Rauhaa paljon.
Tässä olen tehnyt johdannon 2300 iltaa ja aamua aikaprofetian ymmärtämiseen, koska asia on aiheuttanut paljon polemiikkia.
Asia vaatii ymmärtämiseksi jopa helposti että otat tulosteet, ja nojatuoissa Raamatun kanssa mukavasti iltaa vietät, ja tutkit Raamatulla asian.
Siunausta
jari laurila
YLIPAPPIMME -JEESUS KRISTUS
-Johdanto aikaprofetian 2300 vuotta ymmärtämiseen.
Jeesus kuoli ristillä ja sovitti maailman synnit maailman alusta maailman loppuun asti ainutkertaisella uhrillaan ristinpuulla. Jeesus siirtyi takaisin taivaaseen Isän oikealle puolelle. (Hebr 10:12,14,18, 9:14,25-26)
Jeesuksen Kristuksen ainutkertainen uhri on annettu seurakunnan- ja koko ihmiskunnan jokaisen ihmisen puolesta. (Mark 10:45, 1 Tim 2:4,6, Ef 5:25, Apt 20:32, Gal 2:20, 2 Tim 2:10-13)
Taivaassa Jeesus on ylipappimme. (Hebr 8:1-3, 9:24)
Vanhassa liitossa pappeus kuului Leevin heimon miehille, ja heistä vain Aaronin jälkeläisille. Näin harvat ihmiskunnassa kautta aikojen on ollut pappisvirassa. Yleinen pappeus oli kaikilla, sekä miehillä että naisilla. Uudessa liitossa yleinen pappeus on myös sekä miehillä, että naisilla. (1 Piet 2:9) Erityinen pappeus on vain Jeesuksella. Pappisvirka erityisessä mielessä ei ole ihmisillä uudessa liitossa. Pappisjärjestelmä kuului vanhan liiton aikaan. Papin ja pastorin valtuudet ovat kirkon antamia valtuuksia teologian korkeakouluopinnot suorittaneille. Ne ovat ammattinimikkeitä joihin voi pätevöityä kuka tahansa korkeakoulun kautta. “Pastori” johtuu kreikan “poimeen” sanasta, ja tarkoittaa (lammas)paimenta.
Israelin pyhäkköpalvelus oli vertauskuvaa, ja esikuvaa oikeasta ja alkuperäisestä taivaallisesta pyhäköstä. Mooseksen rakentama pyhäkkö oli valmistettu tarkasti taivaallisen pyhäkön mukaan. (Hebr 8:4-5, 2 Moos 25:40)
Jeesus on nk. “uusi Mooses,” joka vihki taivaallisen pyhäkön käyttöön. (Hepr 6:19-20, 9:19-21, 10:19-21)
(Huom; Suomenkielisessä Raamatussamme kun on käännetty sanoiksi “kaikkein pyhin” tulisi olla käännetty “pyhäkkö.” ( eli koko pyhäkkö, kreik. “ta hagia”) Paitsi Hebr 9:3, jossa “hagia hagioon” on oikea sana “kaikkein pyhimmälle.”)
Maanpäällisen pyhäkön palvelusta kuvataan Hebr 9:6-10.
Suuren sovituspäivän tapahtumia voimme tutkia; 3 Moos 16, 2 Moos 30:10, 3 Moos 23:26-32, 16:3,5-8,15, 16-22, 25:9, 4 Moos 29:7-11)
Taivaallinen pyhäkkö oli esikuva maalliselle pyhäkölle, ja siksi tietenkin Raamatun mukaan myös taivaallinen pyhäkkö on puhdistettava. (Hebr 9:22-23)
Taivaallinen pyhäkkö puhdistetaan Raamatun mukaan “kun 2300 iltaa ja aamua on kulunut.“ (Dan 8:13-14 Yksi profeetallinen päivä on Raamatun aikalaskelmissa yksi todellinen vuosi ajassa mitattuna.
Aikajakso 2300 iltaa ja aamua alkaa kun Jerusalemin jälleenrakentamisesta lausutaan sana. (Dan 9:25, Esra 7:8-10)
Tämä sana lausuttiin vuonna 457 eKr., joka on 2300 vuoden alkamisajankohta. (Esra 7:11-26, 4:7-22)
Laskemalla 457 ekr eteenpäin 2300 vuotta tulemme vuoteen 1844 jKr.
Silloin alkoi enkeli Gabrielin Danielille antaman ennustuksen mukaan pyhäkön ennalleen saattaminen, eli puhdistaminen, jota kuvasi koko Mooseksen ajan uhripalvelusjärjestelmä. Vuonna1844 alkoi taivaallinen oikeudenkäynti. Oikeudenkäynti jatkuu niin kauan kun ihmisiä tekee uskonratkaisunsa Jeesuksen puolelle. Armonaika päättyy kun uskonratkaisut on tehty loppuun. Jumalattomat ovat armonajan päätymisen aikaan lopullisesti paatuneet, kuten Nooan päivinä kun Nooa rakensi arkkia. (Matt 24:37-44) Oikeudenkäynti päättyy kun Jeesus tulee. (Matt 16:27, Ilm 22:12
Kun Jeesus kuoli, repesi temppelin esirippu kahtia. Esirippu oli paksu verho, ei mikään harso. On arvioitu että se oli yli 2 cm paksu verho?!
