne, ny on morkis (tuleekohan lakitupajakso, tuo juuessein iki-trauman, oikeuden etsimisen manifestaatio). TUMP TUMP Mngh lääh, hinkhink, herra tohtori, minua niin kuumottaa, olenhan eksistenttiäni pohtiva deluxe-mallin myöhempien aikojen himopinokkio, and aim very obviously very iivil. TUMP TUMP. Saippuaa, halpoja manipulatiivisia tehokeinoja. Ja laajemmassa kontekstissa - pahempaa.


      • taas sivusta kirjoitti:

        TUMP TUMP on uhrattava 150000000 jotta loput pelastuisivat, voihan frakin frak! TUMP TUMP
        äänestän ulos tähtilaiva XX:n koska koko ajan on tuntunut ettei tähtilaiva XX ole tiimipelaaja. Ai no sitte ratatatata! vuviuviu, nymmä tapoin ne, ny on morkis (tuleekohan lakitupajakso, tuo juuessein iki-trauman, oikeuden etsimisen manifestaatio). TUMP TUMP Mngh lääh, hinkhink, herra tohtori, minua niin kuumottaa, olenhan eksistenttiäni pohtiva deluxe-mallin myöhempien aikojen himopinokkio, and aim very obviously very iivil. TUMP TUMP. Saippuaa, halpoja manipulatiivisia tehokeinoja. Ja laajemmassa kontekstissa - pahempaa.

        Mikä tekee Galactican saippuasta pahempaa kuin vaikkapa OZin, The Shieldin ja Deadwoodin saippuasta?

        Minä ainakin olen huomannut, että kaikki menestyssarjat ovat jonkinlaisia saippuasarjojen variaatioita.


      • televisiota
        j.ellroy kirjoitti:

        Mikä tekee Galactican saippuasta pahempaa kuin vaikkapa OZin, The Shieldin ja Deadwoodin saippuasta?

        Minä ainakin olen huomannut, että kaikki menestyssarjat ovat jonkinlaisia saippuasarjojen variaatioita.

        koska en itse omista.

        Viittasin laajemmalla kontekstilla mm.kumoamattomaan havaintooni tv-sarjojen jne. suoranaisen ohjelmalliseen tapaan "totuttaa" (en ota tässä suoraa kantaa perimmäisiin syyllisiin) massojen ajatusta kaikkinaisen kilpailun, karsimisen ja priorisoinnin ajatukseen. Ja yleensäkin kaikkien sotaan kaikkia vastaan. Se on synkkä uusliberalistinen (anteeksi tuon löysän termin käyttö) maailma.


      • Himura_Kenshin
        televisiota kirjoitti:

        koska en itse omista.

        Viittasin laajemmalla kontekstilla mm.kumoamattomaan havaintooni tv-sarjojen jne. suoranaisen ohjelmalliseen tapaan "totuttaa" (en ota tässä suoraa kantaa perimmäisiin syyllisiin) massojen ajatusta kaikkinaisen kilpailun, karsimisen ja priorisoinnin ajatukseen. Ja yleensäkin kaikkien sotaan kaikkia vastaan. Se on synkkä uusliberalistinen (anteeksi tuon löysän termin käyttö) maailma.

        Kysymys: Jos et itse omista telkkaria tai sitä katsele, niin miten ihmeessä sinä voit sitten tehdä havaintoja/arvostella siitä tulevia ohjelmia? Luetko synopseja netistä ja teet niiden perusteella päätelmäsi? Vai perustatko mielipiteesi muiden ihmisten kommentointiin tai reagointiin?

        Muutenkin tuo "kumoamaton" kuulostaa aika pirun omahyväiseltä ajattelulta. Tässä maailmassa on loppujen lopuksi niin vähän mitään "kumoamatonta" ettei edes kannata alkaa tekemään mitään säännöstöä siitä mikä on kumoamatonta ja mikä ei. Vai luuletko sinä että sinulla on jokin taito tehdä asioista kumoamattomia niin että voit sitten kehuskella sillä miten sinä osaat nähdä asioiden ainoan ja oikean puolen. Pyydän, muuta ajattelutapaa niin elämästäsi tulee helpompaa.


