Hyvät siskot ja veljet ja lapsuuteni leikkitoverit siellä etelässä. Minä olen yksi tällainen tavallinen pohjoissuomalainen verovaraelätti. Valmistuttuani hoitajaksi palasin kotiseudulleni työhön. Kotikylään jäi perheemme kuudesta lapsesta vain minä ja kehitysvammainen veljeni. Naapuruston pojista muutama jäi metsureiksi, yksi pitämään sahaa, joku tytöistä tuli takaisin opettajaksi ja joku lääkäriksi, mutta valtaosa nuorista lähti jo vuosikymmeniä sitten pois. Nyt suunnittelen pois muuttoa minäkin. Odottelen vanhuuseläkepapereita. Tyttäreni perheeltä vapautui parahiksi kaupungissa kaksio, jonka ostimme aikanaan mieheni kanssa nuorukaisillemme opiskeluasunnoksi. Ajattelin, että voisin muuttaa siihen yhdessä veljeni kanssa ja elää vanhuuteni lähempänä lapsenlapsia.
Kun muutan kaupunkiin jätän taakseni kylämme vanhat ihmiset, teidän omat isät ja äidit. Jätän taakseni myös ne sisaruksistanne, joista ei ollut aikanaan lähtijöiksi. Osa heistä oli jo silloin sairaalloisia tai arkoja. Osa ei menestynyt koulussa kovin hyvin, oli vaikea oppia lukemaan ja laskemaan. Tänä päivänä heitä ehkä kutsuttaisiin ADHD -lapsiksi. Osa on vammaisia. Jääpä tänne vielä muutama reipasotteinen ja sinnikäs osaajakin kunnallisiin ammatteihin ja yrittäjiksi huolehtimaan rinnallaan elävästä isosta vähävaraisesta katraasta, jotka kaikki ovat teidän sukulaisianne.
Minun on ihan pakko sanoa, että minua on usein ihan valtavasti loukannut se, kun te siellä etelässä kutsutte meitä pohjoissuomalaisia aina vain eläteiksi. Me kuulemma emme ole yrittelijäitä, emmekä hanki omaa elantoamme. Elämme teidän siivellä ja saamme tilimme vain teidän maksamista verotulojen tasauksista. Ymmärrättekö, kuinka paljon olen tehnyt työtä teidän omaistenne parissa, ensin palkkatyön ja sitten illan työt. Täällä pohjoisessa ruukataan välittää naapurista, käydä kolaamassa pihaa ihan ilman edestä ja pienimässä puita pakkasilla pesään pantavaksi. On viety nisuja mukana, kun on käyty teidän äitiänne tervehtimässä ja katsottu samalla, että kaikki on kunnossa. Oletteko koskaan ajatelleet sitäkään, että minä olen aina maksanut isompia veroja pienestä palkastani kuin te siellä etelässä ihan vain siksi, että kuntani on kyennyt hoitamaan ja huolehtimaan teidän omaistenne palveluista. Verovarat ovat todellakin kuluneet jo pitkään vain sosiaali- ja terveyspalveluihin, juuri muuta piristystä niillä ei ole saatu.
Eikö kuitenkin ole niin, että vastuu vanhuksista pitäisi kuulua kuuluu lapsille ja lastenlapsille, terveille aikuisille? Jos valtaosa teistä pääkaupunkiseutulaisista on kotoisin jostakin ihan muualta Suomesta kuin pk-seudulta, niin eikö silloin ole niin, että teidän vanhat ja apua tarvitsevat omaisenne asuvat yleensä muualla kuin pk-seudulla. Eikö teillä juuri siksi kuulukin olla kunnallisverotuksellista vastuuta heistä? Eivätkö verotulon tasaukset ole ihan oikein, sillä niillä huolehditaan pääasiassa teidän vanhoista isistänne ja äideistänne, teidän omista mummoista ja papoistanne täällä muualla Suomessa? Olemmeko me hoitajat täällä vain siivellä eläjiä, emmekö todellakaan ole tehneet yhtään mitään puolestanne, emmekö ansaitse edes pientä kiitosta teiltä hyvät etelän ihmiset? Miksi saamme aina vain vähättelyä ja mitätöintiä osaksemme?
Ehkä sittenkin on totta, että pohjoissuomalaist huolehtivat huonosti taloudesta, elinkeinoelämästä ja bisneksistä. Nämä vanhat naiset täällä tekivät kai teidän mielestänne tyhmiä valintoja, sillä he synnyttivät ja kasvattivat teidät. He tekivät pitkän päivätyön äiteinä ja emäntinä ovat siksi kansaneläkeläisiä, eivätkä kykene rahoittamaan verovaroilla omia palvelujaan. Kaiken kukkuraksi nämä vanhukset elivät aikanaan nuukasti, jotta pystyivät auttamaan teitä elämänne alkuun. Moni pieni yksiö siellä etelässä on ostettu näiden vanhusten säästöillä, pääomia on siirtynyt teidän mukananne opiskelukaupunkeihinne. Pohjoiseen ovat jääneet vain kaikkensa antaneet tyhjin käsin. Eikö olisi jo aika antaa jotakin ihan pää pystyssä ja arvokkaasti kiitosten kera takaisin?
Unohtuvatko pohjoisen ihmiset?