Tämä oli merkki että uhripalvelusjärjestelmä oli päättynyt. Esikuva oli saanut täyttymyksensä Jeesuksessa. (Matt 27:50-51)
Seremonialait, eli yhteiskunnalliset uhripalvelujärjestelmän lait päättyivät ristillä. (Kol 2:8-14) 10 käskyn siveyslaki on tietenkin aina voimassa. (Jaak 1:25, 2:10-12, Luuk 16:17 1 Joh 2:1-5, Room 3:20,31 esim.) Jeesus teki ristillä lakinsa suureksi. (Jes 42:4;21)
Miksi taivaallinen pyhäkkö pitää puhdistaa?
Jeesus sovitti kaikkien ihmisten kaikki synnit yhdellä kertaa täydellisesti, mutta ihmiset tekevät kuitenkin edelleen syntiä?! Taivaan pyhäkössä Jeesus huolehtii että Hänen uhrinsa luetaan syntejään katuvan ja Jeesuksen uskoon kääntyvän ihmisen hyväksi.
Syntimme ovat talletettuina taivaan kirjoihin Taivaan kirjojen mukaan ratkaistaan ihmisten ikuiset kohtalot. (Dan 12:1, Luuk 10:20, Fil 4:3, Ilm 13:8, 20:12,15, Mal 3:16, Jes 65:6-7, 2 Moos 32:33, Ps 69:29)
Elämän kirjassa on niiden nimet jotka ovat alkaneet palvella Jumalaa. Taivaan kirjoissa on myös jumalattomien pahat teot.
1844 jälkeen on taivaan pyhäkössä alkanut prosessi joka tähtää kohtaloiden ratkaisuun ikuisuuden tarpeita ajatellen.
Se on tuomioprosessin yksi vaihe. Taivaallinen oikeudenkäynti. Jeesuksen uhrikuolema oli vain yksi vaihe koko pelastushistoriassa, kun Hän sovitti kaikki ihmiskunnan synnit kerralla.
Kun ihminen kääntyy uskossa Kristukseen, Ylipappimme pyyhkii hänen syntinsä pois
taivaan kirjoista. Näin pyhäkkö tulee puhdistetuksi!
Tämä on varsinainen, alkuperäinen ja oikea pyhäkköpalvelus, josta Mooseksen ajan temppelipalvelus oli vain varjo ja vertauskuva, kuten Raamattu meille selvästi opettaa! (Hebr 8:5)
Vuosi 1844 on viimeinen aikajakso johon voidaan laskea Raamatun profetioita vuosiperiaatteella almanakan mukaan. Vuoden 1844 jälkeen Raamatussa ei ole jäljellä ajassa laskettavissa olevaa profetiaa ainuttakaan. Jäljellä ovat vielä “ajan merkit profetia,“ jotka parhaillaan toteutuvat, (Matt 24, 2 Tim 3:1-5) ja profetiat lopun antikristillisestä ja Kristuksen, Jumalan kansan välisestä taistelusta. (Ilm 13)
Jeesus voi tulla. Oletko valmis? Missä kirjassa nimesi on taivaallisessa pyhäkössä?
(Katso: http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli /Osasto: “Profetiat”/ Opetuskirjeet: “Profeetallinen aikalaskenta vuosi-päivä periaatteella.” ja “Aikaprofetia 2300 iltaa ja aamua”)
2300 Iltaa ja aamua johdanto! Ylipappimme taivaassa.
10
343
Vastaukset
- lutherus
Danielin 2300 iltaa ja aamua koskee juutalaisia ,niinkuin Danielin ennustuksessa sanotaankin.
Dan. 10:14. Ja minä tulin opettamaan sinulle, mitä on tapahtuva sinun kansallesi päivien lopulla; sillä vielä tämäkin näky koskee niitä päiviä."
Kaikki Danielin kertomat asiat koskevat niitä kansoja joilla on tekemistä lopun ajan Israelin kanssa.Se on kerrottu selkeästi Danielin kirjassa.
Adventistien tulkinta "korvausteologian " soveltamisesta Danieliin ei ole oikeaa tulkintaa.
Jumalan liitto on voimassa ikuisesti Israelin kansan kohdalla vaikka Jeesuksen kautta onkin tehty Uusi liitto.
Uuden liiton tarkoitus on olla rinnakkainen ja yhtä aikaa voimassaoleva Vanhan liiton kanssa.
Se, että uskollisia Vanhan liiton edustajia on vähän ei muuta periaatetta liiton olemassaolosta.
