Esitän seuraavaa

veliRiepu

Koska tämän palstan kirjoittelussa tämän tästä törmäilemme elämänkatsomustemme kanssa toisiimme, niin ehdotan, että ne henkilöt, jotka selvästi ovat havainneet itsessään yliherkkyyttä Jumalan Sanalle, jota "sietämättömät" uskovat mielellään välillä siteeraavat, niin voisiko olla mahdollista, että tällaiset henkilöt sitten suvaitsisivat viihtyä kenties jollain muulla palstalla, jossa saisivat ajatuksilleen enemmän vastakaikua ja myönteistä hyväksynnän hyrinää?

Tämä nyt sattuu olemaan nimeltään helluntailaisuus-palsta, joten jatkossakin on hyvin mahdollista, että Raamatun Sana saa jonkinasteista tilaa.
En pidä asiallista keskustelua pahana ollenkaan, mutta ateistien on hyvä varautua siihen ajatukseen, että uskovat nojaavat ajattelussaan MYÖS Raamattuun.
Jokainen ihminen on ajattelussaan eri virikkeiden ja vaikutteiden kohteena. Jos ateisti pohjaa ajattelussaan jumalakielteisiin teoksiin ja lähteisiin, niin kuka on se henkilö, joka paheksuu ja suorastaan loukkaantuu, jos uskova viittaa keskustelussaan raamattuun ja saa siitä hyväksi havaitsemaansa pääomaa ja intoa.

15

722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MunNimi

Helluntailaisuus on taustani ja sukulaissuhteiteni vuoksi lähellä minua. Sen vuoksi kirjoitan helluntailaisuuteen liittyvistä asioista Helluntailaisuus-palstalla.

En loukkaannu siitä, että uskova viittaa Raamattuun. Saatan vain esittää vastanäkemyksiäni.

• veliRiepu

Kiitos ymmärtäväisyydestäsi.

Samalla käytän tilaisuutta sanomalla, että olen pahoillani niistä kärsimyksistä, joita sinä olet kohdannut. Olet varmaan tavannut taitamattomia uskovia, jollainen varmaan minäkin olen.
        Kuitenkin jokaisen uskovan, joka on Jeesuksen todellisesti kohdannut, halu ja pyrkimys on rakastaa Jumalaa ja lähimmäistään sillä kapasiteetilla, jonka hän on Jumalalta saanut.
        Uskovaiset ovat loppuun asti vajavaisia ja erehtyväisiä ja tarvitsevat äärettömästi ja konkreettisesti Jeesuksen armoa ihmissuhteisiin.
        Meissä on paljon pilkan aihetta, ilman mielikuvituksen käyttöäkin.
        Ainakin minä olen kaiken helvetin tuomion ja Jumalan vihan ansainnut ihmiskurjimus!

• ... tämän palstan tarkoitus on jatkuvasti epäselvä.

Tämä palsta ei ole ns. "uskovaisten palsta" jossa on tarkoitus vain hymistellä sitä kuinka hyvä Jumala onkaan, ja hallelujaa, aamen aamen. Plus muutamat raamatunjakeet päälle.

Tämä ei siis ole uskovaisten palsta, jossa pätee uskovaisten hyvävelijärjestelmä.

Tämä on palsta jossa käsitellään helluntailaisuutta kaikista näkökulmista.

Joten älä sä yhtään yritä omia palstaa pelkästään uskovaisille hellareille itselleen.

Kukaan ei ole sensuroinut sinun saarnaamistasi kuten ei monen muunkaan saarnaamista. Se ei siis ole kiellettyä tällä palstalla.

Mutta myöskään saarnaamisen kritisoiminen ei ole kiellettyä tällä palstalla. Joten samalla tavalla kuin saarnaamiseen, myös saarnaamisen kritisoimiseen tulee varautua tällä palstalla.

Jos asia liikaa häiritsee, kannattaa mennä jollekin uskovaisten omalle palstalle.

• ajattelemaan yksinkertaisesti, kuvittelet ateisteillakin olevan pari teosta, joihin koko elämänkatsomus perustuu.

Se, että olet patistelemassa (nähtävästi ainakin minua) täältä pois, kertoo mielestäni sen, että olemme jotenkin pistelleet uskovaisia arkoihin paikkoihin. Minun mielestäni uskontoon liittyviin arkoihin paikkoihin nimen omaan pitää pistellä. Aina on olemassa mahdollisuus, että joku hihhuli rupeaisi oikeasti ajattelemaan ja uskonnon käyttö pahuuden välikappaleeena vähentyisi.

• RitariOlevainen

Vaan sitä,että sinä ja sielunveljesi,ette ota kiutenkaan mitään opiksenne,ei se ole pelkkää kritisointia,vaikka kuinka hyvin perustelemme asioita,teidän halveksiva ja jopa pilkkaava sanavarstonne vaan entisestään laajenee uskovia ja heidän periaatteitaan ja uskoa halveksien vastustukseen.

• ReaAalto

Sillä linjalla, että ateistit eivät saisi keskustella tällä palstalla sitä mitä he itse tahtovat?
      Tämä ei muuten ole helluntaiseurakunta, eikä heidän ylläpitämänsä foorumi.
      Täällä on lupa kaikilla ihmisillä keskustella.