19
1421
Vastaukset
- Toutain
Koittasit vaikka hankkia itsetunnon ja olla vähemmän huolestunut siitä mitä joku muu sinusta ajattelee. Elämäsi saattaisi muuttua helpommaksi?
- Toutain
Tähän vielä mainittakoon, että olen täältä kotoisin ja vanhat vanhuksenikin ovat täältä joten en tunne elätysvastuuta pohjoisen suhteen. Sitäpaitsi Helsinki on melkoinen nettomaksaja näiden tulonsiirtojen kaudella. Mistä tämä näkemys on peräisin, että Helsinki elää muun Suomen rahoilla?
- nää alkuperäiset stadilaiset o
(suurin osa)
aikuisten lapsellisia puheita:
"ne tulee sieltä pohjoisesta ja vie meidän työpaikat"
- vaan etelän ihmiset
Niin, minä olen vain huolissani tämän seudun lasten ja vanhusten tulevaisuudesta. Heidän kohtalonsa täällä on minun kokemusteni mukaan paljon huonompi kuin maaseudulla.
Massiivisissa kouluissa aivan liian suuret luokat, josta seuraa väistämättä levottomuutta. Opettajista jatkuva pula, päteviä opettajiakin on kuulemma ihan useitakin/koulu. Terveyskeskusten jonot poskettomia, lääkäriin ei yksinkertaisesti pääse kuin rahalla yksityiselle puolelle ja silloin sitä tarvitaan säkkikaupalla, turvaton elinympäristö useissa paikoissa, vanhukset heitteillä, monta kertaluokkaa kalliimmat elinkustannukset kuin siellä teilläpäin...
Todella hienoa, että huolehditte siellä vanhuksista, jopa vapaa-aikoinannekin. Täällä tuollaisesta huolenpidosta ei ole tietoakaan. Sekin pitää hankkia kalliilla rahalla.
Kaikenkaikkiaan kyse täkäläisissä verontasauksia arvostelevissa jutuissa on vain siitä, että haluamme saada edes välttävät palvelu täkäläisille. Olen jopa sitä mieltä, että täällä em asiat ovat huonommin kuin useimmissa maaseutupaikoissa. Rahat eivät täällä yksinkertaisesti riitä. Ei kunnilla eikä keski- ja matalatuloisilla.
Siksi kuulee katkeria kommentteja tuosta verontasauksesta. Tuskin kukaan haluaa ajaa maaseutuakaan alas.- tilastodiggari
Totta, pk-seudulla ja varmaankin myös muissa maamme kasvuksekuksissa on liian isoja kouluja ongelmineen. Suurin maamme kouluista taisi olla Kempeleessä, Oulun kyljessä. Opetuksessa on menty alaspäin. Epäpäteviä sijaisia käytetään paljon. Itä- ja Keski- ja Pohjoissuomessa pienissä kunnissa koulut ovat pienempiä ja varmasti monin tavoin turvallisempia. Kuitenkin pula pätevistä opettajista on tullut kasvukeskuksiin vasta nyt, kun se on ollut maakuntien ongelma aina. Maakunnista ovat puuttuneet myös kuraattorit, koulupsygologit, puheterapeutit, toimintaterapeutit tms. Jos lapsi olisi tarvinnut oppilashuollon ja terveydenhoidon tukea vaikeuksiinsa, sitä ei ole maakunnissa koskaan saatu tai apua on tarjottu vain järjettömien matkojen päästä. Lappilaisilla ja kainuulaisilla lapsilla voi olla myös tuntien päivittäiset koulumatkat, jotka varmasti väsyttävät ja vaikuttavat myös oppimiseen. Oppimistilastojen valossa kasvukeskusten opetustoimet pyörivät vielä ihan kiitettävästi. Fakta on, että todellisimmat (mutta vaietut) opetuksen omgelmat ovat muualla maassa.
Totta, pk-suudulla joutuu jonottamaan lääkäriin. Ystäväni, joka teki pitkän rupeaman tk-lääkärinä pitkien etäisyyksien pohjoisessa sanoi, että se johtuu vain etelän ihmisistä itsestään. Lääkäriin lähdetään jokaisen pikkuvaivan vuoksi sen enempiä miettimättä, mutta kun lähin terveyskeskus on vaikkapa 88 km päässä julkisen liikenteen ulottumattomissa, kynnys lähteä lääkäriin on korkea. Flunssat ja vatsavaivat hoidellaan itse. Sydänongelmienkin kanssa odotellaan tolkuttoman pitkään ja kun viimein päästään kuntakeskukseen hoitoon, niin ei sieltä ainakaan keskussairaalaan 200 km päähän lähdetä. Lääkäreiltä ja hoitajilta vaaditaan todella paljon osaamista, kun kaikki pitää hoitaa itse. Fakta on, että Suomen suhteellisesti kallein terveydenhoito onkin siellä, missä väestö on terveintä ja nuorinta. Helppoa palvelua (hienoisista odottamisongelmista huolimatta) käytetään liian köykäisesti.