Olihan Paavalikin juuri siksi sitä kansaa että näiden uskovien juutalaisten kautta on aina myös uskollisia juutalaisia olemassa .
Roomalaiskirje:
11:1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
Filippiläiskirje:
3:5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
Ilmestyskirja:
7:8 Sebulonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Joosefin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Benjaminin sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä.- lutherus
Moseksen lain noudattajat tekivät lain mukaan ollakseen kelvollisia Jumalan kansalaisia .
Mooseksen lain noudattaminen oli osoitus Israelin kansalaisuudesta ja sen lain rikkomisesta koko kansalle oli säädetty seuraamukset.
3.Mooseksen kirja:
25:18 Sentähden pitäkää minun käskyni ja noudattakaa minun säädöksiäni ja pitäkää ne, niin te saatte turvallisesti asua maassa.
Uudessa liitossa sanotaan toisin;Efesolaiskirje:
6:17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
Luukkaan evankeliumi:
12:10 Ja jokaiselle, joka sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, annetaan anteeksi; mutta sille, joka Pyhää Henkeä pilkkaa, ei anteeksi anneta.
Luuk.12:8 Mutta minä sanon teille: jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, myös Ihmisen Poika tunnustaa Jumalan enkelien edessä.
Meillä Usko Jeesukseen on se välttämätön asia, jonka kautta me säilymme Hänen kansalaisinaan.
Me emme ole Jeesuksen kansaa lain noudattamisen vuoksi vaan Herramme uskossa vastaanottamisen vuoksi.
Matt.13:35 Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi.' Mutta minä sanon teille: te ette näe minua, ennenkuin se aika tulee, jolloin te sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen.'"
12:36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
On luonnollista että lakia noudatetaan ihmisten keskuudessa elettäessä, mutta ei sen merkitys ole meidän suhteeseemme JEesukseen.
Oikein eläminen on lähtötilanne jossa ei ole mitään kehumista.
Paavalikin sanoi lapsuudesta asti noudattaneensa lakia.
Silti Paavalinkin oli koettava uskoontulo jonka jälkeen hän suhtautui lakiin eri tavoin kuin ennen uskoontuloaan.
Ei Paavalikaan alkanut lakia vastaan rikkomaan vaikka lain asema hänen mielessään muuttuikin.
1.Timoteuksen kirje:
1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
Jos me Kristukseen uskomme ja asetamme Häneen toivomme, ei laki ole meitä varten laadittu.
Joka on Kristuksessa hänellä ei ole tahtoa tehdä lain vaatimusten vastaisesti vaikka hänellä ei lakia oilekaan.Se mieli joka uskon kautta saadaan meidän sydämiimme , ei ole pyrkimässä tekemään sellaista joka olisi lainvastaista.
Miksi teillä on pyrkimys purkaa ne Raamatun opetukset joissa sanotaan näin;Roomalaiskirje:
10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
Usko Kristukseen muuttaa meitä.
Te ette usko tuhon lupaukseen jota Paavali meille julisti.
Se onkin juuri se "Uskon salaisuus" joka on adventisteilta ja juutalaisilta peitettynä samalla tavalla.
Teidän julistamallanne opilla meistä ei tule uskovaisia Paavalin tarkoittamassa merkityksessä eikä näinollen Uuden liiton jäserniä.
Teillä on oma lakiin perustuva uskontonne jolla ei ole mitään tekemistä Vapahtajamme sovitustyön ja Evankeliumin kanssa.
Teillä on ,kuten ympärileikatuillakin sama tilanne ettei Kristus hyödytä teitä teidän valitsemanne ihmisten järkeisuskon vuoksi.Galatalaiskirje:
5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
2.Timoteuksen kirje:
2:14 Muistuta tästä, ja teroita heille Jumalan edessä, etteivät kiistelisi sanoista, mikä ei ole miksikään hyödyksi, vaan niiden turmioksi, jotka kuulevat.
Jaakobin kirje:
1:25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.
2.Tessalonikalaiskirje:
1:11 Sitä varten me aina rukoilemmekin teidän puolestanne, että meidän Jumalamme katsoisi teidät kutsumisensa arvoisiksi ja voimallisesti saattaisi täydelliseksi kaiken teidän halunne hyvään ja teidän uskonne teot,
Ei Paavali julista lain noudattamisen tärkeyttä teidän travallanne, vaan että Jumala antaisi meille sellaisen tahdon joka pyrkii kaikessa tekemään uskon arvoisia tekemisiä.
Ne tekemiset eivät ole lain noudattamisen kautta.
Heb.2.Tessalonikalaiskirje:
1:11 Sitä varten me aina rukoilemmekin teidän puolestanne, että meidän Jumalamme katsoisi teidät kutsumisensa arvoisiksi ja voimallisesti saattaisi täydelliseksi kaiken teidän halunne hyvään ja teidän uskonne teot,
Kukaan ei täällä liene lain rikkomisen kannalla vaikka onkin vuoren lujasti adventistien laintulkintoja vastaan.Vain teidän esja juutalaisten fariseusten lakiuskoa täällä vastustetaan.
