Sananvapaus - länsimaisten vaalima arvo, jonka yhtenä merkittäviä päämääriä ovat viihteen lisäksi pyrkimys ajaa kansan valtaan ja sivistykseen tähtäävässä yhteiskunnassa kansan etuja, mielipiteiden vaihdon ja kansan etujen toteutumiseen liittyvän kehityksen ja tavoitteiden jakamisen kautta.
Mikäli sananvapaus käsitetään kansalaisten etujen toteutumiseen tähtäävänä arvona, silloin ei varmastikaan ole tavoitteen mukaista, että sananvapauden nojalla julkaistu materiaali synnyttää mahdollisesti jopa väkivaltaisuuksiin ja vihaan johtavaa vastakkainasettelua yhteiskunnan eri kansan osien kesken.
Jyllands Postenin julkaisemat pilapiirrokset olivat käsittääkseni olevinaan jollain tasolla
"terävää" kommentaatiota Islaminuskosta ja Muslimimaailman tilasta. Koska ymmärrykseni mukaan Islam on Muslimeille elämän keskeisin merkitys ja ehdottoman pyhä asia, ja koska Profeetta Muhammed on Islamilaisille pyhä, lehden toimitus syyllistyi julkaistessaan kuvat tästä tietoisena selkeään harkittuun provokaatioon ja vihan lietsomiseen uskontokuntaa kohtaan.
En ole Muslimi, enkä ymmärrä kovinkaan paljoa Islamin uskon yksityiskohdista, mutta ymmärrän kuvat ja niiden perustelun sananvapauden nojalla samasta näkökulmasta kuin Muslimit. Mikäli on lain nojalla oikeutettua tämän parhaaksi lähestymistavaksi harkittuaan julkaista solvaavia kuvia toisen ihmisen Pyhästä Profeetasta, jossain on jotain todella pahasti vialla.
Jokaisella on mielipiteensä, ja rasistisia, vihaavia yksilöitä on jokaisessa kulttuurissa, mutta haluammeko me sivistyneenä, yhteisymmärrykseen ja rauhaan pyrkivänä maana pitää kiinni sanavapaudesta silloinkin, kun se voi kääntyä omaa yhteiskuntaamme vastaan? Mikäli Tanska ei ota vastuuta oman mediansa hyvästä journalistisesta tavasta puhdasta järkeä käyttäen, toivon että Suomi edes ottaa tästä tapauksesta ennakkoesimerkin siitä, minkälaista kehitystä emme halua Suomeen ja muuhun Eurooppaan.
Näyttäkäämme Muslimeille, että emme halua missään tapauksessa solvata sitä, mikä on lähimmäisellemme Pyhää.
Sananvapaudesta
19
887
Vastaukset
- Rike
Kysymys on siitä, että islam on fasistinen oppi aivan kuin neuvostokommunismi ja sitä ennen natsismi.
Kommunismin ja natsismin loukkaaminen oli hengenvaarallista ja niin on nykyään niiden perillisen, islamin, kanssa.
Jos väkivallan uhan edessä taivutaan nyt niin sille tielle ei näy loppua. Jos pirulle annetaan pikkusormi niin se vie koko käden. Islamilaiset saavat käskynsä jostain Mekan suunnalta ja heidän kannaltaan ne ajavat ohi meidän laeistamme.
Muhammed voi olla profeetta, mutta hän on väärä profeetta eikä hänellä ole mitään tekemistä pyhän kanssa.- muslimi mies
kaveri olet täysin hukassa... etkä edes tiedä et Islam on uskonto ja hyvin vahva ja perusteellinen.
natsismi ja kommunismi olivat ihan täysin eriasia.
Mitäs sinä tiedät pilapiirrosten jupakast, sen mitä länsimaiset mediat ovat kertoneet. pilapiirrokset julkaistiin syyskuussa 2005. Muslimimaat protestoivat niiden vataan diplomaatisella ja rauhallisella keinolla tosi pitkään. mikään ei auttanut ja lopulta turvauduttiin mieleenilmauksiin ympäri maailma. Suurin osa mieleenosoituksesta oli rauhallisia. Libananissa osoitti mieltään 800000 ihmistä ja täysin rauhallisesti.
hyvä ihminen! muistathan yks juttu.
vastattomasti puhuminen on tosi helppo, mutta kun puhutaan tosissaan sitten se on eri asiaa. - usean lähteen kautta
muslimi mies kirjoitti:
kaveri olet täysin hukassa... etkä edes tiedä et Islam on uskonto ja hyvin vahva ja perusteellinen.
natsismi ja kommunismi olivat ihan täysin eriasia.