Verotulojen tasauksesta puhuttaessa on syytä muistaa se tosiasia, että vuosikymmenten ajan rahavirrat Suomessa kulkivat toisinpäin muualta maasta etelään (ja enemmän valtion verotulojen kautta ohjattuna). Asukasta kohden laskettuna pk-seutu sain vielä 1990-luvun alussa enemmän valtion rahaa kuin esimerkiksi Lappi (sosiaali- ja terveydenhoito, yritystuet, valtionhallinto, yliopistot ja kulttuurilaitokset työpaikkoineen mukaan laskettuna). Suomen kasvuksekukset on rakennettu ja rahoitettu maakunnista käsin pienten savupiipputeollisuuskaupunkien aikakaudella. Vasta ihan viimevuosikymmeninä rahavirrat ovat kääntyneet päinvastaisiksi. Miettikääpä sitten, ketkä tuolla pienissä kuihtuvissa savupiippukaupungeissa asuvat tänään? Juuri ne vanhat ihmiset, joiden selkänähasta suomalainen koulutus- ja osaamisyhteiskunta on rakennettu.
Itse kannatan verotulojen tasausta siksi, että myös minun vanhat omaiseni asuvat ihan muualla kuin kasvukeskuksissa. Mielestäni olisi täydellisen väärin kaikkia meitä muualta muuttaneita kohtaan, jos joutuisimme maksamaan veroja koko ikämme, mutta omat läheisemme muualla eivät saisi hyötyä maksamistamme veroista. Muistakaapa, että me muuttajat olemme enemmistö veronmaksijista. Miksi minun pitäisi maksaa vain aitostadilaisten sukujen mummojen terveydenhoitoa ja hoivaa? En halua tulla hyväksikäytetyksi, vaan vaadin omille omaisilleni osuutta veroin tukemastani hyvinvointipalvelukakusta. - höh
Etelän ja lounaan maaseutu on vähän eri juttu kuin Lapin, Kainuun ja Pohjois-Karjalan maaseutu. Juu jossakin maaseudulla voi olla ihan vaurastakin, muttei todellakaan kaikkialla.
- se edellinen
tilastodiggari kirjoitti:
Totta, pk-seudulla ja varmaankin myös muissa maamme kasvuksekuksissa on liian isoja kouluja ongelmineen. Suurin maamme kouluista taisi olla Kempeleessä, Oulun kyljessä. Opetuksessa on menty alaspäin. Epäpäteviä sijaisia käytetään paljon. Itä- ja Keski- ja Pohjoissuomessa pienissä kunnissa koulut ovat pienempiä ja varmasti monin tavoin turvallisempia. Kuitenkin pula pätevistä opettajista on tullut kasvukeskuksiin vasta nyt, kun se on ollut maakuntien ongelma aina. Maakunnista ovat puuttuneet myös kuraattorit, koulupsygologit, puheterapeutit, toimintaterapeutit tms. Jos lapsi olisi tarvinnut oppilashuollon ja terveydenhoidon tukea vaikeuksiinsa, sitä ei ole maakunnissa koskaan saatu tai apua on tarjottu vain järjettömien matkojen päästä. Lappilaisilla ja kainuulaisilla lapsilla voi olla myös tuntien päivittäiset koulumatkat, jotka varmasti väsyttävät ja vaikuttavat myös oppimiseen. Oppimistilastojen valossa kasvukeskusten opetustoimet pyörivät vielä ihan kiitettävästi. Fakta on, että todellisimmat (mutta vaietut) opetuksen omgelmat ovat muualla maassa.
Totta, pk-suudulla joutuu jonottamaan lääkäriin. Ystäväni, joka teki pitkän rupeaman tk-lääkärinä pitkien etäisyyksien pohjoisessa sanoi, että se johtuu vain etelän ihmisistä itsestään. Lääkäriin lähdetään jokaisen pikkuvaivan vuoksi sen enempiä miettimättä, mutta kun lähin terveyskeskus on vaikkapa 88 km päässä julkisen liikenteen ulottumattomissa, kynnys lähteä lääkäriin on korkea. Flunssat ja vatsavaivat hoidellaan itse. Sydänongelmienkin kanssa odotellaan tolkuttoman pitkään ja kun viimein päästään kuntakeskukseen hoitoon, niin ei sieltä ainakaan keskussairaalaan 200 km päähän lähdetä. Lääkäreiltä ja hoitajilta vaaditaan todella paljon osaamista, kun kaikki pitää hoitaa itse. Fakta on, että Suomen suhteellisesti kallein terveydenhoito onkin siellä, missä väestö on terveintä ja nuorinta. Helppoa palvelua (hienoisista odottamisongelmista huolimatta) käytetään liian köykäisesti.
Verotulojen tasauksesta puhuttaessa on syytä muistaa se tosiasia, että vuosikymmenten ajan rahavirrat Suomessa kulkivat toisinpäin muualta maasta etelään (ja enemmän valtion verotulojen kautta ohjattuna). Asukasta kohden laskettuna pk-seutu sain vielä 1990-luvun alussa enemmän valtion rahaa kuin esimerkiksi Lappi (sosiaali- ja terveydenhoito, yritystuet, valtionhallinto, yliopistot ja kulttuurilaitokset työpaikkoineen mukaan laskettuna). Suomen kasvuksekukset on rakennettu ja rahoitettu maakunnista käsin pienten savupiipputeollisuuskaupunkien aikakaudella. Vasta ihan viimevuosikymmeninä rahavirrat ovat kääntyneet päinvastaisiksi. Miettikääpä sitten, ketkä tuolla pienissä kuihtuvissa savupiippukaupungeissa asuvat tänään? Juuri ne vanhat ihmiset, joiden selkänähasta suomalainen koulutus- ja osaamisyhteiskunta on rakennettu.