Laki kuuluu Mooseksen liittoon ja Evankeliumi Uuteen liittoon.
On turhaa alkaa lämmittämään adventistien ajatusta lain ja evankeliumin epäpyhästä liitosta.
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, (Roomalaiskirje)
Roomalaiskirje:
2:25 Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; mutta jos olet lainrikkoja, niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi.
2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.
Galatalaiskirje:
5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
Galatalaiskirje:
5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
Galatalaiskirje:
3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
Mooseksen laki ei koske missään muodossa pakanoita, eikä sitä ole Raamatussa missään määrätty pakanoille.
Se ei tarkoitaeillä olisi lupa tehdä niitä asioita vastaan joita Mooseksenkin laissa pidettiin kartettavina.
Niiden asioiden ohjeet joita meidän on opetettu noudattaa löytyvät kaikki Mooseksen lain ulkopuolelta Ut:n opetuksissa.
Ei kukaan pelastu sillä perusteella että jättää lähimmäisensä tappamatta.
Teille se on näin mutta ei Uuden liiton jäsenille.
Teidän puheenne laista ei ole Raamatunmukaista.
Mooseksen lain "poliiseina" olivat Leeviläiset ja seuraamukset oli kerrottu niissä säädöksissä jotka olivat arkin sivulla.
Ilman noita säädöksiä ei laillakaan ole toimintaedellytyksiä.
Jeesus ei tullut poistamaan tai muuttamaan pienintäkään osaa Mooseksen laista.
Mitään muita vastaavia lakeja ei ole säätämällä säädettykään.
Pakanoille ei niinikään säädetty minkäänlaista lakia.
Te ette voi millään osoittaa että teidän kertomanne laki olisi joskus säädetty meitä varten.Tämähän on se tosiasia josta me oilemme eri mieltä.
” Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"”
Näinollen te olette velvoittamassa ihmisiä sellaiseen jota teille ei ole annettu tehtäväksi. Matteuksen evankeliumi:
7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'
Adventistit eivät ole edes koskaan yrittänyt näyttää toteen Raamatulla todistamalla että kertomanne kaltainen lakikokoelma olisi joskus annettu Jeesuksen toimesta pakanoille noudatettavaksi.
Matteuksen evankeliumi:
15:24 Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö." - Sirkka Iita
Kristuksen rauhaa!Ystävät,toivoisin että me voisimme
keskustella rakkaudellisessa hengessä,ettemme koko
ajan riitelisi opinkysymyksistä.Sain Jumalan armosta
syntyä uudesti kaksi vuotta sitten.Herra täytti Pyhällä Hengellä.Se oli täydellinen muutos elämässäni.En ikinä olisi edes osannut kuvitella,
miten täysin Herra muuttaa.Kaikki syntini annettiin
anteeksi ja syyttäjä heitettiin pois sisältäni.
Sydämeni täytti ennen kokemattoman syvä rauha ja ilo.Omatunto tuntui värisevän puhtaalta,kuin vasta luodulla,jota minä olinkin.Olinhan uudesti syntynyt,Jumalan Kristuksessa armatama uusiluomus.Ajattelin että tältä Eevasta on varmaankin tuntunut silloin kun Jumala loi hänet.Aloin aivan eritavalla nähdä kaiken,Jumala avasi minulle raamatun sanan Pyhän Hengen valaisemana,olin niin sanan nälkäinen,että nousin keskellä yötäkin lukemaan raamattua,rukoilemaan Jumalaa ja kiittämään Jeesusta hänen antamastaan uhrista minun edestäni.Sain myöskin luvan ja taidon itkeä,kyyneleet olivat nyt herkässä.Uskalsin olla se heikko ja vajavanen ihminen ja silti Jumalalle rakas,huomasin että minulla oli paljon kätkettyjä tunteita.Toivoisin että tämä kirjoitukseni voisi olla jollekkin rohkaisuksi ottaa se ensimäinen askel armoon.
Jeesus itse sanoi ettei kukaan joka ei synny uudesti ylhäältä voi nähdä taivasten valtakuntaa.
Sinäkin ystävä voit tulla juuri sellaisena kuin olet,nöyrtyä ja tunnustaa syntisi Jeesukselle ja katuen pyytää anteeksi,Niin Jumalan sana vakuuttaa
että Hän on armollinen ja puhdistaa sinut kaikesta synnistä,sillä vain täysin tyhjän ja Pyhällä Hengellä puhditetun astian voi Kristus täyttää.Joh.ensim.kirje.1:9"-Jos me tunnustamme syntimme,on hän uskollinen ja vanhurskas ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä".