Mitäs sinä tiedät pilapiirrosten jupakast, sen mitä länsimaiset mediat ovat kertoneet. pilapiirrokset julkaistiin syyskuussa 2005. Muslimimaat protestoivat niiden vataan diplomaatisella ja rauhallisella keinolla tosi pitkään. mikään ei auttanut ja lopulta turvauduttiin mieleenilmauksiin ympäri maailma. Suurin osa mieleenosoituksesta oli rauhallisia. Libananissa osoitti mieltään 800000 ihmistä ja täysin rauhallisesti.
hyvä ihminen! muistathan yks juttu.
vastattomasti puhuminen on tosi helppo, mutta kun puhutaan tosissaan sitten se on eri asiaa.Nykyään et voi väittää, että ihmisten tiedot perustuvat pelkästään länsimaiseen mediaan. Useat ihmiset matkustelevat ympäri maailmaa, tekevät tutkimusta ja internetin kautta saa yhteyden maapallon toiselle puolelle saakka. Enää ei siis tarvitse pitäytyä pelkissä länsimaisissa lähteissä.
PS: En kirjoittanut mitään tässä viestiketjussa olevista viesteistä, vain tämän ainoan viestin. Näin ulkopuolisena tutkijana vain kommentoin, että nykyaikana ihmisillä on suunnaton mahdollisuus käyttää eri lähteitä, siis muitakin kuin länsimaisia. - Nimetön
usean lähteen kautta kirjoitti:
Nykyään et voi väittää, että ihmisten tiedot perustuvat pelkästään länsimaiseen mediaan. Useat ihmiset matkustelevat ympäri maailmaa, tekevät tutkimusta ja internetin kautta saa yhteyden maapallon toiselle puolelle saakka. Enää ei siis tarvitse pitäytyä pelkissä länsimaisissa lähteissä.
PS: En kirjoittanut mitään tässä viestiketjussa olevista viesteistä, vain tämän ainoan viestin. Näin ulkopuolisena tutkijana vain kommentoin, että nykyaikana ihmisillä on suunnaton mahdollisuus käyttää eri lähteitä, siis muitakin kuin länsimaisia.muttei sulla silti ole oikeus haukkua islamia fasistiseksi tai natsistiseksi. olet hyvin erehtynyt.
- don Fiasko
kuin minun suullani
- muslimi mies
Hei!
Siinä fiksun ja viisan länsimaisen näkökulma asiasta, olisipa Tanskan pääministerikin yhtä fiksu ja tajuisi asian... tai ehkä hän on tajunut asian, muttei halua myönnä sen pois.
Sananvapaus on tietysti hyvää asiaa. Kukaan ei voi kiistä siitäkään että, jokaisella yksilöllä on omat oikeudet kuten yksilön vapaus, sanan vapaus ja uskon vapaus.
Oletteko sama mieltä että, jokaisella ihmisellä tai järjestöllä on niin paljon vapaus, ettei se veisi vapaus muilta tai loukkaisi kenenkään vapautta.
Minä muslimina kunnioitan sanan vapautta ja demokratia, mutta on minullakin tietyt oikeudet kuten uskon vapaus. Minulla on vapaus valita uskontoni ja harjoitella siitä ajatelleen että, voin olla rauhassa eikä kukaan loukkaa minun vapautta ja uskontoa väärin perustein. Näin olleen kenelläkään ei ole oikeus loukata minun oikeuksia, vapauksia, tai uskontoani harjoittelemalla oma sanan vapautta.
Julkaisemalla pilapiirroksia Tanska ja muut EU-maat ovat ottaneet kanta uskonnon pilkkaamiseen, ja he ovat vieneet minulta ja tuhansilta muilta ihmiseltä oikeus harjoitella uskontoaan rauhassa. He ovat siis loukanneet ja kiusanneet toiminnallaan muita. Tämä toiminta on ollut hyvin harkittu. Muslimimaat kokeilivat kaikki diplomaatiset ja rauhalliset keinot protestoida pilapiirrosten vastaan viime vuoden syyskuusta lähtien. Kun kaikki keinot olivat loppuneet turvauduttiin mieleenosoituksiin.
Suomen valtiolla on ollut fiksu kannanotto, ja niin on ollut koko Suomen lehdistöllä ja mediallakin, koska he osasivat kunnioittaa muita. Tämä tuntematon järjestö, joka on nyt julkistanut kuvia... pitäisi tuomita pian.