Itse kannatan verotulojen tasausta siksi, että myös minun vanhat omaiseni asuvat ihan muualla kuin kasvukeskuksissa. Mielestäni olisi täydellisen väärin kaikkia meitä muualta muuttaneita kohtaan, jos joutuisimme maksamaan veroja koko ikämme, mutta omat läheisemme muualla eivät saisi hyötyä maksamistamme veroista. Muistakaapa, että me muuttajat olemme enemmistö veronmaksijista. Miksi minun pitäisi maksaa vain aitostadilaisten sukujen mummojen terveydenhoitoa ja hoivaa? En halua tulla hyväksikäytetyksi, vaan vaadin omille omaisilleni osuutta veroin tukemastani hyvinvointipalvelukakusta.Joopa joo.
Yhtään ei asiaa edesauta se, että haukutaan pk-seudun ihmisiä siitä, että käyvät lääkärissä tai elävät muuten erilaisissa olosuhteissa kuin syrjäseutujen ihmiset.
Maantieteelle ei mahda yhtikäs mitään, vaikka kaikki pk-seudun rahat vietäisiin. Matkat ovat edelleen pitkiä kun joku asuu kaukana asutuskeskuksesta. Typerää vertailua.
Edelleenkään ei ole mitään järkeä verrata koulupsykologien määrää tms palvelujen asiaa. Pk-seudulla on varmasti ko palveluja tarvitsevien määrä aivan toinen kuin syrjäseudulla.
Jos tavoittelet sitä, että pk-seudun olosuhteet pitää muuttaa väkisin yhtä huonoiksi, kuin jossakin kurjimmista Suomen syrjäseuduista, niin ymmärrän kirjoitustasi. Muuten siinä ei ole asiallista sisältöä
Ja sitten. Minä en sanonut, etteikö verontasausta tarvita, mutta nyt on tilanne monelta osin se, että pk-seudulla asiat ovat paljon huonommin kuin niillä seuduilla, johon me maksamme verontasausta. Tämäkään ei lisää yhtään haluja olla maksajana.
Väitteesi, että pk-seutu on saanut enemmän kuin maksanut voi pitää paikkansa, jos mukaan otetaan koko valtionhallinto kaikkineen kuluineen. Siihen kuluu rahaa. Tämä ei kuitenkaan auta tavallista tallaajaa omien vaikeuksiensa kanssa, koska hallinnon toimenpiteet leviävät koko maalle.
Ei kannata väittää, että se johtuu täkäläisten ihmisten turhista tarpeista tai taitamattomuudesta asioiden hoidossa.
Minulla on vaimoni kautta kokemusta erään syrjäisen savolaisen kunnan (n 100 km Kuopiosta) elämästä. Kouluolot huomattavasti paremmat kuin omien lasteni, opettajat stressittömiä ja ainakin minun tuntemani ovat päteviä. Ok, saattaa koulun teknisessä varustuksessa olla vähän jäljessä, mutta ei missään oleellisessa. Terveyskeskus toimii, lääkäriaikoja riittää, vanhushuolto anopin osalta erinomaista, kiireetön kodinhoitaja käy säännöllisesti. Kuljetuspalvelu kunnan laskuun toimii, kun ei asu kuntakeskuksessa. Liikuntapaikat hyvässä kunnossa, rauhallinen elinympäristö yms. Kirjasto vastaa hyvinkin täkäläistä sivukirjastoa tasoltaan. Lasten päivähoito kunnossa yms, yms.
Kuntavero hieman korkeampi kuin täkäläinen. Asuntojen hintatasosta en edes viitsi mainita.
Ymmärrän toki, että näin ei ole kaikkialla. Tämä vain oli vastine kirjoituksesi synkempään kuvaukseen.
Minun vanhempani asuvat täällä ja minä olen ensisijaisesti heistä huolissani. Tulevaisuus ei näytä hyvältä, kun lukee vaikka Helsingin viimeaikaisia päätöksiä.
Voin kysyä ihan vastaavasti, miksi minun pitäisi maksaa maakuntamummojen hyvinvoinnista omien vanhempieni kustannuksella. Tai vastaavasti maakuntalapsien omien lasteni kustannuksella. Myös minä vaadin, että rahoista jää tänne niin paljon, että saamme vastaavat palvelut kuin maakunnissakin. - tilastodiggari
se edellinen kirjoitti:
Joopa joo.
Yhtään ei asiaa edesauta se, että haukutaan pk-seudun ihmisiä siitä, että käyvät lääkärissä tai elävät muuten erilaisissa olosuhteissa kuin syrjäseutujen ihmiset.
Maantieteelle ei mahda yhtikäs mitään, vaikka kaikki pk-seudun rahat vietäisiin. Matkat ovat edelleen pitkiä kun joku asuu kaukana asutuskeskuksesta. Typerää vertailua.
Edelleenkään ei ole mitään järkeä verrata koulupsykologien määrää tms palvelujen asiaa. Pk-seudulla on varmasti ko palveluja tarvitsevien määrä aivan toinen kuin syrjäseudulla.