      • Himura_Kenshin
        Himura_Kenshin kirjoitti:

        Kysymys: Jos et itse omista telkkaria tai sitä katsele, niin miten ihmeessä sinä voit sitten tehdä havaintoja/arvostella siitä tulevia ohjelmia? Luetko synopseja netistä ja teet niiden perusteella päätelmäsi? Vai perustatko mielipiteesi muiden ihmisten kommentointiin tai reagointiin?

        Muutenkin tuo "kumoamaton" kuulostaa aika pirun omahyväiseltä ajattelulta. Tässä maailmassa on loppujen lopuksi niin vähän mitään "kumoamatonta" ettei edes kannata alkaa tekemään mitään säännöstöä siitä mikä on kumoamatonta ja mikä ei. Vai luuletko sinä että sinulla on jokin taito tehdä asioista kumoamattomia niin että voit sitten kehuskella sillä miten sinä osaat nähdä asioiden ainoan ja oikean puolen. Pyydän, muuta ajattelutapaa niin elämästäsi tulee helpompaa.

        Voisitko vielä sen verran valoittaa että mitä tarkoitat uusliberalistisella maailmalla? Kaikesta päätellen se ei voi olla mitään kiva...


      • uudestaan...
        Himura_Kenshin kirjoitti:

        Voisitko vielä sen verran valoittaa että mitä tarkoitat uusliberalistisella maailmalla? Kaikesta päätellen se ei voi olla mitään kiva...

        TV poistui pari vuotta sitten OMASTA asunnostani - tarkistan tilanteen aina joskus jossakin, kuten roskalehtienkin tilan. Kumoamaton havainto ko. asiasta on kumoamaton, ei sille mahda: kisaa, kilpailua, pudotuspelejä, karsintaa, sen tuhannen idiootteja "suuriaseikkailuja".. kyllä ne jo luovat todellisuutta, sen lisäksi että kuvastavat (vrt. mm. Bourdieu). Siksi TV on vaarallinen. Sattumalta ja piruuttani kiskaisin tekstini tännekin. En tunne tarvetta osallistua nk. keskusteluun enempää.

        (Ko. sarjassakin riittää jatkuvalla syötöllä tilanteita, joissa perusteemana on "kaikille ei riitä", tästä saadaan kehitettyä halvan manipulatiivisesti sietämättömiä valintatilanteita, joiden esille panon tapa ja henki mielestäni agitoi myötätunnon sijasta ennemminkin sadistisia tuntoja; joka tapauksessa niiden ryöstöviljely kielii heppoisesta ideavarastosta. Sarja on monin osin varsin vastenmielinen, mutta niinhän ne nykyisin.)


      • kirjoitin...
        uudestaan... kirjoitti:

        TV poistui pari vuotta sitten OMASTA asunnostani - tarkistan tilanteen aina joskus jossakin, kuten roskalehtienkin tilan. Kumoamaton havainto ko. asiasta on kumoamaton, ei sille mahda: kisaa, kilpailua, pudotuspelejä, karsintaa, sen tuhannen idiootteja "suuriaseikkailuja".. kyllä ne jo luovat todellisuutta, sen lisäksi että kuvastavat (vrt. mm. Bourdieu). Siksi TV on vaarallinen. Sattumalta ja piruuttani kiskaisin tekstini tännekin. En tunne tarvetta osallistua nk. keskusteluun enempää.

        (Ko. sarjassakin riittää jatkuvalla syötöllä tilanteita, joissa perusteemana on "kaikille ei riitä", tästä saadaan kehitettyä halvan manipulatiivisesti sietämättömiä valintatilanteita, joiden esille panon tapa ja henki mielestäni agitoi myötätunnon sijasta ennemminkin sadistisia tuntoja; joka tapauksessa niiden ryöstöviljely kielii heppoisesta ideavarastosta. Sarja on monin osin varsin vastenmielinen, mutta niinhän ne nykyisin.)

        myös tämän:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=107&conference=4500000000001501&posting=22000000014140923

        ...ja kommenttikin näytti tutunomaiselta.