Jokaisella on tietyt vapaudet ja myös tietyt velvollisuudet.- ÄLÄ VALEHTELE
Suomen media EI kunnioita tällä hetkellä muita kuin muslimeja. Ylen ohjelmissakin on jatkuvasti Jeesus-vitsejä muun muassa ollut Uutisvuoto-ohjelmassa. Se ei todellakaan osoita, että media kunnioittaisi toisten uskoa. Teillä muslimeilla näyttää tällä hetkellä olevan vain joku erioikeus täällä kristityssä maassa. Ilmeisesti ne pommeilla pelottelut ovat tehonneet.
Itse olen tosi loukkaantunut suomalaisen median käyttäytymisestä. Silti kunnioitan sananvapautta ja olen sitä mieltä, ettei kenenkään uskoa saa pilkata, ei kristittyjenkään! - Vanhanen M
ÄLÄ VALEHTELE kirjoitti:
Suomen media EI kunnioita tällä hetkellä muita kuin muslimeja. Ylen ohjelmissakin on jatkuvasti Jeesus-vitsejä muun muassa ollut Uutisvuoto-ohjelmassa. Se ei todellakaan osoita, että media kunnioittaisi toisten uskoa. Teillä muslimeilla näyttää tällä hetkellä olevan vain joku erioikeus täällä kristityssä maassa. Ilmeisesti ne pommeilla pelottelut ovat tehonneet.
Itse olen tosi loukkaantunut suomalaisen median käyttäytymisestä. Silti kunnioitan sananvapautta ja olen sitä mieltä, ettei kenenkään uskoa saa pilkata, ei kristittyjenkään!Meni tuo Vanhanen pyytämään muslimeilta anteeksi suomalaisen palvelimen julkaisemia muhammed-pilapiirroksia. Näin hienosti suomettuneet suomalaiset vetivät tanskalaisilta maton jalkojen alta. Kuten tanskalaiset ovat ilmoittaneet vapaan tiedonvälityksen tekemistä tai tekemättä jättämisistä valtiovallan ei pidä anella anteeksi, koska asia ei heille kuulu. Aina on oltu rähmällään ja tullaan olemaan.
- Luin juttuja siitä
Vanhanen M kirjoitti:
Meni tuo Vanhanen pyytämään muslimeilta anteeksi suomalaisen palvelimen julkaisemia muhammed-pilapiirroksia. Näin hienosti suomettuneet suomalaiset vetivät tanskalaisilta maton jalkojen alta. Kuten tanskalaiset ovat ilmoittaneet vapaan tiedonvälityksen tekemistä tai tekemättä jättämisistä valtiovallan ei pidä anella anteeksi, koska asia ei heille kuulu. Aina on oltu rähmällään ja tullaan olemaan.
En tiedä, onko totta, mutta Tampaan jäljet johtavat ja että ko. palvelin ei olisi edes Suomessa, vaan USA:ssa. Mikä sitten totuus. Vanhasen käytös kyllä ihmetyttää ja suoraan sanottuna hävettää aika monia.
- Nimetön
ÄLÄ VALEHTELE kirjoitti:
Itse olen tosi loukkaantunut suomalaisen median käyttäytymisestä. Silti kunnioitan sananvapautta ja olen sitä mieltä, ettei kenenkään uskoa saa pilkata, ei kristittyjenkään!hei!
Olen pahoillani jos Suomen media on loukkanut sinua. Minä kuitenkin muslimina kunnioitan sinun tunteita ja myös kaikki uskontoa mukaan lukien kristinuskoa. - Salmi
Hei!
Hyvä kirjoitus, vaikka olenkin joistakin asioista eri mieltä.
On hyvä kunnioittaa muita ja muiden uskontoja ja maailmankatsomusta. Mutta on myös hyvä kunnioittaa oikeutta esittää kritiikkiä ja monenlaisia näkemyksiä asioista.
Sanot että kunnioitat muita ja sananvapautta. Mielestäni et kunnioita muita, jos vaadit että muut eivät saa toteuttaa sananvapautta myös Islamin suhteen.
Suurin osa suomalaisista tai Eurooppalaisista eivät ole muslimeita, joten heitä eivät koske Koraanin lait ja heidän ei tarvitse niitä noudattaa. Kukaan ei voi kieltää ei-muslimia tekemästä muslimi profeetasta kuvaa. tai voi kieltää mutta länsimaissa sitä kieltoa ei tarvise noudattaa.
Pilakuvien piirtäminen tai eriävän mielipiteen esittäminen ei vie keneltäkään oikeutta harjoittaa Islamin uskoa. Pilakuvat voivat loukata mutta ne eivät estä uskonnon harjoittamista.
Euroopassa on tehty pilakuvia ja pilkkaavia taideteoksia myös muiden uskontojen pyhistä asioista, mieleeni tulee esim. Anders Serranon "Piss Christ", joka aiheutti mielenosoituksia kristittyjen keskuudessa.