Jos tavoittelet sitä, että pk-seudun olosuhteet pitää muuttaa väkisin yhtä huonoiksi, kuin jossakin kurjimmista Suomen syrjäseuduista, niin ymmärrän kirjoitustasi. Muuten siinä ei ole asiallista sisältöä
Ja sitten. Minä en sanonut, etteikö verontasausta tarvita, mutta nyt on tilanne monelta osin se, että pk-seudulla asiat ovat paljon huonommin kuin niillä seuduilla, johon me maksamme verontasausta. Tämäkään ei lisää yhtään haluja olla maksajana.
Väitteesi, että pk-seutu on saanut enemmän kuin maksanut voi pitää paikkansa, jos mukaan otetaan koko valtionhallinto kaikkineen kuluineen. Siihen kuluu rahaa. Tämä ei kuitenkaan auta tavallista tallaajaa omien vaikeuksiensa kanssa, koska hallinnon toimenpiteet leviävät koko maalle.
Ei kannata väittää, että se johtuu täkäläisten ihmisten turhista tarpeista tai taitamattomuudesta asioiden hoidossa.
Minulla on vaimoni kautta kokemusta erään syrjäisen savolaisen kunnan (n 100 km Kuopiosta) elämästä. Kouluolot huomattavasti paremmat kuin omien lasteni, opettajat stressittömiä ja ainakin minun tuntemani ovat päteviä. Ok, saattaa koulun teknisessä varustuksessa olla vähän jäljessä, mutta ei missään oleellisessa. Terveyskeskus toimii, lääkäriaikoja riittää, vanhushuolto anopin osalta erinomaista, kiireetön kodinhoitaja käy säännöllisesti. Kuljetuspalvelu kunnan laskuun toimii, kun ei asu kuntakeskuksessa. Liikuntapaikat hyvässä kunnossa, rauhallinen elinympäristö yms. Kirjasto vastaa hyvinkin täkäläistä sivukirjastoa tasoltaan. Lasten päivähoito kunnossa yms, yms.
Kuntavero hieman korkeampi kuin täkäläinen. Asuntojen hintatasosta en edes viitsi mainita.
Ymmärrän toki, että näin ei ole kaikkialla. Tämä vain oli vastine kirjoituksesi synkempään kuvaukseen.
Minun vanhempani asuvat täällä ja minä olen ensisijaisesti heistä huolissani. Tulevaisuus ei näytä hyvältä, kun lukee vaikka Helsingin viimeaikaisia päätöksiä.
Voin kysyä ihan vastaavasti, miksi minun pitäisi maksaa maakuntamummojen hyvinvoinnista omien vanhempieni kustannuksella. Tai vastaavasti maakuntalapsien omien lasteni kustannuksella. Myös minä vaadin, että rahoista jää tänne niin paljon, että saamme vastaavat palvelut kuin maakunnissakin.Jos Helsinki, Vantaa, Espoo, Oulu, Turku ja Tampere verottaisivat kuntalaisiaan saman verran kuin monet pienet vanhusvoittoiset ja velkakierteiset muuttotappiokunnat, niin kaikki saisivat nauttia hyvistä palveluista. Helsinkiläismummot hoidettaisiin hyvin ja verotulotasausta riittäisi myös maakuntiin. Miksi isot kaupungit pitävät äyrinsä niin matalana? Jos verotuksen painopistettä siirretään vieläkin enemmän valtiolta kunnille, niin Suomen sisäinen eriarvoisuus riistäytyy käsistä. Valitettavasti isojen kaupunkien päättäjiä eivät maaseutujen mummot kiinnosta, vaikka isolla osalla meistä kaupunkilaisista on juuret ja sielu ihan muualla kuin täällä. Odotan, että saan joskus maksaa osan veroistani synnyinkuntaani eli mökkikuntaani. Silloin voi näille isoille röyhkeille ja välinpitämättömille kaupungeille käydä köpelösti. Meitä maalaisia on täällä etelässä aika paljon.
- fggh
Jos Helsinki, Vantaa, Espoo, Oulu, Turku ja Tampere verottaisivat kuntalaisiaan saman verran kuin monet pienet vanhusvoittoiset ja velkakierteiset muuttotappiokunnat, niin kaikki saisivat nauttia hyvistä palveluista. Helsinkiläismummot hoidettaisiin hyvin ja verotulotasausta riittäisi myös maakuntiin. Miksi isot kaupungit pitävät äyrinsä niin matalana? Jos verotuksen painopistettä siirretään vieläkin enemmän valtiolta kunnille, niin Suomen sisäinen eriarvoisuus riistäytyy käsistä. Valitettavasti isojen kaupunkien päättäjiä eivät maaseutujen mummot kiinnosta, vaikka isolla osalla meistä kaupunkilaisista on juuret ja sielu ihan muualla kuin täällä. Odotan, että saan joskus maksaa osan veroistani synnyinkuntaani eli mökkikuntaani. Silloin voi näille isoille röyhkeille ja välinpitämättömille kaupungeille käydä köpelösti. Meitä maalaisia on täällä etelässä aika paljon.
"Miksi isot kaupungit pitävät äyrinsä niin matalana?"