      • cylon
        Himura_Kenshin kirjoitti:

        Kysymys: Jos et itse omista telkkaria tai sitä katsele, niin miten ihmeessä sinä voit sitten tehdä havaintoja/arvostella siitä tulevia ohjelmia? Luetko synopseja netistä ja teet niiden perusteella päätelmäsi? Vai perustatko mielipiteesi muiden ihmisten kommentointiin tai reagointiin?

        Muutenkin tuo "kumoamaton" kuulostaa aika pirun omahyväiseltä ajattelulta. Tässä maailmassa on loppujen lopuksi niin vähän mitään "kumoamatonta" ettei edes kannata alkaa tekemään mitään säännöstöä siitä mikä on kumoamatonta ja mikä ei. Vai luuletko sinä että sinulla on jokin taito tehdä asioista kumoamattomia niin että voit sitten kehuskella sillä miten sinä osaat nähdä asioiden ainoan ja oikean puolen. Pyydän, muuta ajattelutapaa niin elämästäsi tulee helpompaa.

        Tuo kirjoittaja on selvä trolli. Turha antaa hänelle enempää tilaa kuin mitä hän viesteillään vie. =)


      • kysymys...
        cylon kirjoitti:

        Tuo kirjoittaja on selvä trolli. Turha antaa hänelle enempää tilaa kuin mitä hän viesteillään vie. =)

        viestini oli totisinta totta. Rubbish is rubbish.


    • mörkö

      Voi hyvä isä sentään! Toivottavasti et vertaa tätä sarjaa esim. trekkeihin? Galactica on ansainnut paikan heti babylon5 kannassa (scifi mittapuulla mitattuna)realistisella otteellaan, sekä loistavilla henkilöhahmoilla. Tässä sarjassa on sentään syvyyttä ja synkkää tunnelmaa toisin kuin sokerikuorrutetuissa lateksi otsa trekeissä. (Auts, tuon edellisen myöntäminen sattui koska myös trekit ovat lähellä sydäntäni)

      • on saippuaa

        ja rubbish is rubbish.


      • olennaisen

        Galacticassa on mukaansa tempaavaa synkkyyttä ja epätoivoa. Epätoivoisessa sodassa kun ollaan niin kaikki turha kiilto on karsittu pois. Saman tyylistä meininkiä löytyi aikanaan Wing Commander elokuvasta, jossa tosin oli vaikutteita sukellusveneleffoista.


    • epicurist

      Eniten Galakticassa ihmetyttää tuo kameran käyttö. Ikäänkuin noudatettaisiin dogma-sääntöä, että kaikki kuvataan käsivaralta sillä erotuksella, että kuvaajan pitää olla olla lisäksi kännissä. Haisee tekotaiteellisuudelta aika pahasti.

      Ns. "laatusarjoille" näyttää olevan yhteistä, että luodaan sellainen levoton, hyppelevä fiilis korvaamaan sitä, että mitään ei juurikaan tapahdu. Onko se sitten laatua? Muotia ainakin.

    • Mayborne

      Tuo Battlestar Galactica on kyllä ihan hirveen suuri pettymys. Kaverini, joka tykkää myös Tähtiportista niin sanoi että Galactica on parempi. No alotin sitten kahtomaan galacticaa ja en kyllä älyä mitä hyvää koko sarjassa on. Pitkäveteinen? On todellakin. Jos sarja on pitkäveteinen niin ei se tarkoita että siinä pitäisi olla koko ajan toimintaa ja avaruusammuskelua (se usein vasta onkin tylsää) vaan siinä pitää olla jotain hienoa tutkimista ja scifi-pohdintaa. Mulla ainakin tyssäs koko into siihen ku ekan kerran mainittiin Cylonit. Ne ei iske sitten yhtään. Kaipaan nerokkaampaa vihollista. Stargatea ja galactikaa ei voi es verrata. Ne on niin eri tasoisia ohjelmia. Stargate on asia homma ja vielä kahdeksan kaudenkin ja 7 vuoden katsomine jälkeen se on paras sarja ikinä.

      Joku sanoi että kasi kauden jälkeen Stargate huononi, mutta minusta ysi kausi on ollut paras tähän mennessä. Siinä on nerokasta juttua, Henkilöhahmojen vaihtokaan ei haittaa yhtään. Minusta uusi Cameron äijä on oikeastaan parempi kuin O'neill. Ysi kausi on muutenkin paljon vakava henkisempi kuin aikaisemmat, joten Cameron tuo siihen tiettyä syvyyttä. Tosin Cameron yrittää olla O'neill kakkonen ja huumori miehiä, mutta se on kuitenkin vakavempi äijä loppujen lopuksi.