On oikein, että muslimit ilmaisevat tuleensa loukatuiksi. Rauhalliset mielenosoitukset ovat hyvä keino saada asia kuuluviin. Mutta en ymmärrä miksi ne vieläkin jatkuvat ja väkivaltaistuvat. Kuvat julkaisseet tahot tietävät nyt mielipiteenne ja asian pitäisi olla selvä. Se että vaaditaan anteeksipyyntöjä ja toimenpiteitä on mielestäni liioittelua.
Länsimaat eivät osaa reagoida asiaan, koska jos täällä osoitetaan mieltä mielipideasiassa, niin se huomioidaan ja asiasta keskustellaan. Ei yleensä muuta, ei suuria julkisia anteeksipyyntöjä tai toimenpiteitä.
Tanskan pääministeri on mielestäni viisas, hän ei pyydä anteeksi asiaa, joka ei kuulu hänelle. Tanskan lehdet eivät ole sidoksissa valtioon, joten ei ole valtion päämiehen tehtävä kommentoida lehtien tekemisiä.
Tämä on tietenkin hieman turhaa keskustella ja perustella asiaa Suomessa, koska sitä eivät kuule ihmiset maissa, joissa juuri nyt mellakoidaan. On harmi että siellä perättömät huhut lisäävät mellakoita asia paisuu järjettömiin mittasuhteisiin. Pitä vain toivoa että enempää kuolonuhreja ei tulisi. Kyse on kuitenkin muutamien ihmisten toiminnasta (lehtien ja piirtäjien) eikä systemaattisesta muslimeiden uskonoikeuksien pilkkaamisesta.
Suurin osa Euroopan valtioista on moniarvoisia yhteiskuntia, jotka sallivat kritiikin ja asioiden pohtimisen vapaasti esim. taiteen kautta. Tämä kritiikki loukkaa aika ajoin joitakin ryhmiä tai henkilöitä, mutta juuri kritiikin vapauden ja sananvapauden takia Euroopassa on jokaisella vapaus uskoa mihin haluaa ja ilmaista se myös. Näiden oikeuksien takia muslimitkin saavat harjoittaa julkisesti uskontoaan.
Kritiikki tai loukkaavat kuvat eivät vie keneltäkään vapautta harjoittaa uskontoaan mutta muslimit mielenosoitusten ja boikotin jatkamisella yrittävät viedä länsimailta oikeuden kriittiseen keskusteluun ja sananvapauteen. Tämä tuntuu valitettavalta ja eurooppalaisen vapauden kannalta loukkaavalta. - Cartoonist
Nimetön kirjoitti:
hei!
Olen pahoillani jos Suomen media on loukkanut sinua. Minä kuitenkin muslimina kunnioitan sinun tunteita ja myös kaikki uskontoa mukaan lukien kristinuskoa.Pilakuvat eivät suinkaan suuntautuneet Muhammedin pilkkaamiseen, vaan Muhammedin opetusten käyttämistä väärin terroristien toimien perustelemiseen. Pilakuvat siis pelkästään pilkkasivat terroristeja, ei islamia uskontona. Mutta miksi muslimit eivät osoita mieltään maailmanlaajuisesti näitä terroristeja vastaa, jotka mitä raikeimmällä tavalla halventavat Muhammedin opetuksia.
- nuori muslimi
Salmi kirjoitti:
Hei!
Hyvä kirjoitus, vaikka olenkin joistakin asioista eri mieltä.
On hyvä kunnioittaa muita ja muiden uskontoja ja maailmankatsomusta. Mutta on myös hyvä kunnioittaa oikeutta esittää kritiikkiä ja monenlaisia näkemyksiä asioista.
Sanot että kunnioitat muita ja sananvapautta. Mielestäni et kunnioita muita, jos vaadit että muut eivät saa toteuttaa sananvapautta myös Islamin suhteen.
Suurin osa suomalaisista tai Eurooppalaisista eivät ole muslimeita, joten heitä eivät koske Koraanin lait ja heidän ei tarvitse niitä noudattaa. Kukaan ei voi kieltää ei-muslimia tekemästä muslimi profeetasta kuvaa. tai voi kieltää mutta länsimaissa sitä kieltoa ei tarvise noudattaa.
Pilakuvien piirtäminen tai eriävän mielipiteen esittäminen ei vie keneltäkään oikeutta harjoittaa Islamin uskoa. Pilakuvat voivat loukata mutta ne eivät estä uskonnon harjoittamista.