"Kristitty olen,oi armo suuri,mun synninorjan Hän
pelasti ja opin kiistoita huolimatta on pelastettu
mun sieluni".Haluan vielä sanoa sinulle joka etsit armoa,että voit polvistua vaikka oman sänkysi vierellä ja itkeä ja katua syntejäsi,saat
olla varma että Jumala kuulee rukouksesi.Jumala siunatkoon sinua! - ystävä
Sirkka Iita kirjoitti:
Kristuksen rauhaa!Ystävät,toivoisin että me voisimme
keskustella rakkaudellisessa hengessä,ettemme koko
ajan riitelisi opinkysymyksistä.Sain Jumalan armosta
syntyä uudesti kaksi vuotta sitten.Herra täytti Pyhällä Hengellä.Se oli täydellinen muutos elämässäni.En ikinä olisi edes osannut kuvitella,
miten täysin Herra muuttaa.Kaikki syntini annettiin
anteeksi ja syyttäjä heitettiin pois sisältäni.
Sydämeni täytti ennen kokemattoman syvä rauha ja ilo.Omatunto tuntui värisevän puhtaalta,kuin vasta luodulla,jota minä olinkin.Olinhan uudesti syntynyt,Jumalan Kristuksessa armatama uusiluomus.Ajattelin että tältä Eevasta on varmaankin tuntunut silloin kun Jumala loi hänet.Aloin aivan eritavalla nähdä kaiken,Jumala avasi minulle raamatun sanan Pyhän Hengen valaisemana,olin niin sanan nälkäinen,että nousin keskellä yötäkin lukemaan raamattua,rukoilemaan Jumalaa ja kiittämään Jeesusta hänen antamastaan uhrista minun edestäni.Sain myöskin luvan ja taidon itkeä,kyyneleet olivat nyt herkässä.Uskalsin olla se heikko ja vajavanen ihminen ja silti Jumalalle rakas,huomasin että minulla oli paljon kätkettyjä tunteita.Toivoisin että tämä kirjoitukseni voisi olla jollekkin rohkaisuksi ottaa se ensimäinen askel armoon.
Jeesus itse sanoi ettei kukaan joka ei synny uudesti ylhäältä voi nähdä taivasten valtakuntaa.
Sinäkin ystävä voit tulla juuri sellaisena kuin olet,nöyrtyä ja tunnustaa syntisi Jeesukselle ja katuen pyytää anteeksi,Niin Jumalan sana vakuuttaa
että Hän on armollinen ja puhdistaa sinut kaikesta synnistä,sillä vain täysin tyhjän ja Pyhällä Hengellä puhditetun astian voi Kristus täyttää.Joh.ensim.kirje.1:9"-Jos me tunnustamme syntimme,on hän uskollinen ja vanhurskas ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä".
"Kristitty olen,oi armo suuri,mun synninorjan Hän
pelasti ja opin kiistoita huolimatta on pelastettu
mun sieluni".Haluan vielä sanoa sinulle joka etsit armoa,että voit polvistua vaikka oman sänkysi vierellä ja itkeä ja katua syntejäsi,saat
olla varma että Jumala kuulee rukouksesi.Jumala siunatkoon sinua!Kiitos sinulle hyvästä kirjoituksesta,siunausta elämääsi.
- Sirkka Iita
lutherus kirjoitti:
Moseksen lain noudattajat tekivät lain mukaan ollakseen kelvollisia Jumalan kansalaisia .
Mooseksen lain noudattaminen oli osoitus Israelin kansalaisuudesta ja sen lain rikkomisesta koko kansalle oli säädetty seuraamukset.
3.Mooseksen kirja:
25:18 Sentähden pitäkää minun käskyni ja noudattakaa minun säädöksiäni ja pitäkää ne, niin te saatte turvallisesti asua maassa.
Uudessa liitossa sanotaan toisin;Efesolaiskirje:
6:17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
Luukkaan evankeliumi:
12:10 Ja jokaiselle, joka sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, annetaan anteeksi; mutta sille, joka Pyhää Henkeä pilkkaa, ei anteeksi anneta.
Luuk.12:8 Mutta minä sanon teille: jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, myös Ihmisen Poika tunnustaa Jumalan enkelien edessä.
Meillä Usko Jeesukseen on se välttämätön asia, jonka kautta me säilymme Hänen kansalaisinaan.
Me emme ole Jeesuksen kansaa lain noudattamisen vuoksi vaan Herramme uskossa vastaanottamisen vuoksi.
Matt.13:35 Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi.' Mutta minä sanon teille: te ette näe minua, ennenkuin se aika tulee, jolloin te sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen.'"
12:36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
On luonnollista että lakia noudatetaan ihmisten keskuudessa elettäessä, mutta ei sen merkitys ole meidän suhteeseemme JEesukseen.
Oikein eläminen on lähtötilanne jossa ei ole mitään kehumista.
Paavalikin sanoi lapsuudesta asti noudattaneensa lakia.