      • LordRefa

        Minunkin mielestä Galactica on ollut jonkinmoinen pettymys, olen ladannut netistä melkein kaikki tähän asti näytetyt jaksot ja taso pysyy aika samantasoisena.

        Perusongelma Galacticassa on heppoisen juonen lisäksi sellainen outo 'suttumainen' kuvaus, ihan kuin olisivat tahallaan hakeneet - huonolla menestyksellä - vanhan ajan film noir tyyppistä lähestymistapaa, myös turhan tummankalskahtava kuva häiritsee.

        Tämän lisäksi liikutaan koko ajan 'samoissa piireissä'; sarjoissa kuten star trek, babylon 5 ja tähtiportti liikutaan eri maailmoissa koko ajan joka tuo jatkuvasti 'uutta virikettä'. Galacticassa junnataan koko ajan samaa sekä juonellisesti että olosuhteiden/ympäristön suhteen - se tylsistyttää aika nopeasti.

        Mitään erikoisen hyviä näyttelijöitä/roolisuorituksia/roolihahmoja ei myöskään ole (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kuten Gaius joka on sarjan todellinen väriläiskä).

        Kyllähän Galacticaa katsoo mutta eipä haittaisi vaikka joku jakso jäisi jostain syystä katsomatta - normaalisti tämä olisi minulle katastrofi mitä hyviin sci-fi sarjoihin tulee.

        Tähtiportista vielä sen verran että minunkin mielestä se on ehkä paras sci-fi sarja moneen vuoteen mutta mielestäni toi ysi kausi on ollut todella tylsä, yritetään väkisin keksiä uusia juonenkäänteitä.


      • Mayborne
        LordRefa kirjoitti:

        Minunkin mielestä Galactica on ollut jonkinmoinen pettymys, olen ladannut netistä melkein kaikki tähän asti näytetyt jaksot ja taso pysyy aika samantasoisena.

        Perusongelma Galacticassa on heppoisen juonen lisäksi sellainen outo 'suttumainen' kuvaus, ihan kuin olisivat tahallaan hakeneet - huonolla menestyksellä - vanhan ajan film noir tyyppistä lähestymistapaa, myös turhan tummankalskahtava kuva häiritsee.

        Tämän lisäksi liikutaan koko ajan 'samoissa piireissä'; sarjoissa kuten star trek, babylon 5 ja tähtiportti liikutaan eri maailmoissa koko ajan joka tuo jatkuvasti 'uutta virikettä'. Galacticassa junnataan koko ajan samaa sekä juonellisesti että olosuhteiden/ympäristön suhteen - se tylsistyttää aika nopeasti.

        Mitään erikoisen hyviä näyttelijöitä/roolisuorituksia/roolihahmoja ei myöskään ole (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kuten Gaius joka on sarjan todellinen väriläiskä).

        Kyllähän Galacticaa katsoo mutta eipä haittaisi vaikka joku jakso jäisi jostain syystä katsomatta - normaalisti tämä olisi minulle katastrofi mitä hyviin sci-fi sarjoihin tulee.

        Tähtiportista vielä sen verran että minunkin mielestä se on ehkä paras sci-fi sarja moneen vuoteen mutta mielestäni toi ysi kausi on ollut todella tylsä, yritetään väkisin keksiä uusia juonenkäänteitä.

        Miks kukaan ei tykkää ysi kaudesta? :(. Goa'uldit oli sarjassa niin pitkään että minusta oli hyvä että vihollinen vaihettiin Oreihin. Kasi kauden alussa alkoi Goa'uldit jo käymään liian tutuiksi ja minusta Orit tuo uutta jännitystä sarjaan. Yleensäkkin Muinaiset on minusta sarjan parasta antia.