Euroopassa on tehty pilakuvia ja pilkkaavia taideteoksia myös muiden uskontojen pyhistä asioista, mieleeni tulee esim. Anders Serranon "Piss Christ", joka aiheutti mielenosoituksia kristittyjen keskuudessa.
On oikein, että muslimit ilmaisevat tuleensa loukatuiksi. Rauhalliset mielenosoitukset ovat hyvä keino saada asia kuuluviin. Mutta en ymmärrä miksi ne vieläkin jatkuvat ja väkivaltaistuvat. Kuvat julkaisseet tahot tietävät nyt mielipiteenne ja asian pitäisi olla selvä. Se että vaaditaan anteeksipyyntöjä ja toimenpiteitä on mielestäni liioittelua.
Länsimaat eivät osaa reagoida asiaan, koska jos täällä osoitetaan mieltä mielipideasiassa, niin se huomioidaan ja asiasta keskustellaan. Ei yleensä muuta, ei suuria julkisia anteeksipyyntöjä tai toimenpiteitä.
Tanskan pääministeri on mielestäni viisas, hän ei pyydä anteeksi asiaa, joka ei kuulu hänelle. Tanskan lehdet eivät ole sidoksissa valtioon, joten ei ole valtion päämiehen tehtävä kommentoida lehtien tekemisiä.
Tämä on tietenkin hieman turhaa keskustella ja perustella asiaa Suomessa, koska sitä eivät kuule ihmiset maissa, joissa juuri nyt mellakoidaan. On harmi että siellä perättömät huhut lisäävät mellakoita asia paisuu järjettömiin mittasuhteisiin. Pitä vain toivoa että enempää kuolonuhreja ei tulisi. Kyse on kuitenkin muutamien ihmisten toiminnasta (lehtien ja piirtäjien) eikä systemaattisesta muslimeiden uskonoikeuksien pilkkaamisesta.
Suurin osa Euroopan valtioista on moniarvoisia yhteiskuntia, jotka sallivat kritiikin ja asioiden pohtimisen vapaasti esim. taiteen kautta. Tämä kritiikki loukkaa aika ajoin joitakin ryhmiä tai henkilöitä, mutta juuri kritiikin vapauden ja sananvapauden takia Euroopassa on jokaisella vapaus uskoa mihin haluaa ja ilmaista se myös. Näiden oikeuksien takia muslimitkin saavat harjoittaa julkisesti uskontoaan.
Kritiikki tai loukkaavat kuvat eivät vie keneltäkään vapautta harjoittaa uskontoaan mutta muslimit mielenosoitusten ja boikotin jatkamisella yrittävät viedä länsimailta oikeuden kriittiseen keskusteluun ja sananvapauteen. Tämä tuntuu valitettavalta ja eurooppalaisen vapauden kannalta loukkaavalta.Hei!
Hyvä kirjoitus, sanon minäkin sinulle, vaikken ole joistakin asioista sama mieltä. Olen yllättynyt että näin asiallisella tasolla voi keskustella suomi24:n sivuilla, koska yleensä täällä kirjoitetaan ihan mitä sattuu. Hyvä esimerkki löytyy tämän palstan ja tämän keskustelun kirjoituksesta ”fasismia”.
Itse muslimina olen tullut hyvin loukatuksi pilapiirrosten takia, mutten ole polttanut kenenkään lippua enkä ole mitenkään puolustanut väkivalta. Väkivalta ei kuulu minun tapoihin eikä kuulu miljoonien muidenkaan muslimien elämäntapaan. Libanonissa marssi 800000 ihmistä ja myös tuhansia ihmisiä marssivat Indonesiassa rauhallisesti osoittaakseen mieltään profeetan pilkkaamisen vastaan, mutta niistä kukaan ei puhu.
Yksi asia on ymmärrettävä että, meitä muslimeita on monenlaisia. Maailmassa on tietty ihmisen ryhmä jotka kutsuvat itsensä muslimeiksi, mutta joitakin heidän teoistaan ovat ristiriidassa Islamin kanssa. Länsimaissa heitä kutsutaan fundamentalisteiksi. Minusta he eivät oikein edustaa muslimeita eivätkä he toimi niin kuin muslimina tulee toimia. Näin olleen ei kannata ajatella kaikki muslimeita kuten he… kuten 11.9 terroristit jne.
Uskokaa pois minä tiedän länsimaalaisten suhtautumista muslimeihin, riittää vain se että minulla on islamilainen nimi… melkein joka paikassa tulee vastaan ennakkoluuloja, jopa näkemättä minua tai tietämättä minusta mitään. Muslimina emme saa olla rauhassa muiden suhtautumisen takia, ja vielä kun lehdessä pilkataan meidän profeetta sanan vapauden nimellä.