No siksi, että jossain vaiheessa se kamelinkin selkäranka katkeaa. Isoissa kaupungeissa tavallinen veronmaksaja kustantaa asumisestaan niin suuren hinnan, että väki pakenisi kauas, mikäli korkeiden elinkustannusten päälle vielä verotaakkaa lisättäsiin. Tämä ei liene minkään kunnan/kaupungin pyrkimys, vai miten lie siellä muuttotappioalueilla? Tuskin sielläkään veronmaksajien kaikkoaminen on ollut toivottava ilmiö.
Tilastonikkaroippa, jääkö keskivertopalkansaajalla enemmän käteen pk-seudulla vaiko keskiverto-muuttotappiokunnassa, verojen ja asumiskulujen jälkeen? Veikkaan että ensiksi mainittu palkansaaja kirsitää vyötään tiukemmalle, tai sitten asuu puolta vähemmissä neliöissä. - se sama
Jos Helsinki, Vantaa, Espoo, Oulu, Turku ja Tampere verottaisivat kuntalaisiaan saman verran kuin monet pienet vanhusvoittoiset ja velkakierteiset muuttotappiokunnat, niin kaikki saisivat nauttia hyvistä palveluista. Helsinkiläismummot hoidettaisiin hyvin ja verotulotasausta riittäisi myös maakuntiin. Miksi isot kaupungit pitävät äyrinsä niin matalana? Jos verotuksen painopistettä siirretään vieläkin enemmän valtiolta kunnille, niin Suomen sisäinen eriarvoisuus riistäytyy käsistä. Valitettavasti isojen kaupunkien päättäjiä eivät maaseutujen mummot kiinnosta, vaikka isolla osalla meistä kaupunkilaisista on juuret ja sielu ihan muualla kuin täällä. Odotan, että saan joskus maksaa osan veroistani synnyinkuntaani eli mökkikuntaani. Silloin voi näille isoille röyhkeille ja välinpitämättömille kaupungeille käydä köpelösti. Meitä maalaisia on täällä etelässä aika paljon.
Tuo on se vanha ja kulunut virsi: nostakaa veroja Helsingissä, niin kaikki ongelmat ratkeavat. Lapsellinen heitto ilman sen syvällisempää ajatusta.
Tuossa alla olikin jo kommentti tähän eli täällä elinkustannukset ovat jo niin korkeat, että jos vielä veroja nostetaan, niin syrjäytymistä tapahtuu entistä enemmän, joka taas aiheuttaa lisäkustannuksia mm sosiaalisektorilla. Jo nyt korkeat elinkustannukset vaikeuttaa täällä keski- ja pientuloisten elämää kohtuuttomasti.
Toinen pointti. Ei yhtään huvita kiristää lisää verotusta vain sen takia, että maakuntiin saataisiin vielä nykyistäkin paremmat olot. Kun ne nytkin ovat paremmat kuin täällä useimmissa tapauksissa.
Nykyiset verothan riittäisivät mainiosti täkäläisten ongelmien hoitoon, jos niistä edes kohtuullinen osa voisi jäädä omaan käyttöön.
Kolmas pointti. Jos veroja korotetaan, niin niistä yhä suurempi osa menee tasauksen kautta maakuntiin. Ei niistä jää kuin osa tänne. Ymmärrän tietysti tätä näkökulmaa vasten ajatuksesi täkäläisestä veronkorotusvaateestasi, kun hyöty valuisi suurelta osin maakuntiin. Verontasaus kun on sellainen.
Neljäs pointti. Isojen kaupunkien päättäjät ovat tietysti ensisijaisesti huolissaan oman kaupunkinsa 'mummoista'. Jos niistäkään. Hyvänen aika, eikös sen näin pidäkin olla?
Sen sijaan eduskunnassa maakuntien 'siltarumpukansanedustajat' kyllä pitävät huolen, että oma maakunta saa rahansa 'maakuntamummoille'. He eivät kyllä tippakaan välitä 'helsikiläismummoista' tai muutenkaan täkäläisistä syrjäytyneistä. Rahat vain pois omaan pönäkkään 'kulttuuritaloon' joka kirkonkylään.
Koita vaan sopeutua siihen, että kuntaverosi kuuluvat ensisijaisesti tänne ja että niillä pitäisi hoitaa täkäläisiä ongelmia ensisijaisesti. Jos olet sitä mieltä, että maksat veroja liian vähän ja että verosi kuuluu maakuntiin, niin siihen on monta mahdollisuutta.
Jos muutto ei ole mahdollinen, niin yksi vaihtoehto on tietysti se, että lähetät säännöllisesti sitä ylimääräistä rahaa (joka verotuksen pienuudesta johtuen sulle jää) sinne kotikuntaasi. Tämä onnistuu ihan varmasti. Lopputus olisi varmaan parempikin, koska siinä ei olisi 'välistävetäjiä' ja voisit kohdistaa rahasi sulle tärkeisiin kohteisiin siellä mökkikunnassasi. - *****
"Odotan, että saan joskus maksaa osan veroistani synnyinkuntaani eli mökkikuntaani. Silloin voi näille isoille röyhkeille ja välinpitämättömille kaupungeille käydä köpelösti."
Eli pohjimmiltasi olet samanlainen toisista välittämätön p...iainen, millaiseksi etelän ihmisiä olet tässä maalaillut.