Silti Paavalinkin oli koettava uskoontulo jonka jälkeen hän suhtautui lakiin eri tavoin kuin ennen uskoontuloaan.
Ei Paavalikaan alkanut lakia vastaan rikkomaan vaikka lain asema hänen mielessään muuttuikin.
1.Timoteuksen kirje:
1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
Jos me Kristukseen uskomme ja asetamme Häneen toivomme, ei laki ole meitä varten laadittu.
Joka on Kristuksessa hänellä ei ole tahtoa tehdä lain vaatimusten vastaisesti vaikka hänellä ei lakia oilekaan.Se mieli joka uskon kautta saadaan meidän sydämiimme , ei ole pyrkimässä tekemään sellaista joka olisi lainvastaista.
Miksi teillä on pyrkimys purkaa ne Raamatun opetukset joissa sanotaan näin;Roomalaiskirje:
10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
Usko Kristukseen muuttaa meitä.
Te ette usko tuhon lupaukseen jota Paavali meille julisti.
Se onkin juuri se "Uskon salaisuus" joka on adventisteilta ja juutalaisilta peitettynä samalla tavalla.
Teidän julistamallanne opilla meistä ei tule uskovaisia Paavalin tarkoittamassa merkityksessä eikä näinollen Uuden liiton jäserniä.
Teillä on oma lakiin perustuva uskontonne jolla ei ole mitään tekemistä Vapahtajamme sovitustyön ja Evankeliumin kanssa.
Teillä on ,kuten ympärileikatuillakin sama tilanne ettei Kristus hyödytä teitä teidän valitsemanne ihmisten järkeisuskon vuoksi.Galatalaiskirje:
2.Timoteuksen kirje:
2:14 Muistuta tästä, ja teroita heille Jumalan edessä, etteivät kiistelisi sanoista, mikä ei ole miksikään hyödyksi, vaan niiden turmioksi, jotka kuulevat.
Jaakobin kirje:
1:25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.
2.Tessalonikalaiskirje:
Ei Paavali julista lain noudattamisen tärkeyttä teidän travallanne, vaan että Jumala antaisi meille sellaisen tahdon joka pyrkii kaikessa tekemään uskon arvoisia tekemisiä.
Ne tekemiset eivät ole lain noudattamisen kautta.
Heb.2.Tessalonikalaiskirje:
Kukaan ei täällä liene lain rikkomisen kannalla vaikka onkin vuoren lujasti adventistien laintulkintoja vastaan.Vain teidän esja juutalaisten fariseusten lakiuskoa täällä vastustetaan.
Laki kuuluu Mooseksen liittoon ja Evankeliumi Uuteen liittoon.
On turhaa alkaa lämmittämään adventistien ajatusta lain ja evankeliumin epäpyhästä liitosta.
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, (Roomalaiskirje)
Roomalaiskirje:
2:25 Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; mutta jos olet lainrikkoja, niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi.
2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.
Galatalaiskirje:
Galatalaiskirje:
5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
Galatalaiskirje:
3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
Mooseksen laki ei koske missään muodossa pakanoita, eikä sitä ole Raamatussa missään määrätty pakanoille.
Se ei tarkoitaeillä olisi lupa tehdä niitä asioita vastaan joita Mooseksenkin laissa pidettiin kartettavina.
Niiden asioiden ohjeet joita meidän on opetettu noudattaa löytyvät kaikki Mooseksen lain ulkopuolelta Ut:n opetuksissa.
Ei kukaan pelastu sillä perusteella että jättää lähimmäisensä tappamatta.
Teille se on näin mutta ei Uuden liiton jäsenille.
Teidän puheenne laista ei ole Raamatunmukaista.
Mooseksen lain "poliiseina" olivat Leeviläiset ja seuraamukset oli kerrottu niissä säädöksissä jotka olivat arkin sivulla.
Ilman noita säädöksiä ei laillakaan ole toimintaedellytyksiä.
Jeesus ei tullut poistamaan tai muuttamaan pienintäkään osaa Mooseksen laista.
Mitään muita vastaavia lakeja ei ole säätämällä säädettykään.
Pakanoille ei niinikään säädetty minkäänlaista lakia.
Te ette voi millään osoittaa että teidän kertomanne laki olisi joskus säädetty meitä varten.Tämähän on se tosiasia josta me oilemme eri mieltä.
” Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"”
Näinollen te olette velvoittamassa ihmisiä sellaiseen jota teille ei ole annettu tehtäväksi. Matteuksen evankeliumi:
7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'
Adventistit eivät ole edes koskaan yrittänyt näyttää toteen Raamatulla todistamalla että kertomanne kaltainen lakikokoelma olisi joskus annettu Jeesuksen toimesta pakanoille noudatettavaksi.
Matteuksen evankeliumi:
15:24 Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."Rakkaus Jumalaan on se että pidämme hänen käskynsä.