Kirjoittaja Salmi kirjoittaa: ”Sanot että kunnioitat muita ja sananvapautta. Mielestäni et kunnioita muita, jos vaadit että muut eivät saa toteuttaa sananvapautta myös Islamin suhteen.” Kyllä ystäväni kunnioitan sananvapautta, mutta kunnioitan myös uskonvapautta ja uskonrauha. Onko uskonpilkka, profeetan kanssa leikkiminen ja muslimien loukkaaminen sanan vapautta? Sanan vapaus on hieno asia, mutta siihen sisältyy tietyt vapaudet ja myös tietyt velvollisuudet. Kukaan ei voi käytä sanan vapautta loukatakseen muiden arvoja.
Muhammad, Jeesus, Mooses, ja muut profeetat ovat Jumalan lähettiläitä, kunnioitan jokaista heistä.
Pilapiirrokset julkaistiin ensimmäisen kerran syyskuussa 2005, heti monen muslimi maan diplomaatit haluaisivat jutella Tanskan pääministerin kanssa kuvista, muttei Tanskan ylimielinen pääministeri suostunut edes puhumaan diplomaateille. Vasta tammikuussa kun kaikki rauhalliset ja diplomaattiset keinot käytiin läpi tuloksetta, alkoi muslimit protestoida kaduilla. Minua ärsytti enemmän se kun muutkin EU-jäsenmaiden lehdet julkaisivat piirroksia. Se antoi hyvin negatiivisen kuvan.
Tämä maailma on niin kuin pieni kylä. kaikkien kyläläisten tulee elää tiettyjen sääntöjen mukaan, eikä saa loukata ketään käyttäen sanan vapautta aseena. Minusta ei saa kenenkään arvoja pilkata, ei muidenkaan uskontojen arvoja.
Meidän täytyy muistaa että sanan vapaus on hyvä asia, mutta sen lisäksi meillä kaikilla on vastuuta puheestamme ja meillä jokaisella on tietyt oikeudet. Minä muslimina en anna kenellekään oikeutta pilkata uskontoani ja toivon niin ettette tekään anna kenenkään loukata teidän arvojanne. - mieltä
Cartoonist kirjoitti:
Pilakuvat eivät suinkaan suuntautuneet Muhammedin pilkkaamiseen, vaan Muhammedin opetusten käyttämistä väärin terroristien toimien perustelemiseen. Pilakuvat siis pelkästään pilkkasivat terroristeja, ei islamia uskontona. Mutta miksi muslimit eivät osoita mieltään maailmanlaajuisesti näitä terroristeja vastaa, jotka mitä raikeimmällä tavalla halventavat Muhammedin opetuksia.
Äärimuslimit ovat teoillaan antaneet länsimaisille ihmisille pilakuvien kaltaisen käsityksen islamista.Hehän ovat toimineet islamin nimissä.Rauhallisten islamilaisten pitäisi osoittaa mieltään mieluummin terroristeja kuin länsimaita vastaan,koska he vääristävät islam-kuvaa länsimaissa.
- muslimit
nuori muslimi kirjoitti:
Hei!
Hyvä kirjoitus, sanon minäkin sinulle, vaikken ole joistakin asioista sama mieltä. Olen yllättynyt että näin asiallisella tasolla voi keskustella suomi24:n sivuilla, koska yleensä täällä kirjoitetaan ihan mitä sattuu. Hyvä esimerkki löytyy tämän palstan ja tämän keskustelun kirjoituksesta ”fasismia”.
Itse muslimina olen tullut hyvin loukatuksi pilapiirrosten takia, mutten ole polttanut kenenkään lippua enkä ole mitenkään puolustanut väkivalta. Väkivalta ei kuulu minun tapoihin eikä kuulu miljoonien muidenkaan muslimien elämäntapaan. Libanonissa marssi 800000 ihmistä ja myös tuhansia ihmisiä marssivat Indonesiassa rauhallisesti osoittaakseen mieltään profeetan pilkkaamisen vastaan, mutta niistä kukaan ei puhu.
Yksi asia on ymmärrettävä että, meitä muslimeita on monenlaisia. Maailmassa on tietty ihmisen ryhmä jotka kutsuvat itsensä muslimeiksi, mutta joitakin heidän teoistaan ovat ristiriidassa Islamin kanssa. Länsimaissa heitä kutsutaan fundamentalisteiksi. Minusta he eivät oikein edustaa muslimeita eivätkä he toimi niin kuin muslimina tulee toimia. Näin olleen ei kannata ajatella kaikki muslimeita kuten he… kuten 11.9 terroristit jne.