Myös itse olen kotoisin maalta, ja kotiseuduilla törmää jopa suoranaiseen vahingoniloon, jos ja kun Helsingillä menee huonosti. Harvemmin helsingissä törmää ilmiöön, että suorastaan toivotaan pahaa ja poiskuihtumista muulle Suomelle. Vaikka veroeurojen muualle valuminen ketuttaisikin.
Eikö olisi parasta, että kaikilla olisi tasaisen hyvä/huono olla? Tuommoiset köpelöstikäymisjutut kielivät kyllä ihan muunlaisesta ajattelutavasta.
- itkuvirsi
etukäteen jo harmittaa oma vanhuus. täällä etelässä kun ei rahat riitä kunnon kunnaliseen terveydenhoitoon, kun varoilla rakennetaan teitä alueille jossa ei asu ketään joka kunnon veromarkkoja tuottaisi.
minun vanhempani eivät ole pohjoissuomesta, ja ovat koko ikänsä veroja maksaneet. ei ole etelässä asuvien vika jos siellä pohjoisessa on niin kurjaa kun kuvailit. vielä kurjempaa siellä olisi jos ei meidän veromarkoilla teitä tuettaisi.
lopeta se itkeminen ja muuta muualle jos ei kotisi sinua miellytä, mutta älä kaada kaupunkilaisten niskaan ja syyksi omaa ja paikkakuntasi epäonnea. minun vanhempani ovat helsingissä töitä tehneet ja perheensä täällä kasvattaneet(kuten vanhempansakin). onhan afrikassakin kurjaa, mutta ei sen pitäisi olla mun veromarkoista otettu, etteivät siellä itse pysty parempaan.
jos te kerran siellä pohjoisessa olette niin hyväsydämisiä naapuria auttavia ihmisiä, niin tehkää sitten siellä itse jotakin olojenne parantamiseksi, mutta älä yritä multa säälillä rahaa kerjätä. mun sääli on varattu tuhansille kaupunkien köyhille ja vähäosaisille, joilla ei ole edes ystävällisiä naapureita turvanaan, vaan ainoastaan ilkeitä ja itsekkäitä maaltamuuttaneita ihmisiä ympärillään, jotka ei oikeasti näköjään ymmärrä yhteisöllisyydestä mitään. useamman sukupolven kaupunkilaiset kun näet ymmärtävät naapurien auttamisen ja omistaan huoltapitämisen päälle.
on se kumma että pitää tänne tulla itkemään sitä että muut sieltä kaukaa tulleet on kohtuuttomia muuttaessaa tänne asumaan. mun puolesta myös saisivat muuttaa takaisin sinne mistä tulivatkin, niin olis halvemmat asunnot ja enemmän töitä.
mun mielestä koti on paras paikka. suurimmassa osassa suomea eivät suomalaiset valitettavasti näköjään näin ajattele.- appivanhempani
eivät todellakaan tule naapuriensa kanssa toimeen, eivätkä varmasti luo naapurin lumia. Korkeintaan ukko pissii piruuttaan naapurin postilaatikon juureen.
Turhaa romantisointia jos jollakin on hyvät välit naapuriin.
Meilläkin oli mökki tuolla maaseudulla mutta se yksi ainoa vakituinen asukas-perhe oli niin ahdistunut mökkiläisten olemassaolosta (kalliine autoineen), että myimme puljun pois. Riitaa tuli postilaatikon sijainnista ja lasten äänistä. Mitä milloinkin. Tie oli meidän yksityinen.
Muuttaessani maalle koin sellaista ennakkoluuloa, että voi ihme. Kuopion alapuolella kun alkaa se Helsinki ja siellähän on kaikki niin koppavia. Jos ei ole koppava niin sitähän sitten ihmetellään suureen ääneen. Aika yksinkertaista minusta.
Täällä kun sitä työtä monilla on niin työnantaja VAATII sen sairastodistuksen myös nuhakuumeiselta. Mikäli tämä ihminen raahtii töistä pois olla, niin kuin täytyisi jos kipeä on.
- Etelän ihminen
Minä ja sukuni on täältä "etelästä". Helsingissä en asu, mutta Helsinkiin paikkakuntani rahat menee tai ehkä sinne lappiin. Niillä rakennetaan Helsingin kulttuuri imagoa. Maksamme näille savolaisille joka vuosi aimo potin rahaa, vaikka he siitä hyvästä ovat meidät täysin syrjään unohtaneet, itsekkäitä kun ovat.
Minulla ei ole yhtään sukulaista pohjoisessa, juuret ovat täällä satojen vuosien takaa. Rahani menevät silti muualle. Onko se oikein? Ehkä se on, mutta Helsinkiläiset voisivat olla ihan hiljaa muiden elättämisestä, niin paljon he ovat kaupungiinsa ilmaiseksi saanet ja tyhjästä nousseet.- Etelän ihminen
MItä helkkaria asutte siellä lapissa? Ja miksi asutte niin väljästi? Pelkäättekö ihmis kontakteja, vai ettekö muuten osaa antaa kanssa tovereillenne yksityisyyttä.
Suomessa asutaan liian väljästi! Väljästi asuminen on tyhmää, lapissa asuminen on tyhmää, paitsi jos asutaan oikealla tavalla.