      • Mayborne
        Mayborne kirjoitti:

        Miks kukaan ei tykkää ysi kaudesta? :(. Goa'uldit oli sarjassa niin pitkään että minusta oli hyvä että vihollinen vaihettiin Oreihin. Kasi kauden alussa alkoi Goa'uldit jo käymään liian tutuiksi ja minusta Orit tuo uutta jännitystä sarjaan. Yleensäkkin Muinaiset on minusta sarjan parasta antia.

        Niin lisään vielä ysi kaudesta vähän. Ysi kaudessa on ollut muutamia tosi irrallisia ja huonoja jaksoja. Collateral Damage oli minusta, sanosinko niin aikas huono jakso. Mut jos nuita poikkeuksia ei lasketa mukaan niin aivan loistava kausi.


      • Pegasus

        Tämä on kyllä kieltämättä erikoista kun moni päätyy haukkumaan BSG:tä ihan täysillä. SG1 on ihan kelvollinen mutta itseäni se ei ole koskaan kunnolla säväyttänyt, mutta hyväksyn silti että se saa tv-aikaa. Enemmän sääli olisi se että kaikki scifit potkittaisiin pois tv:stä.

        Jotenkin tietty painostava tunnelma on tehnyt bsg:stä mukavaa seurattavaa. Tähän mennessä esitetyistä jaksoista suurimmassa osassa on oikeasti juoni edennyt. On yksi selkeä suunta, selvitä sukupuuttoon kuolemiselta. 2-kausi on oikeasti hyvä. Melkeinpä parasta tv:ssä, minun mielestäni. Mitä tutkimista ja pohdintaa BSG:stä puuttuu? kyllä poliittiset asiat ja ihmisen oikeus elämiseen ovat mielestäni tasan tarkkaan ihmisyyttä... Pohdintaa, ja toimintaa täysin sopusoinnussa.


      • MasaH
        Pegasus kirjoitti:

        Tämä on kyllä kieltämättä erikoista kun moni päätyy haukkumaan BSG:tä ihan täysillä. SG1 on ihan kelvollinen mutta itseäni se ei ole koskaan kunnolla säväyttänyt, mutta hyväksyn silti että se saa tv-aikaa. Enemmän sääli olisi se että kaikki scifit potkittaisiin pois tv:stä.

        Jotenkin tietty painostava tunnelma on tehnyt bsg:stä mukavaa seurattavaa. Tähän mennessä esitetyistä jaksoista suurimmassa osassa on oikeasti juoni edennyt. On yksi selkeä suunta, selvitä sukupuuttoon kuolemiselta. 2-kausi on oikeasti hyvä. Melkeinpä parasta tv:ssä, minun mielestäni. Mitä tutkimista ja pohdintaa BSG:stä puuttuu? kyllä poliittiset asiat ja ihmisen oikeus elämiseen ovat mielestäni tasan tarkkaan ihmisyyttä... Pohdintaa, ja toimintaa täysin sopusoinnussa.

        on Galacticassa liian vähän. Jos haluan katsoa politiikkaa katson A-Studiota, jos haluan katsoa dialogeja elämästä ihmisten välillä katson Kauniita ja Rohkeita / Salkkareita (en halua mutta jos haluaisin).

        Sci-Fi sarjassa pitää olla tieteellisteknistä spekulointia ihmiskunnan mahdollisuuksista fysiikan lakien ja maailmankaikkeuden rajoutuksin, mikä on (saattaa olla) mahdollista tulevaisuudessa ja mikä ei.

        Tämä tieteellinen pohdiskelu kun nivotaan saumattomasti yhteen hyvän juonen, hyvien näyttelijöiden ja hyvien lavasteiden kanssa johon vielä sirotellaan annos hurttia huumoria ja kunnon toimintaa ja jossa vielä n.s "maisemat" vaihtelevat jatkuvasti niin silloin saadan sci-fi sarjat nimeltä Tähtiportti ja Star Trek NG.

        Henkilöhahmojen esittely ja heidän väliset suhteensa ei mielestäni saa olla mikään itsetarkoitus sci-fi sarjoissa, se tulee kyllä puolihuomaamattomasti "kylkiäisenä" kunhan käsikirjoittaja on tehnyt työnsä hyvin. Saippuasarjat on asia erikseen...