En nyt ole aikoihin lukenut netmissionia ( helluntalaisten foorumi, ainakin lukee tiedoissa ) mutta aikoinaan Reijo Ruotsalainen ajoi minut ulos foorumilta vaikka ilmoitin olevani helluntalainen.

Hän kyllä käyttyäytyi muutenkin erittäin sopimattomasti, kuten yleensä helluntalaiset.
      Se on tälläkin foorumilla todistettu.

Veli Riepu, sinulta olisin jotenkin odottanut parempaa käytöstä.

• veliRiepu

Kyse ei olut pois ajamisesta, vaan siitä, että jos joku ei siedä Jumalan sanaa, niin hän oman hyvinvointinsa kannalta viihtyisi paremmin jollain muulla foorumilla.
        Minun uskoni, joka on Jeesukseen sidottu, kestää kritiikkiä. Olen usein vahvistunut kritiikistä, sillä se ajaa minut pohtimaan syvemmin uskoni perusteita.
        Toistan vielä, jos jollakulla on vakava allergia Raamatun Sanaa kohtaan, silloin kannattaa varautua, että saa kohtauksen Sanan vaikutuspiiriin tullessaan.

• RAUHAA.

"Hän kyllä käyttyäytyi muutenkin erittäin sopimattomasti"

Reijo Ruotsalainen ei käyttäydy koskaan sopimattomasti, hän vain pitää juoruämmät kurissa Paavalin ohjeen mukaan.

• *mikrohurmostelija*

-foorumilla peräänkuulutetaan asiallisuutta ja kohteliasta käytöstä. Siellä ei katsota hyvällä toisen kirjoittajan maailmankatsomuksen mollaamista. Ei edes toisen foorumin.
        Siinäpä mahdollisesti tosiasiallisia syitä, joiden takia olet tullut heitetyksi ulos NM:sta.

• olin kirjoittajana
        *mikrohurmostelija* kirjoitti:

-foorumilla peräänkuulutetaan asiallisuutta ja kohteliasta käytöstä. Siellä ei katsota hyvällä toisen kirjoittajan maailmankatsomuksen mollaamista. Ei edes toisen foorumin.
        Siinäpä mahdollisesti tosiasiallisia syitä, joiden takia olet tullut heitetyksi ulos NM:sta.

muutama vuosi sitten netmissionissa ja tämä Rea Strohlmann (kai sama kuin Aalto) oli siellä mukana , sai kenkää siksi kun sanoin Pirkko Jalovaaraa, M.Koivistoa ja Ylivainiota harhaoppisiksi, joten älä luulottele.

• uppi.akko

asian loppuun asti, niin tämä palstahan palvelee tällaisenaan mitä parhaiten hellariliikettä.

Täällä saat todellisen kuvan siitä miten helluntailiike on toiminut, ja mitä jättänyt jälkeensä.

Jos vain olisi tarpeeksi viisautta, ja nöyryyttä, niin hellariliike ottaisi opikseen tehdyistä virheistä, ja muuttaisi kurssiaan.

Ei täällä esiintyvät tule koskaan vanhimmistonkokoukseen kertomaan miten ovat uskonnon kokeneet seurakunnissamme, mutta täällä sen näet.

Jos tämä tuntuu meistä uskovista vaikealta, kun emme saakaan ,Pakanan sanoin, hymistellä keskenänne fraaseja, niin parannusta pitäisi tehdä hellarit, eikä Pakanat.

• veliRiepu

Terve kritiikki on erittäin paikallaan. Korostan kuitenkin sanaa terve ja asiallinen.
        Jos tuntisit minut, niin voisit todeta, että parannuksen teko ei ole minulle vieras käsite, aivan arjen keskellä, tosi elämässä.
        En ollenkaan epäilekään, etteivätkö helluntailaiset olisi hölmöilleet ja tehneet väärin ihmissuhteissa seurakuntaelämässä. Toivon, ettei minua käsitettäisi tässä väärin. Väärin teosta pitää AINA tehdä parannusta. Jumala ei katso henkilöön. Kukaan ei ole suojassa helluntailaisuuden takia. Ainoa turvapaikka on Jeesuksen armo, joka aukeaa nöyrän parannuksen teon ja synnin hylkäämisen kautta.
        Uskon kuitenkin, että jos joku on kokenut vääryyttä, niin kaikista pätevin tapa hoitaa asia, olisi mennä rikkoneen henkilön luo, jos mahdollista ja selvittää asia hänen kanssaan. Jos hän ei kuule, niin sitten pitää ottaa toinen henkilö mukaan jne. Kyllä sinä tiedät, miten Jeesus meitä opetti.
        Onko muuten Raamatun sana sinulle pelkkää fraasia?