Uskokaa pois minä tiedän länsimaalaisten suhtautumista muslimeihin, riittää vain se että minulla on islamilainen nimi… melkein joka paikassa tulee vastaan ennakkoluuloja, jopa näkemättä minua tai tietämättä minusta mitään. Muslimina emme saa olla rauhassa muiden suhtautumisen takia, ja vielä kun lehdessä pilkataan meidän profeetta sanan vapauden nimellä.
Kirjoittaja Salmi kirjoittaa: ”Sanot että kunnioitat muita ja sananvapautta. Mielestäni et kunnioita muita, jos vaadit että muut eivät saa toteuttaa sananvapautta myös Islamin suhteen.” Kyllä ystäväni kunnioitan sananvapautta, mutta kunnioitan myös uskonvapautta ja uskonrauha. Onko uskonpilkka, profeetan kanssa leikkiminen ja muslimien loukkaaminen sanan vapautta? Sanan vapaus on hieno asia, mutta siihen sisältyy tietyt vapaudet ja myös tietyt velvollisuudet. Kukaan ei voi käytä sanan vapautta loukatakseen muiden arvoja.
Muhammad, Jeesus, Mooses, ja muut profeetat ovat Jumalan lähettiläitä, kunnioitan jokaista heistä.
Pilapiirrokset julkaistiin ensimmäisen kerran syyskuussa 2005, heti monen muslimi maan diplomaatit haluaisivat jutella Tanskan pääministerin kanssa kuvista, muttei Tanskan ylimielinen pääministeri suostunut edes puhumaan diplomaateille. Vasta tammikuussa kun kaikki rauhalliset ja diplomaattiset keinot käytiin läpi tuloksetta, alkoi muslimit protestoida kaduilla. Minua ärsytti enemmän se kun muutkin EU-jäsenmaiden lehdet julkaisivat piirroksia. Se antoi hyvin negatiivisen kuvan.
Tämä maailma on niin kuin pieni kylä. kaikkien kyläläisten tulee elää tiettyjen sääntöjen mukaan, eikä saa loukata ketään käyttäen sanan vapautta aseena. Minusta ei saa kenenkään arvoja pilkata, ei muidenkaan uskontojen arvoja.
Meidän täytyy muistaa että sanan vapaus on hyvä asia, mutta sen lisäksi meillä kaikilla on vastuuta puheestamme ja meillä jokaisella on tietyt oikeudet. Minä muslimina en anna kenellekään oikeutta pilkata uskontoani ja toivon niin ettette tekään anna kenenkään loukata teidän arvojanne.polttivatviime vuonna Indonesiassa monta kristittyjen kirkkoa ja viime viikolla vaurioittivat Beirutissa yhtä kirkkoa.
- nuori muslimi
muslimit kirjoitti:
polttivatviime vuonna Indonesiassa monta kristittyjen kirkkoa ja viime viikolla vaurioittivat Beirutissa yhtä kirkkoa.
no vika onkin tässä.
1. Keskustellaan pilapirrostuksesta ja olisikin asiallista keskustella samasta aiheesta, vai onko niin... kun ei voi jatka keskustelua, vaihdetään aihetta.
2. viittasin viime viikoisen Indonesian mieleenosoituksiin, ja se olikin rauhallista. Siitä sä et ole varmaan muistanutkaan.
3. ongelma onkin just siinä et sinä muistat vain muslimien tai muslimien nimillä tehtyjä vääriä tekoja ja esität niitä siellä missä sattuu.
Esittämäsi aihe ei mitenkään litty tähän meidän keskusteluun, sillä emme juttele muslimien ja kristettyjen välisestä kiistasta. En ole edes varma pitääkö sun puheet paikkansa? Miksi et mainitse siitä mitä Amerikkailaiset ja Brittiläiset tekevät Irakissa? Amerikalaiset kiduttava vankeja ja puhuvat ihmisoikeudesta ja kristillesista arvoista? hoh hoh. Keskustelemme sana vapaudesta ja ihmisten arvojen loukkaamisesta eikä muslimien ja kristettujen suhteista.
Ei tarvitse mainita mitään kirkkojen tuhoutumisesta, koska yleensä maissa missä väestössä on kaks tai kolme suur uskontoa riitelevät keskenään ja aiheuttavat toisilleen tuska.