Kristus on lain täyttymys.Hän on tehnyt kaiken puolestamme,mutta ei Kristus ole synnin palvelia,
eikä laittomuuden tekijä.Jokainen joka Kristuksessa
on titää sen sydämessään.Me olemme armosta pelastettuja,ja Jumalan laki on uudestisyntymässä piirtynyt sydämeen.Ei Jumalan armo ole armoa tahalliseen laittomuuteen ja Jumalan käskyjen halveksimiseen.Paavalikin sanoi että,pois se vaan me vahvistamme lain.Laittomuus on saatanasta,hän on aina vastustanut Jumalaa.Koko maailma on pahan vallassa,seon tottelemattomuuden seuraus.Jos ihmiset totteleisivat Jumalaa ja rakastaisivat yli
kaiken ja lähimäistään niinkuin itseään ei vääryys rehoittaisi.Sille joka rakastaa ja kunniottaa Jumalaa on kuuliaisuuden ilo totella enemmän Jumalaa kuin ihmisiä.Nyt kun en enää elä minä,vaan Kristus elää minussa,saan olla varma että hänen uskonsa riittää ilotsemaan Jumalan asetuksista.
Kiitos Jeesus että sinä täytät koko lain minussa.
- näinkö?
Adventtikirkko vaatii seuraavan epä-Raamatullisen lupauksen niiltä joita he kastavat;
Minä uskon
1. Isään Jumalaan, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan.
2. Jeesukseen Kristukseen, Jumalan iankaikkiseen Poikaan, maailman Vapahtajaan.
3. Pyhään Henkeen, jumaluuden kolmanteen persoonaan, joka toimii Kristuksen edustajana maan päällä ja Jumalan sanan ja voiman kautta uudestisynnyttää ihmisen.
4. että saan syntini anteeksi ja pelastun uskon kautta Kristuksen sovitustyöhön ilman omia ansioitani.
5. että Raamattu on Jumalan sanaa ja opin ja elämän ainoa perustus ja ohje.
---
TÄHÄN ASTI KAIKKI NÄYTTÄÄ HYVÄLTÄ, MUTTA SITTEN SEURAA MIELESTÄNI VAIKEITA JA ENEMMÄN TULKINNANVARAISIA KOHTIA, JOISSA OMA AJATTELU SAATTAA JOUTUA MYÖHEMMIN KOVALLE KOETUKSELLE. NÄIDEN SEURAAVIEN ASIOIDEN EPÄILY JOHTAA ELLEN WHITEN TULKINTOJEN EPÄILEMISEEN JA OMAN KASTELUPAUKSEN HÄPÄISEMISEEN:
---
6. että Jumalan laki - kymmenen käskyä - on muuttumattomana voimassa ja että Pyhä Henki kirjoittaa sen uudessa liitossa uskovan sydämeen.
7. että raamatullinen viikon seitsemäs päivä, lauantai, on Herran asettama ja siunaama sapatti, lepopäivä, jota Vapahtajan ja alkuseurakunnan antaman esimerkin mukaan tahdon rakastaa ja pyhittää.
8. että Kristus täydellisen ja kertakaikkisen uhrin annettuaan nousi kuolleista, astui ylös taivaaseen ja toimii nyt Ylimmäisenä Pappinamme taivaallisessa pyhäkössä tutkivan tuomion ja armonajan päättymiseen asti.
9. että Kristuksen toinen tuleminen on lähellä, "oven edessä", ja että se tapahtuu julkisesti, suurella voimalla ja kirkkaudella.
10. että kuolema on rauhaisaa ja tiedotonta unta ylösnousemuksen saakka, että kuolemattomuus saadaan Jumalan armolahjana ensimmäisessä ylösnousemuksessa, ja että synnin palkka on toinen kuolema, iankaikkinen hävitys, helvetin tulijärvessä.
11. että ensimmäisen ja toisen ylösnousemuksen välisenä tuhatvuotiskautena pelastetut ovat taivaassa, jumalattomat kuolleina, maa autiona ja tyhjänä ja saatana sidottuna; että tuhannen vuoden kuluttua Uusi Jerusalem ja pelastetut laskeutuvat taivaasta, jumalattomat herätetään kuolleista, heidän tuomionsa pannaan täytäntöön sekä että Jumala sen jälkeen uudistaa maan pelastettujen ikuiseksi kodiksi.
12. että ruumiini on Pyhän Hengen temppeli; tahdon sen vuoksi pukeutua siististi ja säädyllisesti, karttaa maailman synnillisiä nautintoja ja epäkristillisiä tapoja, pidättyä epäterveellisestä ravinnosta sekä kieltäytyä päihdyttävistä juomista, tupakasta, huumeista ja muista terveyttä turmelevista aineista.
13. että Jumalan työtä ylläpidetään pyhillä kymmenyksillä ja uhrilahjoilla
14. että Herran pyhä ehtoollinen on Jeesuksen asettama muistoateria, jossa hän kohtaa kansansa ja antaa sille läsnäolollaan voimaa.