• uppi.akko
        veliRiepu kirjoitti:

Terve kritiikki on erittäin paikallaan. Korostan kuitenkin sanaa terve ja asiallinen.
        Jos tuntisit minut, niin voisit todeta, että parannuksen teko ei ole minulle vieras käsite, aivan arjen keskellä, tosi elämässä.
        En ollenkaan epäilekään, etteivätkö helluntailaiset olisi hölmöilleet ja tehneet väärin ihmissuhteissa seurakuntaelämässä. Toivon, ettei minua käsitettäisi tässä väärin. Väärin teosta pitää AINA tehdä parannusta. Jumala ei katso henkilöön. Kukaan ei ole suojassa helluntailaisuuden takia. Ainoa turvapaikka on Jeesuksen armo, joka aukeaa nöyrän parannuksen teon ja synnin hylkäämisen kautta.
        Uskon kuitenkin, että jos joku on kokenut vääryyttä, niin kaikista pätevin tapa hoitaa asia, olisi mennä rikkoneen henkilön luo, jos mahdollista ja selvittää asia hänen kanssaan. Jos hän ei kuule, niin sitten pitää ottaa toinen henkilö mukaan jne. Kyllä sinä tiedät, miten Jeesus meitä opetti.
        Onko muuten Raamatun sana sinulle pelkkää fraasia?

jota esitin, ei ollut niinkään sinua kohtaan, kuin ehkä siinä, että tämä palsta on minusta tällaisenaan ihan ok. Paitsi peräänkuuluttamasi asiallisuus ja toisten kunnioittaminen olisi tervetullutta.

Mitä fraaseihin tulee, raamattu ei minusta ole kokoelma fraaseja minulle henkilökohtaisesti, ja siksi en sitä täällä juuri viljelekkään, kevein perustein, niinkuin jotkut, joille se tuntuu olevan fraasikokoelma.

Minusta tällainen palsta on tarkoitettu VAIN keskusteluun, jossa esitellään henkilökohtaisia näkemyksiä ja kuunnellaan kaverin ajatuksia, eikä JULISTETA, eikä varsinkaan saarnata.

Raamattua voi jokainen lukea kotonaankin ja oikeasta kirjasta sujuvasti, jos tahtoo.

• veliRiepu

Olen hyvin varhain tälle palstalle tultuani oivaltanut (vaikka uskova olenkin), että tämä palsta ei ole yhtä kuin seurakunta. Tosin seurakuntakin koostuu SYNTISISTÄ ihmisistä, joten siinä mielessä niillä on yhtymäkohtia.

Erittäin mielelläni ja halulla olen yhtenä muiden joukossa vastaanottamassa ASIALLISISTA kritiikkiä, ilman henkilökohtaisuuksiin menevää nimittelyä. Tämä koskee KAIKKIA kirjoittajia, niin uskovina esiintyviä kuin ei-uskoviakin.
      Kyseenalaistaa pitää ja kritiikkiä saa esittää, mutta sitä toivoisin, että silti kohtelisimme toisiamme kunnioittavasti, vaikka emme voisikaan aina toistemme näkemyksiä arvostaa. Koemme kaiketi yhteenkuuluvuutta siitä, että olemme IHMISIÄ, jonka pitäisi meitä yhdistää. Erilaisia tosin, mutta kaikilla meillä on suunnattoman suuri arvo ihmisinä. Tältä pohjalta pitäisi kunnioituksen kummuta toisiamme kohtaan.

Minua ei ole henkilökohtaisesti loukattu (hyvin moni heitto menee ohi), muuten kuin sillä alinomaisella hokemalla, että Jumalan Sanalla ei ole mitään arvoa ja että helluntailaiset ovat yksinkertaisia. Mihin perustuu ateistin väite uskovan järjen käytön vähyydestä? Sikiääkö se loppujen lopuksi oman ateistisen näkemyksen epävarmuudesta? Minun käsittääkseni ihmisen, joka on varma ja tyytyväinen vakaumukseensa, ei ole mitään tarvetta halveksia toisen erilaisen ihmisen poikkeavaa katsomusta. Toivoisin meiltä KAIKILTA löytyvän edes jonkinasteista hienotunteisuutta ja herrasmiesmäistä keskustelukulttuuria.
      Onko tämä liikaa vaadittu? Jos on, niin tämänkaltainen yksinkertaisuus paljastuu tulevissa kirjoituksissa. Meidän kaikkien kirjoituksissa, sillä sanamme paljastavat todellisen sivistyksemme. Itsekään en ole poikkeus.
      Teitä tervehtii Jumalan armon varassa riippuva ihmisriepu.

• uppi.akko

sanoja veli hyvä.
        Tuo olisi ideaalinen toimintatapa tällä palstalla, mutta..
        Niin metä vastaa kuin sinne huudetaan.
        Ja tässä kohden laittaisin suuremman vastuun hellarikirjoittajille, joilta edellyttäisin tuota sinulla olevaa esennetta, mutta valitettavasti hellareitten nimissä kirjoittelevat ovat ensimmäisenä heittämässä kivellä omalla asenteellaan ja jopa sanoilla muita ihmisiä täällä.

Toki löytyy muutama ylilyöjä toiseltakin puolelta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4760
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      5
      3392
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      126
      3190
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2627
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      73
      2353
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1779
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1394
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1255
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1138
    Aihe