Henkilökohtaisesti olen siitä mieltä että, erimielisuuksia ratkaistaan puhumalla ja yhteisymmärryksellä eikä riitelemällä. - nuori muslimi
Cartoonist kirjoitti:
Pilakuvat eivät suinkaan suuntautuneet Muhammedin pilkkaamiseen, vaan Muhammedin opetusten käyttämistä väärin terroristien toimien perustelemiseen. Pilakuvat siis pelkästään pilkkasivat terroristeja, ei islamia uskontona. Mutta miksi muslimit eivät osoita mieltään maailmanlaajuisesti näitä terroristeja vastaa, jotka mitä raikeimmällä tavalla halventavat Muhammedin opetuksia.
hei!
kyllä jos piirtää pilakuva ihmisestä jolla on pommi turbaanissa... ja se esittää tietty profeetta, se on enemmän kuin loukkaaminen. Se on profeetan ja uskonnon pilkka.
Nuorena muslimina kuitenkin itsekin ihmettelen miksi kukaan ei osoita mieltään näiden ääri-ihmisten vastaan. Islamissa sanotaan että, jos tapat yhden hengen, se on sama kuin olisit tappanut koko maailman... ja jos pelastat edes yhden ihmisen hengen se on sama kuin olisit antanut koko maailmalle elämän.
toisaalta kukaan länsimaalaisistakaan ei osoittanut mieltään jenkki sotilaiden vastaan kun he kiduttivat irakilaisia ja uusia kuvia ovat tulleet esille julkisuuteen... niin vakavia ettei osa niistä voi näytä julkisesti.
Mietitään miksi näin? - kuinka monta
nuori muslimi kirjoitti:
no vika onkin tässä.
1. Keskustellaan pilapirrostuksesta ja olisikin asiallista keskustella samasta aiheesta, vai onko niin... kun ei voi jatka keskustelua, vaihdetään aihetta.
2. viittasin viime viikoisen Indonesian mieleenosoituksiin, ja se olikin rauhallista. Siitä sä et ole varmaan muistanutkaan.
3. ongelma onkin just siinä et sinä muistat vain muslimien tai muslimien nimillä tehtyjä vääriä tekoja ja esität niitä siellä missä sattuu.
Esittämäsi aihe ei mitenkään litty tähän meidän keskusteluun, sillä emme juttele muslimien ja kristettyjen välisestä kiistasta. En ole edes varma pitääkö sun puheet paikkansa? Miksi et mainitse siitä mitä Amerikkailaiset ja Brittiläiset tekevät Irakissa? Amerikalaiset kiduttava vankeja ja puhuvat ihmisoikeudesta ja kristillesista arvoista? hoh hoh. Keskustelemme sana vapaudesta ja ihmisten arvojen loukkaamisesta eikä muslimien ja kristettujen suhteista.
Ei tarvitse mainita mitään kirkkojen tuhoutumisesta, koska yleensä maissa missä väestössä on kaks tai kolme suur uskontoa riitelevät keskenään ja aiheuttavat toisilleen tuska.
Henkilökohtaisesti olen siitä mieltä että, erimielisuuksia ratkaistaan puhumalla ja yhteisymmärryksellä eikä riitelemällä.moskeijaa viime viimeisen kymmenen vuoden aikana on Euroopassa tuhottu!Länsimaiset sotilaat eivät olisi Afkanissa eikä Irakissa ellei syyskuun 11. päivän iskuja ei olisi tehty.
- jotain turhamaista!
kuinka monta kirjoitti:
moskeijaa viime viimeisen kymmenen vuoden aikana on Euroopassa tuhottu!Länsimaiset sotilaat eivät olisi Afkanissa eikä Irakissa ellei syyskuun 11. päivän iskuja ei olisi tehty.
Aina tähän keskustelun heitetään jotain semmoista, mitä ei liity oikeastaan keskusteluun. Sä et varmaankaan muista siitä mitä tapahtui vähän aika sitten Hollannissa... no sellaista sun yksinpuolinen elämä on.
Sinuna kävisin peruskoulun uudestaan. Afganistan kirjoitetaan g:llä eikä k:lla niin kuin "Afkanistan".
Ei kannata avata suuta liian paljon, jos et kerran tiedä tarpeeks maailman menoista. Mistä sä voit tietää ettei Amerikkalaiset olisivat itse tuhonneet kaksoistorninsa.
Vaikka niiden sotilaat ovatkin Irakissa...ei se tarkoita siitä että, he voivat kiduttaa vankeja. Hui... tälläistä kaksinaamaisuutta. Sanotaan yhtä ja tehdään toista. Jenkit puhuvat ihmisoikeuden ja vapauden puolesta, mutta silti sallivat kidutusta ja nauttivat muiden ihmisten kärsimyksestä. Hui...!! Jumala rangaistakoon väärintekijät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi724969Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1164689- 804163
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak1014087Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa33158Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1223094- 352828
- 282767
- 372742
- 402733