15. että iankaikkiseen evankliumiin sisältyy lopun aikana erityinen varoitus luopumuksesta, laittomuudesta, antikristuksesta, pedon kumartamisesta ja sen merkin ottamisesta.
16. että seitsemännen päivän adventtiseurakunta opettaa Kristuksen evankeliumia, julistaa maailmalle viimeistä herätys- ja pelastussanomaa, johon sisältyy Jeesuksen usko, Jumalan käskyt ja profetian henki.
17. että raamatullinen kaste kuuluu uskoon tulleille ja suoritetaan veteen upottamalla Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen; näin kastettu liittyy seurakuntaan.
18. että Kristus antoi seuraajilleen tehtävän olla maailman valona ja hänen todistajinaan, jotta Jumalan työ edistyisi ja oma henkilökohtainen uskonelämämme vahvistuisi.
Tahdon raamatullisen kasteen saaneena liittyä seitsemännen päivän adventistiseurakuntaan, jonka jäsenenä tahdon Jumalan armon avulla kilvoitella yhteisen uskon tiellä.- T. Ala-Olli
Meidän ei tule Jeesuksenkaan neuvon mukaan lupautua kenellekään muulle kuin Vapahtajallemme.
Kastekäskyn lupauksen hyväksyminen on uskottomuutta.
Kristus on ainoa jolle me voimme tehdä lupauksemme.
Matt.5:33. Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'.
34. Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
35. älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
36. äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
37. vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
Meidän ei siis ole tehtävä mitään uskollisuuden lupauksia kirkoille, jotka ovat ihmismielen tuotteita. Rauhan tervehdys ja kiitos paljon
Harvoin saa noin ihanaa tekstiä luettavakseen.
Ihanaa olla sen kanssa sovussa, ja todeta että kaikki on täsmällisesti Raamatussa opetettu.
Olen 100% sovussa kastelupauksemme kanssa!
Siistiä. Kiitos Herralle.
Voin auttaa noissa kysymyksissä mikä niissä on vaikeata.
Toki ne tutkia täytyy.
Jumalan siunausta
jari laurila- Johannes1
jarlau kirjoitti:
Rauhan tervehdys ja kiitos paljon
Harvoin saa noin ihanaa tekstiä luettavakseen.
Ihanaa olla sen kanssa sovussa, ja todeta että kaikki on täsmällisesti Raamatussa opetettu.
Olen 100% sovussa kastelupauksemme kanssa!
Siistiä. Kiitos Herralle.
Voin auttaa noissa kysymyksissä mikä niissä on vaikeata.
Toki ne tutkia täytyy.
Jumalan siunausta
jari laurilaOn mukava lukea näin vuosia jälkeenpäin mitä kastetodistuksesa lukee. Noin 34 vuotta sitten sanoin "TAHDON" nyt sanoisin että Aamen. Maran ata. Jumala on rakkaus
Johannes1 kirjoitti:
On mukava lukea näin vuosia jälkeenpäin mitä kastetodistuksesa lukee. Noin 34 vuotta sitten sanoin "TAHDON" nyt sanoisin että Aamen. Maran ata. Jumala on rakkaus
Tervehdys Herrassa
Eikö ollut hienoa tekstiä.
Ihan sydäntä lämmittää.
Kun kävin kasteella jouduin valehtelemaan että olen sovussa lupauksen kanssa?!
Oli yksi kohta, se oli erilainen silloin, se oli että uskoa kolmiyhteiseen Jumalaan.
Pidin hirveän metelin ettei sellaista voi vaatia, koska ei ole maan päällä ihmistä, joka asian ymärtäisi, ja yhtäkään pastoria joka asian osaisi järjellisesti opettaa ja selittää?!
Vuosikaudet pähkäilin että kuka on viisas ja kuka ei?
Anteeksi?
Pääsin järjelliseen selitykseen asiassa.
Ongelmana on, että kolminaisuusoppi jota opetetaan yleisesti on keskiajan kirkon oppi, joka pyrkii selittämään Jumalan persoonallisuutta
sisältäpäin, eli Jumalan olemusta?!
Kuka sellaisen tuntee?
Raamattu puhuu jumaluudesta kolme kertaa.
Meidän oppimme tulee olla paremminkin jumaluuden kolmen persoonan tekojen analysointia pelastushistoriassa!
Näin sen voi ymmärtää.
Mahdollisesti asia muutettiin pyynöstäni,. kosa on toiisn nyt.
Ei kasteoppilailta voi vaatia nin monimutkaisia asioita.
Tässä siisti selitys?
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Osasto 1.
"Onko kolminaisuusopille Raamatulliset perusteet."
Jumalan siunaústa
jari laurila
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial131693Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1351679Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2561212Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221088Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101066- 285955
- 128939
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3897Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49868- 10865