Pitää asua tiiviissä kylissä, niin homma pelaa. Mikään ei toimi ilman ihmisiä. Pitää olla kauppa toimintaa ja rahan liikkua, jos halutaan palveluita ja ihmisiä.
Joten asukaa lähempänä toisianne. Talo talon viereen ja pellot muualle. Sitten voi kyliltä lähteä hommiin vähän kauemmas. Ei tarvi asua sen peltoläntin vieressä. Ymmärtäkää että vain yhteisöissä asuminen on kannattavaa.
- 36 vuotta etelässä
Veli vaimoineen otti äitini asumaan kotiinsa Espooseen. Kodissa oli tyhjiä huoneita lasten jäljiltä ja äidin ikääntyminen yksin Itä-Suomessa alkoi huolettaa meitä kaikkia. Äiti on nyt espoolainen. Kun kunto vuosien saatossa heikkenee voimme hakea hänelle hoivapaikkaa täältä.
Tiedän, että monet muuttavat syrjäisistä kunnista lähemmäksi lapsiaan eläköidyttyään. Eihän sinne uskalla jäädä, kun ei saada kuntaan eikä lähitienoillekaan hoitajia eikä lääkäreitä. Muutama vuosi eteenpäin, niin tilanne on katastrofaalinen. Silloin ei ole koko kansakunnalla muuta mahdollisuutta kuin siirtää vanhukset pois kuihtuvista taajamista.
Homma käy kyllä meille kaikille kamalan kalliiksi, kun uudet hoivakodit joudutaan rakentamaan tänne etelään vain suurten ikäluokkien aiheuttaman parin vuosikymmenen mittaisen vanhuspiikin vuoksi. Edullisimpaa meille kaikille olisi ollut kehittää koko maata peruspalveluiden ja terveydenhuoltokoulutuksen osalta tasapuolisesti. Nyt taitaa olla jo liian myöhäistä tehdä asialle yhtään mitään. Me suurten kaupunkien asukkaat kai haluamme mielummin hoitaa asiat kalliisti kuin kuunnella ja ajatella asioita etukäteen ja varautua viisaasti muuttuviin olosuhteisiin. Maamme syrjäiset tienoot oltaisiin voitu ajaa hallitusti ja halvasti alas, jos olisimme niin halunneet. 90-luvulla keskityimme kuitenkin vain liian suoraviivaisesti ja yksinkertaisesti pönkittämään kasvukeskuksia. - peikko
Itse asuin Helsingissä enkä ikinä muuta takaisin. Ilkeys ja välinpitämättömyys näyttää siinä kaupungissa olevan normaalia käytöstä. Kadulla ei saa kulkea rauhassa ja naapurikin alkaa kiusata. Siellä on niin paljon ns. juurettomuutta että toinen ihminen on jonkinlainen räsynukke. Helsinkiläiset luulevat olevansa Suomen parhaita ihmisiä. Kaikilssa suurissa kaupungeissa on varmaan sama ongelma.
- silja
Mietinpähän vain, että huonoa tuuria sinulla on ollut jos kaikki helsinkiläiset ovat olleet sinulle ilkeitä ja välinpitämättömiä. Minua ei ole kukaan tullut kaduilla häiritsemään ja naapurini ovat oikein ihania. Olisikohan vikaa voinut olla sinussa itsessäsi ja asenteessasi? Itse pidän kovasti kaupungista ja ihmisistä täällä. Olen asunut eri puolilla Suomea ja täällä viihdyn kyllä erittäin hyvin.
Ihmisiä on niin monenlaisia enkä usko, että sillä, missä kaupungissa he asuvat on ko. asian kanssa kovinkaan paljon tekemistä. En ymmärrä näitä stereotypioita, joita ihmisillä on helsinkiläisistä. Voi, blaah. Eivät ne ihmiset siellä muualla Suomessa sen mukavampia ole kuin täälläkään. Nimimerkillä kokemusta on. - pohjoisen tyttö
silja kirjoitti:
Mietinpähän vain, että huonoa tuuria sinulla on ollut jos kaikki helsinkiläiset ovat olleet sinulle ilkeitä ja välinpitämättömiä. Minua ei ole kukaan tullut kaduilla häiritsemään ja naapurini ovat oikein ihania. Olisikohan vikaa voinut olla sinussa itsessäsi ja asenteessasi? Itse pidän kovasti kaupungista ja ihmisistä täällä. Olen asunut eri puolilla Suomea ja täällä viihdyn kyllä erittäin hyvin.
Ihmisiä on niin monenlaisia enkä usko, että sillä, missä kaupungissa he asuvat on ko. asian kanssa kovinkaan paljon tekemistä. En ymmärrä näitä stereotypioita, joita ihmisillä on helsinkiläisistä. Voi, blaah. Eivät ne ihmiset siellä muualla Suomessa sen mukavampia ole kuin täälläkään. Nimimerkillä kokemusta on.Aivan pakko osallistua kun löysin tällaisen keskustelun :) kyllä se valitettavasti näyttää siltä (näin sekä pohjoisessa että etelässä asuneena) että pohjoisessa vaan on mukavempia ja rehellisempiä ihmisiä. Ei sillä etteikö niitä löytyisi etelästäkin, mutta noin pääosin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää382181Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten642032Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211930HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363881670Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031641Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241464Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821092Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 75915
- 27899