        Valitettvasti Galactica täyttää e.m kriteerit vain osittain...mutta turha väitellä makuasioista, toinen tykkää äideistä, toinen tyttäristä ja toiseksi olen itse vasta nähny yhden kokonaisen seasonin Galacticasta, mielipiteeni saattaa hyvinkin muuttua tulevina vuosina, näin kävi esim Tähtiportille jota aloin todella arvostaa vasta 3-4 katsotun tuotantokauden jälkeen.

        Pääasia on että jokaiselle löytyy jotakin, valitettavasti Suomessa TV-kanavien sci-fi ohjelmapolitiikka on lievästikkin sanottuna järkyttävää - hyvät sci-fi sarjat siirretään ensiksi heittopussiksi myöhäisarki-iltaan jolla verukkeella (alentuneet katsojaluvut mikä on näennäistä sillä sci-fi fanit ovat uskollista porukkaa he ottavat jakson nauhalle jos seuraavana päivänä on työpäivä) sarja voidaan vähän ajan päästä lopettaa. Salkkareita y.m saippuoita tulee uusintoineen tuutin täydeltä mutta Tähtiportti heivattiin tylysti roskikseen.

        Masa


      • Mayborne
        MasaH kirjoitti:

        on Galacticassa liian vähän. Jos haluan katsoa politiikkaa katson A-Studiota, jos haluan katsoa dialogeja elämästä ihmisten välillä katson Kauniita ja Rohkeita / Salkkareita (en halua mutta jos haluaisin).

        Sci-Fi sarjassa pitää olla tieteellisteknistä spekulointia ihmiskunnan mahdollisuuksista fysiikan lakien ja maailmankaikkeuden rajoutuksin, mikä on (saattaa olla) mahdollista tulevaisuudessa ja mikä ei.

        Tämä tieteellinen pohdiskelu kun nivotaan saumattomasti yhteen hyvän juonen, hyvien näyttelijöiden ja hyvien lavasteiden kanssa johon vielä sirotellaan annos hurttia huumoria ja kunnon toimintaa ja jossa vielä n.s "maisemat" vaihtelevat jatkuvasti niin silloin saadan sci-fi sarjat nimeltä Tähtiportti ja Star Trek NG.

        Henkilöhahmojen esittely ja heidän väliset suhteensa ei mielestäni saa olla mikään itsetarkoitus sci-fi sarjoissa, se tulee kyllä puolihuomaamattomasti "kylkiäisenä" kunhan käsikirjoittaja on tehnyt työnsä hyvin. Saippuasarjat on asia erikseen...

        Valitettvasti Galactica täyttää e.m kriteerit vain osittain...mutta turha väitellä makuasioista, toinen tykkää äideistä, toinen tyttäristä ja toiseksi olen itse vasta nähny yhden kokonaisen seasonin Galacticasta, mielipiteeni saattaa hyvinkin muuttua tulevina vuosina, näin kävi esim Tähtiportille jota aloin todella arvostaa vasta 3-4 katsotun tuotantokauden jälkeen.

        Pääasia on että jokaiselle löytyy jotakin, valitettavasti Suomessa TV-kanavien sci-fi ohjelmapolitiikka on lievästikkin sanottuna järkyttävää - hyvät sci-fi sarjat siirretään ensiksi heittopussiksi myöhäisarki-iltaan jolla verukkeella (alentuneet katsojaluvut mikä on näennäistä sillä sci-fi fanit ovat uskollista porukkaa he ottavat jakson nauhalle jos seuraavana päivänä on työpäivä) sarja voidaan vähän ajan päästä lopettaa. Salkkareita y.m saippuoita tulee uusintoineen tuutin täydeltä mutta Tähtiportti heivattiin tylysti roskikseen.

        Masa

        Pittää tässä vielä erikseen mainita että hyvin ilmaisit kyllä asiat :). Ei mitään lisättävää, olen samaa mieltä. Tähtiportti paranee koko ajan mitä enemmän sitä katsoo. Kun on katsonut yhdeksänteen kauteen asti ja sitten katsoo uudestaan ekoja kausia niin huomaa että ne on paljon parempia ku mitä ekalla katselukerralla, huomaa miten kaikki hienot systeemit on yhdistetty uusiin jaksoihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7616
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4392
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2079
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1712
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe